Uusi 1-sarjan BMW

170 kommenttia
1356
  • Nuori autoilija:



    Autoentusiastien silmissä audia korkeammalla ovat ainakin sellaiset merkit kuin: BMW, ferrari, maserati, alfa romeo, monet amerikkalaiset merkit tai ainakin jotkin niiden mallit,
    lotus, jaguar, mercedes-benz.




    Jotenkin koko ajan pomppii silmille, että et hyväksy mitään muuta kuin omaa näkemystäsi. Maailmalla on ollut jo pitkään hyvin innokkaita Minin ja Kuplan harrastajia. Aika mielenkiintoista olisi kuulla perusteet sille, että miksi BMW ja Mersu ovat jollakin listalla, mille Audi ei sovi.



      
  • nuori autoilija: Minulle eivät käy mainitsemasi pienet koneet! Tottakai minulla on oikeus tehdä rajauksia jos niin haluan! Itsehän autoni ostan joten voin kyllä tehdä juuri sellaisia rajauksia jotka minulle sopivat!




    Rajauksiahan saa jokainen tehdä ihan niin kuin haluaa, tosin vaikuttaa etteivät nuo sinun rajauksesi pohjaudu todellisiin ominaisuuksiin vaan johonkin ihan muuhun. Nythän ei kyllä edes ole kyse siitä mitä rajauksia sinä teet autoa ostaessasi, vaan 1-sarjan Bmw:stä ja sen koneista oli puhe.



    Sylintereitä saa olla vapaasti kuusi tai enemmän muttei missään nimessä vähempää!




    Minusta olisi todella erikoista rakentaa 1-sarjan kokoinen auto 8-sylinterisellä koneella. Mitä sillä tekisi?



    Todellinen kulutus ei todellakaan ole millään uudella kuutosella alle 10 litraa sadalla jos niitä tehoja yhtään hyödyntää.


    Ei teho missään ilmaiseksi tule, se on selvä. Mutta nythän ei puhuta autojen maksimikulutuksista. Aika selvää minusta on kuitenkin se, että uusissa koneissa on parempi hyötysuhde kuin vanhoissa, myös kovemmalla kuormituksella.



    Dieselit eivät tosiaan ole autoentusiastille mikään vaihtoehto.




    Minusta aika erikoinen autoentusiasti, jos autotekniikka ei kiinnosta. Tekniikkaa se vain on dieseleissäkin, mikä siitä tekee huonomman tekniikan kuin antiikkisessa bensapadassa?





    Autoentusiastien silmissä audia korkeammalla ovat ainakin sellaiset merkit kuin: BMW, ferrari, maserati, alfa romeo, monet amerikkalaiset merkit tai ainakin jotkin niiden mallit,
    lotus, jaguar, mercedes-benz




    Minä en kyllä nykymallien tai vähän vanhempienkaan perusteella näe mitään, miksi Audi ei tuohon joukkoon kuuluisi. Tuossakin listassa on aika lailla eritasoisia pelejä, en nyt ihan suoraan asettaisi Ferraria samaan sarjaan kuin Bemaria.



    Ai niin omakin käyttöautoni on aikanaan ollut downsizing malli... tosin sylintereistä ei ole tingitty vaan ainoastaan iskutilavuudesta ja sitten varmistettu riittävät tehot kahdella turbolla.




    Minä olen joskus kuullut ja myös luullut, että (erit. saksalaismerkkeihin mieltyneet) autoentusiastit voivat hyväksyä vain vapaastihengittävät kutoskoneet.

      
  • Eipä tuo 1-sarjalainen nyt niin huonolta näytä ainakaan Bemarin omissa kuvissa. http://www.bmw.de/de/de/newvehicles/1series/5door/2011/showroom/design/index.html

      
  • NHB:

    Nuori autoilija:


    Autoentusiastien silmissä audia korkeammalla ovat ainakin sellaiset merkit kuin: BMW, ferrari, maserati, alfa romeo, monet amerikkalaiset merkit tai ainakin jotkin niiden mallit,
    lotus, jaguar, mercedes-benz.


    Jotenkin koko ajan pomppii silmille, että et hyväksy mitään muuta kuin omaa näkemystäsi. Maailmalla on ollut jo pitkään hyvin innokkaita Minin ja Kuplan harrastajia. Aika mielenkiintoista olisi kuulla perusteet sille, että miksi BMW ja Mersu ovat jollakin listalla, mille Audi ei sovi.




    olisi kyllä hauska kuulla mitkä ovat rajarvot että henkilö lasketaan Autoentusiastien joukkoon?

    koska tiedän montakin jotka harrastavat jos jonkinlaisia autoja aivan kääpiöautoista alkaen eivätkä karta mitään jos on vain pyörillä kulkeva moottoroitu laite...

    ja ovat henkeen ja vereen paatuneita automiehiä.



    esim edesmennyttä esko rahkosta pidän todella suurenluokan automiehenä(Autoentusiastina)...



    naapuri talossa olevalla kaverilla on diesel land-rover normikäyttöautona ,mutta eihän häntä varmaan voi sen takia laskea Autoentusiastien joukkoon vaikka joka kesäksi vaihtaa "harraste" autonsa nyt alla avo astonmartin ja edeliiset ferrari360,porsche 911turbo jne...



    muistanko väärin jos sanon sinulla nuoriautoilija olevan volvo s80 t6 ?

      
  • Ensinnäkin puhuitte minulle sopivasta autosta joka menee puolet vähemmällä. NHB vetää jotain 118i mallia mukaan keskusteluun kokoajan! SE EI OLE MINULLE VAIHTOEHTO! Ymmärtäkää nyt. Mainitsin nyt vain kunniakkaita automerkkejä joiden menneisyys ja glamour ovat jotain mihin Audi ei pysty! Väärinkäsitys johtunee siitä etten kertonut olevani vanhoja autoja harrastava autoentusiasti. Harrastan siis vanhoja autoja joten nykymallisto ei näyttele arvojärjestyksessäni mitään kuvaa vain menneisyys! Audilla saattaa olla nykyaikainen mallisto ja parempikin kuin joillakin muilla listallani olevilla automerkeillä mutta klassikkomalleja sillä on noihin muihin verrattuna vähän tai todella vähän. Siksi se ei minun kirjoissani eikä kovinkaan monen muun vanhoista autoista innostuneen listoilla ole kovinkaan korkealla merkkinä. Toki listaltani puuttuu vaikka kuinka monta merkkiä, mutta tuossa heitin vain joitakin jotka kokemukseni mukaan arvostetaan Audia korkeammalle.En myöskään ole asettanut autoa millään muotoa järjestykseen vaan ainoa niitä yhdistävä ominaisuus on se, että niiden klassikkostatus on audia korkeampi kokemukseni mukaan.



    Tottakai minä hyväksyn muutkin näkemykset, mutta tehän tässä hyökkäätte omien näkemysteni kimppuun kokoajan ja minähän vain puolustan omia näkemyksiäni.



    En myöskään ole mikään vain saksalaisiin autoihin keskittynyt autointoilija vaan kaikenlaiset klassikkomallit kiinnostavat.



    Ja vaikka minulle diesel ei ole vaihtoehto on se varmasti enemmän ajavalle pakollinen järkivalinta se "autoharrastuneisuus" löytyy sitten harrastepelien kautta.



    Ette myöskään muista mitenkään väärin käyttöautoni on Volvo S80 T6. Se on minun mittapuullani "järkivalinta". Tilava mukava ja riittävän tehokas virityksen jälkeen. Varsinainen harrastuneisuus löytyy minunkin tapauksessani harrasteautojen puolelta joita minulla on kolme.



      
  • Nuori autoilija:

    NHB vetää jotain 118i mallia mukaan keskusteluun kokoajan! SE EI OLE MINULLE VAIHTOEHTO!




    Kylläpä onkin kumma, että tähän keskusteluun tuollaisesta autosta kirjoittelen.



    Yhteenvetona voitanee todeta, että kaikki ne autot, jotka eivät ole vaihtoehto sinulle, ovat pelkkiä romuja. Muuta linjaahan tästä on hankala löytää.

      
  • On kieltämättä kummallista, että tarjoat kokoajan minulle tuollaista autoa ja yrität todistella kuinka se korvaisi autoni ilman, että joutuisin luopumaan mistään. Itseasiassa joutuisin luopumaan aika paljosta...



    Yhteenvetona voidaan todeta, että kaikki ne autot, jotka eivät ole vaihtoehto minulle ovat romuja VAIN MINULLE. Jos joku ostaa kyseisen auton tai jonkin muun pikkuturbon en mene sanomaan hänelle, että ostitpa sitten romun. Hänelle se on varmasti erittäin hyvä ja toimiva auto. Minun käyttötarpeisiini ja niihin toiveisiin joita autolle asetan se on romu. Eli se on mielestäni romu vain jos omistaisin sellaisen itse. Minulle romu useimmille hyvä taloudellinen ja ripeäkin käyttöauto.



    Ymmärsitkö nyt??? Tiedostan siis olevani vaatelias ja jopa nirso tietyistä auton ominaisuuksista. Pidän näitä pikkukoneisia erinomaisina autoina, mutta en itselleni.



    Puhun siis vain itseni suulla en kenenkään muun.

      
  • Pitäisikö "Nuoren autoilijan" aloittaa ihan uusi ketju omista autoarvostuksistaan ja reunaehdoistaan. Ketjua voivat sitten lukea ja kommentoida ne, joita asia kiinnostaa. Ei häiritsisi meitä, joita EVVK.



    Tässä keskustellaan uudesta 1-sarjasta.

      
  • AkiK:

    Ymmärrän kyllä koneen äänen merkityksen joillekin, mutta ääni on kuitenkin vain saaste ja jatkossa sitäkin tullaan taatusti tiukemmin rajoittamaan.


    Toivottavasti samalla rajoitetaan myös sisälle kuuluvaa rengasääntä jollain säännöksellä. Nykyinen 10-vuotias autoni on edelleen hiljaisempi sisältä kuin monet uudet autot, vaikka on leveähköt 17" renkaat alla.



    AkiK:

    Nykyisellään tasainen käynti löytyy kyllä kaikista paremmista moottoreista, oli sylinteriluku mikä hyvänsä.


    Ei ainakaan 4-sylinterisistä dieseleistä ole vielä löytynyt, mutta jos tiedät jonkun sellaisen niin kerro toki. Bensat käy tasaisemmin, ja usein tyhjäkäynti onkin ihan OK myös neloskoneilla, mutta kierroksilla nekin tahtoo väristä enemmän kuin kuutonen.



    AkiK:

    Kaikki keinot on olemassa koneiden äänien
    rajoittamiseen ja kunnon autossa tuo ääni ei minusta edes sisälle kuulu.


    Mutta rengasääniä saa kuulua?





    AkiK:

    Esim. mainitsemasi Bemarin nelipyttyisetkin on minusta aika lailla äänettömiä käynniltään normaaliajossa, ...


    Äänetön "normaaliajossa" (mitä se on?) != kaunisääninen isoilla kierroksilla.



    AkiK:

    autolla joka vie 12 litraa sadalla kun aivan riittävillä ominaisuuksilla on tarjolla niitäkin joilla pääsee puolella tuosta. Tehostakaan ei tarvitse välttämättä tingata.


    Jos 6 litralla kulkevan 200+ kW bensa-auton saa jostain niin toki se kelpaa myös. Oisko GS450h sellainen, E60 530i olis kai maantiellä tuota luokkaa, mutta tuskin mun taajama-ajossa kuitenkaan.

      
  • AkiK:

    Puhuimme aiemmin kuitenkin BMW:n 1-sarjasta joka ei ole lähellekään 5-metrinen auto, veikkaisin sen kokoisen auton liikkuvan aika lailla yhtä rivakasti pienemmilläkin turbokoneilla kuin viisimetrisen lotjan vanhahtavalla 300 hv kutosella.


    Esim. 5-metrisen E60 530i omapainot on alkaen 1530 kg. Montako sataa kiloa kevyempi 1-sarja sun mielestä on?



    AkiK:

    Minusta moottoreita ja autoja tulee verrata niiden tosiasiallisilla ominaisuuksilla eikä mielikuvilla.


    Näinhän se on. Olenkin siinä onnellisessa asemassa että tuollaista vertailua on päässyt tekemään joiltain osin vähän liikaakin. Sen jälkeen ei kyllä nelosdieseliä tartte harkita kun sen jälkeen oma vanha roju tuntui kulkevan kuin sähkömoottorilla.



    Mutta toivotaan että uusi 1-sarja on neloskoneista ja ulkonäöstäkin huolimatta hyvä auto. Ei se sylinterimäärä sitä nyt sentään täysin muuksi muuta.

      
  • AkiK: Olen edelleen sitä mieltä, että kammottava keula, ihan OK sivuprofiili (joskin takavedosta johtuen "liian pitkä" keula) ja Polon perä eivät täytä mitään hyvän muotoilun kriteerejä. Bemarin mainoskuvissa on tehty se mitä on voitu mutta enempää ei voi.



    Muotoilullisesti huonosti onnistunut kaikkiaan - hyvä varmaan silti. Vähän sama kuin aikoinaan 7- ja 6-sarjojen päälleliimattu takaluukku. Ei tullut siitä uutta Bemarin muotoiluelementtiä a´la Hofmeister Kink johtuen varmaan siitä että se oli järkyttävän ruma - ihan niinkuin ne roikkuvilta näyttäneet ajovalot.

      
  • nuori autoilija ainakaan minä en lue NHB:n tekstiä niin että hän olisi sinulle ehdottanut 118 mallia autoksi vaan otti sen verrokiksi pelkästään kiihtyvyyden takia ja luulisi jo muissa malleissa esiintyneen x28 tulevan myös tuohon jolloin "samasta" moottorista otettu 245hv tehot joka mallissa x1 kiihtyy 6,1 o-100km/h ja mitä ilmeisemmin varmaan tulee ainakin 2 tehokkaampaa mallia vielä?



    sitten ohi aiheen puhut merkkien menneisyydestä ja glamourista jossa audin(auto-union) taru nykyisessä muodossan alkoi n.1965 kun VW osti sen mersulta ,mutta jos lasketaan mukaan kaikki autounionin liittyneet merkit niin silloin se on mielestäni selkeästi bemarin edellä, mutta kuten sanoit niin jokaisen omista mielipiteistähän näiden painotus riippuu...



    olisi mielenkiintoista kuulla millaiset harraste autot sinulla on?





    Tomppa Kruisailija:

    No kohta pääsee etuvetointoilijatkin "nautiskelemaan" BMW:stä:

    http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/268558/bmws_frontdrive_1series.html


    kunkahan paljon on tulee olemaan eroa sisätiloissa tuon ja 1-sarjan välillä,koska moottori/voimansiirto paketti saadaan pakattua tehokkaammin tilankäytön kannalta?

      
  • finman:

    kunkahan paljon on tulee olemaan eroa sisätiloissa tuon ja 1-sarjan välillä,koska moottori/voimansiirto paketti saadaan pakattua tehokkaammin tilankäytön kannalta?


    Riippuu varmaan ihan siitä miten ulkomitat halutaan valita. Ahtaissa kaupungeissa auton hyvä tilankäyttö on tietysti tärkeää, mutta kun itse asuu ja enimmäkseen ajaa autolla väljissä maisemissa niin ei tuo tilankäytön optimointi minua suuremmin kiinnosta.

      
  • Tuota



    Jos sinulla opn silmät päässäsi ja lukemisen ymmärtämystä niin kenties huomaat, että olen mm. NHB on jatkuvasti kyseenalaistanut omat mieltymykseni joita vain olen puolustanut!



    Kenen mieltymyksistä ja näkemyksistä itse kirjoitat? Paavin? Presidentin? Ehkäpä kuitenkin omistasi... Entäpä jos minäkin sanon ettei näkemyksesi ja mielipiteesi kiinnosta vähääkään joten voit perustaa oman keskustelunaiheen...



    Tottakai minä vastaan kun minulta kysytään ja puoulstan omaa kantaani kun se kyseenalaistetaan se lienee kesksutelupalstan tarkoitus??? Jos se ei sinua kiinnosta niin kaikin mokomin JÄTÄ LUKEMATTA!!!

      
  • Finman



    Kaiken aikaa olen saanut kuulla kuinka löytyy tällainen nykyaikainen auto joka korvaa autoni mistään tinkimättä ja tässä yhteydessä NHB jatkuvasti tuputtaa jotain ykkössarjalaisen kiihtyvyysaikoja ym. Mitenköhän asia tulisi käsittää???



    Harrasteautoja minulla on kolme:



    Alfa Romeo Alfetta GTV6 -80

    Ford Mustang avo -66 automaatilla ja kasilla (289 cid) tottakai

    Ja omasta mielestäni helmenä Dodge challenger -72 hemillä, joka ei valitettavasti ole matching numbers yksilö, koska sellaiseen ei minulla ole ainakaan vielä varaa...

      
  • Finman



    Vastasin tuossa aikoinaan 235+255:n kysymykseen audista, että kyseessä on todellinen insinöörin päiväuni, muttei autoihin intohimoisesti suhtautuvan henkikilön. Tähänhän NHB hyökkäsi välittömästi ja ainoastaan vastasin hänen kysymykseensä siitä mitkä merkit ovat audin edellä mielestäni ja miksi(tähän liittyy glamour ja menneisyys kohta)



    Nyt onkin sitten hauska kuulla kuinka joka suunnasta tulee minulle tylytystä offtopicista. Näköjään NHB on tämän keskustelupalstan herra ja hidalgo, joka saa tehdä mitä haluaa, johtaa keskustelua miten haluaa eikä kukaan siihen puutu... Hän tämän keskustelun vei aiheesta sivu suun!





      
  • 235+255:

    Esim. 5-metrisen E60 530i omapainot on alkaen 1530 kg. Montako sataa kiloa kevyempi 1-sarja sun mielestä on?




    Se olikin sitä aikaa, kun BMW pyrki tekemään keveitä autoja. Mykyinen 528i painaa BMW:n ilmoituksen mukaan yli 1700 kiloa. Eroa tulevaan 1-sarjaan noin 350 kiloa.

      
  • 235+255:

    Riippuu varmaan ihan siitä miten ulkomitat halutaan valita. Ahtaissa kaupungeissa auton hyvä tilankäyttö on tietysti tärkeää, mutta kun itse asuu ja enimmäkseen ajaa autolla väljissä maisemissa niin ei tuo tilankäytön optimointi minua suuremmin kiinnosta.




    Isot ulkomitat tuovat mukanaan myös tarpeetonta massaa ja pituutta, jotka taasen omalta osaltaan tekevät auton käyttäytymisestä rauhallisempaa. Aktiivista ajettavuutta hakevalle tuo ei ole haluttu ominaisuus.

      
  • M-sportina ulkonäössä ei ihmeemmin ole huomautettavaa.



    http://i2.photobucket.com/albums/y48/330iperformance/1erm.jpg



    Toivottavasti ajo-ominaisuudet ei ole 'pulskistuneet' ts. ei ole haettu suuren yleisön siunausta liikaa kuten uudessa X3:ssa ja 5-sarjassa.

      
  • 235+255: Toivottavasti samalla rajoitetaan myös sisälle kuuluvaa rengasääntä jollain säännöksellä.




    Säännöstä ei tarvita, rajoitus löytyy hintaluokasta ja edullisemmissa autoissa oikeasta auto- rengaskokovalinnasta. Itse voin sanoa ettei omissa autoissani rengasmelu häiritse minua lainkaan.



    Rengasmeluun yleisesti saattaa kyllä tulla rajoituksia ja onhan renkaissa jo pyrittykin hiljaisempiin kumeihin. Eniten tuohon tietysti vaikuttavat nastat ja asfalttilaadut sekä ajonopeus. Jos renkaisiin haluttaisiin puuttua, niin kesäkumien kohdalla tuo tarkoittaisi tietysti siirtymistä korkeampiprofiilisiin ja kapeampiin renkaisiin takaisiin, mikä ei ehkä sinulle nimimerkkisi puolesta ole ihan mieleistä.



    Ei ainakaan 4-sylinterisistä dieseleistä ole vielä löytynyt, mutta jos tiedät jonkun sellaisen niin kerro toki.




    En kyllä tiedä yhtään nykymoottoria jossa ei tasapainotus olisi kunnossa, sitä tuossa nyt lähinnä tarkoitin. Äänet on ihan toinen asia minusta. Niissäkin riippuu koko asia siitä mihin rajan asettaa, nyt puhutaan kuitenkin liikennevälineistä. Harrastusvehkeet on erikseen.



    Mutta rengasääniä saa kuulua?




    Miksi? Löytyyhän jokaisesta autoluokasta autoja, jossa ne selvästi paremmin eristetty. Ei ole pakko valita sellaista jossa ne häiritsevät eikä ole pakko valita rengaskokoa joka tuottaa niitä enemmän

      
  • Esim. 5-metrisen E60 530i omapainot on alkaen 1530 kg. Montako sataa kiloa kevyempi 1-sarja sun mielestä on?




    Mieluummin vertaisin nykyisen 1-sarjan painoa nykyiseen 5-sarjalaiseen. Löytyyhän vanhemmista 3-sarjalaisistakin todella kevyitä autoja.



    Nykyisellään tuota vastaava malli on 528i ja painoa on Bemarin ilmoituksen mukaan 1710 kg, testien punnitukset 5-sarjasta viittaisivat viisarin pysähtyvän enemmänkin jonnekin 1800 kg paikkeille.



    116i painaa Bemarin ilmoittamana 1330 kg, epäilisin uuden turbokoneisenkin jäävän 1350-1450 kiloon, joten eiköhän sitä painoeroa ole varusteista riippuen 350-400 kg. Kun tuosta pienestä turbosta tulee varmasti joku noin 200 hv versio, niin ei tuossa isossa kutosessa teho-painosuhde sen parempi ole.

      
  • Tuo m-sport paketti tosiaan parantaa ykkösen ulkomuotoa ihan mukavasti! Katsotaan vielä kunhan tuon näkee livenä niin voi arvioida paremmin. Yllättävän raskaita ovat kyllä nämä uudet "pikkuautot". Tosin tehollahan tuon saa kompensoitua enkä epäile sen tuottavan ongelmia BMW:lle. Hienoja koneitahan heiltä löytyy vaikka kuinka.



    Uusi viitossarjahan on aikamoisen raskas auto mikä ei tee välttämättä hyvää ajettavuudelle. Uusi mallihan painoi käsittääkseni ihan reilustikin enemmän kuin vanha. Voisivat ehkä harkita alumiinin laajempaa käyttöä niin kuin Audi tekee. Ajettavuudeltaan ihan hyviä ovat kyllä olleet nämä uudetkin. Tosin käyttöautohan on Volvo joten ei minun ajettavuusrimani kovin korkealla kyllä ole. Joku edellisen sukupolven bemun omistaja voisi kommentoida uusien bemujen ajettavuutta. Onko kehitytty vai onko tullut takapakkia? Olisi mielenkiintoista kuulla. Tosin rahallahan noiden ajettavuuteen voi vaikuttaa aika paljonkin eli kukkaron paksuudesta on kiinni...

      
  • he, kun edellinen 1-sarja tuli markkinoille niin se oli aika erilaisen näköinen, mutta nyt... no, sen muotoilusta on otettu aika paljon vaikutteita. uutta hyundaita? ei oikein ensivilkaisulla erota bemusta paitsi keulasta, ja autojen perät on nykyään aika... bemarimaisia. silmä tottuu, ja jonkun on oltava edelläkävijä. itsekkin katselin että aika erilaisen ja ruman näköinen kapistus oli, nyt se näyttää yhä pikku faceliftin jälkeen samalta ja mielestäni hyvältä "golf"luokassaan. ilmeisesti jonkun muunkin mielestä, kun kopioivat muun paitsi munuaiset ja valorinkulat.



    pakostakin autoista tulee hieman erilaisia kun bemarismeja? eli 50/50 painonjakaumaa, eli moottorit+vaihde takana ja oikeavetoisuutta toteuttelee. nyt on sitten tuollainen "hain nokka" joka edestäpäin, kuten haitkaan, eivät ole kovin kauniita. mutta lienee varsin erinomainen aerodynamiikaltaan. pidempiin autoihin saa paremmin muotoja, mahtuvat. "farmariperät" ovat kaikki merkistä riippumatta mielestäni rumia, tosin käytännöllisiä...



    mutta, kuten sanottua: modern cars, all look like electric shavers...

      
  • NHB:

    Se olikin sitä aikaa, kun BMW pyrki tekemään keveitä autoja. Mykyinen 528i painaa BMW:n ilmoituksen mukaan yli 1700 kiloa. Eroa tulevaan 1-sarjaan noin 350 kiloa.


    Olet oikeassa. Halusin vain sanoa, että 5-metrinenkin auto voi olla kohtuullisen painoinen jos sellaisen haluaa ostaa eikä silloin uuden kasvaneen 1-sarjan kokoinen "pikkuauto" ole välttämättä ollenkaan niin paljon kevyempi kuin äkkiä katsoen olettaisi.

      
  • AkiK:

    Säännöstä ei tarvita, rajoitus löytyy hintaluokasta ja edullisemmissa autoissa oikeasta auto- rengaskokovalinnasta. Itse voin sanoa ettei omissa autoissani rengasmelu häiritse minua lainkaan.


    Se en tietysti hyvä että rengasmelu ei sinua häiritse, mutta useimpia autoja testaavia suomalaisia ja ruotsalaisia autotoimittajia se tuntuu usein kovastikin häiritsevän, ja itse olen tästä ihan samaa mieltä. Monet muuten hyvät autot menevät aivan pilalle suomalaisilla (ja ruotsalaisilla) teillä tästä johtuen. Esimerkkinä nyt vaikka viimeksi koeajamani Giulietta.



    AkiK:

    Jos renkaisiin haluttaisiin puuttua, niin kesäkumien kohdalla tuo tarkoittaisi tietysti siirtymistä korkeampiprofiilisiin ja kapeampiin renkaisiin takaisiin, mikä ei ehkä sinulle nimimerkkisi puolesta ole ihan mieleistä.


    Kyllä mulle kapeat renkaat käy silloin kun ne sopii yhteen auton muiden ominaisuuksien kanssa. Nykyisessä ne ei toimisi hyvin, mutta tulevaisuudessa varmasti ajan vielä jollain sähköautolla jossa on hyvinkin kapeat renkaat.



    AkiK:

    En kyllä tiedä yhtään nykymoottoria jossa ei tasapainotus olisi kunnossa, sitä tuossa nyt lähinnä tarkoitin. Äänet on ihan toinen asia minusta.


    En tarkoittanut ääniä. Tässä ei kai ole muuta selitystä enää tarjolla kuin se että herkkyytemme auton moottorin tuottamalle tärinälle on ihan erilainen. Mulle 4-sylinteriset dieselit tärisevät merkistä ja mallista huolimatta liikaa ja omalla autolla ajaminen on niiden jälkeen yhtä juhlaa. Sama muutos myös tapahtuu jos hyppään omasta autosta jonkun sopivan V8-mallin puikkoihin. Siis tuntuu vieläkin smoothimmalta. Sähkömoottoreissa ei onneksi pitäisi olla tärinää.



    AkiK:

    Miksi? Löytyyhän jokaisesta autoluokasta autoja, jossa ne selvästi paremmin eristetty. Ei ole pakko valita sellaista jossa ne häiritsevät eikä ole pakko valita rengaskokoa joka tuottaa niitä enemmän


    Kerrotko sitten samalla ne Golf-luokan parhaiten äänieristetyt mallit?

      
  • Nuori autoilija:

    Joku edellisen sukupolven bemun omistaja voisi kommentoida uusien bemujen ajettavuutta. Onko kehitytty vai onko tullut takapakkia?


    Hyvin lyhyt koeajokokemus vain uusimmasta 5-sarjasta, ja ei se sen peruteella tuntunut minusta oikeastaan ollenkaan sellaiselta ajajan autolta kuin haluaisin. Sopivasti valituin varustein siitä varmasti saa hiukan eri tyyppisenkin. Heti tuon perään ajettu vanhan 1-sarjan 125i Coupé oli todella paljon lähempänä sitä mitä itse auton ajettavuudelta haluan.

      
  • 235+255: Se en tietysti hyvä että rengasmelu ei sinua häiritse, mutta useimpia autoja testaavia suomalaisia ja ruotsalaisia autotoimittajia se tuntuu usein kovastikin häiritsevän, ja itse olen tästä ihan samaa mieltä. Monet muuten hyvät autot menevät aivan pilalle suomalaisilla (ja ruotsalaisilla) teillä tästä johtuen. Esimerkkinä nyt vaikka viimeksi koeajamani Giulietta.




    Toimittajien pitää aina valittaa jostain, usein nuo asiat ovat täysin sivuseikkoja tyyliin joku tavallisuudesta poikkeava hallintalaite tai muu vastaava jolla ei auton omistajalle ole mitään merkitystä. Auton meluun voi itse vaikuttaa aika paljon renkailla, ajolinjalla ja itse autolla. Eihän tuo meteli nyt mikään hyvä asia ole, mutta ei tuota nyt pidä kovin paljon liioitellakaan. Harva istuu autossa niin paljon että tuo mikään merkityksellinen asia sinänsä on, ainakaan se ei itseäni isommalla suht laadukkaalla autolla ajavana häiritse. Ja onhan niitä huonoja teitä paljon muuallakin kuin Suomessa, ei nuo Keski-Euroopan tietkään kummoisia tule tämän talouskriisin jälkeen olemaan, tiet rapautuvat vauhdilla aivan kuten meilläkin.





    En tarkoittanut ääniä. Tässä ei kai ole muuta selitystä enää tarjolla kuin se että herkkyytemme auton moottorin tuottamalle tärinälle on ihan erilainen. Mulle 4-sylinteriset dieselit tärisevät merkistä ja mallista huolimatta liikaa ja omalla autolla ajaminen on niiden jälkeen yhtä juhlaa. Sama muutos myös tapahtuu jos hyppään omasta autosta jonkun sopivan V8-mallin puikkoihin. Sähkömoottoreissa ei onneksi pitäisi olla tärinää.




    Työn puolesta tulee ajettua aika monella autolla ja omaa omistuskokemustakin on 4, 5 ja 6-pyttyisistä koneista. Toki koneissa on eroja niin valmistajien kuin konetyyppienkin välillä. Sellaista värinää en nykykoneissa ole havainnut, että se omaa ajamista tai ajokokemusta haittaisi.



    Kerrotko sitten samalla ne Golf-luokan parhaiten äänieristetyt mallit?




    Kyse ei ole pelkästään äänieristyksestä, vaan monesta muustakin asiasta esim. jousituksen painotuksista. Eiköhän ne äänettömimmät löydy Pösöstä, Sitikasta, Toyotasta ym. Toyossa tosin kuuluu oman kokemuksen mukaan ärsyttävästi esim kivien ropinat läpi, mutta muuten se on kyllä aika äänetön. Äänettömin auto kokonaisuutena saattaa olla Auriksen hybridi. Nykyinen Golf on varmaan luokan keskitasoa äänieristyksessä, on jonkin verran parantunut aiemmasta.

      
  • 235+255:


    Olet oikeassa. Halusin vain sanoa, että 5-metrinenkin auto voi olla kohtuullisen painoinen jos sellaisen haluaa ostaa eikä silloin uuden kasvaneen 1-sarjan kokoinen "pikkuauto" ole välttämättä ollenkaan niin paljon kevyempi kuin äkkiä katsoen olettaisi.




    Omenat ja appelsiinit ovat erilaisia hedelmiä. Jos pikkuauto tehdään siten, että painonhallintaan kiinnitetään huomiota, niin taas mennään reilusti e60:n painon alle.

      
  • NHB:

    Isot ulkomitat tuovat mukanaan myös tarpeetonta massaa ja pituutta, jotka taasen omalta osaltaan tekevät auton käyttäytymisestä rauhallisempaa. Aktiivista ajettavuutta hakevalle tuo ei ole haluttu ominaisuus.


    Olet tietysti oikeassa tässäkin, kysymys onkin sitten vain siitä miten aktiivista ajettavuutta kukakin hakee. Tarvitaan kompromisseja, kuten aina. En mä nyt oikeasti edes halua ajaa millään yltiöaktiivisella mikroautolla liikenteessä koska useimmiten ajelen hyvinkin rauhallisesti ja leppoisasti. Minulle on tärkeintä se, että jos sitten kuitenkin haluan vetää joskus jonkun mutkan hiukan ripeämmin auto tuntuu vastaavan hyvin, eli tuntuu tuollaisessa tilanteessa olevan kotonaan eikä haraavan kuskia vastaan (pahimmillaan ESP piipittäen).



    Jos mulla ois monta autoa niin sitten joku saisi olla reilusti aktiivisempikin, mutta yhdellä autolla ei voi kaikkea saada.

      
  • NHB:

    Omenat ja appelsiinit ovat erilaisia hedelmiä. Jos pikkuauto tehdään siten, että painonhallintaan kiinnitetään huomiota, niin taas mennään reilusti e60:n painon alle.


    Toivottavasti niitäkin nähdään joskus, jopa sellaisia jotka vois kilpailla 1-sarjan kanssa. Mazda:lla taisi olla kohtuullisen kevyt pikkuauto, olikohan se Mazda 2.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit