Upouudesta Nissanista irtosi ratti kesken ajon

15 kommenttia
  • Niin, taas Yle:n työntekijä osoittaa täydellisen järjen puutteen: ratti juuri irronneena törkeästi vaarantaa liikennettä jatkamalla ajamista pitkään! Keskellä kaupunkivilinää! Ja vielä poliisi kyydissä, hän ei tietenkään myöskään tajua mitä väärää siinä voisi olla koska vain ylinopeus on väärin...



    Sitten vielä varmistaa ettei asiaa tulla koskaan tutkimaan ulkopuolisten toimesta vain antamalla auton Nissanille.



    Ei ihmetytä Ylen porukasta kun on kyse.

      
  • Raatolavetille nostoa kuvaavassa videossa ihmetyttää, mikä siinä ratissa tai ohjausakselissa oli oikeasti hajonnut?



    Jutun perusteella kuvittelin ensin keskimutterin irronneen ratin nousseen pois booreiltaan? Ilman keskimutteriahan ajelee aivan hyvin, kun vaan muistaa ettei nyppää rattia irti kesken ajon.



    Mutta ei tuo raatolavettiin lastaus aivan siltä näytä? Ihan kuin ei olisi booria ollenkaan?



    Jos olisin kameraryhmän kanssa ollut paikalla, en olisi voinut vastustaa lähikuvaa ratista ja ohjausakselista.

      
  • 740 GLE:

    Mutta ei tuo raatolavettiin lastaus aivan siltä näytä? Ihan kuin ei olisi booria ollenkaan?

    Jos olisin kameraryhmän kanssa ollut paikalla, en olisi voinut vastustaa lähikuvaa ratista ja ohjausakselista.


    Juuri näitä asioita ihmettelin kun uutisinserttiä katsoin. Sehän olisi "helppo" selitys että mutteri jäänyt kokonaan pois tai jotenkin löysälle (kai siinä joku lukite on?) tehtaalla ja 500 km ajon jälkeen rattia ekaa kertaa vedettiin niin että nousisi irti booreilta. Sitten jos kuljettaja sai sen laitettua takaisin niin pystyi ajamaan auton pois kuitenkin ihan kohtuullisen turvallisesti.



    Jos taas joku materiaalivirhe on aiheuttanut boorien ja lukitusmutterin kierteiden pettämisen (tai lisäksi se mutterikin on jäänyt pois) niin ei kai sitä rattia enää saisi mitenkään toimivasti edes takaisin laitettua? Eli ihan mutulla pitäisin tätä skenaariota vähän epätodennäköisempänä. Ja tässä ois tietysti Nissanin laadunvalvonnalla enemmän selittämistä.



    Luulisi että tämän jälkeen jokainen tuollaisen Nissanin omistaja kokeilee pysyyko ratti kiinni jos siitä hiukan ottaa tukea.



    Tavallaan voisi melkein ihmetellä miten vähän autojen ohjauslaitteissa on tämäntyyppisiä vikoja, siis sellaisia jotka oikeasti aiheuttavat ohjautuvuuden menetyksen ajon aikana. Ja toisaalta samalla voi ihmetellä miten paljon autoissa on nyt viimevuosina ollut vikoja siinä että kaasu jumittaa ja auto lähtee siksi käsistä eikä sitä saa edes virtakytkimestä tai jarruilla pysäytettyä.

      
  • Eiköhän asia nimenomaan tutkita, kun auto Nissanille luovutetaan. Nyt ei puhuta sentään mistään volkkarista, joka lakaisee kaikki ongelmat tyylikkäästi maton alle.

      
  • Niin.... Nissaniltahan voi odottaa paljon parempaa:



    1. http://www.theregister.co.uk/2011/06/13/nissan_leaf_privacy_invasion/

    2.http://www.autocar.co.uk/car-news/motoring/porsche-says-nissan-cheating



    Lisäksi Nissanilla taitaa olla USA'ssa tällä hetkellä vireillä kolme CVT vaiheiston hajoamiseen liittyvää joukkokannetta.



    Tuossa Volkkarikateuden lomassa kannattaa muistaa että kaikilla suurilla korporaatioilla on peikkonsa ja ongelmansa. Esson baarin juttuja merkistä kuin merkistä löytää netistä ihan pilvin pimein.



    Peace :flower:

      
  • Ainakin se, että tapaus sattui median autolle, takaa julkisuuden ja siten sen, että Nissan joutuu suhtautumaan siihen vakavasti. Vaan arvatkaapas, jos noin olisi käynyt jollekin tavalliselle matti meikäläiselle. Auto huoltoon, korjaus ja homma olisi ollut kunnossa. Ei olisi Trafin tarvinnut olla vaatimassa selvitystä asiasta. Ehkä Nissanilla olisi asia silti kaikessa hiljaisuudessa tutkittu ja jos jotain olisi löytynyt, olisi enimmillään tullut takaisin kutsu jotain ohjausjärjestelmään vikaa koskien. Vaaraa ei tietenkään ole olemassa, mutta toimenpide tehdään varmuuden vuoksi.



    Kiinnostavaa on tietää, mistä on kyse. Jos totuutta koskaan kerrotaan.

      
  • Herbert:

    Vaan arvatkaapas, jos noin olisi käynyt jollekin tavalliselle matti meikäläiselle. Auto huoltoon, korjaus ja homma olisi ollut kunnossa. Ei olisi Trafin tarvinnut olla vaatimassa selvitystä asiasta.




    Noinhan se olisi mennyt kaikilla merkeillä. Jos kyse on yksittäistapauksesta, kuten nyt vaikuttaa, niin tuskinpa asiasta aletaan kauheasti huutelemaan julkisuudessa. Ja joillakin merkeillä viat yritetään korjata kaikessa hiljaisuudessa ja vieläpä asiakkaan piikkiin, vaikka kyseessä olisi tyyppivika.

      
  • Iltapulu tietää kertoa, että ratin valurungossa olisi ollut murtuma. Ei siinä tapauksessa ihme, ettei mennyt booreille takaisin.



    Ensimmäisten tietojen mukaan ohjauspyörän valussa on murtuma. Nyt tutkitaan vielä tarkemmin, miksi ratti murtui. Varsinainen syy saadaan selville ensi viikon aikana, sanoo Nissan Nordic Europen viestintäjohtaja Taina Erkkilä.

    Nissan ei paljasta rikkoutuneen ohjauspyörän osan toimittaneen alihankkijan nimeä.
      
  • Jaa'a, mitä sitten jos yhdestä autosta irtoaa ratti?



    Noita sattuu vääjämättä, kun ottaa huomioon miten paljon autojakin valmistetaan.

      
  • Mietippä nyt, jos kyseessä olisi ollut oma autosi. Ei uudesta autosta nyt kerta kaikkiaan saa ratti irrota! Tapauksessa vältyttiin onnettomuudelta vain ja ainoastaan ilmiömäisen tuurin ansiosta, kun ratti sattui irtoamaan liikennevaloissa.



    Jokainen varmasti ymmärtää, että käsissä olisi ollut hengenvaarallinen tilanne, jos ratti olisi esimerkiksi maantiellä tipahtanut tukea otettaessa. Joku kaasun hirttäminen kiinni on pientä verrattuna tähän.

      
  • Putput:

    Niin, taas Yle:n työntekijä osoittaa täydellisen järjen puutteen: ratti juuri irronneena törkeästi vaarantaa liikennettä jatkamalla ajamista pitkään! Keskellä kaupunkivilinää! Ja vielä poliisi kyydissä, hän ei tietenkään myöskään tajua mitä väärää siinä voisi olla koska vain ylinopeus on väärin...

    Sitten vielä varmistaa ettei asiaa tulla koskaan tutkimaan ulkopuolisten toimesta vain antamalla auton Nissanille.

    Ei ihmetytä Ylen porukasta kun on kyse.




    Hirveä tarve Putputilla taas mollata muita. Kyllähän se auto olisi pitänyt siihen eduskuntatalon eteen jättää, mutta helppo on huudella kun itse ei ole tilanteessa ollut.



    Kyseinen poliisikin on pitkän linjan ammattilainen, joka puljaa ihan muiden asioiden kuin liikenteen parissa.



      
  • simppa:

    Mietippä nyt, jos kyseessä olisi ollut oma autosi. Ei uudesta autosta nyt kerta kaikkiaan saa ratti irrota! Tapauksessa vältyttiin onnettomuudelta vain ja ainoastaan ilmiömäisen tuurin ansiosta, kun ratti sattui irtoamaan liikennevaloissa.

    Jokainen varmasti ymmärtää, että käsissä olisi ollut hengenvaarallinen tilanne, jos ratti olisi esimerkiksi maantiellä tipahtanut tukea otettaessa. Joku kaasun hirttäminen kiinni on pientä verrattuna tähän.




    Olen samaa mieltä, ei tietenkään saa irrota. Mutta tämä on käsittääkseni yksittäistapaus ja voisi sattua ihan missä autossa tahansa, sattuuhan näitä aina toisinaan.



    Joten siksi, en näe varsinaisesti syytä huoleen, sehän puhuisi kaikkia todennäköisyyksiä vastaan jos tällaisia ei ikinä sattuisi.



    Tavallansa koominen juttu sinäänsä, todella hyvä tuuri, että sattui kaupungissa, eikä moottoritiellä. :xmas:

      
  • Onneksi edes jotkut automerkit hoitavat mahdolliset ongelmat vastuullisesti ja tekevät takaisinkutsun. Jotkut taas yrittävät pimittää selkeitäkin tyyppivikoja viimeiseen asti ja korjaavat virheet määräaikaishuollon yhteydessä, jos viitsivät, ja silloinkin takuun mentyä umpeen asiakkaan piikkiin.

      
  • ...vaan alihankkijan.

    Elikkä nyt ohjauspyörän toimittava (englantilainen?) alihankkijafirma oli mennyt omin päin muuttamaan kesken tuotantosarjan ko. komponenttia. Ei autonvalmistaja voi kiivaassa tuotantotahdissa testata autoja niin perusteellisesti, että aina kaikki voisi olla 100% ok. En uskokaan, että yhdelläkään autonvalmistajalla painonnostaja tuotantolinjan loppupäässä ohjauspyörää ravistelemassa - vaikka se onkin turvallisuuden kannalta suhteellisen tärkeä hallintalaite!

    Toivottavasti Renault-Nissan antaa ko. alihankkijalle potkut. Mm. Renault on vaihtanut viimeisen 5 vuoden aikana suurimman osan alihankkijoistaan. Itsekin huomasin, että esimerkiksi Hellan p..ka umpioista on luovuttu ja ne on korvattu Valeon tuotteilla!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit