Ampera 1,2 l / 100 km!

49 kommenttia
2»
  • Unohtamatta sitä, että nykyisinkin autojen vähemmän arvokkaat materiaalitkin kiertävät todella hyvin.

      
  • NHB:

    Unohtamatta sitä, että nykyisinkin autojen vähemmän arvokkaat materiaalitkin kiertävät todella hyvin.




    Näinhän se on. Akuilla on kaksikin eri kierrätysmahdollisuutta. Ne voivat kiertää erilaisiin sähköverkon tasapainottamiseen liittyviin hommiin tai vaikka kännykkätukiaseman tuulivoimalan sähkön varastoimiseen. Sähköautossa akku alkaa olla finaalissa, kun sen kapasiteetista kolmannes on kuollut, mutta siinä vaiheessa se on moneen muuhun käyttöön kevyt, pieni ja priima.



    Toinen juttu on se, että jos akussa on kalliita materiaaleja, ne kyllä kierrätetään. Litium on tällä hetkellä varsin hinnakasta, mutta jos tilanne jatkuu pidempään, sen tuotanto tulee kasvamaan runsaasti. Aineesta sinänsä ei ole pulaa maankuoressa.



    Tästä oikeastaan tulee vastaus siihenkin, miksi akkujen hinnat todennäköisesti pidemmällä aikavälillä laskevat. Litiumista ei ole pulaa, joten sen hinnalla ei ole pitkän aikavälin nousupaineita. Toisaalta kun akkuja valmistetaan enemmän, itse tekemisestä tulee halvempaa tehostumisen myötä.



    En usko hintojen äkkinäiseen romahtamiseen tai minkään yllättävän uuden teknologian ilmaantumiseen, mutta asteittaista hintojenlaskua on näköpiirissä. Näin on ollut tähänkin asti.

      
  • Vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä Toyota Prius oli maailman kolmanneksi myydyin automalli!



    1. Toyota Corolla 300.800

    2. Ford Focus 277.000

    3. Toyota Prius 247.200



    Prius on ollut Japanin myydyin henkilöautomalli jo viisi vuotta.





    http://www.tekniikkatalous.fi/autot/hybridit+eivat+ole+enaa+pelkkaa+puhetta+ndash+prius+nousi+kolmanneksi+myydyimmaksi+autoksi/a812025

      
  • Tuo kolmas sija on ehkä vähän liioittelua, koska siihen sisältyy kolme erilaista korimallia, joita voi mitä suurimmalla syyllä pitää täysin omina automalleinaan.

      
  • Hieno suoritus Priukselta, vaikka tuossa luvussa on 3-4 autoa mukana.

      
  • LMJ:

    Tuo kolmas sija on ehkä vähän liioittelua, koska siihen sisältyy kolme erilaista korimallia, joita voi mitä suurimmalla syyllä pitää täysin omina automalleinaan.




    Mikäs se Priuksen kolmas korimalli on?



    Ensin on se saippuakotelo ja toisena tila-auto, mutta kolmannesta en ole kuullut.



    Samaa vikaa on myös Focuksessa eli on töpöperää 3 tai viidellä ovella, sedania, farmaria ja kohta vielä avomalliakin. Corollasta on tarjolla vain 4-ovista sedania ja on maailman eniten myyty automalli. Se on rehellinen voitto se.

      
  • Kolmas malli on pikku-Prius eli C alias Aqua. Priuksen tapauksessa kolme mallia poikkeavat niin paljon toisistaan, että mulla on vaikeuksia laskea niitä yhteen. No, brändikikkailu on nykypäivää. Eri määrän ovia tai pienet erot muotoilussa hyväksyn vielä saman mallin eri versioille.

      
  • NHB:

    Kolmas malli on pikku-Prius eli C alias Aqua. Priuksen tapauksessa kolme mallia poikkeavat niin paljon toisistaan, että mulla on vaikeuksia laskea niitä yhteen. No, brändikikkailu on nykypäivää. Eri määrän ovia tai pienet erot muotoilussa hyväksyn vielä saman mallin eri versioille.




    Pitäskö sitten Auriksen luvut laskea Corollan myyntimääriin?



    Aurishan on Corollan luukkuperämalli, eikä yhtään mitään muuta.

      
  • Aurikset ja Corollat saa puolestani laskea miten kukin haluaa.

      
  • NHB:

    Unohtamatta sitä, että nykyisinkin autojen vähemmän arvokkaat materiaalitkin kiertävät todella hyvin.




    No jaa, esim. muovit kiertävät meillä ja sitten ne jostain syystä myöhemmin kiertävät kehää jossain Tyynellämerellä veden seassa. Tai elektroniikkaromu kiertää meillä ja sen jälkeen sen elohopeat löytyy Kiinasta jostain joesta. Ei nämä kierrätyshommat ole mitenkään kovin hyvin hoidossa globaalisti vaikka meillä kierrätysaste on näennäisesti mitä vaan.



    Meillä romutetuista autoista metallit kiertävät varmuudella hyvin, koska ne sulatetaan pääosin Suomessa muuhun käyttöön.

      
  • Kyllä kyllä, mutta autot kiertävät todella paljon paremmin kuin tuotteet keskimäärin.

      
  • Jos Toyota myy uusia Prius akkuja 1900e ja vanhasta akusta saa arvometalleja 1000e arvosta, niin miksei Toyo myy vaihtoakkuja, palauta vanha ja maksa tonni väliä?



    Toinen juttu on tietysti akkujen vaihtotyö? Liekö vaikeaa?



    Miksei käynnistysakuista saa yhtä hyviä kuin hybridien akuista? Kestäisi vähintään auton eliniän..



    Voi tietysti olla että on hybridin akusta on vaikea tietää käytännössä mikä kapasiteetti on 5 vuoden ajojen jälkeen vs uusi auto. (ns. mutu vain)

      
  • Jorma L:

    Jos Toyota myy uusia Prius akkuja 1900e ja vanhasta akusta saa arvometalleja 1000e arvosta, niin miksei Toyo myy vaihtoakkuja, palauta vanha ja maksa tonni väliä?




    Ei se nyt sentään ihan tuhatta euroa olla tuon akun romuarvo. Nikkeli on kyllä kallista (yli 10 e/kg), ja on akussa muutakin arvokasta, mutta eiköhän tuo romuarvo ole lähempänä pariasataa euroa. Yhdysvalloissa Toyota maksaa vanhoista akuista $200, ja tuskin niitä Euroopassakaan tarvitsee ilmaiseksi pois antaa.



    Miksei käynnistysakuista saa yhtä hyviä kuin hybridien akuista? Kestäisi vähintään auton eliniän..




    Jos autoon laittaisi hyvässä kuosissa pidettävän riittävän ison NiMH-akun käynnistysakuksi, sitä ei tarvitsisi vaihtaa ikinä. Lyijyakku sattuu kuitenkin olemaan halvempi. Esimerkiksi lentokoneissa on käytetty nikkeliakkuja niiden suhteellisen keveyden vuoksi, siellä tuo hinta ei niin satu.



    Voi tietysti olla että on hybridin akusta on vaikea tietää käytännössä mikä kapasiteetti on 5 vuoden ajojen jälkeen vs uusi auto. (ns. mutu vain)




    Todennäköisesti kapasiteettia on aika hyvinkin jäljellä, koska akkua käytetään vain varausalueensa keskivaiheella. Sitä ei pureta alle kolmasosaan eikä ladata yli kahteen kolmasosaan. Tällaisessa käytössä NiMH-akku on erittäin pitkäikäinen. Huonona puolena on kuitenkin se, että samalla akun todellinen energiatiheys on surkea. Tuossa käytössä voi olla ihan näppärää kuljetella mukana muutama kymmenen kiloa ekstraa, jos sillä saa pitkän käyttöiän. Sähköautossa tai vaikka kännykässä menettely olisi epätoivoisen huono.



    Hyvä NiMH-akku kestää aikaa paremmin kuin muu auto. Akun kuluminen johtuu sen lataamisesta ja purkamisesta. Lisäksi kulumiseen vaikuttaa mm. ulkolämpötila, erityisesti kuumuus on kuluttavaa. Hybridissä akun käyttö on myös ajosta ja maastosta kiinni; kaupungissa ja vuoristossa akku kuluu nopeammin kuin Pohjanmaan lakeuksilla.



    Realistista käytännön tietoa aiheesta on yllättävän vähän. Ensimmäisen sukupolven Priukset (ei myyty Suomessa, -2004) ovat osin kestäneet alkuperäistä vastaavassa kunnossa tähän päivään asti, mutta akkuja on myös vaihdettu. Uudempiin akkuja on vaihdettu ikääntymisen vuoksi kovin vähän, mutta harvempaa on ajettu yli 500 000 km:n. Vielä vähemmän on tietoa siitä, kuinka paljon akkujen kapasiteetti on pudonnut.



    Missään hybridissä akut eivät ole muodostuneet suureksi ongelmaksi omistajille. Sähköautot ovat kuitenkin tässä aivan eri asia, eikä Priuksen neoliittikautinen akkuteknologia kerro mitään modernin akkuteknologian kestämisestä.

      
  • Siinä olisikin vaikka Tekniikan Maailmalle oiva jutun aihe, eli ottaisivat testattavaksi mahdollisimman paljon ajetun Priuksen, jossa olisi tietysti alkuperäinen akusto, ja vertaisivat sen suorituskykyä, kulutusta ja muita ominaisuuksia vastaavaan uutena. Vertailupohjaa löytyisi ainakin sitä kautta, että TM teki aikoinaan 60tkm käyttötestin Priukselle.



    Oma autoni joutaisi heti testattavaksi, mutta nykyisellä ajosuoritteellani esimerkiksi 300tkm tulee täyteen noin vuonna 2036.

      
  • Jorma L:

    Toinen juttu on tietysti akkujen vaihtotyö? Liekö vaikeaa?




    Ei ole vaikeaa. Akun saa näkyviin, kun purkaa kaikki takakontin välipohjat.



    Merkkikorjaamolle korjausohjeessa annettu ohjeaika on 1 h eli korjaamon normiveloituksella tekisi jotain 70 - 80 euroa. Varmistelin nämä asiat ennen kuin ostin Priukseni.





    Jorma L:

    Miksei käynnistysakuista saa yhtä hyviä kuin hybridien akuista? Kestäisi vähintään auton eliniän..




    Se ei olisi hyvää bisnestä..



      
  • Lefa:

    Siinä olisikin vaikka Tekniikan Maailmalle oiva jutun aihe, eli ottaisivat testattavaksi mahdollisimman paljon ajetun Priuksen, jossa olisi tietysti alkuperäinen akusto, ja vertaisivat sen suorituskykyä, kulutusta ja muita ominaisuuksia vastaavaan uutena.




    Yhdysvalloissa Consumer Reports teki tämän ensimmäisen sukupolven Priukselle. Yli kymmenen vuotta vanha ja 200.000 mailia ajettu auto sai käytännössä samat kulutuslukemat kuin pakasta vedetty. Ainakaan siis siinä tapauksessa akku ei ollut ottanut niin paljon itseensä, että siitä olisi ollut ongelmia.



    Tosin tämä sitten vain kertoo siitä, että ensimmäisen sukupolven Priuksessa tilanne on tuo. Uudemmissa on kummassakin vähän erilainen akusto ja akuston ohjaus. Huhujen mukaan akkuongelmia on uudemmissa ollut vähemmän kuin ensimmäisessä sukupolvessa, mtuta sekään ei kerro mitään akkujen kulumisesta.



    Tässä se ongelma vähän onkin. Lopullinen tieto auton kestävyydestä sen eliniän aikana tulee vasta kaksikymmentä vuotta auton myymisen jälkeen. Käsikopelolla arvaamalla tuossa mennään.



    Sähköautojen osalta tosin tilanne on sikäli helpompi, että ne itse vahtivat akkujensa kuntoa, jolloin dataa tulee jo alusta asti.

      
  • Autopiltti-lehti on äskettäin saanut ajetuksi 100000km uudemman mallin Priuksella. Jutun otsikko oli: Hybridi kestää ja kestää ja kestää... - Eli auto toimi todella hyvin koko matkan, eivätkä mittaustulokset huonontuneet tuona aikana. Tällä hetkellä lehti jatkaa kestotestiä 200000km saakka.

      
  • LMJ:

    Autopiltti-lehti on äskettäin saanut ajetuksi 100000km uudemman mallin Priuksella. Jutun otsikko oli: Hybridi kestää ja kestää ja kestää... - Eli auto toimi todella hyvin koko matkan, eivätkä mittaustulokset huonontuneet tuona aikana. Tällä hetkellä lehti jatkaa kestotestiä 200000km saakka.




    Mutta vikojen määrä kuitenkin tuplaantui edellisen sukupolven Priukseen verrattuna. Vanhassa jouduttiin vaihtamaan toinen ajovalopolttimo testin aikana, uudessa molemmat.



      
  • Priuksessamme (II 2009) ei ole vielä 51 tkm ajon jälkeen sitä ensimmäistä polttimoa vaihdettu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit