Tuulilasin farmaritesti

45 kommenttia
«1

Tuulilasissa testattiin nämä farmarit, Mondeo kuulemma voitti.



* Ford Mondeo 2.0 TDCi

* Mazda 6 2.2 TD

* Opel Insignia 2.0 CDTI

* Peugeot 508 2.0 HDi

* Skoda Superb 2.0 TDI

* Subaru Legacy 2,0 TD

* Toyota Avensis 2.0 D-4D

* VW Passat 2.0 TDI 2.0 HDi

  
  • Onko joku lukenut tuota testiä ja jos on niin olisi mukava lukea siitä jotain kommenttia. Suoli24-palstalla mainittiin järjestys, mutta jututhan siellä on lähinnä surkuhupaisia:

      Ford Mondeo VW Passat Skoda Superb Peugeot 508 Opel Insignia Mazda 6 Subaru Legacy Toyota Avensis


    Eli sakemanneille kolmoisvoitto (Skoda nyt oikeastaan on VW eri kuorissa) ja vain Peugeot kiilasi saksalaisrintaman väliin. Japanilaiset oli peränpitäjiä. Onko japsit jääneet kehityksessä jälkeen perheautoluokassa, kun ei yksikään tuon paremmin sijoittunut? Miten Peugeot sijoittui joukossa ajettavuudessa ja meluisuudessa eli oliko se hiljaisin, kuten lupailevat?



    Peugeot noista itseäni eniten kiinnostaisi ulkomuotonsa ja mainostetun hiljaisuutensa ja sisätilojen laatuvaikutelman takia, jos siihen vaan saisi kunnon bensamoottoreita. Mondeo, Passat ja Superb on vaan liian tylsiä autoja kiinnostaakseen. Insignia ja Mazda6 on tyylikkäästi muotoiltuja, mutta jotenkin vähän muovisen oloisia. Pari muuta testissä ollutta japsia taas kuuluvat sarjaan evvk.

      
  • A-utoilija:

    Onko joku lukenut tuota testiä ja jos on niin olisi mukava lukea siitä jotain kommenttia. Suoli24-palstalla mainittiin järjestys, mutta jututhan siellä on lähinnä surkuhupaisia:
      Ford Mondeo VW Passat Skoda Superb Peugeot 508 Opel Insignia Mazda 6 Subaru Legacy Toyota Avensis

    Eli sakemanneille kolmoisvoitto (Skoda nyt oikeastaan on VW eri kuorissa) ja vain Peugeot kiilasi saksalaisrintaman väliin. Japanilaiset oli peränpitäjiä. Onko japsit jääneet kehityksessä jälkeen perheautoluokassa, kun ei yksikään tuon paremmin sijoittunut? Miten Peugeot sijoittui joukossa ajettavuudessa ja meluisuudessa eli oliko se hiljaisin, kuten lupailevat?

    Peugeot noista itseäni eniten kiinnostaisi ulkomuotonsa ja mainostetun hiljaisuutensa ja sisätilojen laatuvaikutelman takia, jos siihen vaan saisi kunnon bensamoottoreita. Mondeo, Passat ja Superb on vaan liian tylsiä autoja kiinnostaakseen. Insignia ja Mazda6 on tyylikkäästi muotoiltuja, mutta jotenkin vähän muovisen oloisia. Pari muuta testissä ollutta japsia taas kuuluvat sarjaan evvk.




    Onko ne japsit jossain muualla joskus olleet sitten? Tosin olisi mielenkiintoista lukea sama vertailu 100tkm jälkeen. :lol:

      
  • A-utoilija:

    Peugeot noista itseäni eniten kiinnostaisi ulkomuotonsa ja mainostetun hiljaisuutensa ja sisätilojen laatuvaikutelman takia, jos siihen vaan saisi kunnon bensamoottoreita.




    Mitä vikaa noissa PSA:n palkituissa moottoreissa on? Eikö tehot riitä?



    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/en-gb/our-products/engines/petrol-engines



    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956469e7be39d750cc7d9/23_en-gb_main_data_sheet.pdf

      
  • Autojen erot eivät olleet niin kauhean isot eli kyllä Avensiksestakin saa itselleen kelpo kulkineen. Jos joku hieman yllätti, oli se Insignian ajo-ominaisuuksien suitsutus. Kun se olisi tilavampi a´la Vectra C noilla ominaisuuksilla niin aika hyvä paketti olisi.



    Passat on ilmeisesti onnistuttu tekemään vielä entistä tylsemmäksi - hyvähän se on mutta...

      
  • Penteles:



    Mitä vikaa noissa PSA:n palkituissa moottoreissa on? Eikö tehot riitä?

    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/en-gb/our-products/engines/petrol-engines

    http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956469e7be39d750cc7d9/23_en-gb_main_data_sheet.pdf




    Ei riitä minulle Peugeot 508:n bensamoottoreiden tehot. Suomessa saatava huippumalli bensapuolella on 1,6 l turbo, 156 hv. Mikä huippumalli se tuommoinenkin "nuhapumppu" muka on? :smile:

    Ilmeisesti jossain muualla tarjotaan myös 1,6 l, 200 hv versiota, joka sekin olisi siinä ja siinä riittäisikö.

      
  • Tunnen kokemusperäistä sympatiaa japanilaisia kohtaan, mutta tuosta joukosta Pösö on kiinnostavin. Vaikka taaskin kokemusperäisesti Peugeot karmii.



    Tuolle 1.6 bensaturbolle mitattiin TM:ssä sen näköiset kulutuslukemat, että nimenomaan sillä koneella tuollaista voisi harkita. Kulkuakin löytyi sen mitä pitää olla.

      
  • Pösön minäkin noista valitsisin, ehkä. Oliko muuten vuonna 2007 kun vanhakoppainen Avensis voitti TM:n vertailussa tuon Mondeon(nykyinen tosin facelift)?

      
  • A-utoilija:

    Ei riitä minulle Peugeot 508:n bensamoottoreiden tehot. Suomessa saatava huippumalli bensapuolella on 1,6 l turbo, 156 hv. Mikä huippumalli se tuommoinenkin "nuhapumppu" muka on? :smile:
    Ilmeisesti jossain muualla tarjotaan myös 1,6 l, 200 hv versiota, joka sekin olisi siinä ja siinä riittäisikö.


    Ei löytynyt Ranskasta tuota THP 200:sta 508:aan.



    >> Ranskan bensamallit <<

      
  • Tuosta autoluokasta en ole autoa hankkimassa, vaan sekä kauppakasseista ja 7-paikkaisista tila-autoista, mutta tuon vertailun autoista ottaisin Subarun, jos valita pitäisi. Syy: neliveto.



    Haluttavuusjärjestys on seuraava:



    1. Subaru Legacy

    2. Opel Insignia

    3. Mazda 6

    4. Peugeot 508

    5. Toyota Avensis

    6. Skoda Superb

    7. Ford Mondeo

    8. VW Passat





    Tosin 3 viimeistä eivät ole mikään vaihtoehto, mieluummin vaikka käytetty sitten. Ja bensakoneella tietenkin.



    Mutta missä oli Honda Accord? Sehän on luokkansa kiinnostavin auto!







      
  • Kysymys on myös aikalailla siitä otetaanko moottoriksi B vai D.

    Tässäkin Ave oli hinnaltaan 5 k€ alle muiden. Jos vielä otetaan huomioon jälleenmyyntiarvo vaikka 2,5 - 5 vuoden jälkeen, voi ostajan valinta olla jotain muuta kuin lista näyttää.

      
  • Minun kiinnostustani pois näistä ylemmän keskiluokan perheauto-malleista rajaa aika tehokkaasti se, ettei moneenkaan ole enää tarjolla kunnollisia bensamoottoreita. Ainoastaan eurooppalaisiin eli saksalaisiin ja Skodaan on enää tarjolla +200 hv moottoreita.



    Mm. Accordin mallistosta on poistunut 2,4 l, 4-sylinterinen vapari, joka oli mainio kone, kun sitä koeajoin 190 hv versiona ja sehän muuttui malliuudistuksessa 201 hv:ksi. Nyt Accordiin saa ainoastaan 2,0 l, 156 hv bensakonetta, kiitos ilmeisesti typerien EU:n päästömääräysten tms.



    Kiinnostavin uutuus eli Peugeot 508 tarjoaa myös vain 156 hv bensakonetta "huippumalliinsa".



    Jäljellejää edes teoreettisesti vain 4 kiinnostavaa vaihtoehtoa ja ne asettaisin kiinnostavuusjärjestyksessä:

    Opel Insignia

    Ford Mondeo

    Skoda Superb

    VW Passat



    Nuokaan ei sitten tarjoa riittävää hiljaisuutta eli ovat turhan meluisia kaikki ja vain Insigniaa voi pitää jollain tavoin tyylikkäänä muotoilullisesti, kun puhutaan sedaneista. Tilaahan noista löytyy osasta enemmänkin kuin tarpeeksi. Eli seuraavakin auto on valittava kalliimmista vaihtoehdoista, jotka on panostaneet kunnollisiin bensakoneisiin, äänieristykseen ja edes jonkin tasoiseen tyylikkyyteen.

      
  • Kun tuon 508 THP:n mittaustuloksia katsoo, niin allekirjoittaneen on vaikea nähdä miksi kukaan tarvitsee perheautoon tuon tehokkaampaa konetta. N. 9 sekuntia sekä 0-100 että 60-120. Ja silti 80km/h kulutus 5 litraa bensaa satasella, varmasti aika paljon kiitos "typerien EU:n päästömääräysten tms."



    Mutta hei: jos Volvon 2.4T/2.5T on mittapuu josta poikkeaminen suuntaan tai toiseen on yksiselitteinen virhe, niin minkäs sille voi. Ei muuta kuin "premiumia" alle.

      
  • Mittapuu on, että autossa pitää olla tehoa ja vääntöä vaivattomaan ajoon kaikissa tilanteissa ja vaihteiston pitää olla automaatti ja vain bensakone kelpaa. Auton pitää olla myös riittävän hiljainen karkeimmillakin asvalteilla. Nuo on peruslähtökohdat, joilla valikoima ylemmässä perheautoluokassa supistuu aika pieneksi.



    TM:n koeajossa Peugeot 508 THP 156 todettiin, että jokin auton suorituskyvyssä tökkii: "Nilkka oikoisena ajettaessa suorituskyky on kunnossa, mutta kaupunkinopeuksissa voiman säätely tuntuu vaikealta ja kaasupolkimen ohjelmoinnissa todettiin puutteita ja se on jäykkä ja moottori ei herää kuin kunnolla kaasua painaessa ja tuntuu kuin turbo pitäisi polkaista fyysisesti käyntiin."



    Tuommoinen 1,6 l, 156 hv turbo on vähän vielä alamittainen 1500 kg:n autoon, jos puhutaan vaivattomasta suorituskyvystä ja vääntöäkin on vain 240 Nm ja ihan alakierroksilla tuo on varmaan vielä aika hengetön. Ei siis riitä tuommoinen minulle.

      
  • A-utoilija:


    Tuommoinen 1,6 l, 156 hv turbo on vähän vielä alamittainen 1500 kg:n autoon, jos puhutaan vaivattomasta suorituskyvystä ja vääntöäkin on vain 240 Nm ja ihan alakierroksilla tuo on varmaan vielä aika hengetön. Ei siis riitä tuommoinen minulle.




    Joo onhan se ihan ymmärrettävää, että 1400 rpm alkava 240 Nm ei riitä, mutta 2,4 Accordin 223 Nm @ 4500 rpm on sitten parhautta. Se onkin erittäin olennaista, että Accordissa on nuo 34 hevosvoimaa enemmän siellä jatkuvasti käytössä olevalla 6800 rpm kierroslukemalla. En tiedä mitä keirrosaluetta sinä käytät, mutta ainakin omalla ajotyylilläni lähes aina ollaan sillä kierrosalueella, että tuo 508:n kone antaa enemmän vääntöä ja voimaa kuin 2,4 Accord. Oletko muuten kokeillut kyseistä 1.6 THP -konetta?

      
  • Hondan 2,4 l kone oli mainio kone nimenomaan kierroskoneena, se otti kierroksia todella herkästi ja siinä nyt kuitenkin oli käyttökelpoista vääntöä ihan tyhjäkäynnilläkin jonkin verran. Se ei tuntunut millään tavoin alimittaiselta, vaikka esim. 6 vaihteella ajettaessa ohituskiihtyvyys oli vähän heikkoa. Automaattina en sitä siis koeajanut. Otan kuitenkin ennemmin jonkin 2 l, turbon, jossa on samat tehot, mutta tuo Hondan konekin siis oli hyvä moottori omassa kategoriassaan.



    1,6 l THP kone ei kiinnosta koeajaa. TM kertoi siitä koeajossaan jo kaiken oleellisimman. Se on pihi ja kulkee hyvin nilkka oikoisena ajettaessa, mutta turbo ei oikein tunnu heräävän vielä ihan alakierroksilla. Muuta minun ei tuosta tarvitsekaan tietää, kun ei tuo ole oikeasti mikään vaihtoehto minulle. Autona Peugeot 508 on silti ihan kiinnostava uutuus.

      
  • Minä ottaisin Subarun, koska siinä on neliveto ja se on noista autoista todennäköisesti kestävimpiä.

      
  • Bensaturbo, 160 heppaa ja kaksoiskytkinautomaatti, jos sillä ei joku pärjää IHAN KAIKISSA TILANTEISSA, niin vika on korvien välissä, ei autossa..... :wave:



      
  • Ammattilainen:

    Bensaturbo, 160 heppaa ja kaksoiskytkinautomaatti, jos sillä ei joku pärjää IHAN KAIKISSA TILANTEISSA, niin vika on korvien välissä, ei autossa..... :wave:




    Tämähän se on tällä palstalla yleistä, että muut tietää aina paremmin kuin itse minkä tehoinen auto riittää.



    Mutta kuitenkaan monille ei riitä 200 hv, joillekin ei vielä edes 300 hv ole riittävä. Eli ei sitä voi sanoa toisten puolesta, että tuommoinen auto sinulle riittää ja tehokkaampaa ei saa ostaa.



    Minulle nyt vaan alle 200 hv bensakone ei ole tulevassakaan autossa vaihtoehto. Aika vähään kuitenkin tyydyn, kun tälläkin palstalla on +500 hv autolla ajavia. :smile:

      
  • Se, että ottaa autonvalinnan kriteeriksi jonkin pyöreän luvun epästandardeja tehoyksiköitä, ei nyt vaan ole oikein järkiperuste. Jos auto sattuu kulkemaan paremmin sillä 150-heppaisella turbolla kuin 200-heppaisella vaparilla, niin kannattaako hirttäytyä siihen heppamäärään?



    Fiilispohjalta tietysti saa tehdä mitä haluaa, mutta silloin kannattaa muistaa että se fiilis on vain henkilökohtainen eikä siten sovi yleisemmäksi autonvalinnan kriteeriksi.

      
  • Ei vain voi välttyä aina ihmettelemästä, että mihin sitä extra-tehoa sitten tarvitaan ? Sen ymmärtäisi jos esim. liikkuu paljon keski-euroopan teillä, joissa ei satu kattonopeutta olemaan. Mutta aika harva sitäkään tekee.....tuntuu vaan että sillä älyttömällä teholla koetetaan kompensoida jotain...... :lol: :tongue:

      
  • Samaa ihmettelen. Mielestäni +200hv tehot eivät pääsääntöisesti sovi etuvetoisiin, eli tuolloin vetotapa on tehoa määräävämpi seikka.



    Lisäksi vielä vaihteiston vaikutus, joka esim. Volvon kohdalla syö suorituskykyä ja lisää kulutusta.

      
  • En ole sanonutkaan, että haluan 200 hv vaparin. Haluan mieluummin 200 hv turbon, kuten olen maininnut. Ehkä n. 200 hv kuutoskonekin kelpaisi vaparina ainakin BMW:n tapauksessa eli esim. BMW 523i automaatilla kelpaisi. Tuo pyöreä lukema nyt vaan on sitä, mitä suunnilleen tarvitaan isoon, yli 1500 kg autoon kaikin puolin vaivattomaan suorituskykyyn.



    Edellinen auto oli 166 hv vapari ja manuaali, joka toki liikkui jo mukavasti kierroksia käyttämällä, mutta olihan sekin vielä vähän muutoin hengettömän oloinen. Ei näistä tehoasioista voi väitellä, kun joku haluaa toista ja toinen toista ja molemmat on mielipiteeseensä oikeutettuja.

      
  • Ammattilainen:

    Bensaturbo, 160 heppaa ja kaksoiskytkinautomaatti, jos sillä ei joku pärjää IHAN KAIKISSA TILANTEISSA, niin vika on korvien välissä, ei autossa..... :wave:




    Minullekin riittäisi 160 heppaa hyvin, mutta "kaksoiskytkinautomaatti" jättää kyllä toivomisen varaa. Ja mitä korvien väliin tulee, viat on helppo korjata, mutta puutteita vaikea täyttää.



      
  • A-utoilija:

    Hondan 2,4 l kone oli mainio kone nimenomaan kierroskoneena, se otti kierroksia todella herkästi ja siinä nyt kuitenkin oli käyttökelpoista vääntöä ihan tyhjäkäynnilläkin jonkin verran. Se ei tuntunut millään tavoin alimittaiselta, vaikka esim. 6 vaihteella ajettaessa ohituskiihtyvyys oli vähän heikkoa. Automaattina en sitä siis koeajanut. Otan kuitenkin ennemmin jonkin 2 l, turbon, jossa on samat tehot, mutta tuo Hondan konekin siis oli hyvä moottori omassa kategoriassaan.

    1,6 l THP kone ei kiinnosta koeajaa. TM kertoi siitä koeajossaan jo kaiken oleellisimman. Se on pihi ja kulkee hyvin nilkka oikoisena ajettaessa, mutta turbo ei oikein tunnu heräävän vielä ihan alakierroksilla. Muuta minun ei tuosta tarvitsekaan tietää, kun ei tuo ole oikeasti mikään vaihtoehto minulle. Autona Peugeot 508 on silti ihan kiinnostava uutuus.




    Jännä juttu, että hylkäät moottorin niiden kierrosten väännöllä, jolla ei pitäisi olla automaattivaihteistojen käyttäjälle mitään merkitystä. Vai kuinka usein automaattivaihteisilla autoillasi kokeilet maksimivääntöjä tyhjäkäynnin tuntumassa? Hondan kone on vahvempi tyhjäkäynnin tuntumassa ja ehkä viiden tuhannen kierroksen yläpuolella. Automaatin kanssa noiden alimpien kierrosten väännöillä ei ole merkitystä ja rajoitinta vasten huudattaminen ei taida kuulua vaivattomaan ajamiseen.



    Tuo "vain nilkka suorana kiihtyminen" kertoo ainoastaan kaasupolkimen vasteen säädöistä. Kokeile samaa moottoria BMW:n kaasupolkimella käskytettynä ja ylläty.





      
  • A-utoilija:

    En ole sanonutkaan, että haluan 200 hv vaparin. Haluan mieluummin 200 hv turbon, kuten olen maininnut. Ehkä n. 200 hv kuutoskonekin kelpaisi vaparina ainakin BMW:n tapauksessa eli esim. BMW 523i automaatilla kelpaisi. Tuo pyöreä lukema nyt vaan on sitä, mitä suunnilleen tarvitaan isoon, yli 1500 kg autoon kaikin puolin vaivattomaan suorituskykyyn.




    Ongelma on vain siinä, ettei huipputehon lukema kerro oikein paljon menon vaivattomuudesta. Siksi sen palvominen tuntuu erikoiselta.

      
  • Se toki myönnettäköön, että 156 heppaa tehokkaimmaksi bensakoneeksi tuossa kokoluokassa on sinällään vaatimaton suoritus, jos sitä siltä pohjalta tarkastellaan....

      
  • NHB:


    Tuo "vain nilkka suorana kiihtyminen" kertoo ainoastaan kaasupolkimen vasteen säädöistä. Kokeile samaa moottoria BMW:n kaasupolkimella käskytettynä ja ylläty.




    Missäs tuota samaa moottoria kokeilen BMW:n kaasupolkimella?



    Täällä tuntuu olevan vähän semmoinen mentaliteetti, että mikään muu kuin joku "eko-diesel" ei ole sallittua hankkia. Pitää muistaa, että muunkinlaisia arvostuksia kuin "pisaralla pisimmälle" on monilla. Jotkut haluaa vähintään kuutos- tai kasikoneita, joillekin tietty suorituskyky taas on tärkeämpää kuin sylinterien määrä. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen kategoriaan eli 4-syliteriset bensaturbot kelpaa aivan hyvin ja auton ei tarvi olla kuutoskone.



    Ja mieluummin sitä suorituskykyä saa olla varastossa kuin että siitä olisi puutetta ja oma ihanneauto olisi n. 300 hv, 6-sylinterinen turbo, ison, turvallisen ja hiljaisen auton nokalla. Merkkejä jotka tuommoisia tarjoaa, ei tarvinne tässä mainita. Mutta siis vähempikin riittää sen takia, että en halua sijoittaa autoon ihan järjettömiä summia ja olen tuon 200 hv ottanut esimerkkinä, kun se on aika vakiintunut teholuokka moottoritarjonnassa.

      
  • A-utoilija:

    Minun kiinnostustani pois näistä ylemmän keskiluokan perheauto-malleista rajaa aika tehokkaasti se, ettei moneenkaan ole enää tarjolla kunnollisia bensamoottoreita. Ainoastaan eurooppalaisiin eli saksalaisiin ja Skodaan on enää tarjolla +200 hv moottoreita.

    Mm. Accordin mallistosta on poistunut 2,4 l, 4-sylinterinen vapari, joka oli mainio kone, kun sitä koeajoin 190 hv versiona




    onhan niitä muitakin...

      
  • A-utoilija:



    Missäs tuota samaa moottoria kokeilen BMW:n kaasupolkimella?

    Täällä tuntuu olevan vähän semmoinen mentaliteetti, että mikään muu kuin joku "eko-diesel" ei ole sallittua hankkia. Pitää muistaa, että muunkinlaisia arvostuksia kuin "pisaralla pisimmälle" on monilla. Jotkut haluaa vähintään kuutos- tai kasikoneita, joillekin tietty suorituskyky taas on tärkeämpää kuin sylinterien määrä. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen kategoriaan eli 4-syliteriset bensaturbot kelpaa aivan hyvin ja auton ei tarvi olla kuutoskone.




    Mineissähän tuota löytyy eri tehoisina versioina ja uudessa Bemarin 1-sarjassa myös. Mitä ilmeisimmin se löytyy myöspian esiteltävästä 3-sarjasta.



    Siis eihän kyse ole missään nimessä siitä, mitä kukin haluaa ostaa. Kyse on vain perusteista. Jos heikomalla väännöllä varustettu Hondan kone on tosi hyvä ja käyttöalueella vahvempi kone on riittämätön, niin silloin on perusteet ovat epäloogisia. Tai se, että alimpien kierrosten väntö on määräävä tekijä, vaikka automaattilaatikoilla niistä väännöistä ei ole mitään iloa.



    Ei huipputehon lukemaa voi oikein millään muulla perustella kuin sillä, että huipputehon lukema on tärkeä. Siihen tuijottamisella on pitkät perinteet. Ainakin ennen nykyistä pleikkariaikakautta homma opeteltiin jo varhain, sillä olihan huipputeho yksi tärkeimmistä lukemista autopelikorteissa.



    Vai mitä vaivaton ajaminen tarkoittaa sinulle? Onko se sitä, että moottoria vedätetään tyhjäkäynnin kierroksilla ja sitten heti perään rajoitinta vasten? Omasta mielestäni tuo kuulostaa hyvin vaivalloiselta.

      
  • NHB:


    Millä tavalla Minin koeajo kertoo siitä miten moottori sopii isoon, monta sataa kiloa painavampaan autoon? Uusi 1-sarja tai 3-sarja eivät sitten vielä ole edes myynnissä.



    En nyt ymmärrä miksi takerrut tuohon Hondan koneeseen, kun olen jo monta kertaa maininnut, että ottaisin mieluummin teholtaan vastaavan turbon. Tuon 2,4 l moottorin katoamista Accordista ja Hondan muustakin tarjonnasta en vaan ymmärrä, joten jos joku tietää siihen syyn, niin kertokoon. Miksi ihmeessä eivät ole tuoneet tilalle ajanmukaista 2 l bensaturboa? En myöskään ymmärrä minkä takia uuteen Peugeotiin ei saa kuin 1,6 l, 156 hv bensaturbon ja surkea on tilanne Toyotallakin, kun Avensis tarjoaa 2 l, 152 hv bensavaparin "huippumallina". Mazda6:n huippumalli on sentään 2,5 l, 170 hv, mutta senkin mallistosta on poistunut 6 MPS -malli jossa oli 260 hv bensaturbo nelivedolla.



    Eli johtuuko tämä joidenkin merkkien huono tarjonta tehokkaista bensamoottoreista jostain EU:n päästömääräyksistä vai Suomen nykyisestä autoverotuksesta vai ostaako ihmiset nykyään vaan etupäässä dieseleitä, joten jotkin merkit on heittäneet pyyhkeen kehään bensakoneiden kehittelyssä? Luulisi nyt tehokkaampia bensamoottoreita kaipaavia ostajia löytyvän Suomestakin ja ei kaikille riitä joku 150 hv bensavapari isoon perheautoon. Itsellä ainakin kiinnostus esim. Peugeotiin loppuu jo tuohon moottoritarjontaan ja tuskin olen ainoa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit