Terve,
Tuli tuossa viimeviikolla koeajettua uusi Kia Sorento diesel automaatti. No, nyt silmiin tarttui TM:n juttu jossa Mitsubishin Outlanderin kerrottiin saaneen tuplakytkin automaatin. Onkohan tuosta kokemuksia tai oletteko käyneet koeajolla? Ajattelin käydä tutustumassa ihan ensitilassa, kun tulee asiaa autoliikkeille päin. Hinnoittelu näyttää olevan siinäkin linjassaan jos kilpailijoiksi lasketaan vaikkapa CRV ja RAV4.
Eikös Mitsu ole vähän RAVia ja CRV'tä isompi?
Me odotamme BD'n koeajoraportin Mitsusta pysyvän Kian raportin tasolla
Niin ja tietty toimitat tämän vielä kuluvan viikon aikana.. sitä odotellessa
Toki edellytämme raporttiin myös kuvia ja erilaisia mittaustuloksia kiihtyvyydestä, valojen kantamasta, ym.
No, vähempää ei tietysti voi olettaakaan. Mielikuva Outlanderista on suunnilleen CRV:n kokoluokkaa sisätiloiltaan. RAV4 on tosiaan pienempi.
Kyllä minä raporttia laitan, kunhan pääsen kokeilemaan tuota autoa. Suurella mielenkiinnolla odottelen uuden vaihteiston omakohtaista kokemista. Mutta olisin toki mieluusti kuullut toisten testanneiden (tai jopa omistajien) kokemuksia.
No viimein tuli käytyä Mitsua kokeilemassa. Seuraavassa jotain ajatuksia joita nousi mieleen.
Lähinnä lähdin siis testaamaan uutta TC-SST (tuplakytkin automaatti ) vaihteiston toimintaa dieselin jatkona. Samallahan siinä teki joitain havaintoja myös itse autosta.
Automaatti pelaa hyvin lähelle perinteistä momentinmuuntimella varustettua. Vaihdot tuntuu jossainmäärin, mutta ei pahasti. Toiminnan yleinen pehmeys aiheutti fiiliksen että vois olla vaikka hyvätoiminen perinteinen automaatti. Toki kiihdytyksissä ei ole luistoilmiötä, vaan meno on suoraan kierroksiin sidottu. Ja kiihtyvyys tuntui olevankin todella hyvä. Ihan maantienopeuteen saakka kiihtyy näppärästi.
Sievästi ajaessa automaatti toimii täysin moitteetta ja sulavasti. Jopa niin, ettei niitä vaihtoja koko aikaa havaitse ellei katso näytöltä kierroslukumittaria tai vaihdenäytintä.
Diesel koneen väännön hyödyntäminen on mielestäni erittäin onnistunutta. Eli kun kaasua polkee syvemmälle, ei heti lähdetä tarjoamaan pienempää, vaan antaa väännön hoitaa homma. Enemmän poljettaessa tulee sitten pieni viive, ennenkuin pienempää vaihdetta saa sisään. Ihan kuten muissakin automaateissa. Useamman vaihteen yli hyppäämistä en havainnut, tosin mitään älyttömiä kiihdytyksiä ei tullut tehtyä muuta kuin lennosta sopivasti, ilman kickdown toimintoa.
Kaupunkiajossa sanoisin laatikon toimivan jopa fiksummin kuin VAG konsernin DSG automaatti. Eli lyhyt liikennevalokiihdyttely ei tuntunut aiheuttavan pahemmin arpomista tai yhtäkkisiä nykäyksiä vedossa.
Ryömitys onnistui suhteellisen helposti. Ja kun jalan nostaa jarrulta niin auto ei heti lähde liikkeelle vaan vaatii hieman kaasulla herkistelyä. Eikä se sitten ponkaise. Kaasun toiminta siis erittäin selkeä ja lineaarinen.
Mäkipidätin löytyy myös. Eli mäkeen pysähdyttyä jalan nosto jarrulta ei saa autoa valumaan taaksepäin, vaan siinä on joku viive kun jarrua pidetään lukittuna. Kuski ehtii rauhassa siirtää jalan kaasulle ja käskyttää konetta lisää.
Automaatti piti kierroksia taajama-ajossa sen verran alhaalla (60kmh ~ 1250rpm) että kone hieman alkoi täristä ja se tuntui ratissa sekä polkimissa. Tämäkin lienee ihan normi nykydiesel/automaattien toimintaa.
Laatikon toiminta oli siis erittäin mallikasta ja itse tykkäsin siitä todella paljon.
Muita huomioita sitten itse autosta. Moottori (Hdi 2.2) vetää hienosti ja mukisematta pienilläkin kierroksilla. Mutta ääni on aika kuuluva ja raaka kun kierrokset nousee yli 2500rpm. Verrokkina oma Outback, jossa kierrosten nousu ei ääntä pahenna. Päinvastoin.
Penkit autossa on yllättävän pehmeät ja toki on melko heikkoa. Niska tuki jäi minulle liian taakse. Hartiat nojaa mukavasti selkänojaan, mutta yleisvakutelma penkistä on hieman "löysä".
Suurena puutteena on ristiseläntuen puute!
Ajoasentoon liittyen ratin eteen/taakse säätö puuttuu, ja jälleen Subaruun verrattuna en saanut ihan mieleistäni asentoa viilatuksi. Mutta jalkatilaa on hienosti. Vasemmalle kengälle on aivan uskomattoman pitkä lepuutustila ja käsinojat on hyvin sijoitettu ovessa sekä keskellä. Mun kädet löysi heti leppoisat paikat. Takapenkillä en käynyt istumassa.
Ohjaus tuntuu aika raskaalta ja tahmealta. Keskialue on tunnoton (kuten nykyisistä sähkötehosteisista kuuluu sanoa ) mutta kuitenkin ohjaus jotenkin sopii auton luonteeseen.
Mulle jäi autosta hieman huono vaikutelma, koska koeajo auto oli ollut myyjän omassa käytössä n.10000km hänen puheidensä mukaan. Auto oli erittäin epäsiisti. Pölyä, roskia, kaikenmaailman paperisälää pitkin poikin ja verhoilu täynnä naarmuja ja kolhuja. Huh huh. Auto oli kuulemma myyty, mutta luovutus 4-6 viikon kuluttua. Itsellä jäis vastaanottamatta noin surkeasti käsitelty ajokki!
Nelivetoa ei sen kummemmin tullut testailtua, mutta soratienpätkän kävin ajamassa reipasta vauhtia. Menomatka etuveto-asetuksella ja takaisin neliveto päällä (ei lukittu ).
Ero on todella selvä. Etuvedolla puskee kun tarjoaa kaasua. Tämä puuttuu 4wd mallissa. Samaten ohjaus on epämääräinen kun etuvedolla lisää kaasua. 4wd:llä ohjaus pysyy kokoajan "hallinnassa".
Mitäs tästä vielä? No sisätilat on aika hienosti ajateltu. Korkeaa tavaratilaa löytyy jos penkit taittaa eteen. Esimerkiksi polkupyörä menee sisään pystyssä. Samaten takapenkkien säädöt (eteen-taakse, takanojan kallistus ) on hienosti toteutettu. Autossa on paljon ajatusta ja paljon hyvää.
Näkyvyys autosta on todella hyvä. Peilit on isot ja hyvin sijoitettu. Korkealta on muutenkin mukava katsella. Suoraan taakse näkyvyys on tosin rajattu kun ikkunan alareuna on sen verran ylhäällä.
Hinnoittelu on todella agressiivista jos vertaa kilpailijoihin. Paras varustetaso lähtee n.45000 hintaan ja se sisältää mahtavat audiot subbarilla ja 40gt kovalevyllä, navigaattorin jonka näytössä peruutuskamera, bi-xenonit (kääntyvät ), nahkapenkit joista kuskin istuimessä sähkösäädöt ja mitä lie muuta.
Positiivinen loppuvaikutelma jäi. Paljon vastinetta rahalle. Hieman halpa yleisvaikutelma sisällä sekä ristiseläntuen puute ja ohjauspyörän vajaat säädöt häiritsivät ainakin minua. Jopa niin paljon, että niiden vuoksi auto vois jäädä ostamatta? Toisaalta, kyseessä on ainoa Japanilainen joka tarjoaa 5 vuotta / 150 000km takuuta. Se on todella paljon ja ihan rahan arvoinen asia. Vrt. Eurooppalaiseen 2 vuoden normitakuuseen.
Siinäpä sitä oli. Yritin ainakin kirjoittaa kaikesta mikä itsellä tuossa autossa kiinnosti. Toivottavasti tästä on jotain hyötyä toisillekin!
edit:
Lisätään nyt vielä, kun uusi Kia Sorento tuli viimeksi testattua, että siihen verrattuna Mitsun sisäpuolen design ja yleinen laadun vaikutelma on selkeästi heikompi. Penkit jää auttamatta jälkeen ja samaten kojelaudan nippeleiden ja nappuloiden yleisnäkymä.
Kiitos tapasi mukaan erinomaisesta koejosta! Näitä palsta kaipaa.
Tartunpa vielä tähän vaihteistoon:
VAG:lla on kolmea eri DSG:tä. Audilla on kokonaan oma 7-portainen märkäkytkinvaihteisto, sitten on ne poikittaiskoneiseen sopivat 6v märkä ja 7v kuiva. Noilla ei ole kaikilla edes sama toimittaja, joten noita ei mielestäni millään voi niputtaa yhteen.
Mielestäni käytökseltään paras on ollut Audin 7-vaihteinen, vaikka kulutus siinä onkin tuota kuivakytkinmallia suurempi. Tuo poikittaissovellutus ei osaa luistattaa kytkintä yhtä hyvin, mikä sitten silloin tällöin vähän kulmikkaampaan käytökseen.
Ainakin Audin 7v S-Tronic+2.0T 211hv quattro oli kyllä oiva yhdistelmä. Tuo tekee sitä samaa mitä mitsu, eli ripeätkin kiihdytykset ottaa todella matalilla kierroksilla eikä turhaan vaihda alaspäin. Asiaa helpottaa tuossa tapauksessa varmasti Audin dieselmäinen (350nm) vääntö, joka on käytettävissä todella laajalla kierrosalueella (1500-4200 rpm).
Tuossa HDI:ssähän korkein vääntö tulee ehkä yllättävänkin korkealla, vasta 2000 rpm. Audi vaihtoi usein jo noilla tienoilla ylöspäin.
Mitsun vääntökartta:
http://www.mitsubishi.fi/explores.aspx?id=8164#/Technology/Performance
Loisto juttu, että ovat saaneet vaihteiston pelaamaan noin hyvin kapeahkolla alueella toimivan dieselin kanssa. Tuntuu, että VAG ei ole ollut tässä kohti yhtä hyvä, vaan ero 2.0T:n ja 2.0 TDI:n välillä oli selvä. Toki vaihteistokin oli eri, mutta epäilen dieselillä olleen oman osuutensa.
Hieno homma jos käytännön suorituskyky oli hyvä! Ilmeisesti mitsun lupaama melkein 12s 0-100 km/h aika on todella maltillinen? Meinaan vaan, että tuo lähes 12s on nykypäivänä aika vaisu vaikkei mistään ralliautosta puhutakaan.
Osaatko sanoa kuinka pitkäksi tuossa oli kutonen välitetty? Pärjääkö motarillakin mainiosti?
Miten näkisit tilanteen jos mitsua vertaa omaan Outbackiisi? Kone varmaan vie Subarussa ainakin käynniltään voiton ihan 6-0? Entäpä suorituskyky. Vastaako Subarua miten?
Simppa, puhut asiaa. Mulla oli mielessä vain 6-vaihteinen "vanha" DSG (Passat 2.0TDi DSG 2006) josta itsellä on jonkin verran kokemuksia. Eli kyseessä on ilmeisesti märkäkytkin laatikko.
En ajatellut asiaa sen kummemmin noissa kommenteissani ja vertailun VAG:n toisiin DSG tuotteisiin voi unohtaa siltä osin. Mulla ei ole niistä mainittavasti kokemuksia.
Toivottavasti tulee jonain päivänä tilaisuus testata uudempaa 7-vaihteista. Ja juuri vaikka tuossa mainitsemassasi 211hv versiossa. Kuulostaa todella vaikuttavalta.
Mittarin näyttäessä 120kmh kierrokset oli n.2200rpm. Eli ihan mikään kovin pitkä loikkari ei ole kyseessä. Mutta mielestäni pärjää myös moottoritiellä.
Arvelisin, että ilmoitettu kiihtyvyys on hyvin maltillinen arvo. Tai sitten auton massiivinen olemus sai kiihtyvyyden tuntumaan suuremmalta kuin se onkaan. Itselleni tuo oli varsin riittävää menoa. Erityisesti, kun laatikko piti huolen jouhevasta menosta koko ajan.
Omaansa ei pitäisi verrata. Se vääristää aina. Mutta kun kerran kysytään...
Moottorin äänet on Mitsussa eristetty paremmin. Se terävin ja korkein diesel-kalina ei kuulu sisälle, kuten Subarussa kuuluu. Varsinkin kylmänä ja matalilla kierroksilla.
Muuten Subarun diesel on niin erilainen, että vertailu on hieman vaikeaa. Subarun ratti ei tärise moottorin käynnin mukaan. Subarun kone tuntuu kierrosherkemmältä ja jotenkin "bensakonemaisemmalta". Subarun diesel on herkkä sammumaan jos huolimattomasti kytkintä käsittelee. Ihan kuin vanhemmat VW:n TDi koneet.
Suorituskykyä on hieman huono verrata kun Subarussa on manuaali. Mutta kyllä sanoisin Subarun olevan vauhdikkaampi menijä. Pidän tätä ensimmäisen polven diesel Outbackiä jopa ihan rivakkana kulkineena ja testit tukee väittämää (alle 10sek 0-100kmh ).
BoxerDiesel on tämän palstan helmi! Kiitokset koeajoraportista
Rivakkahan tuo lienee. Et tosiaan ole ainoa, joka on sitä mieltä, että Subarun diesel on varsin bensakonemainen. Erinomainen tuo Subarun diesel on kaikenkaikkiaan.
Lienee aika maltillinen tuo mitsun lupaama 11,7s 0-100 km/h varsinkin kun ottaa kaksoikytkivaihteiston huomioon. Myös koneen tehoista voisi päätellä, että todellisuudessa kulkee rivakammin.
DSG:tähän on usemmassakin testissä testattu käsivaihteista vastaan ja aina se on osoittaunut nopeammaksi 0-100 km/h ajoissakin.
Tässä Golf R:
https://www.youtube.com/watch?v=lRwfvnDt7BA
Todella selvä ero DSG:n ja manuaalin välillä. Pienimmilläänkin 0,6s DSG:n hyväksi! DSG teki tasaisen tappavasti 5,7s aikoja. Manuaalin paras 6,3s ja huonoin 6,6s. Ero on mielestäni varsin valtava. Eikä tässä tapauksessa saada edes kuskin piikkiin, Sutcliffella on kilpa-autotaustaakin.
Mukava jos kelpaa lukea "raporttia". Jokunen tovi meni tosiaan kirjoittaessa. Itse koeajot on mulle mieluista puuhaa.
Seuraava ajokki vois olla vaikkapa Huyndai ix35? Tai joku muu kiinnostava. Lähinnä 4x4 dieselit ja mielellään automaattilaatikolla. Koska sellainen on ajatuksissa seuraavaksi autoksi. Parin viikon päästä on taas yks kuljetusreissu jossa jää odotteluaikaa Isolla kirkolla reilusti. Silloin vois käydä nappaamassa koeajokin ja viettää tovi ihmetellessä tekniikan saloja.
Näin se varmaan on. Kuten automaatti yleensäkin on käytännössä varmaan usein nopeampi kuin manuaali. Kuka tahansa kuski osaa ajaa jouhevasti ja tarvittaessa ripeästi.
Sitä tässä on koetettu jo omille vanhemmille toitottaa, että automaattia vois harkita seuraavaksi. Koettaa ainakin. Turvallisuus lisääntyisi kun saa keskittyä enemmän liikenteen seuraamiseen. Ja mikä parasta kyydissä ollessa meno on mahdollisesti rauhallisempaa ja tasaisempaa.
Ja automaatista puheenollen. Toiselta foorumilta bongasin jutun jonka mukaan Subarulta ois tulossa cvt vaihteisto diesel koneeseen vuoden kuluttua syksyllä. Toivottavasti tieto pitää paikkansa. Bensakoneella cvt ainakin toimii miellyttävästi ja kulutuskin pysyy kurissa.
Taisi tuo Mitsu liikkua rivakammin sillä vanhalla VW:n pumpdusella?
Boxer kutosen omistajana ja kohtuullisen suuren vuotuisen ajokilometrimäärän takia koeajoin tuollaista 2.2d outtista kyseisellä laatikolla muutamia päiviä ja niin kävi että pitkähkö suhde subbe merkkien kanssa ainakin hetkeksi katkesi.
Ei niin etteikö subarun diesel olisi kiinnostanut mutta se jahkailu sen automaatin saamiseksi, sähköinen käsijarru ja outbackin, sanoisinko yrmeäksi, muuttunut muotoilu ei nyt oikein lämmittänyt.
Niinpä tosiaan harhauduin mitsukauppaan ensin vain uteliaisuuttani kokeilemaan miten se vaihteisto pelaa dieselin yhteydessä ja voin vahvistaa edellä kerrottuja kokemuksia siitä.
Muutenkin auto alkoi pidemmällä koeajolla istumaan hanskaan tosi hyvin ja kun autoalalla yli 20 vuotta työssä olleena en ole kovin usein joutunut pettymään japanilaiseen moraaliin tehdä tai suunnitella tuotteita, niin kaupathan siitä sitten syntyi.
Ai niin,ns premium luokan määritelmähän oli:laadukkaan oloinen,jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisen kestävyyden tai laadun suhteen.Jospa mitsu olisi kuitenkin vielä yhtä luotettava kuin tämä tämänhetkinen subbe josta ainut rikkoutunut osa 120000km matkalla on ollut kattovalon lamppu, niin en sitä sisätilojen premiumlaatua kovin paljon kaipailisikaan, auton liki kaikki hyvät sekä käyttäjän kannalta oleelliset ominaisuudet kun on aistittavissa vaikka silmät kiinni(ajoäänet,ohjaustuntuma,jousitus,moottorin ominaisuudet,vaihteisto,päähallintalaitteiden toimintalogiikka,penkit,lämmitys/ilmastointi ym ym)
Turvallista alkutalvea kaikille.
Kiitos hyvistä koeajo kommenteista. Olisiko KIA sorrentosta enempää tietoa? Olisiko siitä autoksi?
Tähän täytyykin puuttua. Juuri näissä kohdissa tällaiset "ei premium" tuotteet tuntuu minun makuuni juuri hieman heikommin toteutetuilta. Edellämainitut ominaisuudet on esimerkiksi nykyisessa Subarussani hieman moitteen arvoisia. Toimintalogiikka poikkeaa osin Eurooppalaisista (valot, pesimet jne) samaten lämmitys/ilmastointi jää selkeästi jälkeen Saksalaisille. Kaikki kyllä ajavat asiansa. Mutta jos eroja haetaan niin löytyyhän niitä. Penkit on lähes poikkeuksetta huonomman oloisia kuin normi-Euro autojen penkit. Tai ainakin minun keskimittaiselle ja painoiselle kropalle tuntuu näin olevan. Nämä on niitä asioita joiden kanssa oppii elämään. Mutta aluksi varmasti ottaa aikansa ennenkuin niiden kanssa on sinut.
Makuasioita osittain, joten en väitä vastaan jos olette eri mieltä.
Jarikor, kunhan olet saanut hieman kilometrejä kerättyä, niin ois mielenkiintoista kuulla miten kulutus on asettunut uomiinsa ja miten auto on selviytynyt erilaisista tilanteista/olosuhteista. Onneksi olkoon uudesta ajokista!
eikös tämä uusinkin outlander ole ns faceliftmalli, korihan pysynyt samana n. 4-5 vuotta, automaatti/diesel ok, sisätilat ok, mutta kun vieläkin puuttuu ohjauspyörän syvyys-säätö jonka takia pitkä kuski ei saa tuettua kyynärpäitään, hyvä auto mutta tämä ohjauspyörän ongelma laski innostusta autoon.