Tuulilasin farmaritesti

45 kommenttia
2»
  • A-utoilija:


    Millä tavalla Minin koeajo kertoo siitä miten moottori sopii isoon, monta sataa kiloa painavampaan autoon? Uusi 1-sarja tai 3-sarja eivät sitten vielä ole edes myynnissä.

    En nyt ymmärrä miksi takerrut tuohon Hondan koneeseen, kun olen jo monta kertaa maininnut, että ottaisin mieluummin teholtaan vastaavan turbon.




    No eiköhän se, että minkä verran moottori antaa tehoa missäkin kaasun asennossa, selviä ihan minkä kokoisessa autossa tahansa. Jos sitä on pakko testata vain juuri saman painoisessa autossa, niin valintasi on sitten Mini Countryman apukuskilla varustettuna. Mitä sitten jos joku malli ei ole juuri tällä hetkellä kokeiltavissa?



    Hondasta kyselen, koska en ymmärrä väitteitäsi. Ikävä kyll näytät olevan haluton vastaamaan kysymyksiini.





    Tuon 2,4 l moottorin katoamista Accordista ja Hondan muustakin tarjonnasta en vaan ymmärrä, joten jos joku tietää siihen syyn, niin kertokoon. Miksi ihmeessä eivät ole tuoneet tilalle ajanmukaista 2 l bensaturboa? En myöskään ymmärrä minkä takia uuteen Peugeotiin ei saa kuin 1,6 l, 156 hv bensaturbon ja surkea on tilanne Toyotallakin, kun Avensis tarjoaa 2 l, 152 hv bensavaparin "huippumallina". Mazda6:n huippumalli on sentään 2,5 l, 170 hv, mutta senkin mallistosta on poistunut 6 MPS -malli jossa oli 260 hv bensaturbo nelivedolla.

    Eli johtuuko tämä joidenkin merkkien huono tarjonta tehokkaista bensamoottoreista jostain EU:n päästömääräyksistä vai Suomen nykyisestä autoverotuksesta vai ostaako ihmiset nykyään vaan etupäässä dieseleitä, joten jotkin merkit on heittäneet pyyhkeen kehään bensakoneiden kehittelyssä? Luulisi nyt tehokkaampia bensamoottoreita kaipaavia ostajia löytyvän Suomestakin ja ei kaikille riitä joku 150 hv bensavapari isoon perheautoon. Itsellä ainakin kiinnostus esim. Peugeotiin loppuu jo tuohon moottoritarjontaan ja tuskin olen ainoa.




    Oli aika jolloin Mondeo/Vectra -luokka oli suosittu Euroopassa. Nykyisin tilanne on toisin. Premiumit ja erilaiset tila-autot ovat vieneet näiltä myyntiä. Kun volyymi laskee, niin versioita karsitaan. Yksikään noista luettelemistasi malleista ei sovi Euroopan 50 myydyimman mallin listalle.



    Nykypäivä tapa on vähentää eri kokoisten koneiden määrää. Kuluttajien kaipaamia erilaisia teholukemia tehdään sitten muilla tavoin.





    Syy siihen, ettei 2,4 litraista Hondaa tuodaa maahan, ei voi olla muu kuin maahantuojan uskon puute. Suorituskykyyn nähden suuri CO2-päästökään ei helpota tilannetta meillä. Joku Toyota ei ole ollut koskaan erityisen innostunut näistä "huippumalleista". Tuossa luokassa ostetaan monesti premiumia kun tarvitaan pidempää jatketta. Premiumeista löytyykin sitten useimmille riittävän tehokkaita moottoreita.

      
  • Tässä kaksi lähes saman tehoisella moottorilla olevaa autoa.

    Ohituskiihtyvyys 60-120 km/h samaa luokkaa ilmeisesti painoerosta johtuen.



    Citroën C4 THP 156 BMP:

    115kW/240Nm, 8,8s, 1370kg



    Mercedes-Benz C 180 CGI BE A Premium Business:

    115kW/250Nm, 8,6s, 1495kg

      
  • A-utoilija:


    Nyt Accordiin saa ainoastaan 2,0 l, 156 hv bensakonetta, kiitos ilmeisesti typerien EU:n päästömääräysten tms.

    Kiinnostavin uutuus eli Peugeot 508 tarjoaa myös vain 156 hv bensakonetta "huippumalliinsa".




    Ei tässä päästömääräykistä ole kyse, vaan ihan puhtaasti kuluttajista. Kaipaamillesi koneille on tässä autoluokassa vähänlaisesti ostajia, tehtaat pyrkivät tietysti optimoimaan tarjolla olevien moottorien määrän sen mukaisesti.



    Japseista ja korealaisista todennäköisesti noita koneita löytyy, mutta niitä ei tuoda Eurooppaan tai ainakaan Suomeen. Suomen maahantuontiohjelmista puuttuu lisäksi paljonkin malleja myös eurooppalaisista merkeistä. Esim. Audin A6, josta on Suomessa rajattu pois 2.8 FSI joka saattaisi otain kuitenkin kiinnostaa.

      
  • En tiedä tästä uudesta 508:sta kun en sitä ole ajanut, mutta ainakin aiemmin Pösöissä oli erittäin "äkäisesti" välitetty kaasupoljin. Tuntui että auto hyökkäsi turhankin herkästi eteenpäin, ainakin jos oli vähän raskaammat ja tunnottomammat kengät jalassa.

      
  • AkiK:



    Ei tässä päästömääräykistä ole kyse, vaan ihan puhtaasti kuluttajista. Kaipaamillesi koneille on tässä autoluokassa vähänlaisesti ostajia, tehtaat pyrkivät tietysti optimoimaan tarjolla olevien moottorien määrän sen mukaisesti.

    Japseista ja korealaisista todennäköisesti noita koneita löytyy, mutta niitä ei tuoda Eurooppaan tai ainakaan Suomeen. Suomen maahantuontiohjelmista puuttuu lisäksi paljonkin malleja myös eurooppalaisista merkeistä. Esim. Audin A6, josta on Suomessa rajattu pois 2.8 FSI joka saattaisi otain kuitenkin kiinnostaa.




    Kuvaavaa nykyajasta on, että Audi A6:een saa 3 dieseliä, mutta vain yhden bensakoneen. Minusta on aika käsittämätöntä, että 2.8 FSI:tä ei tuoda vielä edes etuveto-mallina, joka on tämän hetkinen hinnat-alkaen bensamalli. Mutta niinhän se oli edellisen sukupolven A6:n kanssakin, että pienemmät koneet tuli myöhemmin tarjolle. Tuo strategia on monien ns. paremman luokan autojen valmistajien usein käyttämä, että ensin tuodaan tehokkaimmat mallit ja myöhemmin vasta halvemmat kansanmallit. Toivottavasti tuo stretegia on myös Audi A6:n kohdalla edelleen voimassa. A6, 2.8 FSI nimittäin kiinnostaisi kovasti etuvetoisena ja olisi kaikin puolin passeli kone omaan tarpeeseeni (204 hv, kulutus 7,4 l/100 km ).



    Näillä perusperhe-autoilla, kuten Peugeot, taas harrastetaan usein päinvastaista strategiaa eli ensin tuodaan kansanmallit ja vasta myöhemmin kalliimmat mallit.

      
  • A-utoilija:

    Näillä perusperhe-autoilla, kuten Peugeot, taas harrastetaan usein päinvastaista strategiaa eli ensin tuodaan kansanmallit ja vasta myöhemmin kalliimmat mallit.


    Saa nähdä millä moottoreilla aikanaan tullaan Suomessa markkinoille Citroenin DS5:n kanssa.



    Hybridin hevosvoimat 200 hv (163+37 hv) ja vääntöä 540 Nm (340+200 Nm).

    Myös THP 200 moottorinen on mahdollinen.



    >> Mallit <<

      
  • A-utoilija:

    Ja mieluummin sitä suorituskykyä saa olla varastossa kuin että siitä olisi puutetta ja oma ihanneauto olisi n. 300 hv, 6-sylinterinen turbo, ison, turvallisen ja hiljaisen auton nokalla.


    Menee nyt taas vähän ohi uusista autoista, mutta tästä tullaan taas siihen, että se järjettömästi Euroopan markkinoilta aina puuttunut E60 535i ois (nyt jo vain käytettynä ) edelleen hyvä valinta jos järjellä tuollaisen tehokkaamman sedanin hankkimista ajattelisin. Tuskinpa monikaan uusista autoista paljon parempaa kokonaispakettia tarjoaa. 335i tietysti löytyy täältäkin, mutta siinä on taas vähän liikaa pikkuautomaisuutta eikä se silti ole ainakaan käytettynä varmaan ollenkaan halvempi. Varmasti voisin silläkin silti ajaa, ei siinä mitään, kuten myös 190 tai 200kW 530i. Ei ole vain manuaalilla päässyt noitakaan testaamaan.



    NHB:

    Vai mitä vaivaton ajaminen tarkoittaa sinulle? Onko se sitä, että moottoria vedätetään tyhjäkäynnin kierroksilla ja sitten heti perään rajoitinta vasten? Omasta mielestäni tuo kuulostaa hyvin vaivalloiselta.


    Et kysynyt minulta, ei tuo tietenkään vaivattomalta kuulostakaan, mutta tuo mitä kerroit on se mitä ainakin itse manuaalivaihdeuskovaisena tykkään tehdä. Eli peruseteneminen isoilla vaihteilla siellä 1200 - 2500 rpm ja sit kun pitää repäistä niin ihan kunnolla niitä kierroksia käyttöön, eli vaikka joku 30 km/h köröttävä traktori pitää ohittaa niin ykköstä sisään ja rajoittimelle asti vaan.

      
  • Jossain määrin etäälle on keskutelu eksynyt aiheesta :wave:

    Tuollaiset +200hp sedanit ei oikein liity perusperhefarkkuihin kuin väkisin kytkemällä.



    Oleellisempaa perheautossa on vaivaton ajettavuus myös parkkihalleista mikä tarkoittaa auton äärien hahmottamisen helppoutta. Lisäksi auton hyvät ja helposti muunneltavat tilat ja silti sippoiset ulkomitat on plussaa.

    Tuossa kun taas tuli tahkottua motaria 140km per suunta niin VAG kulkineen täydellinen tunteettomuus urille ja tuulelle jäi toiveeksi paljon tehoja tärkeämpänä asiana samoin kunnollinen aurinkolippa systeemi jolla estäisi sivuaurinkoa paistamasta suoraan korvalehteen.

    Myös täysin vedoton ilmanvaihto olisi tärkeä mutta silti edelleen vian unelma useimmissa autoissa. Ilma tulee pienistä räppänöistä kovalla nopeudella ja ne räppänät on aina pakko suunnata johonkin pintaan sekä kesällä, että talvella. Silti joka autossa on ne samat pikkuiset suutinräppänät.

    Myös radion äänenlaatu hyvän melun torjunnan ohella on tuossa motariajossa paljon tärkeämpi suuret tehot.



    SILTI, juuri nämä käytettävyyteen ja matkustusmukavuuteen liittyvät asiat on retuperällä merkistä ja hinnasta riippumatta. Missä on ne usein mainostetut tekniset innovaatiot?

      
  • A-utoilija: Kuvaavaa nykyajasta on, että Audi A6:een saa 3 dieseliä, mutta vain yhden bensakoneen.




    Veikkaisin tämän johtuvan yksinkertaisesti siitä, että Audi päivittää moottoreitaan ja uusi A6 on vielä niin tuore malli ettei kaikkea ole vielä saatavilla. Eiköhän tuohon jossain vaiheessa kuitenkin tule uusittu parilitrainen bensaturbo tarjolle. Eihän Saksassakaan tällä hetkellä tarjota kuin kahta bensakonetta. 2.8 FSI:n olemassaolo viittaisi siihen, että tuosta tulee halveksumasi alle 200 hv bensakone.



    Minusta on aika käsittämätöntä, että 2.8 FSI:tä ei tuoda vielä edes etuveto-mallina, joka on tämän hetkinen hinnat-alkaen bensamalli.




    Ensin myydään kalliimmat niille jotka ehdottomasti haluavat tehokkaan bensa-Audin. Luulen että seuraava Suomen tuontiohjelmaan tuleva malli on 2.0 TFSI business, jos uudesta A6:sta tällainen versio tehdään.



    Näillä perusperhe-autoilla, kuten Peugeot, taas harrastetaan usein päinvastaista strategiaa eli ensin tuodaan kansanmallit ja vasta myöhemmin kalliimmat mallit




    No jaa, ei ensimmäisenä esiteltyä 204 hv GT:tä nyt minään aivan halpana peruskulkineenakaan voi pitää.



    Onhan Pösölläkin tehokkaampiakin bensakoneita olemassa, eiköhän sellainen jossain vaiheessa tule tarjolla 508:aankin.

      
  • Audi A6:n todennäköisin aloitusmalli joskus tulevaisuudessa voisi olla A4-malliston perusteella 2,0 TFSI, 180 hv, vääntö 320 Nm. Tuommoisella esim. A4 kulkee jo aika mukavasti automaattina 8 sek tuntumaan, joten riittäisi tuo jo hyvin myös A6:een ja olisi jo eri luokan moottori mitä Peugeotin 1,6 THP 156 eli 156 hv, vääntö 240 Nm.



    Minulle ei vaan riitä perusperheauto ja perusperheautojen eko-mallistojen suorituskyky ja en löydä tällä hetkellä yhtäkään kiinnostavaa autoa ylemmästä perheautoluokasta, joka kiinnostaisi kaikilta ominaisuuksiltaan niin paljon, että edes voisin harkita nykyisen auton vaihtamista siihen. Se on sääli, että tarjonta noissa on mitä on, ovat vielä vähän turhan meluisia, laatuvaikutelma on osassa vähän heikkoa ja moottoritarjonta keskittynyt monella merkillä etupäässä dieseleihin.



    Käytetty F10 BMW 528i tai 535i on ihan varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi autoksi. E60 ei kiinnosta ihan jo tuon luokan autoksi heikkojen törmäystestitulosten perusteella ja en pidä sen muotoilustakaan sisältä enkä ulkoa, mutta F10 on siinä suhteessa eri maata eli törmäystestitulokset on huippuluokkaa ja auto on tyylikäs sisältä ja ulkoa.



    Vaikka otsikko on farmareista, niin itse siis puhun omista mieltymyksistäni koko ajan 4-ovisista malleista.

      
  • kello68:


    Oleellisempaa perheautossa on vaivaton ajettavuus myös parkkihalleista mikä tarkoittaa auton äärien hahmottamisen helppoutta. Lisäksi auton hyvät ja helposti muunneltavat tilat ja silti sippoiset ulkomitat on plussaa.




    Tarpeensa ja makunsa kullakin, mutta monissa testeissä on moitittu esim. Mondeon suuria mittoja ja niiden hahmottamisen vaikeutta. Vain satunnaiselle käyttäjälle suuremman auton ulkomitat ehkä voivat ovat ongelma, mutta ihmettelen miksi niistä pitää joka testissä valittaa, kuten myös tässä TL:n testissä.



    Itselläni on ollut myös tämä uusikoppainen Mondeo ja mitään vaikeuksia ei ole pysäköinnissä ollut, ei halleissa eikä kadun varressa. Ulkomitat oppii nopeasti autosta kuin autosta kun jonkin aikaa ajelee ja opettelee - eikä tämä tarkoita kantapään kautta eli lommojen ja naarmujen kautta oppimista.



    Mondeo on iso ulkoa ja iso sisältä ja se on plussaa kun tilaa tarvitsee.

      
  • zoso:

    Itselläni on ollut myös tämä uusikoppainen Mondeo ja mitään vaikeuksia ei ole pysäköinnissä ollut, ei halleissa eikä kadun varressa.


    Itse ajelin 7kk yhteensä kahdella tuollaisella ja kyllä mä joskus johonkin niillä osuin, mutta vaatiihan se jo kuskilta melko hyvää osaamista että kolhii autoa jossa on parkkitutkat molemmissa päissä. Tai no ei se etututka ole kovinkaan hyvä siinä jos peruuttaessa kääntää ja sivulla on joku este.



    Mutta kyllähän tuon arvioinnin tietysti oppii, havaintovirheistä johtuvia kolhuja silti tulee jos tutkaan luottaa liiaksi. Omalla autolla tulee tietysti ajettua tarkemmin kuin vuokraamon laitteella.

      
  • Ei nyt taas liity perhefarmareihin mitenkään, mutta kun tässä pohdiskeltiin jo monen viestin verran tuota tehon tarvetta autossa niin tän päivän HS:n testissä ollut MB SLK 200 CGI:tä moititaan 184 hv:n tehosta huolimatta voimattomaksi urheilulliseen ajoon. Kiihtyvyys 0-100 km/h luvattu 7,3 s ja huiput 240 km/h.

      
  • Varmaankin sen takia, että nuo ovat jo ihan arkipäiväisiä lukemia edellä mainituillekin yli 200 hevosvoimaisille diesel farkuillekin.

      
  • Eiköhän tuon Prince-koneen tehokkampiakin versioita ole odotettavissa 508:n nokalle jossain vaiheessa (facelift?). Joku moottoripäivityskin noihin tehokkaampiin versioihin on varmaan luvassa, 175 hevosvoimainen versio ei ainakaan saanut uudempaa moottorinohjausta, eikä sitä kait Suomessa ole enää mihinkään malliin saatavissakaan.



    Noista n. 200-heppaisista en ole varma, ovatko viime aikoina päivitetty, niistähän on sisukaluiltaankin kaksi erilaista versiota.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit