Mistä autosta löytyy taukoviilennys/-lämmitys?

35 kommenttia
«1

Etsin siis autoa, jossa kesäisin voi ilmastoinnin jättää joksikin ajaksi (toimi 10-15 min C4 Picasso 2,0 HDi:ssa "Rest"-nappulasta) moottorin sammuttamisen jälkeen - kiertovesipumppu piti "ilmastoinnin" päällä, eli viileätä piisasi. Samoin talvella laite toimi toisin päin, eli lämmintä riitti samaisen ajan.



Nyt kun on perheessä koira on ominaisuus entistä tarpeellisempi, kun voi helpommin jättää koiran hetkeksi autoon koiran kärsimättä. Löytyykö muista malleista (miel. diesel ja automaatti) samaista ominaisuutta?

  
  • Mersuista löytyy.

      
  • En ole perillä uusista Bemareista tuon suhteen, mutta ihme olisi jos ei tuota löytyisi kun jo iän vanhoissahan ainakin lämmitys toimii Rest-napista sen aikaa kun lämmintä vettä riittää koneessa ja virtaa akussa.

      
  • Fisker Karma. Tai tuo juuri esitelty Surf malli voi paremmin sopia koiran kuljetukseen. Tosin ei kovin isolle koiralle sekään.

    Ja siis viilennys hoituu aurinkopaneeleilla, lämmitys voisi periaatteessa onnistua isojen akkujen turvin, mutta tästä en tiedä onko toteutettu.

      
  • caster:

    Etsin siis autoa, jossa kesäisin voi ilmastoinnin jättää joksikin ajaksi (toimi 10-15 min C4 Picasso 2,0 HDi:ssa "Rest"-nappulasta) moottorin sammuttamisen jälkeen - kiertovesipumppu piti "ilmastoinnin" päällä, eli viileätä piisasi. Samoin talvella laite toimi toisin päin, eli lämmintä riitti samaisen ajan.

    Nyt kun on perheessä koira on ominaisuus entistä tarpeellisempi, kun voi helpommin jättää koiran hetkeksi autoon koiran kärsimättä. Löytyykö muista malleista (miel. diesel ja automaatti) samaista ominaisuutta?




    Jos en ihan väärin muista 2010mallin Astrassa on ko. toiminta.

      
  • Löytyy jokaisesta jälkiasennetusta Eberistä, joka asennettu automaatti-ilmastointiin. Kesällä kun säädät lämmittimen viileälle se puhaltaa Eberin käynnistyttyä ulkoviileää sisään.

      
  • "moottorin sammuttamisen jälkeen - kiertovesipumppu piti "ilmastoinnin" päällä, eli viileätä piisasi. Samoin talvella laite toimi toisin päin, eli lämmintä riitti samaisen ajan."



    Tuo "viileää piisaa" on vaikea ymmärtää. Eihän autossa oikeasti ole mitään varastoa, josta 10-15 min saa viileää sen jälkeen kun ilmastoinnin kompura on pysähtynyt. Jos ulkona on +30C ja aurinko paistaa autoon, pelkkä ulkoilman sisäänpuhaltaminen ei juuri viilennä. Eihän ilmastointia mihinkään tarvita, jos pelkkä puhallus hoitaisi homman, erityisesti liikkuvan auton jäähdytyksen.

    Lämmintä toki saa talvella kun lohkon sisältä voi ottaa jäähdytysvedestä energiaa ja lämmittää sillä kabiinia.



      
  • Eihän ilmastointia mihinkään tarvita, jos pelkkä puhallus hoitaisi homman, erityisesti liikkuvan auton jäähdytyksen.

    <

    blockquote>



    Niinpä, mitä sitä ennen tehtiin, ennen kuin ei ollut ilmastointia?

      
  • Nasse:

    <

    blockquote>Eihän ilmastointia mihinkään tarvita, jos pelkkä puhallus hoitaisi homman, erityisesti liikkuvan auton jäähdytyksen.



    Niinpä, mitä sitä ennen tehtiin, ennen kuin ei ollut ilmastointia?




    Hikoiltiin?



      
  • Löytyy jokaisesta jälkiasennetusta Eberistä, joka asennettu automaatti-ilmastointiin. Kesällä kun säädät lämmittimen viileälle se puhaltaa Eberin käynnistyttyä ulkoviileää sisään.




    Joo toi ominaisuus on tuttu kaverin Seatista Eberillä varustettuna - se tosin vaan puhaltaa ulkoilmaa, ei viilennettynä tai lämmitettynä.



    On se ihme, jos ranskalainen on keksinyt noin hienon värkin, jota muut eivät ole kopioineet, kesällä hieno ominaisuus, kun käväiset kioskilla ja kymmenen minuutin kuluttua palatessasi autoon puhaltaa edelleen viileää - sama tietenkin talvella toisinpäin.

      
  • En tiedä kyllä kuka tuon on keksinyt, mutta lukuisissa 90-luvun Mersuissa ja Bemareissa noita on näkynyt varusteena.

      
  • Muuten, jos samainen ominaisuus löytyy mersuista, niin miksi taksitolpilla autot käyvät tyhjäkäyntiä kesät talvet?



    Kyselin kaverilta, jolla uusi 2011 BMW 320d farkku, ei ollut siitä ainakaan löytänyt ko. ominaisuutta - oiskohan sitten kalliimpien (yli 42 000 €) mallien ominaisuus?

      
  • Ymmärtääkseni autoissa ei ole "viilennystä" kun auto on parkkeeratuna. Ainoastaan täällä jo mainittu ulkoilman kierrättäminen hetken auton sisällä. Ulkoilmahan on yleisesti ottaen viileämpää auringonpaisteessa kun sisäilma auyon ollessa hetken parkissa. Auton lämpötila nousee nopeasti lähelle 50 asteeseen auringossa, silloin 30 asteen ulkoilman kierrätys autossa tuntuu viilennykseltä. Mersuissa ja Bemarissa ainakan ei ole viilennystä, ainoastaa tuuletustoiminne (rest).

      
  • kinapori:

    Mersuissa ja Bemarissa ainakan ei ole viilennystä, ainoastaa tuuletustoiminne (rest).


    Bemarin restwärme on tietysti myös lämmitys, varsinaista viilennystähän ei tietenkään voi saada kun kompura ei pyöri.

      
  • caster:

    Kyselin kaverilta, jolla uusi 2011 BMW 320d farkku, ei ollut siitä ainakaan löytänyt ko. ominaisuutta - oiskohan sitten kalliimpien (yli 42 000 €) mallien ominaisuus?


    Pitäis kattoa kotona esitteestä, mutta luulis että löytys E90/E91 restwärme.



    image



    Ehkä toi on sitten paketoitu jonkun laajemman ilmastoinnin tms. kanssa.

      
  • 235+255:

    kinapori:
    Mersuissa ja Bemarissa ainakan ei ole viilennystä, ainoastaa tuuletustoiminne (rest).

    Bemarin restwärme on tietysti myös lämmitys, varsinaista viilennystähän ei tietenkään voi saada kun kompura ei pyöri.




    Juu tottakai, tarkoitin tuota myös.

      
  • Skoda Superb. (lisävarusteisessa) Kattoluukussa on aurinkopaneelit, jotka tuottavat sähköä puhallusta varten. Ja Skoda tosiaan mainostaa, että jonkinasteista viileää pitäisi tulla.



    Superb farkun takakontti on varmasti myös sekin käyttökelpoinen, mikäli koira on iso.



    Omasta mersusta löytyy vastaava.

      
  • 235+255:

    Pitäis kattoa kotona esitteestä, mutta luulis että löytys E90/E91 restwärme.

    image


    E91 LCI:n esitteen mukaan restwärme kuuluu automaatti-ilmastointiin, joka on mukana comfort-paketissa ja varmasti myös business-paketissa.

      
  • Näin on. Sille ei vain ole enää erikseen merkittyä näppäintä, vaan se löytyy joko i-driven valikoista (climate > activate independent ventilation) tai painamalla kerran kuskin puolen lämpötilasäädintä moottorin sammutuksen jälkeen. Toki sen voi myös ohjelmoida johonkin noista i-driven ohjelmoitavista näppäimistä.



    Ja varsinaista jäähdytysilmastointia noista ei tuota mikään, ellei sitä ilmastoinnin kompuraa pyöritä (joku) moottori. Tuskin sitä akkuvirralla tai aurinkokennoilla pyöritellään, paitsi ehkä Fiskerissä?

      
  • Hikoiltiin?


    Ja autoiltiin ihan normaaliin malliin ja hauskaa pidettiin!

      
  • On se ihme, jos ranskalainen on keksinyt noin hienon värkin, jota muut eivät ole kopioineet, kesällä hieno ominaisuus, kun käväiset kioskilla ja kymmenen minuutin kuluttua palatessasi autoon puhaltaa edelleen viileää - sama tietenkin talvella toisinpäin




    Taitaa olla tosiasiassa unta. Toimiva systeemi on pitää kaksia avaimia ja jättää auto tyhjäkäynnille. Ja koirat tykkää.

      
  • Skoda Superb. (lisävarusteisessa) Kattoluukussa on aurinkopaneelit, jotka tuottavat sähköä puhallusta varten. Ja Skoda tosiaan mainostaa, että jonkinasteista viileää pitäisi tulla.




    Kuullostaa ihan järkevältä, sillä Peltier-tsydeemi varmaan toimii aurinkopaneeleillakin ja pienellä virran kulutuksella.

      
  • Nasse:

    On se ihme, jos ranskalainen on keksinyt noin hienon värkin, jota muut eivät ole kopioineet, kesällä hieno ominaisuus, kun käväiset kioskilla ja kymmenen minuutin kuluttua palatessasi autoon puhaltaa edelleen viileää - sama tietenkin talvella toisinpäin


    Taitaa olla tosiasiassa unta. Toimiva systeemi on pitää kaksia avaimia ja jättää auto tyhjäkäynnille. Ja koirat tykkää.




    Tai hankkia auto jenkkilästä. Siellä on ainakin Fordilla malleja, jotka on varustettu kaukokäynnistys-ominaisuudella. Esimerkiksi Mustang.

      
  • Minulla oli joskus vuonna miekka ja kilpi, Corolla. Olin tuunannut sitä digitaalisella lämpömittarilla joka oli lähes varjossa kojelaudassa polven vieressä.

    Muutaman kerran hikoiltiin ja pidettiin hauskaa kun lähdin töistä, mittari oli moodissa "- - - C" kun max näyttö oli vain 50C. Joskus LCD näyttö oli melkein musta lämmön vaikutuksesta. Autossa oli kattoluukku, josta sai takaosan ylös eli ilma vaihtui kivasti vauhdissa. Tuuletuspuhallus täysille ja kotiin 40km (n. 40min). Kotona mittari näytti enää +42C ja tuntui että kanavista tulee aikas lämmintä ilmaa. Kokeilin jo kerran, että irrotin lämmityskennon putket konehuoneen puolelta ja laitoin ne yhteen putkenpätkällä. Ei vuotanut hana eikä auto kylmennyt yhtään helpommin.

    Kuka näitä lämpöisiä kesiä enää muistaa? Ostin ekan ilmastoidun auton -94 (uusi 850) ja kaverit sanoi, että tuhlasin rahat kun otin ilmastoinnin, tulisi toimimaan korkeintaan vuoden pari. Toimi ilman mitään huoltoa 12 vuotta, jolloin myin auton n. 200tkm ajettuna.

      
  • taukoviilennykset toimii kyllä jonkin aikaa, sillä kyllä sitä viileääkin varastoituu jäähdytysjärjestelmään, kompuran ei tarvitse käydä koko aikaa. start-stop järjestelmissä lienee "varastoa" kasvatettu tarkoituksellakin. hidastettaessa kylmää ladataan, jolloin auto (jo viilennyt) pysyy sammuksissa aika pitkään, parikin minuuttia 30 asteen helteessä.



    taukolämmityksessä on koko moottorin lämpömassa käytettävissä, jolloin lämpöä saa aika pitkään.



    aurinkokennoilla tehdyissä "parkkeerausilmastoinneissa" homma toimii ihan tuuletuksen avulla, ilmaa ei viilennetä millään. aurinkokennoissa ei riitä potkua jäähdyttämän peltier-elementeillä mitään. mutta, jos auto on kesäkuumalla auringonpaisteessa niin jo pelkkä tuuletus on iso apu, penkit, kojelaudat, ilmastointikanavat, sisäverhoilu yms on paljon viileämpi, jolloin autoa startatessa ilmastoinnilla on paljon helpompi tehtävä. aurinko lämmittää suuruusluokkaa 500W/m2 maan pinnalla kauniina päivänä, korkeammalla enemmänkin. peltierit tarvitsisivat tehoa luokkaa kilowatin, ja sen tuottamiseen paneeleilla tarvittaisiin kymmeniä neliömetrejä.

      
  • Auringon teho on touko-heinäkuun max arvoina yli 1000w/m2. Ks. vuosikäyrät http://www.klaukkala-saa.fi/kayrat.php

    Ilman (hapen ja typen seos) ominaislämpökapasiteetti on 1 kJ/(K*kg). Ilman massa normaalipaineessa 15 C on 1,225 kg/m3. J = Ws

    Tästä saa laskettua että yhden kuution ilmamäärän lämmittämiseen/jäähdyttämiseen 20 asteella menee 7 Wh. Jos auton pinta-ala, jolla aurinko lämmittää sisätiloja, on vaikka 3 m2 (taitaa oikeasti olla enemmän) ja siihen kohdistuu 3000W lämmitysteho, niin auringon lämmittämisen kompensointi 20 astetta kylmemmällä ilmalla tarvitsee ilmavirtauksen joka on noin 430m3 tunnissa eli 120 L/s. Eihän tuo mahdotonta ole, mutta vaatii tehokkaan puhaltimen. Puhallus lisääntyy lineaarisesti, ellei jäähdytysilma olekaan 20 astetta kylmempää. Toisaalta jos ulkoilma on 30C, niin auton ilma jäähtyy vain 50 C:een em. puhalluksella.

      
  • Ainakin yhdessä ajamassani Bemussa menee ihan sähkötoiminen ilmastointikompurakin päälle kun auton kaukosäätimestä, ajastimesta tai rest-toiminnosta sen päälle haluaa. Eiköhän tuo onnistu myös iPhonella/iPadillä BMW App:ia käyttämällä, en ole kokeillut.



    Ja toimii hyvin pitkään, eli ihan viileäksi asti helposti kuumassakin ilmastossa ilman pelkoa että tulisi mitään käynnistysvaikeuksia koskaan.



    Taitaa tosin olla ainoa Bemun malli jossa tuo 'Standklimatisierung' varuste on, ainakin toistaiseksi.

      
  • Putput:


    Taitaa tosin olla ainoa Bemun malli jossa tuo 'Standklimatisierung' varuste on, ainakin toistaiseksi.




    Onko kyseessä hybridi?

      
  • Putput:

    Ainakin yhdessä ajamassani Bemussa menee ihan sähkötoiminen ilmastointikompurakin päälle kun auton kaukosäätimestä, ajastimesta tai rest-toiminnosta sen päälle haluaa. Eiköhän tuo onnistu myös iPhonella/iPadillä BMW App:ia käyttämällä, en ole kokeillut.

    Ja toimii hyvin pitkään, eli ihan viileäksi asti helposti kuumassakin ilmastossa ilman pelkoa että tulisi mitään käynnistysvaikeuksia koskaan.

    Taitaa tosin olla ainoa Bemun malli jossa tuo 'Standklimatisierung' varuste on, ainakin toistaiseksi.




    Bemarin sivuille sanotaan, että max 3 min., joskin varmaan mukava peli kun kylmän puhallus jatkuu heti kun auton käynnistää. ActiveHybrid 5, 6 ja 7. Tuohan vaatii akulta "vähän" enemmän kuin normi käynnistysakulta. Napista päälle on varmaan käytännöllisin kun on tulossa autolle. Ajastimella tuo 3 min vaatii kyllä aika täsmällistä paikalletuloa.

      
  • Jorma L:


    Bemarin sivuille sanotaan, että max 3 min., joskin varmaan mukava peli kun kylmän puhallus jatkuu heti kun auton käynnistää. ActiveHybrid 5, 6 ja 7. Tuohan vaatii akulta "vähän" enemmän kuin normi käynnistysakulta. Napista päälle on varmaan käytännöllisin kun on tulossa autolle. Ajastimella tuo 3 min vaatii kyllä aika täsmällistä paikalletuloa.




    En tiennyt että siinä olisi jokin aikaraja, ainakaan noin lyhyt? Oletko varma ettei tuo 3 min ole se joka tarvitaan auton lämmön tiputtamiseen eikä max. toiminta-aika? Tai ettei tuota voisi pistää käymään useamman kerran jos haluaa?



    Joka tapauksessa aika hyvin taitaa viilentää 3 minuutissa, ehkä Dubaissa saattaa tarvita jopa tuota enemmän aikaa...



    Ja sellainen lisäys että ActiveHybrid 5:sta ei ole olemassakaan kaupoissa vielä, saati 6:sta. X6-hybridissä taas tuota ominaisuutta ei jostain syystä edes ole. Vain seiska-sarjassa.

      
  • Opelixi:



    Onko kyseessä hybridi?




    Natürlich.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit