Volvoon ollaan eniten tyytyväisiä Saksassa

14 kommenttia

http://www.automotorsport.se/news/22948/svenskt-i-topp-n%C3%A4r-tyska-kunder-rankar/



JD Powerin tutkimuksessa Volvo peittosi mm. japsit ja Mercedeksen.

  
  • Hesarin juttu samasta aiheesta:

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Saksan+tyytyv%C3%A4isimm%C3%A4t+autoilijat+ajavat+Volvolla/1135267092366



    Volvo nappasi voittonsa vieläpä suureksi osaksi siksi, kun se sai korkeat pisteet automerkin vetovoimaisuudesta.



    Miten onkaan käynyt, kun kiinalaiset ostivat Volvon? Nythän sillä menee joka rintamalla paremmin kuin koskaan.



    Tässä toinen esimerkki Volvon hyvästä saavutuksesta eli voitto ADAC:n eli Saksan autoliiton testissä hätäjarrutusjärjestelmistä. Hyvä suomenkielinen 4 sivun juttu testistä on uusimmassa Moottori-lehdessä, mutta tuossa asia saksaksi. Volvo sai ainoana arvosanan erittäin hyvä ja vastassa oli lähes 2 kertaa kalliimpia kilpailijoita. Jalankulkijan havaitsemistoimintoa ei edes testattu eli se on vielä lisäplussaa Volvolle. Ainut moite Volvolle oli että törmäysvaroitus on joskus ennenaikainen.



    http://www.adac.de/infotestrat/tests/assistenzsysteme/notbremsassistent/default.aspx?tabid=tab1



    Arvosanataulukon kohdat suomennettuna Moottori-lehdestä:

      - ADAC arvosana - Yleisarvosana - Lähestyminen, kun kohde liikkuu hitaasti - Lähestyminen, kun kohde hidastaa - Lähestyminen, kun kohde jarruttaa ja pysähtyy - Lähestyminen, kun kohda on paikallaan - Varoitusjärjestelmä - pisteet: automaattinen jarruassistentti - pisteet etäisyysvaroitin - pisteet toimintavirhe
      
  • Kaikkien ylisanojen jälkeen kannattaa huomata, että Volvo ei ole erityisen haluttu Saksassa. Parhaiten myyvä malli on sijalla 77. tilastoissa. Ostajakunta on siis hyvin valikoitunut ja se parantaa monesti tulosta näissä tyytyväisyskyselyissa.

      
  • NHB:

    Kaikkien ylisanojen jälkeen kannattaa huomata, että Volvo ei ole erityisen haluttu Saksassa. Parhaiten myyvä malli on sijalla 77. tilastoissa. Ostajakunta on siis hyvin valikoitunut ja se parantaa monesti tulosta näissä tyytyväisyskyselyissa.




    Onko yllättävää, että saksalaiset ostaa etupäässä saksassa tehtyjä autoja. Niinhän suomalaisetkin ostaa Nokian kännyköitä huolimatta siitä onko ne parhaita vai ei.



    Jätit ilmeisesti tarkoituksella kommentoimatta Volvon voiton hätäjarrutusjärjestelmien testissä, kun sitä on vaikeampi vähätellä. :smile:

      
  • A-utoilija:

    Jätit ilmeisesti tarkoituksella kommentoimatta Volvon voiton hätäjarrutusjärjestelmien testissä, kun sitä on vaikeampi vähätellä. :smile:


    Ok, täytyy toivoa kun joku yrittää ajaa päälleni, että hänellä on riittävän uusi ja varusteltu Volvo.

      
  • No, saksalaiset tuntuvat menevät hyvin kaupaksi Kiinassa ja Ruotsissa. 2010 Ruotsissa myydyimmät saksalaiset kansanmallit olivat sijoilla 2 ja 3. Paras saksanpremium löytyi jo 6. sijalta.



    En ole vielä oikein muodostanut mielipidettäni noista jarrusysteemeistä. Volvokin on demostroinut, ettei tekniikka ole vielä kypsää. ADAC:n testissä näytti menevän pisteet ristiin. Pienet erot systeemin toiminnassa eivät ole kyllä minulle kovin merkityksekkäitä asioita. Ehkä tärkein asia olisi jalankulkijoiden suojeleminen.

      
  • Volvomiehenä kiva nähdä, että parempaa on näkyvissä. Valittu uusi linja näyttää kannattavan Volvolle, vaikka minulle se tarkoittaakin merkin vaihtoa.



    Kuvittelin jo, ettei Volvolla ole resursseja siirtyä enää turvallisuusasioissa johtavien merkkien joukkoon, mutta Volvo saattaa osoittaa tämän arvioni vääräksi?



    Muut valmistajat ovat jo aiemmin oppineet tekemään lämpimiä ja turvallisia autoa. Jos Volvosta otetaan pois myös käytännöllisyys ja yksinkertaisen tekniikan ylläpidettävyys kyläsepällä tai vaikka kotitallissa, niin millä se enää erottuu kilpailijoistaan?



    Koko mallistossa ei ole enää vuosiin ollut yhtään sedania, jonka takapenkille tällainen 181-senttinen (persjalkainen) hukkapätkä mahtuisi istumaan niin ettei pää vastaa kattoon.



    Kartanoautot on jo aiemmin kutistettu Sportwagoneiksi ja nyt näyttäisi niidenkin alasajo golfbägille mitoitetuksi elämäntapafarmariksi alkavan V60-sarjasta.



    Mutta koska ostajia riittää, olen ilmeisesti vähemmistössä ja vaihtoehtojen olemassaolo on ilman muuta positiivinen asia.

      
  • 740 GLE:


    Volvomiehenä kiva nähdä, että parempaa on näkyvissä. Valittu uusi linja näyttää kannattavan Volvolle, vaikka minulle se tarkoittaakin merkin vaihtoa.

    Kuvittelin jo, ettei Volvolla ole resursseja siirtyä enää turvallisuusasioissa johtavien merkkien joukkoon, mutta Volvo saattaa osoittaa tämän arvioni vääräksi?

    Muut valmistajat ovat jo aiemmin oppineet tekemään lämpimiä ja turvallisia autoa. Jos Volvosta otetaan pois myös käytännöllisyys ja yksinkertaisen tekniikan ylläpidettävyys kyläsepällä tai vaikka kotitallissa, niin millä se enää erottuu kilpailijoistaan?

    Koko mallistossa ei ole enää vuosiin ollut yhtään sedania, jonka takapenkille tällainen 181-senttinen (persjalkainen) hukkapätkä mahtuisi istumaan niin ettei pää vastaa kattoon.

    Kartanoautot on jo aiemmin kutistettu Sportwagoneiksi ja nyt näyttäisi niidenkin alasajo golfbägille mitoitetuksi elämäntapafarmariksi alkavan V60-sarjasta.

    Mutta koska ostajia riittää, olen ilmeisesti vähemmistössä ja vaihtoehtojen olemassaolo on ilman muuta positiivinen asia.




    Yksinkertaista, kyläsepällä tai kotitallissa ylläpidettävää tekniikkaa ei ole ollut nykyautoissa enää pitkiin aikoihin. Siinä asiassa ei juuri ole eroja eri automerkkien välillä. Nykyautoista voi lähinnä itse tarkistaa nesteitä ja tehdä vuosittaiset renkaanvaihdot ja jotain pientä noiden lisäksi, kuten sulakkeiden ja lamppujen vaihtamista ym.



    Väitätkö, ettet mahdu S80:n takapenkille istumaan pää suorana tai ettei V70:ssä ole tavaratilaa tarpeeksi tarpeisiisi? Jos V70:n tilat ei riitä, niin isompia vaihtoehtoja farmariluokassa jää aika vähän, esim. Superbin tavaratilat todettiin Tuulilasin parivertailussa pienemmiksi. V60:n kohderyhmä ei selvästikään ole isot lapsiperheet, mutta tilaa siinäkin on monille muille kohderyhmille aivan riittävästi.



    Nythän V70, XC70 ja S80 on juuri saaneet jonkinmoisen faceliftin. D5 moottori on saanut lisää tehoa ja vääntöä ja kulutus on 8 % pienentynyt ja Drive-versioon on tullut 115 hv moottori. Saksan ADAC-testissä parhaaksi valittu City Safety on noissakin nyt vakiona. Kojelautaan on tullut iso värinäyttö ja kojelaudan saa nahalla verhoiltuna ja autoon saa internet-pohjaisen älypuhelimella toimivan palvelun Android- ja iPhone -puhelimiin. Iltalehti kertoo lisää:



    http://www.iltalehti.fi/autot/2011062613934763_au.shtml



    Joten ei Volvo ole jäänyt paikalleen polkemaan. Itse toivoisin vielä yhtä parannusta eli kilpailijoiden veroista automaattia, joka ei hukkaisi tarpeettomasti tehoa ja joka ei kuluttaisi manuaalia enempää.

      
  • A-utoilija:

    Yksinkertaista, kyläsepällä tai kotitallissa ylläpidettävää tekniikkaa ei ole ollut nykyautoissa enää pitkiin aikoihin. Siinä asiassa ei juuri ole eroja eri automerkkien välillä. Nykyautoista voi lähinnä itse tarkistaa nesteitä ja tehdä vuosittaiset renkaanvaihdot ja jotain pientä noiden lisäksi, kuten sulakkeiden ja lamppujen vaihtamista ym.




    Aika hyvin merkkikohtainen parin satasen testeri hakee auton kaikista tietokoneistetuista alijärjestelmistä vikoja silloin harvoin kun niitä ilmenee. Nyt ei ole kyse siitä, että ajotietokoneen sanoessa että "parkkitutka vaatii huoltoa" kotitallissa kiinni tökätty BSR testeri sanoo että "parkkitutka on disabloitu koska anturi 1 antaa virheellisen signaalin".



    Nyt on kyse siitä, että sen anturin vaihtamiseksi pitää repiä autosta koko valtava puskuri irti varoen samalla kolhimasta sitä letkeää muovipuskuria. Kuten myös lampunpesimen ilmaisessa kotikorjauksessa poistetaan autosta etupuskuri. Takaluukun kahvan mikrokytkimen kilahtaessa ostetaan sen 2 euron kytkimen kanssa yhdeksi muovikappaleeksi valetut kilpivalot ja takaluukun kahva parilla sadalla ja aletaan maalata sitä korin väriseksi. Moottorin tukikumiakaan ei saa enää parin kympin irtopuslana, vaan pitää ostaa koko kannake puslineen. Satanen juuri ja juuri riittää. Mutta tähän vanhaan facelift S80-malliin sentään mahtuu ihmiset sisälle.



    Saatat hyvinkin olla oikeassa, että nykyisin muutkin autot suunnitellaan entistä vähemmän korjaamisen kannalta.



    Mutta ennen Volvo oli siinä suhtessa hyvin suunniteltu myös ylläpidettäväksi, joten nyt tuo etu on hukattu ja on yksi syy vähemmän ostaa Volvo.



    A-utoilija:

    Väitätkö, ettet mahdu S80:n takapenkille istumaan pää suorana tai ettei V70:ssä ole tavaratilaa tarpeeksi tarpeisiisi? Jos V70:n tilat ei riitä, niin isompia vaihtoehtoja farmariluokassa jää aika vähän, esim. Superbin tavaratilat todettiin Tuulilasin parivertailussa pienemmiksi. V60:n kohderyhmä ei selvästikään ole isot lapsiperheet, mutta tilaa siinäkin on monille muille kohderyhmille aivan riittävästi.


    Tällä viikolla moottorin tukikumeja sekä vanhaan V70 että facelift S80:n hakiessani ihmettelimme myyjän kanssa yhdessä kun koeistumissani S40, S60, S80 ja V60 jokaisssa nuppi vastaa kattoon. Ei hiuksia hipoen vaan kattoverhoilu kuopalla päälaen kohdalta.



    Varmasti monelle muulle nuokin tilat riittävät ja heille Volvo on hyvä vaihtoehto. Minä muistan vielä ajan, jolloin henkilö-Volvon takapenkillä oli samanikäistä pikkuautoa (vaikkapa VW Golf) mukavammat tilat. Nyt ei ole.



    Vaikka en olekaan mitenkään poikkeuksellisen pitkä, minulla on pitkä selkä ja lyhyet jalat. Penkin siirtokiskoja on joka autossa paljon enenmmän kuin minä tarvitsen (ja se on hyvä, koska joku sitäkin tarvitsee). Päätilaa sen sijaan ei ole monessakaan sedanissa. Miksi pitää valita päätilan ja jalkatilan välillä? Ennen ison Volvon ostaja sai molemmat.



    Ei Volvo tässä huonossa kehityksessä yksinään ole. Superb ja A6 ovat samanlaisia businessluokan jalkatiloilla varustettuja matalakattoisia neliovisia 2 + 2 koreja.



    V70 tilat todellakin riittävätkin joka suuntaan, siitä ei ole mitään epäilystä. Pelkäsinkin V60 olevan uuden ajan farmarivolvojen ensimmäinen edustaja, joka viitoittaa tietä entistä pienemmälle V70:lle jatkossa. Toivottavasti olen väärässä?



    A-utoilija:

    Itse toivoisin vielä yhtä parannusta eli kilpailijoiden veroista automaattia, joka ei hukkaisi tarpeettomasti tehoa ja joka ei kuluttaisi manuaalia enempää.


    Samaa mieltä ja alun perin draftasinkin muutaman kommentin A-W automaatista postiin, johon vastasit. Pyyhin sen kuitenkin pois ennen lähettämistä, koska automaattia en ostaisi kuitenkaan, joten polttoaine- ja huoltokulut maksimoiva Aisin-Warner ei ole minulle ongelma.

      
  • Se on kyllä totta että vanhempi Volvo tulee tosi halvaksi ylläpitää sellaiselle joka tuon tuon ylläpidon osaa. Perustuu siihen mitä olen asioita seuraillut vierestä.

      
  • A-utoilija:


    Yksinkertaista, kyläsepällä tai kotitallissa ylläpidettävää tekniikkaa ei ole ollut nykyautoissa enää pitkiin aikoihin.




    Kauan sitten jo voivoteltiin ruiskumoottorien yleistyessä, että eihän niille voi tehdä mitään, mutta eipä ne juuri sen kummempia ole. Kalliita antureita ja säätimiä vain enemmän eikä 2000-luvun autotkaan mitään avaruustekniikkaa sisällä, paljon pystyy itse tekemään, jos vain on halua. Nykyään nettikin on täynnä neuvon antajia.



    Konehuoneet ovat vain merkistä riippumatta nykyyän niin täynnä tavaraa, että se tuo lisä haastetta, mutta samanlailla niitä jarrulevyjä, paloja, niveliä, hihnoja ym. voi itse vaihdella, mutta nykyään ihmisillä on muuta tekemistä kuin sotkea käsiään auton kanssa.

      
  • NHB:

    Kaikkien ylisanojen jälkeen kannattaa huomata, että Volvo ei ole erityisen haluttu Saksassa. Parhaiten myyvä malli on sijalla 77. tilastoissa. Ostajakunta on siis hyvin valikoitunut ja se parantaa monesti tulosta näissä tyytyväisyskyselyissa.




    No eipä aiemmin vuosia ykköstiloja ottanut Toyotakaan kuulu Saksassa mihinkään myyntiykkösiin. Puhumattakaan Porschesta tai Lexuksesta, jotka myös ovat pärjänneet monissa tyytyväisyystilastoissa.



    Suomenkin merkkien merkki -tutkimukset ja muut ovat tilastollisesti aika kyseenalaisia, ottaen huomioon myyntimäärien erot ja vähiten myytyjen olemattoman kokoisen asiakaskunnan. Saksasta sentään saadaan sijalta 77.kin tilastollisesti jotenkin merkitsevä aineisto.

      
  • Opelixi:

    Kauan sitten jo voivoteltiin ruiskumoottorien yleistyessä, että eihän niille voi tehdä mitään, mutta eipä ne juuri sen kummempia ole.




    Samaa itkuvirttä jo pari vuosikymmentä takaperin hieman pelokkaana kuulleena voin nyt todeta, että hyvin kävi. 740 GLE:n pellin alla on aika lailla sama KE-Jetronic joka sinne tehtaalla asennettiin.



    Molemmat polttoainepumput on vaihdettu, samoin suutinsarja kertaalleen.



    Keskikulutus 9.1 sadalle ensimmäisten 300.000 km keskiarvona kertoo, että kaasutinmoottori olisi ollut paitsi kylmäkäynnistysten vuoksi ikävämpi ajaa, myös käyttökustannuksiltaan kalliimpi.



    Nyt on taulussa yli 399.000 km ja korjaussaldo edelleen sama kuin käyttöauton ajalta. Jos vain akku on kunnossa, B230E räjähtää käyntiin aina talviseisonnan jälkeen ilman temppuilua.



    Ja aivan sama kuka vääntää avaimesta, koska toisin kuin kaasutinmallissa, K-Jetin kuljettajan ei tarvitse tietää miten moottori toimii, koska se tietää sen itse. Kuski vain kääntää avaimesta ja lähtee ajamaa miettimättä ryypyn annosteluja ja polkimen lirputuksia.



    Se onneton vielä kääntyykin ratistä kääntämällä, sanan molemmissa merkityksissä, tosin kuin...



    Kaiken tämän vuoksi käyttöauton merkki vaihtuu ennen talvea. (mutta Seiska jää, luonnollisesti)

      
  • Kumma kyllä autojen korien korkeudet ovat jopa nousseet. Onhan uusi s80 paljon korkeampi kuin 7/900 sarjalaiset. Onkohan takapenkkien ahterikohtien korkeutta nostettu 5 - 10 cm, jotta huonolonkkaisetkin pääsevät takapenkeille.

      
  • Onhan sitä korkeutta jossakin, mutta takapenkkiläiset eivät hyödy siitä, jos A- ja B-pilareiden välissä on paljon korkeutta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit