Uusi Volvo S60

535 kommenttia
1356718
  • A-utoilija.



    Tyylikkyys on paitsi aikaansa sidottu, markkinamiesten muokkaama käsitys, myös henkilökohtainen mielikuva.

    Objektiivista, mitattavaa, on sen sijaan mm. se, että vanhoista laatikkovolvoista näkee paljon paremmin ulos, varsinkin takasektoriin kuin nykyisistä lättäperistä.

    Minulla on paljon hyviä, toki huonojakin, kokemuksia vanhoista Volvoista (ei ne niiin ylivertaisia ole). S60:n ja S80:n tullessa kiinnostus loppui. Niiden myötä meni omaperäisyys ja Volvo antoi periksi markkinamiesten tasapäistämiselle. Eikä tainnut mennä sekään putkeen, kun nyt kiinalaiset määrää tahdin. Ainut nyky-Volvo, jonka saattaisin hankkia, on XC90. Mutta eipä sovi nykysiin käyttötarpeisiin.

      
  • Vanhoista laatikko-Volvoista varmasti näkee hyvin ulos ja toisaalta autoon näkee myös hyvin sisälle, kun ikkunat on niin suuret joka suunnasta. Nykyautojen ikkunoita pienentää jo turvallisuusvaatimuksetkin eli kylkilinja on kohonnut huomattavasti ja ikkunat kaventuneet ja tuulilasikin on nykyautoissa hyvin viisto, kun ennen sekin oli melkoisen pystyssä asennossa. Auton kattopilaritkin on nykyään niin paksuja, että ne muodostaa joillekin katvealueita näkökenttään.



    Eli turvallisuus ja tuulitunnelitestit sanelee nykyajan autojen muotoilun, mutta itse pidän nykyaikaisesti muotoilluista autoista ja auton muotoilu saa mielellään ollakin aika coupemainen, vaikkakin se sitten rajoittaa näkyvyyttä. Volvon nykymuotoilu on minun makuuni eli omalla tavallaan tyylikkäinä pidän ainakin C30, uutta S60, S80 ja XC60-malleja.



    Makuja on monia ja toki entisajan muotoilussa oli tiettyä tyyliä. En nyt kuitenkaan näe mitään erityistä tyyliä esim. 240 tai 740-mallin Volvoissa ja ne on lähinnä laatikoita muotoilultaan. Sen sijaan ns. pyhimys Volvo eli P1800 tai Amazon ovat oman aikansa muotoilun valioita ja niitä malleja arvostan minäkin. On tietenkin paljon muitakin klassisia automalleja eri automerkeillä, joita on ilo katsoa liikenteessä ja on hyvä että jotkut pitävät noista autovanhuksista hyvää huolta ja ajavat niillä satunnaisia huviajeluja meidän nykyautoilijoiden silmäniloksi. :smile:

      
  • Tuota:

    Derrick:
    Tuota

    On kyllä aika vaikea kuvitalla, että kiinalaisomistus muuttaisi Volvon premium-statusta, on aika outoa, että joku omistaja luopuisi Volvon vahvasta asemasta premium-auto-markkinoilla. Päinvastoin, Volvosta ollaan tekemässä enemmän premiumia.


    Tuskin kukaan tahallaan asemoi tuotettaan aiempaa halvemmaksi. Epäilyni koskee Volvon laatua tulevaisuudessa. Muutama pointti:
    - riittävätkö resurssit tuotekehityksessä kolme kertaa enemmän myyviä kilpailijoita vastaan
    - miten Fordin resurssien poistuminen tulee näkymään
    - mihin uudet omistajat vievät Volvoa? Tuotantokapasiteetin tuplaantuminen ei mielestäni tue siirtymistä ylemmäksi premium-kategoriassa
    - kiinalaisen managementin osaaminen brandinrakentamisessa?
    - R&Dn suuntaaminen jatkossa?
    - Volvon ja Geelyn brandien integrointi? Yhteisen hankinnan ja suunnittelun käyttö jne.?




    tärkeä tieto tuosta kaupasta on saamatta kun eivät ole kertoneet "fordin"tekniikanmyynnin pituuksista esim uusi s/v60 ja suunittelussa pitkällä olevat tulevat mallit?



    kiinan valtio omistaa lainoituksen kautta 40% volvosta ,joten jollain tasolla voisi ajatella rahoituksen olevan turvattu...



    brändin rakentamisesta on vaikea sanoa kun ei edes tiedetä volvo nimen käyttöoikeusien siirtämisestä geelylle ne kun ovat vain lainassa fordilla

      
  • Tuo uusi S60 on ihan mukiinmenevän näköinen (paitsi keulasta joka on susiruma) ja varmaan kaikinpuolin hyvä auto. Minua ottaa vaan päähän taas kerran Volvon mainos.

    Pujottelu keilaradalla on niiiinnn kopioitu Saabin performance team-touhusta. Olisvat edes ottaneet eriväriset autot (Saabilla punaiset) mutta ei.



    Ei muuta.

      
  • Tuota:

    Opelixi:
    Tuota:

    IBM myi läppärituotantonsa Kiinaan, mutta ei nimeä.


    Ahaa, eikö kaikki muutkin ole tehnyt samoin? :wink:


    Muut ovat ulkoistaneet valmistuksen. IBM myi koko tuotelinjan oikeuksineen. Kuten nyt Ford Volvon.


    kumpi omistaa volvo tuotemerkin volvo lv vai ford?

    väittäisin että fordilla on vain käyttö oikeus siihen



      
  • Seison korjattuna tuon nimen käyttöoikeuden suhteen. Kun brändiltä viedään nimi ja kenties suuri osa (Fordin) IPstä mitä oikeastaan jää jäljelle?

      
  • Tuota



    Ai että pelkästä nimestä Volvo olisi maksettu useita miljardeja euroja, oletko ihan sekaisin ?



    Todennäköisesti tuohon kauppaan kuuluu Volvon mallisto varmaan useita vuosia eteenpäin, ei kai nyt kukaan pelkästä nimestä siis maksa miljardeja. Tekniikka- ja moottorintoimitussopimukset ovat varmaan tosi pitkiä.





      
  • A-utoilija

    Ymmärrän kyllä muuttuneet turvallisuusvaatimukset ainakin tiettyyn rajaan saakka. Nykyinen niin yleinen ikkuna-aukkojen jatkuva pienentyminen alkaa olla jo turvallisuusriski. Monissa autoissa vilkut ovat niinikään pienentyneet ja peruutusvalot ovat jo pelkkiä peruutuksen merkkivaloja.

    Enpä muista aikoinaan puhutun, että laatikkovolvot olisivat olleet riskiryhmää, vaikka pilarit eivät mitään laituritolppia olleetkaan...

      
  • Derrick:

    Tuota

    Ai että pelkästä nimestä Volvo olisi maksettu useita miljardeja euroja, oletko ihan sekaisin ?




    Saatan olla sekaisin, vaikea itse arvioida. Tuossa kuitenkin lopussa maailman kymmenen kalleimman brändin listaus:



    http://www.talouselama.fi/uutiset/article479647.ece?s=r&wtm=talouselama/-01082010



    Vaikka Volvoa ei listalla olekaan kertoo kuitenkin jotain globaalien brändien arvosta.

      
  • Jäi hieman avoimeksi vastaus: kuuluiko Geely kauppaan mukaan Volvo nimi vai ei ?



    Jos vain käyttöoikeus, niin esim. 5 vuoden päästä emo Volvo voisi sanoa, että nyt loppui Volvo nimen käyttö Geelyllä. Geelylle jäisi vain käteen tekniikka, muttei Volvo merkkiä.



    Muistatte varmaan edelleen tapaus Rover->Roewe...

      
  • Vahvankin brändinimen voi heittää menemään ja rakentaa uuden jos sen tekee oikein. Esim Lenovon tuntevat jo kaikki, ja myynti eikun kasvaa vaikka ei olekaan "IBM". Se että status tai myynti olisi kadonnut kiinaomistuksen myötä, on aivan bullshittiä.



    Samaan tapaan esim AMD kertoi luopuvansa maailman tunnetuimmasta grafiikkakiihdytin nimestä ATI. Brändi on rakennettu alabrändien alle kuten "Radeon", jolloin ATI Radeonista tulee AMD Radeon. Kenellekään ATI brändin tuntevalle ei ole epäselvää mistä on kysymys.



    Nokia esimerkissä tosian NOKIAN on hyvin tunnettu merkki ja onnistunut brändi eikä VOLVON olisi hassumpi. Tämän esteenä on usein se että alkuperäisen brändin haltija ei halua näin läheistä kytköstä, ja nimen on muututtava. Tämä nyt ei haitanne pätkääkään itse merkin tai sen myynnin kehitystä jos homma hoidetaan oikein, jopa päinvastoin.

      
  • Outoa argumentointia, jos kerran Geely sanoo, että Volvosta tulee enemmän premium kuin mitä se on ollut tähän saakka, niin ei kuvittelisi tuon Volvo AB:ta haittaavan.



    Hauska tyyppi tämä Heinzman, kun Ford omisti Volvon, niin Volvo oli yhtä kuin Ford, nyt kun Geely omistaa Volvon liiketoiminnot, niin sama laulu jatkuu.



    Etkö Heinzman itse huomaa omaa naiviuuttasi, yrität joka käänteessä saada esiin negatiivisia asioita ?

      
  • Bugracer:

    Vahvankin brändinimen voi heittää menemään ja rakentaa uuden jos sen tekee oikein. Esim Lenovon tuntevat jo kaikki, ja myynti eikun kasvaa vaikka ei olekaan "IBM". Se että status tai myynti olisi kadonnut kiinaomistuksen myötä, on aivan bullshittiä.

    Samaan tapaan esim AMD kertoi luopuvansa maailman tunnetuimmasta grafiikkakiihdytin nimestä ATI. Brändi on rakennettu alabrändien alle kuten "Radeon", jolloin ATI Radeonista tulee AMD Radeon. Kenellekään ATI brändin tuntevalle ei ole epäselvää mistä on kysymys.

    Nokia esimerkissä tosian NOKIAN on hyvin tunnettu merkki ja onnistunut brändi eikä VOLVON olisi hassumpi. Tämän esteenä on usein se että alkuperäisen brändin haltija ei halua näin läheistä kytköstä, ja nimen on muututtava. Tämä nyt ei haitanne pätkääkään itse merkin tai sen myynnin kehitystä jos homma hoidetaan oikein, jopa päinvastoin.


    En usko, että autoteollisuudessa on mahdollista mullistaa brändejä samaa tahtia kuin vaikka grafiikkakiihdyttimissä. Autoteollisuus on kuitenkin jo varsin kypsään ikään ehtinyt teollisuuden ala, asiakkaat ovat vanhempia ja kalliin auton ostamiseen suhtautudaan varovaisesti. Korealaisilta autonvalmistajilta on mennyt vuosikymmeniä rakentaessaan brändejään. Vieläkään brändit eivät ole kovin vahvoja, mutta ei niille enää ensimmäisenä nauretakaan.

      
  • NHB:

    En usko, että autoteollisuudessa on mahdollista mullistaa brändejä samaa tahtia kuin vaikka grafiikkakiihdyttimissä. Autoteollisuus on kuitenkin jo varsin kypsään ikään ehtinyt teollisuuden ala, asiakkaat ovat vanhempia ja kalliin auton ostamiseen suhtautudaan varovaisesti. Korealaisilta autonvalmistajilta on mennyt vuosikymmeniä rakentaessaan brändejään. Vieläkään brändit eivät ole kovin vahvoja, mutta ei niille enää ensimmäisenä nauretakaan.




    Nyt täytyy muistaa että brändi ei ole sama asia kuin brändinimi vaikka kytköksissä ovatkin. On eri asia rakentaa brändi (kuten korealaiset, Toyota Lexuksen kanssa tms), kuin muuttaa nimi jo olemassa olevalle, vahvalle brändille kuten Volvo.



    Valtavien brändien nimenmuutoksia on tehty iät ajat, on sitten kysymys lentoyhtiöistä, öljy-yhtiöistä, grafiikkakiihdyttimistä tai finassipalveluista. Autot eivät ole millään tavalla poikkeus siinä etteikö tätä voisi tehdä. Itse en usko että jos nimenvaihdos tulee, että tällä olisi mitään vaikutusta brändin arvoon mikäli muut peruspalikat ovat kunnossa.



      
  • Onhan noita nimenmuutoksia autoalalla ollut ennenkin, esimerkiksi Daewoo - Chevrolet, Datsun - Nissan, miksei tavallaan myös Auto-Union - Audi.

      
  • Bugracer:


    Nyt täytyy muistaa että brändi ei ole sama asia kuin brändinimi vaikka kytköksissä ovatkin. On eri asia rakentaa brändi (kuten korealaiset, Toyota Lexuksen kanssa tms), kuin muuttaa nimi jo olemassa olevalle, vahvalle brändille kuten Volvo.




    Volvon tapauksessa muuttuu vain paljon muutakin kuin nimi. Pitkään on luotettu skandinaavisen turvallisuuden ja muotoilun voimaan. Nyt pitäisi jotenkin sovittaa tuo kiinalaisuuteen.



    Valtavien brändien nimenmuutoksia on tehty iät ajat, on sitten kysymys lentoyhtiöistä, öljy-yhtiöistä, grafiikkakiihdyttimistä tai finassipalveluista. Autot eivät ole millään tavalla poikkeus siinä etteikö tätä voisi tehdä. Itse en usko että jos nimenvaihdos tulee, että tällä olisi mitään vaikutusta brändin arvoon mikäli muut peruspalikat ovat kunnossa.




    Täytyyhän nimelläkin olla merkitystä. Ollaahan niistä valmiita maksamaankin huomattavia summia. Jos rinnakkain olisi kaksi samanlaista autoa, joista toinen on Rover ja toinen Roewe, niin veikkaisin ensimmäisen olevan ihmisten mielestä haluttavampi.

      
  • Ja kannattaa muistaa, että tämä nimenmuutos on vasta täyttä spekulaatiota. Itse en kertakaikkiaan keksi, miten Volvon henkilöautopuoli huonontaisi Volvon raskaankaluston imagoa, kun nuo Volvon henkilöautopuolen tuotteet ovat kaikin puolin kilpailukykyisiä ja nykyaikaisia autoja.



    Ja tälle nimimerkkiään muuttavalle ketsuppimiehelle, että tuskinpa kiinalaiset niin tyhmiä olisivat, että alkaisivat Geely-tuotemerkillä myymään Volvoja. Kyllä ne nyt sen verran tajuavat, että pitävät halvat kehitysmaa-autot ja Volvot erillään.



    Korealaisia en ihan heti vertaisi Volvoon. Korealaisten imagoa haittaa niiden vanhemmat mallit. Ei tarvitse mennä kuin muutama vuosi taaksepäin, kun Korealaiset eivät kilpailleet vanhan mantereen merkkien kanssa ominaisuuksiltaan oikein millään mittapuulla. Tottakai kestää ennen kuin ihmiset huomaavat kuinka kilpailukykyisiä autoja uusimmat korealaiset ovatkaan.



    Roewen ongelma on, että tuotteiden taso laski kiinalaistumisen myötä kuin lehmän häntä. Uskon ja toivon, ettei Volvolle käy samalla tavalla.

      
  • Lefa:

    Onhan noita nimenmuutoksia autoalalla ollut ennenkin, esimerkiksi Daewoo - Chevrolet, Datsun - Nissan, miksei tavallaan myös Auto-Union - Audi.




    Eikös ne olleet DKW-merkkisiä ennen Audi-merkin henkiin herätystä? :smile:

      
  • Simppa

    Itse en kertakaikkiaan keksi, miten Volvon henkilöautopuoli huonontaisi Volvon raskaankaluston imagoa, kun nuo Volvon henkilöautopuolen tuotteet ovat kaikin puolin kilpailukykyisiä ja nykyaikaisia autoja.




    Aseta kysymys toisinpäin. Miten nimen käyttöoikeuden luovutus/vuokraus/myynti kiinalaisyhtiölle tukee Volvo LVn omaa liiketoimintaa? Kyseessä on assetti, josta Volvo LV ei varmasti luovu ilman korvausta ja varmistusta siitä, että nimeä ei tulevaisuudessa loata. Riippumatta Volvon henkilöautojen nykyisestä mallistosta ja sen kilpailukyvystä.



    Minua ihmetyttää edelleenkin yhtälö, jossa tuotantokapasiteetti kaksinkertaistuu ja samalla tuote asemoidaan kalliimmaksi. Etenkin, kun tuotannon kasvu tulee Kiinaan. Ilmeisen kova usko kotimarkkinoihin, mutta miten tulee heijastumaan tuotekehitykseen?

      
  • NHB:


    Volvon tapauksessa muuttuu vain paljon muutakin kuin nimi. Pitkään on luotettu skandinaavisen turvallisuuden ja muotoilun voimaan. Nyt pitäisi jotenkin sovittaa tuo kiinalaisuuteen.




    Mikä on tämän suhteen muuttumassa, paitsi omistajuus?



    NHB:

    Täytyyhän nimelläkin olla merkitystä. Ollaahan niistä valmiita maksamaankin huomattavia summia. Jos rinnakkain olisi kaksi samanlaista autoa, joista toinen on Rover ja toinen Roewe, niin veikkaisin ensimmäisen olevan ihmisten mielestä haluttavampi.




    Tottakai nimellä on merkitystä, mutta edelleen riippuu mitä nimeen assosioidaan ja mihin tämä assosiaatio perustuu. Roewe oli kaikinpuolin huonosti hoidettu, ja Rover jo aloitettaessa oli heikko brändi, eikä teknisillä saavutuksillakaan oikein voinut leveillä.



    Jos vastakkain on Lenovo tai vaikapa ACER, kumpi on parempi? Lenovo on Kiinalainen, kiinalaisella nimellä ja omaa nyt kaikkien aikojen korkeimman markkinaosuutensa joka on koko ajan kasvanut vaikka ei esim tuplasti suuremmalle HP'lle pärjääkään. Jos 10 vuotta sitten olisi sanonut että suuri ja mahtava IBM muutetaan kiinalaiseksi niin voi sitä mölyä!!!



    Maailma on muuttunut ja muuttuu. Kiinalaiset tulee, haluttiin tai ei ja assosiaatiot kiinalaiseta omistuksesta tai yrityksen johtamisesta kannattaa päivittää tähän päivään.



    Mikään ei tietty takaa että Geely onnistuu, epäonnistuminen kiinalaisille on ihan yhtä mahdollista kuin länsimaalaisillekin yrityksille.







      
  • Tuota:

    Minua ihmetyttää edelleenkin yhtälö, jossa tuotantokapasiteetti kaksinkertaistuu ja samalla tuote asemoidaan kalliimmaksi. Etenkin, kun tuotannon kasvu tulee Kiinaan. Ilmeisen kova usko kotimarkkinoihin, mutta miten tulee heijastumaan tuotekehitykseen?




    Samaa itsekin ihmettelen. Tämä haiskahtaa vähän siltä, että tässä vaiheessa lupaillaan kaikkea hyvää ja kaunista. Sehän on varsin ymmärrettävää.



    Kun kaupan taustalla on Kiinan valtio, niin kiinalaisten tarpeet ovat varmasti iso tekijä kaupan taustalla. Ässän kilpailijan kehittäminen ei mun mielestä kuulosta kaikkein tärkeimmältä asialta Kiinan johdon tavoitteissa.

      
  • Hoh hoijaa! Eikö noista Kiinan kuvioista ole jo jauhettu ketsuppimiehen toimesta kaikki tarpeelliset käänteet ja jatkokertomuksen osat 1-999 tuolla hänen aiemmalla nimimerkillä avaamassaan ketjussa. Pitääkö joka ketju pilata samalla höpinällä ja joutavanpäiväisellä spekuloinnilla tulevista nimistä yms.?



    Tässäkin ketjussa olisi paljon antoisampaa lukea vaikka jonkun koeajokokemuksia uudesta S60:stä tms, kun itse tuotekin on hyvä ja kiinnostava uutuus.



      
  • Bugracer:


    Mikä on tämän suhteen muuttumassa, paitsi omistajuus


    Itse en jaksa uskoa, että kiinalaisilla ei olisi mitään vaikutusta. Ei siinä oikein järkeäkään olisi. Volvo ei ole pärjännyt kovin hyvin. Kyllä kiinalaisilla joku muutos mielessä olla.



    Mielestäni on selvää, että Geely pyrkii siirtämään suunnittelua ja tuotantoa Kiinaan. Tuskinpa Kiina olisi lähtenyt takuumieheksi ilman vaatimuksia tiedon siirtämisestä ja työn luomisesta Kiinaan.



    Tottakai nimellä on merkitystä, mutta edelleen riippuu mitä nimeen assosioidaan ja mihin tämä assosiaatio perustuu. Roewe oli kaikinpuolin huonosti hoidettu, ja Rover jo aloitettaessa oli heikko brändi, eikä teknisillä saavutuksillakaan oikein voinut leveillä.




    Rover 75 oli teknisestikin varsin kelvollinen tuote.



    Jos vastakkain on Lenovo tai vaikapa ACER, kumpi on parempi?




    Mun mielestä molemmat ovat yhtä huonoja. Applen lisäksi Sony tekee mielestäni premiumia. Niiden lisäksi on vain suuri harmaa massa ja bulkkikoneet.



    Maailma on muuttunut ja muuttuu. Kiinalaiset tulee, haluttiin tai ei ja assosiaatiot kiinalaiseta omistuksesta tai yrityksen johtamisesta kannattaa päivittää tähän päivään.




    Tämä päivä ei vain mielestäni oikein tue sitä, mihin moni tällä palstalla uskoo. Tarvitaan parempaa. Kiinalaiset eivät ole tehneet teknisesti yhtään likimainkaan riittävän hyvää autoa, eikä tuo Leonovo brändinäkään mikään Applen tai BMW:n tappaja ole. Toki edelletyksiä on, mutta näytöt ovat vielä aika vähäiset.

      
  • A-utoilija:

    Hoh hoijaa! Eikö noista Kiinan kuvioista ole jo jauhettu ketsuppimiehen toimesta kaikki tarpeelliset käänteet ja jatkokertomuksen osat 1-999 tuolla hänen aiemmalla nimimerkillä avaamassaan ketjussa. Pitääkö joka ketju pilata samalla höpinällä ja joutavanpäiväisellä spekuloinnilla tulevista nimistä yms.?

    Tässäkin ketjussa olisi paljon antoisampaa lukea vaikka jonkun koeajokokemuksia uudesta S60:stä tms, kun itse tuotekin on hyvä ja kiinnostava uutuus.




    Itse koen Volvon tulevaisuuden paljon mielenkiintoisempana asiana kuin Volvon yksittäisen mallin koeajoraportin. tällä hetkellä tilanne taitaa olla se, ettei palstalaisilla vielä kokemuksia tuosta Volvosta ole. Pitäisikö tässä sitten vain odotella? Keskustelun otsikkoa tämä ei tietenkään aivan vastaa, mutta ei se nyt totaalisen pielessäkään ole.

      
  • No kyllä siinä "suuressa harmaassa massassakin" on parempia ja huonompia tuotteita. Itse ehdottomasti Lenovon jos vaihtoehtona olisi Acer. Enkä nyt tuosta bulkkituotteestakaan oikein tiedä. Aika monet lehdetkin pitävät noita Thinkpadeja ihan parhaimmistoon kuuluvina.



    Macbookit toki laadukkaasti tehtyjä koneita, mutta hinnassa on roimasti Apple-lisää.

      
  • Minua Volvon tai minkään muunkaan automerkin tulevaisuus vuosien päästä ei oikein jaksa kiinnostaa. Miksi siitä pitäisi olla kiinnostunut, kun en ole mihinkään automerkkiin tähänkään mennessä jämähtänyt? Volvon mallisto on tällä hetkellä niin hyvällä mallilla, ettei samaa voi sanoa monestakaan muusta merkistä ja sehän se on tärkeintä eikä se mihin mallisto kehittyy kenties 5 - 10 vuoden päästä.



    Ihmettelenkin, että mikä siinä Volvon tulevaisuudessa sitten niin kiinnostaa vaikkapa tätä ketsuppimiestä, että Volvon kaikki uusimmat käänteet ja varsinkin ne joista saa revittyä jotain negatiivista asiaa, pitää raportoida tänne?

      
  • simppa:

    No kyllä siinä "suuressa harmaassa massassakin" on parempia ja huonompia tuotteita. Itse ehdottomasti Lenovon jos vaihtoehtona olisi Acer. Enkä nyt tuosta bulkkituotteestakaan oikein tiedä. Aika monet lehdetkin pitävät noita Thinkpadeja ihan parhaimmistoon kuuluvina.

    Macbookit toki laadukkaasti tehtyjä koneita, mutta hinnassa on roimasti Apple-lisää.




    Bulkkituotteilla tarkoitin nimettömiä laitteita. Acerit ja muut merkkineet ovat sitä harmaata massaa. Eikö tuo Think Pad ole pian jo 100 vuotta vanha malli? Itse en koskaan päässyt sisälle sen ohjaintapin, useiden nappien ja pienen kosketuspaneelin muodotaman sekasotkun erinomaisuuteen. MacBookin iso multi-touch paneeli on mun mielestä aivan eri vuosituhannelta käytettävyydeltään. Jotenkin Think Padistä on jäänyt mielikuva erittäin muovisen tuntuisesta laitteesta. En kyllä ole vuosikausiin niitä kokeillut. Hieman yllätyin siitä, että näitä vielä tehdään. No kuinkas muutenkaan kiinalaist...



    MacBookin kustannusta alentaa hyvä jälleenmyyntiarvo. Sen pienen summan, mikä tämän jälkeen jää erotukseksi, maksan mielelläni siitä, että kaikki asiat hoituvat kovin helposti ja käytettävyys on mainio.

      
  • A-utoilija:

    Minua Volvon tai minkään muunkaan automerkin tulevaisuus vuosien päästä ei oikein jaksa kiinnostaa. Miksi siitä pitäisi olla kiinnostunut, kun en ole mihinkään automerkkiin tähänkään mennessä jämähtänyt? Volvon mallisto on tällä hetkellä niin hyvällä mallilla, ettei samaa voi sanoa monestakaan muusta merkistä ja sehän se on tärkeintä eikä se mihin mallisto kehittyy kenties 5 - 10 vuoden päästä.




    Kai se on kiinni vähän siitä, mitä kukin haluaa tehdä. Itse tykkään välillä pohtia asioita. Tulevan ennustamisessa pohdittava riittää. Jonku yksittäisen auton koeajaminen tai omistaminen on mun mielestä täysin merkityksetön juttu verrattuna pään sisällä liikkiviin ajatuksiin. Olipa S60 sitten paras tai paskin auto ikinä, niin eipä se vie ketään elämässä eteenpäin.

      
  • Keskustelupalstahan tämä on ja tuppaahan ne jutut rönsyilemään kun jutellaan porukalla nokikkainkin. Itselle isompi juttu myöskin Volvossa on sen jatko ja kiinalaisten suunitelmat kuin yksittäinen malli. Volvolla on kuitenkin ollut Suomessa tietty asema naapurimaan autona, varsinkin kun itse olen sitä ikäpolvea jonka ystäviä ja naapureita meni Volvolle töihin.

      
  • NHB:


    Tämä päivä ei vain mielestäni oikein tue sitä, mihin moni tällä palstalla uskoo. Tarvitaan parempaa. Kiinalaiset eivät ole tehneet teknisesti yhtään likimainkaan riittävän hyvää autoa, eikä tuo Leonovo brändinäkään mikään Applen tai BMW:n tappaja ole. Toki edelletyksiä on, mutta näytöt ovat vielä aika vähäiset.




    Kysymys ei ole missään vaiheessa ollut siitä mitä kiinalaiset ovat Volvon kanssa tyhjästä luomassa, vaan jalostamassa. Lenovon esimerkki vain nyt sattuu olemaan yksi monien joukossa jossa brändi on VAHVISTUNUT kiinalaisomistuksen jälkeen. Tämän suhteen kannattaa tulla tähän päivään. Miten tämä ei tue sitä mahdollisuutta että Kiinalaiset voisivat onnistua? Tämä negatiivinen "Kiina pilaa merkin" kampanja on aika ällistyttävä ja vailla pohjaa kunnes/jos todisteita alkaa tulla.



    Apple on kieltämättä kova brändi ja kotoakin löytyy MacBook, iMac ja iphone. Pidän applea huipputuotteena toimivuudeltaan, mutta valmistuksen laatu on vitsi. iMacin vaihdoin uuteen KAKSI kertaa näytön ongelmien vuoksi, ja 4Gs ei toimi vasemmalla kädellä. MacBookin akkukesto on vitsi, mutta onhan ne hienoja brändituotteita. Kärsimättömämpi olisi siirtynyt takaisin Billin leipiin.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit