Uusi Volvo S60

535 kommenttia
1568101118
  • Naurettavaa edes puhua etuvetoisten "vetelytaipumuksista", väitän, ettei normaalissa ajossa maantiellä tai kaupungissa voi kiihdytyksissä tai muutoinkaan havaita mitään "vetelyä". Täytyy olla aika tiukka pipo, jos vetotapa on jokin valintakriteeri autoissa. Suurin osa normaaliautoista on etuvetoisia.

      
  • Et edelleenkän täsmentänyt, mitä paksua on siinä, että auton mainitaan soveltuvan Suomen tiestöön ja oloihin. On erilaisia autoja ja erilaisia teitä. Ei tuo sen vaikeampaa ole.



    Vai tarkoititko, ettei S60 sovellu suomen oloihin ja tiestöön? Mikali tuota tarkoitit, niin selventäisitkö vähän?



      
  • Derrick:

    Naurettavaa edes puhua etuvetoisten "vetelytaipumuksista", väitän, ettei normaalissa ajossa maantiellä tai kaupungissa voi kiihdytyksissä tai muutoinkaan havaita mitään "vetelyä". Täytyy olla aika tiukka pipo, jos vetotapa on jokin valintakriteeri autoissa. Suurin osa normaaliautoista on etuvetoisia.




    Itse en vetotapaa katso, mutta veteleehän osa etuvetoisista. Esimerkiksi ajoltaan parhaisiin bemareihin lukeutuvan Mini Cooper S:llä on vetelytaipumusta, jota lisävarustelistalta saatava lukko vain pahentaa.



    Tähän vielä voisi sanoa, ettei se ajettavuus ainakaan minun mielestäni ole todellakaan vetotavasta kiinni.

      
  • Tosiaan, jokainenhan se autonsa valitsee! Mm. itse valitse auton sen mukaa, mitä itse ajelen. Ajan huonoillakin teillä, sorateillä, mutkaisilla vanhoilla päällystetyillä mm. Kainuussa, Keski- Suomessa, Savossa, Etelä-Pohjanmaalla ja Lapissa. Ei tulisi mieleenkään valita esim. ulkonevia vanteita, liian matalia renkaita jne aiheeseen liittyvää. Sinällään kaikilla markkinoilla olevilla autoilla pystyy niitä teitä ajamaan, paitsi urheiluautoilla rajallisesti.



    Mielestäni suomalaisten autolehtien testit ovat varsin asiallisia ja nimenomaan kotimaamme käytännolliset olosuhteet huomioon ottavia.

      
  • simppa:

    Et edelleenkän täsmentänyt, mitä paksua on siinä, että auton mainitaan soveltuvan Suomen tiestöön ja oloihin. On erilaisia autoja ja erilaisia teitä. Ei tuo sen vaikeampaa ole.






    Eiköhän viimeinen lauseeni merkkikannan kirjavuudesta kertonut sen, että suurimmalla osalla merkeistä pärjää meidänkin oloissamme hyvin. Pidän tätä soveltuvuusmainintaa kokonaisuuden huomioonottaen yliampuvana. Niinkuin automyyjäni aikoinaan totesi että "niiden pitää yrittää kaikin keinoin".

      
  • petos:


    Kun puhutaan auton ketteryydestä, ei käsittääkseni puhuta vain siitä mitatusta matkasta senteissä jossa voit tehdä uu-käännöksen. Kyse on auton yleisestä kyvystä muuttaa suuntaa ja kääntyä, ja siitä miltä tuo ratin välityksellä näppeihin tuntuu.

    Takavetoisilla on tässä suhteessa selvä etu etuvetelijöihin, ja toisinaan näköjään toimittajatkin sen sanovat, kuten tuossa hesarin jutussa.

    Mielestäni Bemarin on hieman ajojahdin uhri tässä suoraan kulkemisessa, sillä kaikkien (joita olen asiasta haastatellut ) mukaan ongelma hyvin pitkälti poistuu oikealla rengasvalinnalla ja kulmien tarkastuksella.




    Itse olen odotellut kohta jo 10 vuotta sitä hetkeä, kun Bemari tekisi ketterän ja hauskan takavetoisen auton. Vielä en ole muita nähnyt kuin raskaita aliohjaavia lahnoja. Ketteryydessä ja ajamisen hauskuudessa etuvetoinen Mini pätkii bemarit mennen tullen. E30 oli muistaakseni vielä hauska ajaa, mutta se olikin vielä sitä aikaa, kun bemarilla kehitystyö oli insinöörivetoista.



    Nykyisin bemarilla hommaa pyrittää eurojen laskijat ja markkinointimiehet. Bemari on leikannut tuotekehitysbudjettiaan rankalla kädellä siitä, mitä se oli vielä 10 vuotta sitten. Silti uusia malleja tulee markkinoille enemmän kuin koskaan. On mielenkiintoista nähdä minne tämä polku johtaa. Mersu sentään pyrkii kukkulan kuninkaan paikalla ja satsaa sen eteen myös rahaa.

      
  • Derrick:



    Naurettavaa edes puhua etuvetoisten "vetelytaipumuksista", väitän, ettei normaalissa ajossa maantiellä tai kaupungissa voi kiihdytyksissä tai muutoinkaan havaita mitään "vetelyä".


    -ei todellakaan ole naurettavaa.

    Itse omaan valtavan kokemuksen etuvetoisista autoista, ja takavedon ratissa huomaa selvästi tuon taipumuksen olevan tyystin poissa.

    Yleensä kun etuvetoisella kiihdyttää, ja samalla kääntää rattia, tuntee tuon etupyörien kautta välittyvän voiman näpeissään, ja kuinka se ''vänkää'' ohjaamista, ja suorastaan lyö ratin kautta käskijäänsä näpeille. Samalla auton keula ei käänny iloisesti, vaan puskee suoraan.

    Tuo on äärimmäisen epämielyttävää, eikä kuulu laatuautoon!

    Toki on todettava että toisissa etuvetoisissa autoissa tuo ongelma on paremmin hallussa, lähes poissa, kuin toisissa taas ajo on mahdotonta rodeota.



    Ainahan voi toki ottaa tuon normaaliajon ym kortteja, ja laskea rimaa niin alas ettei autojen käytöksillä ole enää mitään väliä.



    Täytyy olla aika tiukka pipo, jos vetotapa on jokin valintakriteeri autoissa.

    -best or nothing, anderz :lol:



    Suurin osa normaaliautoista on etuvetoisia

    -tilojen, yleisen ajettavuuden inflaation ja voitonmaksimoinnin takia, totta.

    Onneksi vielä joillain merkeillä on selkärankaa, ja monet ihmiset haluavat maksaa takavedosta.
      
  • NHB:



    Itse olen odotellut kohta jo 10 vuotta sitä hetkeä, kun Bemari tekisi ketterän ja hauskan takavetoisen auton. Vielä en ole muita nähnyt kuin raskaita aliohjaavia lahnoja. Ketteryydessä ja ajamisen hauskuudessa etuvetoinen Mini pätkii bemarit mennen tullen. E30 oli muistaakseni vielä hauska ajaa, mutta se olikin vielä sitä aikaa, kun bemarilla kehitystyö oli insinöörivetoista.






    -kaikki on kai suhteellista. Monen mielestä 1-ja 3-sarja ovat huikean hauskoja ja ketteriä verrattuna kokoisiinsa etuvetokilpailijoihin. Voi niitäkin silti joku pitää raskaina ja aliohjaavina.



      
  • petos:


    -best or nothing, anderz :lol:




    Kun nyt näytät toistelevan tuota slogania, niin kannattaisiko opetella kirjoittamaan se oikein?

      
  • petos:



    -kaikki on kai suhteellista. Monen mielestä 1-ja 3-sarja ovat huikean hauskoja ja ketteriä verrattuna kokoisiinsa etuvetokilpailijoihin. Voi niitäkin silti joku pitää raskaina ja aliohjaavina.




    Eka testi, jonka löysin:

    http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/alfa-romeo-giulietta-im-vergleich-der-kompaktsportler/gesamtbewertung

      
  • NHB:


    Eka testi, jonka löysin:
    http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/alfa-romeo-giulietta-im-vergleich-der-kompaktsportler/gesamtbewertung






    Voi toki olla tuo ykkössarjan bemarin ylivertainen ketteryys pelkkä myytti. Tuossa testissäsi ainakaan bemu ei saa ajettavuuden osioissa sen parempia pisteitä.

    Mitä pienempi auto, sen paremmin etuveto siihen sopii.

      
  • Missähän tilanteessa Petos tuon vetelytaipumuksen etuvetoisesta löytää? Painatko talla pohjassa aina? Ja mitä se silloin haittaa, jos vetelee, eipähän yarjoa perää edelle!



    Kyllähän on puuduttavaa keskustelua ainakin meikäläiselle, joka tykkää sekä edestä ja takaa!

      
  • petos:

    NHB:

    Eka testi, jonka löysin:
    http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/alfa-romeo-giulietta-im-vergleich-der-kompaktsportler/gesamtbewertung



    Voi toki olla tuo ykkössarjan bemarin ylivertainen ketteryys pelkkä myytti. Tuossa testissäsi ainakaan bemu ei saa ajettavuuden osioissa sen parempia pisteitä.
    Mitä pienempi auto, sen paremmin etuveto siihen sopii.




    Astra ja Giulietta eivät kyllä ole mitään pikkuautoja. Kummallakin kokoa ja Astralla painoakin ihan mukavasti

      
  • Volovo on hyvä auto! :warning:

    Jos vielä hinta-/laatusuhde kohtaisivat niin heti ostaisin! :hug:

      
  • Nasse:



    Missähän tilanteessa Petos tuon vetelytaipumuksen etuvetoisesta löytää? Painatko talla pohjassa aina?

    -kyllä minä tuon tunnen ihan siinä kuuluisassa normaaliajossa.

    Ja mitä se silloin haittaa, jos vetelee, eipähän yarjoa perää edelle!

    -juurihan minä kerroin: se tuntuu MINUSTA epämielyttävälle.

    Kyllä käsittääkseni vetelyä ja kankeutta on aina pidetty huonona ominaisuutena, joten turha minua on tehdä roistoksi jos mainitsen tästä.

    Näköjään kun on ''sopivat'' automerkit kyseessä, niin ominaisuus kankeuskin väännetään hyväksi asiaksi, huoh.



    Kyllähän on puuduttavaa keskustelua ainakin meikäläiselle, joka tykkää sekä edestä ja takaa!

    -puuduttavaa tosiaan, kun tarttuu johonkin negatiiviseen ominaisuuteen, niin saa kauhean paskaryöpyn niskaansa. Vaikka asian on bongannut koeajosta jolla on yritetty ko. automallia hehkuttaa.


    Haluan toki lisätä että tämä on vain yksi palanen ajettavuutta. Tämä uusi S60 on ilmeisesti kokonaisuutena erittäinkin hyvä ajettava. Ohjaustunto on hyvä, ja kulkee vakaasti ja ajomukavuus on laadukas.
      
  • NHB:



    Bemari on leikannut tuotekehitysbudjettiaan rankalla kädellä siitä, mitä se oli vielä 10 vuotta sitten. Silti uusia malleja tulee markkinoille enemmän kuin koskaan. On mielenkiintoista nähdä minne tämä polku johtaa. Mersu sentään pyrkii kukkulan kuninkaan paikalla ja satsaa sen eteen myös rahaa.






    Saako kysyä mistä olet saanut tietoosi tällaisia asioita? Onko jotain linkkejä esittää? Tarkoitan vaan ettei omiin silmiini ole sattunut uutisia aiheesta. Vastaa vaikka mersuketjuun?





      
  • Viimeksi luin noista saksalaisesta autolehdestä. Lehti oli todennäköisimmin AMS.

      
  • Uusi Volvo V60 tulee jäykällä alustalla, ja vähemmän jäykillä alustoilla varustetut menee Amerikkaan, Venäjälle ja Kiinaan. Tuo kai sitten on se Kiina¨-keskustelun lopputulos.

      
  • Ja mitä vetelyyn etuvetoisissa tulee, niin käsittääkseni vetely pakostakin esiintyy vasta eräänlaisissa poikkeuksellisissa ääritilanteissa, joita ei aina normaaliajossa esiinny.

      
  • Volvo on varsin monikäyttöinen. Tuossa yksi todiste siitä:



    http://www.enemmankuinauto.fi/?p=316

      
  • Niin kauan kun etupyörät sekä ohjaavat, että vetävät, ei auton ohjaustuntumasta saa ikinä niin hyvää kuin kunnon takavetoisessa. Viimeistään tämä käy ilmi, kun kiihdyttää voimakkaasti kaarteessa: etuveto joko kampeaa ulkokaarteeseen tai kipsaa ohjauksen jäykäksi. Jokapäiväiseen siirtymiseen paikasta toiseen etuvetoautot ovat ihan päteviä laitteita. Parhaita kompromissejä ajamisesta nauttimiseen etuvedoista lienevät Focus RS ja Mini Cooper S, silti niissäkin vetelyä esiintyy jo suoraan kiihdyttäessäkin. Sen voi kukin kokeilla (mielellään ei liikenteessä!) omalla autollaankin ottamalla kädet irti ratista ja reippaalla kiihdytyksellä paikaltaan: etuveto yleensä vetelee enemmän tai vähemmän, takaveto ei. Kaasua pumppaamalla ilmiö vielä korostuu. Useimmille ihmisille riittää etu- tai neliveto, mutta onneksi valinnanvaraa on vielä jonkin verran meille muillekin.

      
  • Mini nyt ei mitenkään poikkeuksellisen vapaa ole vetelystä. Oletko edes ajanut kyseistä autoa? Focus RS:ssä eliminoitu tuo paremmin, samoin Renaultsport Megane Cup:ssa.



    Ja edelleenkin, mikä sinä olet sanomaan autojen ajettavuuseroista. Etuvetokin voi olla loistava ajettava. Esimerkiksi Focus RS voitti drivers republicin testissä 135i M-sportin ajettavuuteen liittyvissä asioissa ihan selvällä marginaalilla. Eikö 135i ole kunnon takavetoinen?



    Noiden lisäksi voisit käydä kokeilemassa Renaultsport Clioa ja Meganea (etenkin Cup). Aivan loistavia ajoltaan.



    En liene ainoa, joka on sitä mieltä, että Mini Cooper S on parempi ajaa kuin valtaosa takavetobemareista:



    https://www.youtube.com/watch?v=TF4YWKWjLIk



    ja mikäs siinä nelivedossakin mättää? Itse nyt keksin äkkiseltään ainakin Mitsun evon ja monet lambot sekä Porschet, jotka ovat erittäinkin hyviä ajettavia.

      
  • Niin kauan kun etupyörät sekä ohjaavat, että vetävät, ei auton ohjaustuntumasta saa ikinä niin hyvää kuin kunnon takavetoisessa.




    Pientä tarkkuutta lukemiseen, niin ei mene palkokasvi niin syvälle hengityselimeen... :wave:

      
  • FARwd:

    Niin kauan kun etupyörät sekä ohjaavat, että vetävät, ei auton ohjaustuntumasta saa ikinä niin hyvää kuin kunnon takavetoisessa.




    Mitä nämä kunnolliset takavedot ovat?

      
  • FARwd:

    Niin kauan kun etupyörät sekä ohjaavat, että vetävät, ei auton ohjaustuntumasta saa ikinä niin hyvää kuin kunnon takavetoisessa.


    Pientä tarkkuutta lukemiseen, niin ei mene palkokasvi niin syvälle hengityselimeen... :wave:




    Käypä koittamassa 1 gen. BMW Miniä. Jo ihan perus Cooper riittää mutta S vielä parempi. Pesee ohjaustunnossakin mennen tullen useimmat bemarit. Uudemmassa ohjaustunto ei ole niin hyvä.

      
  • Cooper Ässistä on kokemuksia enemmänkin, remmiahdetun kaasuvasteesta pidän enemmän ja ajettavuudeltaanhan auto on hauskimpia etuvetokinnereitä, millä olen ajanut. (Omaan makuun sisusta vain on liian lelumaisen muovinen ja melutaso maantiellä turhan kova.) Noita sporttirelluja ei ole toistaiseksi ollut tilaisuutta kokeilla. Ei taida olla myynnissäkään Suomessa.

      
  • Meillä oli vielä Suomessa perus-Cooper. Jonkin verran isompiakin bemareitakin ajaneena en kyllä jäänyt yhtään kaipaamaan niiden ohjaustuntoa. Minissä oli parempi vaikka etuveto onkin. Myös S:ää olen ajanut aika paljon, sekä uusinta että edeltävää mallia. Kone sen sijaan ei ollut kovin hyvä perus Cooperissa.



    Eikai tässä sisustasta puhuttu vaan ohjaustunnosta. Minissä olisi ollut paljonkin parannettavaa, mutta ohjaustunto tai ajettavuus ei niihin asioihin kuulunut. Itse pidin kyllä sisustastakin. Melutaso Minissä oli kieltämättä todella kova.

      
  • Itse media-alalla aikoinaan työskennelleenä muistan miten tärkeää oli mainostulot lehteen. Kun tässä on ollut puhetta näistä testeistä eri lehdissä,niin aloin piruuttani selata vuoden 2009 teknareita. Kun hyvin tiedetään mainospaikat hinnoitellaan haluttavuuden eli sivun mukaan, ja paras on etusivu tai lähinnä seuraava. Yllätyksekseni huomasin Volvo-mainoksen piikkipaikalla ko vuoden alusta ainakin numeroon 9 asti. En viitsinyt selata kaikkia numeroita, mutta hyvin suuntaa antava otos kuitenkin, eli merkittävä mainostaja tm:lle. Voidaasn kai varovasti sanoa, että "kenen leipää syöt sen lauluja laulat" TM ei juurikaan kovin kielteistä volvosta kirjoita.

      
  • Pääsin käpistelemään uutta S60:stä ja ajoin puolen tunnin lenkin.



    Olen ajannut montaa autoa nyt uutta liisaria etsiesäni. S60 oli kyllä pettymys. Odotin todella ihan jotain muuta. 2.0 T moottori oli kyllä ajettaessa ihan ok mutta nykymaailmassa se on kyllä täysin museotavaraa. Joutuu maksamaan päästöjen takia veroja ihan turhasta. Takatilat ja kontti tosi surkea. Huh..

    Auton voi pelastaa vaan uudet koneet... Auto varmaan tulee myymään hyvin johtuen vankasta ihailijakunnasta mutta. Toivotan menestystä.

      
  • MMS:

    Itse media-alalla aikoinaan työskennelleenä muistan miten tärkeää oli mainostulot lehteen. Kun tässä on ollut puhetta näistä testeistä eri lehdissä,niin aloin piruuttani selata vuoden 2009 teknareita. Kun hyvin tiedetään mainospaikat hinnoitellaan haluttavuuden eli sivun mukaan, ja paras on etusivu tai lähinnä seuraava. Yllätyksekseni huomasin Volvo-mainoksen piikkipaikalla ko vuoden alusta ainakin numeroon 9 asti. En viitsinyt selata kaikkia numeroita, mutta hyvin suuntaa antava otos kuitenkin, eli merkittävä mainostaja tm:lle. Voidaasn kai varovasti sanoa, että "kenen leipää syöt sen lauluja laulat" TM ei juurikaan kovin kielteistä volvosta kirjoita.






    Jep. Kyllä se vaan näin menee, ylipäätään koko mediassa, politiikassa ja kaikessa.



    Lahjukset, lobbaukset ja kaikenmaailman hyväveli-paska on arkipäivää. Onko automedia joku poikkeus? Tuntuu hullulta miten jotkut eivät ajattele minkäänlaisella kritiikillä näitä testejä, vaan uskotaan ihan lampaina että ''juu, kyllä vanha kunnon puolueeton teknari kertoo totuuden''.



    Tässäkin autozeitungin vertailussa, kun menin ekan kerran tuosta linkistä, tuli pop-uppina joku opelin mainos ruudulle. Vertailussa oli astra, ja jumbona BMW.



    En väitä tuosta testistä mitään, mutta laittaahan tuo vähän ajattelemaan...



    Toki jos samankaltaista tulosta tulee monesta eri lähteestä ja varsinkin eri maalaisistakin niin sitten asia alkaa olemaan selvä. Mutta jotain yksittäista testiä on aika arveluttavaa palvoa. Itse en ainakaan luota yhteenkään autolehteen sokeasti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit