Citroen DS5

252 kommenttia
1234689
  • Kyllä.



    Whiplash arvo oli 2,9. C5:n arvoon 0,6 toki hyvä parannus.





      
  • mhj:

    Kyllä.

    Whiplash arvo oli 2,9. C5:n arvoon 0,6 toki hyvä parannus.


    Totta.



    BMW X3:n arvo oli 2,6, Audi A6:lla 3,3, Hyundai i40:lla 3,4 ja Volvo V60 on saanut arvon 3,6.



    Vielä jäi parannettavaa.

      
  • Mikäli on uskominen Citroenin >> uutiseen << tulee hybridimalliin 2,0 HDI 200 FAP dieselmoottori (200 hv).

    Aiemmissa tiedoissa on ollut 2,0 HDI 163 FAP-moottori (163 hv).

    Sähkömoottori on 37 hevosvoimainen.

      
  • Onhan se hienon näköinen.(Kehtaisko noin komealla edes ajella). :sunglasses:

    Tuo ensimmäinen linkki ei minulla aukea.

      
  • Minulla se kyllä aukeaa, mutta toisinaan se lataa (Loading) sitä aika pitkään.

      
  • Firefox ei avannut, mutta Operalla aukeaa.

    Paljon paketti.

      
  • Peugeot 3008 Hybrid4 >> hinnat << julkaistu Englannissa.



    Noista hinnoista voisi päätellä että Suomen hinta tulee Peugeot 3008 Hybridille olemaan noin 42000-44000 €.

      
  • Tänään julkaistut DS5:n hinnat ranskassa:



    Hybrid4 So Chic BMP6 39 950 euroa

    Hybrid4 Sport Chic BMP6 43 950 euroa



    Linkistä alla löytyy loputkin hinnat:



    http://www.automobile-magazine.fr/actualites/citroen/prix_citroen_ds5

      
  • Citroen DS5 Hybrid4 So Chic hinta Ranskassa on "vain" 550 euroa kalliimpi kuin Peugeot 3008 Hybrid4.



    >> DS5 <<

    >> 3008 <<



    Hybridin lisähinta Ranskassa on 4950 euroa verrattuna vastaavalla HDI 160-moottorilla olevaan.



    Veikkaisin DS5 Hybrid4:n Suomen hinnoiksi:



    So Chic 46000 €

    Sport Chic 49950 €



    >> Lehdistötiedote (ranskaksi) <<



    Hybridin moottorin tyyppi on: 2.0 HDi 160 DPGFS.

    En tiedä mitä tuo kirjainyhdistelmä DPGFS tarkoittaa.

    Ehkä joku joka tuntee moottoteknologian ja nämä lyhennykset voisi avata sen.



    >> Konfiguraattori <<



    image

      
  • Aika hinnakkaaksi käy.



    Ja lisähintaa on meillä vielä tulossa ensi vuonna, kun autoilijoiden rankaisupolitiikka vain pahenee.

    (Väitetään, että nyt on jo ostettu tarpeeksi pienempipäästöisiä autoja, joten verotusta voidaankin nostaa.)

    ---

    Mersun uusi B-sarja on myös kiinnostava.

    Liävarusteet ovat kalliita.

      
  • Hybrid4:n verohan on pienempi ensi vuonna, tosin aika vähän. Pitäisi saada nopeasti töpselistä lataus lisäksi, sillä kun taidetaan päästä vielä selvästi pienempiin co2 lukuihin.

      
  • Plug-in:ssä tarvitaan myös enemmän akkukapasiteettia, joka tunnetusti maksaa paljon. Eli alhaisemmasta veroprosentista huolimatta hinta on korkeampi. Voipa olla myös niinkin, että vaikka suhteellinen vero on pienempi, niin absoluuttinen vero on korkeampi plug-in:lle.

      
  • Plug-in versio tulee Suomeen 2014.



    Hinta on varmasti korkeampi, mutta toisaalta latausmahdollisuus laskee käyttökustannuksia.

      
  • Hybridimallin tavaratilan koko 325 litraa (VDA).



    Pieneksi menee.

      
  • Mielenkiintoisia nämä autojen hinnoittelut Suomessa.



    Esim.



    Peugeot 3008 Allure HDI 163 A:

    Hinta Ranskassa 29 tuhatta €

    Hinta Suomessa 36 tuhatta €



    Peugeot 3008 Hybrid4:

    Hinta Ranskassa 39 tuhatta €

    Hinta Suomessa maahantuojan arvio alle 40 tuhatta €



    Toivottavasti DS5 hybridin hinnoittelu on saman suuntaista, silloin DS5 Hybrid4 So Chic mallin hinta olisi vain hieman yli 40 tuhatta € (Ranskassa 39950 €).

      
  • Seuraamme mielenkiinnolla kuinka tässä "päästökaupassa" käy. :sunglasses:

      
  • Penteles:



    Peugeot 3008 Hybrid4:
    Hinta Ranskassa 39 tuhatta €
    Hinta Suomessa maahantuojan arvio alle 40 tuhatta €




    Tuo ei kyllä kuulosta uskottavalta. Mihin Suomen autovero katoaa?

      
  • NHB:

    Penteles:


    Peugeot 3008 Hybrid4:
    Hinta Ranskassa 39 tuhatta €
    Hinta Suomessa maahantuojan arvio alle 40 tuhatta €


    Tuo ei kyllä kuulosta uskottavalta. Mihin Suomen autovero katoaa?




    Autoveron perusosa tulee lisäksi ilmeisesti nousemaan 6,5%-yksikköä, joten hintaa tulee lisää vaikka päästöt eivät sitä enemmän nostaisikaan.

      
  • Eurooppalaisille toimittajille ovat DS5:n koeajot alkaneet etelä Ranskassa sijaitsevalla Cap Ferrat niemellä.

    >> Video <<



    >> DS5:n lisävarusteet <<

      
  • AutoExpressin koeajo, varmaan ensimmäinen laatuaan lontooksi.

      
  • A.Antsa:

    AutoExpressin koeajo, varmaan ensimmäinen laatuaan lontooksi.


    Heti sanovat tuossa ekassa lauseessa että DS5:llä ei ole suoria kilpailijoita, mutta eikös BMW 5-sarjan GT ole hyvinkin samantyylinen auto, vaikkei se nyt olekaan samassa hintaluokassa eikä sitä saa hybridinä.

      
  • DS5 on uudelleen koritettu Peugeot 5008. Siksi se tulee normi-kierrejousilla varustettuna (ei siis kaasunestejousitusta)

      
  • A.Antsa:

    AutoExpressin koeajo, varmaan ensimmäinen laatuaan lontooksi.


    Aika myönteiset kommentit oli testissä. Autohan on haluttava.



    Mitenkähän Suomen pakkasissa hybridi toimii.

    Esimerkiksi jos lähdetään ajamaan 30 asteen pakkasessa sähkömoottorilla ja kun akkujen varaus laskee tasolle, jossa polttomoottori käynnistyy, onko se heti valmis korvaamaan sähkömoottorin eli tapahtuuko vedossa havaittavaa muutosta.

    Ehkä järkevää olisi jos polttomoottori käynnistyisi lataamaan akkuja ensin ja kun moottori on lämminnyt alkaisi osallistumaan etupyörävetoon.

    Voihan näin ollakin, kun ei vielä tiedä miten prosessorit on ohjelmoitu.

    Pitää odotella talvitestejä.

      
  • Penteles:

    Mitenkähän Suomen pakkasissa hybridi toimii.


    Toivottavasti näitä uusi dieselhybridedä saadaan nyt talvitestiin vaikka kaksikin kappaletta [eli tämä ja Pösö].

      
  • 235+255:

    Penteles:
    Mitenkähän Suomen pakkasissa hybridi toimii.

    Toivottavasti näitä uusi dieselhybridedä saadaan nyt talvitestiin vaikka kaksikin kappaletta [eli tämä ja Pösö].


    Samaa mieltä, hyvin kiinnostavaa miten drive-by-wire etu- ja takavedon välillä toimii.



    Tai on kai se on etukäteen selviö: näissä "nelivedoissa" se on lähinnä liikennevaloista liikkeellelähtöapu. Mielenkiintoisia ajokokemuksia saattaa myös aiheuttaa se seikka, että kuljettaja ei tiedä mistä päästä kulloinkin työnnetään, vaiko molemmista.

      
  • Samaa mieltä, hyvin kiinnostavaa miten drive-by-wire etu- ja takavedon välillä toimii.

    Tai on kai se on etukäteen selviö: näissä "nelivedoissa" se on lähinnä liikennevaloista liikkeellelähtöapu. Mielenkiintoisia ajokokemuksia saattaa myös aiheuttaa se seikka, että kuljettaja ei tiedä mistä päästä kulloinkin työnnetään, vaiko molemmista.




    Uskoisin että sähköllä säätö toimii hienosti, paremmin kuin mikään mekaaninen ratkaisu. Teollisuudessa on jo nyt ollut vuosikausia käytössä lukuisia esimerkkejä esim. silkkipaperin (vaikea sovellus koska materiaali on haurasta ja katkeaa/repeää helposti..!)auki ja kiinnirullaus painokoneilla, jossa ratakireyden säätö on äärimmäisen nopea ja tarkka ja kaikki on tehty kenttäväylillä sähköisesti suurillakin ratanopeuksilla tuotantoajossa.

    Takavedon momentinhallinta esim. moottorin virtasäädöllä seuraa ihan varmasti ja tarkasti etupyörien välittämää momenttia. On vain ohjauksen softan hyvyydestä ja parametroitavuudesta kiinni, kuinka toinen akseli reagoi toisen akselin momentin muutoksiin esim. kitkan muuttuessa.

    Esim. sähköinen, muuttuva "tasauspyörästön" luiston säätö on helppo tänäpäivänä ohjelmoida takaisinkytketyissä (moottorin asento, nopeus jne. tieto ohjaukselle pyöriviltä antureilta..)sähkömoottorikäytöissä.

    Mahdollisuudet on oikeasti rajattomat tässä suhteessa..

      
  • Maastovälitys:

    Takavedon momentinhallinta esim. moottorin virtasäädöllä seuraa ihan varmasti ja tarkasti etupyörien välittämää momenttia.


    Voi hyvinkin olla näin, mutta esim. tässä hybriditapauksessa ei etupyörien momentista ole juuri mitään tietoa.

      
  • Voi hyvinkin olla näin, mutta esim. tässä hybriditapauksessa ei etupyörien momentista ole juuri mitään tietoa.


    Mistä me tiedämme, miten Pösöllä tuo on ratkaistu?

    On olemassa eri tapoja selvittää etupyörien välittämä momentti esim. antureiden avulla tai sitten laskemalla moottorin ohjauksesta eri tietojen avulla. Onhan siellä tietoja kaasupolkimen asennosta, moottorin käyntinopeudesta, laatikon vaihteesta, Dieselin ottamasta ilmamäärästä, ruiskutuksesta ahtoapineista jne. Kyllä se momentti on tiedossa joko laskettuna tai mitattuna.

    Sitten vaan kiihdytystilantessa sanotaan takapään taajuusmuuttajille että vaikka etupään momenttiohje plus 10% tai jotain muuta (säätökäyrän..) tilanteen mukaan. Tiedetäänhän etupyörien pyörimisnopeus pulssiantureiden antaman tiedon perusteella jne. Takapäälle voidaan antaa ohjeeksi seurata etupyörien nopeutta pelkällä nopeusohjeella ja virta voi olla mitä tahansa 0-100 %(voi olla yli 100%:kin!) väliltä.

    Olisi mielenkiintoista saada lyhyt presentaatio muuten tästä autosovelluksesta, miten säätö tehdään? Esim. ESP:n toiminta asettaa jo mielenkiintoiset vaatimukset säädölle erilaisissa luistonhallintatilanteissa..

      
  • Maastovälitys:

    Voi hyvinkin olla näin, mutta esim. tässä hybriditapauksessa ei etupyörien momentista ole juuri mitään tietoa.

    Mistä me tiedämme, miten Pösöllä tuo on ratkaistu?


    Ilman sisäpiiritietoa tms. emme mistään (eikä koskaan). Myös julkiset talvitestit taitavat tulla ulos vasta v. 2013.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit