Saab 9-3 TTiD 130 hv

13 kommenttia

Onko kellään kokemuksia uudesta Saab 9-3 TTiD 130 hv dieselistä? Miten vaihteiston välityssuhteet sopivat normaaliin ajoon, etenkin nyt talviolosuhteissa? Ovatko liian pitkät? Onko auto lämmin tavallisessa käytössä? Näkeekö valoilla? Kulkeeko auto suoraan vaappumatta yliherkästi tai vetelemättä sivuille? Miltä ajoasento tuntuu 175-senttiselle pitkällä matkalla? Kestääkö auto käyttöä vai onko murheita? Pitääkö luvattu alhainen kulutus paikkansa? Johan sitä tulikin kysyttyä.

  
  • Sen verran kokemusta, että 160hv manuaali versiota kävin ajamassa kun autoni oli huollossa.



    Vastauksia kysymyksiin:

    Vaihteiston välitys on erittäin sopiva. Ykkönen ei ole liian pitkä ja kaikki muut vaihteet tuntuu järkeviltä. Kuutonen on kerrankin kunnon maantievaihde. Vaihteiston tuntuma ei ole tarkin mahdollinen, mutta Saabin tyylinen kuten aiemminkin. Toimii.

    Onko auto lämmin tavallisessa käytössä? No, vakiovarusteena on Eber lisälämmitin kellolla. Auton lämpöeristys on erinomainen ja moottorikin tuottaa lämpöä. Ilmastointilaitteen toiminta pakkasoloissa on kiitettävä. Ei varmaan ole monta yhtä lämmintä diesel autoa tarjolla. Lämpö riittää myös taajama-ajossa.

    Erittäin Saabimainen siis myös näiltä osin.

    Valoiksi bi-Xenonit. Niillä näkee. Keila tosin pitkillä valoilla on pitkä ja kapea. Lyhyet on leveät ja selkeät.

    Valot sai TM:n arvioissa kiitettävän arvosanan.

    Auto kulkee suoraan ja vakaasti joka kelissä. Parasta ajettavuutta talvioloissa ehdottomasti. Ainoastaan liian leveillä renkailla saa autosta vetelevän ja epämukavan ajaa.

    175 senttiselle penkki soveltuu vaikka kuinka pitkälle matkalle. Vielä kun raaskit ottaa sähkösäädöt niin varmistat mukavaa ajoa pitkäksi aikaa.

    "Luvattu" alhainen kulutus tuskin sellaisenaan pitää paikkansa. Mutta kun verrataan vastaavantehoisiin ja kokoisiin niin kulutus on hyvin kuosissaan. Ruotsalaisten testeissä auto todella kulutti erinomaisen vähän.

    Auto kestää käyttöä todella hyvin. Ja murheet yleisestiottaen on aika pieniä. Tosin uudesta "eko versiosta" ei ole vielä kokemuksia. Mutta muutokset on sen verran pieniä että ne tuskin autoa mitenkään heikentää.



    Kyseisestä koneesta on raportoitu pari vesipumppu rikkoa pienillä kilsoilla (takuuseen) ja pari laturia. Sekä aiemmissa TID koneissa Eber lämmittimissä on ollut satunnaisesti hämminkiä 100tkm jälkeen.



    Itse olen nyt ajanut 180hv TTID:llä hieman yli 90tkm. Yksi pakoputken tiiviste on vuotanut. Kuskin sähköpenkissä oli johdotuksessa hämminkiä (ei aina liikkunut ylös / alas suuntaan). Nämä takuuseen. Muuten on menty huolto ohjelman mukaan. Yhtään ylimääräistä korjaamo käyntiä ei ole ollut.

    Tähän saakka luotettavin ja miellyttävin auto jonka olen omistanut.



    Uuden dieselin hinnoittelu on tosi onnistunut. Varustelu on hyvä ja auto on todella loistava. Ei muuta kuin tilausta vetämään. Suosittelen perättäistä koeajoa mahdollisten kilpakumppanien välillä. Talvikelillä. Ja mitä pidempään ajat, sen parempi (Saabille).



    Muistilista: xenon valot, maltilliset renkaat, sähköt penkkiin ja loput oman mielen mukaan.

      
  • Aeronautti:

    175 senttiselle penkki soveltuu vaikka kuinka pitkälle matkalle. Vielä kun raaskit ottaa sähkösäädöt niin varmistat mukavaa ajoa pitkäksi aikaa.


    Miksi korostat sähkösäätöjä penkkiin?

    Portaattoman säädön vuoksi, vai säädätkö penkit joka ajokerralle, vai miksi?

      
  • Miksi korostat sähkösäätöjä penkkiin?
    Portaattoman säädön vuoksi, vai säädätkö penkit joka ajokerralle, vai miksi?




    Penkkiin tulee ikäänkuin lisää säätömahdollisuuksia, koko penkin kallistus jne. Se laskee tarvittaessa alemmas ja nousee ylemmäs. Sekä näiden säätöjen helppous, eritoten jos autolla ajaa useampi kuin yksi henkilö.

    Ja pidemmällä matkalla ajettaessa on niin helppoa tehdä pieniä korjauksia asentoon tarvittaessa.

    Esimerkiksi maantiellä on (mulle) parempi pitää hieman pidempää asentoa kuin pelkässä kaupunkiajossa. Nämä muutokset jättää manuaalisäätöisessä tekemättä. Ei asiaa varmaan edes tiedosta sen koommin.





      
  • Aeronautti:

    Miksi korostat sähkösäätöjä penkkiin?
    Portaattoman säädön vuoksi, vai säädätkö penkit joka ajokerralle, vai miksi?


    Penkkiin tulee ikäänkuin lisää säätömahdollisuuksia, koko penkin kallistus jne. Se laskee tarvittaessa alemmas ja nousee ylemmäs. Sekä näiden säätöjen helppous, eritoten jos autolla ajaa useampi kuin yksi henkilö.
    Ja pidemmällä matkalla ajettaessa on niin helppoa tehdä pieniä korjauksia asentoon tarvittaessa.
    Esimerkiksi maantiellä on (mulle) parempi pitää hieman pidempää asentoa kuin pelkässä kaupunkiajossa. Nämä muutokset jättää manuaalisäätöisessä tekemättä. Ei asiaa varmaan edes tiedosta sen koommin.



    Noissa tapauksissa muistilla varustettu penkki on omiaan.

      
  • Mulla muistille ei ole muuta käyttöä kuin vaimon jäljiltä siirto omalle paikalle. Sen jälkeen pikku fiilailut ilman muistinappeja.

      
  • Miten oli meluisuus, jos vertaat omaasi.

      
  • Penteles, omistamissani autoissa tuo muisti ei ole toiminut vauhdissa. Ja hyvä niin.



    Olisi jänskää vaihtaa 190cm miehen asennosta 160cm naisen säätöihin huonolla kelillä motarilla.

      
  • Miten oli meluisuus, jos vertaat omaasi.




    Jos kysymys oli tarkoitettu minulle:



    Ei voi verrata. Oma auto on combi ja koeajoauto oli sedan. Mulla on nastarenkaat ja koeajoautossa kitkat. Eli näistäkin johtuen auto oli selkeästi hiljaisempi. Moottorin ääni kuului suunnilleen samaan tapaan kuin omassa, ehkä jotenkin karheampikäyntisempi? En tiedä, mutta tuollainen mielikuva jäi. Moottori sinällään on tosi hiljainen eikä missään tilanteessa pidä sisälle kabiiniin kuuluvaa dieselin melua. Matalaa huminaa pääasiassa.

    Äänieristykseltään auto kuuluu selkeästi "premium" sarjaan. Vaikka melua saattaa olla kohtalaisen paljon desibeleinä, on sävy sellainen tumma ja ärsyttämätön.

      
  • Aeronautti,

    kiitos vastauksestasi.

      
  • Olisi jänskää vaihtaa 190cm miehen asennosta 160cm naisen säätöihin huonolla kelillä motarilla.


    Toisin päin se vasta jänskää olisikin. Karkaisi rouvalta jarrupoljin. :innocent:

      
  • Aeronautti,

    onko sinulla kokemusta BioPower-malleista?



    St1:n RE85 tekee tuloaan muuallekin päin Suomea.

    Fordin FlexiFuel-malleissa on RE85:llä ajettaessa CO2-päästöt välillä 43-51 g/km.

    Lie myös Saabilla samankaltaista tasoa.

      
  • Eikö RE85 CO2 päästöt ole korkeammat kuin bensalla. Sen takia verotuskin tehdään bensa CO2 perusteella. Tietysti jos päästöistä vähenntään "bio"-osuus niin sitten päästöt voisivat olla tuota luokkaa. Verottaja ei kai tohon usko, vaikka ST1 jätteistä liemensä tekeekin.



    Kävin viikonloppuna koeajamassa 9-3:n dieselin. Ihan ok paketti, mutta kyllä rengasmelu oli aika runsasta jopa kitkarenkailla. En uskalla arvata millaista se on kun laittaa kesärenkaat alle. Itse kallistuisin kyllä ennemmin Exeoon dieseliin.

      
  • Nuo arvot ovat suoraan Fordin esitteestä:

    http://ford.webfellows.fi/flexifuel/esite.pdf



    Jos verotusarvoiksi otettaisiin nuo, niin näiden autojen hinnat olisivat toisenlaiset.



    Koetan hakea seuraavaksi vähäpäästöista autoa.

    Tavallinen bensa ja diesel eivät käy.



    Voisivat tehdä jotain tuolle Saabin rengasmelulle.



    Tässä on linkki, jonka avulla voit laskea ja vertailla päästöjä:http://www.etanol.nu/forbrukning.php



    Tässä vielä vahviketta päästöille:

    http://dodge.fi/mallisto/journey/flexfuel/

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit