Uusien autojen ilmoitetut kulutuslukemat pelkkää satua

25 kommenttia

Hyundai/Kia tuomittiin ilmoitetuista kulutuslukemista Pohjois-Amerikassa.



Tuomion seurauksena korealaiset konsernikumppanit Hyundai ja Kia joutuvat korvaamaan 1,1 miljoonalle autonomistajalle, koska autojen kulutus on osoittautunut ilmoitettua korkeammaksi. Hyundai/Kia ovat ilmoittaneet 13 automallin polttoainekulutukset, jotka eivät lainkaan pidä paikkaansa todellisten lukemien kanssa ja käyttäneet lukemia markkinoinnissaan ja kauppiaiden autotarroissa.



EPA (Environment Protection Agency) pakottaa Hyundain ja Kian korvaamaan runsaalle 900 tuhannelle autonomistajalle USA:ssa ja 172 tuhannelle Kanadassa todellisen ja ilmoitetun kulutuksen välisen eron lisättynä 15 prosenttilla hyvityksenä.



Näin Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Olisi tarvetta tehdä aloite myös EU:n taholta. Näin saataisiin pois valheellinen automainonta myös Euroopassa.

  
  • Mistä sinä tiedät, onko mainonta virheellistä Euroopassa?

      
  • Eikös lehdissä taannoin julkaistu tutkimus useiden eri automerkkien kulutuksista, jotka kaikki olivat kaunisteltuja. Oliko peräti TM:ssä?

    Sinänsä tämä on nollauutinen, sillä jo yleisen autoilijakokemuksen valossa jokaisen pitäisi tietää, ettei ilmoitettuihin kulutuslukemiin pääse kuin korkeintaan satunnaisesti.

    Omalla kohdallani on toteutunut nyrkkisääntö 1-1,3 litraa lisää normikulutuksiin.

    Kuka muuten muistaa 1980-luvun lehtimainokset, joissa Audi 80:lla oltiin päästy hämmästyttävän pieniin kulutuslukemiin, ajettu toista tuhatta kilometriä tankillisella.

    Pienellä präntillä kerrottiin alareunassa, että matkanopeus oli 60 kmh ja rengaspaineet jotain reilut 2,5 kiloa. Että jokapojan arkispeksit...

      
  • kello68:

    Mistä sinä tiedät, onko mainonta virheellistä Euroopassa?




    Jos Kello68 tutustuisi muihinkin kuin suomalaisiin "objektiivisesti" kirjoittaviin lähteisiin netissä tai kirjastoissa - mikäli ei halua ostaa niitä, niin taustaa autotehtailijoiden markkinaosastojen rikollisiin lukemiin osaa suhtautua suurella varauksella.



    Useimmiten valmistajat näyttävät keskittyvän ajotietokoneiden trimmaukseen kuin todellisiin kulutuksiin.



    Eurooppalaiset lukemat poikkeavat amerikkalaisista laskentamuodossa - montako mailia gallonalla selviää ja ovat muunnettavissa eurooppalaiseen muotoon.

    Ainakaan USA:ssa dieselit eivät ole vielä merkittävä autoryhmä.

      
  • kello68:

    Mistä sinä tiedät, onko mainonta virheellistä Euroopassa?




    Ruotsalaisen autolehden ViBilägare'n testitallin, (långteststallet) autoista Hyundai i40 on juuri nyt rohmuin verrattuna ilmoitettuista lukemista poikkeavasti 44 prosentilla.

    (Lähde ViBilägare nro 16/2012)

      
  • Itse olen ollut huomaavinani, että Hyundai on huonoimmasta päästä vertailkulutusten vastaavuudessa normikulutuksiin. Samoin suorituskyky on monesti yllättävän heikko tehoihin nähden.

      
  • Minulla ilmoitetut EU-lukemat ovat pitäneet hyvin paikkaansa kaikilla autoillani. Olen kirjannut tankkaukset ylös usean vuoden ajan. Mittarivirhe on tarkisettu ja ollut luokkaa +/- 1%. Laskettu kulutus on jäänyt noin 5% alle yhdistetyn EU-kulutuksen. EU-kulutusnormi on hyvin todenmukainen.

      
  • Tuntuu olevan isot erot autojen välillä, itselläni käytössä kolme autoa joista näin:



    Keskikokoinen robottivaihteistoinen bensiinikäyttöinen tila-auto (129hp): Pääsee helposti ilmoitettuihin lukuihin, huomionarvoista moottorin nopea lämpeneminen ja kulutuksen pieni kasvu kylmänä vuodenaikana.



    Golf-kokoluokan bensiiniautomaatti (136hp): Ei pääse ilmoitettuihin lukuihin, kuluttaa 2 litraa sadalla enemmän kuin tuo äskeinen, vaikka normin mukaan pitäisi mennä vain vajaan litran enemmän ja on selkeästi pienempi auto, huomionarvoista kulutuksen suuri kasvu kylmänä. Jos liikkeelle lähtiessä on viisikin astetta pakkasta, momentinmuunnin ei edes lukkiudu ensimmäisen viiden kilometrin matkalla.



    Saman kokoluokan manuaali diesel (120hp): Kaikkein kauimpana ilmoitetuista lukemista. Varsinkin talvi lisää kulutusta törkeän paljon (moottori lämpenen hyvin hitaasti). Käytännön kulutus tuon ensimmäisen tasolla normaalissa pikkupyörityksessä. Pääseen loistamaan vasta pitkänmatkan (nopeassa) maantieajossa, sillä nopeus tuntuu lisäävän muita hitaammin kulutusta.

      
  • Eikö dieselin pitäisi olla vähiten herkkä lämpötilan muutoksille ja siten kulutuslisään? Tämä on ihan esson baarin uskomus ja en näin väitä. On vain kansanuskomus tiukassa.



    Omat kokemukset ovat olleet niin että pääsen kyllä matka-ajossa kulutettuun lukemaan nykyisilla (diesel) autoillani, mutta kaupungissa löpöä palaa reippaasti. Koska ajo on peräkärryn vetoa ja kaupunkiajoa, niin ei tietty pääse tuohon yhdistettyyn kulutukseen.



    Ajotietokoneen lukema ei ainakaan edellisessä Saabissa ja nykyisessä Volvossa pidä kutiansa, BMW'stä ei ole vielä tarpeeksi kokemusta jotta osaisin sitä kommentoida (merkkaan kaikki kilometrit/litrat aina ylös).

      
  • Kannattaa huomioida myös se että minkä ikäisestä autosta on kyse, EU-kulutus normin tullessa n. 10 vuotta sitten olevien autojen kulutukset olivat lähes yksi yhteen todenmukaiset kun taas nykyisin niihin ei pääse lähes millään autolla.



      
  • Bugracer:

    Eikö dieselin pitäisi olla vähiten herkkä lämpötilan muutoksille ja siten kulutuslisään? Tämä on ihan esson baarin uskomus ja en näin väitä. On vain kansanuskomus tiukassa.




    Tuo pitää kyllä paikkansa, mutta vain hyvin lyhyellä ajomatkalla. Jos noilla bensa-autoilla nollaa keskikulutuksen kylmänä liikkeelle lähtiessä, kulutus on ensimmäisten satojen metrien matkalla huimaa verrattuna dieseliin. Pidemmällä matkalla dieselin hidas lämpeneminen lisälämmittimineen kyllä tuntuu nostavan kulutusta varsinkin tuota ensimmäistä bensa-autoa huomattavan paljon enemmän.



    Sanoisin, ettei tätä kuitenkaan kannata yleistää, sillä kolmen auton otos on kyllä aivan liian pieni. Toinen juttu on tietenkin sekin, että kaikkina vuodenaikoina auto kuluttaa eniten kylmänä ja kulutus pienenee "normin mukaiseksi" jossain nopeammin ja jossain hitaammin.

      
  • LMJ:

    Bugracer:
    Eikö dieselin pitäisi olla vähiten herkkä lämpötilan muutoksille ja siten kulutuslisään? Tämä on ihan esson baarin uskomus ja en näin väitä. On vain kansanuskomus tiukassa.


    Tuo pitää kyllä paikkansa, mutta vain hyvin lyhyellä ajomatkalla. Jos noilla bensa-autoilla nollaa keskikulutuksen kylmänä liikkeelle lähtiessä, kulutus on ensimmäisten satojen metrien matkalla huimaa verrattuna dieseliin. Pidemmällä matkalla dieselin hidas lämpeneminen lisälämmittimineen kyllä tuntuu nostavan kulutusta varsinkin tuota ensimmäistä bensa-autoa huomattavan paljon enemmän.

    Sanoisin, ettei tätä kuitenkaan kannata yleistää, sillä kolmen auton otos on kyllä aivan liian pieni. Toinen juttu on tietenkin sekin, että kaikkina vuodenaikoina auto kuluttaa eniten kylmänä ja kulutus pienenee "normin mukaiseksi" jossain nopeammin ja jossain hitaammin.




    LMJ kuuluu juuri autonvalmistajien ihailemaan käyttäjäryhmään, joka tarkistaa kulutuksen juuri nollaamastaan ajotietokoneesta. TÄYSIN VÄÄRIN.



    Kuten jo edellä kirjoitin niin VALMISTAJAT ovat keskittyneet TRIMMAAMAAN AJOTIETOKONEITA VASTAAMAAN PAREMMIN ILMOITETTUJA KULUTUSLUKEMIA - eikä todellisia.



    Lukekaa, hyvät ihmiset, lokakuussa ilmestyneestä AUTO MOTOR UND SPORT-lehdestä lehden tilastollisesti tarkkoja tietoja nykyautojen käytännön kulutuksista. Myös TM julkaisi äskettäin tietoja. Ruotsalaiset autolehdet alkavat olla tosi kärmeissään kaupallisesti edullisiin, mutta täysin valheellisiin lukemiin.

      
  • Ajotietokone toimii melko tarkasti nykyisin. Edellisessä autossa (vm 2011) ajotietokone näytti aina samaa kuin mitä mittasin tankilta. Nykyisellä autollaa, joka on eri merkkiä kuin edellinen (myös vm 2011) olen ajanut pari tankillista, ja toisella kerralla meni ajotietokoneen näyttämään ja toisella kulutti desin enemmän kuin ajotietokone näytti. Joskus 10 vuotta sitten eroa saattoi olla paljon enemmän, mutta nykyisin vaikuttaa siltä, että ajotietokone pitää paikkansa kulutuksen suhteen aika hyvin.

      
  • Fabio:

    Joskus 10 vuotta sitten eroa saattoi olla paljon enemmän, mutta nykyisin vaikuttaa siltä, että ajotietokone pitää paikkansa kulutuksen suhteen aika hyvin.




    Olen kyllä omistanut 80- ja 90-luvun autojakin joissa ajotietokoneen näyttämä keskikulutus on olut lähes sama tankkauksiin nähden, ehkä muutamien kymmenyksien ero.



    Eihän kulutuksen mittaaminen mitään rakettitiedettä ole ennenkään ollut. Suuttimien painehäviön ollessa vakio tarvitsi mitata vain niiden aukioloaika, niin saatiin hetkellinen kulutus, tuohon sitten kello ja auton nopeus mukaan, niin homma on valmis.

      
  • En epäile, ettetkö olisi voinut omistaa autoa, jossa ajotietokone näytti kohdilleen jo 10 vuotta sitten, mutta kyllä se oli enemmän sääntö kuin poikkeus, että ajotietokone näytti reilusti sivuun todellisesta kulutuksesta. Eroa saattoi olla satunnaisesti olla jopa puoli litraa/100km todellisen ja näyttämän välillä joissakin autoissa. Nykyään tuo on ainakin omien kokemusten mukaan kuitenkin parantunut.



    Veikkaanpa, että kulutuksen mittaaminen tuolla mainitsemallasi tekniikalla ei onnistu kovin tarkasti ainakaan helpolla, jo mittauksen virhemarginaalinkin vuoksi. Esimerkiksi monissa dieseleissä polttoainetta ruiskutetaan palotilaan 2000 barin paineella, jolloin kellon virhemarginaali kasvaa liian isoksi suhteessa suuttimen aukioloaikaan, jotta saataisiin luotettava mittaustulos. Lisäksi ruiskutuspaine saattaa vaihdella moottorissa tarpeen mukaan, joten jo näistä kahdesta muuttujasta saadaan yhdessä sellainen yhtälö, että jos ajotietokone mittaa kulutusta tuolla tavoin kuin mainitset, niin en ihmettele, että tulee pientä heittoa todellisen kulutuksen ja ajotietokoneen näyttämän välille.

      
  • Fabio:


    Veikkaanpa, että kulutuksen mittaaminen tuolla mainitsemallasi tekniikalla ei onnistu kovin tarkasti ainakaan helpolla, jo mittauksen virhemarginaalinkin vuoksi.




    Pahoittelen, että en tarkentanut aiemmin. Puhuin luonnollisesti noista edellä mainituista vanhoista autoista ja bensakoneista... Näin nopeasti ajatellen en edes heti keksi miten vanhoista dieseleistä on kulutusta mitattu ja nyt kun tuli puheeksi, niin joku viisaampihan voisi kertoa miten se tapahtui?

      
  • En tiedä kuinka nuo oikeasti toimivat, mutta jos nykyauton kulutusseurannan joutuisin toteuttamaan, en lähtisi mittaamaan yhtään mitään, vaan kysyisin syöttömäärät ruiskua ohjaavalta tietokoneelta ja ynnäisin niitä luottaen suuttimien toteuttavan saamansa komennot?



    Vuoden 2000 V70 I Classic piti hyvin kirjaa litroista ja kilometreistä. Trippi ja keskikulutus nollautuvat 10.000 jälkeen ja siihen tultaessa on kulutuslukema parin desin päässä tankkikirjasta lasketusta.



    Sitä uudempi Volvo pitää mukamas kirjaa pidempään, mutta ne lukemat ovat ihan samaa huuhaata lähes 10% toleranssilla kuin W204 Ceenkin.

      
  • Zagarat:

    yleisen autoilijakokemuksen valossa jokaisen pitäisi tietää, ettei ilmoitettuihin kulutuslukemiin pääse kuin korkeintaan satunnaisesti.
    Omalla kohdallani on toteutunut nyrkkisääntö 1-1,3 litraa lisää normikulutuksiin.


    Kuruma:

    Minulla ilmoitetut EU-lukemat ovat pitäneet hyvin paikkaansa kaikilla autoillani.


    LMJ:

    Pääsee helposti ilmoitettuihin lukuihin
    ...
    Ei pääse ilmoitettuihin lukuihin, kuluttaa 2 litraa sadalla enemmän kuin tuo äskeinen
    ...
    Kaikkein kauimpana ilmoitetuista lukemista.


    KAP1936:

    Lukekaa, hyvät ihmiset, lokakuussa ilmestyneestä AUTO MOTOR UND SPORT-lehdestä lehden tilastollisesti tarkkoja tietoja nykyautojen käytännön kulutuksista.


    Kenen normaalia ajoa mittausnormin pitäisi simuloida?



    Minunkin kokemukseni mukaan kulutus vaihtelee, vanhemmilla autoilla on helpompi ajaa vuoden keskikulutus normilukemaan tai alle. Vaikeinta on päästä normilukemaan perheen ainoalla vetokoukullisella ja kattokaiteellisella autolla.



    Minun normaaliin ajooni kuuluu sen verran paljon urheiluvälineiden kuskaamista ja perävaunun vetoa, että ne näkyvät ympärivuotisessa keskikulutuksessa. En jaksa riidellä tiilikärryn hinaamisen ja suksilaatikon ja kanadalaisen retkikanootin kuskaamisen lisäämistä mittausnormiin, vaikka se tekisikin normista minulle "normaalimman".



    Mutta olisi kohtuullista odottaa, ettei normi salli niin suurta liikkkumavaraa, että normin mukaisellakin mittaustavalla tulee olennaisesti erilaisia tuloksia.



    Zagarat:

    Kuka muuten muistaa 1980-luvun lehtimainokset, joissa Audi 80:lla oltiin päästy hämmästyttävän pieniin kulutuslukemiin, ajettu toista tuhatta kilometriä tankillisella.
    Pienellä präntillä kerrottiin alareunassa, että matkanopeus oli 60 kmh ja rengaspaineet jotain reilut 2,5 kiloa. Että jokapojan arkispeksit...


    Tätä olen miettinyt itsekin. Kuinka hirveä tekninen loikka on tärvelty ihan puhtaasti näyttävämpiin vanteisiin, parempaan äänieristykseen, kovempaan kiihtyvyyteen ja törmäyvyöhykkeisiin.



    Ja nykyajan muka taloudelliset autot silti kuluttavat saman kuin Tippa-Rellu tai Sätkä jo vuosikymmeniä sitten.



    Helsingin Hard Rock Cafe on avattu, lasi puuttuu kokoelmasta. Oli tarkoitus käydä syömässä hampurilaiset ja katsoa samalla käykö Mersu 66 litran tankillisella Oulusta Helsingissä? 66 litraa tarkoittaa siis että pellin alla ei ole BE diesel. Haaste voisi BlueEfficiency moottorille olla yhtä kova, koska litroja on käytettävissä vain 59?



    Tien tukkona ei aleta olemaan, me tiedetään kyllä tuon kevarikuskin kanssa, miten valtatiellä ajetaan mittarisatasta muita häiritsemättä.



    Saa nähdä miten äijien käy...voi joutua odottelemaan kesärenkaita?

      
  • 740 GLE:

    En tiedä kuinka nuo oikeasti toimivat, mutta jos nykyauton kulutusseurannan joutuisin toteuttamaan, en lähtisi mittaamaan yhtään mitään, vaan kysyisin syöttömäärät ruiskua ohjaavalta tietokoneelta ja ynnäisin niitä luottaen suuttimien toteuttavan saamansa komennot?




    Niin, tokihan se uudemmissa dieseleissä tiedetään, tarkoitin mekaanisesti ohjattavia dieseleitä.



    Enkä minä meinannut, että vanhoissa bensakoneissakaan sitä erikseen laskettiin ajotietokoneessa. Tokihan moottorinohjain tietää tai luulee tietävänsä polttoaineen määrän

      
  • Fabio:

    Ajotietokone toimii melko tarkasti nykyisin. Edellisessä autossa (vm 2011) ajotietokone näytti aina samaa kuin mitä mittasin tankilta. Nykyisellä autollaa, joka on eri merkkiä kuin edellinen (myös vm 2011) olen ajanut pari tankillista, ja toisella kerralla meni ajotietokoneen näyttämään ja toisella kulutti desin enemmän kuin ajotietokone näytti. Joskus 10 vuotta sitten eroa saattoi olla paljon enemmän, mutta nykyisin vaikuttaa siltä, että ajotietokone pitää paikkansa kulutuksen suhteen aika hyvin.




    Fabiolle vihjeenä ruotsalainen kuluttajaystävällinen autolehti ViBilägare, joka julkaisi eräässä syksyn numerossa tilastotiedot kaikista testitallinsa (långteststallet) autoista 20 vuoden ajalta. Se on todella synkkää tilastoa viimeisten 4 - 5 vuoden osalta.



    Poikkeamat ilmoitetuista kulutuslukemista ovat kasvaneet sitä enemmän mitä lähemmäksi nykypäivää tullaan. 15 - 20 vuotta sitten lukemat poikkesivat "vain" kymmenisen prosenttia ylöspäin ilmoitetuista, kun nykyisin ylitykset ovat vähintään 20 prosenttia ja tyypillisimmillään n. 30%.

    Ford C-Max ja S-Max poikkeavat n. 35 % ja nyt Hyundai i40 D n. 45 prosenttia.



    Syy-yhteys löytyy tietenkin autoverotuksen muutoksista eri maissa "vähäpäästöisten" eduksi. Näin myös eräissä USA:n osavaltioissa - esim. California.

      
  • Parempi jos normin mukainen päästö/kulutus olisi vielä pienempi, hyötyjinä siinä olisi autoveron poistoa vastustava suomen kansalainen :ashamed:



    Vapaassa maassa(jossa rekisteröintiveroa/autoveroa ei perit&#228:wink: olisin huolestuneempi tästä asiasta.



    Haloo.

      
  • KAP1936:



    Fabiolle vihjeenä ruotsalainen kuluttajaystävällinen autolehti ViBilägare, joka julkaisi eräässä syksyn numerossa tilastotiedot kaikista testitallinsa (långteststallet) autoista 20 vuoden ajalta. Se on todella synkkää tilastoa viimeisten 4 - 5 vuoden osalta.

    Poikkeamat ilmoitetuista kulutuslukemista ovat kasvaneet sitä enemmän mitä lähemmäksi nykypäivää tullaan. 15 - 20 vuotta sitten lukemat poikkesivat "vain" kymmenisen prosenttia ylöspäin ilmoitetuista, kun nykyisin ylitykset ovat vähintään 20 prosenttia ja tyypillisimmillään n. 30%.
    Ford C-Max ja S-Max poikkeavat n. 35 % ja nyt Hyundai i40 D n. 45 prosenttia.

    Syy-yhteys löytyy tietenkin autoverotuksen muutoksista eri maissa "vähäpäästöisten" eduksi. Näin myös eräissä USA:n osavaltioissa - esim. California.




    Taidat puhua ihan eri asiasta kuin minä. Minä vertailin todellista tankkausmääristä mitattua kulutusta ajotietokoneen näyttämään, ja sinä ilmeisesti vertaat todellista kulutusta valmistajan ilmoittamaan kulutukseen. Ilmeisesti ViBilägare on myös vertaillut jälkimmäistä.

      
  • Lista TM:n ajamien autojen kulutuksista.



    Koska TM ei ilmoita mitattua yhteiskulutusta olen laskenut sen maantiekulutuksen ja kaupunkikulutuksen keskiarvona, joka ei tietysti vastaa valmistajan ilmoittamaa yhteiskulutusta, mutta on vertailukelpoinen.

    Eli listan erotus tulee kaavalla: (maantiekulutus+kaupunkikulutus)/2-valmistajan ilmoittama yhteiskulutus.



    Listan 221 autosta 21 autoa pääsee alle valmistajan ilmoittaman yhteiskulutuksen.



    Merkki, vaihteisto, erotus, valmistajan ilmoittama yhteiskulutus,TM:n maantiekulutus,TM:n kaupunkikulutus, TM numero (vuosi/no).



    1  Chrysler 300C V8 HEMI A5  -1,45 13,4  8,6 15,3   04/14
    
    2 Volkswagen Golf Variant 1,4 TSI Comfortline M6 -1,30 7,1 4,7 6,9 07/16
    3 Volkswagen Jetta 2,0 TDI Comfortline M6 -0,50 5,7 4,4 6,0 05/22
    4 Honda Jazz 1,4i Comfort M5 -0,50 6,5 5,4 6,6 09/04
    5 Toyota Prius P -0,45 5,1 4,6 4,7 01/09
    6 Subaru BRZ M6 -0,45 7,8 6,4 8,3 12/19
    7 Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline M6 -0,40 8,3 6,9 8,9 05/09
    8 Lexus RX 400h P -0,40 8,1 8,0 7,4 05/15
    9 Porsche Cayman M5 -0,30 9,3 7,4 10,6 07/01
    10 Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance M6 -0,30 7,2 5,9 7,9 08/15
    11 Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical M5 -0,25 7,2 6,3 7,6 03/09
    12 Fiat Albea 1,4 Sedan M5 -0,20 6,9 6,1 7,3 07/07
    13 Toyota Corolla 1,4 VVT-i Linea Terra M5 -0,20 6,7 5,9 7,1 07/09
    14 BMW 530dA A6 -0,20 7,8 5,8 9,4 03/16
    15 Toyota Urban Cruiser 1,33 Dual VVT-i Linea Sol Plus M6 -0,15 5,5 4,7 6,0 09/14
    16 Audi A6 3,0 TDI V6 Quatro A A6 -0,15 8,3 6,3 10,0 04/10
    17 Dacia Sandero 1,6 Hi-Flex M5 -0,10 6,8 5,8 7,6 12/15
    18 Audi A3 Sportback 1,6 M5 -0,10 7,1 6,6 7,4 05/14
    19 Volkswagen Passat 1,4 TSI M6 -0,05 5,9 4,9 6,8 12/12
    20 Citroën C4 Picasso 2,0 HDi Exclusive A A6 -0,05 7,4 6,0 8,7 07/12
    21 Peugeot 407 2,0 Confort M5 -0,05 8,2 6,7 9,6 04/13
    22 Skoda Superb 2,0 TDI Elegance A6 0,00 6,1 5,2 7,0 08/19
    23 Peugeot 207 1,4 16V Trendy M5 0,00 6,4 5,4 7,4 06/12
    24 BMW 116i M5 0,00 7,5 6,6 8,4 05/14
    25 Renault Koleos 2,0 dCi 16V FAP Dynamic Executive A6 0,00 8,3 6,9 9,7 08/21
    26 Subaru Legacy STW 2,5i-S Lineartronic P 0,00 8,4 7,3 9,5 09/22
    27 Citroën DS3 THP 156 Sport Chic M6 0,05 6,7 5,8 7,7 10/15
    28 Volvo V50 1,6 M5 0,05 7,2 6,7 7,8 05/14
    29 Seat Ibiza 1,6 Sport M5 0,05 6,6 6,0 7,3 09/10
    30 Jeep Compass 2,4 CVT Limited P 0,05 9,5 8,1 11,0 07/03
    31 Seat Exeo 2,0 TDI DPF 143 Style M6 0,10 5,5 4,7 6,5 09/15
    32 Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite M5 0,10 7,7 6,9 8,7 08/07
    33 Subaru Forester 2,0 X Exclusive M5 0,10 8,4 7,8 9,2 08/16
    34 Mitsubishi ASX 1,8 DID Invite M6 0,15 5,5 5,3 6,0 10/18
    35 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov M5 0,15 5,9 5,4 6,7 10/08
    36 Lexus IS 220d M6 0,15 6,3 5,5 7,4 06/07
    37 Toyota Avensis 1,8 Valvematic M6 0,15 6,5 5,6 7,7 12/12
    38 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Track&Field 4Motion A6 0,20 7,5 6,8 8,6 08/03
    39 Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD Touring A6 0,20 9,3 8,1 10,9 08/13
    40 Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD High Sport A5 0,20 9,9 8,6 11,6 07/15
    41 Mercedes-Benz S 500 Lang A7 0,20 11,8 8,9 15,1 05/20
    42 Peugeot 208 VTi 120 Allure M5 0,20 5,8 5,2 6,8 12/14
    43 Mazda3 1,6 Elegance M5 0,20 7,0 6,4 8,0 09/15
    44 Dacia Sandero 1,6 MPI 8V Hi-Flex Laureate M5 0,20 7,2 6,4 8,4 09/21
    45 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique M5 0,20 5,6 4,7 6,9 08/14
    46 Audi A2 1,2 TDI A5 0,25 3,2 2,9 4,0 02/14
    47 Toyota Aygo 1,0 VVT-i Cool M5 0,25 4,3 4,1 5,0 12/19
    48 Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium Business Wagon M6 0,25 5,9 5,1 7,2 07/14
    49 Kia Cee’d 1,6 GDI DCT EX 5-ov. A6 0,25 6,1 5,4 7,3 12/12
    50 BMW 116i M5 0,25 7,5 7,2 8,3 05/14
    51 Citroën C4 150 THP Luxury Vision Berline M6 0,30 6,9 6,6 7,8 10/10
    52 Skoda Roomster 1,6 16V Comfort M5 0,30 7,0 6,5 8,1 06/22
    53 Toyota Verso 2,0 D-4D Luxury 7 h M6 0,30 5,6 5,1 6,7 10/01
    54 Alfa Romeo MiTo 1,4 T-Jet 155 Distinctive M6 0,30 6,5 6,2 7,4 09/12
    55 Toyota Verso-S M6 0,35 5,4 5,0 6,5 12/15
    56 Renault Twingo 1,2 16V Authentique M5 0,35 5,7 5,6 6,5 08/10
    57 Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium M6 0,40 6,4 6,3 7,3 09/08
    58 Alfa Romeo 159 2,4JTDm M6 0,40 6,8 6,0 8,4 06/09
    59 Toyota Avensis 2,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S P 0,40 7,0 6,2 8,6 09/07
    60 Citroën C6 2,7 HDi Exclusive A6 0,40 8,7 7,0 11,2 07/04
    61 Volvo XC60 2,4D AWD Momentum M6 0,45 7,5 6,7 9,2 09/01
    62 Citroen C1 1,0i M5 0,45 4,3 4,1 5,4 12/15
    63 BMW 116i M6 0,45 5,7 5,1 7,2 05/14
    64 Toyota Auris 1,6 Linea Sol M6 0,45 6,6 6,3 7,8 10/10
    65 Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate M6 0,45 5,6 5,2 6,9 10/14
    66 Fiat Doblò Panorama 2,0 Multijet Emotion M6 0,50 5,7 5,3 7,1 11/01
    67 Skoda Yeti 2,0 TDI 110 Adventure M5 0,50 5,4 5,5 6,3 10/18
    68 Volvo XC60 D5 AWD A A6 0,50 7,5 6,9 9,1 09/15
    69 Subaru Impreza 2,0R M5 0,50 8,4 8,0 9,8 07/22
    70 Nissan Micra 1,2 Tekna M5 0,55 5,0 4,8 6,3 11/10
    71 Škoda Roomster 1,2 TSI 105 Elegance M5 0,55 5,7 5,5 7,0 11/15
    72 Volkswagen Golf 1,4 TSI M6 0,55 6,3 6,0 7,7 11/12
    73 Toyota Auris 1,6 Linea Sol Plus M5 0,55 7,1 6,6 8,7 07/05
    74 Peugeot Sport 5008 Hdi FAP M6 0,60 5,9 5,6 7,4 11/10
    75 Peugeot 508 THP 156 Allure M6 0,60 6,4 5,4 8,6 11/11
    76 Mercedes-Benz A 170 M5 0,60 6,6 6,8 7,6 05/14
    77 Mercedes-Benz GLK 220 CDI A A7 0,60 6,7 6,5 8,1 09/15
    78 Nissan Qashqai 1,6 Visia M5 0,60 6,7 6,6 8,0 07/11
    79 Suzuki Alto 1,0 VVT GL M5 0,60 4,3 4,4 5,4 12/19
    80 Honda Insight 1,3 Elegance P 0,60 4,6 4,7 5,7 06/17
    81 Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo A 5-ov A6 0,60 6,8 5,9 8,9 09/06
    82 Volkswagen Polo 1,4 Comfortline 5-ov M5 0,65 5,9 6,0 7,1 10/08
    83 Honda CR-Z 1,5 GT M6 0,65 5,0 4,9 6,4 11/04
    84 Subaru Justy 1,0 Sport M5 0,65 5,0 5,3 6,0 08/09
    85 Fiat 500 1,2 Lounge M5 0,65 5,1 5,3 6,2 08/11
    86 Peugeot 3008 1,6 HDi Sport M6 0,65 5,1 5,1 6,4 09/16
    87 Renault Grand Scenic Expression 1,9 dCi FAP M6 0,65 5,6 5,4 7,1 11/10
    88 Peugeot 5008 HDi 150 Sport 7 h M6 0,65 5,9 5,2 7,9 10/08
    89 Hyundai i40 1,6 GDI M6 0,65 6,0 5,4 7,9 12/12
    90 Hyundai i40 Wagon 1,7 CRDi A Style A6 0,65 6,0 5,3 8,0 11/18
    91 Toyota Verso-S 1,33 Dual VVT-i Linea Sol M6 0,70 5,4 5,7 6,5 11/15
    92 Renault Laguna Sport Tourer 2,0 16V Dynamique M6 0,70 8,0 7,7 9,7 08/05
    93 Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang A7 0,70 9,3 8,1 11,9 06/04
    94 Skoda Octavia HB 1,6 TDI GreenLine M5 0,70 3,8 3,6 5,4 12/15
    95 Saab 9-5 2,0 TiD Vector (Ohituskiihtyvyys V-vaihde) M6 0,70 5,3 4,8 7,2 10/19
    96 Toyota Verso Luxury 7p 2,0 D-4D DPF M6 0,70 5,3 5,3 6,7 11/10
    97 Skoda Yeti 2,0 TDI CR 140 Experience 4WD M6 0,70 6,1 6,1 7,5 09/20
    98 Škoda Citigo 1,0 Ambition M5 0,75 4,2 4,4 5,5 12/19
    99 Honda Jazz Hybrid 1,3 Elegance P 0,75 4,5 5,2 5,3 11/15
    100 Chevrolet Spark 1,2 LT M5 0,75 5,0 5,0 6,5 10/18
    101 Suzuki Swift 1,2 VVT Hot Chili M5 0,75 5,0 5,4 6,1 11/20
    102 Opel Corsa 1,2 Enjoy M5 0,75 5,8 5,6 7,5 06/21
    103 Ford Focus Wagon Trend 1,6 92 kW M5 0,75 6,0 6,0 7,5 11/18
    104 Citroën DS4 THP 200 Sport Chic M6 0,75 6,4 6,0 8,3 11/16
    105 Mercedes-Benz C 180 CGI BE A Premium Business A5 0,75 7,4 6,9 9,4 11/01
    106 Ford Mondeo 1,6 TDCi ECOnetic M6 0,75 4,3 4,2 5,9 12/15
    107 Lancia Delta 2,0 Multijet 165 M6 0,75 5,3 5,2 6,9 09/05
    108 Toyota Yaris 1,33 Style Multidrive S 5-ov. P 0,75 5,3 5,2 6,9 12/02
    109 Volvo S60 2,0T Summum A A6 0,80 8,3 7,6 10,6 11/01
    110 Skoda Superb 1,4 TSI M6 0,80 5,9 5,5 7,9 12/12
    111 Nissan Qashqai+2 Acenta 2WD 6MT 2,0 dCi DPF M6 0,80 6,0 6,0 7,6 11/10
    112 Citroën C3 Picasso VTi 95 Collection M5 0,80 6,4 6,7 7,7 11/15
    113 Dodge Journey 2,0 CRD XST DCT A6 0,80 7,0 6,6 9,0 08/17
    114 Ford Ka 1,2 Titanium M5 0,80 5,1 5,5 6,3 09/10
    115 Nissan Qashqai 1,5 dCI Acenta Connect M6 0,80 5,1 5,3 6,5 10/18
    116 Renault Megane Hatchback 1,5 dCi Expression M5 0,85 4,5 4,8 5,9 09/08
    117 Mitsubishi Colt 95 Insport ClearTec M5 0,85 5,1 5,6 6,3 11/20
    118 Hyundai i20 1,2 Classic M5 0,85 5,2 5,6 6,5 09/11
    119 Mazda Mazda5 Dynamic 6MT 5d 1,6 TD M6 0,85 5,2 5,5 6,6 11/10
    120 Hyundai ix35 4WD 2,0 CRDi-R Style M6 0,85 5,7 5,5 7,6 10/12
    121 Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic A7 0,85 5,9 5,8 7,7 12/10
    122 Peugeot 508 THP 156 M6 0,85 6,2 5,6 8,5 12/12
    123 Mitsubishi Pajero Wagon Pajero Wagon 3,2 DI-D Intense A/T A5 0,85 9,2 8,8 11,3 10/12
    124 Nissan Juke 1,6 DIG-T Tekna 2WD M6 0,90 6,9 7,1 8,5 10/22
    125 Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI EcoFlex M6 0,90 4,5 4,4 6,4 12/15
    126 Volvo V60 1,6D DRIVe Momentum M6 0,90 4,5 4,3 6,5 11/17
    127 Mercedes-Benz CLS 350 CDI A7 0,90 6,0 5,7 8,1 11/16
    128 Seat Ibiza 1.4 TSI 150 DSG FR (Ohituskiihtyvyys A=S) A7 0,90 6,3 6,5 7,9 10/15
    129 Chevrolet Captiva 2,0 D LT AWD A5 0,90 8,7 7,7 11,5 07/02
    130 Toyota Prius Premium HSD Pre-Crash P 0,90 3,9 4,7 4,9 09/19
    131 Audi A7 Sportback 3,0 TDI Quattro A7 0,95 6,0 5,8 8,1 11/16
    132 Mercedes-Benz S 350 L CDI BE 4Matic A7 0,95 8,0 7,1 10,8 11/09
    133 Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Overland A5 0,95 8,3 7,4 11,1 11/20
    134 Fiat Punto 1,3 M-Jet M5 0,95 3,5 3,9 5,0 12/15
    135 Opel Astra Sports Tourer Enjoy 1,4 Turbo 88 kW M6 0,95 6,1 6,0 8,1 11/18
    136 Renault Mégane Sport Tourer 1,4 T Dynamique M6 0,95 6,3 6,2 8,3 11/18
    137 Mazda3 2,0 DISI M6 0,95 6,8 6,8 8,7 11/12
    138 Nissan Micra 1,2 DIG-S Acenta M5 1,00 4,3 5,0 5,6 11/20
    139 Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI Cosmo M6 1,00 4,5 4,5 6,5 12/16
    140 Chevrolet Spark 1,0 + AC M5 1,00 5,0 5,3 6,7 12/19
    141 Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance A A5 1,00 6,0 5,8 8,2 09/09
    142 Mazda6 2,0 M6 1,00 6,9 6,4 9,4 12/12
    143 Mitsubishi Pajero Wagon 3,2 DI-D Instyle A A5 1,00 9,2 8,6 11,8 10/05
    144 Mercedes-Benz B 180 CDI Premium Business M6 1,05 4,4 4,3 6,6 12/01
    145 Fiat Linea 1,3 Multijet Diesel Sedan M5 1,05 4,9 5,3 6,6 08/01
    146 Nissan Note 1,4 Acenta M5 1,05 5,9 6,6 7,3 11/15
    147 Renault Grand Scénic dCi 130 Dynamique M6 1,05 4,4 4,7 6,2 12/16
    148 Volvo V70 1,6D DRIVe M6 1,05 4,5 4,6 6,5 12/15
    149 Volvo V70 1,6D DRIVe M5 1,05 4,9 4,7 7,2 12/15
    150 Ford Fiesta 1,25 Trend M5 1,05 5,7 6,1 7,4 08/22
    151 Ford Mondeo 1,6 Ecoboost M6 1,05 6,4 6,0 8,9 12/12
    152 Audi A4 1,8 TFSI Business M6 1,05 7,1 6,5 9,8 08/04
    153 Chevrolet Malibu 2,4 A A6 1,05 8,0 7,1 11,0 12/12
    154 Jeep Grand Cherokee 3,0 V6 CRD QT Limited Business A5 1,05 10,2 9,6 12,9 10/12
    155 Mercedes-Benz A 180 CDI A A7 1,10 4,1 4,1 6,3 12/17
    156 BMW 116i Urban Line M6 1,10 5,5 5,2 8,0 11/17
    157 Audi A6 3,0 TDI Quattro S tronic A7 1,10 6,0 5,5 8,7 11/12
    158 Kia Cee'd SW 1,6 ISG TX Eco Dynamics M6 1,10 6,0 6,2 8,0 11/18
    159 BMW X1 xDrive20dA A6 1,10 6,2 6,1 8,5 12/10
    160 Peugeot 308 SW Active VTi 120 M5 1,10 6,4 6,6 8,4 11/18
    161 Range Rover Evoque SD4 A Prestige A6 1,10 6,5 5,7 9,5 11/22
    162 Toyota Prius+ Linea Sol P 1,10 4,1 5,0 5,4 12/15
    163 Volvo V70 D3 aut. Ocean Race start/stop A6 1,10 5,7 5,7 7,9 12/01
    164 Renault Mégane 1,4 TCe Dynamique M6 1,10 6,6 7,0 8,4 10/10
    165 Renault Grand Scénic 1,4 TCe 130 Dynamique M6 1,10 7,3 6,8 10,0 10/03
    166 Ford Grand C-Max Titanium 2,0 TDCi M6 1,15 5,3 5,6 7,3 11/10
    167 Kia Venga 1,4 ISG EX EcoDynamics M5 1,15 5,9 5,9 8,2 10/13
    168 Lexus GS 450h F Sport P 1,15 6,2 6,9 7,8 12/20
    169 Peugeot 3008 HDi 110 FAP Sport M6 1,15 5,1 5,7 6,8 10/18
    170 Chevrolet Orlando LTZ M/T 2,0 D M6 1,15 6,0 5,9 8,4 11/10
    171 Audi A4 2,0 TFSI Multitronic Le Mans P 1,15 7,1 7,1 9,4 11/01
    172 BMW 535iA A8 1,15 8,4 7,2 11,9 10/10
    173 Ford Focus 1,6 Ecoboost M6 1,20 6,0 6,3 8,1 11/12
    174 Chevrolet Aveo 1,2 LT M5 1,20 5,1 5,8 6,8 11/20
    175 Audi A1 1,4 TFSI Ambition S tronic A7 1,20 5,2 5,2 7,6 10/17
    176 BMW X3 xDrive20d A A6 1,20 6,7 6,9 8,9 11/04
    177 Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic A7 1,20 8,7 8,5 11,3 10/12
    178 Seat Leon 1,4 TSI Style M6 1,25 6,2 6,7 8,2 10/10
    179 Suzuki Swift 1,2 VVT GL 5-ov. M5 1,25 5,0 5,6 6,9 11/08
    180 BMW 520d A Touring A8 1,25 5,3 5,6 7,5 12/01
    181 Opel Meriva Enjoy 1,4 Ecoflex M5 1,25 6,1 6,6 8,1 11/15
    182 Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120 M5 1,25 6,7 6,6 9,3 08/06
    183 Audi Q5 2,0 TDI Quattro S tronic A7 1,25 6,8 7,1 9,0 09/15
    184 Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6 HSE Aut. A6 1,30 9,3 9,0 12,2 10/12
    185 Audi A5 Coupé 1,8 TFS M6 1,30 5,7 5,6 8,4 12/15
    186 Fiat Punto Evo 1,4 Multiair Sport 3-ov. M6 1,30 5,7 5,9 8,1 10/11
    187 Volkswagen Touran Comfortline BlueMotion Technology 1,6 TDI M6 1,30 4,6 5,1 6,7 11/10
    188 Suzuki Splash 1,0 GLS M5 1,35 5,0 5,4 7,3 08/20
    189 Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG A7 1,35 6,0 6,5 8,2 09/02
    190 Mercedes-Benz SLK 200 BlueEfficiency M6 1,35 6,4 6,3 9,2 11/13
    191 Jaguar XF 2,7D V6 Premium Luxury A6 1,35 7,5 7,0 10,7 08/08
    192 Lexus IS250 A 17” A6 1,35 8,4 7,9 11,6 11/01
    193 Ford Fiesta 1,4 Ghia 5-ov M5 1,35 5,7 6,4 7,7 10/08
    194 Citroën C4 THP 156 A 1,40 6,4 6,5 9,1 11/12
    195 BMW 320dA Efficient Dynamics Business A8 1,40 4,1 4,5 6,5 12/09
    196 Volkswagen Golf Variant Comfortline 1,2 TSI 77 kW M6 1,40 5,3 5,7 7,7 11/18
    197 Land Rover Discovery 3 TDV6 SE A6 1,40 10,4 9,8 13,8 05/03
    198 Volvo V40 D2 Kinetic M6 1,45 3,6 4,1 6,0 12/16
    199 Kia Picanto 1,0 CVVT ISG LX M5 1,45 4,1 4,8 6,3 12/19
    200 Kia Picanto 1,2 ISG EX 5D EcoDynamics M5 1,45 4,3 5,0 6,5 11/15
    201 Volkswagen Jetta 1,2 TSI Comfortline M6 1,45 5,3 5,6 7,9 11/09
    202 Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde 1,4 MultiAir M6 1,45 6,0 6,6 8,3 10/15
    203 Mini Cooper D Countryman M6 1,50 4,4 5,2 6,6 11/04
    204 Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair M6 1,50 5,8 6,4 8,2 11/12
    205 Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Executive aut. A5 1,55 8,1 8,2 11,1 10/12
    206 Fiat Bravo 1,4 120 Dynamic M6 1,55 6,3 7,2 8,5 10/10
    207 Mercedes-Benz E 220 CDI A BE T Premium Business A7 1,55 5,5 5,7 8,4 12/01
    208 Audi Q5 3,0 V6 TDI Quattro S tronic A7 1,55 7,5 7,6 10,5 09/03
    209 Volvo XC90 A5 1,55 12,0 10,6 16,5 03/06
    210 Hyundai ix20 1,4 Premium M5 1,60 5,6 6,7 7,7 11/15
    211 Hyundai i30 1,6 CRDi Comfort 5-ov. M6 1,65 3,7 4,5 6,2 12/11
    212 Volkswagen Sharan Comfortline 2,0 TDI DSG A6 1,65 5,7 6,0 8,7 11/02
    213 Audi A6 Avant 2,0 TDI Multitronic P 1,65 5,1 5,9 7,6 12/04
    214 Range Rover Evoque 2,2 SD4 A A6 1,65 6,5 6,8 9,5 12/10
    215 Volkswagen Touareg 3,0 TDI Terrain Tech A8 1,65 7,6 7,4 11,1 10/21
    216 Volvo S60 D3 A Summum A6 1,70 5,9 4,7 10,5 10/16
    217 Kia Rio 1,4 ISG EX 5-ov. M6 1,70 5,3 6,1 7,9 11/21
    218 Opel Meriva 1,4 T ecoFLEX Enjoy M5 1,70 6,1 6,5 9,1 10/15
    219 Opel Astra 1,4 Enjoy Turbo Ecotec M6 1,75 5,9 6,8 8,5 10/10
    220 BMW 530d Gran Turismo A8 1,85 6,5 6,6 10,1 10/02
    221 Jaguar XF 2,2 D A8 2,10 5,4 6,3 8,7 12/1






    >> Lähde <<

      
  • KAP1936:

    LMJ:
    Bugracer:
    Eikö dieselin pitäisi olla vähiten herkkä lämpötilan muutoksille ja siten kulutuslisään? Tämä on ihan esson baarin uskomus ja en näin väitä. On vain kansanuskomus tiukassa.


    Tuo pitää kyllä paikkansa, mutta vain hyvin lyhyellä ajomatkalla. Jos noilla bensa-autoilla nollaa keskikulutuksen kylmänä liikkeelle lähtiessä, kulutus on ensimmäisten satojen metrien matkalla huimaa verrattuna dieseliin. Pidemmällä matkalla dieselin hidas lämpeneminen lisälämmittimineen kyllä tuntuu nostavan kulutusta varsinkin tuota ensimmäistä bensa-autoa huomattavan paljon enemmän.

    Sanoisin, ettei tätä kuitenkaan kannata yleistää, sillä kolmen auton otos on kyllä aivan liian pieni. Toinen juttu on tietenkin sekin, että kaikkina vuodenaikoina auto kuluttaa eniten kylmänä ja kulutus pienenee "normin mukaiseksi" jossain nopeammin ja jossain hitaammin.


    LMJ kuuluu juuri autonvalmistajien ihailemaan käyttäjäryhmään, joka tarkistaa kulutuksen juuri nollaamastaan ajotietokoneesta. TÄYSIN VÄÄRIN.

    Kuten jo edellä kirjoitin niin VALMISTAJAT ovat keskittyneet TRIMMAAMAAN AJOTIETOKONEITA VASTAAMAAN PAREMMIN ILMOITETTUJA KULUTUSLUKEMIA - eikä todellisia.

    Lukekaa, hyvät ihmiset, lokakuussa ilmestyneestä AUTO MOTOR UND SPORT-lehdestä lehden tilastollisesti tarkkoja tietoja nykyautojen käytännön kulutuksista. Myös TM julkaisi äskettäin tietoja. Ruotsalaiset autolehdet alkavat olla tosi kärmeissään kaupallisesti edullisiin, mutta täysin valheellisiin lukemiin.




    Tietenkin olen verrannut todellista ja ajotietokoneen näyttämää kulutusta keskenään ja tiedän onko kulutuksissa systemaattista virhettä. Tuolla enemmän kuluttavalla bensiiniautolla olen kuitenkin ajanut vielä niin vähän, ettei kunnollista lukemaa tankkauksista ole, jota voisi verrata ajotietokoneen lukemaan. En kuitenkaan usko senkään vievän vähemmän kuin mitä ajotietokoneen lukema on.

      
  • Ajotavan vaikutukset kulutukseen ovat paljon suurempia kuin nykyisten autojen kulutuserot.



    Ei mikään normi pysty kuvaamaan kulutusta kaikkien ajajien osalta, se on selvä. Tottakai auton pitäisi tietysti normin mukaisessa ajossa viedä suunnilleen se mitä on normikulutukseksi ilmoitettu ja siitä on kyse tuossa Amerikan tapauksessa.



    En tiedä kuinka moni on kokeillut ajaa autollaan normin mukaisilla nopeuksilla ja ajotavalla. EU-normi vaatii kuitenkin aika taloudellista ajotapaa ja maltillisia nopeuksia. Ei minulla ole ollut ongelmia päästä uusillakin autoilla suunnilleen normikulutuksiin, mutta on niiden ylittäminenkin helppoa jos nostaa nopeutta ja muuttaa ajorytmiä.



      
  • KAP1936:

    kello68:
    Mistä sinä tiedät, onko mainonta virheellistä Euroopassa?


    Jos Kello68 tutustuisi muihinkin kuin suomalaisiin "objektiivisesti" kirjoittaviin lähteisiin netissä tai kirjastoissa - mikäli ei halua ostaa niitä, niin taustaa autotehtailijoiden markkinaosastojen rikollisiin lukemiin osaa suhtautua suurella varauksella.

    Useimmiten valmistajat näyttävät keskittyvän ajotietokoneiden trimmaukseen kuin todellisiin kulutuksiin.

    Eurooppalaiset lukemat poikkeavat amerikkalaisista laskentamuodossa - montako mailia gallonalla selviää ja ovat muunnettavissa eurooppalaiseen muotoon.
    Ainakaan USA:ssa dieselit eivät ole vielä merkittävä autoryhmä.




    Oikein hymyilyttä :hug:



    Eihän mainonta välttämättä ole virheellistä. Euvostoliittolainen mittausstandardi vaan on täysin susi.

    Mainonta perustuu normiin josta auton valmistajat eivät vastaa.

    Kannattaa osoittaa syyttävä sormi standardointiin. Toki sen jäseninä oletettavasti on myös autovalmistajia.



    Kyse on ihan sama kuin aina 80-luvulle asti tehon mittauksesta. Oli jissiä jassia diniä ja ties mitä normia.

    Myös audiopuolella tehon mittaukseen löytyy useita eri normeja joilla lukemat on täysin eri ja erot voi olla moninkertaisia.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit