Autot, joissa 3 ISOFIX-kiinnikettä?

31 kommenttia
«1

Mistä autoista löytyisi mahdollisuus kiinnittää takapenkin keskelle ISOFIX-kiinnitteinen turvaistuin?



Entä missä autoissa olisi ISOFIX-kiinnikkeet etuistuimella?

  
  • En ole itse kuullutkaan että etupenkillä olisi missään autossa isofixejä...monet nimittäin sanovat että vaikka etumatkustajan turvatyyny olisi poiskytkettävissä autosta, niin he eivät silti missään nimessä laittaisi lastaan istumaan etupenkille.

      
  • Takana keskellä lienee melko tai hyvin harvinainen toistaiseksi, mutta ainakin otsikon uutuudesta pitäisi löytyä.

      
  • Takapenkin keskipaikalla aika harvinainen tuo isofix. Ei löydy kuin varmaaan uusimmista tila-autoista kuten mikahe mainitsi. Etuistuimelle saa isofixin moneen autoon, jossa on turvatyynyn poiskytkentä. Monesti kulkeen samassa tuon tehdasasenteisen poiskytkennän kanssa, esim. Volvo.

      
  • Honda FR-V

    Takana kaksi ja edessä keskellä yksi

      
  • Näin tänään Peugeot 308:n, jonka etuistuimella oli ISOFIX-kiinnikkeet.

      
  • Uuden Renault Meganen teknisten tietojen mukaan etumatkustajan paikalla on Isofix-kiinnikkeet ja takapenkillä kahdet.

      
  • Scenic: "Isofix takana kaikilla kolmella paikalla toisella istuinrivillä"

      
  • Ammattilainen:

    En ole itse kuullutkaan että etupenkillä olisi missään autossa isofixejä...monet nimittäin sanovat että vaikka etumatkustajan turvatyyny olisi poiskytkettävissä autosta, niin he eivät silti missään nimessä laittaisi lastaan istumaan etupenkille.




    Poikkean hiukan aiheesta. Toivottavasti en terrorisoi alkuperäisen aiheen käsittelyä.



    Isofix ei ole edellytys turvaistuimen asentamiselle, joten se tuskin on syy isofixin puuttumiselle. Turvatyynyhän kytketään pois juuri turvaistuimen takia. Muuta syytä ei kai ole.



    Mutta tuosta etuistuimen tilanteesta olen ainakin oman autoni kohdalla samaa mieltä. Käsikirja antaa niin ristiriitaisia tietoja turvatyynyn toiminnasta, etten halua kokeilla onko asennustapa oikea. En muista, onko siellä isofix. Turvaistuin pysyy takana.



    Kun tässä ketjussa on jonkinlaista kokemusta aiheesta, kertokaa vielä miksi isofix halutaan? Itse olen ajatellut sen huonoksi systeemiksi. Penkki on kalliimpi kuin tavallinen, lisäksi sen siirtäminen autosta toiseen voi olla ongelma, jos ei kiinnikkeitä olekaan. Toisaalta, kaukalon jälkeen seuraavaa penkkiä harvoin enää siirrellään. Joskus kuitenkin tarve voi tulla.



    Tavallisen penkin saa tukevasti kiinni, ainakin Britaxin Multitechin.

      
  • Itse aikoinani käytin ISOFIX-kiinnikettä sen takia kun joku turvallisuus ihminen niin hienosti perusteli sitä että penkki on osa auton "runkoa" ja näin esim sivutörmäyksessä ei lähde lentoon.

    Toinen oli sitten jo laiskuuden takia. Penkki oli niin helppo irroittaa ja asentaa kun ei tarvinut vöiden kanssa leikkiä.



    Huonoja puolia oli sitten se että se pirun istuin painoi hitosti enemmän ja pitkiä matkojen kantaminen otti kyllä kaaliin.. Ja tietty se että se "telakka" piti olla Vaimonkin autossa..



    Sitten itse aiheeseen BMW 300 sarjan peleihin tulee ISOFIX koukut/raudat eteen kun ottaa pelkääjän turvatyynyn poiskytkennän tehdasvarusteena. Itse en kyllä suosittele vaan nappulat kulkekoon takana.



    Mutta kysehän olikin kolme isofixia takana... ??

      
  • Herbert:

    kertokaa vielä miksi isofix halutaan?

    Tavallisen penkin saa tukevasti kiinni, ainakin Britaxin Multitechin.




    Lasken kinaporin mainitseman turvallisuusihmisen tavoin koko ajan yleistyvän Isofixin yhdeksi eduksi, että siinä ei jää isoa joustovälystä auton korin ja turvaistuimen väliin, vaan turvaistuin kiinnittyy (melko) kiinteästi suoraan auton koriin. Tällöin turvaistuin alkaa törmäyksessä hidastua auton korin hidastumisen myötä, eikä vasta sen jälkeen, kun muun kiinnityksen pehmeys on kiristynyt pois. Kun turvaistuin on kiinteästi kiinni auton korissa, niin lapsikin pääsee törmäystilanteessa hyötymään auton korin törmäysvyöhykkeiden ruttaantumisesta mahdollisimman varhaisesta vaiheesta asti.



    Omakin lapsi matkustaa yhdessä perhepiirin autossa Britax Multitechillä, koska se oli isoin löytämäni turvaistuin, jota voi käyttää selkä menosuuntaan. Silti Multitechinkin, jossa ei siis ole Isofixiä, kiinnitys voisi olla tukevampi: eurooppalaisessa turvaistuintestissä (http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/) Multitechistä todettiin, että "Istuinta ei pysty kiinnittämään tiukasti autoon".



    Sinänsä Multitechin kohdalla olisin toivonut, että testitulokset olisi eritelty selkeästi testiasennusten ja koenukkien mukaan, koska Multitechiä voi käyttää kasvot tai selkä menosuuntaan asennettuna ja sen lapsen kokosuositushaitarikin on poikkeuksellisen laaja.

      
  • Citroenin teknisten tietojen mukaan C5:n varustelutasoilla Confort, Dynamique ja Exclusive näyttäisi olevan ISOFIX-kiinnikkeet etuistuimella, Ambiancessa ei.

      
  • TS-:

    Herbert:
    kertokaa vielä miksi isofix halutaan?

    Tavallisen penkin saa tukevasti kiinni, ainakin Britaxin Multitechin.


    Lasken kinaporin mainitseman turvallisuusihmisen tavoin koko ajan yleistyvän Isofixin yhdeksi eduksi, että siinä ei jää isoa joustovälystä auton korin ja turvaistuimen väliin, vaan turvaistuin kiinnittyy (melko) kiinteästi suoraan auton koriin. Tällöin turvaistuin alkaa törmäyksessä hidastua auton korin hidastumisen myötä, eikä vasta sen jälkeen, kun muun kiinnityksen pehmeys on kiristynyt pois. Kun turvaistuin on kiinteästi kiinni auton korissa, niin lapsikin pääsee törmäystilanteessa hyötymään auton korin törmäysvyöhykkeiden ruttaantumisesta mahdollisimman varhaisesta vaiheesta asti.

    Omakin lapsi matkustaa yhdessä perhepiirin autossa Britax Multitechillä, koska se oli isoin löytämäni turvaistuin, jota voi käyttää selkä menosuuntaan. Silti Multitechinkin, jossa ei siis ole Isofixiä, kiinnitys voisi olla tukevampi: eurooppalaisessa turvaistuintestissä (http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/) Multitechistä todettiin, että "Istuinta ei pysty kiinnittämään tiukasti autoon".

    Sinänsä Multitechin kohdalla olisin toivonut, että testitulokset olisi eritelty selkeästi testiasennusten ja koenukkien mukaan, koska Multitechiä voi käyttää kasvot tai selkä menosuuntaan asennettuna ja sen lapsen kokosuositushaitarikin on poikkeuksellisen laaja.


    Komppaan kinaporia ja TS-:ta siitä, että ISOFIX-istuin tuntuu maalaisjärjellä ajatellen turvallisemmalta kuin turvavöiden varassa roikkuva.



    Onnellisen sattuman ansiosta sekä nuorempi että vanhempi riiviö kasvoivat ulos istuimistaan samanaikaisesti, joten vanhempi 7.5v luovuttaa Britax Two-Way Eliten (selkä menosuuntaan, 9 tms. - 23 kg) nuoremmalleen. Vanhemmalle ostin juuri http://cybex-online.com/site/fi/products/car-seats/solution-xfix.html :in, vaikka autossani ei olekaan ISOFIXejä. Istuin painaa 1.3 kg enemmän kuin rinnakkais(?)malli http://cybex-online.com/site/fi/products/car-seats/solution-x.html eli 7.0 vs 5.7 kg.



    Istuimen (ilman penkin kiinnikkeitä tarpeeton) lisäpaino ei ole hyvä asia, joskaan toivottavasti siitä ei turvallisuusmielessä kuoletavaa tai vammauttavaa haittaa aiheudu, sillä jo istuinten eri merkit/mallit aiheuttavat suurempia painoeroja niiden suojaamisvaikutuksesta puhumattakaan.



    Tarpeettomista ISOFIX-käpälistä ei ole sinänsä vaivaa, koska ne voi kiinnityspisteiden puuttuessa kääntää istuimen sisään pois tieltä. Mutta myyjänkin mainitsema mahdollisuus asentaa ISOFIX-kiinnikkeet jälkikäteen kiinnostaa. Liekö kenelläkään sellaisista kokemuksia? Tarvittavat osat eivät maksa juuri mitään, niiden hinnoittelu ja asennus on tietysti eri asia.

      
  • Isofix on ylivertaisen kätevä, jos joutuu vaihtamaan istuinta autosta toiseen.



    Hihnakiinnitteisen istuimen kiinnitys riippuu aika paljon autosta. Kaikissa autoissa ei ole kiinnityslenkkejä tai vastaavia etuistuimien rungossa tai niiden kiinnityskiskoissa. Jos lenkkejä ei ole, kiinnityksestä tulee vähintään hankala ja joskus epämääräinenkin.



    Selkä menostuuntaan olevan istuimen kiinnittäminen etupenkille ilman isofixiä, miten se mahtaa tapahtua? Turvakaukalo vielä menee, mutta istuinta en kyllä virittelisi. Etupenkillähän ei ole mitään mihin vetää hihnat kunnolla kiinni.



    Nykyisten isompien autojen korit ovat vahvoja ja törmäysvyöhykettä keulassa runsaasti. Siinä mielessä etupenkkimatkustuksen ei pitäisi olla riski, jos vaan turvatyynyn saa luotettavasti pois kytkettyä. Itse en luottaisi mihinkään jälkiasenteisiin poiskytkentöihin tai automaattikytkentään istuimessa olevalla tunnistimella. Tehdasasenteinen poiskytkentä, jossa selvä ilmaisin siitä onko tyyny toiminnassa vai ei. Siihen voisin luottaa.

      
  • Yetissä on kolmannet ISOFIX-kiinnikkeet etumatkustajan istuimella.

      
  • Myös Exeon etumatkustajan istuimella on ISOFIX-kiinnikkeet.

      
  • TS-:

    Yetissä on kolmannet ISOFIX-kiinnikkeet etumatkustajan istuimella.




    Istuin kuitenkin aika turvaton kiinnityspaikka?

      
  • Olisi kiinnostavaa löytää vaikka jokin tilasto/tutkimus turvaistuimen eri paikoille sijoittamisen hyvistä ja huonoista puolista turvallisuusnäkökulmasta - tietäisikö joku? Turvallisin paikka luultavasti vaihtelee automalleittainkin.



    Jos lapsia on vain yksi ja takapenkillä olisi kolmet ISOFIX-kiinnikkeet, niin kuvittelisin keskipaikan olevan keskimäärin paras suurempien reunaetäisyyksien takia, mutta muutoin kaikkien mahdollisten eri sijoittelujen turvallisuuksien järjestystä pohtiessani koen epävarmuuden kasvavan. Tutkittu tieto olisi tervetullutta.

      
  • Lisäksi pitäisi ottaa huomioon se, että monissa autoissa selkä menosuuntaan istuin syö etupenkiltä tilaa. Itse käänsin 2 v kohdalla kakkosautossa penkin kasvot menosuuntaan, koska etupenkillä oltiin polvet kojelaudassa kiinni. Tuskin sekään on turvallista.

      
  • Jos autossa matkustaa kuljettajan kanssa tavallisesti korkeintaan lapsi turvaistuimessaan, niin tilakysymys on tosiaankin erilainen kuin täydemmässä autossa, jossa kaikkien matkustajien turvallisuuden arviointi monimutkaistuu entisestään. Tällä hetkellä tuntuu, että sekin olisi jotain, kun löytäisi tietoa, joka pätisi edes silloin, kun autossa ei ole kuljettajan lisäksi kuin lapsi turvaistuimessaan.

      
  • Ennen muksut oli sylissä edessä tai takana tai vaununkopassa takapenkillä, joskus seisoivat keskikonsolin päällä, hyvin selvisivät ilman vammoja, siis onko nykymuksut jotenkin heikompaa tekoa? :tongue:

      
  • Palaan vielä alkuperäiseen aiheeseen. Olisikohan markkinoille tullut uusia autoja, joissa olisi mahdollisuus kiinnittää kolme turvaistuinta ISOFIX-kiinnikkeisiin? Tai mitä autoja on jäänyt havainnoimatta?



    Eli: mistä autoissa on mahdollisuus kiinnittää takapenkin keskelle ISOFIX-kiinnitteinen turvaistuin?



    Entä missä autoissa olisi ISOFIX-kiinnikkeet etuistuimella?

      
  • Lukemattomiin saat pelkästään takaistuimelle vaikka 4 turvaistuinta plus yhden eteen tällä systeemillä:



    http://www.multimac.co.uk/home



    Kolme naperoa mahtuu Fiat 500:seen (esim. Fiestaan mahtuu neljäkin!):

    image



    Eri 3-sarjassa 4:n istuimen malli:

    image



    Saa 3 natiaista vaikka avoauton takapenkille:

    image



    Eteen saa varmasti moneen autoon jopa jälkiasennettuna Isofixin, taakse en tiedä. Eikä tietääkseni Isofix ole osoittautunut mitenkään ihmeemmin erottautuvaksi tavallisiin kiinnityssysteemeihin nähden, käytettävyys monissa niistä taas on aika kamala koon ja painon takia.



    Minibussit ja tila-autot R.I.P..

      
  • Kiitos mielenkiintoisesta linkistä, Putput!



    Oma ajatus on tällä hetkellä sellainen, että mieluiten sijoittaisin tavallisimmassa ajattelemassani ajotilanteessa (kuljettaja ja yksi napero) turvaistuimen takaistuimen keskipaikalle, koska arvelen kyseistä paikkaa reunapaikkoja turvallisemmaksi. Tarvittaessa aikuisen pitäisi lisäksi voida sijoittua naperon viereen takapenkille. Tällöin koko takapenkin täyttävä turvaistuinrivi ei toimi.



    Kukahan mahtaisi valmistaa tai myydä jälkiasenteisia ISOFIX-kiinnikkeitä?



      
  • Citroen Grand C4 Picasso. Isofixejä löytyy neljät: yhdet etupenkillä ja kolmet takapenkillä (siis keskipenkki, kun puhutaan Grand-mallista). Täydellinen lapsiperheauto.

      
  • ...ISOFIXejä, elikkä II. penkkirivillä 3 kpl ja III. rivillä 2 kpl ja tämä on ollut jo vuosimallista 2002 alkaen! Ja auton laatu on OK viimeistään vuosimallista 2008 alkaen = ei kun Saksasta vähän käytettynä turvallisin henkilöauto hankkimaan.

      
  • Putput:

    Lukemattomiin saat pelkästään takaistuimelle vaikka 4 turvaistuinta plus yhden eteen tällä systeemillä:

    http://www.multimac.co.uk/home

    Kolme naperoa mahtuu Fiat 500:seen (esim. Fiestaan mahtuu neljäkin!):




    Ei näytä kovin turvallisilta istuimilta, kun vertaa niitä tavanomaisiin turvaistuimiin. Etenkään sivusuunnassa ei suojaa näytä olevan.

      
  • Herbert:


    Ei näytä kovin turvallisilta istuimilta, kun vertaa niitä tavanomaisiin turvaistuimiin. Etenkään sivusuunnassa ei suojaa näytä olevan.




    No kirjoita sitten valitus Multimacille!! Tai kysy että kuinka helppoa on laittaa omavalintainen turvaistuin/-kaukalo tuohon järjestelmään kiinni. Valivali...



    Ihan hyvin testattu ja hyvaksynnät on saatu kuitenkin.



    Itse en paljon luottaisi kolmannen penkkirivin turvallisuuteen törmäystilanteessa verrattuna henkilöauton törmäysrakenteisiin.

      
  • No niin, elikkä meillä on autona Peugeot 308 SW jossa siis on nämä kolme Isofix kiinnikettä takapenkillä, eli siellä on takapenkki jolle mahtuu kans ne 3 istuinta siten että, saa laitettua turvavyönkin kiinni.

    Se mitä itse olen alkanut tässä miettimään kun parin vuoden sisään alkaa olemaan autonvaihto ajankohtainen on se että, onko markkinoilla nelivetoa jossa olisi sellainen takapenkki mihin mahtuu 3 istuinta ja niille kaikille olisi vielä ne isofix kiinnikkeet?

    Mielellään kyseessä olisi vieläpä auto joka tarvittaessa veisi seitsemän ihmistä mökille asti... :wave:

      
  • Salkin80:

    ... onko markkinoilla nelivetoa jossa olisi sellainen takapenkki mihin mahtuu 3 istuinta ja niille kaikille olisi vielä ne isofix kiinnikkeet?
    Mielellään kyseessä olisi vieläpä auto joka tarvittaessa veisi seitsemän ihmistä mökille asti... :wave:


    Seat Alhambra TDi 4WD 7H ?

      
  • Meillä on autossa 5 kpl isofix paikkoja VW Sharan vm 2000.

    joten ei sen auton tarvi mikään uusiolla että niitä löytyy :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit