Jaguar XF

59 kommenttia
«1

Avaan nyt tähän uuden keskustelun XF:stä, se kun taitaa olla aika mielenkiintoinen uusi auto. Tässä vaiheessa ei itsellä ole paljon sanottavaa itse autosta kun en ole vielä kokeillut, mutta voihan tässä jo nyt spekuloida eikä keskustelu mitään haittaa taida tehdä.



Tässä yksi pätkä Fifth Gearistä joka ei kuitenkaan ole hirveän informatiivinen kun ei ole vertailu ja koska huonoin ohjelman juontaja on tehnyt jutun:



https://www.youtube.com/watch?v=0zbMWRDim04



Lyhyesti muotoilusta pähkinänkuoressa: tuossa on se mitä tarkoitin muotoilussa sillä että mittasuhteet ovat kohdallaan ja ns. työn jälki eli raot, saumat, pintojen reunat ym. ovat kuin yhdestä vahvasta metallista tehtyjä eikä muovista. En tiedä onko se hirveän kaunis koska on vähän 90-lukulainen ylipyöristettyine muotoineen ja viistoilla pinnoilla kikkailu on aika halpa tapa saada muodosta 'menevä'. Tyylikäs, hillitty ja tasapainoinen se joka tapauksessa on ja yksityiskohdat ovat aika kauniita. Ruma se tuskin on kenenkään mielestä.



Se ei ole huono että siinä on käytetty hyvin samaa muotokieltä kuin Astonissa ja XK:ssa vaikkei se hirveästi sitä parannakaan itsessään. Se mikä on aika huono juttu on se että myös Mazda 6:ssa, ja muutamissa Fordeissa, varsinkin Mondeossa on käytetty lähes identtistä muotokieltä. Ja se sitten risteytetty jossain määrin Lexusmaiseen muodottomaan ja kliiniseen pulleuteen. Varsinkin hyvin samankaltaisuus Mondeon kanssa häiritsee minua. Ei se XF:ää tee auton huonommaksi tai vähemmän hyvännäköiseksi mutta mielestäni ikävä juttu silti.



Sisätiloissa Jagge osoitta Audille miten tehdään OIKEASTI kaunis sisustus. Siihen ei tarvita Audin tapaan kamalaa ergonomiaa ja kaiken selkeyden ja ergonomian uhraamista muotoilun eteen. Audin on muodikas samoin kuin rajattomalla budjetilla InterSportista ostoksilla ollut teini tai teinityttö liialla meikillä, eli hakemassa huomiota lapsellisella tavalla ja nimenomaan jipoilla. Jagge taas on kaunista ja paitsi näyttävää niin myös hillittyä. Kaikki Jaggen katseenvangitsijapiirteet ovat ennemmin innovaatioita ja kekseliäitä kuin Audin tapaan vain liioiteltuja juttuja joilla haetaan huomiota.



Bemu ei yritäkään olla muotoilullisesti hieno sisältä joten ehkä siksi annan sille esim. 5-sarjan rumaa sisustusta anteeksi, se on ikäänkuin vaatimaton, käytännöllinen ja teknisyyden ja toimivuuden ehdoilla tehty. Mersu taas on konservatiivinen kuin mikä ja vissiin tehtykin tutkimalla sitä mitä vanhukset autoiltaan haluavat. Lisäksi vielä huonon säästökampanjan jäljet E-Mersussa, uusi malli tulee varmasti muuttamaan tuota linjaa.



Odotan hyvää ajettavuudelta (syytä onkin koska Jagge on vähän altavastaaja historiansa takia), ja koneetkin kai kelpaavat vaikkeivät mitään viimeisintä teknologiaa ole (mutta diesel lähimpänä kärkeä ja varmasti riittävän hyvä ollakseen mukavasti kärkidieselien joukossa vaikkei tuon joukon kärjessä olisikaan).



Lelujen määrä on aina kiva osoitus valmistajan taidonnäytteistä ja kehittelyn tasosta mutta eiköjän käytännössä kuitenkin Jaggen lelumäärä riitä mukavasti eikä ole mikään puutteellinen juttu kuin korkeintaan erittäin nipottavalle vikoja hakevalle henkilölle.



Sen kuitenkin haluan tuoda esille että vaikka XF:n tilanne nyt näyttää hyvältä niin se tärkein ja pahin haaste on se että Mersun ja Bemun uudet mallit ovat kulman takana. Ne tuskin tulevat olemaan mitään läpihuutojuttuja Jaggelle. Uskon että moni tulee löytämään Jaggesta hyvän auton itselleen ja saavat yksilöllisemmän, tyylikkäämmän, ja harvinaisemman auton itselleen mutta edellen Saksalaiset tulevat olemaan ainakin puhtaasti tekniseltä kantilta katsottuna edellä. Toivon että Jagge pärjää hyvin ja luulen että XF on vasta ensimmäinen askel ylöspäin (oikeastaan ensimmäinen oli aika loistava S-Type), ja tulevat mallit tulevat olemaan ne erityisen kovat kilpailijat.



Ei se taloudellinen näkökanta omistajalle ihan pieni juttu ole, eli ellei jälleenmyyntiarvo pysy hyvänä ja muutoin kustannukset pysy sopivina kilpailijoihin nähden niin myynti tuskin kasvaa hirveästi. Arvon tippumista voi kiertää pitämällä auton pidempään ja puhtaana arvauksena luulisin asiakaskunnan pitävänkin Jaggea keskimäärin aika pitkään, joka taas ei Jaggea auta kun nehän hakevat asiakkaita jotka vaihtaisivat autoa tiheään...



Sitten on vielä se tärkeä juttu että Jenkeissä Jaggen arvostus vaikuttaa olevan todella surkea. Tämä oli aika uusi juttu minulle enkä hirveästi tuota tilannetta ole seurannut mutta tämän kuvan olen saanut. Alhaiset hinnat kilpailijoihin nähden ja kova arvon pudotus kyllä tukevat tätä arviota.

  
  • Jaggen arvostuksesta sen verran, että XF on hinnoiteltu siellä aivan uskomattoman aggressiivisesti. S-Type oli roimasti kalliimpi kuin A6 tai 5-sarja sekä selvästi kalliimpi kuin eemeli. XF maksaa kasikoneella saman verran kuin S-type maksoi 6-sylinterilla "hinnat alkaen" moottorilla. Aika erikoista, että hinnat laskevat todella roimasti mallin uudistuessa.



    XJ ei ole halvempi kuin 7-sarjalainen vastaavalla koneella ja XK on selvästi 6-sarjalaista kalliimpi.

      
  • Oikeastaan on melko sama, miten Jaguar on hinnoiteltu Jenkeissä. Esim. tämän vuoden tammikuussa koko merkin kaikkia malleja myytiin siellä yhteensä 664 kappaletta. Merkin myynti on ollut heikkoa siellä kuten kaikkialla maailmassa. Siksi uutta XF mallia on pakko nyt saada myytyä hinnalla millä hyvänsä.



    Minusta XF:ää olisi mielenkiintoista verrata uuteen C5:seen, koska kummankin saa samalla diesel moottorilla, koko, tyyli ja varustelu (mukaan lukien lisävarusteet) samaa tasoa. Uskoisin kisasta tulevan tiukan. Vastakkain olisivat pienen budjetin aristokraatti sekä massatuote, jonka tuotekehitykseen on satsattu huomattavasti enemmän.

      

  • Minusta XF:ää olisi mielenkiintoista verrata uuteen C5:seen, koska kummankin saa samalla diesel moottorilla, koko, tyyli ja varustelu (mukaan lukien lisävarusteet) samaa tasoa.




    Jaa-a. Riippuu miten verrataan. TM:n testissä C5 veisi todennäköisesti voiton. Mutta jossain Fifth Gear, AutoExpress jne (Britti!) linjalla ei Citikalla varmaan paljoa ole sanottavaa.



    Eipä ole tuohon Putputin juttuun paljoa lisättävää. Mulla myöskin häiritsee hieman uusista Fordeista tuttu muotoilukieli, liekö siellä jotain tekemistä suunnittelijoilla keskenään?



    Vähän outo lintu omassa luokassaan ja vaikka kilpaileekin Mersu - BMW linjalla niin luulisin Jaguarin ostajan ostavan Jaggensa vaikkei se absoluuttisesti parempi auto olisikaan. Tunteella. Kuten hyvin usein autokaupoissa.. :wink:

      
  • Samasta aiheestahan on jo avattu aiemminkin keskustelu ja vielä samalla otsikolla. Mutta kerrattakoon nyt sitten asiaa tässäkin ketjussa.



    Jaguar XF on minusta erittäin hyvän näköinen auto sekä ulkoa että sisältä. Tuossa muutama ulkokuva, joissa se on tyylikkäimmillään.



    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/025.asp

    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/026.asp

    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/027.asp

    http://www.km77.com/00/jaguar/xf/gra/028.asp



    Autohan on hyvin urheilullisen coupemainen kattolinjansa puolesta ja keulamaski taas viestii jonkinmoista voimaa ja agressiivisuuttakin. Vähän niinkuin Audeissakin on nykyään se agressiivinen keulamaski, josta itse pidän. Yllättävän hyvin sopii tuo punainen väri Jaggeen. Jos joku tuossa näkee Mondeota tai Mazda6:tta, niin voisi kertoa minullekin mistä kohtaa se niitä muistuttaa, kun itse en vaan näe mitään yhteistä. Ei sillä, etteikö varsinkin Mazda6 olisi myös oikein hyvän näköinen auto. Mondeo taas ei ole oikein minun makuuni. XF:n edeltäjän S-typen muotokieli ei ole minua koskaan puhutellut eli se on liian retrohenkinen ja varmaan moni nykyinen S-typen omistaja joutuu nyt vaihtamaan automerkkiä, koska Jaguar astui kertaheitolla nykyaikaan ja coupemainen, nykyaikainen muotoilu on jotain mitä ei ainakaan kaikki vanhat "englantilaiset kartanonherrat" ja muut herraskaiset "gentlemannet" voine sulattaa. Minä en kuulu em. kategorioihin, joten minulle tuo nykytyyli sopii mainiosti.



    Voisin hyvin kuvitella omistavani tuollaisen auton, mutta suurin puute on huonot bensamoottorit. Puuttuu kohtuullisen kulutuksen omaava bensamoottori esim. ahdettu neloskone tai sitten ominaisuuksiltaan huomattavasti parempi kuutoskone. Omiin tarpeisiin riittäisi noin 200 hv turbomoottori ja jos sellainen tulisi XF:n valikoimiin, niin minä kiinnostuisin tuosta autosta jo tosissani. Nykymoottoreilla hinta kohoaa Suomen verotuksella järkyttävän korkeaksi eli mitään kansanautoa tuosta ei Suomeen tule. Tosin sehän on nykytyylin mukaista tuoda ensin tehokkaimmat moottorit ja ikäänkuin kuoria kermat päältä aluksi kalliimmilla malleilla ja saada kiinnostus kohoamaan ja sitten vähitellen tuoda ns. "kansanmallit" tai "karvahattumallit" markkinoille.



    Yksi varjopuoli Jaguarissa vielä on eli myynti- ja huoltoverkosto on auttamattoman surkea Suomessa ja ilmeisesti auton harvinaisuudesta johtuen Jaguar ei ole pitänyt arvoaan kovin hyvin. Omalla rahalla ostavalle ei ehkä Jaguar ole paras vaihtoehto, mutta työsuhdeautoilijalle se sitä voisi jo ollakin. Ominaisuudethan tuossa XF:ssä ovat mitä ilmeisimmin kunnossa, vaikka yllättäen AutoExpress moittikin Jaguarin äänekkyyttä, etenkin tuulimelua, verrattuna 5-sarjaan ja E-sarjaan. Mutta odotellaan kattavaa koeajoa Suomen autolehdistä, niin tuo melun määrä tulee paremmin todettua Suomen olosuhteissa ja karkeilla teillä.

      
  • Hieno auto näytettäväksi, mutta onneton käytiksenä jos ei "kauppakassia" tarvitse? :xmas:

      
  • Tyylikäs auto mutta minulle tulee auttamatta mieleen umpioista S80 valot, jos ei tuota "silmää" olisi. Tämä on siis vain minun mielipiteeni.

      
  • Niksu-:

    Tyylikäs auto mutta minulle tulee auttamatta mieleen umpioista S80 valot, jos ei tuota "silmää" olisi. Tämä on siis vain minun mielipiteeni.




    Entä sitten. Luonnollisesti kun kumpikin on Fordin PAG:in merkkejä, niin tiettyjä yhteisiä piirteitä on. Esimerkiksi peilit ovat näin entisen S80 kuskin silmään kovin tutun näköiset, samoin kuin vaikkapa sähköikkunoiden käyttöpaneeli.



    Ja ennenkuin XF:n hintaa kokonaan tuomitsee, niin kannattaa katsoa sen varustelua. Lähes kaikki on nahkoja myöten vakiona.

      
  • Siis en tarkoittanut, että se olisi huono asia :smile:, ajattelin vain onko kukaan muu huomannut samaa.

      
  • andertz:

    44.216 e Saksassa. Ai juu mutta röllilandiassa ei saanut puhua autoilijoiden pyrkimyksestä siihen että Suomessa saataisiin aikaan autojen osalta yleiseurooppalainen hintataso.

    http://www.autoscout24.de/List.aspx?vis=1&make=37&model=19069&pricefrom=1000&cy=D&page=1&maxresults=500&results=20&ustate=N&ustate=U&um=True&sort=price&zipc=D




    ja odota pari vuotta niin näitä saa käytettynä halvalla.. Tosin C6:sen pudotusmaiseen arvonlaskuun ei Jagge varmaankaan yllä.

      
  • On tuo aloitusmallien hinta Suomessa aivan järkyttävä:

    2.7D V6 Luxury 64.900 €

    3.0 V6 Luxury 71.700 €



    Noihin sitten pakolliset toimitusmaksu ja talvirenkaat ja lähes välttämättömät xenonit ja metalliväri, niin hintaan saa lisätä lähes 5000 € lisää. Halvin diesel siis noin 70.000 € ja halvin bensa noin 77000 € käytännössä. Erotusta yleiseurooppalaiseen hintatasoon on reilusti päälle 20.000 € ja lisävarusteethan täällä on tietenkin myös tuplaten kalliimpia. Näin meitä autoilijoita täällä autoilun takapajulassa ja verottajan paratiisissa rangaistaan.



    Eli järkevämpiä aloitusmalleja odotellaan, voisihan Jaggekin tarjota jonkin business-mallin Audin ja Bemarin tapaan ja ennen kaikkea järkevämpi ja vähäkulutuksisempi bensamalli kaivataan ja ne nahkajakkaratkin on aivan turhuus perusmallissa. Luultavasti auto on hinnoiteltu aluksi aika yläkanttiin muutenkin ja eiköhän hintaa tulla tarkistamaan, jos ei kauppa käy. Tuonne jonnekin alle 60 tonnin tuntumaan kun saataisi bensiini aloitusmalli, niin johan minäkin kiinnostuisin seuraavaa autoa hankkiessani.



    Noilla hinnoilla ei ole järkevää Jaggea ainakaan omalla rahalla hankkia, jos vähänkään miettii arvonsäilymistä verrattuna kilpailijoihin.

      
  • AutoBild Suomi -lehdessä on paritesti otsikossa mainituista autoista. Testiä on jo käsitelty toisaalla tällä palstalla, mutta parempi siirtää siitä keskustelu tämän topicin alle. Testi on AutoBildin tapaan taas tosi lyhyesti kommentoitu ja koska sitä ei voi tänne linkittää, niin tässä jotain poimintoja:



    "Jaguar vaikuttaa luonnossa nähtynä matalalta, sulavalta, selkeämuotoiselta ja erittäin tyylikkäältä. Sen parhaita puolia ovat profiili ja coupemainen perä. Edestä katsottuna vaikutus hieman laimenee: mulkosilmävalonheittimet ja uusi verkkosäleikkö voisivat olla ryhdikkäämmät. XF:n vieressä 5-sarjan BMW näyttää paksulta ja pullistuneelta, vaikka se on kooltaan hieman pienempi."



    "Jaguarin sisällä näyttää nyt lontoolaisen klubin sijasta newyorkilaiselta baarilta: coolia aistikkuutta vanhojen herrojen romantiikan sijasta."



    "On ilmeistä, että emokonserni Ford on pitänyt tarkasti huolta kustannuksista. Yksityiskohdat kuten valokytkin vilkkukytkimessa tai niukasti pehmustetut istuimet säästävät rahaa. Lisäksi nollasarjasta peräisin olevasta testiautostamme kuului nitinää huonokuntoisilla teillä."



    "XF kulkee vaivattoman tuntuisesti pienilläkin teillä, kääntyy kuin itsestään ja antaa tasapainottaa itsensä kaarteissa hienosti kaasulla. Siihen ei pysty monikaan auto. Ei myöskään BMW, sillä sen jousitus on kovempi, ohjaus vaatii enemmän voimaa ja vetopito loppuu aikaisemmin ajettaessa epätasaisella tiellä. Sitä vastoin BMW:n suuntavakavuus on parempi moottoritiellä. XF vaatii kuljettajalta suurissa nopeuksissa ja varsinkin sivutuulessa enemmän keskittymistä."



    Lyhennelmä yhteenvedosta:

    "XF on nautinnollisempi ja urheilullisempi kuin 5-sarja ainakin käsiteltävyyden osalta. XF on auto, joka tuottaa ajossa enemmän mielihyvää. Myös sen muoto erottuu massasta. Vahvemman kokonaissuorituksen ansiosta BMW voittaa kuitenkin vertailun."



    BMW voitti testin pistein 455 vs 432. Jaguar oli parempi osioissa: ajo-ominaisuudet, ajomelu, tavarasäiliö ja muunneltavuus ja perushinta. BMW oli parempi osioissa: ohjaus ja kääntöympyrä (suuntavakavuuden ansiosta), laatuvaikutelma ja materiaalit, istuimet ja ajoasento, moottorin ominaisuudet, kiihtyvyyvs, kulutus, jarrut ja vielä joissain muissakin joita en jaksa luetella. Pari kohtaa oli myös tasapeli eli ajomukavuus ja vaihteisto.



    Tämä oli tuon testin tulos ja Englantilaisissa lehdissä tulos oli toisin päin diesel-malleilla. Näkisipä senkin päivän taas joskus, että Suomen lehdet testaisi tuon luokan autoja, niin olisi ainakin puolueettomalla maaperällä tehty testi ja ei voisi syyttää kotiinpäin vedosta.

      
  • testiautostamme kuului nitinää huonokuntoisilla teillä.




    Tuon hintaisesta autosta ei saa kuulua nitinää!

    Materiaalien valinnassa täytyy ottaa huomioon niin lämpötilan vaihtelut kuin tärinätkin!



    Vai eikä nitinätöntä autoa vielä ole keksitty ?

      
  • turbo-kiisseli:

    testiautostamme kuului nitinää huonokuntoisilla teillä.


    Tuon hintaisesta autosta ei saa kuulua nitinää!
    Materiaalien valinnassa täytyy ottaa huomioon niin lämpötilan vaihtelut kuin tärinätkin!

    Vai eikä nitinätöntä autoa vielä ole keksitty ?




    Ikävä kyllä esiintyy nitinöitä muissakin merkeissä. Mm. Laakkosen koeajo 520d:ssä. Myyjä oli aika nolon näköinen, kun niistä hänelle mainitsin.



      
  • simppa:



    Ikävä kyllä esiintyy nitinöitä muissakin merkeissä. Mm. Laakkosen koeajo 520d:ssä. Myyjä oli aika nolon näköinen, kun niistä hänelle mainitsin.






    toisissa nuo nitinät tuntuu olevan enemmän tai vähemmän yleistä, toisissa harvinaista.



    Palstan tasoa ajatellen voi olla parempi ettei mainitse mitään merkkejä.



    Kaikista merkeistä varmaan löytyy yksittäistapauksia joissa nitisee.

      
  • Mutta nyt päästiin silti asiaan. Eli nitinään. Merkistä täysin riippumatta se ärsyttää, ja kovasti. Ja mun mielestä, mitä kalliimpi auto, sitä häiritsevämpää. Muutenkin kun tuppaavat olla hiljaisempia, niin pienenmpikin nitinä häiritsee enemmän (oisko tästä kyse BMW:n tapauksessa? ). Se on todella raivostuttavaa jos sattuu kohdalle auto, jossa joku paikka räpättää ja nitisee silloin tällöin eikä syytä löydy. Se ajaa miespolon raivon partaalle!! Ja siihen ei todellakaan paljoa tarvita, että nitinää muodostuu...

      
  • Aeronautti:



    Se on todella raivostuttavaa jos sattuu kohdalle auto, jossa joku paikka räpättää ja nitisee silloin tällöin eikä syytä löydy. Se ajaa miespolon raivon partaalle!! Ja siihen ei todellakaan paljoa tarvita, että nitinää muodostuu...






    näinhän se on! mulla eräs auto ( silloin 4 vai 5 vuotias ) alkoi nitisemään, aina kun alkoi kiihdyttää alakierroksilta yli tietyn kierrosluvun, kuului suoranaista räminää :weary: tuli jostain kojelaudasta, mutta ei sitä koskaan löydetty...



    Jotkut ei sitä muka kuulleetkaan, mutta olen sen verran tarkkakorvainen, että vaihdoin lopulta koko auton koska en jaksanut enää kuunnella sitä... :open_mouth:

    uskomattoman rasittavaa kun kaupunkiajossa koko ajan tietyin välein kuuluu selvää nitinää... :weary:

      
  • petos:

    simppa:


    Ikävä kyllä esiintyy nitinöitä muissakin merkeissä. Mm. Laakkosen koeajo 520d:ssä. Myyjä oli aika nolon näköinen, kun niistä hänelle mainitsin.




    toisissa nuo nitinät tuntuu olevan enemmän tai vähemmän yleistä, toisissa harvinaista.

    Palstan tasoa ajatellen voi olla parempi ettei mainitse mitään merkkejä.

    Kaikista merkeistä varmaan löytyy yksittäistapauksia joissa nitisee.




    Itseasiassa BMW:n nitisevät ovitiivisteet ovat ihan yleisesti tiedossa oleva tyyppivika tietyissä malleissa. Tosin eipä ne ainakaan vanhan duunipaikan seiskaa vaivanneet, ja nykyinen E46 tuntuisi olevan kohtuu nitinätön.



    Myös uuden Minin karmittomat ikkunat ovat aiheuttaneet nitinää joissakin yksilöissä. Juu, onhan se pikkuauto, mutta sillä hinnalla toivoisi kaikenlaisten nitinöiden olevan poissa.



    Eli kyllä niitä nitinöitä ikävä kyllä esiintyy merkistä riippumatta.

      
  • Aeronautti:

    Mutta nyt päästiin silti asiaan. Eli nitinään. Merkistä täysin riippumatta se ärsyttää, ja kovasti. Ja mun mielestä, mitä kalliimpi auto, sitä häiritsevämpää. Muutenkin kun tuppaavat olla hiljaisempia, niin pienenmpikin nitinä häiritsee enemmän (oisko tästä kyse BMW:n tapauksessa? ). Se on todella raivostuttavaa jos sattuu kohdalle auto, jossa joku paikka räpättää ja nitisee silloin tällöin eikä syytä löydy. Se ajaa miespolon raivon partaalle!! Ja siihen ei todellakaan paljoa tarvita, että nitinää muodostuu...




    Nuo nitinät ovat onneksi usein korjattavissa todella helposti jos asialle viitsii muutaman minuutin omistaa. Esimerkiksi 159 Alfan ensimmäisten tuotanerien takasubbarin johdot tykkäsivät säristä ja jopa nitistä joskus. Asiaan auttaa, että laittaa ne vaikkapa jesarilla tai nippusiteellä yhteen. Johan loppuu nitinät, ja tuo hommahan kestää alle minuutin.



      
  • simppa:



    Nuo nitinät ovat onneksi usein korjattavissa todella helposti jos asialle viitsii muutaman minuutin omistaa. Esimerkiksi 159 Alfan ensimmäisten tuotanerien takasubbarin johdot tykkäsivät säristä ja jopa nitistä joskus. Asiaan auttaa, että laittaa ne vaikkapa jesarilla tai nippusiteellä yhteen. Johan loppuu nitinät, ja tuo hommahan kestää alle minuutin.




    Pahimmillaan taas nitinöitä ei saa huoltokaan korjattua. Opel Vectran, jonka uutena hankin, nitinät alkoi alle kuukauden kuluttua hankinnasta ja niitä ei saanut huoltokaan korjattua. Auto nitisi kojelaudasta koko 3 vuoden omistuksen ajan, mutta harmitusta vähensi se, että se oli minulla työsuhdeautona. Muutoin Opel oli erinomainen auto, vaikka sitä aina mollataan ja täysin viaton koko 3 vuotta.



    Toinen esimerkki on Mazda6, joka ei nitissyt koko 4 vuotisen omistuksen aikana yhtään, vaikka autoon vaihdettiin kaikki ovikaiuttimet ja vedettiin johtoja iso määrä tavaratilan vahvistimelle ja subbarille. Tuossa suhteessa Mazdan laatu on erinomaista ja ovat tuota nitinättömyyttä kovasti mainostaneetkin kuutosessa. Tosin ruostesuojaus onkin sitten vastapainoksi valitettavasti unohtunut tehdä.

      
  • Simppa. Aivan oikein, taitava kaveri hiljentää auton kuin auton. Joihinkin tarvitaan enemmän työtä ja toisiin vähemmän. Joissain tapauksissa on kyseessä löysät osat (johdot, liittimet yms) jotka räpisee sopivissa olosuhteissa. Toisissa taas materiaalivalinnat, kun tietyt muovit esim koskee toisiaan, alkavat ne sitten sopivassa lämpötilassa yms nitistä ikävästi. Mulla oli 10 vuotta sitten auto jossa kojelaudan sisältä kuului pikkupoikain räpätin ääni mittarinopeudella 85-90kmh. Nim. "aina ylinopeudella.."



    Tiivisteiden kitinöihin auttaa hienosti Korrekin tarkoitukseen tehty silikoni, taikka CRC:n valmistama teollisuus silikoni. Ohuet yleis silikonit ei auta mitään vaan häviää heti pois. Itse kun olen vanhojen autojen kanssa harrastellut, niin nuo kaksi ainetta olen hyväksi havainnut.



    Tuliterästä autosta kuivaa tiivisteet 3-6 kk:n aikana pinnoiltaan sen verram, että viimeistään ensimmäisenä kesänä alkaa nitistä jos niitä ei tarkkaan puhdista ja tarvittaessa voitele silikonilla.



    Nykyisessä Saabissa on pakkasilla kuulunut etuovien kaiuttimien bassojen mukana särähdyksiä. En ole vielä asiaan paneutunut, mutta ensihuollossa kyllä huomautan aiheesta. Samaten takaluukun tiiviste aloittelee kitinöitään ja niihin pitäis silikonihoidon tehota...



    Mielikuva hiljaisimmista ajamistani on BMW:n 5 sarja ja Audi A6, molemmat uusia autoja. Paremmilla (kalliimmilla) ei ole juurikaan tullut edes koeajoa ajeltua.

      
  • Aika erikoista, että A6 on hiljaisimpia ajamiasia autoja. Se on nimittäin luokassaan sieltä äänekkäimmästä päästä, ja se on tuon loistavan auton yksi heikkouksista.



    5-sarja on kyllä hiljainen, sitä ei sovi kiistää.



    CRC on kyllä kelpo ainetta. Itsekin olen sitä suihkautellut, jos kitinät ovat ruvenneet häiritsemään. Eihän se kuitenkaan luonnollisesti kaikkeen tehoa, eikä kaikkia kitinöitä saa ilman huoltoa pois. 159 Alfan tuulilasi on toinen, joita on kitinän takia korjattu takuuseen. Ilmeisesti bemarin 5-sarjan ovitiivisteitäkin on vaihdettu takuutyönä?



    Nykyään Alfan takasubbarin johdotus on käsittääkseni jo valmiiksi niputettu, ja tuulilasiin kiinnityksiä on parannettu. Kaipa bemarikin on vaihtanut tiivistetoimittajaa?



    Nuo basson mukana särähdykset ovat ikäviä ja varsin yleisiä, mikäli autossa on vähänkään parempi mankka. Entinen S60 kärsi niistä hieman lisävarustemankalla, ja Minissä särisi osat ikävästi jo perussoitimella. Jaguarkaan ei ikävä kyllä ole täysin immuuni tuontyyppisille särinöille. E46 puimuri ei sen sijaan resonoi, eikä resonoinut S80:kaan Dynaudion soittopelillä. E46 tuntuisi muutenkin olevan aika nitinävapaa auto.

      
  • Aika erikoista, että A6 on hiljaisimpia ajamiasia autoja. Se on nimittäin luokassaan sieltä äänekkäimmästä päästä, ja se on tuon loistavan auton yksi heikkouksista.




    Tämä liittynee siihen miten kukin äänet kokee ja mikä taajuus on häiritsevää. Esim rengasmelua ei jotku tunnu kuulevan ollenkaan!

      
  • andertz:

    Nyt meni usko saksalaislehtiin. Autozeitungissa Mercedes pyyhki kaikilla lattiaa




    MB:n menestys ei ole mitenkään ihme silloin kun puhutaan näistä tuon luokan kalleimmista malleista. Tässähän oli testissä V8-koneiset autot ja MB:n normaalimenoa muuttaa mm. tuossa vakiona oleva ilmajousitus.



    Hinnanasetanta on näköjään Saksassa mielenkiintoinen. Lexus reilut 58 tonnia, MB ja BMW 65 tonnia ja Jagge huimat yli 80 tonnia. Ei se nyt varmaan noin paljon parempi autokaan ole?



      
  • Merkillepantavaa on, että Jaguar pesi tuossa testissä kuitenkin bemarin melkein kaikilla ajettavuuden osa-alueilla. Itseasiassa jagge on järjestään ollut bemaria parempia ajaa lukemissani testeissä. Joku neropattihan oli sitä mieltä, että C5 olisi yhtä hyvä kuin jagge.



    Autozeitungissa on kyllä sillointällöin melkoisen kyseenalaisia testejä. Mm. eräässä parivertailussa XK voitti testin SL:ää vastaan selvästi sen takia, että XK:ssa on takapenkki, ja Autozeitung välttämättä halusi ottaa takatilat vertailuperusteeksi. Muitakin kummallisuuksia testeistä löytyy.



    Saksassa jagge on hinnoiteltu näköjään taivaisiin.

      
  • Kopioin tässä uusimman Tekniikan Maailman loppukaneetin Jaguar XF2,7D-mallin koeajosta. Mielestäni ihan ajattelemisen aihetta:



    "Jaguar XF on upea auto. Siitä on sanottu,että se vie Jaguaria suunnittelussa kaksi sukupolvea eteenpäin,mutta on kilpailijoitaan puoli askelta jäljessä. Ja että Audi,BMW ja Mercedes ovat teknisesti edistyksellisimpiä. Onko niin? Sitä ei tämän yhden koeajon perusteella voi sanoa,mutta yhtä hyvin voi kysyä,eikö ihmisille riitä mikään. Uusi Jaguar pystyy viemään ihmisen niin syvälle tunteiden ja tunnelmien maailmaan,että sitä ei pysty millään irrallisilla heitoilla tai kommenteilla ohittamaan."



      
  • TM loppulause kiteyttää hyvin sen mikä Jaguarissa kiinnostaa. Ei auton tarvitse olla tekniikan "toiseksi viimeisellä sanallla" varustettu kunhan se on tyylikäs ja mukava. Jaguarissa tyyliä löytyy eikä mukavuudessa ja ajo-ominaisuuksissa ole valittamista.



    Tekniikan viimeisin sanahan on kirosana kun toiseksi viimeisin sana pettää :lol:

      
  • A-utoilija:

    Jos joku tuossa näkee Mondeota tai Mazda6:tta, niin voisi kertoa minullekin mistä kohtaa se niitä muistuttaa, kun itse en vaan näe mitään yhteistä.




    En minäkään noihin osaa yhdistää, mutta Chrysler 300 tulee mieleen keulasta ja kattolinjasta. Jotenkin S-type oli enemmän Jaguarin näköinen ja selkeästi oma malli.

      
  • Herbert:

    A-utoilija:
    Jos joku tuossa näkee Mondeota tai Mazda6:tta, niin voisi kertoa minullekin mistä kohtaa se niitä muistuttaa, kun itse en vaan näe mitään yhteistä.


    En minäkään noihin osaa yhdistää, mutta Chrysler 300 tulee mieleen keulasta ja kattolinjasta. Jotenkin S-type oli enemmän Jaguarin näköinen ja selkeästi oma malli.




    Samaa mieltä, korin muodoista tosin mieleen tulee myös Lexus GS, tai sitten silmät vaan harittaa... :smile:

      
  • simppa:

    Merkillepantavaa on, että Jaguar pesi tuossa testissä kuitenkin bemarin melkein kaikilla ajettavuuden osa-alueilla. Itseasiassa jagge on järjestään ollut bemaria parempia ajaa lukemissani testeissä. Joku neropattihan oli sitä mieltä, että C5 olisi yhtä hyvä kuin jagge.




    Miksi ei voisi Xf:ää verrata C5:seen? sama moottori, samankokoiset ainoastaan hinta on eri. Tämän tyyppisiä vertailuja tekee esim. eräät Saksalaiset ja Ruotsalaiset lehdet. Jos eräs Autobiltti tekisi kyseisen vertailun, olisi tulos suunnilleen tällainen. Lehti saisi tekstin mukaan Xf:n yleisesti paremmaksi, mutta pisteissä tämä ero ei näkyisi. Viimeisessä arvostelu kohdassa eli hinta ym. Jagge häviäisi 50 pisteellä C5.lle.



    Ja sitten täälläkin voisi mehustella jokaiseen sopivaan väliin, ettei Jagge pärjää edes Sitikalle. Ymmärsitkö pointin?

      
  • Mielenkiintoista asiaa oli uudessa TM:ssa Jaguarista enemmänkin. TM:n mukaan uusi omistaja Tata aikoo pienentää Jaguarin valmistusmääriä, X-type lopetetaan, XJ uusitaan ja XF kokee jo ensi vuoden lopulla ulkonäkömuutoksia. Moottorit ja korinosat tulee jatkossakin Fordilta, mutta Tata ei saa antaa niitä kolmansien osapuolten käyttöön. Vaikuttaa, että Tata ei aio mitään suurempaa kehitystyötä tehtä Jaguarille ja keskittyy vain isoimpiin malleihin jatkossa. Moottoritkin on siten jatkossa niitä, jotka Ford antaa käyttöön eli toivo paremmista bensakoneista on aika pientä lähitulevaisuudessa.



    XF:n koeajossa kehuttiin ajettavuutta mutkaisella asvaltilla ja hallittavuus väistökokeissa oli erinomaista. Sen sijaan hiljaa ajettaessa ohjaus ei palauta juuri ollenkaan, vaan ratti pitää itse kääntää suoraan samalla voimalla kuin sen on kääntänytkin. Suuntavakavuus on hyvä kitkarenkain, mutta kesärenkailla ajossa on kulmikkuutta ja auto haistelee urat liian selvästi. Kitkarenkailla vetopito on huono liukkaalla herkästi toimivan luistoneston takia eli nastarenkaita kaivattaisi talveen. Renkaat testiautossa oli 19 " kokoa sekä kitkoilla että kesärenkailla. Alustan todettiin olevan pykälän verran liian kova Suomen olosuhteisiin ainakin noilla renkailla ja kesärenkaat tuottaa aika selvästi kuultavaa rengasmelua, mutta muuten auto on hienostuneen hiljainen ja mitään hälyääniäkään ei kuulunut.



    Jaguar XF painoi lähes 1900 kg, joten suorituskyky 2,7D moottorilla ei nyt mitenkään erinomaiselta vaikuttanut. Kiihtyvyys 9,2 sek eli se kuten kaikki muutkin mitatut ohituskiihtyvyydet jäi mm. Volvo S80 D5 koeajon tuloksista ja kulutuskin oli suurempi. Onko Jaguarissa lyijypainot lisänä, kun se on 200 kg Volvo S80 painavampi? Melumittauksissa oli lähes samat lukemat S80:n ja XF:n välillä, mutta niitä ei tietysti suoraan voi verrata. TM koeajosta jäi kuva, että autossa on paljon hyvää, mutta jotain parannettavaakin olisi. Vähän jäi myös arveluttamaan Jaguarin tulevaisuus Tatan käsissä, kun mm. valmistusta on tarkoitus vähentää.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit