Volvo S60 turvallisin ympäripyörimis-onnettomuuksissa

28 kommenttia

IIHS valitsi Volvo S60:n Top Safety Pickiksi.



Standardin mukaan auton katon pitää kestää auton massan x 1,5.



Volvo kestää oman massansa lähes viisinkeraisesti, 4,95.



http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo/article12808821.ab



Joten ajattele millä ajat.

  
  • joo kannattaa valita sellaisia autoja jotka eivät pyörähdä ympäri

      
  • GTamv:

    joo kannattaa valita sellaisia autoja jotka eivät pyörähdä ympäri




    Ainakin elokuvissa jenkkiautot pyörii helposti :wink:



      
  • ...joten äkkiä ostamaan S60:siä, sillä muut varmaan ovat dramaattisesti huonompia tuossa suhteessa, eikä mitään muuta ole muka mitattu paremmaksi? Otsikoita pitää koko ajan saada aikaiseksi MAINOKSIIN...



    Tuohan on mainos minkä linkitit, ja jostain Aftonbladetista. Hyvät on tietolähteet.



    Ajamisen iloa. Maailma tarvitsee esikuvia. Vorsproung durch ostettujen parempien automerkkien raiskaukset mainostarkoituksiin. Zoom zoom zoom.

      
  • Jossainhan oli joskus vastikään tilastoa tästä.



    Vain pieni osa onnettomuuksista on ympäriajoja, mutta verrattuna muihin onnettomuuksiin, erittäin suuri osa ympäriajoista johtaa loukkaantumiseen/vakavaan loukkaantumiseen.



    Eli siinä suhteessa, juurikin tuo asia lienee ehkä heikoimmalla tolalla autojen turvallisuudessa yleisesti. :xmas:



    Onhan se hyvä, että Volvolla panostetaan tuohon, luodaan muillekkin paineita siinä sivussa. Mainostaisivat vielä enempikin.

      
  • Suomessa tapahtuu paljon ulosajoja. Silloin on isohko riski saada auto katolleen. Vauhtia ei tarvita kuin 50km/h ja pellolle mennään 50m matka, joskus 5-10 kertaa katon kautta ympäri matkalla. Liekö Volvon korin lujuus auttaisi siinäkin jos matkalle sattuisi se kuuluisi suomalainen mänty ja osuma ei olisikaan nokka edellä.

      
  • Saattaisi hirvikolaritesti olla tärkeämpi? Liekö tulossakaan?

      
  • Putput:

    ...joten äkkiä ostamaan S60:siä, sillä muut varmaan ovat dramaattisesti huonompia tuossa suhteessa, eikä mitään muuta ole muka mitattu paremmaksi? Otsikoita pitää koko ajan saada aikaiseksi MAINOKSIIN...

    Tuohan on mainos minkä linkitit, ja jostain Aftonbladetista. Hyvät on tietolähteet.


    Mainospa hyvinkin, mutta perustuen ulkopuoliseen tietolähteeseen kuten mainoksessa usein tehdään, tässä tapauksessa Institute of Highway Safety (IIHS).



    Se, mikä tuosta Aftonbladetin jutusta tekee todellisen kolaritutkimuksen sijasta vain mielenkiintoisen mediastuntin on puuttuva näyttö mittaustavan korrelaatiosta reaalimaailman kolareihin.



    Sen olen jo kertonutkin, että "ei ne tee niitä niinkuin ennen", mutta jos S60 oli ikkunatolppiensa kestokyvyn rajoilla lähes 5-kertaa oman painonsa suuruisessa kuormassa, niin eihän se sitten kovin paljon olekaan edeltäjistään huonontunut:

    http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200702/volvo-760---the-car--3_1600x0w.jpg



    http://1.bp.blogspot.com/_E9VQugSUBfo/Su8Uq_UMU_I/AAAAAAAAAng/zgHSbAlGecQ/s400/Don_Volvo+740+ad.jpg



    Myös Mercedeksen Pystylamppu-Hagertin (W114/115) muistelen nähneeni kuvattuna 40 tonnin rautaklöntti katon päällä kynnykset maata viistäen, mutta edelleen ikkunat ehjinä.



    Volvo S60 on varmaan oikein turvallinen auto. Mutta sitä ei todista alle 10 tonnin paino katolla.

      
  • miksi Volvoa ei testata Euroopassa? muutenkin kannattaa huomoida että joidenkin autojen USA ja Eurooppaversiot eroavat toisistaan, Volvosta en tiedä onko se täysin sama auto mitä täällä myydään.

      
  • GTamv,

    niinpä juuri.

    Euroopassa on testattu tämän Volvon jälkeenkin tulleita autoja jo.

    Liekö omistaja halunnut, että Volvo testataankin muualla.

    Tuossa "huipputurvallisten" listassa on myös 15 muuta autoa.

    Ja kuten sanot, testien tulokset poikkeavat toisistaan.

    Euro NCAP:n testeistä kannattaa vilkaista muutakin kuin niitä lähes vihreitä hahmoja. Mm. Mersun C-sarjan kohdalla kohta "Pole" näyttää punaista. Volvo V70 vast. kohta = weak.

    Subaru Legacyn kohdalla on värikirjo muutenkin laajempi.

    Muutamia listoista poimien.



    Hyvä toki, jos uusin Volvo saa hyvät arvot myös vanhan mantereen turvatestissä.

      
  • ...voisiko siis joku laittaa ihan tarkkaa tietoa Volvo S60:n katon lujuudesta ja sitten muiden autojen kattojen lujuudesta? Sitten voisimme vertailla että onko Volvo S60 oikeasti ympäripyörähdyksessä edes turvallisin, ja jos ihmeen kaupalla oikeasti olisikin niin onko sellaista eroa että sillä on yhtään mitään merkitystä. Ja muutenkin ko. onnettomuudet ovat erittäin marginaalisia.



    Luulisin että esim. Porschet, Bemut, Ferrarit, Maseratit ym. joihin saa tehdasvarusteena puolikehikot ovat PALJON S60:stä turvallisempia ympäripyörähdyksessä.



    Kaksi kertaa katon kautta ympäri eikä päällepäin tahdo edes näkyä:

    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kilpa-auto_pyorahti_katon_kautta_ympari/



    Tuo auto on vielä varmasti S60:stä turvallisempi siinäkin suhteessa ettei lähde pyörimään läheskään niin helposti.



    Kun kerran tuo on niiiiin elintärkeä juttu niin miksei kaikki lapsiperheet ole asennuttaneet vielä turvakaaria autoonsa? Äkkiä nyt asentamaan sellaiset Derrick, ajattele millä ajat!!

      
  • Onhan tuossa Derrickin avauksessa linkki.

    Tässä myös siitä on:

    http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-s60-far-hogsta-krockbetyg-31352

    ...ja tämä

    http://www.iihs.org/ratings/default.aspx

    se lähtökohta.



    Ihan turvalliseksi osoittautui myös Saab 96 -70-luvulla, kun sattui pyörähtelemään ympäri. Osasi jopa päätyä pyörilleen takaisin. Taka-akseli siitä kyllä vääntyi.

    (Se oli ihan tavallinen auto. "Eric på taket" oli ihan eri juttu.) :sunglasses:

      
  • mhj:

    Onhan tuossa Derrickin avauksessa linkki.
    Tässä myös siitä on:
    http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-s60-far-hogsta-krockbetyg-31352
    ...ja tämä
    http://www.iihs.org/ratings/default.aspx
    se lähtökohta.

    Ihan turvalliseksi osoittautui myös Saab 96 -70-luvulla, kun sattui pyörähtelemään ympäri. Osasi jopa päätyä pyörilleen takaisin. Taka-akseli siitä kyllä vääntyi.
    (Se oli ihan tavallinen auto. "Eric på taket" oli ihan eri juttu.) :sunglasses:




    Jos tuo oli tarkoitettu vastaukseksi minulle niin et ole ymmärtänyt mistä puhutaan.



    Noissa linkeissä sanotaan vain että sai korkeimman arvosanan (siis ei korkeimman kaikkiin autoihin nähden, muutkin ovat saaneet tuon saman neljästä mahdollisesta korkeimman "Good"-arvosanan). Ei sanottu mitään suhteesta muihin autoihin.



    Linkeissä ei myöskään lue mitään siitä millainen S60:n katon lujuus on muihin autoihin nähden tai millainen lujuus on muissa.

      
  • Kerrothan mistä puhutaan.

    Jos saan itse vastata:

    lähes kaikenlaisesta, voi ja saakin puhua. :smile:

      
  • viltteri valjami:

    Saattaisi hirvikolaritesti olla tärkeämpi? Liekö tulossakaan?




    Eiköhän katon lujuus auta myöskin hirvikolarissa sillä samat tolpat kattoa kannattelee niin ympäriajossa kuin hirvikolarissa. Useimmiten se hirvi siihen katon etureunaan tömähtää henkilöautoissa.

      
  • Tomppa Kruisailija:

    viltteri valjami:
    Saattaisi hirvikolaritesti olla tärkeämpi? Liekö tulossakaan?


    Eiköhän katon lujuus auta myöskin hirvikolarissa sillä samat tolpat kattoa kannattelee niin ympäriajossa kuin hirvikolarissa. Useimmiten se hirvi siihen katon etureunaan tömähtää henkilöautoissa.




    Kyllä osaksi, mutta eroa testissä aika paljon.

      
  • Putput:


    Kaksi kertaa katon kautta ympäri eikä päällepäin tahdo edes näkyä:
    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kilpa-auto_pyorahti_katon_kautta_ympari/

    Tuo auto on vielä varmasti S60:stä turvallisempi siinäkin suhteessa ettei lähde pyörimään läheskään niin helposti.




    Päinvastoin, äärimmäisen helpollahan tuo tuntuisi pyörähtäneen mikäli tämä pitää paikkansa:



    Helsingin poliisilaitoksen päivystävän komisarion Heikki Kallion mukaan on mahdollista, että autosta irtosi rengas kesken ajon.

      
  • simppa:

    Putput:

    Kaksi kertaa katon kautta ympäri eikä päällepäin tahdo edes näkyä:
    http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/kilpa-auto_pyorahti_katon_kautta_ympari/

    Tuo auto on vielä varmasti S60:stä turvallisempi siinäkin suhteessa ettei lähde pyörimään läheskään niin helposti.


    Päinvastoin, äärimmäisen helpollahan tuo tuntuisi pyörähtäneen mikäli tämä pitää paikkansa:

    Helsingin poliisilaitoksen päivystävän komisarion Heikki Kallion mukaan on mahdollista, että autosta irtosi rengas kesken ajon.




    Lisäksi voisi vielä todeta, että kuskin voisi olettaa olevan keskimääräistä taitavampi. Vai voisiko olla, että ratissa oli rallikuskin, vasta kortin saanut, poika?

      
  • simppa:



    Päinvastoin, äärimmäisen helpollahan tuo tuntuisi pyörähtäneen mikäli tämä pitää paikkansa:

    Helsingin poliisilaitoksen päivystävän komisarion Heikki Kallion mukaan on mahdollista, että autosta irtosi rengas kesken ajon.




    Luuletko että kenenkään mielestä tuo oli hauska juttu? Huh mikä urpo. Luuletko että tuo juttu oli jollekulle uusi juttu, että tuon esiintuominen on jotenkin hieno veto? Tuonko perusteella sitten sinun logiikalla 911 on herkempi pyörimään? S60 ei pyöri vaikka kaksi rengasta irtoaisi ja vielä kranaatti räjähtäisi alla, koska Volvot on niin turvallisia??



    Onko KUKAAN Suomalainen järkevästi ajatteleva ei-merkkifanaatikko joka ei syytäisi jatkuvasti typerää kansanuskomus- tai ennakkoluulop***aa päänaukomismielessä, negatiivisesti? Onko Suomessa ikinä ollut missään järkevää keskustelua yhtään missään nettipalstalla? Kykeneekö junttiugrit sellaiseen ylipäänsä? Onko paha olo niin perustavaa laatua oleva juttu että koko nettikirjoittelun perimmäinen motiivi on päästä purkamaan sitä?



    Pitäisi laittaa Suomi-palstoilla ihmisten nimimerkkien alle tiedot siitä mihin merkkilahkoon, autotekniikanuskomusheimoon, yms. kuuluu ja sitten vielä että mille vuosikymmenelle on henkisesti jäänyt, mikä tulotaso on jotta tietää minkälainen kalusto on tasan tarkkaan 'oikeantasoista', jne... Ja ennenkaikkea mittari siitä että kuinka äärettömän paha olo on sillä hetkellä jotta näemme kuinka hanakasti täytyy päästä aukomaan ja saamaan huomiota.



    Tässäkin keskustelussa: spämmiä, epätosia väitteitä, vääristelyä, inttämistä, ties mitä ja miksi? Miksi pitää nimenomaan päästä levittämään vaikutelmaa siitä että Volvo olisi paras turvallisuudessa (ilman mitään oikeata tietoa, ilman että väittäjä tietäisi juuri mitään muiden autojen turvallisuudesta eli ei oikeastaan tiedä Volvonkaan turvallisuudesta), vailla mitään järkeä? Mikä pakottava tarve aukoa päätään kun joku koittaa vähän herättää miettimään mitä selittää ja suhteuttamaan asioita pikkuisen?



    No, ihan mielenkiintoista luettavaa tietty 'käyttäytymistieteiden' ja psykologian kannalta, melkein yhtä pysähdyttävää kuin tuo keskusteluketju A6:sesta.

      
  • "Onko KUKAAN Suomalainen järkevästi ajatteleva ei-merkkifanaatikko joka ei syytäisi jatkuvasti typerää kansanuskomus- tai ennakkoluulop***aa päänaukomismielessä, negatiivisesti? Onko Suomessa ikinä ollut missään järkevää keskustelua yhtään missään nettipalstalla? Kykeneekö junttiugrit sellaiseen ylipäänsä? Onko paha olo niin perustavaa laatua oleva juttu että koko nettikirjoittelun perimmäinen motiivi on päästä purkamaan sitä?



    Pitäisi laittaa Suomi-palstoilla ihmisten nimimerkkien alle tiedot siitä mihin merkkilahkoon, autotekniikanuskomusheimoon, yms. kuuluu ja sitten vielä että mille vuosikymmenelle on henkisesti jäänyt, mikä tulotaso on jotta tietää minkälainen kalusto on tasan tarkkaan 'oikeantasoista', jne... Ja ennenkaikkea mittari siitä että kuinka äärettömän paha olo on sillä hetkellä jotta näemme kuinka hanakasti täytyy päästä aukomaan ja saamaan huomiota.



    Tässäkin keskustelussa: spämmiä, epätosia väitteitä, vääristelyä, inttämistä, ties mitä ja miksi? Miksi pitää nimenomaan päästä levittämään vaikutelmaa siitä että Volvo olisi paras turvallisuudessa (ilman mitään oikeata tietoa, ilman että väittäjä tietäisi juuri mitään muiden autojen turvallisuudesta eli ei oikeastaan tiedä Volvonkaan turvallisuudesta), vailla mitään järkeä? Mikä pakottava tarve aukoa päätään kun joku koittaa vähän herättää miettimään mitä selittää ja suhteuttamaan asioita pikkuisen"



    Put put,katso peiliin, mitä näet?. Olet muuten aivan kuten Adolf H, mutta kiihkon ja paskan puhumisen kohteet ovat toiset!

      
  • PutPutilla on aina välillä näitä kausia, jolloin hän suu vaahdoten julistaa jokaisessa viestissää, kuinka muut ovat säälittäviä, idiootteja ja juntteja. Onneksi tämän kauden jälkeen seuraa rauhallisempi kausi.

      
  • ...tuo Volvo oli ns. paras?



    Ainakin amerikan ooppelilla eli Buick Regallilla tuo suhdeluku oli 4,97. Ja Regall on luokassa ISO autot ei pikkuautojen sarjassa.



    Kannattaa nyt kuitenkin vielä pitää talvirenkaat alla ja pyörät maassa, niin ei tarvi tuotakaan testiä tehdä käytännössä...

      
  • NHB:

    PutPutilla on aina välillä näitä kausia, jolloin hän suu vaahdoten julistaa jokaisessa viestissää, kuinka muut ovat säälittäviä, idiootteja ja juntteja. Onneksi tämän kauden jälkeen seuraa rauhallisempi kausi.




    ...eli NHB on sitä mieltä että S60 on turvallisin auto maailmassa kattorakenteiden/ympäripyörimisonnettomuuksien suhteen, ja myöskin että 911 kaatuu helpommin. Sopii kuvioon.

      
  • Putput:

    ...eli NHB on sitä mieltä että S60 on turvallisin auto maailmassa kattorakenteiden/ympäripyörimisonnettomuuksien suhteen, ja myöskin että 911 kaatuu helpommin. Sopii kuvioon.




    Nuo väitteet ovat pelkästäään mielikuvituksesi tuotteita. Tuollaista en ole väittänyt enkä tuota mieltä ole.

      
  • Volvo S60 oli IIHS:n testeissä Top Safety Pick, eli kokonaisuutena arvioiden turvallisin auto.

      
  • Yllättävän huonoa tuntuu olevan noiden IIHS:n sivujen ja testien tuntemus. Laitetaan nyt tähän jotain perustietoa aiheesta. Katon vahvuustestissä pitää saada tulokseksi vähintään 4 kertaa auton paino, jotta saa hyvän arvosanan ja on mahdollista saada kokonaisarvosana Top Safety Pick. Tuolla on myös video siitä miten testi suoritetaan.



    http://www.iihs.org/ratings/roof/information.html



    Midsize luxury cars -lista. Paras tulos Mersun C-sarjalla 5,36 ja toisena Volvo S60 4,95

    http://www.iihs.org/ratings/roof/detailsbyclass.aspx?15



    Large luxyry cars -lista. Paras 4-ovisten tulos Mersun E-sarjalla 5,40, toinen Hyundai Genesis 4,92, kolmas Volvo S80 4,26. Uusi BMW 5-sarja sai tuloksen 4,04 eli läpäisi juuri hyvän vaatimuksen. Tämä on se kohta missä edellisen mallin Audi A6 reputti ja putosi Top Safety Pick -listalta.

    http://www.iihs.org/ratings/roof/detailsbyclass.aspx?10



    Midsize luxury SUV -lista. Paras tulos Mersu GLK 6,41, toinen Volvo XC60 5,23 ja ikivanha XC90 on vielä kolmantena Audi Q5:n edellä

    http://www.iihs.org/ratings/roof/detailsbyclass.aspx?50



    Kaikkein kovin tulos on Nissan Cubella kategoriassa Small cars ja se on 7,26. Tuskin tuo kuitenkaan turvallisin auto on oikeassa ympäripyörimistilanteessa.

    http://www.iihs.org/ratings/roof/detailsbyclass.aspx?40



    Yhteenvetona tuosta voisi vetää, että Volvon tulokset on kautta linjan erinomaisia tuossa katon vahvuustestissä ja vain vanha S40 malli ei ole saanut arvosanaa Good (tulos: 3,92 ) eikä siten myöskään arvosanaa Top Safety Pick. Tuossa testissä on toki Volvoakin parempia tuloksia, mutta Volvolla on hopeasija kahdessa luokassa eli ei kovin huonosti.

      
  • Derrickin kannattaa katsoa noiden yllä olevien linkkien lisäksi myös tämä lista: http://www.iihs.org/ratings/default.aspx



    Siinä ovat saman Top Safety Pick -arvosanan saaneet autot tämän vuoden malleista. Malleja näyttäisi olavan melkein sata kappaletta. Eli emme puhu kovin harvinaisesta arvosanasta. Tuon testin perusteella S60 ei ole turvallisin. Turvallinen se on, mutta parhaat tulokset ovat menneet muille.

      
  • Siis tuo IIHS testin Top Safety Pick -arvosana vastaa suunnilleen EuroNCAP testin 5 tähteä, sillä erotuksella että tuossa IIHS testissä on mukana myös katon vahvuustesti. Istuinten peräänajotesti IIHS-testissä on ollut jo vuosia ennen EuroNCAP-testiä ja muutama vuosi pitää varmaan odotella, että saadaan tuo katon vahvuustestikin EuroNCAP-testiin mukaan. Hirvitestiä itse kaipaisin mukaan myös noihin molempiin.



    Tietenkin tuon Top Safety Pick -arvosanan saa nykyaikainen, kaikissa testin osa-alueissa hyvän arvosanan saava auto, joten onhan noita vuosien saatossa kertynyt. Mutta taas erotuksena EuroNCAP-testistä tuo arvosanan voi menettää ja EuroNCAP-testin 5 tähteähän ei voi menettää kerran sen saatuaan. Esim. Audi A6 putosi Top Safety Pick -listalta, joka arvosana sillä oli aiemmin, kun se ei saanut katon vahvuustestissä hyvää arvosanaa. Uusi A6 toki melko varmasti tulee tuon arvosanan taas saamaan.

      
  • Taitaisi olla taas syytä kiristää arvosteluperusteita Atlantin molemmin puolin. Sekaannuksia näyttää syntyvän kun arvosanat painottuvat skaalan yläpäähän.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit