Knoppitietoja autoista

89 kommenttia
«13

Palstan keskusteluja seuratessa ei voi välttyä ajatukselta, että useat ihmiset pitävät oman tietämyksen korostamista ja toisten virheiden löytämistä huomattavasti autoilua ja autoja kiinnostavampana asiana.

Näinpä ollen miten olisi, autoaiheinen knoppitieto-visa.

Tervetulleita olisivat visaiset knoppikysymykset (ja tietenkin vastauksetkin) autoista.

Voisin aloittaa esimerkin omaisesti:

1. Mistä tulee S-sarjan Mersujen S-kirjain?

2. Jos BB 512 tarkoittaa Berlinetta Boxer,(bokserikoneinen coupe) 5 litaraa ja 12sylinteriä, niin mitä tarkoittaa f355gts?

3. Monet automerkit saavat nimensä perustajansa mukaan. Näin myös Brittiläinen TVR, mutta miten?

  
  • Ekat veikkaukset:

    1) Sonderklasse

    2) 3,5 litrainen 5-venttiilikone

    3) Trevor Wilkinson => Trevcar => TVR

      
  • 2) Ei kiinnosta Ferrarit. Kaukaa katsottuna hienoja, mutta sisältä ylihintaisia Fiat Ritmoja.



    Jatketaan kysymyksillä:



    4) Mitä tarkoittaa Mersun SL-luokka?



    5) Cadillacin BLS?



    6) Land Roverin tyyppinumerot 90, 110 ja 130?

      
  • KonstaKoo:

    Ekat veikkaukset:
    1) Sonderklasse
    2) 3,5 litrainen 5-venttiilikone
    3) Trevor Wilkinson => Trevcar => TVR




    Tuosta ensimmäisestä kuulin muutama vuosi sitten Mercedes museossa toisenlaisen version.

    Toista vastausta voisi vielä täsmentää ja tuo Trevcar on kyllä minulle ihan uusi tuttavuus.



      
  • sjvirt:

    2) Ei kiinnosta Ferrarit. Kaukaa katsottuna hienoja, mutta sisältä ylihintaisia Fiat Ritmoja.

    Jatketaan kysymyksillä:

    4) Mitä tarkoittaa Mersun SL-luokka?

    5) Cadillacin BLS?

    6) Land Roverin tyyppinumerot 90, 110 ja 130?




    en tähän hatään muista tuota mersun lyhennelmää



    huumorilla vois sanoa et toi BLS= bullshit



    lantikan numerot on rungon pituuksia

      
  • sjvirt:

    2) Ei kiinnosta Ferrarit. Kaukaa katsottuna hienoja, mutta sisältä ylihintaisia Fiat Ritmoja.

    Jatketaan kysymyksillä:

    4) Mitä tarkoittaa Mersun SL-luokka?

    5) Cadillacin BLS?

    6) Land Roverin tyyppinumerot 90, 110 ja 130?




    SL luokka on muistakseni Sport und Light Class(siis saksaksi kirjoitettuna tietty)

      
  • lantikan numerot on rungon pituuksia


    = akseliväli tuumissa



    F355 gts = Ferrari 3,5 L 5-venttiilikone gran turismo spider, tosin tuo malli on oikeasti targa-kattoinen



    SL = Sport Leicht

      
  • "Pauli Petteri"



    Tuosta ensimmäisestä kuulin muutama vuosi sitten Mercedes museossa toisenlaisen version.

    Toista vastausta voisi vielä täsmentää ja tuo Trevcar on kyllä minulle ihan uusi tuttavuus.







    no antaa tulla sitten vaan oikeat vastaukset jos nuo Konstakoon ei kelpaa

      
  • BVZ9:

    "Pauli Petteri"

    Tuosta ensimmäisestä kuulin muutama vuosi sitten Mercedes museossa toisenlaisen version.
    Toista vastausta voisi vielä täsmentää ja tuo Trevcar on kyllä minulle ihan uusi tuttavuus.




    no antaa tulla sitten vaan oikeat vastaukset jos nuo Konstakoon ei kelpaa



    En voi väittää omia sen oikeammiksi, mutta...

    Tuo Ferrari tuli varsin pätevästi FARwd:lta.

    TVR pitäisi tulla nimestä TreVoR.

    Ja sille S-sarjalle kuulin sellaisen tarinan että aikanaan (silloin kun Mersulla ei kovin useita mallisarjoja ollut) kaikkein ylellisimpiä versioita sanottiin Stutgarter malleiksi. Eli S niin kuin Stutgarttilainen.

      
  • Tuo Cadillacin BLS onkin visainen.

    Joku lehtihän vinoili aikanaan että se on Bob Lutz Special. Joku väitti myös että S tulee sanasta Sweden, mutta tämäkään ei varmaan pidä paikkaansa.

    Tulisiko tuo ensimmäinen kirjain auton koosta, eli kyseessähän on pykälää pienempi malli kuin CTS. Tietääkö joku paremmin?

      
  • SL = Sehr Leicht?



    EDIT: SLK vastaavasti Sehr Leicht Kurz

      
  • Joskus Ferrarin tyyppimerkintä tuli muistaakseni yhden sylinterin tilavuudesta kuutiosenttimetreinä.

      
  • Pauli Petteri:

    Tuo Cadillacin BLS onkin visainen.
    Joku lehtihän vinoili aikanaan että se on Bob Lutz Special. Joku väitti myös että S tulee sanasta Sweden, mutta tämäkään ei varmaan pidä paikkaansa.
    Tulisiko tuo ensimmäinen kirjain auton koosta, eli kyseessähän on pykälää pienempi malli kuin CTS. Tietääkö joku paremmin?




    Tunnustan apuvälineiden käytön: googlaus paljastaa akronyymin takana piilevän ilmaisun olevan "B-segment Luxury Sedan".

      
  • 1.E63 mallin moottorin iskutilavuus? (nykyinen malli)

    2.S63 mallin moottorin iskutilavuus? (nykyinen malli)



    On muuten todella usein väärin nämä mitat -jopa amg:n omilla sivuilla!(tai tietoisesti kummmallisesti ilmoitettu)

      
  • Eikös E:ssä ole se 6,2 litranen ja S:ssä ahdettu 5 ja puoli litrainen?

      
  • Kukas tietää tämän?

    Ferdinand Porsche oli ensiluokkainen suunnittelija, mutta hänen tunnetuin työnsä, kupla volkkari, oli kopio kenen toisen visionäärin suunnitelmasta? ja mikä oli tämä kopioinnin kohteeksi joutunut auto?

      
  • Pauli Petteri:

    Eikös E:ssä ole se 6,2 litranen ja S:ssä ahdettu 5 ja puoli litrainen?




    Se on juuri näin! AMG itse pyöristää tekstissä tuon 6,3 litraiseksi, mutta fakta-sheetillä 6208cm^3 on oikea luku.

      
  • Ferdinand Porsche oli ensiluokkainen suunnittelija, mutta hänen tunnetuin työnsä, kupla volkkari, oli kopio kenen toisen visionäärin suunnitelmasta? ja mikä oli tämä kopioinnin kohteeksi joutunut auto?


    Hans Ledwinkan suunnittelema Tatra V570 ?



    http://www.shorey.net/Auto/Eastern%20European/Tatra/1933%20Tatra%20V570%20Prototype%20-%20fVr%20(Czechoslovakia).jpg

      
  • FARwd:

    Ferdinand Porsche oli ensiluokkainen suunnittelija, mutta hänen tunnetuin työnsä, kupla volkkari, oli kopio kenen toisen visionäärin suunnitelmasta? ja mikä oli tämä kopioinnin kohteeksi joutunut auto?

    Hans Ledwinkan suunnittelema Tatra V570 ?

    http://www.shorey.net/Auto/Eastern%20European/Tatra/1933%20Tatra%20V570%20Prototype%20-%20fVr%20(Czechoslovakia).jpg






    Myöhemminhän (60-luvulla) VW maksoi suhteellisen pienen 3000000DM:n korvauksen Tsekoslovakian valtiolle tuosta kopioinnista.

      
  • mikä oli VW:n ensimmäinen etuveto malli?

    kuka tietää ilman apuvälineiden käyttöä.

      
  • finman:

    mikä oli VW:n ensimmäinen etuveto malli?
    kuka tietää ilman apuvälineiden käyttöä.




    Eikös ennen ensimmäistä Golffia ollut jo se Passatti mistä oli myös Audin versio. Olisiko se?



      
  • Pauli Petteri:

    finman:
    mikä oli VW:n ensimmäinen etuveto malli?
    kuka tietää ilman apuvälineiden käyttöä.


    Eikös ennen ensimmäistä Golffia ollut jo se Passatti mistä oli myös Audin versio. Olisiko se?


    eipä ole passatista tehty audia vaan,

    vw polo tuotiin markkinoille audi 50 mallina testiksi vuotta ennen poloa...

    oikea vastaus ei silti ole tuo...

      
  • finman:

    Pauli Petteri:
    finman:
    mikä oli VW:n ensimmäinen etuveto malli?
    kuka tietää ilman apuvälineiden käyttöä.


    Eikös ennen ensimmäistä Golffia ollut jo se Passatti mistä oli myös Audin versio. Olisiko se?


    eipä ole passatista tehty audia vaan,
    vw polo tuotiin markkinoille audi 50 mallina testiksi vuotta ennen poloa...
    oikea vastaus ei silti ole tuo...




    K70



      
  • Palataan esikuviin eli Mercedes-Benziin.



    Mitä tarkoittaa tavara-autoissa käytetyt mallinumerot esim. 108, 1823 tai 3356?

      
  • finman:


    eipä ole passatista tehty audia vaan,
    vw polo tuotiin markkinoille audi 50 mallina testiksi vuotta ennen poloa...
    oikea vastaus ei silti ole tuo...




    Se oli tämä jota muistelin:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Vw_passat_b1_v_sst.jpg

    Audi versio tuli ennen myyntiin, mutta miten suunnittelu prosessi eteni onkin sitten eri juttu.



    Tuo K70 on minulle ihan vieras. Onko sitä joskus tullut suomeenkin?

      
  • sjvirt:

    Palataan esikuviin eli Mercedes-Benziin.

    Mitä tarkoittaa tavara-autoissa käytetyt mallinumerot esim. 108, 1823 tai 3356?




    sprintereissä eka numero kokonaispainoluokkaa ja viimeiset tehoa.

    raskaammissa 2 ekaa kok painoa ja 2 viim tehoa

    esim sprinter 313= 3 t ja 130hv

    axor 2543= 25t ja 430hv

      
  • Pauli Petteri:

    finman:

    eipä ole passatista tehty audia vaan,
    vw polo tuotiin markkinoille audi 50 mallina testiksi vuotta ennen poloa...
    oikea vastaus ei silti ole tuo...


    Se oli tämä jota muistelin:
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Vw_passat_b1_v_sst.jpg
    Audi versio tuli ennen myyntiin, mutta miten suunnittelu prosessi eteni onkin sitten eri juttu.

    Tuo K70 on minulle ihan vieras. Onko sitä joskus tullut suomeenkin?


    jos syntynyt esim.-80 luvulla tai myöhemmin niin varmasti tuo k70 on yllätys...

    tehokkaasti ne (k70 ) ovat hävinneet taitaa olla n.6-8 kpl museokilvissä tällä hetkellä.

    teknisesti mielenkiintoinen laite mutta koko autohan oli NSU:n suunittelema...

    http://en.wikipedia.org/wiki/NSU_K70

      
  • Muistan olleeni VW K70 taksissa joskus 70-luvun alkupuolella n. 10 ikäisenä, jolloin autobongaaminen oli osa elämää. Taitaa olla vieläkin hiukan. Muuistikuvaksi jäi tosi tilava takapenkki, kun auto oli ulkoa selkeästi johtotähteä pienempi.

      
  • Böpi:

    Muistan olleeni VW K70 taksissa joskus 70-luvun alkupuolella n. 10 ikäisenä, jolloin autobongaaminen oli osa elämää. Taitaa olla vieläkin hiukan. Muuistikuvaksi jäi tosi tilava takapenkki, kun auto oli ulkoa selkeästi johtotähteä pienempi.




    aikanaan teknarissa oli auton tunnistuksen kilpailukuvia mitkä oli hienoja tutkia...

    jepp k 70 oli aikanaan suht iso auto ja jonkin tason ongelma taisi olla ruostumis herkkyys suunitteluvirheen takia

      
  • finman:

    jos syntynyt esim.-80 luvulla tai myöhemmin niin varmasti tuo k70 on yllätys...
    tehokkaasti ne (k70 ) ovat hävinneet taitaa olla n.6-8 kpl museokilvissä tällä hetkellä.
    teknisesti mielenkiintoinen laite mutta koko autohan oli NSU:n suunittelema...
    http://en.wikipedia.org/wiki/NSU_K70




    -78 mutta ei ole mieleen jäänyt.

    K70 on minulla pudonnut tuntemattomuuteen, olemalla sen verran vanha etten ole itse sellaista koskaan harkinnut, mutta kuitenkin niin nuori (ja tavallinen) ettei ala kiinnostamaan klassikkona.

      
  • K 70:n isoveli NSU Ro80 onkin harrastemielessä paljon kiehtovampi auto. :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit