Audi vs BMW, gallup kumman ottaisit

101 kommenttia
«134

Täällä on ihan mielenkiintoinen väittely meneillään: Audi vs BMW rataominaisuudet, suorituskyky ja kierrosaikojen sekuntierot. Tavalliselle auton omistajalle, joka käyttää autoa työmatkoihin, kauppa- ja mökkireissuihin tai muihin arkisiin tarpeisiin tuolla väittelyllä ei ole oikein mitään annettavaa.



Tehtäisiinkö gallup kumman kannattajia palstalla on enemmän, kun kyse olisi esim. työsuhdeauton hankinnasta tai omalla rahalla hankitusta uudesta autosta. Eli unohdetaan RS- ja M-sarjat ja puhutaan tavallisista malleista ja unohdetaan myöskin nelivetomallit, niin tulee vertailu takavedon ja etuvedon välillä. Kukin voi miettiä omia realiteettejaan autojen hinnan suhteen. Oma kipuraja on esim. hieman päälle 50 tonnia.



Eli kumman ottaisit:

1. Audi A3 vai BMW 1-sarja

2. Audi A4 vai BMW 3-sarja

3. Audi A6 vai BMW 5-sarja



Mallivalikoimaa voi joku laajentaa, mutta itse jätin katumaasturit pois ja myös kalliit edustusmallit, joiden hankinta on yksityisautoilijalle aika epärealistista.

Omat valinnat noista olisi:

1. Audi A3

2. BMW 3-sarja

3. BMW 5-sarja



Voisin tehdäkin valinnan A6 vs 5-sarjan business malleista ja Audin tiputtaa siinä kisassa oikeastaan suurimmaksi osaksi sen tylsyys. Nuo pienemmät mallit ei minua oikeasti kiinnosta, mutta noin nuo valitsisin. BMW on viime aikoina mennyt muotoilullisesti ja kiinnostavuuden suhteen ohi monessa mallissa ja Audi on jotenkin jämähtänyt.



Jos taloudellinen tilanne sallisi, niin tekisin valinnan A7 vs 6 Gran Coupen välillä ja ottaisin 6 Gran Coupen, joka on hienoin Bemari pitkään aikaan, mutta sen hankinta on pelkkää utopiaa näillä tuloilla tai sitten pitäisi myydä asunto ja muuttaa vaikka autoon asumaan. :smile:

  
  • Autoilija



    Tää on tätä, tuskin koskaan loppuu, mut hyvää viihdettä puolin kuin toisin ;-)



    Jos taloudellinen tilanne sallisi, niin tekisin valinnan A7 vs 6 Gran Coupen välillä ja ottaisin 6 Gran Coupen, joka on hienoin Bemari pitkään aikaan, mutta sen hankinta on pelkkää utopiaa näillä tuloilla tai sitten pitäisi myydä asunto ja muuttaa vaikka autoon asumaan.




    Lue lisää:



    http://fourtitude.com/news/Audi_News_1/cam-study-audi-offers-best-co2-balance-of-premium-carmakers-in-germany/

      
  • Autoilija:



    Voisin tehdäkin valinnan A6 vs 5-sarjan business malleista ja Audin tiputtaa siinä kisassa oikeastaan suurimmaksi osaksi sen tylsyys. Nuo pienemmät mallit ei minua oikeasti kiinnosta, mutta noin nuo valitsisin. BMW on viime aikoina mennyt muotoilullisesti ja kiinnostavuuden suhteen ohi monessa mallissa ja Audi on jotenkin jämähtänyt.




    Miten määrittelet tylsyyden? Tokia makuasioista voi kiistellä aina.

      
  • En näe onko tällaisella gallupillakaan mitään annettavaa, ehkä paremminkin voisi kysyä kaikista markkinoilla olevista autoista, minkä kukin ottaisi erilaisilla kriteereillä. Tämä jatkaa jotain ihmeellistä vastakkainasettelua, jolle en keksi mitään perustetta. Kukin valitsee auton omien mieltymyksiensä mukaisesti, eikä kenenkään muun makua voi arvostella kuin omaansa.



    Vastataan nyt silti.

    Vaikein näistä on vertailu välillä Audi A6 - BMW5, koska en ole kumpaakaan ajanut.

    Noista muista vaihtoehdoista olen omistanut kaksi (1 molemmista "leireistä" ) ja ajanut jäljelle jääviä.

    Eli vähän arvaamiseksi menee tuo viimeinen.

    Mieltymykseni ovat minulle kuitenkin selviä kun puhutaan kaksivetoisesta peltilehmästä:



    1. BMW 1-sarja

    2. BMW 3-sarja

    3. BMW 5-sarja



      
  • Minua ei nuo autojen päästöt kiinnosta valintaperusteena oikeastaan yhtään. Firman työsuhdeleasing-auton jos hankkisin, niin sitten tietenkin olisi pakko jonkin verran kiinnostaa, kun CO2-päästöt saa olla muistaakseni max 150 ja putoavat kohta muistaakseni vielä lisää.



    Tylsä auto on liian varovaisesti ja konservatiivisesti muotoiltu, jossa ei ole mitään omaleimaista tai mitään särmää tai houkuttelevuutta tai esim. uusi malli ei eroa juuri mitenkään jo vuosia samalta näyttäneestä vanhasta mallista. Joskus tyylikkäältäkin näyttänyt muotoilu vaan vanhenee ajan myötä, jos ei sitä yhtään uudisteta. Harmi, kun esim. Audissa muotoilulliset erot vanhoihin malleihin alkaa olla lähinnä jotain LEDI-valojen muodoilla kikkailuja. Jokin yltiövarovaisuus vaan leimaa nykyään Audia ja vielä enemmän VW:n malleja. Sisätilat osataan tehdä tyylikkäiksi, mutta sitten ikäänkuin tahto uudistaa malleja loppuukin. Ei ole tarkoitus alkaa haukkua Audeja, mutta minuun sen varovainen nykylinja ei oikein vaan vetoa.

      
  • Jos pitää hetken tähdenlennoista, A-utoilijan kriteetit pitää paikkaansa. Itse arvostan aikaa kestävää tyyliä enemmän, ja jos jaksaa perehtyä klassikoihon ymmärtää mistä on kyse.



    Yllättävää kyllä; A-utoilijan lista, mikä liittyy kysymykseen, on juuri sama kuin minulla. Ehkä jossain ollaan samaa mieltä...

      
  • A-utoilija:

    Minua ei nuo autojen päästöt kiinnosta valintaperusteena oikeastaan yhtään. Firman työsuhdeleasing-auton jos hankkisin, niin sitten tietenkin olisi pakko jonkin verran kiinnostaa, kun CO2-päästöt saa olla muistaakseni max 150 ja putoavat kohta muistaakseni vielä lisää.

    Tylsä auto on liian varovaisesti ja konservatiivisesti muotoiltu, jossa ei ole mitään omaleimaista tai mitään särmää tai houkuttelevuutta tai esim. uusi malli ei eroa juuri mitenkään jo vuosia samalta näyttäneestä vanhasta mallista. Joskus tyylikkäältäkin näyttänyt muotoilu vaan vanhenee ajan myötä, jos ei sitä yhtään uudisteta. Harmi, kun esim. Audissa muotoilulliset erot vanhoihin malleihin alkaa olla lähinnä jotain LEDI-valojen muodoilla kikkailuja. Jokin yltiövarovaisuus vaan leimaa nykyään Audia ja vielä enemmän VW:n malleja. Sisätilat osataan tehdä tyylikkäiksi, mutta sitten ikäänkuin tahto uudistaa malleja loppuukin. Ei ole tarkoitus alkaa haukkua Audeja, mutta minuun sen varovainen nykylinja ei oikein vaan vetoa.






    Ai nyt ei taas kiinnosta taloudelliset jutut. Okei. Ymmärrän.



    Tylsyys = hokuttelevavuus = konservatiivisuus. Miten nykyinen A6:nen poikkeaa edeltävästä A6 C6:nen mallista? Herranjestas sentää, miten BMW:n mallien erot LED:ien suhteen poikkeaa toisistaan?



    Täs pari esimerkkii:



    http://www.netcarshow.com/bmw/2012-m5/800x600/wallpaper_04.htm



    ...



    http://www.netcarshow.com/bmw/2013-m6_coupe/800x600/wallpaper_04.htm



    Jengi puhuu - että kaikki Audit näyttää samoilta, - jengi on hyvä ja ottaa silmää käteen ja tsiigaa eroa bemareiden välillä. Tottakai merkin eri malli muistuttaa toisiaan aika lailla, mutta silti ne on erotettavissa toisistaan. Tarkkasilmäset huomaa eron.



    Jep ny goisii, huomen darra.

      
  • Jos pitäisi valita noista kahdesta baltialaisten raksaduunareiden suosimasta automerkistä parempi, niin ehdottomasti se Bemu. Perustelut: luultavasti kestävämpi, parempi ajaa ja raapii vielä takaa. Audia en enää ota kun yhdestä olen eroon aikanaan päässyt.



    ...sanokaas muuten mikä siinä on, että joka duunarilla pitää olla muuten joku Audi tai BMW. Onko itsetunnon puutteesta kyse vai onko ne palkat niin kovia vrt. akateemiset, että on vaan varaa näyttää taviksille. Nykyään pitäisi Audin mukana toimittaa myös haalarit vakiovarusteena ja varmaan jonkun Skodan ostajalle vastavuoroisesti kravatti :sunglasses:

      
  • Jos noista pitää valita niin niin BMW, ihan vaan pelkästään takavedon takia :sunglasses:

      
  • Nelivetojen rajaaminen pois helpottaa valintaa merkittävästi, kun olen vuosien varrella tullut allergiseksi etuvetojen vetelylle. Audi on viime vuosien moottorin siirtämisellä ja 50:50 painonjakauman tavoittelulla tehnyt mielestäni karhunpalveluksen etuvetomalleilleen, sillä niiden vetopito on entisestään huonontunut.



    1. BMW 1-sarja

    2. BMW 3-sarja

    3. BMW 5-sarja

      
  • A-Tapio:

    Jos pitäisi valita noista kahdesta baltialaisten raksaduunareiden suosimasta automerkistä parempi, niin ehdottomasti se Bemu. Perustelut: luultavasti kestävämpi, parempi ajaa ja raapii vielä takaa. Audia en enää ota kun yhdestä olen eroon aikanaan päässyt.

    ...sanokaas muuten mikä siinä on, että joka duunarilla pitää olla muuten joku Audi tai BMW. Onko itsetunnon puutteesta kyse vai onko ne palkat niin kovia vrt. akateemiset, että on vaan varaa näyttää taviksille. Nykyään pitäisi Audin mukana toimittaa myös haalarit vakiovarusteena ja varmaan jonkun Skodan ostajalle vastavuoroisesti kravatti :sunglasses:




    Yksi Audi oli minullakin 80-luvulla, se jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Ei siitä sen enempää, ettei mene joillakin yöunet.



    Tuo lista:

    1. BMW 5-sarja

    2. BMW 3-sarja

    3. BMW 1-sarja



    Itsetunto jutut on kateellisten panettelua ja on sitä muuten aina ollut. Se että balttialaiset ajaa BMW:llä on pelkästään hyvä asia turvallisuus jne. Veljeskansan autokanta rupesi muuttumaan ja se muutos oli huomattavan nopeaa. BMW on siellä erittäin arvostettu merkki ja ymmärtäähän sen Ladojen jälkeen automiehen maailma suoranaisesti aukesi, kun kalusto vaihtui.

      
  • A-Tapio:

    Yksi Audi oli minullakin 80-luvulla, se jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi. Ei siitä sen enempää, ettei mene joillakin yöunet



    Minulla on ollut kaksi Audia (uutena) ja olen nukkunut hyvin!

      
  • En ole koskaan ymmärtänyt auton ostoa itsetuntokysymyksenä. Omani olen ostanut aina vain itselleni, en naapurille. En siis ymmärrä miksi minun pitäisi hakea autolleni hyväksyntää kanssaihmisiltä tai rajoittaa hankintaa sen mukaan, että joku saattaa paheksua tai lokeroida minua autoni perusteella.

      
  • Tulossa on uusi 320dA vakiokokoisin renkain (ei-runflateilla). On jo kahdeksas Bemarini peräkkäin.



    Nuo muut valinnat olisivat ilman muuta BMW:t, sekä nykyinen 1-sarja että 5-sarja.

      
  • JEV2:

    En ole koskaan ymmärtänyt auton ostoa itsetuntokysymyksenä. Omani olen ostanut aina vain itselleni, en naapurille. En siis ymmärrä miksi minun pitäisi hakea autolleni hyväksyntää kanssaihmisiltä tai rajoittaa hankintaa sen mukaan, että joku saattaa paheksua tai lokeroida minua autoni perusteella.




    Totta turiset. Tota "ilmiöö" havaitsi kaveripiirissä nuoruudessa enimmäkseen. En oo koskaa välittänyt siitä mitä muut ihmiset ajattelee, jos oon hommaamassa autoa, jotkut saattaa heittää - osta se tai se. Mä ostan mitä mä ostan. Seuraava auto saattaa olla ihan mikä vaa. Toistaiseks tyydyn ajelee Audillani.

      
    1. Audi A3

      2. BMW 3

      3. BMW 5

      Listassa vaikutti paljonkin se, että piti valita etuvetoinen malli, koska A6 mallissa valikoma on aika pientä.

      Silloinhan käytännössä, jos hakee vertailukohta bemulta heidän x20d mallit ovat järjestään parhaita, myös koko mallisarjan sisällä.
      
  • JEV2:

    Nelivetojen rajaaminen pois helpottaa valintaa merkittävästi, kun olen vuosien varrella tullut allergiseksi etuvetojen vetelylle.




    Kyllähän tuo jo ajotyylistäsi paljon kertoo.



      
  • quattroholic:

    JEV2:
    En ole koskaan ymmärtänyt auton ostoa itsetuntokysymyksenä. Omani olen ostanut aina vain itselleni, en naapurille. En siis ymmärrä miksi minun pitäisi hakea autolleni hyväksyntää kanssaihmisiltä tai rajoittaa hankintaa sen mukaan, että joku saattaa paheksua tai lokeroida minua autoni perusteella.


    Totta turiset. Tota "ilmiöö" havaitsi kaveripiirissä nuoruudessa enimmäkseen. En oo koskaa välittänyt siitä mitä muut ihmiset ajattelee, jos oon hommaamassa autoa, jotkut saattaa heittää - osta se tai se. Mä ostan mitä mä ostan. Seuraava auto saattaa olla ihan mikä vaa. Toistaiseks tyydyn ajelee Audillani.




    Kyllähän tuo on nähtävissä myös tänäpäivänä varsinkin, jos asut omakotitalo voittoisella (joidenkin mielestä ) paremmalla alueella. Itse myin aikoinaan 3v vanhan volvo s80 pois ja ostin tilalle 12v vanhan skodan hetkeksi, kun olin ulkomaille keikalle lähdössä, niin kyllähän katsottiin todella pitkään ja jotkut lopettivat morjestamisenkin.

    Kyllä silloin nauratti ihmisten pikkumaisuus ja se tekee sitä edelleen, koska sehän on vain auto.



    Itselläni on ollut ohjeena, ettei autoa varten velkaa oteta.

      
  • finman:

    JEV2:
    Nelivetojen rajaaminen pois helpottaa valintaa merkittävästi, kun olen vuosien varrella tullut allergiseksi etuvetojen vetelylle.


    Kyllähän tuo jo ajotyylistäsi paljon kertoo.




    Mitä se mielestäsi kertoo? Vetelyn nyt huomaa jokainen, joka hyppää takavetoisesta etuvetoiseen, ja kaikki tämä aivan normaalissa liikenteessä. Liukkaalla tämä ominaisuus vielä korostuu.

      
  • JEV2:



    Mitä se mielestäsi kertoo? Vetelyn nyt huomaa jokainen, joka hyppää takavetoisesta etuvetoiseen, ja kaikki tämä aivan normaalissa liikenteessä. Liukkaalla tämä ominaisuus vielä korostuu.


    Kaasun käytöstä. Toiset huomaa toiset eivät ja harvassa on ne jotka huomaavat...

    Mutta turhaa tuosta on kiistellä, ajakoon jokainen tyylillään.

      
  • finman:

    JEV2:


    Mitä se mielestäsi kertoo? Vetelyn nyt huomaa jokainen, joka hyppää takavetoisesta etuvetoiseen, ja kaikki tämä aivan normaalissa liikenteessä. Liukkaalla tämä ominaisuus vielä korostuu.

    Kaasun käytöstä. Toiset huomaa toiset eivät ja harvassa on ne jotka huomaavat...
    Mutta turhaa tuosta on kiistellä, ajakoon jokainen tyylillään.




    Ehkä huomaamiseen vaikuttaa se onko koskaan ajanut takavetoisella? Ero on mielestäni aivan päivänselvä ja korostuu erityisesti talvella.



      
  • JEV2:

    finman:
    JEV2:


    Mitä se mielestäsi kertoo? Vetelyn nyt huomaa jokainen, joka hyppää takavetoisesta etuvetoiseen, ja kaikki tämä aivan normaalissa liikenteessä. Liukkaalla tämä ominaisuus vielä korostuu.

    Kaasun käytöstä. Toiset huomaa toiset eivät ja harvassa on ne jotka huomaavat...
    Mutta turhaa tuosta on kiistellä, ajakoon jokainen tyylillään.


    Ehkä huomaamiseen vaikuttaa se onko koskaan ajanut takavetoisella? Ero on mielestäni aivan päivänselvä ja korostuu erityisesti talvella.




    On tullut vastikään koeajeltua tositarkoituksella 300 sarjalaista ja A4sta. Kyllä se on se baijerin merkki minkä ohjaus vetelee ja jostain ihmeellisestä syystä jopa suoralla tasaisella tiellä. Molempien ohjaus tahmaa ihmeellisesti ajoittain. En pidä kummankaan ohjauksesta.

    Molemmilla on ollut aiemmin esittää hyviäkin ohjauksia mutta ilmeisesti sähköinen tehostin ja viimeiseen asti viety kulutuksen optimointi on johtanut siihen että tehostinta yritetään pitää pois päältä mahdollisimman paljon ja tehostuksen kytkeytyminen on sitten se mitä ei ole osattu tehdä pehmeäksi vaan käänettäessä ohjaus yhtäkkiä ohjaus kevenee.

    BMWssä lisäksi sähkömoottorin kentät tuntuu hitaasti käännettäessä.



    Etuvetoisuudesta johtuva vetely on täysin merkityksetöntä näihin muihin ohjauksien ongelmiin verrattuna.

    Jos hyvän ohjauksen haluaa niin Ford Focus alkaa olla se oikea. Auto muuten on mitä on.





    Muutes, parempi aloitus olisi, kumman ostaisit ja ylläpitäisit.

    300 BMWssä on ikäviä suunnittelumokia (kuten takapenkin isofixien sijoitus aivan kiinni turvavyön lukkoon, sairasta) joiden vuoksi se ei tulisi kyseeseen ja uudessa 300sessa huomaa jo otsallaan tehtaan kustannuspaineet joten A4. Lisäksi BMWssä (320DA) on isompi viive liikkeelle lähdettäessä kuin Audissa. BMWn kaasupoljin tuntuu paikaltaan lähtiessä pelkältä toivomuspolkimelta.



    500-A6 onkin jo vaikeampi valinta. Enkä oikein vielä keksi perustelua kumpaankaan suuntaan. Noiden käyttöön perheen kuskaamiseen pitäisi paneutua muutama päivä. Käyttöominaisuuksiltaan Mersu ja miksei vaikka Mondeo voisivathyvinkin olla parempia kuin mikään BMW tai Audi malli.



      
  • En viitsinyt sotkea noita muita säikeitä tällä Audi-BMW keskustelulla, vaan laitan tänne lievänä offtopicina tämän pikkubemarin ja -audin vertailuvideon. Autot ovat tehoversioita ja nelivetoakin on mukana.



    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2xwecTp91-o



    Nauttikaa.



    Koeajajan höpinöiden perusteella Baijerissa osataan tehdä selkeästi parempi auto huomattavasti halvemmalla. Kuluttaja kiittää.

    Itse en ole kumpaakaan tehoversiota päässyt kokeilemaan, mutta lievempiä versioita kylläkin. Oman mielipiteeni niistä ilmaisin jo tuolla ylempänä.



      
  • On vähän ruostehuolia ollu uusissa BMW ykkös ja kolmosmalleissa. Taattua BMW laatua.



    http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=726583



    http://f20.1addicts.com/forums/showthread.php?p=12866572





      
  • Mikko__:

    Taattua BMW laatua.


    Anna mä arvaan, valintasi on Audi kaikissa kolmessa kategoriassa?

      
  • JEV2:

    Mikko__:
    Taattua BMW laatua.

    Anna mä arvaan, valintasi on Audi kaikissa kolmessa kategoriassa?




    Ehkä.

      
  • Ajettavuus ja ohjaustuntuma ratkaisevat:



    1. BMW 1-sarja

    2. BMW 3-sarja

    3. BMW 5-sarja

      
    1. A3. Käsittääkseni saanut suht lämpimän vastaanoton. Ja itse en ainakaan 1-sarjalaisen näköistä sekasikiö-viritystä kestäisi tallissa katsoa. Liekö sitten turhamaisuutta.



      2. 3-sarjalainen ehdottomasti. Tämän hetken parhaita autoja markkinoilla.



      3. Enpä tiedä, jotenkin A6 ja 5-sarjalainen ei kumpikaan jaksa kovasti kiinnostaa. Etenkin, kun bemarin tapauksessa 3-sarjalainen on monilta ominaisuuksiltaan parempi kuin isoveljensä.



      
  • simppa:

    1. A3. Käsittääkseni saanut suht lämpimän vastaanoton. Ja itse en ainakaan 1-sarjalaisen näköistä sekasikiö-viritystä kestäisi tallissa katsoa. Liekö sitten turhamaisuutta.




    Itse pidin enemmän bemarin välittömästä ajotuntumasta. Se mistä pitkänä en pitänyt oli bemarin "lattialla" istuminen, tosin bemarissa sai aikaan selvästi luontevamman ajoasennon. A3:n ratti ei tullut tarpeeksi lähelle vaan rattiin joutui "kurottelemaan" (pitkäjalkaisena penkki on taaimmassa asennossa)



    Ulkonäkö ei tosiaan bemarin 1-sarjassa ole onnistunut, mutta ajoltaan auto oli minun mieleeni.

      
    1. A3 vie voiton isolla marginaalilla.



      2. 3-sarjalainen.



      3. 5-sarja taitaisi viedä voiton keräämästään massasta huolimatta.
      
  • FARwd:

    Ajettavuus ja ohjaustuntuma ratkaisevat:

    1. BMW 1-sarja




    Oletko kokeillut nykyistä A3:a?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit