Auton hankinta edessä, mikä kannattaisi ostaa???

28 kommenttia

Kilsoja tulee n.30tkm/v, joten diesel-moottoriin olen jo päätynyt. Kyytiin pitää mahtua viisi-henkinen perhe. Itse olen pitkä, joten tilaakin pitää olla, että taaksekin joku mahtuu istumaan.

Laittakaa kommenttia perusteluineen, minkä itse valitsisitte.

Auto pitäisi saada alle 40t€:lla, se voisi olla uusi tai vähän käytetty, mutta max.60tkm ajettu.

Tähän mennessä itse olen testannut seuraavia, mitkä mahtuisivat budjettiin, sekä muutenkin:

- BMW 520d farkku, v.2008-2009 hintapyynnöt n.40t€. Moottori ja vaihteisto parasta antia, mutta petyin hiukan ura-ja tuuliherkkyyteen. Alla oli alkuperäiset Goodyearin renkaat.

- Audi A6 farkku v. 2008-2009, en ole käynyt vielä ajamassa, joten kertokaa kokemuksia....

- Volvo V70, D3 moottorilla olisi hyvä, mutta jää vielä hiukan liian kalliiksi. 1,6d oli positiivinen ylläri yksin ajaen, mutta jääkö täydellä kuormalla nuhapumpuksi???

- VW Passat 2,0 140hv dsg uutena oli myöskin miellyttävä kokemus, hiukan tosin tylsä, mutta hiljaisempi kuin edellinen malli

- Skoda Superb samalla moottorilla, hiukan meluisampi kuin Passat, mutta tilaa oli selvasti enemmän, ei huono. En tiedä sitten miten säilyttää hintansa.

- Subaru Lecacy, ensimmäisenä jäi mieleen hiukan työkalumainen olemus, 4-vedon saisi käytännössä kaupan päälle.



Vaikea valinta, joten apua tarvitaan, mikä noista vai löytyykö vielä jokin järkevä vaihtoehto???



Uuden Avensiksen kuskin penkin säätövara ei riitä, joten siksi sitä ei ole mukana.

Mondeo taasen pudottaa hintansa tajuttoman nopeasti

  
  • eka kerrot että olet testannut ja sitten et olekaan testannut (audi), no ei se mitään mutta valitse se mikä eniten sinua miellyttää , auton ostossa on hiukka turhaa toisten mielipiteitä kuunnella, ei niistä mitään järkevää lopputulosta saa kun kaikki suosittelevat "omaa merkkiä" ja haukkuvat naapurin auton "paskaksi" tai ovat kuulleet sitä ja tätä "esson baarissa"

      
  • Tuli näköjään kirjoitettua hätäisesti, Audia en tosiaan ole vielä ehtinyt testata.

    Valinta toki täytyy itse tehdä, mutta käyttökokemuksista saa usein kumminkin hyviä vinkkejä, kun valinta tuntuu tuskastuttavan vaikealta, kaikissa jotain hyvää, mutta huonojakin puolia tuntuu jokaisessa merkissä löytyvän, myöskin "Premium" merkeissä.

      
  • ilmari10:

    Kilsoja tulee n.30tkm/v, joten diesel-moottoriin olen jo päätynyt. Kyytiin pitää mahtua viisi-henkinen perhe. Itse olen pitkä, joten tilaakin pitää olla, että taaksekin joku mahtuu istumaan.




    Noilla spekseillä voit varautua että auto on nuhapumppu, tylsä tai työkalumainen(kuten kuvailit vaihtoehtoja), osta fiiliksen mukaan niin ei jää jälkeenpäin harmittamaan.

      
  • Lähes kaikki nykyautot ovat melko luotettavia. Tarinoita riittää puolesta ja vastaan. Käyttökin vaikuttaa auton kestävyyteen ja vikojen ilmaantumiseen.



    Jos ominaisuuksia haluaa verrata voi katsoa taulukkoa>>täältä<.

      
  • Ratkaisusi on pari-kolme vuotias Mercedes-Benz E.



    Laita kunnon peli ennemmin käytettynä kuin lelu uutena.



    Ei sitten tarvitse harmitella tolkutonta arvon putoamista, venkoilua maantiellä, meluisuutta, etuvetoisten harmeja eikä työkalumaisuutta/yleistä urpoutta.



    280cdi tai 320cdi ei taatusti ole myöskään nuhapumppu.



    :tongue:

      
  • tässä tuli juuri sellainen suositus josta jo mainitsin tuossa aiemmin... eli jokaisella on ne omat "kunnon pelit", minusta tuossa Mersussa ei ole mitään kunnon peliä

      
  • Itse ainakin kokeilisin myös Peugeot 508 SW:tä. 40 tonnilla saa 2,0 l dieselin automaatilla, jossa on 163 hv ja 5 vuotta/100 tkm takuu. Ainakin täyttää monia toiveitasi eli tilava, hiljainen, suuntavakaa ja hyvä ajettava ja 5 vuoden takuulla selviää uuden mallin mahdollisista vioistakin ilman lisäkustannuksia. Ainut kysymysmerkki on, että miten pitää hintansa, mutta persoonallisuutta löytyy johonkin Passateihin ja Suberpeihin verrattuna ja Active-varustelutasosta lähtien katossa on vielä Panoraama-lasikatto kaihdinverholla, jota ei moni automalli tarjoa.



    Käytetyistä katselisin itse mieluiten ns. premium-merkkien tarjontaa (Audi, BMW, Mersu, Volvo ). Jos hiljaisuus, mukavuus ja auton kaikinpuolinen jämäkkyys ja suuntavakavuus (tämä tosin BMW:n heikkous ) on tärkeintä ja ajaa paljon, niin noista ne parhaat vaihtoehdot kuitenkin löytyy, vaikka ovatkin hintavia autoja.

      
  • Kyllähän 40 tonnilla saa jo vaikka mitä, Superbista jopa 4-vetodieselautomaatin, comfort-varusteilla. Xenonit siitä puuttuu, mutta saahan nekin siihen....ja ambienten 2-vetoisena, sisältää jo xenonitkin. Mondeon farkkua sun muuta löytyy, ja tosiaan tuo pösö voisi olla ihan mielenkiintoinen. Takuussa yksityiskäyttöön nuo vaggineet jää vähän heikolle....

      
  • Kävin katsomassa aiemmin myös Pösön 508:a, mutta siinäkään ei vaan riittänyt penkin säätövarat pitkälle, hiukan jäi vajaaksi. Hieno auto kyllä, vaikka hiukan olen ranskalaisia aina karsastanut.

    Kävin tänään koeajamassa toista Bemarin 520d:tä myös farkkuversiota pari vuotta vanhaa, siinä ei kyllä ollut tietoakaan uraherkkyydestä eli ilmeisesti rengastuksella on todella iso merkitys.

      
  • ilmari10:

    Kävin tänään koeajamassa toista Bemarin 520d:tä myös farkkuversiota pari vuotta vanhaa, siinä ei kyllä ollut tietoakaan uraherkkyydestä eli ilmeisesti rengastuksella on todella iso merkitys.




    Bemari on herkkä renkaistaan(tehtaalla on tehty töitä aika lailla alustan kanssa), suomen teillä erityisesti renkaan valmistaja ja rf/ei rf on merkittävä. Kannattaa kahlata merkkifoorumeita läpi jos auto muuten kiinnostaa. Täällä porukka vertaa 5-sarjaa Volvoihin ja Skodiin ym. Bemarista tai mersusta löydät halutessasi todellisen namun käytettynä.



      
  • Ajatella. Verrata nyt jaloa baijerin helmeä Skodaan tai Volvoon. On sitä joillain otsaa...



    Ketjun aloittajalle:



    Onko käynyt mielessä ostaa joku perheauto josta hintavimmat kilsat on ajettu jo pois. Ei tarvitsisi sitä koko neljää kymppiä laittaa autoon ja voisi silti saada ihan pätevän pelin. Itselleni tulee mieleen ainakin käytetty Citroen C5. Tuossa voisi saada todella mukavan matkavaunun kohtuu panostuksella.



    Suosittelen kokeilemaan.



    Harmi, ettei korealaisten uusimmat painokset ole vielä rantautuneet tänne. Hyundai i40 1.7 cdti farkku voisi olla pätevä laite.

      
  • Olen viimeisen kuukauden aikana sattumoisin testannut noita samoja malleja. Audin jätin sivuun lähinnä lähipiirin kalliiden audi-remonttien perusteella, muut lähinnä moottorien ja ajomukavuuden takia. Tällä hetkellä seulalla ovat enää BMW ja Skoda Suberb uutena 2.0 dieselillä janelivedolla. Skoda on kyllä tosi hyvä, mutta tuntuu silti että ostan tunteella sen reilun vuoden vanhan Bemarin.

      
  • Mainitsemallasi hinnalla saa taatusti keskimääräistä paremman auton valitset noista minkä tahansa. Tällä palstalla meillä kaikilla on vahvat ennakkoasenteet ja mieltymykset joiden varaan ei kannata paljon laskea.



    Parhaat kirjoittajat tuovat autojen rata-aikoja sadasosien tarkkuudella keskusteluun (ei välttämättä tähän ketjuun) vaikka käyttötarkoituksesta ei ole harmaata aavistustakaan. Itse valitsin hyvin erilaisen auton käyttööni kun kymmenien tuhansien vuosikilometrimäärät muuttuivat lähinnä hupiajeluun.



    Joku neuvoikin että sen lopullisen päätöksen teet keräämäsi tietojen ja mieltymyksesi mukaan.



    Oma, ei se ainoa oikea, mielipide on että noista BMW tai Audi jäisi todennäköisesti minun käsiini...

      
  • Voi elämän kevät teitä uusavuttomia kyselijöitä. Anonyymiltä nettipalstalta löytyy seitsemäs taivas?



    Liikaa rahaa eikä omaa älyä?



    Ehdotus: Osta tonnilla 124-koppainen Mersu, vie vaimo/hanki sellainen Malediiveille, osta vaimolle/tai hankkimallesi kallis(?) 10ke timanttisormus. Ota äkkilähtö Milanoon, vuokraa auto, Brescian läheltä löytyy iso Outlet-Center. Osta mittatilauspuku, tule elvistelemään Teatterin tiskille lauantai-iltana. Vielä löytyy 15 tuhatta rahaa sex, drugs ja rock'n'roll!

      
  • Liikaa rahaa eikä omaa älyä?

    Ehdotus: Osta tonnilla 124-koppainen Mersu, vie vaimo/hanki sellainen Malediiveille, osta vaimolle/tai hankkimallesi kallis(?) 10ke timanttisormus. Ota äkkilähtö Milanoon, vuokraa auto, Brescian läheltä löytyy iso Outlet-Center. Osta mittatilauspuku, tule elvistelemään Teatterin tiski
    lle lauantai-iltana. Vielä löytyy 15 tuhatta rahaa sex, drugs ja rock'n'roll!


    JUST ASIAA!! Hölmöintä mitä elämässään voi tehdä on oikeasti ostaa OMALLA rahalla uusi auto, ajaa se hallista ulos, ja siinä hallin kynnyksellä! AUTON ARVOSTA putoo tuhansia euroja pois!! Olen itse tän hölmöyden kerran tehnyt!! Se että auton mittarissa on 8km, kaikki haisee ja tuntuu uudelta, sen viehätys rapisee oikeesti HELVETIN nopeesti POIS!! Oli 40 000 Eur maksava auto, kaikki herkut ja orkut! Oli Tehoa ja kiva ajaa! Mut ei minulle enää ikinä!! Antaa puolestani muiden Urpojen ajaa ne kalliit kilometrit alta pois. Jos haluaa välttyä MILTÄÄN!! hankaluuksilta autojen kanssa ja ylimääräisiltä kuluilta, niin järkevä vaihtoehto on löytää vähän käytetty Japanilaisperäinen tuote, johon joku Urpo on ostanut aikanaan lisävarusteita. Tällaisen myydessään saa helvetin hyvän vaihtohyvityksen ja vittuilua ja narinaa ei tartte vaihtoautomyyjältä kuunnella saatikka sitä paskaa tarvi korjailla mistään.

    Viimesin Teknari kertoi hyvin jutussaan, jossa oltiin nuorelle etsimässä ekaa autoa, tosi hyvin se mitä paljon ajettu ja käytetty saksalainen paska tarjoaa parhaimmillaan!! Lukekaa se Bemari juttu niin ei voi kun nauraa!! Kaikki mahdolliset ongelmat samassa paketissa..Niin ja se Volkkarin öljyvuoto juttu, tuttua tuubaa sekin! Ou Jeahh!!

      
  • Maastovälitys:

    Liikaa rahaa eikä omaa älyä?

    Ehdotus: Osta tonnilla 124-koppainen Mersu, vie vaimo/hanki sellainen Malediiveille, osta vaimolle/tai hankkimallesi kallis(?) 10ke timanttisormus. Ota äkkilähtö Milanoon, vuokraa auto, Brescian läheltä löytyy iso Outlet-Center. Osta mittatilauspuku, tule elvistelemään Teatterin tiski
    lle lauantai-iltana. Vielä löytyy 15 tuhatta rahaa sex, drugs ja rock'n'roll!

    JUST ASIAA!! Hölmöintä mitä elämässään voi tehdä on oikeasti ostaa OMALLA rahalla uusi auto, ajaa se hallista ulos, ja siinä hallin kynnyksellä! AUTON ARVOSTA putoo tuhansia euroja pois!! Olen itse tän hölmöyden kerran tehnyt!! Se että auton mittarissa on 8km, kaikki haisee ja tuntuu uudelta, sen viehätys rapisee oikeesti HELVETIN nopeesti POIS!! Oli 40 000 Eur maksava auto, kaikki herkut ja orkut! Oli Tehoa ja kiva ajaa! Mut ei minulle enää ikinä!! Antaa puolestani muiden Urpojen ajaa ne kalliit kilometrit alta pois. Jos haluaa välttyä MILTÄÄN!! hankaluuksilta autojen kanssa ja ylimääräisiltä kuluilta, niin järkevä vaihtoehto on löytää vähän käytetty Japanilaisperäinen tuote, johon joku Urpo on ostanut aikanaan lisävarusteita. Tällaisen myydessään saa helvetin hyvän vaihtohyvityksen ja vittuilua ja narinaa ei tartte vaihtoautomyyjältä kuunnella saatikka sitä paskaa tarvi korjailla mistään.
    Viimesin Teknari kertoi hyvin jutussaan, jossa oltiin nuorelle etsimässä ekaa autoa, tosi hyvin se mitä paljon ajettu ja käytetty saksalainen paska tarjoaa parhaimmillaan!! Lukekaa se Bemari juttu niin ei voi kun nauraa!! Kaikki mahdolliset ongelmat samassa paketissa..Niin ja se Volkkarin öljyvuoto juttu, tuttua tuubaa sekin! Ou Jeahh!!




    Miksi ihmisen pitäisi kiduttaa itseänsä muutaman vuoden vanhalla riisikipolla? Uusia laatuautoja myydään kaiketi siksi, että ne antavat lisäarvoa elämään? :grin:

      
  • Monet täällä ovat tosiaan niin ihastuneita omiin autoihinsa tai muuten vaan suosikkeihinsa etteivät pysty ymmärtämään ollenkaan muiden mahdollisesti erilaisia tarpeita tai mieltymyksiä.



    Ilmarille sanoisin että olet onnellisessa asemassa pystyessäsi käyttämään noinkin paljon rahaa yhteen autoon, ja melkoinen tumpelo saa olla jos onnistuu absoluuttisesti huonon valinnan tekemään, kaikissa noissakin on vahvuutensa, ja myös (pienet) heikkoutensa.



    Oma valintani olisi todennäköisesti käytetty BMW, tai sitten Mersu listan ulkopuolelta. Jos arvostaa uutta autoa, ja pieniä käyttökuluja, niin V70 Drive voisi olla valinta. Toki Passatit, Superbit ja vastaavat ovat erittäin hyviä autoja, mutta niistä vaan puuttuu se jokin, ja sitä kautta kaikki. Mutta se on minun ongelma.



    Ajelin taannoin Superbilla, ja totesin sen hyväksi autoksi, mutta en missään muodossa omistushalua herättäväksi. Jos heittäytyisi oikein filosofiseksi, voisi sanoa että on autoja, jotka ovat osiensa summa, ei muuta. Ja sitten on autoja jotka ovat enemmän kuin vain sen, niissä on tunnetta ja fiilistä.



      
  • Jollain saattaa olla varaa mennä vaikka Texasiin katsomaan vanhoja öljypumppuja ja silti on varaa ostaa vaimolle sormus ja se 40 k€ pirssi. Minulla ei, mutta olen kuullut heitäkin olevan...

      
  • Osta esim: http://www.nettiauto.com/cadillac/sedan/3965375 jää 30k€ bensarahaa, ajat 5 vuotta superlux-luokassa. Myyt käkkylän pois 20 k€. Kok. kustannus tulee halvemmaksi ja mukavammaksi. (juu en ole itse myymässsä tuollaista autoa!!!)

      
  • Mukavasti näköjään kumpuaa keskustelua aiheesta, Bemarin puolesta puhujia on näköjään useampia. Jotkut mielipiteet taidan jättää omaan arvoonsa :smile:

    Tällä hetkellä Bemari on kyllä erittäin vahvoilla omassakin mielessä, tosin nyt tuntuvat myyvän uusia V70 malleja D3-koneella alennettuun hintaan, kun uusi 2012-malli tulossa myyntiin, kojelauta hiukan muuttuu, ulkoa ei mitään. Aika mahtavalla moottorilla D3, kun vääntö 400nm ja automaatinkin saa nyt samaan rahaan, houkutteleva vaihtoehto myöskin, tosin hinta menee hiukan yli 40t€ suoralla ostolla.

      
  • Jos vaihtoehtoina on käytetty Audi tai Bemari, niin miksi Volvon on oltava uusi? Et saa tuolla 40 tonnilla mieleistäsi uutta Volvoa millään, kuten et saa Audia tai Bemariakaan. 40 tonnilla saa pari vuotta vanhoja 2,4D tai D5-malleja automaatilla ja tarjontaa on vielä aika paljonkin.



    Mutta kannattaa koeajaa se Audikin ja katsoa sitten olisiko se sinun makuusi. Ei sitä voi toisen puolesta tietää millainen automaku on, mutta jos Volvoon päädyt, niin tuskin tulet siihenkään pettymään. Itse olen jo 4 vuotta ajanut uutena hankkimallani S80:llä ja olen edelleenkin autoon erittäin tyytyväinen. Volvossa itseäni miellyttää sen hiljaisuus, mukavuus, penkit ja erittäin hyvä suuntavakavuus ja hallintalaitteet on kaikki kohdallaan. Tuskin olisin tyytymätön Audiinkaan, joka oli vaihtoehtona loppusuoralle asti, mutta Audi vaan ei ollut kaikilta osin minun makuuni.



    Ja onhan niitä hyviä vaihtoehtoja uutenakin 40 tonnilla, esim. Insignia olisi minusta hyvä vaihtoehto ja persoonallisempi kuin tylsä Passat ja C5 olisi varmasti myöskin ihan hyvä vaihtoehto ja taitaa olla jopa hiljaisin ylemmän keskiluokan perheautomalleista.

      
  • Jos mulla olisi haluja hankkia käyttökuluiltaan ja hankintahinnaltaan tuota luokkaa oleva pellilehmä jälleen alleni, mainitsemillasi spekseillä, katseeni kääntyisi tuonne suuntaan:

    http://www.nettiauto.com/volvo/xc70/?id_vehicle_type=1&pfrom=35000&pto=45000&show_search=1&mileageTo=65000



    Sopii pitkälle kelvosti ja on tilaa riittävästi. Talvikaan ei voisi paljoa mukavemmissa merkeissä sujua.

      
  • Kaupat on nyt tehty ja päädyin uuteen Volvoon V70:een D3 koneella automaattiversiona. Halusivat näköjään päästä eroon vanhoista malleista, joita niillä oli vielä joitain varastossa. Pystyi vielä valitsemaan varusteita aika mukavasti mukaan. Suoralla ostolla pystyi puristamaan hinnan yllättävänkin alas, meni kyllä siitä huolimatta jonkin verran yli alkuperäisen budjetin, mutta auto vaikutti kyllä todella hyvältä, moottorin vääntö on todella mahtava, vaihteisto toimii moitteettomasti ja oikeastaan en jäänyt kaipaamaan mitään lisää. Nyt vain odottelua pari viikkoa ja kovaa ajoa.

    Kiitokset kaikille asiantuntevista kommenteista ja mukavaa kesän jatkoa!

      
  • Hyviä kilometrejä volvon ratissa. :xmas:



    Volvolla onkin aika usein ne ns. parhaat kaupat tiedossa kun vuosimalit vaihtuu, ja ns. vanhohin, mutta hyviin malleihin saa ihan kivaa herkkua ilman lisähintaakin.

      
  • GTamv:

    tässä tuli juuri sellainen suositus josta jo mainitsin tuossa aiemmin... eli jokaisella on ne omat "kunnon pelit", minusta tuossa Mersussa ei ole mitään kunnon peliä


    Paitsi reilut taksin sisätilat mukana kulkevalle 5 henkilölle, myös aikuisen kokoisille. Erityismainintana vielä kuljettajan istuimen hurjat säätövarat niin isoille kuin pienille kuljettajille. Harvoin näkee autoja, jotka hoitavat tämän vielä Volvoakin paremmin. Erästä toista takavetoista saksalaista ei voi lyhyelle kuljettajalle edes harkita, koska istuimen korkeussäätö ei kerta kaikkiaan riitä. Pitkä matkustaja tosin viihtyy sen toisen saksalaisen takapenkillä paremmin.



    Ja tulee mieleen farmariversion Land Cruiseria tai vaikkapa XC90 suurempi tavaratila.



    320 CDI tapauksessa konepellin alla lymyää FIAn sertifioiman maailman nopeimman auton moottori, joka ei kuulosta nokilekalta, vaan VeeKuutoselta. 280 on käytännössä sama pata ja sen saa myös manuaalina.



    Tuon koneen vaikuttavin piirre ei minusta ole mihin kaikkeen se pystyy (mikä ei ole mitään erikoista ) vaan se kuinka terveesti se vetää alle 1000 RPM lähtien.



    Rengasmelua lukuunottamatta kohtuuhiljainen ja menee itsestään suoraan, toisin kuin joku toinen takavetoien saksalainen.



    Mekaanisen kiinteän nelivedon kanssa mielestäni 4Matic nousee muutamien harvojen mekaanisten nelivetoisten loogisesti käyttäytyvien rinnalle(nelivedon osalta).



    Jousitusmukavuudessa on mielestäni edellä sekä erästä takavetoista saksalaista että erästä nelivetoista saksalaista, koska alusta on ajettavuuden kustannuksella mukavuuspainotteinen.



    Lämpimiäkin kuulemma ovat, ilmakanavien sähkövastusten vuoksi.



    Ajettavuudeltaan ei varmasti ole epämääräisine ohjausvasteineen ja hitailla nopeuksilla omituisen palautuksen vuoksi mikään kilpuri.



    Mutta tilaa on ja kaikki muut paitsi ratin takana istuva ovat oloonsa tyytyväisiä.



    Farmarissa on muuten ilmajousitus vakiona, eli se kantaa (huomattavan suuren) hyötykuormansa yhtä ryhdikkäästi kuin yksi isona pidetty ranskalaisvaunu, jonka tilat eivät ole lähelläkään samoissa mitoissa.



    Siihen ranskalaisvaunuun tosin taitaa saada uusia jousipalloja kierroksen ympäri yhden ilmajousipalkeen hinnalla?



    Ei mulla tuollaista ole, eikä tule, eikä meidän tarvitse siitä tykätä. Mutta meidän mielipiteestämme riippumatta kysyjän spekseihin verraten näyttäisi siinä muutama kohta olevan oikeinkin, vai mitä?



    Mutta se on ihan totta, että aloittajan kannattaa ostaa se mikä tuntuu itsestä hyvältä ja keksi perustelu jälkeenpäin. Vaikkapa rehellisesti: "mä halusin tällaisen".

      
  • Maastovälitys:

    Hölmöintä mitä elämässään voi tehdä on oikeasti ostaa OMALLA rahalla uusi auto, ajaa se hallista ulos, ja siinä hallin kynnyksellä! AUTON ARVOSTA putoo tuhansia euroja pois!!


    Vielä ankeampaa on ostaa se uusi auto ainoilla rahoilla. Sittenhän ei jää muuhun rillutteluun ollenkaan.



    Maastovälitys:

    Se että auton mittarissa on 8km, kaikki haisee ja tuntuu uudelta, sen viehätys rapisee oikeesti HELVETIN nopeesti POIS!!


    Joka ainoa kerta 11-vuotiaaseen yli 200.000 km ajettuun autooni istuessani leyhähtää sieraimiin miellyttävä nahkatehtaan ja uuden nahan tuoksu. Vanhakin nahka oikein hoidettuna tuoksuu paremmalta kuin uusi muoviauto.



    Maastovälitys:

    Oli 40 000 Eur maksava auto, kaikki herkut ja orkut! Oli Tehoa ja kiva ajaa!


    1987 ostimme ensimmäisen uuden. Verollinen hinta oli noin 90.000 markkaa ja se oli olevinaan hirveä summa silloin.



    Seuraavat 14 vuotta se toimi perheen ykkösautona ja sillä laskutettiin 125.000 mk edestä km-korvauksia, eli auton hinta, vakuutukset ja suurin osa huolloistakin hävisi reissuille. Bensat piti sentään maksaa itse. Ei kaduttanut enää yhtään.



    Seuraavat 6 vuotta sama auto pyöri perheen kakkosautona, olemattomalla pääomakululla ja hyvin toimivana. Ei kaduttanut vieläkään.



    20-vuotiaana auto siirtyi kesäiseksi harrasteautoksi ja silloin alkoi kaduttaa. Viiteen kertaan ruostesuojattuun autoonkin piti lopulta tehdä peltiremonttia, mutta nyt ovat lattiat taas kunnossa ja massattuna, kori edelleen tehtaan maalipinnalla ja pääomakulut alkavat kääntyä klassisen mallin kanssa voiton puolelle. Uuden osto on syönyt pääomakuluina keskimäärin noin 500 € / vuosi.



    Vaimolle ostettiin matkan varrella lopulta uusi auto tämän minun vanhan rinnalle perheen ykkösautoksi. Maksoi aika paljon, ja lisävarusteet vielä lisää. Laskimme, että tuli silti hieman liisaria halvemmaksi km-korvausten vuoksi.



    Kolmen vuoden kuluttua emme nähneet mitään syytä vaihtaa melkein uutta meidän spekseillä valmistettua autoa, joten ajettiin samalla toinenkin liisari "loppuun". Nyt se auto menee kolmatta liisarikauttaan, eikä vaimolta saa avaimia pois vieläkään edes suklaalla houkutellen. Arvon alennus on ollut euroina suuri, mutta eipä tuo vuotta kohden niin kipeästi käy, kun ei erehdy ostamaan autoa josta ei pidä ja joutuu vaihtamaan sen heti pois.



    Se on tosin ikävää, että kun auton pääomakuluja ei makseta edes joka vuosikymmenellä, niin säästyneellä rahalla hankitut rouvan timantit raapivat puuratin lakkapinnan naarmuille.



    Itse en ostaisi uutena niin huonoa autoa, että se tekee mieli vaihtaa pois jo kolmivuotiaana. Mutta jos joku sen voi itselleen perustella, niin sehän on vain hyvä asia. Vähän käytetyille uudehkoille ja hyville vaihtoautoille on aina kysyntää.

      
  • ilmari10:

    Kaupat on nyt tehty ja päädyin uuteen Volvoon...




    Ilmari hei, nuo uutena ostamamme edelleen mieluisat automme joista yllä kerroin, ovat molemmat samaa merkkiä kuin sinullakin.



    Jos ne tekevät niitä kuten ennen, niin todennäköisesti sinun ei tarvitse kysellä konsulttiapuja auton ostoon ennen vuotta 2035 :smile:

      
  • Onnittelut!:flower:

    Tolkun peli tuli valittua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit