BMW on maailman arvostetuin autobrändi !

27 kommenttia

Tutkimuslaitos MillwardBrown on rankannut maailman autonvalmistajat brändiarvojen mukaiseen järjestykseen:



1. BMW

2. Toyota

3. Mercedes-Benz

4. Honda

5. Nissan

6. Volkswagen

7. Ford

8. Audi

9. Hyundai

10. Lexus



Lisäksi BMW:n brändiarvo oli kymmenen prosentin kasvussa edellisvuoteen verrattuna. Premium-autoista Mercedes myös vahva, mutta Audin ja Lexuksen olisi odottanut löytyvän hieman korkeammalta. Saabbia ja Volvoa ei näköjään listoilla näy, kiinankytkökset ehkä rassaavat, ym.



Bemarilla on toki tällä hetkellä käytännössä kaikissa mallisarjoissa tuoreutta, 5-, 3-, 1- ja X3-sarja. Kaikki tuoreita haluttuja malleja. Hinta voi olla kilpailijoita korkeampi, mutta ei se näytä hidastavan vauhtia, päin vastoin.



Talous-Sanomat: http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/05/23/bmw-on-arvokkain-autobrandi/201229940/304

  
  • arvokkain ei arvostetuin

      
  • Onhan Bemu tehnyt aina haluttavia autoja, kun taas esim. Mersun mallistosta ei löydy omaan silmään sopivaa autoa, vaikka tekniikka pitäisi nyt jo olla kunnossa.



    Mielenkiintoinen Audin sijoitus, kun kuitenkin esim täällä Suomessa merkki on hyvinkin haluttava.

      
  • kyseessä on siis merkin rahallinen arvo, ei arvostettavuus tai haluttavuus, siis pelkkä brandin nykyinen rahallinen arvo, esim Toyotaaa tehdään ja myydään huomattavasti enemmän kuin Audia, Audi ei voi mitenkään olla arvokkaampi kuin se.

      
  • GTamv:

    kyseessä on siis merkin rahallinen arvo, ei arvostettavuus tai haluttavuus, siis pelkkä brandin nykyinen rahallinen arvo, esim Toyotaaa tehdään ja myydään huomattavasti enemmän kuin Audia, Audi ei voi mitenkään olla arvokkaampi kuin se.




    Brändin arvo on eri asia kun firman kaupallinen arvo. Perinteisesti brändin arvoa on mitattu markkinaosuuden, suhteellisen hinnan, kuluttajien tietoisuuden ja asenteiden avulla. Eli käytännössä se kertoo merkin mahdollisuuksista nyhtää kovia katteita tuotteistaan ja sen positiivisesta imagosta.



    Eli siis Audi voisi hyvinkin olla brändiltään arvokkaampi kuin Tojota.

      
  • GTamv:

    arvokkain ei arvostetuin




    Eiköhän tuo brändiarvo ole melko suoraan suhteessa arvostukseen. Vertaa vaikka miten Nokian on käynyt, pari vuotta sitten nokian brandiarvo oli top10:ssä, nyt top100 ulkopuolella. Jengi huutaa applen perään ja haluaa sitä, brandiarvo on myös tapissa.

      
  • GTamv:

    esim Toyotaaa tehdään ja myydään huomattavasti enemmän kuin Audia, Audi ei voi mitenkään olla arvokkaampi kuin se.




    Niin vain BMW löytyy Toyotan edeltä tuolta listalta, vaikka Toyotaa myydään huomattavasti BMW:tä enemmän. Brändiarvo on aika vaikeasti määriteltävä asia. Esimerkiksi BMW ja Audi ovat myynniltään, mallistoltaan, taloudelliselta menestykseltään, maantieteelliseltä sijainniltaan ja monilta muiltakin osin hyvin saman kaltaisia valmistajia, mutta tuolla listalla brändiarvo eroaa suuresti. Tällä listalla ilmeisesti kuuluminen useita merkkejä valmistamaan konserniin tiputtaa pisteita todella paljon.

      
  • Heinzman:

    Eiköhän tuo brändiarvo ole melko suoraan suhteessa arvostukseen. Vertaa vaikka miten Nokian on käynyt, pari vuotta sitten nokian brandiarvo oli top10:ssä, nyt top100 ulkopuolella. Jengi huutaa applen perään ja haluaa sitä, brandiarvo on myös tapissa.




    Kyllä tuo sama jengi huutaa Samsunginkin perään, mutta se on tuolla listalla vasta 55.

      
  • A.Antsa:



    Eli siis Audi voisi hyvinkin olla brändiltään arvokkaampi kuin Tojota.






    en usko, sen autoja pitäisi myydä huomattavan paljon enemmän ja niiden keskihinnan huomattavasti korkeampi kuin nykyisin, silloin taas sen olettu myynti ei olisi niin korkea kuin Toyotalla. Toyota porhaltaa nii suurella massalla (myynnill&#228:wink: ja laadulla ohi, Audilla ei ole lähiaikoina odotettavissa niin suurta myynnin kasvua että se voisi ohi päästä

      
  • NHB:



    Niin vain BMW löytyy Toyotan edeltä tuolta listalta, vaikka Toyotaa myydään huomattavasti BMW:tä enemmän.




    BMWtä tehdään vuodessa n 300 tuhatta enemmän kuin Audia, ja merkkinähän sillä on reilusti enemmän statusta kuin Audilla-

      
  • Heinzman:

    GTamv:
    arvokkain ei arvostetuin


    Eiköhän tuo brändiarvo ole melko suoraan suhteessa arvostukseen.




    ei ole, jos olisi listalla olisi kärkipäässä esim Ferrari tai Bugatti tms tuossa on jo aiemmin selitetty mitä se arvo oikeastaan sisältää. Merkin status, myynti, olettu kapasiteetti ja merkin menestyminen ja kehittyminen jatkossa, siis merkin potentiaali rahallisesti

      
  • GTamv:

    BMWtä tehdään vuodessa n 300 tuhatta enemmän kuin Audia, ja merkkinähän sillä on reilusti enemmän statusta kuin Audilla-




    Viime vuonna Bemareita tehtiin 1,380,384 ja Audeja 1,365,499. Tämän vuoden neljän ensimmäisen kuukauden jälkeen BMW johtaa myyntiluvuissa alle 7000 autolla. Merkkien statukset vaihtelevat alueittain, itse en kyllä kovin suurta eroa näe Mersun, Bemarin ja Audin välillä tuossa. Henkilökohtaiset mieltymykset ovat tietysti toinen asia.

      
  • mistäs revit noi luvut? kyllä niissä täytyy olla status eroa jos BMW on noin paljon ylempänä tuossa brändilistassa

      
  • Viime vuoden luvut ovat kyseisten yritysten vuosikertomuksista. Kuluvan vuoden ero on Reutersin uutisesta: http://www.reuters.com/article/2012/05/09/us-audi-sales-idUSBRE8480M120120509



    Kyseinen brändiarvonmäärittelijä ilmoittaa laskelmansa perusteet. Status ei kuulu näihin perusteisiin.



      
  • BMW 1,440,315

    AUDi 1,363,788



    tossa on tuotantolukemat 2011 haettuna ko merkkien sivulta (vuosikertomukset).





    ja status on yksi kategorioista (MillwardBrownin sivulla)



    Relevance

    Brand heritage is important and hard earned. Heritage can gain consumer trust. But to be recommended today requires being relevant. In its contemporary product range and clever communications Burberry offered an excellent example.



      
  • Lukuja on monia (valmsitus, myynti, toimitukset) Mutta katsoipa mitä lukuja tahansa, niin ei olla lähelläkään 300 tuhatta. Samoin ero on supistunut entisestään kuluvana vuotena.



    Olipa synonyymisuhde mikä tahansa noilla sanoilla, niin se ei kyllä selitä mitenkään noin suurta eroa.

      
  • Lisää boostia tuli bemarille kun uusi 3-sarja sai tänään Euro-NCAPilta huippupisteet. Myös huipputulos kiristymeissä jalankulkijatörmäysarvostelussa.

      
    1. BMW 24,623 miljardia dollaria

      2. Toyota 21,779 miljardia

      3. Mercedes-Benz 16,111 miljardia

      4. Honda 12,647 miljardia

      5. Nissan 9,853 miljardia

      6. Volkswagen 8,519 miljardia

      7. Ford 7,025 miljardia

      8. Audi 4,703 miljardia

      9. Hyundai 3,598 miljardia

      10. Lexus 3,392 miljardia



      ekonomistit on nuo laittaneet järjestykseen, joten listasin ne rahatkin tähän...



      audin ja bemun eroa selittää varmaankin aikalailla se, että audi myy paljon golffia, joka siis on lähinnä bemun ykkössarjan "kilpailija" kooltaan. uutena audi polo uuteen kokoluokkaan kilpailemaan hiivatin 500:sta vastaan. bemu myy taas 3-sarjaa ja 5-sarjaa, siis kalliimpia ja parempikatteisia.



      audi on myös kiinassa ollut virkamiesten auto (tehdään siell&#228:wink: ja kohta ei ole kun on "kiinassa suunniteltuja" kotimaisia autoja saatavilla. kiinassa varmaankin auton myyntihinta lienee aika alhainen verrattuna euroopan hintoihin... rikkaat yksityishenkilöt ostavat sitten mersuja ja bemuja, made in germany, tullit välissä ja kaikkea...
      
  • surffari:

    1. BMW 24,623 miljardia dollaria
    audin ja bemun eroa selittää varmaankin aikalailla se, että audi myy paljon golffia, joka siis on lähinnä bemun ykkössarjan "kilpailija" kooltaan. uutena audi polo uuteen kokoluokkaan kilpailemaan hiivatin 500:sta vastaan. bemu myy taas 3-sarjaa ja 5-sarjaa, siis kalliimpia ja parempikatteisia.
    audi on myös kiinassa ollut virkamiesten auto (tehdään siell&#228:wink: ja kohta ei ole kun on "kiinassa suunniteltuja" kotimaisia autoja saatavilla. kiinassa varmaankin auton myyntihinta lienee aika alhainen verrattuna euroopan hintoihin... rikkaat yksityishenkilöt ostavat sitten mersuja ja bemuja, made in germany, tullit välissä ja kaikkea...


    Paljon väitteitä, vähän totta. Katsotaanpa viime vuoden myyntiä (x1000 autoa):

    1-sarja 176 vs. A3 189

    3-sarja (sedan, farkku, coupe ja avo) 384 vs. A4+A5 433

    5 (sedan, farkku, GT) 333 vs. A6+A7 279



    Ollaan siis tasoissa noiden mallien osalta.



    Nuo kaikki ovat sinänsä sivuseikkoja. Eri mallien katteilla on aika turha spekuloida tilanteessa, jossa kyseisten valmistajien taloudelliset tulokset ovat lähellä toisiaan. Varsinkin jos BMW:n tuloksesta vähennetään tytärbrändien osuus, niin ollaan todella lähellä Audia.

      
  • Olikos listassa arvossa kyse myynnistä, tuloksesta vain brändin arvosta?

    Minä ymmärsin että bärndin arvosta olisi kyse. Se on avain eri asia kuin myynti. Brädnin arvo on eräänlaista potentiaalia tai arvostusta jolla romppeita voi kaupata. Se ei tarkoita myyntimäärää tai tulosta jote sen suhteuttaminen autojen kappalemääräiseen myyntiin ei toimi.

      
  • käy itse katsomassa mitkä asiat siihen on laskettu 13 eri kateogoriaa, myynti tietysti vaikuttaa siihen.





    http://www.millwardbrown.com

      
  • NHB:

    Kyllä tuo sama jengi huutaa Samsunginkin perään, mutta se on tuolla listalla vasta 55.




    BMW on 1. autona sijalla 23 tuolla samalla listalla, jossa on brändit sekaisin,kuten kännykkä/tietokonemerkkejä, automerkkejä, juomia jne.



    Samsungille olisi samalla tavalla vertailukelpoinen lista vain (tosi lyhyt) kännykkämerkkien brändilistaus, kuten tuo autoista tehty. Jaa, löysinpä Teknologiabrändilistalta sen vähän paremmalta sijalta kuin 55:

    http://www.millwardbrown.com/BrandZ/Top_100_Global_Brands/Categories/Technology.aspx



    Mutta kuten yllä on todettu, niin eihän tuo brändi olekaan kauheen yksiselitteisesti kaikkien ymmärrettävissä sitten vissiin... Mielikuvista kun on pitkälti kyse juuri.



    Tämä lista kertoo kyllä vielä, minä maan käsityksistä on kyse kaiken lisäksi :wink:



    http://www.millwardbrown.com/BrandZ/Top_100_Global_Brands/Categories/Beer.aspx

      
  • NHB:

    surffari:
    1.
    audi on myös kiinassa ollut virkamiesten auto (tehdään siell&#228:wink: ja kohta ei ole kun on "kiinassa suunniteltuja" kotimaisia autoja saatavilla. kiinassa varmaankin auton myyntihinta lienee aika alhainen verrattuna euroopan hintoihin... rikkaat yksityishenkilöt ostavat sitten mersuja ja bemuja, made in germany, tullit välissä ja kaikkea...

    Paljon väitteitä, vähän totta. Katsotaanpa viime vuoden myyntiä (x1000 autoa):
    1-sarja 176 vs. A3 189
    3-sarja (sedan, farkku, coupe ja avo) 384 vs. A4+A5 433
    5 (sedan, farkku, GT) 333 vs. A6+A7 279


    Lähde?



    nyt on myös bemu kiinalaistunut, ja myynti kasvussa kovassa kun myyntihinnat ropsahtelee kun tullimuuri alittuu. kuten myös audi, ja varmaan kaikki muutkin. viime vuosi A 313 ja bemu 234



    aika outoa että vanhaa ykköstäkin menee noin paljon vielä, no uudet putkessa...

    A3 187 ja B1 176



    vuosikertomusten (eli annual report sanoilla löytyy, ) mukaan A6 229 + A7 31 eli 260 ja bemu5 333 ja bemu6 (coupe ja cabrio) 9 eli 342 tuhatta, jonkin verran eroa.



    vielä isommissa, A8 34 ja bemu7 69, tuplamyynti, tosin A8 kasvussa.



    Q7 53 ja X5 105 sekä X6 41 eli 146 tuhatta, eli triplat

      
  • http://annualreport2011.volkswagenag.com/divisions/audi.html

    Tuotanto ja myyntilukujen eroista voi tulla pientä heittoa.



    1-sarja ja A3 ovat taas, yllätys yllätys, uudistumassa lähes samaan aikaan. 5-sarja myy hieman paremmin kuin A6 ja A4 myy taasen hieman paremmin kuin 3-sarja. Väitteesi koski molempia kokoluokkia.

      
  • surffari:

    audi on myös kiinassa ollut virkamiesten auto (tehdään siell&#228:wink: ja kohta ei ole kun on "kiinassa suunniteltuja" kotimaisia autoja saatavilla. kiinassa varmaankin auton myyntihinta lienee aika alhainen verrattuna euroopan hintoihin... rikkaat yksityishenkilöt ostavat sitten mersuja ja bemuja, made in germany, tullit välissä ja kaikkea...




    Kiinassa Audi A1 alkaen 28 k€ ja Audi Q7 alkaen 103 k€. Noihin verrattuna suomihinnatkin tuntuvat halvoilta. Lisää ihmeteltävää: http://www.audi.com/cn/brand/en/models.html

      
  • Onko tuolla listalla mitään merkitystä BMW:n kannalta taikka meidän suomalaisten kannalta, koska merkkihän on eräänlainen outo lintu Suomessa ? Lisäksi sillä ajavat Suomessa lähinnä hurjastelijat ja kiihdyttelijät ?

      
  • NHB:

    http://annualreport2011.volkswagenag.com/divisions/audi.html
    Tuotanto ja myyntilukujen eroista voi tulla pientä heittoa.

    1-sarja ja A3 ovat taas, yllätys yllätys, uudistumassa lähes samaan aikaan. 5-sarja myy hieman paremmin kuin A6 ja A4 myy taasen hieman paremmin kuin 3-sarja. Väitteesi koski molempia kokoluokkia.

    Kiinassa Audi A1 alkaen 28 k€ ja Audi Q7 alkaen 103 k€. Noihin verrattuna suomihinnatkin tuntuvat halvoilta. Lisää ihmeteltävää: http://www.audi.com/cn/brand/en/models.html




    he, vale, emävale, tilasto... audilla on muuten A4 luvuissa mukana crossoveri, jota myydään eri nimellä (alroud) ja on eri kategoriassa joten jos 3senkin lukuihin ottaa korotetun kolmosen, myydään nimellä X1 niin niitä meni 126 tuhatta lisukkeeksi. tosin jos tolle tielle menee kovasti, niin audi tiguan on perustaltaan passatti joka on perustaltaan golffi. mutta perusideana että myy pienempiä autoja keskimäärin



    kiinassa ainakin bemulla on varustepaketit leivottu hintoihin, eli ihan suoraan ei voi verrata. A4-mallia ei myydä ollenkaan, vaan siellä on A4L. katetta siellä leikannee rajusti se, että autoja ei valmista eikä myy bemu eikä audi, vaan yhteisyritys josta on 50% kyseisillä valmistajilla. lisukkeena varmaankin joitain lisenssimaksuja jos on. tai sitten välissä on tulli, kaikkia ei kannata siirtää... mitä veroja siellä sitten on, niin niistä ei ole hajuakaan...



    nimimerkki Kumppani taisi kumminkin osua asian ytimeen kaljatilastollaan, joka kertoo minkä maan käsityksistä on kyse... jenkeissä myytiin 306349 bemukonsernin tekelettä (+mini+rolssi) ja 117561 audigroupin tekelettä (+lambo), eli varmaankin moni ihmettelee että audi... sehän on joku ulkomaalainen? kiinassa kommarit ajaa niillä, näin teeveestä. jenkeissä obama&co ajaa isoilla mustilla panssaroiduilla jenkkikatumaastureilla (täällä rekisteröitäisiin kuorma-autoiksi) tai jenkkilimusiinilla...

      
  • Heinzman:


    Lisäksi BMW:n brändiarvo oli kymmenen prosentin kasvussa edellisvuoteen verrattuna.




    Ihan vaan tarkentava kysymys - ajatko sinä "maailmanlaajuisella brändiarvolla"?



    Minä ajan autolla ja vieläpä Suomessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit