Bensa vs. bensahybridi

10 kommenttia

Autopiltti vertaili uusimmassa numerossaan Auris farkku 1,6 Multidriveä ja Auris farkku 1,8 hybridiä mutta ei pystynyt nimeämään voittajaa.



Hybridin etuja oli parempi ajettavuus (akku parantaa painojakautumaa) ja pienempi kulutus (testilenkillä 6,1 l vs. 4,5 l / 100 km)



Perusbensan etuja oli taasen melkein tonnin parempi perävaunupaino. 155kg parempi kantavuus (480 vs. 635). Parempi kiihtyvyys (esim. ohituskiiht. 80-120 7,3 vs. 8,6) CVT-remmivetoa pidettiin unelmahyvänä, kun taas hybridin e-CVT:tä vain oikein hyvänä. (Remmiveto reagoi nopeammin kaasupolkimen liikkeisiin kuin kaksi sähkömoottori/generaattoria sisältävä hybridin voimansiirto, jossa bensamoottori ottaa hiukan hitaammin kierroksia eikä tunnu niin sporttiselta)



Tasatulos oli ainakin minulle hienoinen yllätys.

  
  • Quu..:

    CVT-remmivetoa Spidettiin unelmahyvänä.


    Nykyisin käytetään työntöön perustuvia ketjuja




    Totta. Tuo remmi on hiukan turhaa vähättelyä. (Pitäisiköhän noita hihnapyöriä rueta nimittämään työntöketjupyöriksi? )



    Pitää nyt vielä korostaa, että kyseessä on kuitenkin kiilahihnavariaattori, nimitti sitä hihnaa sitten remmiksi tai ketjuksi.



    Ps. Takavetoista autoa pitäisi tietenkin myös nimittää takatyöntöiseksi...

      
  • LMJ:

    Perusbensan etuja oli taasen melkein tonnin parempi perävaunupaino.

    Tasatulos oli ainakin minulle hienoinen yllätys.






    Auto kannattaa valita käyttötarpeen mukaisesti eli jos ei ole tarvetta suuremmalle perävaunulle, niin eipä tuollekaan arvoa kannata antaa.



    Samoin, jos bensankulutus ei liiemmin kiinnosta, niin miksi painottaa kulutuseroa?

      
  • Mikähän idea tuossa Jetta, Bemu, Lexus vertailussa on ollut? Miksi Lexus oli ainut pystyperäinen malli? Eikö IS hybrid olisi oikea vertailupari Bemarille?

      
  • A Tapio:

    Mikähän idea tuossa Jetta, Bemu, Lexus vertailussa on ollut? Miksi Lexus oli ainut pystyperäinen malli? Eikö IS hybrid olisi oikea vertailupari Bemarille?




    Tuskin Lexus IS hybridi olisi pärjännyt testissä Bemarille vaikka siinä onkin melkeen litran suurempi moottori ja lisäksi sähkömoottori. Sourituskyky on selvästi huonompi kuin testin 1.6 litraisesssa 3-sarjan Bemarissa ja Lexsuksen Yhdistetty kulutus oli paljon suurempi AMS toisessa testissä.



    http://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/mercedes-cla-250-und-lexus-is-300h-limousinen-mal-anders-interpretiert-7721098.html



      
  • VeeAaaGee:

    Tuskin Lexus IS hybridi olisi pärjännyt testissä Bemarille vaikka siinä onkin melkeen litran suurempi moottori ja lisäksi sähkömoottori. Sourituskyky on selvästi huonompi kuin testin 1.6 litraisesssa 3-sarjan Bemarissa ja Lexsuksen Yhdistetty kulutus oli paljon suurempi AMS toisessa testissä.


    TM 21/2013 koeajossa IS 300h:lle kellotettu 0-100km/h 8,7s mitä pidän vähän heikohkona arvona 164kW / 1715kg lähtökohdista. Tuloshan on sama kuin TM 19/2013 pikku-premium-vertailun BMW 116iA:lle mittaama aika. Myös 400m kiihdytyksen aika oli samaa molemmille (16,3s), mutta Lexuksen loppunopeus 6 km/h enemmän eli suurissa nopeuksissa se kai menee lopulta ohi kuitenkin.



    Tasaisen nopeuden kulutukset:



    nopeus  BMW Lexus
    
    60km/h 4,4 5,0
    70km/h 4,4 5,1
    80km/h 4,7 5,3
    90km/h 5,0 5,6
    100km/h 5,5 6,1
    110km/h 6,2 6,7
    120km/h 6,9 7,5


    Eihän se hybriditekniikka tietenkään tasaisella nopeudella juuri etua anna. Maantiekulutus BMW:llä 5,1 ja Lexuksella 5,8. Taajamassa hybridi auttaa ja kulutus BMW:llä 7,4 ja Lexuksella 6,4.

      
  • 235+255:

    VeeAaaGee:
    Tuskin Lexus IS hybridi olisi pärjännyt testissä Bemarille vaikka siinä onkin melkeen litran suurempi moottori ja lisäksi sähkömoottori. Sourituskyky on selvästi huonompi kuin testin 1.6 litraisesssa 3-sarjan Bemarissa ja Lexsuksen Yhdistetty kulutus oli paljon suurempi AMS toisessa testissä.

    TM 21/2013 koeajossa IS 300h:lle kellotettu 0-100km/h 8,7s mitä pidän vähän heikohkona arvona 164kW / 1715kg lähtökohdista. Tuloshan on sama kuin TM 19/2013 pikku-premium-vertailun BMW 116iA:lle mittaama aika. Myös 400m kiihdytyksen aika oli samaa molemmille (16,3s), mutta Lexuksen loppunopeus 6 km/h enemmän eli suurissa nopeuksissa se kai menee lopulta ohi kuitenkin.




    Näinhän siinä käy :xmas:



    Kai huomasit että puhuin toisesta testistä en TM vaan AMS siinä oli 3-sarjan Bemari

      
  • Kyllä nuo normikulutukset on vaan ihmeellisiä:



    Oma 1. autoni kulki TM:n mittauksessa vuonna 2004 yhdistetyllä normikulutuksella yli sadan kilometrin tuntinopeutta. Tuon IS 300:n käyrä on jo alkupäästään puoli litraa yli normikulutuksen.

      
  • Kannattaa muistaa kaikkien Toyotan hybridien osalta se, että niissä ei ole varsinaisesti vaihteistoa ollenkaan. Kun tuo BMW saavuttaa maksimitehonsa ykkösellä ehkä noin 40 nopeudessa, kakkosella kahdeksassa kympissä jne. niin tuo Lexuksen järjestelmä antaa maksimitehonsa ulos vasta yli sadan kilometrin tuntinopeudessa. Järjestelmän ulos antama teho eri nopeuksissa on vain se, minkä polttomoottori ja sähkömoottori(generaattori) sekä generaattori(sähkömoottori) planeettapyörästön eri osiin kytkettynä pystyvät yhdessä työntämään ulos. Asiaa voisi verrata vaikka siihen, että 2 täysin samanlaista autoa olisi viivalla, mutta toinen ei saisi käyttää ollenkaan ykkösvaihdetta. Kiihdytysaika nollasta sataan olisi aivan eri.

      
  • Juurikin edellä mainitusta syystä hybridien vahvuus ei ole 0-100km/h kiihdytys, mutta liikkeestä kiihdyttely onnistuu jo huomattavasti paremmin. Eri syystä (mutta kuitenkin) dieselitkään eivät usein loista 0-100km/h sprinteissä vastaavantehoisia bensiinimoottorisia autoja vastaan.



    Miksi muuten verrata ykkössarjan bemaria ja Lexus IS:ää? Eihän painossakaan ole eroa kuin useampi sata kiloa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit