Japsiautoissa ei kestä tuulilasi

12 kommenttia

Volvossa ei ole etulasi mennyt kertaakaan eikä myöskään Fordissa, mutta Subarusta meni halkeamille.



Japseissa ei etulasi kestä kun tuulilasi on osa korin kantavaa rakennetta, ja lasi on jotenkin pingotettu äärimmilleen.

  
  • Kyllä se Tuulilasi voi hajota mistä autosta tahansa, mutta voi tietysti olla että eroja tuulilaseissa on eri merkkien välillä.



    Itsellä tuli viime kesänä kiveniskemänä ns. tähtikuvio tuulilasiin ja korjautin sen alan liikkeessä ennenkuin suurempaa vahinkoa ehti syntyä. Onneksi on tuulilasivakuutus, niin korjaus ei maksanutkaan mitään. Uuden vaihtaminen on useamman satasen kustantava homma ja aina siinä on riski, että työ tehdään jotenkin huonosti ja tuulilasi esim. vuotaa sateella. Ainakin tuulilasin korjaajalla riitti tarinoita huonosti tehdyistä tuulilasien vaihdoista.



    Vaurio pitäisi heti peittää teipillä ja tuulilasiin ei saisi puhaltaa lämmintä ilmaa tai tuulilasi voi alkaa haljeta vauriokohdasta. Tosin aika vaikeaa näillä keleillä noudattaa tuota. Kannattaa kuitenkin kysäistä alan liikkeestä onko tuulilasi vielä pelastettavissa, vaikka kovin pitkää halkeamaa ei enää kannata korjata.



    Tuolta lisätietoa asiasta.

    http://www.novus.fi/vauriot.php

      
  • Painon säästämiseksi tuulilaseja on ohennettu vähän joka merkillä.

      
  • Derrick:


    Japseissa ei etulasi kestä kun tuulilasi on osa korin kantavaa rakennetta, ja lasi on jotenkin pingotettu äärimmilleen.




    ja Volvossa ei ole?

      
  • Tuulilasi kestää, jos se joustaa saumoista, mutta japseissa ei ole joustovaraa. Minkäs minä sille voin.

      
  • ei kuulosta kovin koria tukevoittavalta rakenteelta jos se pääsee suuremmin joustamaan... jos koko kori pääsee muuten elämään (siis löysä kori) se voi aiheuttaa lasin halkeamisen, osassa autoja on kyllä lasit paksuuntuneet eivät ohentuneet....eli korin jäykkyys varmasti vaikuttaa tuohon lasien halkeamiseen...

      
  • GTAm:


    ja Volvossa ei ole?




    En kyllä Volvoja tarkemmin tunne, mutta eivät nekään nyt niin alkeellisia ole, etteikö niissäkin tuulilasi olisi kantavaa rakennetta. Kantavia ovat lasit kaikissa muissakin autoissa. Sitä ne ovat olleet jo pitkään. Höpinät joustovaroista ovat taas vain jotain täydellistä väärinymmärrystä.

      
  • Derrick:

    Volvossa ei ole etulasi mennyt kertaakaan eikä myöskään Fordissa, mutta Subarusta meni halkeamille.

    Japseissa ei etulasi kestä kun tuulilasi on osa korin kantavaa rakennetta, ja lasi on jotenkin pingotettu äärimmilleen.




    Noin laajan aineiston perusteella sitten teit upean päätelmäsi?



    Olen kyllä vaihdattanut japseihin useamankin tuulilasin, eikä koskaan nitä ole mitenkään raameihinsa pingotettu. Liimattu ainoastaan. Ensimmäinen liimalasilla varustettu autoni oli vm. -76.

      
  • Derrick:

    Japsiautoissa ei kestä tuulilasi
    Volvossa ei ole etulasi mennyt kertaakaan eikä myöskään Fordissa, mutta Subarusta meni halkeamille.




    Jos yhdestä Subarusta halkeilee tuulilasi, niin sehän tietenkin tarkoittaa sitä, ettei missään japsiautossa tuulilasi kestä.



    Minullakin hajosi kerran rengas japsiautosta eli niissä ei kestä renkaatkaan.



    Kyllä on pakko seuraavaksi hankkia Ford, jos siinä vaikka pysyisi tuulilasi ja renkaat ehjinä.

      
  • Mutta älä osta Focusta, se on tehty pienille ihmisille, esim. naisille ja lapsille. Polkimet ovat niin lähellä toisiaan, että aikuisen miehen kengällä tulee painettua väksiinkin kahta poljinta yhtä aikaa. Samoin vaihteet ovat niin lähellä toisiaan, että ei voi olla varmaa meneekö sisään kolmonen, viitonen vai ykkönen.

      
  • Japsiautoilijoiden kannattaa muistaa, että myös oikeanpuoleisen takaoven lasi on heikko, sillä minulla sellainen särkyi kerran 90-luvulla! Tämä varoituksena kaikille Japsiautojen ostajille!



    Jostain kumman syystä japsiauton tuulilasi ei minulla ole koskaan mennyt rikki. Lienee ollut mulla poikkeusyksilö? Eräästä läntisessä Euroopassa valmistetusta autostani tuulilasi kylläkin kerran tuli kokonaan sisään, mikä on hyvin ihmeellistä sillä se ei ollut Japsiauto.

      
  • Kyse voi olla yksittäistapauksesta, mutta tuossa meidän diesel Outbackissä (nyt ajettu hieman yli 60tkm) on tuulilasi erittäin kulunut. Pientä kiveniskemää on huomattavan paljon. Edellisessä euro autossani en muista tällaista havainneeni vielä suuremmillakaan kilometreillä.



    Toki en voi muistaa missä kunnossa tuulilasit aiemmin on olleet, mutta jotain tässä on kun itse olin jo syksyllä kiinnittänyt asiaan huomiota. Nyt pimeiden tultua vaimo ihmetteli asiaa. Miten vastaantulevien autojen valot häikäisee näin pahasti, aivan kuin ikkuna ois hyvin kulunut? Eli ei ehkä ihan minun omaa kuvittelua kaikki. Onko lasin materiaali sitten erilaista?

      
  • GTAm:

    Derrick:

    Japseissa ei etulasi kestä kun tuulilasi on osa korin kantavaa rakennetta, ja lasi on jotenkin pingotettu äärimmilleen.


    ja Volvossa ei ole?




    Ei ne Kakkosnelosessa ole.



    Modernissa 700-sarjassa sen sijaan tuulilasin lisäksi myös takalasi on liimalasi ja tiukasti korissa kiinni.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit