Volswagen konsernilla monta rankasti tappiollista automallia.

11 kommenttia

Euroopan 5 tappiollisinta automallia suhteessa valmistettuun määrään



1. Bugatti Veyron 2005-2013, 4,64 miljoonaa euroa tappiota per myyty yksilö



2. VW Phaeton 2001-2012, 28300 euroa tappiota per myyty yksilö



3. Renault Vel Satis 2001-2009, 18830 euroa tappiota per myyty yksilö



4. Peugeot 1007 2004-2009, 15440 euroa tappiota per myyty yksilö



5. Audi A2 2000-2005, 7600 euroa tappiota per myyty yksilö





http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tama-pikkuauto-aiheuttanut-valmistajalleen-miljarditappiot-euroopan-tappiollisimmat



  
  • Niin, ja?

      
  • Mersulla ja Volkkarilla on sentään varaa tehdä tappiollisiakin malleja. Fordilla ja ranskalaisilla taloudelliset haasteet ovat (olleet) suurempia.



    Sinänsä yksittäisten mallien tuottoa on hankala laskea. Kukaan ei tiedä sitä, millainen taloudellinen vaikutus Smartilla ja Veyronilla on firman imagon kautta. Ulkopuolisten on hyvin hankala arvioida kuinka Phaetoniin käytetyt rahat kiertävät takaisin Bentleyn kautta.

      
  • Ketjun aloittajalla kun on (trollimaiseen) tapaan osoitella sormella tietämättä taustoja (aika yleistä näillä foorumeilla), niin valoitetaan nyt ainakin että veyronia tehtäessä tiedettiin että otetaan tappiota / rakennettu auto, mutta se olikin insinöörien taidonnäyte pyöräyttää yli 400 km/h kulkeva auto joka kulkee vakaasti siellä mittarin ääripäässä kuin hiljaisemmillakin nopeuksilla.

      
  • Saa aika monta Bentleytä myydä ennen kuin VW Phaetonista tullut 2 miljardin euron tappio muuttuu voitoksi konsernissa. Eikä ihan halvaksi ole tullut tähän mennessä Bugatilla mainostaa konsernin insinööriosaamista kun tappiota on tullut 1,73 miljardin euroa.

      
  • Minusta on hienoa, että vielä 2000-luvullakin uskalletaan tehdä vähän erikoisempia, massasta poikkeavia automalleja. Vaikka sitten sillä riskillä, että persnettoa saattaa tulla.

      
  • En oikein itsekään ymmärrä trollin pointtia. On suoranainen lahja automaailmalle, että vielä löytyy merkkejä, jotka tekevät Bugattin tapaisia autoja "tarkoituksellisesti" tappiolla. Tai edes Phaetonin tapaisia autoja rohkeasti riskiä ottaen tappiolla.

      
  • Minä taas en ymmärrä sitä, mikä on se "automaailma", jolle Veyronin kaltaisesta lahjasta on iloa. Onko se joku topgearin toimittaja, joka pääsee hehkuttamaan sellaisella ajamisesta ja myymään sillä omaa ohjelmaansa? Vai mikä se on?

      
  • VeeAaaGee:

    Saa aika monta Bentleytä myydä ennen kuin VW Phaetonista tullut 2 miljardin euron tappio muuttuu voitoksi konsernissa. Eikä ihan halvaksi ole tullut tähän mennessä Bugatilla mainostaa konsernin insinööriosaamista kun tappiota on tullut 1,73 miljardin euroa.




    Kannattaa muistaa, että pitkälti tuohon Phaetoniiin pohjautuvilla malleilla Bentley on nostanut myyntiään tuntuvasti ja samaan aikaan nostanut merkin kannattavaksi. Tulevaisuus näyttää nyt paremmalta kuin pitkiin aikoihin. Paljonko lasket arvoa tuolle ja minkä verran siitä voi jyvittää Phaetonin kehitystyölle? Paljonko lasket arvoa sille, että asema uudessa markkinasegmentissä on luotu ja seuraava kustannuksia jakava modulaariseen pohjalevyyn perustuvan mallin ei tarvitse aloittaa nollilta?

      
  • Herbert:

    Minä taas en ymmärrä sitä, mikä on se "automaailma", jolle Veyronin kaltaisesta lahjasta on iloa. Onko se joku topgearin toimittaja, joka pääsee hehkuttamaan sellaisella ajamisesta ja myymään sillä omaa ohjelmaansa? Vai mikä se on?




    Jos et sitä ymmärrä, niin omapa on häpeäsi. Aika moni muu näyttää ymmärtävän ja juuri siksi tuollaisia autoja valmistetaan ja ostetaan. Tuollaisista autoista on haaveiltu ja niitä on haluttu niin kauan kuin autoja on ollut.



    TopGear taitaa olla automaailman suosituin ohjelma, joten senkin mollaaminen on vähintäänkin erikoista. Eiköhän aika moni TopGearin katsojakin ole nauttinut, kun näkee ohjelmassa Veyronin tai Ferrarin. Onneksi Suomessa tehdään sitten niitä ohjelmia, joissa kuivakka testaaja selittää 5 minuuttia, mahtuuko Kian takakoppaan enemmän tavaraa kuin Polon takakoppaan. Hyvä että meillekin tehdään jotain.



      
  • Lista on muutoin aika odotettu, mutta tuo Phaetonin suuri tappio hieman ihmetyttää! Eikö Phaetonin pitkä malli-ikä jo auta vähentämään tappioita? Ainakin äkkiseltään luulisi niin? Auton kehittäminen maksaa tietyn summan ja sen valmistaminen tietyn summan. Sen jälkeen se myydään tiettyyn summaan ja valmistuskulut ylittävä osuus (voitto) kattaa kehityskuluja. Kehittäminen on toki ollut kallista, mutta luulisi, että kehityskulut olisi hiljalleen maksettu jo. Katehan on kuitenkin hyvä jokaisessa myydyssä autossa.

      
  • Ajattelija2013:


    Jos et sitä ymmärrä, niin omapa on häpeäsi.




    Heh, aika pitkään piti elää, jotta tietämättömyydestä tuli häpeä. Enkä minä topgearia mollaa. Se on onnistunut hyvin pyrkimyksissään, jos niin suosittu on.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit