Koeajossa Audi RS4

13 kommenttia

image



Tänään tuli koeajettua uusi RS4 (eli B8) kun sellainen oli koeajokiertueella täällä Oulussa. Ei ole koskaan tullut hirveän tarkkaan seurattua näitä Audin RS-malleja kun ovat aika reilusti ulkona omasta budjetista käytettyinäkin, mutta toisaalta korkealle kiertävät vapari-V8:t on kyllä kiinnostaneet ja käytettyinä isokoneisten autojen hinnat tuntuu olevan nyt laskussa. Niinpä piti nyt käydä RS4:sta ajamassa, kun toi varmasti alkaa varmaan olla niitä viimeisiä saksalaisia V8-vapareita mitä näille leveyksille kaiken kansan koeajettavaksi yleensä tuodaan.



Auto oli koriltaan Avant eli farmari, olisin tietysti tykännyt enemmän sedanista, mutta sellaista ei ainakaan Suomen Audin sivuilla edes ole. Ulkonäössä pisti silmään heti BMW E30 M3 -tyyliset lokasuojan pullistukset, jotka minusta sopi tuohon yllättävän hyvin, vaikka otsikkokuvan autosta poikkeava koeajoauton harmaa väri tekikin autosta melko huomaamattoman (kts. samanvärisen auton kuva © XDEFXX). Toisaalta huomaamattomuus on varmaan yksi tämän tyyppisten autojen myyntiargumenttikin. Painoa RS4:lle on kertynyt 1870 kg, mikä on auton kokoluokka huomioiden melko ison kuuloinen lukema, mutta ei kuitenkaan juurikaan suurempi kuin esim 3-sarjan avobemari dieselkoneella. Kolme matkustajaa kyytiin niin koeajopaino kai heilui jossain 2000 kg tuntumassa.



Sisusta oli kokonaan mustaa, eikä siinä ollut oikeastaan mitään kummempaa hienoutta jos nyt ei huonouttakaan. Sen huomasi, että kuljettajan ovi on aiemmista A4-istuskeluista tuttuun tapaan vähän lyhyen puoleinen kyynärpään tuki siten hiukan niukanlainen. Ajoasennon sai minusta erittäin hyväksi poislukien istuimen selkänojan sivutukia, jotka olivat ihan liian leveällä eikä niitä voinut BMW:n 3-sarjan tyyliin säätää kapeammalle.



Äänet oli hitaasti ajettessa todella hyvin kurissa eikä oikeastaan mistään olisi voinut silloin pätellä että pellin alla on V8. Kaasuun vapari vastasi tietysti välittömästi, mutta kaasuvaste oli hyvin sivistynyt eikä mitään tahattomia nykäyksiä tullut, vaan autoa oli erittäin helppo ajaa tasaisesti ja mukavasti kuten mitä tahansa tavallista perheautoa. Ajotilavalinnan Comfort-asennossa ohjaus oli hyvin kevyt ja jousituskin kohtuullisen pehmeän tuntuinen vaikka alla oli melko matalat 19" renkaat.



Ensimmäiset reippaammat kiihdytyskokeilut antoivat mukavaa ja samalla aika hillittyä ääntä, mutta silloinkin voima tuli pehmeämmin kuin mitä olin ehkä odottanut. Osansa tähän tekee varmasti vaparin luonne eli tehoa tulee oikeasti paljon vasta ihan ylimmillä kierroksilla ja varovaisella kaasunkäytöllä sinne ei päästä vaihteiston automaattimoodissa.



Tämän jälkeen käytinkin lähes koko koeajon ajan vaihteita käsin ratin läpysköistä ja nopeasti tuli selväksi, että vaikka 4,2 litran koneessa on tietysti alavääntöäkin, voi tavallisesen liikenteen rytmissä kaasua painaa hyvinkin syvälle jos vaihtaa isommalle vaihteelle aikaisin ja pitää kierrokset aina alle 4000 rpm tasolla. Murinaa kuuluu ja auto kiihtyy tasaisesti, mutta mitään erityistä turbodieselmäistä työntövoiman aaltoa ei koskaan tule.



Ajoasetusvalitsimen Dynamic-asento jämäköitti ohjausta selkeästi ja alustakin tukevoitui, mutta sen varsinaista epämukavuutta ei päässyt lyhyellä koeajolla testaamaan. Melko kovalta se kyllä tuntui jos oman auton alustaan vertaa, mutta renkaat tekevät tästä osansa. Rattiläpysköillä vaihteita ylös-alas-veivatessa huomasi pian että mukavimmat äänet saa moottorijarrutuksissa automaattisista välikaasuista. Moottoritiellä en uskaltanut juuri vauhtia ottaa, mutta rampilla kiihtyvyys oli tietysti mahtavaa, tosin ei ehkä ihan niin repivää kuin olisi 450 hv:n teholla luullut. Massa varmasti tekee tästä osansa, ja saatoin vaihtaa isommalle hiukan turhan aikaisin.



Moottoritienopeudessa jos ajoi seiskavaihde valittuna niin sai pykältää useamman kerran pienemmälle jos halusi reilumpaa kiihtyvyyttä. Kuutonen tai viitonen ei hirveästi vielä auttaneet. Siltä osin laatikko on toimii kokemattomalla paremmin automaattina kun se varmasti osaa hyppiä yli turhat vaihteet alas vaihdoissa jos kaasua painaa enemmän.



Paluumatkalla rampilta pohjoiseen ja alamäkeen kiihtyvyys tuntui jo paremmalta kun osasin vaihtaa tarkemmin lähellä huipputehon kierroksia. Rengasmelua oli moottoritiellä hiukan liikaa, mutta ei kuitenkaan mitenkään sietämättömän paljon. Saksan baanoilla RS4 olisi varmasti mukava laite pidemmillekin matkoilla vaikka vähän meluallergikko olenkin.



Koeajon lopussa tuli myös kokeiltua risteyksistä lähtöjä reippaammalla kaasulla ykkösellä ja kun keli oli sateinen niin siinä alkoi tulla jo nelivedolle käyttöä. Ykkösellä kiihtyvyys tuntuikin sitten jo todella repivältä ja pientä luistoakin sain vahingossa aikaan. Eli kyllähän tästä autosta perffiä löytyis enemmän kuin normiliikenteessä itse uskataa ensimmäisillä kilometreillä kokeilla.



Parasta RS4:ssä oli mun makuun sopiva sekoitus hienostuneisuutta ja helppokäyttöistä urheilullisuutta maustettuna perinteisellä vaparipadalla. Moni 2-litrainen GTI-luokan nelosturbo pitää pahempaa pörinää sisälle ihan tavallisessa ajossa, mutta kun nilkan oikaisee ei tapahdu kovin paljon jos tähän vertaa. No hintaluokkakin on ihan eri joten siltä osin vertailu on epäreilu.

  
  • Olipas siinä tarinointii ja koeajoo kerrakseen.

    Uus Audi RS4:nen vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, mutta olisin halunnut, että RS4 Sedanki tuli markkinoille. Mutta ei ikävä kyllä tule, koska Audi RS5:nen korvaa RS4 Sedanin. Mutta mikäli oon oppinut tuntee Audin vuosien varrella, nii ehkä RS4 Sedanki tulee vuosien varrella. Varsinki koska uuden sukupolven Audi A4:nen esitellään parin vuoden kuluttua.



    Se on kunnioitusta herättävää, että Audi vielä käyttää jossain malleissa vaparikoneita. Turbokoneet jäävät tyystin vapareiden äänimaailmoille. Mutta suorituskyvssä onki sitten jo toinen juttu.

    Olsi ollut mahtavaa, jos uusi Audi RS4 olisi saanut pellin alle saman koneen, mitä Audi S6, S7 ja S8 käyttää, sama pätee Audi RS5:seen. Suorituskyky olisi ollut paljon mahtavampi vapareihin nähden.



    Audi RS4:sen paino on tässä, eikä ole sun ilmoittamissa lukemissa.



    http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/First-drives/Audi-RS4-Avant-2012-CAR-review/

      
  • quattroholic:

    Audi RS4:sen paino on tässä, eikä ole sun ilmoittamissa lukemissa.

    http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/First-drives/Audi-RS4-Avant-2012-CAR-review/


    Katoinkin että 13/2012 TM:n jutussa painoksi oli ilmoitettu 1870 kg. Mutta toi 1970 kg löytyy täältä: http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/a4/rs-4-avant/engine.html#source=http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/a4/rs-4-avant/engine/technical-details.html&container=page



    Varmaan joku virhe tuolla Audin sivuilla?

      
  • Mielenkiintoista, täytyypä tehä vähän enemmän tutkimusta asian suhteen :-D

      
  • Joo, kyllä se aika monissa uutisoinneissa menee alle 1900 kg. Riippuu tietenki auton lisävarusteista, jne, millanen auto on ollut koeajossa.



    Mutta kyl mä uskon varsinki Autocariin lähteeseen.



    http://www.autocar.co.uk/car-review/audi/rs4/first-drives/first-drive-review-audi-rs4-avant



    Ja ohan tietenki nettiauton puolellakin jotain tietoo.



    http://www.nettiauto.com/uudet-autot/audi/rs4/

      
  • quattroholic:


    Se on kunnioitusta herättävää, että Audi vielä käyttää jossain malleissa vaparikoneita. Turbokoneet jäävät tyystin vapareiden äänimaailmoille.




    Eipä noiden Audien pörinöitä edes huomioi kadulla. Äänimaailman suhteen ahdetut maasturitkin ovat kertaluokkaa siistimpiä: https://www.youtube.com/watch?v=06YFiBvo4Ow

      
  • NHB:

    quattroholic:

    Se on kunnioitusta herättävää, että Audi vielä käyttää jossain malleissa vaparikoneita. Turbokoneet jäävät tyystin vapareiden äänimaailmoille.


    Eipä noiden Audien pörinöitä edes huomioi kadulla. Äänimaailman suhteen ahdetut maasturitkin ovat kertaluokkaa siistimpiä: https://www.youtube.com/watch?v=06YFiBvo4Ow




    Taas yksi niin nerokas kommentti NHB:ltä että Nobel-palkinto on jo postissa... Nolottaa sinun puolesta niin paljon.

      
  • Hahaa. Arvon nimimerkki Putputtajaa nolostuttaa niiden puolesta, jotka ovat makuasioista eri mieltä hänen kanssaan. Sopii hyvin tyyliinne Sir.



    No, parempi sinun kyllä olisikin esittää ylituomaria vain näissä makuasioissa. Kun alat osailemaan kysymyksissä, joihin löytyy absoluuttinen totuus, menee monesti sytkäjohdot sekaisin. Mahdatkohan edes tietää, mistä "kertoimista" tässäkin horisit: https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6740,30#m126488



    Kyllä se nyt on vaan niin, että ahdetut G-klasset kuulostavat paremmilta putput-kertoimien ansiosta. Etu on suuri varsinkin kylmällä säällä. Kukaan ei kyllä tällaisista kertoimista ole ikänä kuullutkaan, eikä itse putputtajakaan tiedä mitä hän kertoimillaan tarkoitti, mutta ehkä juuri siksi ne ovatkin äärimmäinen peruste. Se, mikä ei ole olemassa, ei voi olla myöskään väärässä. Selittävätkö nämä kertoimet myös sen, että Bemarin koneet toimivat laihaseoksella täyskaasulla? Onko tämä Bemarin suunnitteluosastolta huomaamatta jäänyt toiminto aktiivinen vain kylmällä säällä?



      
  • http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/a4/rs-4-avant/informieren/technische_daten.html



    Leergewicht* 1870 kg

    Zul. Gesamtgewicht 2365 kg



    * Fahrzeugleergewicht mit Fahrer 68kg, Gepäck 7kg und Kraftstoffbehälter zu 90% gefüllt, ermittelt nach der EG-Richtlinie 92/21/EWG in der gegenwärtig geltenden Fassung. Durch Sonderausstattungen können sich das Leergewicht und der Luftwiderstandsbeiwert des Fahrzeugs erhöhen, wodurch die mögliche Nutzlast bzw. Höchstgeschwindigkeit entsprechend verringert wird.

      
  • 235+255:



    Ulkonäössä pisti silmään heti BMW E30 M3 -tyyliset lokasuojan pullistukset, jotka minusta sopi tuohon yllättävän hyvin, vaikka otsikkokuvan autosta poikkeava koeajoauton harmaa väri tekikin autosta melko huomaamattoman (kts. samanvärisen auton kuva © XDEFXX).




    Olisi voinut ennemminkin sanoa, että nuo levitykset ovat UR quattron tyyliset...

    http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_Quattro



    Kiitos hienosta raportista.

      
  • Mukava oli raportti lukea!



    Kiitos.

      
  • mikahe:

    http://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/a4/rs-4-avant/informieren/technische_daten.html

    Leergewicht* 1870 kg


    OK, eli tässä oli virhe, korjaan alkuperäistä kirjoitustani.

      
  • NHB:

    Hahaa. Arvon nimimerkki Putputtajaa nolostuttaa niiden puolesta, jotka ovat makuasioista eri mieltä hänen kanssaan. Sopii hyvin tyyliinne Sir.

    No, parempi sinun kyllä olisikin esittää ylituomaria vain näissä makuasioissa. Kun alat osailemaan kysymyksissä, joihin löytyy absoluuttinen totuus, menee monesti sytkäjohdot sekaisin. Mahdatkohan edes tietää, mistä "kertoimista" tässäkin horisit: https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6740,30#m126488

    Kyllä se nyt on vaan niin, että ahdetut G-klasset kuulostavat paremmilta putput-kertoimien ansiosta. Etu on suuri varsinkin kylmällä säällä. Kukaan ei kyllä tällaisista kertoimista ole ikänä kuullutkaan, eikä itse putputtajakaan tiedä mitä hän kertoimillaan tarkoitti, mutta ehkä juuri siksi ne ovatkin äärimmäinen peruste. Se, mikä ei ole olemassa, ei voi olla myöskään väärässä. Selittävätkö nämä kertoimet myös sen, että Bemarin koneet toimivat laihaseoksella täyskaasulla? Onko tämä Bemarin suunnitteluosastolta huomaamatta jäänyt toiminto aktiivinen vain kylmällä säällä?




    Ei sulla hyvin mene, edelleenkin vaan säälittää että jollakulla on noin huonosti asiat.



    SINÄ pistit typerääkin typerämmän väitteen äänistä. Tarkenna vaan lisää mitä hienoa sanottavaa sinulla oli tuossa trollauksessasi... Audin äänet ei kuulu, ahdettujen äänet paljon makeammat koska jonkun Mersumaasturin äänet on 'siistit' Youtube-videossa? Onneksi olkoon kun on niin fiksua eikä suinkaan 8-vuotiaan tasoista trollausta...



    Päälle sitten tuota samaa mielenvikaista sekoilua aiemmista (selvästi sinun psyykettä järkyttäneistä ) jutuista. Jos sinulla on jotain edelleenkin noissa epäselvää niin voit yrittää artikuloida muutoin kuin mielipuolisesti mitä sinulla on sydämellä. Esimerkiksi jos sinulle on edelleen epäselvää miten lukea erään autotehtaan pressitiedotetta niin se on sinun ongelma ja todella hälyyttävää että sinun pitää jatkuvasti siitä jotain sekoilla. Jos HE kirjoittavat että JOPA täyskaasulla kone voi olla laihaseoksella niin kyllä on fiksua raivota täällä itku silmässä muille jos sitä et suostu hyväksymään tai ymmärtämään. Ja jos sinulla on jotain kertomista siitä miten ahtaminen vaikuttaa tai ei vaikuta moottorin toimintaan korkeuden vaihdellessa niin kerro se vaikka Suomi24:ään äläkä enää valehtele mielipuolisella raivolla täällä.



    Ihan oikeasti jos elämäsi on hirveän vaikeata niin hae apua äläkä pura sitä täällä sekopäisillä jutuilla minulle. Mene vaikka koeajamaan jotain karvalakki-pikkuAudia taas jos se yhtään ahdistustasi helpottaa. Ja jos jatkat noita idioottimaisia kommentteja niin varaudu siihen että niistä sinulle nauretaan edelleenkin.

      
  • Putput:


    Ei sulla hyvin mene, edelleenkin vaan säälittää että jollakulla on noin huonosti asiat.

    SINÄ pistit typerääkin typerämmän väitteen äänistä. Tarkenna vaan lisää mitä hienoa sanottavaa sinulla oli tuossa trollauksessasi...

    Audin äänet ei kuulu, ahdettujen äänet paljon makeammat koska jonkun Mersumaasturin äänet on 'siistit' Youtube-videossa? Onneksi olkoon kun on niin fiksua eikä suinkaan 8-vuotiaan tasoista trollausta...




    Ja hienosti näyttää 8-vuotiaan trollaus toimivan. Putputat taas kappaletolkulla sitä itseään.



    Ei tuossa videolla erityisen siistit äänet ole. Tuossa kadulla on sitten senkin edestä eroa ahtamattomien Audien/Bemarien ja ahdettujen G-Mersujen välillä.



    Ja mikäli putput-kertoimillesi on tukea, niin linkitä ihmeessä tänne se pressitiedote. Viimeksi väitit löytäneesi tiedot AMS:n artikkelista, mutta mitäs pienistä... Ei anneta sen nyt häiritä. Yllätä kerrankin ja linkitä jotain todisteita hyvin lennokkaille ajatuksillesi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit