Uusi 1-sarjan BMW

170 kommenttia
1235
  • Bemarillahan ei ole edes varaa teettää korinvärisiä ovikahvoja. X5:ssäkin on ne ämpärimuovin väriset kahvat, puhumattakaan perusmalleista.

      
  • Riccardo:

    Bemarillahan ei ole edes varaa teettää korinvärisiä ovikahvoja. X5:ssäkin on ne ämpärimuovin väriset kahvat, puhumattakaan perusmalleista.




    Ihmeellist hourailua.

      
  • Putput: Ylipäänsä sanon heti alkuun että ikävää että AkiK on luullut tällaisista asioista keskustelujenkin olevan oletusarvoisesti tasa-arvoisia. Se että tuotat saman määrän tekstiä kuin joku muu, tai yrität vääntää taas jotain argumentteja, ei tarkoita että olet edes kartalla siinä mistä puhutaan.




    Ilmeisesti olet siis sitä mieltä että sinun mielipiteesi painaa enemmän kuin muiden vai mitä yrität kertoa?



    Et edes ymmärrä mitä puhuttiin 1-sarjalaisesta. Pointti on NIMENOMAAN siinä että siihen ON LAITETTU huimiakin koneita ilman että auton konstruktiota on tarvinnut muuttaa


    Auto on tehty siten, että siihen mahtuu suora kutonen pitkittäin keulalle, miksi ei sitten V8. Ei tuo minusta millään tavalla todista mitään ison koneen asentamisen järkevyydestä, tarpeellisuudesta tai perusauton hyvästä konstruktiosta. Siitä olen eri mieltä kuinka paljon tuota konstruktiota on tarvinnut muuttaa, M-sarjan autoissa ja perus-ykkösissä ei juuri ole samoja osia, mitatkin poikkeavat toisistaan jonkin verran.

    Minusta 1-sarja on ihan mainio auto, ei siinä mitään. En vain näkisi mitään järkeä esittämäsi kaltaisissa V8-virityksissä.



    Se siitä epäsuhtaisuudesta. On vain vaikea porukalla tajuta että kun Bemut tehdään perustaltaan AIVAN eri tasolle kuin muut




    Kuinka paljon yhteistä sinusta on 1 M Coupella ja perus 1-sarjalaisella? Tai M3:lla ja tavallisella 3-sarjalaisella? Ilmeisesti kuvittelet että ne ovat samoja autoja…minun tietääkseni niissä ei ole juurikaan yhteisiä osia tai konstruktioita, lähinnä ainoastaan jossain määrin yhteneväinen ulkonäkö.



    Audit ei ole tehty nelivetoa ajatellen, vaan ovat etuvetorakenteisia. Kun mennään noista Octavia- ja Fabiapohjaisista ylöspäin niin itseasiassa ovat vain pahemin keulapainoisia kun koko kone on niissä etuakselin edessä.




    Jaa, siksikö niissä on pitkittäiskone ja nelivedon rakenteet mukana myös etuvetomalleissa? Aika kummallista tehdä noin kalliita ratkaisuja kaikkiin autoihin jos nuo on tehty etuvetoisiksi, konsernistahan löytyy suoraan lainattavissa olevaa etuvetotekniikkaa vaikka kuinka paljon. Vanhempienkaan Audien keulapaino ei minusta suoraan liity etuvetoisuuteen. Koneen sijainti joskus aikanaan oli nimenomaan quattroa ja pitkittäismoottoria ajatellen tehty sijoitustapa. Voisit myös päivittää tietosi koneen sijainnista. Missä nykymalleissa (A4, A5, A6, A7 tai A8) kone sijaitsee etuakselin edessä?



    Nyt vain puhut p***aa. Sinä et tiedä mitään dynamiikasta, se on selvä.




    Sinä kuitenkin tiedät uudesta A6 Audistakin kaiken, vaikka et ilmeisesti ole sellaista edes nähnyt saati ajanut. Audi on tässä vain esimerkki, ota se huomioon.



    Bemarin autoja teknisesti tarkasteltaessa näkee että ne ovat ratkaisuiltaan KAUKANA tavanomaisista, eli muista massatuotteista. Bemarin ajettavuus- ja suorituskykyero muihin ei ole oikeasti muuttunut mihinkään.




    Mitkä ratkaisut ovat kaukana tavanomaisesta luokassaan? Ei minusta nuo perusratkaisut poikkea mitenkään erityisesti esimerkiksi Mersun vastaavista ja mainitsemaasi ajettavuus- ja suorituskykyeroa en havaitse nykyisissä malleissa kovin selkeästi, painotuseroja toki on olemassa. Suorituskykyeroa voi mittailla radalla, sinne löytyy paljon muitakin nopeita autoja kuin nykyiset Bemarit.





    Bemun urheilumallit tehdään ihan samalle pohjalle kuin perusmallitkin.




    Mitä pohjaa tässä nyt mahdat tarkoittaa? Ettei meillä nyt olisi vähän eri käsitys siitä mitä sama pohjarakenne tarkoittaa?



    Ja on hyvin yhteneväinen perusajatuksiltaan kuin esim. Ferrarin pohjat.






    Ilmeisesti et ole ikinä ajanut Ferrarilla jos vertaat sitä Bemariin.



    Hienoa muuten että tuolla kirjoituksellasi myönnät ainakin sen varmaksi että aiemmin bemun linja on ollut selvästi eri kuin muilla.




    Kyllä esimerkiksi edellinen tai sitä edellinen 5-sarja poikkesivat luokassaan edukseen. Nykyisestä ei minusta voi enää sanoa samaa, en silti sano että se olisi huono auto. 3-sarjan kohdalla tilanne ei minusta ole ihan niin selvä, jo edellisen C-sarjan aikaan Mersu tarjosi perusmalleihin esim. Bemaria paremmat kompressoriahdetut koneet. Vasta nyt uuteen 3-sarjaan saadaan perusmoottorit jotka ovat käytännön tasoltaan samoja Mersun ja Audin kanssa.



    Ihan samoja asioita ne optimoivat, ja monien osa-alueiden suhteutukset ovat HYVIN samat!




    Minusta esim Audi R8 on aika paljon lähempänä Ferraria suhteutuksiltaan.



    Sen ihan oikeasti näkee ettet tiedä niistä juuri mitään, kokemusta niistä ei ole, ajamisesta yleensäkään muutoin kuin maantiellä autojonossa istumisesta ja päälle vielä se että ikä painaa.




    Sinähän sen tiedät.



    Vertaa vaikka 130i:tä tai 330i:tä (jostain vuodelta 2005) 612 Scagliettiin tai uuteen FF:ään. Yhtälailla huippuluokan moottoriteknologia (myös 6:lla jaollinen sylinteriluku, Bemulla jopa magnesium-kone, molemmilla huipputason moottorinohjausteknologia, kierrosherkkä ja tarkka kone jossa upea luonne ml. tasainen käynti), kori suunniteltu painopisteen ehdoilla, jousittamattomat massat minimoitu, hyvin samantyylinen kompromissi katu- ja rata-ajon suhteen




    Kuulostaa minusta vähän siltä että yhtäläisyyksiä löytyy vaikka mistä jos niitä oikeala tavalla etsii. Ei kai sentään nyt Bemariinkiin saa lähes aitoa maranellon punaista väriä, toki sitä ei saa muut käyttää mutta Bemarin maali on laadukkaampaa?



      
  • AkiK:

    GTamv:
    Alumiinin ongelmana on sen hinta...



    Tästä loppujen lopuksi näkee millaista *usetusta monet kalliit autot ovat. Autojen valmistuskulut ovat vähänkään kalliimmissa autoissa aika pieni osa niiden loppuhinnasta ja valmistushinnan ero ns halvempiin autoihin aika mitätön. Siitä huolimatta ei ole "varaa" käyttää edes alumiinia. Ei tuo nyt sentään mitään kultaa ole...






    Juuri niin. Maankuoren yleisimmästä metallista puhutaan. Tuotanto vaatii toki runsaasti energiaa. Kalleus tulee sitten terästä vaativimmista tuotantotekniikoista erityisesti massatuotannossa.



    Premium- ja luksustuotteissa bisnes on aina perustunut perustason tuotteita korkeampaan kateprosenttiin. Se tuskin on yllätys kenellekään.

      
  • Myös Auto, Motor & Sport näkyy huomanneen, kuinka itsensä ENZO FERRARIN suunnittelemat BMW:n MAHTIRAASERIT ovat TÄYSIN ERI LUOKKAA kuin mikään muu auto lukuunottamatta FERRARIA!



    BMW Z4: Saknar harmoni i körningen.

    Styrning 3,5

    Chassi 3,5



    Mercedes SLK

    Styrning 4

    Chassi 4



    Audi TT

    Styrning 4,5

    Chassi 5



    Porsche Boxster

    Styrning 5

    Chassi 5

      
  • Aika pihalla täytyy olla, jos alkaa vertailemaan bemarin perus perheenkuljettimia johonkin Ferrareihin....Bemarihan on viime aikoina keskittynyt enemmässä määrin ydinbisnekseensä, eli perheautojen tekemiseen. Kunnollisia urheiluautojahan ei ole tehty enää pitkään aikaan BMW:n toimesta, koska niille ei vain ole massamarkkinoita. Jopa paljon kehuttua E46 M3 CSL malliakin oli vaikea saada kaupaksi, vaikka sitä ei tehty kuin jotain 1500 kpl. Helppo ymmärtää, että nykyisestä M3:sta tehdään vain sadan kappaleen erikoismalleja.



    BMW:n, kuten jokaisen pörssiyhtiön, olemassaolon tarkoitus on vain ja ainoastaan rahan tuottaminen omistajilleen. Ei se bemarikaan autoja tee rakkaudesta kutoskoneesen tai takavetoon, vaan kyseinen valinta on se, millä se erottuu kilpailijoistaan --> parantaa markkinaosuuksia --> enemmän tuottoa sijoittajille.



    Itse ketjun aiheeseen. Mitä ihmettä on muotoilijoilla ollut mielessä noita valoja suunniteltaessa? Kuka tuon näköisen auton on hyväksynyt tuotantoon...!

      
  • Eihän BMW ole osannut tehdä urheiluautoa 70-luvun jälkeen. Viimeinen oli aito M1.



    Nämä nykyiset ovat harmaita, massaan häviäviä, normaaleja coupé-malleja.



    Ja 1-sarja on ruma. Bemarin nykymuotoilu on täysin epäonnistunutta. Verratkaapa vaikka S-Mercedes vs. 7-BMW. Mersu on kuin Catherine Zeta-Jones ja Bemari lähinnä Dame Edna. Baijerissa ei olla kyllä tyylitietoisia pätkän vertaa.

      
  • Riccardo:



    Ja 1-sarja on ruma. Bemarin nykymuotoilu on täysin epäonnistunutta. Verratkaapa vaikka S-Mercedes vs. 7-BMW. Mersu on kuin Catherine Zeta-Jones ja Bemari lähinnä Dame Edna. Baijerissa ei olla kyllä tyylitietoisia pätkän vertaa.




    Mielenkiintoinen vertaus tuo Catherine Zeta-Jones vs Dame Edna. Kuitenkin Catherinessakin alkaa valitettavasti jo ikä näkyä ja sama käännettynä vertaamiisi Mersuihin: senkin malleissa valitettavasti näkyy se, että monet on suunnattu vanhemmille ikäpolville.



    Ei tuo Mersu vs Bemari tyylien vertailu ole noin yksioikoista, vaan riippuu mallista. S-sarja on tyylikkäämpi kuin 7-sarja, mutta sitten taas 5-sarja on tyylikkäämpi kuin E-sarja. C-sarja vs 3-sarja on suunnilleen tasapeli. MB CLS vs BMW 5 GT on murskavoitto Mersulle, vaikka eihän nuo oikeastaan edes ole verrokkeja, mutta kun Bemarilta puuttuu CLS:n verrokki mallistosta kokonaan, niin noita on verrattava. Urheiluautoja kun verrataan, niin niissä Mersun tarjonta on selvästi tyylikkäämpää. 1-sarja ei ole mikään tyylikäs, mutta ei se nyt mikään rumakaan ole ja vielä vähemmän tyylikäs on Mersun A-sarja, joten siinä luokassa voitto Bemarille. Katumaastureissa on ymmärrä Mersun möhkömuotoilua, joten niissä voitto Bemarille.



    Kaiken kaikkiaan sanoisin, että tyylistä Mersulle korkeintaan niukka voitto. Kummallakin on vain yksi itseäni kiinnostava malli: Mersulla CLS ja Bemarilla 5-sarja.

      
  • Kylläpä internetistä, ja vielä perähikiämaan tuulipuku'tekniikkalehden' nettipalstalta löytyy niiiin fiksua porukkaa. Huhhuh.



    Tätä tarkoitin keskustelun tasa-arvoisuudella. Vähän vaikea keskustella kenenkään kanssa jos toinen osapuoli ei tajua yhtään mitään siitä mistä yrittää jauhaa vastaan ajankulukseen. Kyllä oli fiksua hukata aikaa taas tänne kirjoittaakseni, vastaanottkyky kun porukalla on tasan nolla. Ja päälle vielä hirveä hinku aukoa päätä.



    Aiempi viestini on edelleen 100% pätevä. Siihen on kyllä vastattu (yritetty vastata tai muuten vaan haluttu aukoa päätä ), mutta ei YHTÄKÄÄN paikkaansapitävää tai aiheeseen kuuluvaa argumenttia ole tullut.



    NHB ei tapansa mukaan osaa kuin yrittää jotain takarivi-aukomista ilman että oikeasti edes yrittää olla mukana keskustelussa, AkiK on huitonut kamalasti mutta KAIKKI kirjoittamansa on ollut pelkkää hutia (pääosa omista argumentti-yrityksistäänkin olleet täysin virheellisiä! Aika säälittävää! ), A-utoilija horisee omiaan ja joku Suomi24:ltäkin eksynyt höpöttämään aivan täyttä p***aa. Aika hyvin onnistuttu: ei oikeasti yhtäkään argumenttia osattu edes käsitellä, saati todistaa vääräksi, ja lähes kaikki omat argumentit täysin virheellisiä!! Niin sitä pitää!! Hyvä palsta!!

      
  • No VOI sen tähden! Uusimpien tietojen mukaan F1-sarjassa ajetaan parin vuoden kuluttua 1.6 litraisilla ahdetuilla V6 moottoreilla, joissa on KERS-järjestelmä. Vannoutuneille autoentusiasteillemme tässä on kaikki pyhäinhäväistyksen aihekset olemassa:

    - downsizing

    - turbo (ei vapaasti hengittävä eikä mekaaninen ahdin)

    - hybridi

    - sylinterimäärän väheneminen

    - ei suora kutonen

    Lisäksi erikseen mainitaan että on tarkoituksena kehittää ja käyttää siviilikäyttöön soveltuvaa tekniikkaa. Ehkä ainoa pelastus on se, että Audi ei ole tulossa mukaan eikä siten rivinelonen koneeksikaan. :flower: Se tulee ehkä vasta vuonna 2016-2018... :wink:







      
  • Putput:

    Vähän vaikea keskustella kenenkään kanssa jos toinen osapuoli ei tajua yhtään mitään siitä mistä yrittää jauhaa vastaan ajankulukseen. Kyllä oli fiksua hukata aikaa taas tänne kirjoittaakseni, vastaanottkyky kun porukalla on tasan nolla. Ja päälle vielä hirveä hinku aukoa päätä.




    Kas kun ongelma on siinä etteivät muut ole sinun kaltaisia kaikki tietäviä Oraakkeleita ja oikein ihmetyttää etteivät suomen/maailman autolehdet kilpaile sinun palveluksistasi.



    Mutta toivon toki että jaksat jatkaa kirjoittelua koska ne ovat yleensä niin hauskoja ja siihen ne yleensä jää myös informatiiviselta osaltaan.....



    (Pyydän anteeksi että alennuin tasollesi tuossa yllä )

      
  • Lauloit PutPut samaa laulua silloinkin, kun monet ymmärsivät BMW:n olevan siirtymässä ahdettuihin downsizing moottoreihin. Tästä kirjoittavat eivät ymmärtäneet mitään ja luonnollisesti heidän täytyi olla tuulipukuun pukeutuvia juntteja. Sama laulu jatkuu, vaikka BMW uudet moottorit ovat ahdettuja M-malleja myöten. Oppimiskykyiseksi sinua ei voi luokitella.



    Ja mitä tulee junttimaisuuteen, niin tapasi keskustella on junttimaisuuden ruumiillistuma. Kun asioista ollaan eri mieltä, sinä tyydyt vain haukkumaan muita ja hehkuttamaan Bemareita. Muiden tyhmyys on argumenttisi numero yksi joka keskustelussa. Noinko sivistynyt yksilö keskustelee?



      
  • AkiK:

    No VOI sen tähden! Uusimpien tietojen mukaan F1-sarjassa ajetaan parin vuoden kuluttua 1.6 litraisilla ahdetuilla V6 moottoreilla, joissa on KERS-järjestelmä. Vannoutuneille autoentusiasteillemme tässä on kaikki pyhäinhäväistyksen aihekset olemassa:
    - downsizing
    - turbo (ei vapaasti hengittävä eikä mekaaninen ahdin)
    - hybridi
    - sylinterimäärän väheneminen
    - ei suora kutonen
    Lisäksi erikseen mainitaan että on tarkoituksena kehittää ja käyttää siviilikäyttöön soveltuvaa tekniikkaa. Ehkä ainoa pelastus on se, että Audi ei ole tulossa mukaan eikä siten rivinelonen koneeksikaan. :flower: Se tulee ehkä vasta vuonna 2016-2018... :wink:








    Ihan kiva vuodatus. Ei liity mitenkään threadin aiheeseen, threadin typerien väitteiden myötä hieman sivuun menneeseen keskustelunaiheeseen, ei aiempiin kirjoituksiinkaan, eikä oikeastaan mihinkään muuhunkaan. Mutta kai se on kiva kirjoittaa valivalivalitusta. Helpompaahan on kirjoittaa jotain huuhaata kuin että miettisi mitä on ylipäänsä tekemässä.

      
  • NHB:

    Lauloit PutPut samaa laulua silloinkin, kun monet ymmärsivät BMW:n olevan siirtymässä ahdettuihin downsizing moottoreihin. Tästä kirjoittavat eivät ymmärtäneet mitään ja luonnollisesti heidän täytyi olla tuulipukuun pukeutuvia juntteja. Sama laulu jatkuu, vaikka BMW uudet moottorit ovat ahdettuja M-malleja myöten. Oppimiskykyiseksi sinua ei voi luokitella.

    Ja mitä tulee junttimaisuuteen, niin tapasi keskustella on junttimaisuuden ruumiillistuma. Kun asioista ollaan eri mieltä, sinä tyydyt vain haukkumaan muita ja hehkuttamaan Bemareita. Muiden tyhmyys on argumenttisi numero yksi joka keskustelussa. Noinko sivistynyt yksilö keskustelee?




    Taas yksi NHB:n henkilövalitus tyyliin 'sinä aina'. Hiekkalaatikoilla ja perheriidoissakin tuo aina niin fiksu 'sinä aina'-selitys on niiiiin hedelmällistä. Olet niin uskomaton ******** että jopa vajaaälyinen 'sinä aina'-selityksesikään ei edes ole LÄHELLÄ puheenaihetta!



    Ei kai sitä voi olettaa että NHB edes kerran oikeasti keskustelisit aiheesta, viitsisit siis edes lukea toisten kirjoituksen, vastata siihen kunnolla argumenttikohtaisesti ja/tai omilla argumenteilla. Sen sijaan että takarivista vain kirjoitat pari riviä jotain epämääräistä valitusta. Perus trolli/provoilija.



    Miten VOI olla niin idiootti että hengailee jollain ihmeen TM:n nettipalstoilla (ja muillakin) ilman että edes keskustelee, kirjoittaa vain jotain ihmeen parin rivin HEITTOJA??



    No, vaikeata se kai olisikin kun ei minkäänlaista kiinnostusta edes keskustella aiheista ylipäänsä, motivaationa on selvästi vain aukoa. Ei ole kykyä jostain turhautumisen/laiskuuden/muun vuoksi keskustella muiden kirjoituksista, ei ole kykyä väittellä, argumentoida jne., ja vielä päälle on pitkävihainen urpo joka joskus ammoisina aikoina hampaankoloon jääneistä jutuista kirjoittaa edelleen - virheellisesti tietenkin.



    Olisi suoranainen IHME jos NHB vastaisi aiempaan viestiini luettuaan sen ajatuksella, argumenttikohtaisesti. Ja ilmaisisi kokonaisnäkemyksensä perustellusti omin argumentein. Se ei vaan ole mahdollista koska siihen ei riitä kykyä, älyä, halua, ym. koska tarkoitus on vain purkaa pahaa oloaan idioottimaisilla heitoilla.



    Edellinenkin viestisi AMochS:n jutusta oli aivan käsittämättömän säälittävää ja junttimaista. Et edes uskalla koskea argumentteihini, et uskalla tehdä omia, etkä varsinkaan osaa asiallisesti katsoa väitettäni kokonaisuutena.



    Sinun edellinen viestisi oli niin typerä ettet edes (taaskaan) uskaltanut suoraan väittää mitään. Rivien välistä (mikä niissä suorissa väitteissä niin saa jalat tutisemaan?) kun kerran koitit väittää että AMochS:n yhden testin kahden ajettavuusarvosteluperusteen myötä Bemujen rakenne ei ole periaatteiltaan yhteneväinen Ferrarin kanssa olit TÄYSIN VÄÄRÄSSÄ, etkä MITENKÄÄN PYSTYISI noin typerien argumenttien avulla sellaista todistaa kun ei liity mitenkään asiaan!! EI LIITY MITENKÄÄN ASIAAN!!! LAPSELLISEMPAA 'ARGUMENTOINTIA' SAA HAKEA, ei löydy juurikaan edes 12-vuotiaiden Suomi24-kirjoittelusta!!!! IDIOOTTI!!! :lol: :lol: :lol:



    On ihan selvää että väitteeni sekä argumentointini ovat paikkansapitäviä. Kukaan ei ole edes niihin uskaltanut/osannut vastata, pelkkää pahasti ohi mennyttä horinaa tähän asti.

      
  • Komppaan NHB:tä. Uusimpana tulokkaana bemarilla Z4 sDrive20i ja Z4 sDrive28i. Näillä korvataan mallistosta poistuvat sDrive23i ja sDrive30i.



    Toisaalta bemarilla on vieläkin mallistossaan litratehoiltaan todella vaatimattomia koneita. 1,6l 75 hv bensakone lienee matalaviritteisin henkilöautomoottori markkinoilla. Ei kovin downsizingia.

      
  • Putput:


    Taas yksi NHB:n henkilövalitus tyyliin 'sinä aina'. Hiekkalaatikoilla ja perheriidoissakin tuo aina niin fiksu 'sinä aina'-selitys on niiiiin hedelmällistä. Olet niin uskomaton ******** että jopa vajaaälyinen 'sinä aina'-selityksesikään ei edes ole LÄHELLÄ puheenaihetta!




    Tulkitsit viestin väärin. Tuo oli vain osoitus siitä, että sinulla on tapana haukkua kirjoittajia täällä, vaikka näin jälkeenpäin katsoen olit yksiselitteisesti väärässä.



    Ei kai sitä voi olettaa että NHB edes kerran oikeasti keskustelisit aiheesta, viitsisit siis edes lukea toisten kirjoituksen, vastata siihen kunnolla argumenttikohtaisesti ja/tai omilla argumenteilla. Sen sijaan että takarivista vain kirjoitat pari riviä jotain epämääräistä valitusta. Perus trolli/provoilija.

    Miten VOI olla niin idiootti että hengailee jollain ihmeen TM:n nettipalstoilla (ja muillakin) ilman että edes keskustelee, kirjoittaa vain jotain ihmeen parin rivin HEITTOJA??




    Keskustelua syntyy kyllä. Sinun kanssa on vain aika turha yrittää keskustella.



    No, vaikeata se kai olisikin kun ei minkäänlaista kiinnostusta edes keskustella aiheista ylipäänsä, motivaationa on selvästi vain aukoa.




    Se on kyllä totta, ettei motivaationi riitä suhtautumaan sinuun missään suhteessa asiallisesti. Onneksi olet harvinainen tapaus palstalla.



    Olisi suoranainen IHME jos NHB vastaisi aiempaan viestiini luettuaan sen ajatuksella, argumenttikohtaisesti.
    Ja ilmaisisi kokonaisnäkemyksensä perustellusti omin argumentein. Se ei vaan ole mahdollista koska siihen ei riitä kykyä, älyä, halua, ym. koska tarkoitus on vain purkaa pahaa oloaan idioottimaisilla heitoilla.




    Kun kirjoitat sata kertaa peräkkäin, että BMW on ylivertainen ja kaikki BMW:stä eroava on pelkkää p"¤kaa, niin en kyllä vaivaidu vastaamaan tuollaisiin "argumentteihin". Joskushan meilläkin oli keskustelua teknisistä asioista. Silloin osoitit täydellistä haluttomuutta kuskustella asioista argumenttikohtaisti, selvästi perustellen ja ajatuksella. Kanssasi lienee edelleen turha yrittää keskustella asiapitoisesti, kun täysin aukottomat perustelut eivät sinulle kuitenkaan kelpaa. Ohitat jopa BMW:n itsensä julkaisemat tiedot moottoristaan olan kohautuksella, jos olet aikaisemmin sattunut esittämään erilaisen arvauksen aiheesta.



      
  • simppa:

    Komppaan NHB:tä. Uusimpana tulokkaana bemarilla Z4 sDrive20i ja Z4 sDrive28i. Näillä korvataan mallistosta poistuvat sDrive23i ja sDrive30i.

    Toisaalta bemarilla on vieläkin mallistossaan litratehoiltaan todella vaatimattomia koneita. 1,6l 75 hv bensakone lienee matalaviritteisin henkilöautomoottori markkinoilla. Ei kovin downsizingia.




    Mistä edes puhut??

      
  • Täsmennystä PutPutille. Z4 sDrive20i ja Z4 sDrive28i on kumpikin kahden litran nelisylinterisellä turbokoneella. Niillä korvataan vapaasti hengittävät kutoskoneiset sDrive23i ja sDrive30i.



    1,6l 75 hv vapari lienee markkinoiden matalaviritteisin. Itselleni ei ainakaan tule toista alle 50 hv litratehoista henkilöauton moottoria mieleen. Tuo löytyy Mini One Minimalist 55 kw mallista.

      
  • Yksi linjanveto nykyisellä BMW:llä on moottorien erilaisten perusrakenteiden lukumäärän minimointi. Tämä tekee hinnat alkaen -mallien litratehoista vaatimattomia. Tuo Mini on jo aika äärimmäinen esimerkki näiden säästöjen hakemisesta.



    Muistan kun 90-luvulla monet Bemaristit naureskelivat Volvon kuristetetuille malleille.

      
  • NHB:

    Putput:
    Kas kummaa, koskaan ennen maailmanhistoriassa ei ole käynyt niin että uusi moottorisukupolvi olisi pihimipi ja tehokkaampi kuin edellinen...NHB:n mukaan.


    Tapasi mukaan haluat ymmärtää asioita tarkoituksella väärin, jotta pääsisit viisastelemaan. Pointti on tietenkin muutosten suuruudessa. Kun samalla kertaa kulutus tippuu 10 prosenttia ja 0-100 ajasta lähtee 15 prosenttia pois, niin muutos on suuruudeltaa aivan jotain muuta kuin mitä Bemarilta on aikaisemmin nähty peruskoneen sukupolvenvaihdoksessa. Vai oletko eri mieltä?




    On vastaavaan moottorin kehitykseen pystytty ennenkin. Esimerkkinä BMW 530I E60, jossa oli tuotantonsa aikana kolme eri moottori sukupolvea.



    Huipputeho nousi tuona aikana 40 hevosvoimaa ja co2 päästöt putosivat 50g. Alla olevat luvut ovat manuaalivaihteisten autojen kulutuslukemat, joten automaatin kehitys on tässä eliminoitu.



    vm hv co2

    2003 231 231

    2005 258 212

    2007 272 182

      
  • NHB:

    Yksi linjanveto nykyisellä BMW:llä on moottorien erilaisten perusrakenteiden lukumäärän minimointi. Tämä tekee hinnat alkaen -mallien litratehoista vaatimattomia. Tuo Mini on jo aika äärimmäinen esimerkki näiden säästöjen hakemisesta.

    Muistan kun 90-luvulla monet Bemaristit naureskelivat Volvon kuristetetuille malleille.




    Jos näin on naureskeltu tarkoittaa se, ettei tunne BMW:n menneisyyttä ja nykyisyyttä tarkemmin. BMW:llä on 30-vuotinen historia kuristettujen, matalaviritteisten ja taloudellisten moottoreiden kanssa.



    Tässä on animaatio miten moottoriperhe on tehty saman perusrakenteen ympärillä.

    https://www.youtube.com/watch?v=zwVV3sc2Mjg

      
  • juster:



    On vastaavaan moottorin kehitykseen pystytty ennenkin. Esimerkkinä BMW 530I E60, jossa oli tuotantonsa aikana kolme eri moottori sukupolvea.

    Huipputeho nousi tuona aikana 40 hevosvoimaa ja co2 päästöt putosivat 50g.




    Vaikka huipputeho nousikin, niin vaikutus suorituskykyyn ei ollut samaa luokkaa kuin 1-sarjan muutoksessa.

      
  • juster:


    Jos näin on naureskeltu tarkoittaa se, ettei tunne BMW:n menneisyyttä ja nykyisyyttä tarkemmin. BMW:llä on 30-vuotinen historia kuristettujen, matalaviritteisten ja taloudellisten moottoreiden kanssa.




    No, olihan tuolloin 80-luvulla kuitenkin selvästi joku muu ajatus taustalla kuin pelkkä hinnoittelu. Vanhojen e-mallien moottori oli pyritty rakentamaan taloudelliseksi. Nykyiset on pyritty rakentamaan vain tehottomiksi.

      
  • simppa:

    Täsmennystä PutPutille. Z4 sDrive20i ja Z4 sDrive28i on kumpikin kahden litran nelisylinterisellä turbokoneella. Niillä korvataan vapaasti hengittävät kutoskoneiset sDrive23i ja sDrive30i.

    1,6l 75 hv vapari lienee markkinoiden matalaviritteisin. Itselleni ei ainakaan tule toista alle 50 hv litratehoista henkilöauton moottoria mieleen. Tuo löytyy Mini One Minimalist 55 kw mallista.




    Edelleen: mistä puhut, kenelle puhut ja mihin keskusteluun?

      
  • NHB:

    juster:

    Jos näin on naureskeltu tarkoittaa se, ettei tunne BMW:n menneisyyttä ja nykyisyyttä tarkemmin. BMW:llä on 30-vuotinen historia kuristettujen, matalaviritteisten ja taloudellisten moottoreiden kanssa.


    No, olihan tuolloin 80-luvulla kuitenkin selvästi joku muu ajatus taustalla kuin pelkkä hinnoittelu. Vanhojen e-mallien moottori oli pyritty rakentamaan taloudelliseksi. Nykyiset on pyritty rakentamaan vain tehottomiksi.




    ETA moottorit ovat mielenkiintoinen luku polttoaine talouden parantamisessa, niissähän moottorin iskutilavuutta kasvatettiin.



    BMW on harrastanut ihan oikeaa ”tehottomaksi” rakentamista jo vuodesta 1975. Silloinhan tuli markkinoille 1502 jos oli sama moottori kuin 1600 mallissa, mutta tehottomampana ja myös halvempana. 80-luvulla oli 315 missä hintaa ja tehoa oli ”kuristettu” 316 malliin verrattuna. E46 mallissa samasta 1,9 litran moottorista tehtiin niin 316 kuin 318 jne.



    Ei liene kellekään yllätys että teollisessa sarjatuotannossa pyritään mahdollisemman vähiin tuote variaatioihin tuotanto- ja suunnittelukustannusten takia. Varsinkaan kun en tiedä, mitä haittaa tästä on tuotteen loppukäyttäjälle

      
  • NHB:

    juster:


    On vastaavaan moottorin kehitykseen pystytty ennenkin. Esimerkkinä BMW 530I E60, jossa oli tuotantonsa aikana kolme eri moottori sukupolvea.

    Huipputeho nousi tuona aikana 40 hevosvoimaa ja co2 päästöt putosivat 50g.


    Vaikka huipputeho nousikin, niin vaikutus suorituskykyyn ei ollut samaa luokkaa kuin 1-sarjan muutoksessa.




    0-100 km/h kiihdytysarvo muuttui 6,9:stä 6,3 sekuntiin, jos tämä tieto on kovinkin relevanttia. Pointtihan on samankokoisen moottorin että tehon ja kulutuksen suhdetta on pystytty oleellisesti muuttamaan muutamassa vuodessa.



    Moottorin lisäksi polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi monella muulla asialla on varsin EU-kulutuksen osalta suurimerkitys. Esim. Start/Stop järjestelmä vähentää kulutusta normin mukaisessa mittauksessa merkittävästi.

      
  • juster:



    Ei liene kellekään yllätys että teollisessa sarjatuotannossa pyritään mahdollisemman vähiin tuote variaatioihin tuotanto- ja suunnittelukustannusten takia. Varsinkaan kun en tiedä, mitä haittaa tästä on tuotteen loppukäyttäjälle




    Varmaan se, että ei nuo Minimalismit kovin taloudellisia ole ainakaan paperilla jos niitä Cooperiin vertaa, vaikka niitä koitetaan eko-malleina markkinoida. Ero 122 hv Cooperiin on kulutuksessa vain 0,3l. Veikkaisin, että tuostakin valtaosa (ellei kaikki) tulee muualta kuin koneesta.



    Väitän, että jos koneessa olisi n. puolet vähemmän iskutilavuutta ja sylintereitä + turbo, olisi kulutusero Cooperiin suurempi.

      
  • NHB:

    juster:

    Jos näin on naureskeltu tarkoittaa se, ettei tunne BMW:n menneisyyttä ja nykyisyyttä tarkemmin. BMW:llä on 30-vuotinen historia kuristettujen, matalaviritteisten ja taloudellisten moottoreiden kanssa.


    No, olihan tuolloin 80-luvulla kuitenkin selvästi joku muu ajatus taustalla kuin pelkkä hinnoittelu. Vanhojen e-mallien moottori oli pyritty rakentamaan taloudelliseksi. Nykyiset on pyritty rakentamaan vain tehottomiksi.




    Onneksi kukaan muu valmistaja ei tee mitään muuta kuin ottaa kaiken koneesta irti mikä lähtee ja myy sellaisenaan!



    VW-konsernin koneetkin sitten niiden huippuversioita lukuunottamatta on kai ihan eri juttu? Oikeasti esim. eräästä 2-litraisesta koneesta voi ottaa 310hv, mutta suurin osa myydään tehottomina n. 200hv versioina. Niitäkin useita eri viritysasteita. Ja sitten tietty aivan samaa konetta myydään 'kuristettuna' ilman ahtimia 150hv tarjoavana...



    1.4-litraisista kai suurin osa myydään tehottomina 122hv:n versioina jotta voivat hinnoitella halvemmaksi, kun niistä voisi ottaa 125, 131, 140, 150,160, 170 tai 181hv! Eikun hetkinen samaa konettahan on kuristettu VIELÄKIN enemmän ottamalla ahtimet pois ja myymällä 75, 80, 86 ja 101hv:n versioina!



    Jopa V6, V8, V10 ja W12-mallit ovat KAIKKI (vissiin yhtä poikkeusta lukuunottamatta, tosin sekin sama kone perustaltaan kuin ahtamattomat versiot) järjestäen tarjolla myös NHB-määritelmän mukaan 'kuristettuina versioina'. Eri tilavuuksisetkin ovat usein tasan sama kone mutta lyhennetyllä iskunpituudella, eli kuristettuja. Taustalla pelkkä hinnoittelu. Aijai kuinka typerää touhua! VW:n myymistä koneista on siis kuristettuja koneita ylivoimainen enemmistö!



      
  • Tottakai Audillakin löytyy noita eritehoisia. Bemarilla on heikoin vaparibensa (tuo 1,6l 75hv), mutta Audilta löytyy vastaavasti 1,8 litrainen bensaturbo huimalla 120 hv teholla.

      
  • Putput:



    Onneksi kukaan muu valmistaja ei tee mitään muuta kuin ottaa kaiken koneesta irti mikä lähtee ja myy sellaisenaan!

    VW-konsernin koneetkin sitten niiden huippuversioita lukuunottamatta on kai ihan eri juttu? Oikeasti esim. eräästä 2-litraisesta koneesta voi ottaa 310hv, mutta suurin osa myydään tehottomina n. 200hv versioina. Niitäkin useita eri viritysasteita. Ja sitten tietty aivan samaa konetta myydään 'kuristettuna' ilman ahtimia 150hv tarjoavana...

    1.4-litraisista kai suurin osa myydään tehottomina 122hv:n versioina jotta voivat hinnoitella halvemmaksi, kun niistä voisi ottaa 125, 131, 140, 150,160, 170 tai 181hv! Eikun hetkinen samaa konettahan on kuristettu VIELÄKIN enemmän ottamalla ahtimet pois ja myymällä 75, 80, 86 ja 101hv:n versioina!

    Jopa V6, V8, V10 ja W12-mallit ovat KAIKKI (vissiin yhtä poikkeusta lukuunottamatta, tosin sekin sama kone perustaltaan kuin ahtamattomat versiot) järjestäen tarjolla myös NHB-määritelmän mukaan 'kuristettuina versioina'. Eri tilavuuksisetkin ovat usein tasan sama kone mutta lyhennetyllä iskunpituudella, eli kuristettuja. Taustalla pelkkä hinnoittelu. Aijai kuinka typerää touhua! VW:n myymistä koneista on siis kuristettuja koneita ylivoimainen enemmistö!




    Sulla meni sitten taas päivä pilalle totaalisesti. Sovitaan sitten, että 70-luvun perusmallien kaasarikoneiden ominaisteho on kunnioitettava suoritus nykypäivän koneelle.



    Ennen kuin taas kirjoitat uuden samanlaisen viestin, niin vedä hetki happea ja mieti hieman asioita. Olenko väittänyt, että muut valmistajat eivät harrastaisi samaa? Itse katselen insinöörin silmin maailmaa, enkä näiden silmien läpi näe mieltä ylentävänä ainoastaan heikentää moottorin ominaisuuksia vain sen vuoksi, että saadaan uusi malli hinnastoon. Se ei riipu pätkääkään siitä, että minkä tuotemerkin alla tuota harrastetaan. Eikä se ole mun vika, että Bemari on tehnyt kaikkein eniten kuristetun moottorin. Pysy asialinjalla tai älä vastaan ollenkaan. Volkkari vs. BMW loanheittokisa ei minua kiinnosta.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit