BYD E6

5 kommenttia

YLE:n TV-uutissa oli juttua kiinalaisesta plug-in -hybridistä BYD E6. Jos oikein ymmärsin niin auton ostaja sai yhteen 14 000 euron tukiaiset jonka jälkeen hintaa jäi noin 16 000 euroa. Melko mukava tilanne auton ostajalle.



Toinen mieleenkiintoinen juttu oli maininta auton käyttämästä rauta-fosfaatti-akusta. Miten lie tämän akkutekniikan kanssa, eikö tosiaankaan perinteisillä autonvalmisjilla ole pääsyä vastaavaan tekniikkaan? No ainakin tämän sivun mukaan kyseessä on BYD:n omaa tekniikaa: http://www.treehugger.com/files/2008/04/byd-electric-car-e6-crossover-mpv.php Jokatapauksessa luvattu 300 km akun kesto kuulostaa aika huimalta.



Kohdassa jossa kävivät huoltoasemalla "tankkaamassa" sähköä autoon sattui lähikuvassa auton tankinluukusta silmään se, että minkäänlaista lukitusta ei ollut johdolle auton puolella vaikka "tankkauspistoolissa" sellainen näyttikin olevan ja toisaalta myös se, että tankin luukun alla oleva pelti, jossa pistoke sijaitsi, näytti siltä kuin sen ois joku aloitteva tee-se-itse-mies hitsannut siihen kiinni. Kyseesssä olikin kai joku esisarjan proto, vaikka jutussa annettiin ymmärtää että autoja on jo taksina käytössä. Tässä kuvassa näyttää vähän viimeistellymmältä tuo kohta: http://www.thetruthaboutcars.com/2010/03/bemoan-your-delays-byd-e6-commercial-launch-officially-delayed-until-whenever/

  
  • Samassa jutussa oli juttua yrityksen maailmanvalloituksesta, aikomus olla vuonna 2025 maailman suurin autonvalmistaja. Tyypillistä ja aika suureellista kuten kiinalaisilta sopii odottaakin. Lisäksi aika epärealistista kun ottaa huomioon että Eurooppa ja amerikka ovat molemmat vasta suunnittelupöysällä.

      
  • Vuonna 2025 Euroopalla ja Amerikalla ei ole suurta merkitystä jos kehitys jatkuu nykyisen kaltaisena. Maailman herruutta ollaan hyvin lähellä olemalla Kiinan suurin.

      
  • Voi olla.



    Paljonko kiinassa on autoja 2025, ja paljonko US/EUR markkinoilla? Vaikka Kiinassa on miljardi populaa, muu maailma on vielä suurempi, ollaan samassa mittakaavassa. Myös ostovoimassa on eroja.

      
  • Bugracer:

    Samassa jutussa oli juttua yrityksen maailmanvalloituksesta, aikomus olla vuonna 2025 maailman suurin autonvalmistaja.




    No jos pelkkä valmistettujen kappaleiden määrä on kriteerinä, niin ei tuo nyt mikään mahdottomuus ole. Riittää kun on Kiinan markkinoiden suurin vuonna 2025.



    Tosin silloin auton on pakkokin kulkea sähköllä, öljy ei vaan riitä jatkossa kaikkiin autoihin kiinalaisten ja intialaisten lisätessä autoilua tähän tahtiin. Tosin Kiinassa sähköauto ei ratkaise mitään muuta ongelmaa kuin kaupunkien ilmansaasteita, sähköntuotanto on vielä pitkään niin paljon hiilivetoista ettei mistään ilmaston riemuvoitosta voida sähköautoissakaan puhua.

      
  • Bugracer:

    Voi olla.

    Paljonko kiinassa on autoja 2025, ja paljonko US/EUR markkinoilla? Vaikka Kiinassa on miljardi populaa, muu maailma on vielä suurempi, ollaan samassa mittakaavassa. Myös ostovoimassa on eroja.




    Kiinan vuosimyynti on jo nyt suurempi kuin USA:n. Myynnin kasvuluvut ovat kymmeniä prosentteja vuodessa. Vaikea on nähdä, että automyynti EU-alueella tai USA:ssa kasvaisi enää kovin merkittävästi, automyynnillä korvataan lähinnä poistuvaa kalustoa ja yhteenlaskettu asukasluku EU + USA on noin puolet Kiinasta. Uskoisin enemmänkin, että EU-alueella autojen kokonaismäärä on kääntymässä laskuun, autolla ei enää ole sellaista status- ym asemaa että niitä hankittaisiin entiseen malliin eikä EU:ssa tai USA:ssa ole myöskään nähtävissä mitään autoja ostavan keskiluokan vaurastumista lähivuosina.



    Edelleen vain aniharvalla kiinalaisella on auto, ihmisten tulot ovat selvässä kasvussa ja siellä autolla on statusta ym, vaikka ei sillä ajamisesta aina mitään ruuhkissa tulekaan.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit