Teslan neliveto

70 kommenttia
«13

Tesla tuo loppuvuodesta markkinoilla kahdella moottorilla varustetun nelivedon. Melkoiset tekniset tiedot, 691 HV/515 Kw yhteistehoa, 0-100 km/h 3,4 sekuntia eli maailman nopein sarjatuotanto sedan. Vääntöä 931 Nm ja heti nollasta eteenpäin.

Voi olla mielenkiintoinen ajettava koska kehuvat moottorin reagointia nopeimmaksi ja kaikkia pyöriä voidaan säätää erikseen pidon rajalla. Eurooppaan ensi vuoden Q1 joten meni autonosto harkintaan.



Blogista

"Conventional all wheel drive vehicles distribute power to the wheels from a single engine driving a complex mechanical transmission system. By contrast, Dual Motor Model S, has a motor on each axle, digitally and independently controlling torque to the front and rear wheels. The result is unparalleled control of traction, with instantaneous response to the motors giving drivers precisely controlled performance in all conditions. With its digital torque controls and low center of gravity, Dual Motor Model S has the most capable road holding and handling of any vehicle ever produced."



Toivottavasti autolehdet pääsevät testaamaan kilpailijoilla näitä väitteitä mutta Teslan nykyisen luistoneston pohjalta voi pitää paikkaansakin.



Kuin huomaamatta he myös nostivat tehoja kaikissa muissakin malleissa, 30 kW esim Performancessa ja tekivät lukuisia muita parannuksia autoon. Lisäksi softan parannukset tuovat uusia ominaisuukisa kaikkiin toimitettuihin autoihin, ei vain uusiin.

  
  • Ei tarvitse tavistuloisen harkita moista.....hinta on varmasti sitä luokkaa..... :xmas:

      
  • Hintaluokka tullee olemaan Suomessa 145 kEUR eikä samalla hinnalla ole mitään lähellekään vastaavaa kaupan. Samoilla suoritusarvoilla 911 Turbo S maksaakin sitten jo 330 kEUR ja Audi RS6 184k. Sähköautoja ei juuri autovero kurita, Porschen autovero on luokkaa 126k ja Teslassa 7k, verottaja kiittää. Maksaisitko turhasta 120k?

      
  • Jos olisi autoon laittaa 145 tonnia, ei olisi suurtakaan väliä sitten vaikka maksaisi 300 tonnia jostain muusta. Tavalliselle kaduntallaajalle täysin utopistisia juttuja.

      
  • catmirri:

    Hintaluokka tullee olemaan Suomessa 145 kEUR eikä samalla hinnalla ole mitään lähellekään vastaavaa kaupan. Samoilla suoritusarvoilla 911 Turbo S maksaakin sitten jo 330 kEUR ja Audi RS6 184k. Sähköautoja ei juuri autovero kurita, Porschen autovero on luokkaa 126k ja Teslassa 7k, verottaja kiittää. Maksaisitko turhasta 120k?




    Porsche nyt kulkee karkeasti ottaen 100 km/h nopeampaa ja suoriutuu Nurburgringistä minuuttia nopeammin kuin Teslan teoreettinen aika, jota akkujen ylikuumeneminen syö. Kyllä noiden suorituskyvyssä on iso ero. Suomen autoveron maksaminen on kyllä tosiaan tyhjästä maksamista, eikä siihen kannata alkaa.

      
  • Ja edelleen haluan, että autollani voi huoletta ajaa päivässä yli 200 km:n päähän ja takaisin kelillä kuin kelillä. Muutoinhan Tesla olisikin hintaluokassaan ihan kiva peli.



    Nissan GTR:llä on muuten jokseenkin sama suorituskyky, eikä taida maksaa paljoa enempää. Tosin eipä se itseäni kyllä millään tavalla kiinnostaisikaan.

      
  • NHB:

    catmirri:
    Hintaluokka tullee olemaan Suomessa 145 kEUR eikä samalla hinnalla ole mitään lähellekään vastaavaa kaupan. Samoilla suoritusarvoilla 911 Turbo S maksaakin sitten jo 330 kEUR ja Audi RS6 184k. Sähköautoja ei juuri autovero kurita, Porschen autovero on luokkaa 126k ja Teslassa 7k, verottaja kiittää. Maksaisitko turhasta 120k?


    Porsche nyt kulkee karkeasti ottaen 100 km/h nopeampaa ja suoriutuu Nurburgringistä minuuttia nopeammin kuin teoreettinen nopeus, jota akkujen ylikuumeneminen syö. Kyllä noiden suorituskyvyssä on iso ero. Suomen autoveron maksaminen on kyllä tosiaan tyhjästä maksamista, eikä siihen kannata alkaa.




    Ei tarvita kuin vähän kirjoittaa positiivista jostakin muusta kuin saksalaisesta autosta, niin Saksan Helmut Hinterstockerit heräävät räksyttämään.



      
  • Ihmettelen samaa. Arkiajossa tuo Tesla vie Porschea kuin litran mittaa. Ihmisistä varmaan 99%:a ei käy Nurburgringilla. Edes Teslan huippunopeutta ei juuri pääse testaamaan missään, koska todennäköisesti yli 90%:a ihmisistä ei lähde Saksaan vain jotta pääsisi kaahailemaan. Eli se suorituskyky joka jotain merkitsee menee Teslalle 6-0.

      
  • Derrick:



    Ei tarvita kuin vähän kirjoittaa positiivista jostakin muusta kuin saksalaisesta autosta, niin Saksan Helmut Hinterstockerit heräävät räksyttämään.




    Olisiko paikka katsoa peiliin? Jälleen kerran kirjoitit totaalisen turhaan suunsoittoon keskittyvän viestin. Se viesti, mihin vastasin, ei sisältänyt mitään henkilökohtaista tai muutakaan asiatonta. Miksi sotket koko ajan palstaa noilla?

      
  • Nuori autoilija:

    Ihmettelen samaa. Arkiajossa tuo Tesla vie Porschea kuin litran mittaa. Ihmisistä varmaan 99%:a ei käy Nurburgringilla. Edes Teslan huippunopeutta ei juuri pääse testaamaan missään, koska todennäköisesti yli 90%:a ihmisistä ei lähde Saksaan vain jotta pääsisi kaahailemaan. Eli se suorituskyky joka jotain merkitsee menee Teslalle 6-0.




    Itse en näe mitään tilannetta, jossa arkiajossa noiden autojen suorituskyvyn rajat tulevat vastaan. Suomen hidasrytmisen liikenteen mukana pysyy murto-osalla noiden autojen tehosta. Mitä nuo arkiajon mittarit mielestäsi ovat, joissa peli kääntyy Teslalle 6-0?



    Ja selvennettäköön vielä se, kun lähdit tuon multinickitrollin trollailuun mukaan, että tuo valmistajan kotimaalla ei ole tässä mitään tekemistä. Samat kommentit olisin kirjoittanut jos verrokkina olisi ollut joku suorituskykyisimmistä Ferrareista. Ja mitä tulee Teslaan, niin itsehän pidän pidä hienona autona, toivon kovasti lisää menestystä ja pitkän tähtäimen jatkuvuutta Teslalle. Ei siinä ole mitään hävettävää, jos iso mukavuuspainotteinen raskas sähköauto ei pärjää pienelle sporttiautolla suorituskyvyssä.

      
  • Täysin samanlaisia vertailukumppaneita ei edes oikeastaan löydy, Tesla on 5+2 paikkainen ja valtavasti tilaa. Itse pidän Teslasta todella paljon vaikka on tullut kyllä nuo kaikki yllämainitut muutkin menopelit kokeiltua.



    Yksi missä yksikään noista autoista ei oikeasti pärjää on normiohitustilanne, eli kun kaista aukeaa niin talla pohjaan. Vaihteettomuus ja olematon viive tulee perässäkyttääjille aina yllätyksenä, sitä on mielestäni käytännön suorituskyky. 0-100 sprinttiin on harvemmin tarvetta vaikka sekin on sähkömoottorin parhaita ominaisuuksia. Huippunopeuden hyödyntäminen täällä Saksassa on jo aika harvinaista, liikennettä on niin paljon ettei montaa minuuttia voi vetää täysillä tai sitten pitää ajaa pimeässä lähivaloilla kohti rekan renkaan palasia. Puhumattakaan Teslan multimedia ominaisuuksista, internet, valtava naviruutu, internet radio, Rdio palvelu (Spotify) jossa 35 miljoonaa kappaletta, tarvitsee vain sanoa mitä haluaa kuunnella. Ja se hiljaisuus.



    Ei ole vielä tullut toista autoa vastaan joka pääsisi kokonaisuutena edes lähelle käytännön käytettävyydessä. Suorituskykyisempiä löytyy mutta niillä voi ajella huvikseen muutaman päivän, sitten alkaa tökkimään.

      
  • Tulipa mennä viikolla istuskeltua Teslassa. Auto on näyttävän näköinen ja iso. Sisustuksen viimeistelyn osalta se on valovuoden edellä muita amerikkalaisia autoja, mutta ei yllä saksalaisten tai esim. Lexuksen tasolle. 100 keurolla pitäisi saada enemmän.



    Teslan konsepti on hieno ja pelinavauksena erittäin tervetullut. Kokonaan toinen juttu on Teslan "bang for the buck". Tesla on kallis. Aivan liian kallis, jotta sitä ostaisivat muut kuin modernista tekniikasta innostuneet. Toimintasäde on rajallinen, eikä auto sen vuoksi aikuisten oikeasti sovi ainoaksi autoksi. Ainakaan jos kulkua on kehä 3:n ulkopuolelle. Kakkosautoksi Tesla on liian iso ja, no, kallis.



    Tämä nelivetojuttu on mielenkiintoinen. Osaako joku mainita talviolosuhteissa oikeasti toimivan auton, joka on toteutettu useamman moottorin pohjalta? Ainakaan ranskalaisten hybridit eivät täytä tehtäväänsä.



    En lainkaan epäile Teslan insinöören kykyjä, mutta kuinka olisi mahdollista tehdä erinomainen neliveto monimoottorisena, ja tuoda se markkinoille näin nopeasti? Perinteiset autotehtaat testaavat näitä vuosikausia. No, lehtien testit aikanaan näyttävät.



    Mutta kuinka Teslalla käydään perheen kanssa Levillä parinkympin pakkasessa, poiketen matkalla mummolassa?

      
  • catmirri:

    Täysin samanlaisia vertailukumppaneita ei edes oikeastaan löydy, Tesla on 5+2 paikkainen ja valtavasti tilaa. Itse pidän Teslasta todella paljon vaikka on tullut kyllä nuo kaikki yllämainitut muutkin menopelit kokeiltua.


    Ehkä Mersun E500 4Matic T (myös 5+2 -paikkainen), Charger Hellcat (nopeampi ja mielettömästi halvempi), jne...



    Yksi missä yksikään noista autoista ei oikeasti pärjää on normiohitustilanne, eli kun kaista aukeaa niin talla pohjaan. Vaihteettomuus ja olematon viive tulee perässäkyttääjille aina yllätyksenä, sitä on mielestäni käytännön suorituskyky. 0-100 sprinttiin on harvemmin tarvetta vaikka sekin on sähkömoottorin parhaita ominaisuuksia. Huippunopeuden hyödyntäminen täällä Saksassa on jo aika harvinaista, liikennettä on niin paljon ettei montaa minuuttia voi vetää täysillä tai sitten pitää ajaa pimeässä lähivaloilla kohti rekan renkaan palasia.




    Suorituskyvyssä eri autoilla on eri vahvuuksia ja heikkouksia. Tesla on tavallaan jenkkilaiva jossa on suht paljon tilaa ja muskelimoottori. Niin kuin sanoit sillä voi muutoin tavisautoilua harrastava yrittää hetkittäin ja yllättäen päteä 'näyttääkseen' muille liikenteessä harrastamalla liikennevalokiihdyttelyä ja ohitusten estelyjä.



    Kovin laadukas muotoilultaan, materiaaleiltaan tai luotettavuudeltaan se ei ole. Hyvähän se on uuden yhtiön uudeksi autoksi, mutta ei sitä voi ottaa huomioon kun pitää verrata muihin. Hintaisekseen se ei ole millään tavalla läheskään tarpeeksi korkealuokkainen.



    Puhumattakaan Teslan multimedia ominaisuuksista, internet, valtava naviruutu, internet radio, Rdio palvelu (Spotify) jossa 35 miljoonaa kappaletta, tarvitsee vain sanoa mitä haluaa kuunnella. Ja se hiljaisuus.




    Niin, Teslassa on iso ruutu. Siinä kaikki. Muutoin siinä ei ole mitään edistyksellistä ja toisaalta siitä puuttuu mieletön määrä eri teknologioita mitä kilpailijoilla on. Teslasta puuttuu lukemattomia varusteita mitä muilla valmistajilla on ihan perusluokankin autoissa. Spotify:n saa parilla sadalla toimimaan vaikka 1918-vuosimallin autoon, samoin kuin pikku kaupunkiautoihinkin lisävarusteradion avulla...



    Ei ole vielä tullut toista autoa vastaan joka pääsisi kokonaisuutena edes lähelle käytännön käytettävyydessä. Suorituskykyisempiä löytyy mutta niillä voi ajella huvikseen muutaman päivän, sitten alkaa tökkimään.


    Jaaha. Vai että käytännön käytettävyydessä! Ohhoh! En kyllä vieläkään ole nähnyt yhtäkään asiaa miksi se olisi parempi kuin moni ihan perusauto 'käytännön käytettävyydessä', mutta fiilistele vain teoriassa tuota superkallista autoa jos haluat.



    Sähköautot tuntuvat olevan todella jännittävä asia monelle, muutama harva jopa oikeasti laittaa rahaansa niihin eikä vain puhu, mutta hekin tulevat maksamaan siitä todella kalliisti (jo maksamansa järjettömän hinnan lisäksi) koska noin nopeasti kehittyvä teknologia tarkoittaa sitä että vanhojen laitteiden hinnat romahtavat hetkessä totaalisesti. Ei ainoastaan niiden käyttöarvo murene kun parin vuoden päästä tulee myyntiin seuraavan sukupolven laitteet joiden kustannustasokin on tietenkin saatu kehitettyä aivan mielettömästi matalemmalle tasolle, vaan sekin että kun se vanha Tesla ei olekaan enää se 'uusi juttu' jolla yrittää pröystäillä ja olla maailman kiinnostavin maailmanparantaja, niin kuka siitä haluaa maksaa enää juuri mitään?

      
  • PropJock:

    Tulipa mennä viikolla istuskeltua Teslassa. Auto on näyttävän näköinen ja iso. Sisustuksen viimeistelyn osalta se on valovuoden edellä muita amerikkalaisia autoja, mutta ei yllä saksalaisten tai esim. Lexuksen tasolle. 100 keurolla pitäisi saada enemmän.




    Jaaha. Milloin olet viimeksi nähnyt uuden Cadillacin, Chryslerin, Dodgen, Corvetten, (USA-) Fordin...



    Teslan konsepti on hieno ja pelinavauksena erittäin tervetullut. Kokonaan toinen juttu on Teslan "bang for the buck". Tesla on kallis. Aivan liian kallis, jotta sitä ostaisivat muut kuin modernista tekniikasta innostuneet. Toimintasäde on rajallinen, eikä auto sen vuoksi aikuisten oikeasti sovi ainoaksi autoksi. Ainakaan jos kulkua on kehä 3:n ulkopuolelle. Kakkosautoksi Tesla on liian iso ja, no, kallis.


    Olen todella eri mieltä tuosta toimintasäteestä, mutta muutoin täysin samaa mieltä. Oikeastaan väitän että siitä eivät ole kiinnostuneet modernista tekniikasta kiinnostuneet, vaan nörtit ym. henkilöt jotka LUULEVAT tietävänsä jotain tekniikasta, ehkä tietävätkin jotain tietotekniikasta muttei autotekniikasta, ja ennenkaikkea statussymbolia etsivät.



    Tämä nelivetojuttu on mielenkiintoinen. Osaako joku mainita talviolosuhteissa oikeasti toimivan auton, joka on toteutettu useamman moottorin pohjalta? Ainakaan ranskalaisten hybridit eivät täytä tehtäväänsä.


    Samaa minäkin mietin, en malta päästä kokeilemaan uutta Tesla D:tä jäällä. Ja i8:a.



    En lainkaan epäile Teslan insinöören kykyjä, mutta kuinka olisi mahdollista tehdä erinomainen neliveto monimoottorisena, ja tuoda se markkinoille näin nopeasti? Perinteiset autotehtaat testaavat näitä vuosikausia. No, lehtien testit aikanaan näyttävät.




    No joo, heh, Audihan tarjoaa kai edelleenkin huippumallejaan totaalisen p***alla nelivetosysteemillä, eli R8:a visco-nelivedolla. Todella monen auton vetojärjestelmä on aika sekundaa eikä ihmiset valita. Kuka edes tietää miltä tasauspyörästön lukko tuntuu? Kuinka moni Volvon nelivedolla ajava kiroili sitä järjestelmää? Eiköhän tasaisesti vetävä ja vielä tietokoneen ohjaama sähkömoottorein toteutettu neliveto voi olla täysin toimiva ja loogisesti käyttäytyvä. Se voi olla erinomainenkin, katsotaan.



    Mutta kuinka Teslalla käydään perheen kanssa Levillä parinkympin pakkasessa, poiketen matkalla mummolassa?




    Erittäin pitkän toimintasäteen ansiosta ja pysähtymällä latauspisteille. Jos se ei onnistu ja on tärkeänä kriteerinä autonvalinnassa niin sitten ei kannata ostaa sähköautoa vielä. Ei jonkin yksittäisen ihmisen ihmeelliset vaatimukset tee jostain autosta huonoa.

      
  • Derrick:

    Ei tarvita kuin vähän kirjoittaa positiivista jostakin muusta kuin saksalaisesta autosta, niin Saksan Helmut Hinterstockerit heräävät räksyttämään.




    Pane kieli miinus-napaan ja istu plusnavalle, idiootti.

      
  • NHB:

    Porsche nyt kulkee karkeasti ottaen 100 km/h nopeampaa ja suoriutuu Nurburgringistä minuuttia nopeammin kuin Teslan teoreettinen aika, jota akkujen ylikuumeneminen syö. Kyllä noiden suorituskyvyssä on iso ero. Suomen autoveron maksaminen on kyllä tosiaan tyhjästä maksamista, eikä siihen kannata alkaa.




    Näin.

      
  • PutPut, oletko tosissasi ettei Teslassa ole muuta edistyksellistä kuin iso ruutu? Oikeasti?



    Ellet ole kokeillut niin Teslan käyttökokemus vastaa about samaa kun Apple toi iPadin markkinoille ja sitä vertaa johonkin tosi vanhaan pöytäkone Windowsiin. Kokeile autoa muutama päivä niin tuskin haluat vaihtaa takaisin, millä sitten ajatkin.

    Mulla on ollut muutama vuosi vastaavilla tehoilla oleva 2008 BMW M6 ja nyt se tuntuu kivikautiselta. En voisi kuvitella ajavani normiautomaatilla (tai autolla)enää vakituisesti Teslan jälkeen. Enkä kuvitella värkkääväni siihen Spotifyta tai internettiä.



    MB E500 (CLS E 500 ollut vaimolla) tai Charger tuskin on nekään vertailukappaleita, paljonko muuten Charger maksaa Suomessa? Tuossa alussa oli lähinnä nelivedon kautta tuo 0-100 esimerkkinä eikä kumpikaan noista ole lähelläkään Teslan lukuja. Charger jää puoli sekuntia, MB luokkaa 1,5 sec. MB on myös siitä ärsyttävä että kaikki tarpeellinen perusauton lisäksi on optiona ja ne MAKSAA maltaita etkä silti saa samaa käyttömukavuutta kuin Teslaan.



    Asia mistä ei ole edes puhuttu on käytön halpuus Teslan kohdalla, viime vkonloppuna 1900 km Euroopassa, yksi yö hotellissa latauksessa ja muuten n. 2 h superchargereilla lataamassa. Eikä maksanut mitään. Auton ei myöskään vaadi huoltoa, yhtiö suosittelee kerran vuodessa mutta sitä ei vaadita takuun ylläpitoon. 2-3 vuotta varmaan selviän takarenkaiden ja ilmanputsausfiltterin vaihdolla. Toisessa ketjussa kysyit latauslaitteesta, se on periaatteessa täysin tarpeeton jos käytössä on voimavirta eli punainen Mennekes pistoke. Piuha siihen kiinni, lataus käynnissä ja akku täynnä 5 tunnissa. Tai vaikka sitten 240 V myöskin toimii mutta hitaasti, n 20 km/h eli yli vrk. Superchargereilla alussa auto lataa tasoa 600 km/h vauhdilla hidastuen loppua kohti. Lisäksi niissä ollaan siirtymässä phaseII laitteisiin jolloin nopeutta tulee vielä lisää.



    Nämä ovat mielipidekysymyksiä joissa jokainen on oikeassa. Tämä on minun tarinani joten se siitä. Tesla on uusi tulija ja siksikin sillä on paljon jo periaatteellista vastustusta sekä dissausta liittyen toimintasäteeseen, pakkaseen jne jne jne. Mutta en ole vielä tavannut yhtään henkilöä joka ei olisi ylistänyt autoa kyydissä oltuaan. Ero perinteisiin on vain niin iso.

      
  • catmirri:

    PutPut, oletko tosissasi ettei Teslassa ole muuta edistyksellistä kuin iso ruutu? Oikeasti?

    Ellet ole kokeillut niin Teslan käyttökokemus vastaa about samaa kun Apple toi iPadin markkinoille ja sitä vertaa johonkin tosi vanhaan pöytäkone Windowsiin. Kokeile autoa muutama päivä niin tuskin haluat vaihtaa takaisin, millä sitten ajatkin.
    Mulla on ollut muutama vuosi vastaavilla tehoilla oleva 2008 BMW M6 ja nyt se tuntuu kivikautiselta. En voisi kuvitella ajavani normiautomaatilla (tai autolla)enää vakituisesti Teslan jälkeen. Enkä kuvitella värkkääväni siihen Spotifyta tai internettiä.

    MB E500 (CLS E 500 ollut vaimolla) tai Charger tuskin on nekään vertailukappaleita, paljonko muuten Charger maksaa Suomessa? Tuossa alussa oli lähinnä nelivedon kautta tuo 0-100 esimerkkinä eikä kumpikaan noista ole lähelläkään Teslan lukuja. Charger jää puoli sekuntia, MB luokkaa 1,5 sec. MB on myös siitä ärsyttävä että kaikki tarpeellinen perusauton lisäksi on optiona ja ne MAKSAA maltaita etkä silti saa samaa käyttömukavuutta kuin Teslaan.

    Asia mistä ei ole edes puhuttu on käytön halpuus Teslan kohdalla, viime vkonloppuna 1900 km Euroopassa, yksi yö hotellissa latauksessa ja muuten n. 2 h superchargereilla lataamassa. Eikä maksanut mitään. Auton ei myöskään vaadi huoltoa, yhtiö suosittelee kerran vuodessa mutta sitä ei vaadita takuun ylläpitoon. 2-3 vuotta varmaan selviän takarenkaiden ja ilmanputsausfiltterin vaihdolla. Toisessa ketjussa kysyit latauslaitteesta, se on periaatteessa täysin tarpeeton jos käytössä on voimavirta eli punainen Mennekes pistoke. Piuha siihen kiinni, lataus käynnissä ja akku täynnä 5 tunnissa. Tai vaikka sitten 240 V myöskin toimii mutta hitaasti, n 20 km/h eli yli vrk. Superchargereilla alussa auto lataa tasoa 600 km/h vauhdilla hidastuen loppua kohti. Lisäksi niissä ollaan siirtymässä phaseII laitteisiin jolloin nopeutta tulee vielä lisää.

    Nämä ovat mielipidekysymyksiä joissa jokainen on oikeassa. Tämä on minun tarinani joten se siitä. Tesla on uusi tulija ja siksikin sillä on paljon jo periaatteellista vastustusta sekä dissausta liittyen toimintasäteeseen, pakkaseen jne jne jne. Mutta en ole vielä tavannut yhtään henkilöä joka ei olisi ylistänyt autoa kyydissä oltuaan. Ero perinteisiin on vain niin iso.




    On käsittämätöntä vähätellä toimintasäteen ongelmaa. Faktahan on se, että kovalla pakkasella ei uskalla lähteä esimerkiksi edes Helsingistä Turkuun ja takaisin. Ei ainakaan, mikäli vähänkään joutuu kiertämään tai ajamaan lisää määränpäässä. Suuri osa ihmisistä joutuu ajamaan tuollaisia ja paljon pidempiäkin pätkiä viikottain. Ja mieluusti ne pidemmät ajot tehdään juurikin sillä perheen ykkösautolla, joka Tesla luultavasti tulisi olemaan.



    Toinen juttu on sitten tuo käytön halpuus. Ketää oikeasti kiinnostaa bensan tai huollon hinta, jos auto maksaa selvästi yli 100.000 euroa. Ainoa asia mikä voi kiinnostaa, on auton jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden kuluttua. Se on ainoa asia jolla on merkitystä. Sitä on sitten vaikea sanoa, mikä Teslan arvo on parin vuoden päästä. Merkistä riippumatta rahaa toki palaa melko paljon.



    Minun mielestäni Tesla on toki kiinnostava auto ja todella toivon merkin onnistuvan, mutta tuollainen täysin kritiikitön hypetys syö lähinnä kirjoittajan uskottavuutta.



    Olisi myös mielenkiintoista tietää, mikä Teslasta tekee niin poikkeavan "tavalliseen" vastaavaan autoon. Suorituskyky voi olla hieman parempi, mutta se sekunnin ero kiihtyvyydessä on melko merkityksetöntä useimmille. Mikä muu on niin hämmästyttävän paljon parempaa, kuin jossain 150 t euron luksusautossa?





      
  • Nuori autoilija:

    Ihmettelen samaa. Arkiajossa tuo Tesla vie Porschea kuin litran mittaa. Ihmisistä varmaan 99%:a ei käy Nurburgringilla. Edes Teslan huippunopeutta ei juuri pääse testaamaan missään, koska todennäköisesti yli 90%:a ihmisistä ei lähde Saksaan vain jotta pääsisi kaahailemaan. Eli se suorituskyky joka jotain merkitsee menee Teslalle 6-0.


    Ehkä "arkiajo" on meille eri asia, kun minä näen yllä nopean auton, mutta en kovinkaan vahvoja näyttöjä omaan arkiajooni?



    Teslan kylmissä tyypeissä pidin suurista tavaratiloista edessä ja takana sekä mukavasta kuljettajan tilasta.



    Neliovinen 2+2 coupe on sietämättömän matala takapenkillä ja iso TV ruutu kojetaulussa olisi raivostuttavan hankala opetella käyttämään sormituntumalla katsetta tieltä siirtämättä. Talviajon kannalta kiinnostaa, millaiset kaukovalot Teslassa on?



    Minun arkikäytössäni Teslaa tilavampi ja mukavampi iso sedan tai farkku puoleen hintaan (tai kolmasosan hintaan) on sekä mukavampi että taloudellisempi.



    Tilat ja kustannukset on siis pilattu, joten missä on Teslan pihvi arkiajossa?



    Samaa ihmettelen muissakin tehotykeissä omalta osaltani. Ajan mielelläni hiljaista, tilavaa ja mukavaa autoa. Saisi se toki olla myös hyväkulkuinen, enkä yhtään ihmettele, jos joku maksaa lisähintaa saadakseen oman hiljaisen, mukavan ja tilavan autonsa myös liikkumaan ripeämmin.

      
  • catmirri:

    PutPut, oletko tosissasi ettei Teslassa ole muuta edistyksellistä kuin iso ruutu? Oikeasti?




    Siitä vaan kertomaan meille mitä edistyksellistä siinä on tuon ison ruudun lisäksi. Kosketusnäyttöjä on monissa ihan pikkuautoista, siis ihan halvimmista mahdollisista, lähtien. Se että valitseeko valmistaja kosketusnäytön vai iDrive:n tapaisen systeemin riippuu siitä mitä käyttöfilosofiaa valmistaja pitää parempana, ei siitä ettei osaisi tai voisi valita kumman tahansa. Monen mielestä, itseni mukaanlukien, on ainankin vielä erillisellä ohjaimella, ratin säätimillä, kojetaulun nappuloilla ja puheohjauksella käytetty järjestelmä parempi kuin iso kosketusnäyttö ja kaksi nappia.



    Ellet ole kokeillut niin Teslan käyttökokemus vastaa about samaa kun Apple toi iPadin markkinoille ja sitä vertaa johonkin tosi vanhaan pöytäkone Windowsiin. Kokeile autoa muutama päivä niin tuskin haluat vaihtaa takaisin, millä sitten ajatkin.


    Millä tavalla? Mielummin käytän iMaciä ja iPadia himassa tai missä tahansa olenkin kaikessa rauhassa ja siirrän naviohjeet autoon kuin istun autossa suunnittelemassa reittiä. Ja voi sitä iPadia käyttää autossakin istuessa ennen liikkeellelähtöä jos on pakko kosketusnäytön avulla reittiä suunnitella tai soittolistaa järjestää.



    Mulla on ollut muutama vuosi vastaavilla tehoilla oleva 2008 BMW M6 ja nyt se tuntuu kivikautiselta. En voisi kuvitella ajavani normiautomaatilla (tai autolla)enää vakituisesti Teslan jälkeen.




    Niinhän se tuppaa käymään: parin vuoden jälkeen kyllästyy omaan vanhaan (kuusi vuotta vanhaan) autoon ja alkaa tulla vaihtokuume. En ihmettele yhtään että kivikautisen vanhanmallinen E63-mallin autosi ei tunnu olevan kovin moderni, eihän se tunnu siltä vuosia vanhaan uudempaan F12-korimalliseen 6-sarjan Bemuunkaan verrattuna! Autoasi on valmistettu vuodesta 2003 lähtien!



    Puhuessasi 'normiautomaatista', kai ymmärrät että sinun autossasi ei ole 'normiautomaattia' vaan SMGIII?? Ei sellaisia ole juuri kukaan käyttänyt vuosikausiin, eikä se ole koskaan ollutkaan tarkoitettu tavisautoiluun optimoiduksi.



    Enkä kuvitella värkkääväni siihen Spotifyta tai internettiä.




    Hehheh, niin, onhan se internetin rakentaminen aika hankalaa puuhaa. Pitäisi kai hitsailla ja höylätä ties minkälaisia vakuumiputkia ja transistoreita! Edes vuonna 2050 ei tule interneettiä olemaan kenelläkään taskussa mukana!



    Ikivanhaan Bemuusikin saa Spotifyn kuulumaan ilman minkäännäköistä vaivaa, uudempaan 6-sarjaan joka sekin alkaa jo olla aika vanha sen saa lisävarusteiden mukana toimimaan suoraan, ja kuten sanottua Spotifyn saa toimimaan vaikka Isettaan ilman mitään 'värkkäämistä'.



    Spotifyn saa siskontytön kolmipyörään, isoisovaarin puiseen soutuveneeseen, Mummi voi selata interneettiä potkukelkkaillessaan, ja catmirrin mielestä niitä ei saa mihinkään muuhun autoon kuin Teslaan ilman 'värkkäämistä'!!!!!!



    MB E500 (CLS E 500 ollut vaimolla) tai Charger tuskin on nekään vertailukappaleita, paljonko muuten Charger maksaa Suomessa? Tuossa alussa oli lähinnä nelivedon kautta tuo 0-100 esimerkkinä eikä kumpikaan noista ole lähelläkään Teslan lukuja. Charger jää puoli sekuntia, MB luokkaa 1,5 sec. MB on myös siitä ärsyttävä että kaikki tarpeellinen perusauton lisäksi on optiona ja ne MAKSAA maltaita etkä silti saa samaa käyttömukavuutta kuin Teslaan.




    Mitä selität? Miten niin eivät ole 'vertailukappaleita'? MB on miljoona kertaa laadukkaampi, hiljaisempi, mukavampi ja tarjoaa paljon enemmän tilaa ollen edelleen hyvin nopea. Lisäksi Mersussa on vakiona paljon teknologiaa mitä ei Teslaan saa ollenkaan, ja lisävarusteena siihen saa mielettömän määrän lisää varusteita ja ominaisuuksia jotka Teslasta puuttuu!



    Ei mitään hajua paljonko Charger maksaa Suomessa, mutta on Teslan tapaan iso muskeliauto, ja maksaa suunnilleen puolet Teslasta muualla maailmassa mutta tarjoaa paljon paremman suorituskyvyn, ajettavuuden ja on sisätiloiltaan jopa laadukkaampi tai vähintän samaa tasoa. Paikaaltaan lähdön nykäisyt eivät ole 'suorituskyky' kuten ei sekään määritä 'nopeutta' että Tesla jää perushatchbackeillekin huippunopeudessa.



    Asia mistä ei ole edes puhuttu on käytön halpuus Teslan kohdalla, viime vkonloppuna 1900 km Euroopassa, yksi yö hotellissa latauksessa ja muuten n. 2 h superchargereilla lataamassa. Eikä maksanut mitään. Auton ei myöskään vaadi huoltoa, yhtiö suosittelee kerran vuodessa mutta sitä ei vaadita takuun ylläpitoon. 2-3 vuotta varmaan selviän takarenkaiden ja ilmanputsausfiltterin vaihdolla. Toisessa ketjussa kysyit latauslaitteesta, se on periaatteessa täysin tarpeeton jos käytössä on voimavirta eli punainen Mennekes pistoke. Piuha siihen kiinni, lataus käynnissä ja akku täynnä 5 tunnissa. Tai vaikka sitten 240 V myöskin toimii mutta hitaasti, n 20 km/h eli yli vrk. Superchargereilla alussa auto lataa tasoa 600 km/h vauhdilla hidastuen loppua kohti. Lisäksi niissä ollaan siirtymässä phaseII laitteisiin jolloin nopeutta tulee vielä lisää.


    Katso pidemmän päälle, kerro sitten lisää 'halpuudesta'. Jutuistasi huomaa heti ettet ole ollenkaan kartalla: täytyy olla todella harhainen tai muutoin pihalla jos väittää ettei Teslaan täydy muuta kuin vaihtaa takarenkaita ja filtteriä 2-3 vuodessa. Huomaa itseasiassa ettet ole tainnut minkäänlaista autoa, saati suorituskykyistä koskaan omistaa.



    Kaikillahan on kotona odottamassa Mennekes-pistoke. Senhän voi askarrella vaikka itse...



    Nämä ovat mielipidekysymyksiä joissa jokainen on oikeassa. Tämä on minun tarinani joten se siitä. Tesla on uusi tulija ja siksikin sillä on paljon jo periaatteellista vastustusta sekä dissausta liittyen toimintasäteeseen, pakkaseen jne jne jne. Mutta en ole vielä tavannut yhtään henkilöä joka ei olisi ylistänyt autoa kyydissä oltuaan. Ero perinteisiin on vain niin iso.




    Niin, moni autoista tietämätön innostuu kun on iso ruutu kojelaudassa ja nykii liikkeellelähtiessä ja ohituskiihtyvyys on kerran-pari huimaa (ennenkuin ylikuumenee). Järkevästi ja kokonaisuuksia katsovat taas eivät innostu sokeasti vaan arvostavat Teslaa ja ovat iloisia siitä että ovat tulleet markkinoille, mutta eivät puhu täyttä puppua siitä ja vertaa täysin epärealistisesti sitä muihin markkinoilla oleviin tuotteisiin.



    Olisihan se kiva lelu käyttää niin kauan kun se on 'se uusi juttu', mutta kumma kuinka lähes jokainen jonka olen kuullut hehkuttavan sitä kuinka nopea se on ei ole koskaan ennen ollut millään tavalla kiinnostunut todella nopeista autoista eikä ole koskaan pitänyt maksimaalisia suoritusarvoja aivan ykkösprioriteettina autossa... Totuus on se että Teslasta innostujat vain pitävät näitä muutamia suht hyviä numeroarvoja aseena hehkuttaakseen sitä autoa. Niitä todella huonoja numeroja taas he eivät mainitse ollenkaan...

      
  • catmirri:

    Tesla on uusi tulija ja siksikin sillä on paljon jo periaatteellista vastustusta sekä dissausta liittyen toimintasäteeseen, pakkaseen jne jne jne. Mutta en ole vielä tavannut yhtään henkilöä joka ei olisi ylistänyt autoa kyydissä oltuaan. Ero perinteisiin on vain niin iso.


    Juu, eroa varmaan on. Tuossa yksi kokemus toiselta foorumilta:

    Onnistuin poistamaan tänään Tesla-kuumeen, istumalla oslolaisessa taksissa. Hiljainen se oli ja näytti ulkoa hienolta, mutta roudarinteipillä se näytti pysyvän loppujenlopuksi kasassa. Ei ihan 120keur auto.


    50-60 k€ hintaluokassa voisi olla varmaan ihan pätevä työmatka-auto.



    EDIT: Auto-Outlet näytti mainostavan vuoden 2015 X-mallia n. 105 k€:lla.

      
  • FARwd:


    EDIT: Auto-Outlet näytti mainostavan vuoden 2015 X-mallia n. 105 k€:lla.




    Jep, yllättävän edullinen oikeastaan Suomessa. Sekopääverotuksen maassa Tesla ei ole niin kauhean ylihinnoiteltu. Etenkin kun sen hankkii tahallaan yksityishenkilöt poissulkeneen sähköautoveroetusysteemin (tottakai, Suomessa mennään kartellia loppuun asti suojaten) vuoksi firman kautta leasattuna.

      
  • Arkiajossa tuo Tesla vie Porschea kuin litran mittaa. Ihmisistä varmaan 99%:a ei käy Nurburgringilla. Edes Teslan huippunopeutta ei juuri pääse testaamaan missään, koska todennäköisesti yli 90%:a ihmisistä ei lähde Saksaan vain jotta pääsisi kaahailemaan. Eli se suorituskyky joka jotain merkitsee menee Teslalle 6-0.

    Se on kyllä täysin varmaa, että Tesla ei vie Porsche 911 Turbo S:ä suorituskyvyssä millään mittarilla. Turbo S on alittanut kaikki ilmoittamansa arvot komeasti ja pesee myös GTR:n kirkkaasti. Tesla on varmasti nopea, mutta rajansa kaikella hypetyksellä. Täällä on tiessä myös mutkia, jotka eivät ole Teslan alaa.
      
  • FARwd:

    Tuossa yksi kokemus toiselta foorumilta:
    Onnistuin poistamaan tänään Tesla-kuumeen, istumalla oslolaisessa taksissa. Hiljainen se oli ja näytti ulkoa hienolta, mutta roudarinteipillä se näytti pysyvän loppujenlopuksi kasassa. Ei ihan 120keur auto.


    Nämä kommentit voi jättää ihan omaan arvoonsa aivan kuten tämän palstan jutut. Juttelin kuukausi sitten Tampereen Outlet liikkeen myyjän kanssa ja hänellä oli "varma tieto" että vieressä asustelevat kilpailijat yrittävät netissä mustamaalata Teslaa niin paljon kun kiireiltään kerkiävät, uskoo ken tahtoo.

      
  • Putput:

    Niitä todella huonoja numeroja taas he eivät mainitse ollenkaan...


    No anna tulla.

      
  • Ajattelija2013:

    Faktahan on se, että kovalla pakkasella ei uskalla lähteä esimerkiksi edes Helsingistä Turkuun ja takaisin. Ei ainakaan, mikäli vähänkään joutuu kiertämään tai ajamaan lisää määränpäässä.


    Ei sitä tietenkään tällä hetkellä pysty tekemään joten asiaa on aika turha edes mainita, otetaan suomesta kaikki huoltoasemat pois joissa myydään polttoainetta niin ei liiku mikään polttomoottoriautokaan mihinkään, ei ainakaan kovin kauaa. Teslan saa sentään silti tässäkin scenaariossa ladattua kun vaan aikaa on riittävästi.

      
  • commodore:

    Täällä on tiessä myös mutkia, jotka eivät ole Teslan alaa.


    Suomessa onkin hurjasti niitä mutkia joista ei autolla kuin autolla selviäisi kahdeksankympin nopeudessa, sitä lujempaahan ei kohta suomessa saa ajaa, ainakaan mutkateillä. Mitä tulee Teslan ajo-ominaisuuksiin, Robert Koistinen jolla on varmasti enemmän ratakokemusta ja kokemusta eri autoista yleensä kuin useimmilla täällä olevilla sanoi Teslasta näin; Haastavissa olosuhteissa Tesla osoittautui helposti ajettavaksi, mikä on osittain matalan painopisteen ansiota. Kaarteessa jousitus toimii progressiivisesti ja jousitusliike on lyhyt. Auto tuntuu paljon kevyemmältä kuin se on ja on tasapainoinen niin hitaissa kuin nopeissa kaarteissa. Myös väistökokeessa Tesla osoittautui vähintään asialliseksi. Ohjaustunto on sekä nopealla että hitaalla ohjausliikkeellä hyvä, eikä täyden kuorman paino muuta käytöstä.

      
  • Kyllä muuten Helsingissäkin ainakin yksi Tesla taksina pyörii. Kyllähän tuo Tesla on monellakin tapaa aika edullinen Suomen autoverotuksen ansiosta, kun ominaisuuksia summaa.



    Toisaalta aika kilpailukykyisesti on S500 plug-in hybridkin hinnoiteltu. Vaikka Teslaa aika tavalla kalliimpi onkin, näkisin silti kilpailijaksi. Harmi, ettei mersua saa nelivetona.

      
  • NHB:

    Ja mitä tulee Teslaan, niin itsehän pidän pidä hienona autona, toivon kovasti lisää menestystä ja pitkän tähtäimen jatkuvuutta Teslalle. Ei siinä ole mitään hävettävää, jos iso mukavuuspainotteinen raskas sähköauto ei pärjää pienelle sporttiautolla suorituskyvyssä.


    ...eikä isolle sedanille tiloissa. Siis Teslaa lyhyemmälle ja Teslaa kevyemmälle, mutta sisältä isolle.



    Siitä huolimatta on hieno juttu, että tekivät Teslan. Juuri tällaisia mielenkiintoisia sähköautoja tarvitaan. Nissan Leaf saa olla niin järkevä kuin haluaa, mutta ei vaan jaksa kiinnostaa.



    Jos Teslan tehosta saisi vaihtaa kaksi kolmasosaa pidempään rangeen, avariin sisätiloihin ja suureen suksiluukkuun, niin alkaisi kiinnostaa kovasti. Mutta ymmärrän hyvin, että kaupallisesti ei välttämättä kannata aloittaa minunlaistani kuluttajaa kiinnostavasta tavallisesta "arkiautosta", vaan ensin kuoritaan kermat päältä kalliimmalla ja hienommalla mallilla.

      
  • ritsa:

    Ajattelija2013:
    Faktahan on se, että kovalla pakkasella ei uskalla lähteä esimerkiksi edes Helsingistä Turkuun ja takaisin. Ei ainakaan, mikäli vähänkään joutuu kiertämään tai ajamaan lisää määränpäässä.

    Ei sitä tietenkään tällä hetkellä pysty tekemään joten asiaa on aika turha edes mainita, otetaan suomesta kaikki huoltoasemat pois joissa myydään polttoainetta niin ei liiku mikään polttomoottoriautokaan mihinkään, ei ainakaan kovin kauaa. Teslan saa sentään silti tässäkin scenaariossa ladattua kun vaan aikaa on riittävästi.




    Ei liiku ei. Mutta niitä huoltoasemia ei varmaankaan olla ottamassa ihan lähiaikoina pois, joten selitys on täysin absurdi. Toimintasäde on Suomessa Teslan yksi suurimpia kompastuskiviä ja sen tosiasian kiistäminen on typerää. Minä en laittaisi autoon yli 100.000 euroa siinä toivossa, että ehkä joskus 10 vuoden kuluttua latausasemia on tarpeeksi.



    Ja kaiken lisäksi kyllähän sen bensatankin saa ainakin toistaiseksi aika paljon Teslan akkua nopeammin myös täyteen.



    Tesla on mielenkiintoinen peli, mutta millään tavalla "ylivertaisena" sitä en pidä, vaikka toimintasädekin unohdettaisiin. Ja kun se huomioidaan, niin itse (eikä moni muukaan) en kyseistä autoa voi edes harkita. Muualla päin maailmaa tilanne voisi olla toinen.

      
  • Ajattelija2013:

    Toimintasäde on Suomessa Teslan yksi suurimpia kompastuskiviä ja sen tosiasian kiistäminen on typerää.


    Minusta typerää on syyttää autoa siitä että valmistaja on tehnyt auton ennen latausasemien yleistymistä, eihän se auton vika ole. 500km on täysin riittävä toimintasäde, se ei ole minkäänlainen ongelma kun vain lataus saadaan riittävän nopeaksi, se mitä itse ihmettelen että kuka pystyy ja haluaa körötellä suomessa 500km putkeen en ainakaan minä, kyllä perse puutuu jo paljon sitä ennen tai ainakin uni tulee silmään jos ei jossain välissä pysähdy.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit