Volvo universe -konseptiauto

17 kommenttia

Tässäkö tuleva ässä Mersun haastaja? Mielenkiintoiselta vaikuttava konseptiauto, jossa on vielä kaappari-ovet, kuten oli aikanaan myös S60 konseptissa. Takaa muistuttaa vähän Jaguaria. Saa nähdä tuleeko tuo joskus markkinoille ja miten paljon tämä sitten lopulta tulevaa mallia muistuttaa.



http://www.ksml.fi/teemat/autot/autotalli/t%C3%A4lt%C3%A4-n%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4-volvon-kohuttu-universe/664936



http://carscoop.blogspot.com/2011/04/volvo-teases-mysterious-concept.html



http://planetluxus.com/blog/2011/04/19/volvo-universe-concept-car/



https://www.youtube.com/watch?v=JFD8Ofj3BzE&NR=1

  
  • Eipä jaksa kamalasti kiinnostaa auto, joka on vielä noin vaiheessa. Jos joskus tulee tuotantoon, niin siihen menee ainakin muutama vuosi.

      
  • S60 konseptista meni tuotantomalliin jotain 1,5 vuotta. Ei olisi mikään ihme jos tuohon universe-konseptiin perustuva malli olisi parin vuoden päästä myynnissä, koska tuskin tuota ihan huvikseen esiteltiin ja isoa mallia on jo muutenkin lupailtu. Tuo konsepti on tasan 5 metriä pitkä.



    http://www.ksml.fi/teemat/autot/autotalli/kaikkien-aikojen-volvo-paljastetaan-t%C3%A4n%C3%A4%C3%A4n/664731



    Joka tapauksessa jos tuo lupailee vaikka vain uuden S80:n muotoja, niin oikealla linjalla ollaan joka tapauksessa.

      
  • Aivan kaamea kokonaisuus. Perä on ihan jees mutta kenen perhanan mielestä PV544:n keulan voi tuoda nykypäivään?

    Jossain toisaalla todettiin että parasta mitä tuosta voi sanoa on, että 240 on saanut muotoilullisen seuraajan.

      
  • Kopioitu Saabia, Jaguaria ja Audia, ei mitään uutta. Ja kun muuttaa konseptiautosta tuotantokelposeen niin Opelinkin jo myynnissä olevat ovat jännittävämpiä.



    Ei mitään uutta, yleisesti muiden konseptiautoissa on paljon mielenkiintoista.

      
  • Paljonkin mielenkiintoista:

    "The driver’s in-command environment has intuitive controls and a touch-screen that approaches the hand when the driver reaches towards it. There is also a full-colour 3D head-up display, originally developed for military aviation, presenting the speedometer, navigation system and other important information directly on the windshield, without requiring the driver to look away from his or her viewpoint."



    + Ulkonäkö on varsin linjakas ja tyylikäs useimmista kulmista ja sopivan hillitty, eikä ole sorruttu selkeään ylimuotoiluun, millä on pilattu monia nykyautoja. Kaikissa autoissa on tietenkin jotain lainattua ja jotain omaa eli tuskin on edes mahdollista tehdä autoa, jonka joitain yksityiskohtia ei olisi jo nähty jossain aiemmin.

      
  • En todellakaan näe tuon haastavan perinteisiä luxusmerkkejä, ellei sitten Kiinassa kotimarkkinoille kehitettynä.

      
  • Tuohan muistuttaa enemmän Bentleytä tai Rolls-Roycea kuin niin tavallisia sakumerkkejä.



    On kyllä tosi tyylikäs muotoilu.

      
  • A-utoilija:

    Paljonkin mielenkiintoista:
    "The driver’s in-command environment has intuitive controls and a touch-screen that approaches the hand when the driver reaches towards it. There is also a full-colour 3D head-up display, originally developed for military aviation, presenting the speedometer, navigation system and other important information directly on the windshield, without requiring the driver to look away from his or her viewpoint."

    + Ulkonäkö on varsin linjakas ja tyylikäs useimmista kulmista ja sopivan hillitty, eikä ole sorruttu selkeään ylimuotoiluun, millä on pilattu monia nykyautoja. Kaikissa autoissa on tietenkin jotain lainattua ja jotain omaa eli tuskin on edes mahdollista tehdä autoa, jonka joitain yksityiskohtia ei olisi jo nähty jossain aiemmin.




    ...eli mitä uutta? Noihan on jo muissa myynnissä ollut pitkään nuo HUD:it... Eli Volon tietokonemalli-'konseptiauto' on jäljessä muiden tuotantoautoja parin tuotantomallisukupolven verran!



    3-D jutuista ym. touch-screeneistä (turhine) jippoineen voi aina jauhaa p***aa, eri juttu on että tuleeko koskaan myyntiin ja onko mitään iloa. Touch-screenejä on jo monilla ollut pitkään, siis niillä joiden mielestä se on hyvä ratkaisu. 3D on vain siihen tuleva lisä ja on luonnollinen kehitys kaikille näyttöteknologian kehityksen myötä. Ihmettelen jos Volvo on läheskään ensimmäisten joukossa sen myyntiin tuomisessa.



    Loppu jauhanta ulkonäöstä on juuri sitä: sisällötöntä jauhamista. 'Ekspertti'-A-utoilija ja AkiK osaavat kyllä tuottaa tekstiä, toinen juttu on että onko kotisohva-amatöörin mutu-tuotoksissa mitään ymmärrystä. Ylimuotoilu on omaa keksintöäsi jolla koitat vain jauhaa jotain vastineeksi, sillä ei ole mitään sisältöä. Ylimuotoilua voi olla jollain, myös Volvolla tai voi olla 'alimuotoilua'. Se ei vaikuta itse puheenaiheeseen. Kaikissa autoissa ei ole pelkkää muilta lainattua, etenkään konseptiautoissa. Olet joko täysin tietämätön automaailmasta etkä ole nähnyt juuri mitään konseptiautoja ikinä tai sitten vain selität puolusteluvalheita taas.



    Lukemattomissa konseptiautoissa ja myös ihan tuotantoautoissa on paljonkin täysin originaalia, ihan koko muotoilukonseptista lähtien. Joka muuta väittää puhuu aivan täyttä valetta.



    Kuten sanottua: ei mitään uutta, ei oikeastaan mitään uutta verrattuna tuotantomalleihinkaan. Konseptiautoihin verrattuna tuo on aivan antiikkia. Ehkä siksi se saattaa ollakin aika pitkälti ensikatse tuotantomalliin.

      
  • Ei muuten eroa Saab 9-5:stä juuri mitenkään tuon perusteella. Se on aika perus Opel-palikoilla tehty auto jossa siinäkään ei mitään uutta ja ihmeellistä.



    Ei ole mitään estettä sille etteikö 9-5:een voisi lisätä lähestyvän touchscreenin vaikka ensi kuussa. HUD:kin siinä on jo, senkin voi vain päivittää seuraavaan versioon jossa 3D-värisysteemit. 9-5:kin on pitkä auto.



    Onpas radikaali tuo Volvon KONSEPTI joita on eri merkeillä varmaan kymmeniä tuollaisina tietokonemalliesityksinä eikä edes mallikappaleena... -Anteeksi, on sentään tehty staattinen mallikuori. Noitahan muut merkit tekevät lukemattomat määrät. Volvon konsepti melkein häikäisee tuotantoautoihin nähden... Hehheh.

      
  • Volvo on Kiinalaisomisteinen ja isoon Kiinalaiseen autonäyttelyyn oli pakko kyhätä vähän jotain näytille. Siinä kaikki. Ihan kaikki muut merkit tehtailevat noita staattisia konsepteja jatkuvasti, lisäksi paljon liikkuvia konsepteja ja etenkin niissä on oikeasti jotain ajatusta taustalla eikä vain muotoiluosasto puristanut vähän jotain näytille. Onko Volvolle jokin iso ihmetyksen aihe kun saavat yhden staattisen konseptin näytille??



    Kun kerran A-utoilija on pihalla autoalasta ja konsepteista, niin laitetaan parilta merkiltä vähän esimerkkejä:



    Geely, Volvon omistaja on ennenkin tehtaillut 'omaperäisiä' konsepteja. Nyt on vain kopioitu allaolevan sijaan Saab 9-5:ttä (jossa myös Jaggen C-pilari ja ikkunalista):

    https://www.youtube.com/watch?v=6rY3yNf-W3c



    Muita:







    https://www.youtube.com/watch?v=f6hA_I-nSsQ



    https://www.youtube.com/watch?v=FRyzbIlvIJc



    https://www.youtube.com/watch?v=NVrHEjQ1wVg&feature=related



    https://www.youtube.com/watch?v=ArF_bkrhdng&feature=related



    Sitten niitä oikeasti omaperäisempiä, huom. näihin voi sentään istua ja jopa ajaa:





    Saabilta:



    https://www.youtube.com/watch?v=sOSDKobuCSY



    https://www.youtube.com/watch?v=U0kJyUTgdg8



    http://youtu.be/eNlpYurAau4



    http://youtu.be/duftV5gBf8U



    http://youtu.be/YA2UAcHEDL8



    Joillain katsos on jo eri tason touchscreenit ihan toimivina, ja HUD lisäksi:



    http://youtu.be/Sv-AxNOseS8







    Honda, aika radikaali design ja teknologia joka tuli tuotantoon:

    https://www.youtube.com/watch?v=X94H6yw_jt8&feature=related



    Oijoi, Volvo selittää JOSKUS tarjoavansa jopa touchscreeniä!! Ei hirveästi lämmitä:



    http://youtu.be/RDXZGvaZWmY



    http://youtu.be/1KJ5FWDUat0





    Bemulta, voi istua ja jopa ajaa:



    http://youtu.be/0ub1bFHzTOU



    http://youtu.be/5nY8tg_KSAQ



    http://youtu.be/9QQluDgb0kU



    http://youtu.be/2thcTmRnBas







      
  • Ihan liikuttaa tämä Putputin hyökkäily Volvon esittelemää konseptimallia kohtaan. Ihmettelen myös tuota Saab 9-5:een vertailua, kun ainut yhteneväinen yksityiskohta niiden välillä on takavalot yhdistävä valopaneeli. Varmaan, kun Saab tuommoisen esitteli, niin se tullaan näkemään tulevaisuudessa vielä monissa autoissa ja se onkin oikeasti tyylikäs yksityiskohta ja yksi parhaita muotoilullisia yksityiskohtia Saab 9-5:ssä. Ja muutenkin Saab 9-5 on hieno auto, mutta en epäile yhtään etteikö myös tuleva Volvon isoin sedan olisi hieno auto, on se sitten tuleva S80 tai sitä suurempi edustusmalli (esim. S100 tms nimeltään )



    Volvon pääjohtajahan sanoi näin:



    "Universe tarjoaa maailmalle esimakua seuraavasta sedan-huippumallistamme, kertoo Volvon pääjohtaja Stefan Jacoby"




    joten ei tuo konseptimalli ole mitään muotoilukikkailua futuristisilla konsepteilla, vaan vertailukohta pitää hakea esim. S60 konseptista, joka myös esitteli S60:n aikanaan jo aika valmiina.

      
  • Minusta tuo konsepti ei tarjoa tosiasiallisesti yhtään mitään uutta - ei niin kerrottujen teknisten ominaisuuksien kuin muotoilunkaan puolesta.

    Keula on todennäköisesti kamalin muotoilullinen "retroa nykypäivään"-tyyppinen yritelmä ikinä. Aivan kertakaikkisen kamala. Muutoin tuo on lainaa muilta ilman mitään omaa. Oiskohan tuossa kiinalainen isäntä onnistunut lanseeraamaan sikäläisen "kopiointi on imartelun jaloin muoto" -ajatuksen myös Volvolle?

      
  • Putput:

    Volvo on Kiinalaisomisteinen ja isoon Kiinalaiseen autonäyttelyyn oli pakko kyhätä vähän jotain näytille. Siinä kaikki.




    Yleensä autotehtailla on tapana esitellä jotain suurten automarkkinoiden autonäyttelyissä. Eiköhän jatkossa melkein kaikki merkittävämmät uutusmallit ja konseptit esitellä Kiinassa tai Venäjällä, ainakin jos on kyse ison / luksusluokan autoista.

      
  • KonstaKoo:

    Minusta tuo konsepti ei tarjoa tosiasiallisesti yhtään mitään uutta - ei niin kerrottujen teknisten ominaisuuksien kuin muotoilunkaan puolesta.




    Itselle ei kyllä tule mieleen mitä mullistavaa uutta olisi esitelty aikoihin tuossa autoluokassa. Enemmänkin tuo luokka nojaa hyvin perinteisiin ratkaisuihin niin moottorien kuin muidenkin osalta. Ei luokan ykkönen eli nykyinen S-Mersukaan mitään varsinaisia uutuuksia sisällä, ehkä mullistavinta aiempaan nähden on että sitä saa nykyään myös neloskoneella ainakin Saksassa. Eipä tuota Volvoa noiden kuvien ja tietojen perusteella kyllä kovin paljon pysty arvioimaankaan, aika näyttää tuleeko edes tuotantoon.

      
  • Tuolla svenssonien raportoimaa tarinaa höystettynä hyvillä kuvilla.



    http://www.automotorsport.se/news/22629/volvo-concept-universe--den-nya-lyxsedanen/



    Tulevan tuotantomallin keulahan tulee varmaan olemaan jotain tällaista:

    http://www.automotorsport.se/kiosken/article.asp?article=21861

      
  • Putput:

    Volvo on Kiinalaisomisteinen ja isoon Kiinalaiseen autonäyttelyyn oli pakko kyhätä vähän jotain näytille.




    tuossa on totuuden siemen...(ja sillä olisi kannattanut aloittaa ja lopettaa siihen)

    mutta kuinka lähellä se on tuotantoa vaikka ajateltaisiin vain kiinan omia sisämarkkinoita?



      
  • Aika karmean näköinen auto. PV'n keulasta retroa juu, mutta ei tuota kauniiksi voi sanoa...



    Lisäksi usein konsepteissa ideoidut tekniikat ovat aivan toisesta maailmasta, kuten bimmerin "kangas-vetoketjuauto". Voi luoja miten tollo idea, ei tule ikinä tuotantoon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit