Uusi 1-sarjan BMW

170 kommenttia
1246
  • 235+255:


    Hyvin lyhyt koeajokokemus vain uusimmasta 5-sarjasta, ja ei se sen peruteella tuntunut minusta oikeastaan ollenkaan sellaiselta ajajan autolta kuin haluaisin. Sopivasti valituin varustein siitä varmasti saa hiukan eri tyyppisenkin. Heti tuon perään ajettu vanhan 1-sarjan 125i Coupé oli todella paljon lähempänä sitä mitä itse auton ajettavuudelta haluan.




    Omat havaintoni nykyises 5-sarjasta: mukava auto muttei enää ajettavuudeltaan sitä, mitä Bemareilta on odotettu.

      
  • AkiK:

    Toimittajien pitää aina valittaa jostain,


    Totta, tämä on usein turhankin läpinäkyvää.



    AkiK:

    Auton meluun voi itse vaikuttaa aika paljon renkailla, ajolinjalla ja itse autolla.


    Voi vaikuttaa, mutta ei läheskään niin paljon saa noilla eroa kuin ostamalla hiljainen auto alunalkaenkin.



    AkiK:

    Harva istuu autossa niin paljon että tuo mikään merkityksellinen asia sinänsä on, ainakaan se ei itseäni isommalla suht laadukkaalla autolla ajavana häiritse.


    Häiritsevyyttä toisen ihmisen silmin/korvin on aika mahdotonta kuvitella. Tiedän olevani yliherkkä monille äänille, eli minua nimenomaan häiritsee paljon monet sellaisetkin asiat jotka ei useimpia häiritse. Kuuloni ei sopeudu meluun täysin normaalisti ja kuulon herkkyys on muutenkin keskitaajuuksilla "liian hyvä".



    AkiK:

    Ja onhan niitä huonoja teitä paljon muuallakin kuin Suomessa, ei nuo Keski-Euroopan tietkään kummoisia tule tämän talouskriisin jälkeen olemaan, tiet rapautuvat vauhdilla aivan kuten meilläkin.


    Rapistunut tie aiheuttaa enemmän satunnaista hälyä jousituksesta tms. kun taas Suomessa ja Ruotsissa todella karkeasta kiviaineksesta tehdyt tiet aiheuttaa jatkuvaa tasaista meteliä. Toki noita todella karkeita pätkiä on joskus näkynyt muuallakin, mutta vähissä ne on.



    AkiK:

    Työn puolesta tulee ajettua aika monella autolla ja omaa omistuskokemustakin on 4, 5 ja 6-pyttyisistä koneista. Toki koneissa on eroja niin valmistajien kuin konetyyppienkin välillä. Sellaista värinää en nykykoneissa ole havainnut, että se omaa ajamista tai ajokokemusta haittaisi.


    Se on hyvä, mulla tilanne on valitettavasti toinen.



    AkiK:

    Äänettömin auto kokonaisuutena saattaa olla Auriksen hybridi. Nykyinen Golf on varmaan luokan keskitasoa äänieristyksessä, on jonkin verran parantunut aiemmasta.


    Molemmat on ajamatta, täytyy käydä joskus kokeileen ja ottaa kännykällä dB-lukemia verrokiksi omasta autosta. Oikeita lukemia ei kännykän softalla varmaankaan saa mutta voi edes vertailla paremmin kuin korvakuulolta. Melun sävy tietysti on usein se ratkaisevampi ja sitä taas ei tuo mittari suoraan osaa analysoida.



      
  • NHB:

    Omat havaintoni nykyises 5-sarjasta: mukava auto muttei enää ajettavuudeltaan sitä, mitä Bemareilta on odotettu.


    Juuri tätä halusin sanoa. Valitettavasti autotoimittajat usein käärii tämänkin viestin sellaiseen pumpuliin että se ei ehkä heti selviä jos jotain testiä tai vertailua sattuu lukemaan.

      
  • AkiK:

    Minusta olisi todella erikoista rakentaa 1-sarjan kokoinen auto 8-sylinterisellä koneella. Mitä sillä tekisi?


    Audi RS3 tarjoaa perus-V8:n tehot ja väännön pikkuautossa. Kai silläkin jotain tekee ja varmasti 1-sarjasta on jotain vastaavan tehoista tulossa.



    Viripajathan on kyllä tehneet edellisestä 1-sarjan V8-versioita, kuten Hartge H1:



    image

      
  • 235+255:

    NHB:
    Omenat ja appelsiinit ovat erilaisia hedelmiä. Jos pikkuauto tehdään siten, että painonhallintaan kiinnitetään huomiota, niin taas mennään reilusti e60:n painon alle.

    Toivottavasti niitäkin nähdään joskus, jopa sellaisia jotka vois kilpailla 1-sarjan kanssa. Mazda:lla taisi olla kohtuullisen kevyt pikkuauto, olikohan se Mazda 2.




    audi a2 oli kevyt n.900kg?

      
  • 235+255:

    Audi RS3 tarjoaa perus-V8:n tehot ja väännön pikkuautossa. Kai silläkin jotain tekee ja varmasti 1-sarjasta on jotain vastaavan tehoista tulossa.




    Pointtihan tässä oli tuo sylinterimäärä. Audikaan ei ole tehnyt V8:ia vaan pienemmän koneen ja kait siihen nyt joku syy on vaikka se ei "nuorelle autoilijalle" käykään. Aivan samat syyt laittavat Bemarin tekemään 1-sarjaan nykyistä pienemmän nelipyttyisen moottorin, riittävä suorituskyky löytyy niistäkin suhteessa vanhempiin koneisiin.

      
  • Itsellänikin on tosiaan sellainen näppituntuma, että Bemarin ajettavuus on ottanut "takapakkia". Muutkin näköjään ovat sillä kannalla. Laitoin tosin tuon heittomerkkeihin sillä moni saattaa myös olla sitä mieltä, että mukavuuden parantuminen ja ehkä hieman "rauhalisempi" ajettavuus ovat merkittäviä parannuksia. Nämä ihmiset eivät edusta välttämättä niinkään bemarin perinteistä asiakaskuntaa vaab ovat kokonaan uusia merkkiin tutustujia. Kaikesta päätelleen bemarin linja on kuitenkin oikea. Myyntimäärät ovat kovaa luokkaa jne.



    Pikainen gallup:



    Luuletteko, että BMW olisi vastaavassa taloudellisessa kunnossa/asemassa/myisi näin paljon autoja jos se olisikin jatkanut "vanhalla" linjallaan eli vaalinut ajettavuutta vieläkin enemmän ja kenties hieman tinkinyt esim mukavuudesta/äänieristyksestä painon kurissa pitämiseksi?



    Entä oletteko henkilökohtaisesti sitä mieltä, että BMW:n tulisi alkaa hyödyntää alumiinia Audin tapaan?

      
  • Voisimmeko Akik jo lopettaa tämän naurettavan ja lapsellisen nokittelun??? Minulle pikkukoneet ei käy, mutta elättelen toivoa, että minullakin on oikeus mielipiteeseeni ilman jatkuvaa kuittailua/pilkkaamista...

      
  • Nuori autoilija:



    Pikainen gallup:

    Luuletteko, että BMW olisi vastaavassa taloudellisessa kunnossa/asemassa/myisi näin paljon autoja jos se olisikin jatkanut "vanhalla" linjallaan eli vaalinut ajettavuutta vieläkin enemmän ja kenties hieman tinkinyt esim mukavuudesta/äänieristyksestä painon kurissa pitämiseksi?

    Entä oletteko henkilökohtaisesti sitä mieltä, että BMW:n tulisi alkaa hyödyntää alumiinia Audin tapaan?




    Kaiken kansan miellyttäminen ei luultavasti ole ainakaan vanhan pemarimiehen mieleen, joka haluaa autolta muutakin kuin lussua ajokäytöstä ja tunnotonta ohjausta jne. Menestyksellä on varmasti hintansa. Mukavuudessa tai etenkään äänieristyksessä en muista bemarin tinkineen ennenkään. Alumiinia on hyödynnetty pitkään.

      
  • Tarkoitankin samassa määrin kuin audissa. Audihan tekee lähes kaiken alumiinista ei vain ovia ja luukkuja. Sillä on saavutettu painonsäästöä jonka pitäisi näkyä mm ajettavuudessa. Olivatko esim 5-sarjalaiset oikeasti luokkansa hiljaisimpia autoja pari mallisukupolvea sitten? Minulla on sellainen käsitys, että mukavuudessa Mersu oli ennen edellä, muttei enää.

      
  • Nuori autoilija:


    Luuletteko, että BMW olisi vastaavassa taloudellisessa kunnossa/asemassa/myisi näin paljon autoja jos se olisikin jatkanut "vanhalla" linjallaan eli...




    Tähän vielä semmoinen tärppi että olisiko BMW nykyisessä(kään) asemassa, jos merkin alla myytäisiin etuvetoisia kansanautoja tyylin Audi(=VW), tai mersumaisesti köpösarjan pikkuetuvetoja+pakuja+kuorma-autoja jne.



    Ainakin itse jos kuulen jonkun hankkineen uuden bemarin, tiedän heti kyseessä olevan jonkinlaisen tavallisesta autosta mielenkiintoisemman kulkineen. Jotain perinteitä pitäisi kunnioittaa myyntimääristä välittämättä, ainakin jonkinlainen kunnioitus säilyy kun tietää ettei ihan mitä tahansa huttua tule jo ihan merkin perusteella?



    Minulle mersu tulee aina olemaan mersu hyvien mallien osalta, enkä merkkiä 'hylkää' työkäyttöön(sis. etuvetomallit) tarkoitettujen mallien takia.



    Onko bemarilla tässä vielä potentiaalia pysytellä siinä mitä osataan, eikä lähdetä keräilemään roposia mopomalleilla?

      
  • Nuori autoilija:

    Tarkoitankin samassa määrin kuin audissa. Audihan tekee lähes kaiken alumiinista ei vain ovia ja luukkuja. Sillä on saavutettu painonsäästöä jonka pitäisi näkyä mm ajettavuudessa. Olivatko esim 5-sarjalaiset oikeasti luokkansa hiljaisimpia autoja pari mallisukupolvea sitten? Minulla on sellainen käsitys, että mukavuudessa Mersu oli ennen edellä, muttei enää.




    Audilla ja bemarilla on kait eri lähtökohdat alumiinin käyttöön, audilla kokonaispainon vähentäminen + imago? ja bemarilla lähinnä painonjakauman säätely?

      
  • Nuori autoilija:

    Olivatko esim 5-sarjalaiset oikeasti luokkansa hiljaisimpia autoja pari mallisukupolvea sitten?




    1996 e39 BMW asetti silloin nykyiset hiljaisen auton kriteerit kansanautoluokassa ja mainittavaa(korvin kuultavaa) kehitystä ei sen jälkeen ole tapahtunut. Toki renkaatkin on nykyään eri kokoa.

      
  • Nuori autoilija:

    Audihan tekee lähes kaiken alumiinista ei vain ovia ja luukkuja.

    ei kai...alumiinia on vain kalleimmissa/suurimmissa malleissa joihin kertyisi muuten liikaa painoa. Alumiinin ongelmana on sen hinta...



      
  • Vackraste:


    Audilla ja bemarilla on kait eri lähtökohdat alumiinin käyttöön, audilla kokonaispainon vähentäminen + imago? ja bemarilla lähinnä painonjakauman säätely?




    painonjakauman säätely tehdään kyllä ihan eri tavoilla... vaihdelaatikko taakse jne ... ei siinä alumiinia tarvita-



      
  • Nuori autoilija:

    Voisivat ehkä harkita alumiinin laajempaa käyttöä niin kuin Audi tekee.




    Öööh..Bemarissahan alumiinia on käytetty paljon monipuolisemmin kuin audissa. Jo 1995 markkinoille tulleessa e39:ssä etuosa oli alustaltaan alumiinia, alumiini moottori, alumiini vaihteisto, alumiini jousitus. Seuraavassa mallissa alumiinin käyttö lisääntyi ja sitä on käytännössä kaikki tulipellistä eteenpäin. Nykyisessä taas on palattu kustannusten takia teräksen käyttöön, mutta teräksetkin on kehittyneet, joten painoero on pienentynyt mutta toki alumiini on edelleen kevyempää. Ja mitä taas tulee audin painoon (a6) niin s80 on reilusti kevyempi. Eli ei alumiinikori yksistään ratkaise. Mutta ehdottomasti enemmän pitäisi tehdä painon minimoimiseksi f10:n tapauksessa.



    F10 seuraajassa taas kumma kyllä palataan alumiinin käyttöön laajemmin. Tämä on vähän kuin vapari-ahdettu-vapari-ahdettu linja mersulla (amg).

      
  • Minulla nyt vain sattuu olemaan se käsitys, että Audi käyttää enemmän alumiinia koreissaan nykymallistossa kuin BMW. Esim jos vertaa uutta kuutosta ja viitosta keskenään. Onko näin vai luulenko vaan. Olen myös siinä uskossa, että Audi olisi ihan tuntuvasti bemmiä kevyempikin onko näin? Audin uudet mallit ovat olleet käsittääkseni kevyempiä kuin edelliset ainakin joidenkin mallien osalta onko näin? Bemmillä taas päinvastoin onko näin?



    Vastatkoon ken tietää...

      
  • Jos tuosta nyt pitää jotain sanoa, niin eipä paljon rumempaa keulaa autoon voi rakentaa. Tulee mieleen lähinnä vitseiksi jääneet automallit kuten nyt vaikka Fiat Multipla. Jotain samaa on myös uuden Micran keulassa, joten liekö joku tuleva villitys, toivottovasti ei. En nyt saa päähäni missä muissa malleissa on tuollaiset mulkosilmät olleen, jotain Korean, Taiwanin ihmeitä ovat olleet. Itse ajelen tätä nykyä 3-sarjalaisella, se on sentään vielä hieno.

      
  • Kauneushan on katsojan silmissä. Uudessa Autobildissä oli pari kuvaa. Bemarihan se siellä kuvissa on. Saattaa olla että heidän ei tarvitse muotoilulla pohtia muita merkkejä.

      
  • Kauneushan on katsojan silmissä. Uudessa Autobildissä oli pari kuvaa. Bemarihan se siellä kuvissa on. Saattaa olla että heidän ei tarvitse muotoilulla pohtia muita merkkejä.

      
  • NHB:


    Tämä bemarin malli on hyvä esimerkki: uudet koneet tarjoavat paljon paremman suorituskyvyn pienemmällä kulutuksella. Bemarin pienimpien bensakoneiden suorituskyky nousi kerralla uudelle tasolle. Jännä juttu, että tuo nähdään jopa negatiivisena asiana. Toisissa keskusteluissa Nuori autoilijakin tuntuu arvostavan kovasti suorituskykyä, mutta tässä keskustelussa suorituskykyisempi kone onkin kammottava helvetinkone, jossa ei ole mitään hyvää.




    Kas kummaa, koskaan ennen maailmanhistoriassa ei ole käynyt niin että uusi moottorisukupolvi olisi pihimipi ja tehokkaampi kuin edellinen...NHB:n mukaan.

      
  • NHB:

    Nuori autoilija:
    Todellinen insinöörin päiväuni. Muttei autoihin intohimoisesti suhtautuvan ihmisen. Ottaisin koska tahansa mieluummin esim juuri edelliskorimallin 130:sen.


    Eli Audi ei ole sinun mielestä hyvä, mutta kai joku toinen voi päätyä eri lopputulokseen, vaikka hän intohimoisesti autoihin suhtautuisikin.




    Tuskin moni vähänkään intohimoisesti autoihin suhtautuva on mitenkään kiinnostunut S3:sta. Se kun käyttäytyy kuin perus etuvetokipot, moottorityypiltään kuin perus etuvetokipot, ynnä muilta osin myös. Paitsi että on MONIA perus etuvetokippojen urheilullisia malleja jotka ovat tuota paljon nautittavampia ajettavia ja joissa on jopa vähän luonnettakin.



    Sport Auton samankoneisten vertailuissakin (ei tasan tuolla koneversiolla vaan 2.0T ja vastaavat) Skodan samalla koneella varustettu oli urheilullisempi, parempi ajaa, nopeampi radalla ja tilavampikin. Eli edes VW-konsernin tylsien kopiokippojen joukosta tuo ei tahdo erottua. Muut, hyvästä ajettavuudesta tunnetut merkit taas tarjoavat paljon enemmän.



    Mielummin vaikka Mini, Clio, jne.. Hyvää ei saa halvalla eli kunnon rakenteista nelivetoista ei tuohon hintaluokkaan saa, vain alemmasta teholuokasta tai tinkimällä tuoreudesta.

      
  • AkiK:

    nuori autoilija: Voin aivan hyvin ja rehellisesti sanoa etten ole kovinkaan kiinnostunut energian kulutuksen kasvusta. Olenko siis huono ihminen? En mielestäni, en vain jaksa pilata elämääni jatkuvalla murehtimisella.



    Nykyiset 6-pyttyiset ovat tavallaan aika tylsiä koneita. Ääntä ei juuri kunnon autossa kuulu, vääntö ja tehon ulostulo ovat tylsän tasaisia, tehoa on jo aivan liikaakin sen hyödyntämiseen: olemus on tavallaan aika tylsä ja enemmän virkamiesmäinen kuin mikään muu. Mihin noissa jää nyt se mainitsemasi luonne?

    Ehkä sinun tosiaan sitten kannattaa mennä bussilla jos nykymaailma ei miellytä. Minulle auto kyllä kelpaa, oli siinä sitten koneessa 4, 5 tai 6 pyttyä. Itse ajamisen kannalta olennaista eroa (hyödyt ja haitat on kaikilla) en ole noissa missään huomannut, jos vain autossa ja koneessa muut speksit on kunnossa.




    Siinä onkin 'autoasiantuntijan' kommenttia taas...



    Kivahan sitä toisaalta on kaikkea nettiin varmaan kirjoitella eikä sitä ole kielletty.

      
  • AkiK:


    Minusta olisi todella erikoista rakentaa 1-sarjan kokoinen auto 8-sylinterisellä koneella. Mitä sillä tekisi?




    Nauttisi ajamisesta. Nyt jo 1-sarjaan tarjotaan 8-syl koneen tehoista vastaavalla 6-pyttyisellä tuplaturbolla, eikä Bemun kunnon alusta alkaen hyvin tehdyn takavetoisen korin rajat tule vastaan. Onhan 1-sarjalaisiin laitettu jo vuosia sitten V8:ja ja jopa V10:jä ilman että auton ominaisuudet loppuisivat kesken! Ainakin V8:t ovat mahtuneet vielä suht ongelmitta.



    Minä en kyllä nykymallien tai vähän vanhempienkaan perusteella näe mitään, miksi Audi ei tuohon joukkoon kuuluisi. Tuossakin listassa on aika lailla eritasoisia pelejä, en nyt ihan suoraan asettaisi Ferraria samaan sarjaan kuin Bemaria.


    Vanha Volvolla ajava TM:n lukija kun olet niin en ihmettele ettet näe asioita kuten autoentusiastit näkevät. On ihan selvää ettei Audi kuulu tuohon joukkoon, ne kun ovat perusetuvetoautopohjalta tehtyjä ja vielä senkin päälle tylsiksi ja tunnottomiksi säädettyjä vehkeitä.



    Lisäisin noihin merkkeihin Infinitin, Porschen, ja monen merkin 'urheiluversioita valmistavat pajat' kuten Abarth, Renaultsport, Mugen ovat selvästi tuohon listaan sopivia mutta ymmärrettävästi pelkistä merkeistä puhuttaessa usein poisjääviä.



    Miksei Ferrari ja Bemu olisi 'samaa sarjaa'? Vähän eri hintaluokkaa ne edustavat mutta tuohon hintaeroon ja vielä Ferrarin käyttökohteen tarkkuuteen nähden Bemuthan ovat erittäin edustavia! Samat filosofiat ja painopisteet niillä on pääosin, Bemu vain joutuu tekemään tilavampia ja pienikoneisempia sekä tietty massatuotantoon sopivia sekä kustannusrakenteeltaan hieman erilaisia. Eiköhän joku 6-sarjan Bemu ole vähintäänkin yhtä urheilullinen suhteellisesti ottaen kuin 612 Scagliettikin, ellei urheilullisempikin. Eikä se ole edes Bemun urheilullisimpia laitteita, CSL:n vauhtiin ei moni puhdasverinen urheiluautokaan pääse jne...



    Minä olen joskus kuullut ja myös luullut, että (erit. saksalaismerkkeihin mieltyneet) autoentusiastit voivat hyväksyä vain vapaastihengittävät kutoskoneet.


    Näin on, ikävä kyllä joskus on kompromisseja tehtävä kun ei tasan ideaalia kaikilta osin aina valmisteta. Ja Bemu tuppaa niin usein tietämään mitkä on ne oleelliset asiat mitkä pitää saavuttaa ja taikoo ne esiin heti kun tekniikka sen mahdollistaa. Aika hyvät arviot on saanut 1 M coupé, vaikka ahdettu onkin. Jotkut vain tekevät sen ahtamisenkin paremmin kuin muut.



    ...Etkä sitäkään tiennyt että kyllä mekaaninen ahtaminen on hyvin pitkälti kaikkien entusiastien hyväksymä juttu.

      
  • Nuori autoilija:

    Uusi viitossarjahan on aikamoisen raskas auto mikä ei tee välttämättä hyvää ajettavuudelle. Uusi mallihan painoi käsittääkseni ihan reilustikin enemmän kuin vanha. Voisivat ehkä harkita alumiinin laajempaa käyttöä niin kuin Audi tekee. Ajettavuudeltaan ihan hyviä ovat kyllä olleet nämä uudetkin. Tosin käyttöautohan on Volvo joten ei minun ajettavuusrimani kovin korkealla kyllä ole. Joku edellisen sukupolven bemun omistaja voisi kommentoida uusien bemujen ajettavuutta. Onko kehitytty vai onko tullut takapakkia? Olisi mielenkiintoista kuulla. Tosin rahallahan noiden ajettavuuteen voi vaikuttaa aika paljonkin eli kukkaron paksuudesta on kiinni...




    Olin aiemmin ajanut dieselillä, ja jotenkin 'pätevästä' ajettavuudesta huolimatta jäi kuva ylimääräisestä pehmeydestä jossain välissä ja suodattuneesta tuntumasta. Nyt olen ajanut bensamalleilla (vähemmän dieselillä ajan muutenkin joka saattoi vaikuttaa tuntumaan) erilaisin versioin ja olen TODELLA vakuuttunut. Itse olen enemmän urheiluautoja suosiva ihminen, eli keveys, ketteryys jne. tärkeitä. Mutta tuo auto hoitaa kaiken niin uskomattoman hyvin, mukaanlukien todella huipputason mukavuuden (todellakin on askelta lähempänä 7-sarjaa), eikä hintana ole kuin hyvin pieni 'etäisyys' ja tuntuman suodatus verrattuna pienempiin! Etenkin 5:sen sulavuus ja luonnollisen kevyt ajettavuus kaikissa tilanteissa yhtälailla on vakuuttavaa. Normaaliajossa se tuntuu luonnollisen ketterältä ja erityisen kehuttavaa on se että kovempaa ajaessa ei tunnu ajettavuuden muuttuvan tai ajotavan tarvitsevan mukautusta, se vain jotenkin on saatu suoraviivaisesti toimimaan juuri kuin pitää rajoillekin vietäessä ja ylikin.



    En ole niin vakuuttunut siitä kuinka tasapainoiselta paketilta nuo tuntuvat pienimmillä koneilla. Painoa on, joten vääntöäkin tarvitaan jottei tunnu jotain puuttuvan. Kaikkeen tosin tottuu, ja jos jostain pitää tinkiä (kuten usein pitää ) niin jättäisikö sitten mielummin 5-sarjan hankkimatta kun kuitenkin pienin 6-kone kuitenkin 'riittää' vähintäänkin Suomen liikenteessä? Automaatti toimii todella hyvin, ehdottomasti silti edelleen ratin vaihtoläpysköillä sillä mikään automaattiohjelma ei osaa ennakoida kaikissa tilanteissa eikä kepin kautta vaihtaminen ole niin luontevaa (vaikka vahteet menevät oikein päin Bemuissa).



    Sisusta saa aikaan hyvinvoinnin tunteen, paljon selkeämmin luksusta kuin edellismallin kolkompi sisustus. Olen tässä vähän aikaa koittanut rajoittaa kuumetta 5-sarjalaiseen etenkin kun pääsin tuplaturbo-V8:n makuun!! Olisi mukava päästä kokeilemaan M-sport -versioita joita Suomessa ei hirveästi ole, sekä tietty Alpinan B5:ttä ja uutta M5:ttä!



    On pikkuisen karissut kauhistus noiden autojen painon suhteen noiden positiivisten ajokokemusten jälkeen! Nimittäin 7-sarjakaan ei tunnu lainkaan raskaalta tai isolta käytännössä, edes ripeässä ajossa syheröisellä tiellä. Ja uuden 6-sarjan Cabrion ratatestien tulokset ovat olleet aika huimat painoon ja mukavuustasoon nähden (650i selvästi Maseratia nopeampi, Aston Rapidea nopeampi ja hyvin lähellä Audi RS6:n aikoja). Sedanit on vähän konservatiivisemmin säädetyt alustaltaan eli aliohjaavat vähän enemmän kuin 6-sarja joka rokottaa ratanopeuksia. Kuitenkin urheilualustan pitäisi jo tuoda muutosta tähän, ja viimeistään kun vain itse käy säädättämässä kulmia tai tekee alustamuutoksia pitäisi sen korjaantua. Edelleen haluan varmaan mielummin kuitenkin vielä tuotakin tunnokkaamman auton, joka on paljon kevyempi mutta silloin pitäisi jättää hyvästit läheskään tuon tason mukavuudelle. Toiseksi autoksi tuo houkuttelisi...

      
  • Putput:

    Kas kummaa, koskaan ennen maailmanhistoriassa ei ole käynyt niin että uusi moottorisukupolvi olisi pihimipi ja tehokkaampi kuin edellinen...NHB:n mukaan.




    Tapasi mukaan haluat ymmärtää asioita tarkoituksella väärin, jotta pääsisit viisastelemaan. Pointti on tietenkin muutosten suuruudessa. Kun samalla kertaa kulutus tippuu 10 prosenttia ja 0-100 ajasta lähtee 15 prosenttia pois, niin muutos on suuruudeltaa aivan jotain muuta kuin mitä Bemarilta on aikaisemmin nähty peruskoneen sukupolvenvaihdoksessa. Vai oletko eri mieltä?

      
  • Putput: Nauttisi ajamisesta. Nyt jo 1-sarjaan tarjotaan 8-syl koneen tehoista vastaavalla 6-pyttyisellä tuplaturbolla, eikä Bemun kunnon alusta alkaen hyvin tehdyn takavetoisen korin rajat tule vastaan. Onhan 1-sarjalaisiin laitettu jo vuosia sitten V8:ja ja jopa V10:jä ilman että auton ominaisuudet loppuisivat kesken!




    Autoihinhan mahtuu vaikka millaisia koneita jos ei muuten tarvitse tilaa mihinkään. Minusta konstruktio jossa 1-sarjalaisesta tehtäisiin jotain mahtiraaseria on kuitenkin aika älytön ja itse autoon nähden epäsuhtainen. Tietenkään tämä ei haittaa Bemarimiehiä, koska kyseessä on Bemari.



    Itse en kuitenkaan missään tapauksessa olisi ostamassa sikahintaista perusautoa, johon on pultattu kiinni iso kone. Kyllä minäkin nuo tehot Porsche 911:ssa tai jossain Ferrarissa tai Bemarin aidossa urheilumallissa ymmärrän, mutta 1-sarjalaiselle noilla koneilla ja niiden nykytehoilla on aika vaikea kuvitella järkevää käyttöä tai markkinarakoa. Auto ei kuitenkaan kelpaa sellaisenaan oikein kunnon näyttäytymiseenkään, toisin kuin vaikkapa tuo Porsche.



    Vanha Volvolla ajava TM:n lukija kun olet niin en ihmettele ettet näe asioita kuten autoentusiastit näkevät.




    TM:ää luen kyllä, mutta Volvolla en aja. En ole maininnut sinulle nykyisiä autojani, olen puhunut autoista joita minulla on joskus ollut. Tosin et sinäkään ole kertonut mikä auto sinulla on, vaikka aina Bemareista puhut.



    On ihan selvää ettei Audi kuulu tuohon joukkoon, ne kun ovat perusetuvetoautopohjalta tehtyjä




    Minä olen aina kuvitellut että useimmat Audit on tehty nelivetoa ajatellen. A1 ja A3 eivät toki ole, mikä on minusta vain fiksua ottaen huomioon tuon koko- ja hintaluokan markkinoiden luonteen. Perusautoja tavalliseen käyttöön nämä nyt kuitenkin ovat, A3 ja 1-sarja.



    ja vielä senkin päälle tylsiksi ja tunnottomiksi säädettyjä vehkeitä.




    Kannattaa käydä nyt kokeilemassa esim se uusi A6 ennen kuin latoo mitä sylki suuhun tuo. Minä en löytänyt mitään sen kummoisempaa ”dynamiikkaa” 5-sarjasta, mutta ehkä sinä löydät.





    Miksei Ferrari ja Bemu olisi 'samaa sarjaa'? Vähän eri hintaluokkaa ne edustavat mutta tuohon hintaeroon ja vielä Ferrarin käyttökohteen tarkkuuteen nähden Bemuthan ovat erittäin edustavia!




    Bemari on minusta nykyisellään aika tavallinen massatuote aivan siinä missä Mersu tai Audi tai vaikkapa autourheilua aktiivisesti sponssaavat isot massamerkit. Linjan näkee myös uusimmista Bemarin malleista, linja lähenee koko ajan enemmän muita. Jopa päinvastoinkin, esim muiden keventäessä Bemarilla massa kasvaa. Ferraria ei voi pitää minään massatuotteena, valmistusmäärät ovat vain muutamia tuhansia. Bemulta löytyy toki joitakin erikoismalleja, mutta ei perus-Bemareissa niiden suoriin kilpailijoihin nähden mitään kovin ihmeellistä ole toisin kuin sinä tunnut kuvittelevan.



    Samat filosofiat ja painopisteet niillä on pääosin,




    En kyllä löydä mitään yhtäläistä tavallisesta Bemarista ja Ferrarista, en myöskään niiden filosofiasta.

      
  • GTamv:

    Alumiinin ongelmana on sen hinta...




    Tästä loppujen lopuksi näkee millaista *usetusta monet kalliit autot ovat. Autojen valmistuskulut ovat vähänkään kalliimmissa autoissa aika pieni osa niiden loppuhinnasta ja valmistushinnan ero ns halvempiin autoihin aika mitätön. Siitä huolimatta ei ole "varaa" käyttää edes alumiinia. Ei tuo nyt sentään mitään kultaa ole...

      
  • Vackraste:


    Tähän vielä semmoinen tärppi että olisiko BMW nykyisessä(kään) asemassa, jos merkin alla myytäisiin etuvetoisia kansanautoja tyylin Audi(=VW), tai mersumaisesti köpösarjan pikkuetuvetoja+pakuja+kuorma-autoja jne.




    Eipä tuo ole Audin viimeaikaista menestystä haitannut. Kovia lukuja nuo ingolstadtilaiset vaan takovat, oli asiasta mitä mieltä hyvänsä. Audin asema kehittyvillä markkinoilla on vahva ja myynnit USA:ssakin ovat voimakkaassa kasvussa.



    Audi on minusta hyvin ymmärtänyt myös sen, että tie merkin pitkäaikaiseksi asiakkaaksi käy usein pienempien, tavallisempien ja edullisempien autojen kautta. Se ensimmäinen työsuhdeauto saattaa olla hyvin ratkaiseva, sama porukka on myöhemmin hyvin sitoutuneina kalliimmissa segmenteissä. Lexus näyttäisi käyttävän uusissa malleissa vähän samaa taktiikkaa.

      
  • AkiK:

    Autoihinhan mahtuu vaikka millaisia koneita jos ei muuten tarvitse tilaa mihinkään. Minusta konstruktio jossa 1-sarjalaisesta tehtäisiin jotain mahtiraaseria on kuitenkin aika älytön ja itse autoon nähden epäsuhtainen. Tietenkään tämä ei haittaa Bemarimiehiä, koska kyseessä on Bemari.


    Ylipäänsä sanon heti alkuun että ikävää että AkiK on luullut tällaisista asioista keskustelujenkin olevan oletusarvoisesti tasa-arvoisia. Se että tuotat saman määrän tekstiä kuin joku muu, tai yrität vääntää taas jotain argumentteja, ei tarkoita että olet edes kartalla siinä mistä puhutaan.



    Et edes ymmärrä mitä puhuttiin 1-sarjalaisesta. Pointti on NIMENOMAAN siinä että siihen ON LAITETTU huimiakin koneita ilman että auton konstruktiota on tarvinnut muuttaa: niin hyvä se on perustaltaan. Paitsi että mahtuu niin ennenkaikkea jopa V8-koneiset ja jopa V10-koneiset on todettu todella erinomaisiksi ajaa. Toisin kuin pikkukoneisetkaan etuvetorakenteiset kipot, puhumattakaan sarjavalmisteisiin isompikoneisiin jolloin ne etuvetorakenteiset on entistäkin huonompia ajaa.



    1-sarjasta on nyt tarjolla nimenomaan sarjavalmisteinen 'mahtiraaseri' nimeltä M Coupé. Kulultaan ja ajamisen nautittavuudeltaan selkeästi jo ehditty todeta näitä AkiK:n kilpailijoiksi TOIVOMIEN merkkien moninkertaisesti kalliimpiakin paremmaksi.



    Se siitä epäsuhtaisuudesta. On vain vaikea porukalla tajuta että kun Bemut tehdään perustaltaan AIVAN eri tasolle kuin muut että se kanssa merkitsee HYVIN paljon.





    Itse en kuitenkaan missään tapauksessa olisi ostamassa sikahintaista perusautoa, johon on pultattu kiinni iso kone. Kyllä minäkin nuo tehot Porsche 911:ssa tai jossain Ferrarissa tai Bemarin aidossa urheilumallissa ymmärrän, mutta 1-sarjalaiselle noilla koneilla ja niiden nykytehoilla on aika vaikea kuvitella järkevää käyttöä tai markkinarakoa. Auto ei kuitenkaan kelpaa sellaisenaan oikein kunnon näyttäytymiseenkään, toisin kuin vaikkapa tuo Porsche.


    1-sarjan M Coupé on täysin selvästi aito Bemun urheilumalli. Sehän hätyyttää jo monella tapaa uskomattoman suorituskykyistä luokkansa kovinta vehjettä M3:sen perusmallia! Jenkeissä auto on jo kauan sitten myyty loppuun, varapaikat jonoissa on pitkät ja porukka koittaa kuumeisesti niitä metsästää eri osavaltiosta mutta saavat vain eioota. Euroopassa valmistusmäärää on jo lisätty suuren kysynnän takia.



    Mitä tulee hintaan niin tuota 1 M Coupé:ta on nimenomaan kehuttu edulliseksi. Se on edullisin M-malli pitkään aikaan, ja sitä on verrattu jopa Cayman R:ään ynnä muihin urheiluautoihin (joissa ei ole tarjota neljää paikkaa, niin paljon tavaratilaa, käytännöllisyyttä ja edullista ylläpitoa) ja todettu erittäin edulliseksi niihin nähden. On selvää että siitä on jo tulossa kulttimalli, joten 'näyttäytymiseen' kelpaa vähintään hintaansa nähden hyvin, siihen nähden varsinkin kun sitä ei ole exstrovertiksi vehkeeksi tehtykään vaan monikäyttöiseksi sekä ajettavuudeltaan mahdollisimman nautittavaksi.



    Minä olen aina kuvitellut että useimmat Audit on tehty nelivetoa ajatellen. A1 ja A3 eivät toki ole, mikä on minusta vain fiksua ottaen huomioon tuon koko- ja hintaluokan markkinoiden luonteen. Perusautoja tavalliseen käyttöön nämä nyt kuitenkin ovat, A3 ja 1-sarja.


    Monta kertaa sinulle on yritetty asia vääntää rautalangasta, mutta uppiniskaisesti fanaatikon tavoin (ja tiettyjen merkkien vihaajan tavoin) pitäydyt uskomuksissasi vaikket tajua autoista ylipäänsä juuri mitään muuta kuin värin, ja että tykkäätkö ulkonäöstä.



    Audit ei ole tehty nelivetoa ajatellen, vaan ovat etuvetorakenteisia. Kun mennään noista Octavia- ja Fabiapohjaisista ylöspäin niin itseasiassa ovat vain pahemin keulapainoisia kun koko kone on niissä etuakselin edessä. Niissä sitten mitä isompi kone niin sitä isompi ongelma saada edes jotenkuten käyttäytymään. Päälle sitten se ettei edes kiinnosta saada aikaan hauskaa ajettavuutta vaan tietty asiakkaille tuttu ajokokemus.



    Kannattaa käydä nyt kokeilemassa esim se uusi A6 ennen kuin latoo mitä sylki suuhun tuo. Minä en löytänyt mitään sen kummoisempaa ”dynamiikkaa” 5-sarjasta, mutta ehkä sinä löydät.


    Nyt vain puhut p***aa. Sinä et tiedä mitään dynamiikasta, se on selvä. Joten älä intä vastaan, etenkään noin hatarasti. Sinä et edes ymmärrä mitä eroja noissa autoissa on, millaisia erot ovat eri versioissa, jne.. Silti sinä intät vastaan koska luulet että sana sanaa vastaan saisi aikaan tasapelin jotenkin. Näin ei ikävä kyllä asiat mene.





    Bemari on minusta nykyisellään aika tavallinen massatuote aivan siinä missä Mersu tai Audi tai vaikkapa autourheilua aktiivisesti sponssaavat isot massamerkit. Linjan näkee myös uusimmista Bemarin malleista, linja lähenee koko ajan enemmän muita. Jopa päinvastoinkin, esim muiden keventäessä Bemarilla massa kasvaa. Ferraria ei voi pitää minään massatuotteena, valmistusmäärät ovat vain muutamia tuhansia. Bemulta löytyy toki joitakin erikoismalleja, mutta ei perus-Bemareissa niiden suoriin kilpailijoihin nähden mitään kovin ihmeellistä ole toisin kuin sinä tunnut kuvittelevan.




    Aivan täyttä p**kaa täysin autoista tietäättömältä tyhjänpuhujalta. Bemarin autoja teknisesti tarkasteltaessa näkee että ne ovat ratkaisuiltaan KAUKANA tavanomaisista, eli muista massatuotteista. Bemarin ajettavuus- ja suorituskykyero muihin ei ole oikeasti muuttunut mihinkään. Muutamissa tapauksissa on jokin merkki panostanut äärimmäisin keinoin mallin taikka parin erikoisversioon ja on varustelemalla ja säätäämällä äärimmäisesti nopeutta varten (muita osa-alueita pahasti heikentäen, kokonaisuus kun ei ole kunnossa kun perusta on mitä on) saanut ne vaikuttamaan korkeintaan parin kierroksen ajan suht nopeilta. Totuus on jo todettu olevan aivan toinen. Audi on käyttänyt niinkin epätoivoisia vilppejä kuten että laittoivat testiin RS3:een 255-levyiset eturenkaat (takana 225), ja ne sulivat parin ratakierroksen jälkeen pilalle. Näinhän käy kun valmistaja laittaa kaupan hyllyltä saatavia renkaita pehmeämmät vilppirenkaat alle... Silti aika oli hidas. Mitä uutta?



    RS6:sta Audi ei antanut radalle ajettavaksi kuin ERI auton kuin kadulle, nimenomaan vain keraamisilla jarruilla ja ties millä sitä tilaisuutta varten valikoiduilla renkailla. Mutta eipä sekään riitä kun on muistaakseni yli 1600kg eturenkailla painoa (suuri osa siitä eturenkaiden EDESSÄ ), joka lisääntyy kun jarrutetaan, rengaskohtainen osuus kasvaa puolelta toiselle kaarteissa, ja veto-, kääntö- ja jarrutusvoimat tekevät veronsa. Ei sillä autolla voinut ajaa radalla kuin pahimmillaan YHDEN kierroksen kunnolla kun paikat alkoivat ylikuumentua! On siinä HIAANO URHEILULLINEN kalliin luokan AUTO!!! 1-sarjasta lähtien, oikeastaan Ministä lähtien kaikki mallit peittoavat tuollaiset romut, ja muistakin merkeistä löytyy KASOITTAIN 'tavisautojen' urheilullisia versioita jotka ovat oikeasti urheilullisia. Lukemattomat merkit tarjoavat oikeasti urheilullisia ja hyvää ajettavuutta tarjoavia autoja, toisin kuin Audi.



    Bemun urheilumallit tehdään ihan samalle pohjalle kuin perusmallitkin. Ja tuo pohja eroaa täysin tavisautoista. Ja on hyvin yhteneväinen perusajatuksiltaan kuin esim. Ferrarin pohjat. Siksihän jopa Bemun perusmallit, siis sellaiset jotka eivät edes ole urheilumallej (ei edes sport-paketilla) ovat esim. Maseratin vastaavia nopeampia ja aivan eri konetehoilla varustettuja Audeja nopeampia (eikä kaukana AMG-tehohirmuista ja Porscheista). Ja AINA nautittavia sekä hyvin käyttäytyviä konekoosta riippumatta. Se on se tärkein juttu: aina on perusta kunnossa ja karvalakkimallitkin loistavia ajaa ja loistavia käyttää päivittän!



    Nimenomaan Bemun PERUSMALLIT ne vasta muista eroavatkin. Bemun urheilumallit taas ovat moniin kilpailijoihinsa nähden (kuten Porsche, Lotus, Jaguar) huomattavasti 'tavallisempaa' pohjaa kun eivät ole varta vasten niitä suunnitellut vaan perusautoista säädettyjä. Ne perusmallit nimenomaan tarjoavat teknisesti hyvin paljon ihmeellistä verrattuna tavisauto-kilpailijoihinsa, M-mallit taas kilpailevat ihan eri luokan autoja vastaan menestyksekkäästi -SAMALLA PERUSMALLIN POHJALLA!!



    Hienoa muuten että tuolla kirjoituksellasi myönnät ainakin sen varmaksi että aiemmin bemun linja on ollut selvästi eri kuin muilla. Niinhän se aina on ennenkin sinun, yksinkertaisen AkiK:n kanssa mennyt: seliseliseliä tulee siitä että NYT TÄLLÄ KERTAA on se ja se Volvo tai muu Bemun tasolla. Eli aina tulee tunnustus JÄLKEENPÄIN että aiemmat ovat olleet eri tasolla. Mutta uudesta/sen hetkisestä seliseliselitetään ties mitä siihen asti kunnes uusi tulee ja sitten taas myönnetään että aiemmin ei oltu ihan samoissa...



    En kyllä löydä mitään yhtäläistä tavallisesta Bemarista ja Ferrarista, en myöskään niiden filosofiasta.


    Ihan samoja asioita ne optimoivat, ja monien osa-alueiden suhteutukset ovat HYVIN samat! Itseasiassa useimpien osa-alueiden kohdalla ne ovat hyvin samanlaisia. SINÄ et tietenkään löydä YHTÄÄN MITÄÄN mistään kun et autoista oikeasti mitään ymmärrä. Sen ihan oikeasti näkee ettet tiedä niistä juuri mitään, kokemusta niistä ei ole, ajamisesta yleensäkään muutoin kuin maantiellä autojonossa istumisesta ja päälle vielä se että ikä painaa.



    Vertaa vaikka 130i:tä tai 330i:tä (jostain vuodelta 2005) 612 Scagliettiin tai uuteen FF:ään. Yhtälailla huippuluokan moottoriteknologia (myös 6:lla jaollinen sylinteriluku, Bemulla jopa magnesium-kone, molemmilla huipputason moottorinohjausteknologia, kierrosherkkä ja tarkka kone jossa upea luonne ml. tasainen käynti), kori suunniteltu painopisteen ehdoilla, jousittamattomat massat minimoitu, hyvin samantyylinen kompromissi katu- ja rata-ajon suhteen (Bemun perusmallit tietty pitää upgradeata hieman jos haluaa radalla ajaa enemmän, sehän on selvä, mutta pohja on kunnossa), alustan säädötkin käyttäytymisen suhteen samankaltaiset, ym. ym.. Ferrarit konekoon takia pitänyt tehdä transaxle-vaihteistolla kun Bemuissa on päästy haluttuun painonjakaumaan edullisemmalla moottorin yhteydessä olevalla vaihteistolla. Ferrarilla varaa käyttää nyt jo alumiinikoreja, Bemu käyttää alumiinia ym. kevyttä kamaa pääosin alustassa kuten Ferrari ja moottorissa sekä saa aikaan suurlujuusteräksillä sopivan paketin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit