Golf Plus TSI DSG alkukokemuksia

5 kommenttia

Tässä hieman havaintoja ja kokemuksia Golf Plussasta ensimmäisten neljän kuukauden ja noin neljäntuhannen kilometrin ajalta. Kyseessä on 1.2-litrainen 105hv Comfortline DSG-vaihteistolla. Tämä on ensimmäinen Volkswagenini, ja samalla myös ensimmäinen ko. konsernin tuote.



Kuljettajan istuin on hyvä ja sopii ruodolleni, ainoastaan penkin reunassa oleva muovi tuntuu ikävästi reisissä autoon noustessa, varsinkin talvella kun joutuu kopistelemaan lunta kengistä. Ajoasennosta saa muuten hyvän, mutta kaasupoljinta ylempänä oleva jarrupoljin tuntui varsinkin alussa olevan liian lähellä. Säädettävä kyynärnoja on muuten loistava, mutta sen käyttöä rajoittaa liian alas sijoitettu vaihdekeppi. Myös käsijarrun käyttö on hankalaa kyynärnojan ollessa käytössä. Autosta ulos noustessa vasen kenkä osuu helposti ovitaskuun, joten siinä onkin jo selviä naarmuja.



Takapenkillä on silmämääräisesti hyvin tilaa, en ole siellä tosin itse matkustanut. Oviaukkokin on erittäin suuri. Tavaratila ei vastaa sisätiloja, mutta on käyttööni täysin riittävä. Ainoa ilmi tullut vika koski tavaratilan lukkoa, joka vaihdettiin. Toiminnassa ei ollut vikaa, mutta mittaristossa kokoajan palanut takaluukun merkkivalo kiinnitti huomion.



Ajettavuus täyttää toiveet hyvin. Ohjauksessa ei ole moittimista, eikä auto tunnu mitenkään huojakalta, vaikka onkin perus-Golfia korkeampi. Alussa ohjaus tuntui hiukan hitaalta Fordiin ja Opeliin tottuneelle, mutta enää siihen ei kiinnitä huomiota. Kääntöympyrä on kivan pieni.



Melua on paljon. Nastarenkailla (205/55 R16, en muista merkki&#228:wink: meteli oli ikävän kova, kesärenkailla (195/60 R15 Hankook) jo siedettävämpi, mutta hiljaiseksi tätä autoa ei voi sanoa, päinvastoin.



Voimalinja on kaksijakoinen. Periaatteessa voimaa riittää ja DSG vaihtaa pehmeästi, mutta kauneusvirheitä on paljon. Liikkeellelähtö on haastavaa. Vaihtoehtoja on lähinnä kolme. 1. odotat jarrun päästettyäsi että kytkin irrottaa ja painat kaasua sen jälkeen. Hidas lähtö. 2. painat kaasua heti jarrun päästettyäsi varovasti. Toisinaan lähdöstä tulee siisti ja suht. ripeä, muttei aina 3. Painat kaasua nopeasti ja reilusti, renkaat ulvovat, oli tarkoitus tai ei. Varsinkin nastarenkailla tulee tahtomatta suditettua asfaltillakin, koska kytkin irrottaa niin terävästi.

TSI ja DSG -yhdistelmä sopii parhaiten rauhalliseen ajeluun, dynaamisemmasta ajosta tulee ikävän repivää turbopiikin ja vaihteiston toiminnan takia. Toki DSG-vaihteistoja ja TSI-moottoreita yhdistelmineen on erilaisia, eli havainnot koskevat vain tätä yhdistelmää.



Lopuksi pieniä havaintoja. Valoviikseen laitettu vakionopeussäädin on vähän hankala, varsinkin on/off -napin käyttö aktivoi helposti vilkun. Erilliset kytkimet takalasin- ja peilien lämmitykselle hyvä, tosin peilien lämmitys jää helposti päälle turhaan. Koko takaluukun levyinen sisävetokahva hyvä, samoin perus-Golfista eroava takaluukun avaus. Bensatankin avausnappula hienosti piilotettu, voisi muutenkin toimia keskuslukituksen osana. Jos auton käynnistäessä pyyhkimet ovat tihkuasennossa, ei pyyhintä ala heti, vaan vasta tihkuvälin jälkeen. Outoa.











  
  • Kuinkas sen kulutuksen laita on ? Ja millaisella ajolla tuo kulutus on tullut ?

      
  • Samppa1300:

    Kuinkas sen kulutuksen laita on ? Ja millaisella ajolla tuo kulutus on tullut ?




    Ihan tarkoituksella sivuutin kulutusasiat. Mun ajot on lähes sataprosenttisesti hidasta kaupunkiajoa, joten lukemien kertominen ei varsinkaan ilman vertailukohdetta toisi mitään relevanttia tietoa.



      
  • Mutta uteliaisuuden nälkään se tuo hiukan helpotusta ja on ne nuo pienet turbobensat sen verran uutukaisia että jokaista autoilijaa kiinnostaa tietää myös niiden kulutuksia.



    esim. vastaavan tehoinen ja saman kokoluokan auto vie 1.6 litraisena pääsääntöisesti kaupunkiajossa 9-10 l/100km joten jos se reilusti vähemmällä menee niin onhan se ilmoituksen paikka. :sunglasses:

      
  • Kyllä minullakin ajot on lähes 100% kaupunkiajoa, ja varmasti monella muullakin, joten laitahan kulutus näkyviin. Reilusti alle kympin pitäisi jäädä.

      
  • Ajoin tänään bensamoottorisella Superbilla, jossa oli Golfin tapaan seitsemänvaihteinen DSG. Superb oli yllättäen huomattavasti siistimpi liikkeellelähdöissä, ja muutenkin vaihteisto toimi hienostuneemmin kuin Golfissa. Ei sekään täydellinen ollut, pari kertaa tuli ihan outoja nykäyksiä vaihdoissa. Sellaisia ei taas Golfissa ole juurikaan ollut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit