Tuleva Subaru Legacy...

49 kommenttia
2»
  • Bugracer:




    Nykyinen on ensimmäinen saabini, joten tässä ei ainakaan ole noudatettu "pakki päälle tai avain jää" periaatetta. Olisi ainakin uniikki piirre ! :grin:


    -Tämmönen oli aikanaan mun 80-luvun puolivälin ysisatasessa.

    Eikös näitä sanota saabismeiksi :xmas:



    Palatakseni vielä tuohon Subaruun.. Tässä on Detroitin kuvaa:

    ..................


    Oikeastaan näyttää sitä asiallisemmalta, mitä kauemmin tuota tuijottaa. Tuo lokasuojien kohotus ei minusta ole oikein kaunis, mutta keula on ok ja varsinkin perä on todella onnistunut. Myös mittasuhteet alun jälkeen näyttävät juuri sopivilta.



    -mun mielestä aika samanlainen kuin edelliset sukupolvet, ja hyvä niin. Jostain olen lukenut että Subaru haluaa Legacyssa säilyttää sukunäön edeltäjiin, johon mallinimi Legacy = perintö jotenkin liittyy...mene ja tiedä.




    Muistaakseni olen nähnyt tuollaiset "viirupeilit" jossain toisessa conseptissa. Vaikka tuskin päätyvät tuotantomalliin, niin tekniikka on hämärän peitossa. Kuvaako se, ja heijastetaan johonkin vai mitä??



    -ilmeisesti. Enpä muista kyllä missä autoissa noita on ollut tätä ennen.



    -Farmari kiinnostaisi myös, se jää kai nähtäväksi sitten joskus... Farkkuhan on ollut ainakin suomessa ylivoimaisesti suositumpi kuin sedan.

    tekniikka kiinnostaisi meikää enemmän kuin tämä visuaalinen puoli. Tihkuiko siitä mitään uutta Detroitissa?

    Vieläköhän alennusvaihteisto kuuluu varustukseen...
      
  • Jos muotoilulla on ainakin allekirjoittaneen nykyisen Legacyn valinnassa ollut osansa, niin tämän konseptin perusteella 2010 Subarun muotoilu on suorastaan ratkaisevassa asemassa.



    Tämä on kauhea esitys. Aivan hirveä. Toivottavasti tuotantoversio on jotain muuta.



    Rikkonaisia linjoja, keskeneräisen oloisia konsepteja ohjaamossa, tunnelma kuin sisäänastuttavassa nintendossa, halpaa kuttaperkkaa joka paikassa. Verratkaa nyt vaikkapa uuden Avensiksen ohjaamoon. Mitä uutta ja oikeasti innovatiivista ohjaamossa on, tyyliin Volvon S60 -konsepti?

      
  • Hyi helvetti minkä näköinen keula. Pelottavinta on, että tuon muotoilu näyttäisi olevan melko "valmiin" näköinen. Toivotaan tosiaan, ettei tule tuotantoon tuollaisen näköisenä. Toi keula on vaan niin kamala...

      
  • simppa:


    1.8T ja 2.0T Audeja on ollut noilla variaattorivaihteistoilla. A6 2.0T taitaa olla vieläkin multitronicilla.

    Ihan turha tähän on ottaa konetta mukaan. 1.8 litraisen koneen pitäisi liikuttaa Lancerin kokoista autoa riittävästi. Noiden huonojen variaattoreiden ongelma ei varsinaisesti ole tehon tuhlaus, vaan onnettoman kuminauhamainen ajo. Noita on toki tarjolla muillakin kuin mitsulla.




    Haloo, koeajamasi audit olivat turbokoneilla. Toiseksi, et edelleenkään kommentoinut, että oletko varma, ajoitko DSG:tä vai variaattoria. Kaikki variaattoreja käyttävät autonvalmistajat saavat metallihihnansa samasta hollantilaisesta pajasta, ja mitsuissa ainakaan Outlanderissa ei kuminauhaongelmaa ole. Lancerin CVT:stä en tiedä, mutta Outlanderin CVT on kehuttu suorastaan erittäin loistavaksi.



    1,8 pitäisi olla tarpeeksi tehokas, mutta tuo tämänhetken lancerin 1,8 on vähän ponneton matalilla kierroksilla. Tehoa löytyy kunnolla vasta neljän tonnin paremmalla puolella. Variaattori on sellainen, että kierrokset pysyvät samana koko kiihdytyksen ajan, eikä siinä ole sporttinen fiilis, se kuuluu sen tyyliin.

      
  • No totta helvetissä ne olivat variaattorilla. Voit itse tarkistaa. Edellisen polven A4 1.8T ja A6 2.0T. Mikä tässä nyt on niin vaikeata.

      
  • Aika hurjalta kuulostaa nuo huhut 3.6 litraisesta TURBOSTA :open_mouth: En kyllä jaksa oikein uskoa tuohon. Tosin onhan muistaakseni japanissa ollut rajoitettuja erikoismalleja Legacy Sti:stä n. 400hv ( ihan tehtaalta siis ).



    Tähän variaattorikahinaan en ota kantaa, kun en ole ajanut sellaista mitsua.



    Simppa voisi myös jotain kättäpidempää esittää tuosta asiasta, jos se on niin kamala.



    Kuulisin myös mielellään mitä ne muut huonot variaattorit on, kun japanilaiset sieltä piti taas nostaa nimenomaisesti esille.



    Läheinen henkilö paikallisesta autotalosta ( mm. NISSAN + muita merkkejä ) tosin kertoi mulle että ''Nissanin CVT:t on aivan perseestä''. Jos näin on, en ihmettele tosin yhtää jos mitsunkin ovat.



    Mutta tosiaan, en tiedä.

      
  • Subarun virallisilta sivuilta näkyy löytyvän juttua konseptista.



    http://www.subaru.fi/legacy_concept.html



    Näistä turbo-vapari-asioista puheenollen,



    Subaru ei ole vannonut pelkästään jommankumman nimeen, tämän tulevan huippumallin kerrotaan vissiin olevan vapari 3.6 ( ja huhuissa myös turbolla ),

    nykyiset huippumallit löytyy myös molempina.



    Toisen sukupolven legacyn ( 95-99 ) huippumalli oli muuten twinturbo:



    https://www.youtube.com/watch?v=fmAoCBQsnoc&feature=related

      
  • Subarun omistajana toivon, että Subaru suuntaisi kehitystyötään enemmän suurista 3.0-3.6 -koneista pienempiin turbokoneisiin. Valitettavasti esim. 2.5 turboa ei Suomessa saa kuin Imprezaan ja vanhaan Foresteriin. Siinä olisi oiva kone esim. Legacyyn ja Outbackiin, mutta niitä ei nyt Suomesta saa - Jenkeissä ja Aasiassa kyllä.



    Tuo Legacy konsepti toivottavasti ei tuollaisena tuotantoon mene, koska muotoilu tuossa on aika kankeaa ja häviää monelle muulle merkille. Enemmän virtaviivaisuutta ja menevyyttä muotoihin. Mielestäni nykyinen Legacy/Outback on kaunis ja menevän näköinen auto. Ongelmana on lähinnä on tilankäyttö. Ehkä kannattaisi luopua täysikokoisesta vararenkaasta ja sitä kautta ottaa ainakin 100l lisää tavaratilaa ja ehkä myös takapenkin jalkatilaa. Kojelaudan muotokieli on ok - riittävän yksinkertaista ja helppokäyttöistä ja toimivaa - ei mitään ranskalaista kikkailua nippeleillä ja muodoilla :wink:



      
  • Nyt täytyy muistaa hyvässä ja pahassa, että harvoin konseptin muodot tulevat sellaisenaan tuotantomalleihin. Varmasti Subarulla otetaan vastaan asiakas/lehdistöpalautetta mallin ulkonäöstä, ja kehittävät tuotantoversiota sen pohjalta. Sitä vartenhan konseptit ovat?



    Tuosta moottorien kehityssuunnasta olen samaa mieltä. Kun volkkarilla on ja esim Opelixiin tulee 1.4 litran turboa, puhumattakaan fiatin alle litraisesta, tuntuu isot koneet turhalta autossa joka ei ole tarkoitettu esim vetämiseen tyyliin Ford F150.



    Markkinat rules, mutta muut ovat menossa pienempään + sähköön ja dieseliin. Subarulla on hyvä alku dieseleissä, vielä kun pukkaisivat pientä tehobensaturboa.

      
  • Bugracer:


    Tuosta moottorien kehityssuunnasta olen samaa mieltä. Kun volkkarilla on ja esim Opelixiin tulee 1.4 litran turboa, puhumattakaan fiatin alle litraisesta, tuntuu isot koneet turhalta autossa joka ei ole tarkoitettu esim vetämiseen tyyliin Ford F150.

    Markkinat rules, mutta muut ovat menossa pienempään + sähköön ja dieseliin. Subarulla on hyvä alku dieseleissä, vielä kun pukkaisivat pientä tehobensaturboa.




    Samaa vähän mietin itsekin, että 2,5 litranen bensaturbo kuulostaa nykypäivänä aika hurjalta jos 1,4 bensaturbostakin olisi saatavissa parisataa hevosta ja kolmesataa newtonia.

    Pakkohan Subarun on jossain vaiheessa lähteä mukaan downsizingtalkoisiin jos meinaavat olla mukana autojen teossa vielä kymmenen vuoden päästäkin.

      
  • Huomauttaisin että nuo isoimmat ja ihmettelyä herättävät koneet tulevat olemaan ''GT'' tai Sti -versioissa, ja eihän ne mitään downsizingia kaipaa. Vai?



    ''Normaalissa'' Legacyssa tulee varmaan olemaan ihan parilitrainen peruskone. Ja saa nähdä minkälaisiksi saavat kulutuslukemat puristettua -dieselin saivat ainakin hämmästyttävän pieniruokaiseksi, ja ilman vippaskonsteja nelivedossa.

      
  • slowgear:


    Pakkohan Subarun on jossain vaiheessa lähteä mukaan downsizingtalkoisiin jos meinaavat olla mukana autojen teossa vielä kymmenen vuoden päästäkin.






    -talkoissa olemista ei kai haittaa ison ja tehokkaan bensavehkeen kuuluminen valikoimaan.



    Tai, no jos haittaa niin on siitä valtavaa hyötyäkin -Subaru ei olisi yhtään niin mielenkiintoinen merkki jos huippumallit puuttuisi, tai ne ei olisi niin vakavasti otettavia kuin tähän asti ovat olleet.





    ''Autojen teossa kymmenen vuoden päästä'' voivat olla hyvinkin menestyksekkäästi mukana yltyvästä päästö/kulutus hysteriasta huolimatta -kenties kiitos setä toyotan :warning:

      
  • petos:

    Aika hurjalta kuulostaa nuo huhut 3.6 litraisesta TURBOSTA :open_mouth: En kyllä jaksa oikein uskoa tuohon. Tosin onhan muistaakseni japanissa ollut rajoitettuja erikoismalleja Legacy Sti:stä n. 400hv ( ihan tehtaalta siis ).

    Tähän variaattorikahinaan en ota kantaa, kun en ole ajanut sellaista mitsua.

    Simppa voisi myös jotain kättäpidempää esittää tuosta asiasta, jos se on niin kamala.

    Kuulisin myös mielellään mitä ne muut huonot variaattorit on, kun japanilaiset sieltä piti taas nostaa nimenomaisesti esille.

    Läheinen henkilö paikallisesta autotalosta ( mm. NISSAN + muita merkkejä ) tosin kertoi mulle että ''Nissanin CVT:t on aivan perseestä''. Jos näin on, en ihmettele tosin yhtää jos mitsunkin ovat.

    Mutta tosiaan, en tiedä.






    Mä oon ajanu Mitsun outlanderia 2,4-litraisella + CVT:llä ja kokemus oli todella positiivinen verrattuna esim Nissaniin.



    Sen mitä muistan, niin se kuminauhamainen venytys oli kokonaan poissa. Muistaakseni TM kirjoitti samaa runsas vuos sitte kun mitsun CVT tuli outlanderiin.



    Ja näyttäähän IS:n kanta olevan aika sama ku meikäläisen kokemus

    http://www.iltasanomat.fi/autot/t/mitsubishi/1515095



      
  • Mielestäni tuo Legacy konsepti näyttää oikein hyvältä ja sisätilatkin miellyttävät silmääni, toisin kuin vaikkapa Imprezan. Voipi hyvinkin olla seuraava kulkuväline jos kerran automaattikin saadaan ajan tasalle, eikä myyntiintulo viivästy. Paljon riippuu moottorivaihtoehdoista.



    Aika vähän tuota tietoa kuitenkin netissä vielä on vaikka tuotantomallin esittelyn pitäisi tapahtua joskus loppukesästä. Mitä tuossa vähän yritin googlettaa niin en löytäny oikein tietoa itseä kiinnostavista pienemmistä moottorivaihtoehdoista. Kun täälläkin muutama Subarumies pyörii niin olisiko heillä tietoa vaikkapa jostain keskustelufoorumista missä olisi enemmän tietoa ja voisi seurata tilannetta kun uusia tietoja vuotaa julkisuuteen?



    Toinen kysymys koskee tuota Subarun lisävarustepolitiikkaa. Ainakin pari vuotta sitten sain sellaisen kuvan, että ainoa valinnainen tehdaslisävaruste oli metalliväri, eli ei oikeastaan ollut mitään lisävarustelistaa mistä saisi itse ruksia ne mitä haluaa. Lähinnä kiinnostaisivat parkkitutkat eteen ja taakse, sekä paremmat stereot ja bluetooth. Tiedän että nuo kaikki saa jälkeenpäinkin asennettua, mutta ei mielellään aivan uutta autoa veisi heti pajalle, sekä tehtaan alkuperäiset varusteet ovat yleensä paljon siistimmän näköiset. Myös tutkan avulla toimivat "älykäs" vakionopeudensäädin kiinnostaisi, nuotahan on saanut esimerkiksi Accordiin ja edellisestäkin mallista lähtien ja nykyään melkein kaikkiin tuon luokan autoihin saa.



    Myöskin tuo Outback-mallin myyntiin tulo kiinnostaa, eli onko tulossa samaan aikaan muidenkin korimallien kanssa? Kiitos jo etukäteen jos joku osaa näihin kysymyksiin vastata.

      
  • Thorne2:



    Paljon riippuu moottorivaihtoehdoista.

    -tosiaan, joka virallisessa jutussa puhutaan vaan tästä 3.6 -koneesta, mutta muista ei juuri ole ollut tietoa.

    Kuvittelisin että tämä 2.5 nelisylinteri-turbo nyt ainakin kuuluu valikoimaan. Se taas on toinen juttu, mitä tänne tuodaan ( Subarun kohdallahan parhaat versiot ovat aina loistaneet poissaolollaan tuontiohjelmassa )


    Aika vähän tuota tietoa kuitenkin netissä vielä on vaikka tuotantomallin esittelyn pitäisi tapahtua joskus loppukesästä. Mitä tuossa vähän yritin googlettaa niin en löytäny oikein tietoa itseä kiinnostavista pienemmistä moottorivaihtoehdoista. Kun täälläkin muutama Subarumies pyörii niin olisiko heillä tietoa vaikkapa jostain keskustelufoorumista missä olisi enemmän tietoa ja voisi seurata tilannetta kun uusia tietoja vuotaa julkisuuteen?


    -suomen klubi on melko kuollut paikka.

    Jenkeillä on muutama hyvä Subaru forumi.



    Toinen kysymys koskee tuota Subarun lisävarustepolitiikkaa. Ainakin pari vuotta sitten sain sellaisen kuvan, että ainoa valinnainen tehdaslisävaruste oli metalliväri, eli ei oikeastaan ollut mitään lisävarustelistaa mistä saisi itse ruksia ne mitä haluaa.


    -näinhän se tuntuu olevan. Itsekkin olen aikanaan tarjouksen hakenut, ja eipä siellä juuri muuta ollut kuin rengaspaketit, vetokoukku ja oliko metalliväri.

    Käsittääkseni kyllä vakiona on kaikki oleellinen, paitsi nämä parkkitutkat ja älyvakkarit.


    Myöskin tuo Outback-mallin myyntiin tulo kiinnostaa, eli onko tulossa samaan aikaan muidenkin korimallien kanssa? Kiitos jo etukäteen jos joku osaa näihin kysymyksiin vastata.


    -en ole kuullut Outbackista mitään, tämän uuden legacyn tiimoilta.

    Outbackhan on lähinnä vain yksi korimalli legacysta, eli ei kokonaan eri auto, ( vaikka sitä kokonaan eri mallina mainostetaan ) joten kai se tulee samoihin aikoihin, ja on tullut ennenkin.
      
  • http://legacygt.com/forums/?



    http://www.subaruoutback.org/forums/



    Tuolta jotain voi löytyä. Lähinnä Lega GT sivulta, news&rumours osiosta.

    Aika vähän on vielä tihkunut mitään virallista. Syksyllä tulee tuotantoversio näytille, ja ilmeisesti myöskin Outback esiteltäisiin samoihin aikoihin.



    Huhuja asian tiimoilta on, että Outback muuttuisi korkeammaksi (koriltaan) ja kauemmas Legacystä. Tämä ei kyllä minua miellyttäisi, mutta ilmeisesti markkinoilla on toiveita tuohon suuntaan. Lähimmäksi on veikkailtu Toyota Venza mallia:

    image



    Näin eräs "sisäpiiriläinen" on kertonut USA markkinoilta:



    2010 Legacy - September 2009 Release, 2.5, 2.5-Turbo, 3.6 engines, MT & CVT available depending on engine.

    2010 Outback - October 2009 Release, 2.5 & 3.6 engines, MT & CVT available depending on engine.




    Tuo CVT huhu pyörii sitkaasti liikkeellä, joten siinä voinee olla jopa jotain perääkin??

      
  • Petos:



    Ei noita vähän erikoisempia Legacyjä tuoda muuallekaan Eurooppaan brittejä lukuunotttamatta. Mitsulla sama tilanne. Johtuu käsittääkseni siitä, että niitä ei edes tehdä vasemmanpuoleisella ohjauksella.



    Briteissä noita erikoisempia japsikikottimia löytyy juuri sen vasemmanpuoleisen liikenteen takia.

      
  • simppa:

    Petos:

    Ei noita vähän erikoisempia Legacyjä tuoda muuallekaan Eurooppaan brittejä lukuunotttamatta.






    -totta. Legacy GT:tä ( joka tietysti eniten harmittaa ) tosin on ollut ainakin jenkeissä/kanadassa, ehkä muuallakin, ja sitä on kaiketi ratti vasemmalla malliallakin.



      
  • Onko palstalla Legacy omistajia? Myös koeajo tuntemuksia voi laittaa? Minkälaisia kokemuksia; ajettavuus, kulutus, luotettavuus, melu, tilat.... ?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit