Uusi VOLVO XC90- susi vai ei ??

625 kommenttia
«13456721

Hienoa, että vihdoinkin jotain uutta tulee Volvolta. Mutta nyt kun pitäisi erottua, niin maski lähinnä erottaa vanhasta XC90:stä. Sisätiloissa on selvästi panostettu ja se onkin parasta uudessa XC90:ssä. Miten sitten moottoripuoli? 2-litrainen kone tarjolla, 4-sylinteriä ja jenkeissä pitäisi pärjätä? Tehot ok mutta soundeissa ei. Mielenkiintoinen tuote joka on tuotettu nyt kiinalaisessa omistuksessa ja Fordista irtatuneena. Kuvia:

http://www.automotorsport.se/bilder/album.php?id=1000108876

  
  • Kyllä tuo nyt erottuu vanhasta niin paljon kuin maasturi yleensä voi edellisestä mallista erottua. Joissain kuvissa näyttää upealta, toisissa hieman tönköltä. Saa nähdä miltä näyttää luonnossa. Sisustus on luokkansa kärkeä.



    Noista soundeista valittaminen on kyllä nykypäivänä aika turhaa. Jos joku landejuntti jenkeissä kaipaa V8 ääniä, niin tuskin hän ennenkään on Volvoon päätynyt. Alkaa siellä jenkeissäkin se ekologisuus ja vihreä imago painamaan.

      
  • Ajattelija2013:

    Kyllä tuo nyt erottuu vanhasta niin paljon kuin maasturi yleensä voi edellisestä mallista erottua. Joissain kuvissa näyttää upealta, toisissa hieman tönköltä. Saa nähdä miltä näyttää luonnossa. Sisustus on luokkansa kärkeä.

    Noista soundeista valittaminen on kyllä nykypäivänä aika turhaa. Jos joku landejuntti jenkeissä kaipaa V8 ääniä, niin tuskin hän ennenkään on Volvoon päätynyt. Alkaa siellä jenkeissäkin se ekologisuus ja vihreä imago painamaan.




    Jenkeissä 4-kone on täysi mopo. Miksei Volvon valikoimissa ollutta suoraa 6-konetta enään ole tarjola???

      
  • Isot katumaasturit nyt ovat muotoilullisesti mitä ovat. Ei ole oikein autoluokka minun makuuni. Ehkä tuossa olisi voinut olla enemmänkin rohkeutta linjoissa, mutta perän muotoja sanelee käytännöllisyys ja kilpailijoille ei haluta antaa tasoitusta tilojen suhteen. Tuonhan pitäisi olla aidosti 7 paikkainen auto. Eikä kilpailijat ole yhtään tyylikkäämmin muotoiltuja, sanoisin pikemminkin että päinvastoin. Varteenotettava kilpailija varmasti omassa kategoriassaan eli iso, luksustason katumaasturi huippuluokan turvavarusteilla.



    Kuutoskoneista luovutaan valmistajille asetettujan tiukkojen päästövaatimusten takia. Volvo ei ole ainut valmistaja, joka niin tekee, aikanaan lähes kaikki valmistajat on tuohon pakotettuja. Volvoltahan tulee parin vuoden päästä 3-sylinterinen moottori malliston alapäähän eli suuntaus on koko ajan pienempiin moottoreihin. En minäkään tuosta downsizingista ihan varauksettomasti ole innostunut. Liian pitkälle menee jo tämä kulutushysteria.

      
  • Experience:



    Jenkeissä 4-kone on täysi mopo. Miksei Volvon valikoimissa ollutta suoraa 6-konetta enään ole tarjola???




    Kaipaatko sinä tuota autoa kuutoskoneella vai oletko muten vain huolissasi amerikkalaisten kuluttajien puolesta?



    Jos Volvo ei tarjoa itselleni sopivaa vaihtoehtoa, kävelen seuraavaan liikkeeseen, enkä jää harmittelemaan asiaa. Yksinkertaista.

      
  • Experience:

    Ajattelija2013:
    Kyllä tuo nyt erottuu vanhasta niin paljon kuin maasturi yleensä voi edellisestä mallista erottua. Joissain kuvissa näyttää upealta, toisissa hieman tönköltä. Saa nähdä miltä näyttää luonnossa. Sisustus on luokkansa kärkeä.

    Noista soundeista valittaminen on kyllä nykypäivänä aika turhaa. Jos joku landejuntti jenkeissä kaipaa V8 ääniä, niin tuskin hän ennenkään on Volvoon päätynyt. Alkaa siellä jenkeissäkin se ekologisuus ja vihreä imago painamaan.


    Jenkeissä 4-kone on täysi mopo. Miksei Volvon valikoimissa ollutta suoraa 6-konetta enään ole tarjola???




    Höpö höpö. Joillekin heinähatuille se voi olla mopo, mutta tuollaiset heinähatut eivät Volvoon päätyisi, vaikka siinä olisi V12. Myös muut eurooppalaiset autonvalmistajat pienentävät moottoreitaan, eli Volvo on vain edellä aikaansa. Volvon on helppoa niin tehdä, koska Volvon potentiaalinen ostajakunta ei kuitenkaan välittäisi moottorin tilavuudesta. Vaikka koneet ovat vain neljäpyttyisiä, niin tehokkaimmasta hybridistä otetaan muistaakseni irti noin 400 hv. Se riittänee useimmille.



    Kyllä se myyntimäärä johonkin muuhun ratkeaa, kuin syliterien määrään.

      
  • Ulkonäen puolesta odotin uudelta mallilta selkeämpää irtiottoa ikivanhasta edeljästään. Sinänsä muotoilu on ihan ok, mutta itse olisin kyllä painottanut Volvon nousemista omasta tuhkastaan selkeämmällä tyylin muutoksella. Esimerkiksi keväällä nähdystä farkkumallin muotokonseptista olisi voitu lainata enemmän ja suorempaan. Etulampun muotoilu ei oikein istu muuhun. Tuo lamppukin olisi mieluimmin voitu lainata konseptista.



    Mitä tulee tekniikkaan, niin suora kutonen ja poikittaismoottorinen pohjalevy sopivat huonosti yhteen. Sen perään en itse haikailisi. Tuon luokan autoon 8-sylinterinen moottori olisi kuitenkin tarpeen. Nyt ei puhuta mistään ekoautosta vaan ihan täysikokoisesta alistajaporvarin SUV:sta, joiden ostajista moni haluaa ison moottorin. Näiden autojen markkinat ovat isolta ostalta maissa, joissa arvot poikkeavat pohjoismaalaisesta vaatimattomuudesta. Jos rahaa on, tai vaikkei sitä olisikaan, niin rahan pitää näkyä ja kuulua. Muuta väittäville suosittelen vaikkapa ekskursiota johonkin kaupunkiin, jossa tuon luokan autoja myydään paljon. Monilla merkeillä edes 6-sylinteriset moottorit eivät käy kaupaksi, kun asiakkaat mieluimmin maksavat 8-sylinterisyydestä. Puunhalaajan valintaa möhkömaasturista ei saa millään moottorilla. Tai voihan jossain olla joku ekoporvareiden kommuuni, joka pää märkänä ostaa neloskoneisia möhkömaastureita, mutta tuohon porukkaan rajoittuminen kaventaa ostajakuntaa tuntuvasti.

      
  • Olen ennenkin ihmetellyt, miten NHB löytää lähes aina jotain negatiivista Volvosta. Tällä kertaa palstan yksi kiivaimmista downsizen puolustajista löytääkin pienestä moottorista heti jotain negatiivista, kun Volvo tekee sellaisia. Muuten niitä on puolustettu henkeen ja vereen.



    Kuten jo totesin, Amerikassa on edelleen V8 möhkön haluavia. Mutta olisivatko nämä ehdottomasti V8:n haluavat milloinkaan potentiaalisia Volvon ostajia? Tuskin. Volvo on varmasti tullut samaan tulokseen. Volvon ostajakunta on pääosin sekä turvallisuutta, että ympäristöarvoja kannattavaa hyvin koulutettua väkeä.



    Ja kuten tiedämme, myös rapakon takana on herätty ekologisuuteen. Miten selitätte BMW i8:n ja Teslan menestymisen, jos kaikki haluavat vain V8 moottoreita? Miksi maastureiden pitäisi jämähtää V8 aikaan, kun muuten niistä ollaan jo luopumassa.



    Ainoa asia josta itse olisin Volvon kannalta huolissani, on voimalinjan kestävyys. Toivottavasti nuo moottorit myös kestävät.

      
  • Eiköhän nelisylinterisen kaupallinen haaste XC90 kokoluokassa ole tiedossa.



    Myös pienen valmistajan resurssien rajallisuus on pidettävä mielessä toiminnan jatkuvuuden vuoksi ja XC90 koko on valitun yhden tekniikan ja yhden pohjalevyn konseptin äärirajoilla. Oman ison moottorin valmistaminen vähän myyvää suurinta mallia varten ei kuulosta menestystarinalta. Ehtiköhän edeltäjän Yamaha V8 kattaa kustannuksiaan tuotantojaksonsa aikana?



    Tietääkö joku, mite Mersun Möllin myynti jakaantuu 4, 6 ja 8-sylinteristen kesken?

      
  • NHB:

    Ulkonäen puolesta odotin uudelta mallilta selkeämpää irtiottoa ikivanhasta edeljästään. Sinänsä muotoilu on ihan ok, mutta itse olisin kyllä painottanut Volvon nousemista omasta tuhkastaan selkeämmällä tyylin muutoksella. Esimerkiksi keväällä nähdystä farkkumallin muotokonseptista olisi voitu lainata enemmän ja suorempaan. Etulampun muotoilu ei oikein istu muuhun. Tuo lamppukin olisi mieluimmin voitu lainata konseptista.

    Mitä tulee tekniikkaan, niin suora kutonen ja poikittaismoottorinen pohjalevy sopivat huonosti yhteen. Sen perään en itse haikailisi. Tuon luokan autoon 8-sylinterinen moottori olisi kuitenkin tarpeen. Nyt ei puhuta mistään ekoautosta vaan ihan täysikokoisesta alistajaporvarin SUV:sta, joiden ostajista moni haluaa ison moottorin. Näiden autojen markkinat ovat isolta ostalta maissa, joissa arvot poikkeavat pohjoismaalaisesta vaatimattomuudesta. Jos rahaa on, tai vaikkei sitä olisikaan, niin rahan pitää näkyä ja kuulua. Muuta väittäville suosittelen vaikkapa ekskursiota johonkin kaupunkiin, jossa tuon luokan autoja myydään paljon. Monilla merkeillä edes 6-sylinteriset moottorit eivät käy kaupaksi, kun asiakkaat mieluimmin maksavat 8-sylinterisyydestä. Puunhalaajan valintaa möhkömaasturista ei saa millään moottorilla. Tai voihan jossain olla joku ekoporvareiden kommuuni, joka pää märkänä ostaa neloskoneisia möhkömaastureita, mutta tuohon porukkaan rajoittuminen kaventaa ostajakuntaa tuntuvasti.




    Löytyykö edes suomalaisista Volvon nimeen vannovien joukosta tuo uskovaisten kommuuni joille tuo mitätön moottori riittää tuskimpa vaan. Kiinalaisuus näkyy mielestäni tuossa uutukaisessa liikaa, ruotsalaisten osa on näemmä jäädä sivustakatsojan rooliin vailla osaa ja arpaa päätöksenteossa ja se on väärin. Näin käy kun lähtee (joutuu) kiinalaisten armoille, jos joku muuta väittää tietää että valehtelee.



    Tuossa esimerkki siitä minne tuolla Volvolla ei ole mitään asiaa. Kyllä on helppo yhtyä NHB:n ja Experiencen ajatuksiin moottorin riittämättömyydestä näissä kyseisissä SUV:ssa. Vaatimattomuus kun ei kuulu näiden ostajien maailmankuvaan ei sitten pätkääkään.



    https://www.youtube.com/watch?v=hpk0jcjC2SI :sunglasses:

      
  • 740 GLE:

    Eiköhän nelisylinterisen kaupallinen haaste XC90 kokoluokassa ole tiedossa.

    Myös pienen valmistajan resurssien rajallisuus on pidettävä mielessä toiminnan jatkuvuuden vuoksi ja XC90 koko on valitun yhden tekniikan ja yhden pohjalevyn konseptin äärirajoilla.

    Tietääkö joku, mite Mersun Möllin myynti jakaantuu 4, 6 ja 8-sylinteristen kesken?




    Tuohon ei tarvinne kaksisia veikkaajan lahjoja. Kuten BMW:llä näissä on, isot edellä myynnissä. Pohjois-Amerikassa vain ja ainoastaan isoilla mooottoreilla 6-8-sylinterisillä. Ja turhaa siellä on neloskoneita edes yrittää kaupata näin se vain on.

      
  • tracktest:

    NHB:
    Mitä tulee tekniikkaan, niin suora kutonen ja poikittaismoottorinen pohjalevy sopivat huonosti yhteen.

    Löytyykö edes suomalaisista Volvon nimeen vannovien joukosta tuo uskovaisten kommuuni joille tuo mitätön moottori riittää tuskimpa vaan.


    Luovuin uskonnostani Volvon luovuttua arvoistaan, joten älä pidä tätä insider-kommenttina.



    Mutta minun mielestäni Volvon parhaat onnistumiset ovat tavallisia hyvin tehtyjä tilavia ja käytännöllisiä henkilöautoja. Sellaisia kuin Volvo Amazon, 140, 240, 740, 940, V70.



    Useat yritykset seuraavalle tasolle ovat tuottaneet liian kalliita muuten tavallisia mutta paljon kuluttavia ja huonosti kulkevia autoja, kuten 164, 760/780, S90 Royal ja S80 V8.



    Miksi tätä toivottomien yritysten sarjaa pitäisi jatkaa? Volvo isolla moottorilla on Volvon ostajalle liian kallis ostaa ja ajaa ja Volvoa kalliimman ostajalle edelleen vain Volvo isolla moottorilla.



    Minulle syy Volvosta luopumiseen oli tilan ja käytännöllisyyden puute eikä työntövoiman puute. Lisää ongelmia on NHB:n sitaatissa. Moottori väärin päin estää tasapainon, kääntyvät etupyörät ja oikean nelivedon.



      
  • tracktest:

    740 GLE:
    Eiköhän nelisylinterisen kaupallinen haaste XC90 kokoluokassa ole tiedossa.

    Myös pienen valmistajan resurssien rajallisuus on pidettävä mielessä toiminnan jatkuvuuden vuoksi ja XC90 koko on valitun yhden tekniikan ja yhden pohjalevyn konseptin äärirajoilla.

    Tietääkö joku, mite Mersun Möllin myynti jakaantuu 4, 6 ja 8-sylinteristen kesken?


    Tuohon ei tarvinne kaksisia veikkaajan lahjoja. Kuten BMW:llä näissä on, isot edellä myynnissä. Pohjois-amerikassa vain ja ainoastaan isoilla mooottoreilla 6-8-sylinterisillä. Ja turhaa siellä on neloskoneita edes yrittää kaupata näin se vain on.


    Enhän minä toki tuolle vastaan väitäkään. Volvon resurssit ja volyymit eivät vaan riitä sen V8:n tarjoamiseen.



    Ja silti minua kiinnostaisi tietää nelosmoottorien osuus X5 tai ML myynnistä, koska nelosdiesel olisi ainoa moottori, jolla moisia edes harkitsisin? En taida olla kohderyhmää



    :kiss:

      
  • 740 GLE:


    Miksi tätä toivottomien yritysten sarjaa pitäisi jatkaa? Volvo isolla moottorilla on Volvon ostajalle liian kallis ostaa ja ajaa ja Volvoa kalliimman ostajalle edelleen vain Volvo isolla moottorilla.




    Volvojen niputtaminen yhteen muottiin on mun mielestä virhe tässä tilanteessa. Lainarahalla perhefarkun ostanut todennäköisesti arvottaa ominaisuudet kovin eri tavalla kuin ison SUV:n kakkos- tai kolmosautokseen ostanut.



      
  • 740 GLE:

    tracktest:
    NHB:
    Mitä tulee tekniikkaan, niin suora kutonen ja poikittaismoottorinen pohjalevy sopivat huonosti yhteen.

    Löytyykö edes suomalaisista Volvon nimeen vannovien joukosta tuo uskovaisten kommuuni joille tuo mitätön moottori riittää tuskimpa vaan.

    Luovuin uskonnostani Volvon luovuttua arvoistaan, joten älä pidä tätä insider-kommenttina.

    Mutta minun mielestäni Volvon parhaat onnistumiset ovat tavallisia hyvin tehtyjä tilavia ja käytännöllisiä henkilöautoja. Sellaisia kuin Volvo Amazon, 140, 240, 740, 940, V70.

    Useat yritykset seuraavalle tasolle ovat tuottaneet liian kalliita muuten tavallisia mutta paljon kuluttavia ja huonosti kulkevia autoja, kuten 164, 760/780, S90 Royal ja S80 V8.

    Miksi tätä toivottomien yritysten sarjaa pitäisi jatkaa? Volvo isolla moottorilla on Volvon ostajalle liian kallis ostaa ja ajaa ja Volvoa kalliimman ostajalle edelleen vain Volvo isolla moottorilla.

    Minulle syy Volvosta luopumiseen oli tilan ja käytännöllisyyden puute eikä työntövoiman puute. Lisää ongelmia on NHB:n sitaatissa. Moottori väärin päin estää tasapainon, kääntyvät etupyörät ja oikean nelivedon.




    En.



    Varmasti näin.



    Hienoa lukea fiksuja kommentteja vailla uskon tuomaa järjetöntä paatosta Volvon sisällään pitämästä erinomaisuudesta, vailla mitään ongelmia puhumattakaan vioista.



    Toivottomien yritysten sarjaa, tuota sietää miettiä jos siihen näet aihetta myös tuolta kantilta katsottuna.



    Ajattelijan2013 vimmaa on aika vaikea taas ymmärtää. Hyökkäys NHB:tä vastaan mielipiteen ja perustellun sellaisen jälkeen, ei voi kuin ihmetellä jälleen kerran.

      
  • tracktest:

    Tuossa esimerkki siitä minne tuolla Volvolla ei ole mitään asiaa.


    Olisiko Volvolla asiaa noihin kinkereihin suoran kuutosen turvin?



    Nelikko tarvitaan muun malliston vuoksi ja siitä ei tule V8 ihan heittämällä vaikka aikanaan B36 puolikkaasta tulikin pomminkestävä nelosmoottori



      
  • Puheet kiinalaisten armoille joutumisesta Volvon osalta ovat tietämättömyyttä. Kiinalainen, rikas omistaja on ollut pikemminkin onni Volvolle ja kaiken sen perusta, että Volvo saa kehittää uutta turvatekniikkaa ja huippuluokan moottoreita ja pysyy kilpailussa mukana pienenä valmistajana. Fordin omistus olisi jatkuessaan vaan näivettänyt Volvon ja kohtalo olisi ollut sama kuin Saabilla.



    Mallit suunnitellaan Ruotsissa ja valmistus vaan lisääntyy Ruotsissa uuden tehtaan myötä. Vaikea on nähdä uudessa XC90 -mallissa mitään kiinalaista. Kertokoon toki miten se kiinalaisuus näkyy, jos joku on eri mieltä.



    http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=162



    Moottoripolitiikaksi on valittu 4-sylinteriset ja parin vuoden päästä myös 3-sylinteriset turbot ja sähkömoottoria käytetään lisätehoa tuottamaan. En tiedä onko oikea suuntaus, mutta Euroopassa luultavasti onkin, jenkeissäkin suuntaus voi muuttua pienikulutuksisempiin autoihin. Jos kerran kasikoneen suorituskyky saadaan puolet pienemmällä kulutuksella, niin eiköhän tuollekin konseptille ostajia löydy. Täällä Suomessa taas myydään lähinnä jotain hinnat alkaen diesel-malleja, koska on tuo sen verran kallis kapistus tavallisille Matti Meikäläisille.

      
  • 740 GLE:

    tracktest:
    Tuossa esimerkki siitä minne tuolla Volvolla ei ole mitään asiaa.

    Olisiko Volvolla asiaa noihin kinkereihin suoran kuutosen turvin?

    Nelikko tarvitaan muun malliston vuoksi ja siitä ei tule V8 ihan heittämällä vaikka aikanaan B36 puolikkaasta tulikin pomminkestävä nelosmoottori




    Ei. Kyllä siihen tarvitaan V8.

      
  • A-utoilija:

    Puheet kiinalaisten armoille joutumisesta Volvon osalta ovat tietämättömyyttä. Kiinalainen, rikas omistaja on ollut pikemminkin onni Volvolle ja kaiken sen perusta, että Volvo saa kehittää uutta turvatekniikkaa ja huippuluokan moottoreita ja pysyy kilpailussa mukana pienenä valmistajana. Fordin omistus olisi jatkuessaan vaan näivettänyt Volvon ja kohtalo olisi ollut sama kuin Saabilla.

    Mallit suunnitellaan Ruotsissa ja valmistus vaan lisääntyy Ruotsissa uuden tehtaan myötä. Vaikea on nähdä uudessa XC90 -mallissa mitään kiinalaista. Kertokoon toki miten se kiinalaisuus näkyy, jos joku on eri mieltä.

    http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=162

    Moottoripolitiikaksi on valittu 4-sylinteriset ja parin vuoden päästä myös 3-sylinteriset turbot ja sähkömoottoria käytetään lisätehoa tuottamaan. En tiedä onko oikea suuntaus, mutta Euroopassa luultavasti onkin, jenkeissäkin suuntaus voi muuttua pienikulutuksisempiin autoihin. Jos kerran kasikoneen suorituskyky saadaan puolet pienemmällä kulutuksella, niin eiköhän tuollekin konseptille ostajia löydy. Täällä Suomessa taas myydään lähinnä jotain hinnat alkaen diesel-malleja, koska on tuo sen verran kallis kapistus tavallisille Matti Meikäläisille.




    Ymmärrettävästi paatunut Volvomies ei tykkää kritiikistä ja varsinkaan uutukaisen ulkonäön ja moottorin arvostelemisesta.



    Mielipiteen voi kai ilmaista täyspäiselle Volvomiehellekin, eikä sitä pitäisi kukaan niin henkilökohtaisesti ottaa että menee koko viikko piloille. Kun katsoo mennyttä aikaa ja ei uskovaisten Volvomiesten juttuja kuten 740 GLE niin kyllä tämä kiinalaisuus vaan näkyy. Ruotsissakin ollaan kriittisempiä kuin täällä meillä paatuneiden Volvomiesten luvatussa maassa. A-utoilija pidän sinua fiksuna miehenä älä ota tätä liian henkilökohtaisena asiana vaan rakentavana keskusteluna jota myös tarvitaan. Koitan itse myös BMW:n kohdalla löysätä hatun nyöriä ettei pääse liiaksi kiristämään tuota otsalohkoa. :sunglasses:

      
  • En minä tuon XC90 ulkonäköä ole mielestäni kehunut. Mutta en näe siinä mitään kiinalaisuutta silti, aika pelkistetty ja varovainen tuo on ilman mitään kiinalaista bling blingiä. Kerro toki tracktest miten kiinalaisuus mielestäsi näkyy tuossa mallissa, niin asiasta voidaan keskustella asiallisesti. Mielipiteiden vaihtamiseen kai tämä palsta on tarkoitettukin.



    En ole paatunut Volvoa kohtaan millään tavoin ja seuraavan auton merkkiä ei ole vielä lyöty lukkoon. Ymmärrän Volvon linjaa pienenä valmistaja kuitenkin ja siinä on minusta paljon järkeäkin. Ei lähdetä soitellen sotaan kilpailussa suorituskyvystä ja moottoreiden koosta, vaan pitäydytään maltillisen kulutuksen politiikassa ja tietyissä rajoissa moottoreiden suhteen, mutta tarjotaan kuitenkin luksusta muulla tavoin ja suuri painopiste on myös turvallisuudessa.

      
  • Koska tämän kokoluokan autojen suurimmat markkinat ovat amerikoissa, niin voluumia myyntiin Volvo olisi saanut ihan varmasti sieltä jollain 3-litraisella kutosella. Tai edes 2,5-litraisella vitosella. Tuskinpa se 5-kone nyt niin vanhentunut oli etteikö sitä olisi voitu myös keulalle laittaa? Luulisi että kiinalaisilla olisi ollut rahaa myös moottorikehitykseen juuri jenkkimarkkinoita varten?



    Minusta Volvon olisi ollut parempi unohtaa iso katumaasturi hetkeksi aikaa ja keskittyä tässä vaiheessa V70/S80 uusimiseen. Tässä järjestyksessä myyntiinkin olisi tullut vauhtia vähän joka puolella. En usko, että XC90 myynti maailmanlaajuisesti nousee kovin korkeaksi.

      
  • XC90 pitää nähdä livenä silloin ongelmat mitkä pistää silmään häiritsevästi korostuu taikka vastaavasti näyttää paremmalta kuin kuvissa. BMW on parempi livenä poikkeuksetta kuin kuvissa. Samaa voi sanoa Audista pois lukien A6 se ei ole missään oikein edukseen. Keulasta uusi XC90 ei oikein säväytä ehkä siinä olisi kaivannut enemmän perinteistä mene ja tiedä, korostan tässä mielipidettä. Kiinalaisuus on kai syytä jättää pois Volvosta puhuttaessa, se kun ei oikein Volvomiehille näytä sopivan. Nähtävästi siinä on jotenkin negatiivinen sävy, vaikken osaa oiken sanoa miksi näin on.

      
  • 740 GLE:


    Enhän minä toki tuolle vastaan väitäkään. Volvon resurssit ja volyymit eivät vaan riitä sen V8:n tarjoamiseen.

    Ja silti minua kiinnostaisi tietää nelosmoottorien osuus X5 tai ML myynnistä, koska nelosdiesel olisi ainoa moottori, jolla moisia edes harkitsisin? En taida olla kohderyhmää




    Kysymys on tosiaan puhtaasti resursseista. Volvon muihin malleihin tuo kasikone ei ole niin olennainen. Kustannukset vain yhtä mallia varten olisivat tosiaan kohtuuttomat. Saksalaisilla kilpailijoilla noita isoja moottoreita menee lukuisiin malleihin.



    Olisi tosiaan mielenkiintoista nähdä tilastoja myynnin jakautumisesta eri moottoreiden välillä, mutta aika harvoin tuollaisia tilastoja on tarjolla. Mitä tulee esimerkiksi X5:n nelomoottorisiin malleihin, niin niitä ei taideta edes myydä Euroopan ulkopuolella. Amerikoissa, Veänäjällä ja Lähi-idässä niitä ei nyt ainakaan myydä. Kiinasta en tiedä. Täällä noita tuon luokan autoja on kertaluokka tai paria enemmän kuin Suomessa, enkä edes muista milloin olisin nähnyt neloskoneisen version. Mersutkin ovat hyvin usein AMG-malleja.

      
  • Kun nyt Volvo kuitenkin tarjoaa moottoreita 400 hv asti, niin aika monille tuo jo riittää. Nyt tuntuu täällä yleinen mielipide olevan, että autolla ei tee mitään kun ei V8 ole tarjolla, vaikka autosta ei ole vielä mitään koeajoja tai vertailuja kilpailijoihin. Ehkä ne ökyrikkaimmat ostaa sen V8 maasturin ja niissä piireissä Volvo jää rannalle ruikuttamaan, mutta moniko täällä olisi ostanut tuon XC90 nimenomaan V8-moottorilla?



    Tuollaiset ökymaasturit ei ole minun juttuni eli odotan suuremmalla mielenkiinnolla tulevia sedan-malleja. Sellaiseen riittää varsin hyvin noin 200 hv 4-sylinterinen turbomoottori. Sellaiseenhan on pakko tyytyä myös vaikka Audin tai Bemarin valitessaan, koska kuutoskoneetkin ovat jo out tuossa teholuokassa.

      
  • Ajattelijan2013 vimmaa on aika vaikea taas ymmärtää. Hyökkäys NHB:tä vastaan mielipiteen ja perustellun sellaisen jälkeen, ei voi kuin ihmetellä jälleen kerran.




    Mikä hyökkäys tuo nyt oli? Ihan perusteltuja kysymyksiä esitin.



    Kuten kaikki tiedämme, NHB on ollut jo vuosia palstan äänekkäimpiä pienten turbomoottoreiden ja pienen kulutuksen puolestapuhuja. Eikö ole ihan aiheellista ihmetellä, miksi pieni turbomoottori onkin yhtäkkiä negatiivinen asia, kun Volvo sellaisen valmistaa.



    Loput argumenttini ovat edelleen nähtävillä. Meinaako joku tosissaan, että potentiaalinen Volvon ostaja vaatisi ehdottomasti V8 moottoria? Itse en sitä usko, sillä Volvolla on kuitenkin hieman erilainen asiaskunta kuin AMG Mersuilla.



    Ja kuten tiedämme, myös rapakon takana on herätty ekologisuuteen. Miten selitätte BMW i8:n ja Teslan menestymisen, jos kaikki haluavat vain V8 moottoreita? Ovathan nuo autoja, joissa perinteisesti pitäisi olla V8. Miksi maastureiden pitäisi jämähtää V8 aikaan, kun muuten niistä ollaan jo luopumassa? Olisiko joku uskonut 5 vuotta sitten, että Bemarin urheiluauto kulkee pelkällä sähköllä? Miksi Volvon 400 hv nelisylinterinen maasturi olisi jokin kynnyskysymys myynnille?



    Joku pohtii, myydäänkö jenkeissä kilpailijoiden maastureita neloskoneella. En tiedä, mutta täytyy muistaa, että eihän kilpailijoilla ole tarjollakaan tuon teholuokan nelipyttyisiä moottoreita. Suoraa vertailua ei siis voida siltäkään osin tehdä. Nythän Volvo on ensimmäinen valmistaja, joka tarjoaa tuon luokan auton tuollaisella moottorilla.



    Mitä muuten itse luulette, mikä on tulevaisuuden suuntaus? Suuri V8 vai yhtä tehokas pieni turbo/hybridi? Monessako autossa on 10 vuoden kuluttua V8? Olisiko Volvo vain edellä aikaansa? Etenkin potentiaaliselle Volvoilijalle saattaa olla vain plussaa, että konepellin alle ei saa V8:a.

      
  • A-utoilija:

    Kun nyt Volvo kuitenkin tarjoaa moottoreita 400 hv asti, niin aika monille tuo jo riittää. Nyt tuntuu täällä yleinen mielipide olevan, että autolla ei tee mitään kun ei V8 ole tarjolla, vaikka autosta ei ole vielä mitään koeajoja tai vertailuja kilpailijoihin. Ehkä ne ökyrikkaimmat ostaa sen V8 maasturin ja niissä piireissä Volvo jää rannalle ruikuttamaan, mutta moniko täällä olisi ostanut tuon XC90 nimenomaan V8-moottorilla?

    Tuollaiset ökymaasturit ei ole minun juttuni eli odotan suuremmalla mielenkiinnolla tulevia sedan-malleja. Sellaiseen riittää varsin hyvin noin 200 hv 4-sylinterinen turbomoottori. Sellaiseenhan on pakko tyytyä myös vaikka Audin tai Bemarin valitessaan, koska kuutoskoneetkin ovat jo out tuossa teholuokassa.


    Mun mielestä ei ainakaan ole kyse siitä, etteikö autolla tekisi mitään ilman isoa moottoria. Itse olen tosiaan downsizingin kannattaja ja odotan innolla 3-sylinteristen moottoreiden tuloa laajemmalla rintamalla markkinoille. Kyse on vain tuon kyseisen mallin menestymisestä. Se joka ostaa tuollaisen möhkön leveilyyn, ei mieti sitä kuinka pienellä moottorilla tai kulutuksella tulee toimeen. Turhake on turhake ja se valitaan turhamaisilla perusteilla. Saatan toki olla väärässäkin ja XC90 ampuu luokkansa myyntilistojen kärkeen. Se tullaan ensi vuoden aikana näkemään. Yritän muistaa arvaustani kritisoineet. Vertaillaan vuoden päästä myyntilukuja. Sillähän tämä selviää.



    Ei siinä mitään järkeä ole, että jossain Hong Kongissa ostavat 8- ja 12-sylinterisiä AMG-malleja, vaikka 99 prosenttia ajoista on ruuhkissa matelua. Ei siinäkään ole mitään käyttötarpeeseen liittyvää, että Moskovassa ja Pietarissa G-Klasse AMG-moottorilla on hyvin suosittu. Leveät, sileät ja matalat renkaat tuhoavat maasto-ominaisuudet ja maastoajoneuvon kori ja alusta tuhoavat maantieominaisuudet. Nuo ajavat vieläpä pääkatua edestakaisin ja siellä missä tiet ovat huonoja, ajellaankin Ladalla ja Dacialla.



    Suomessa noita turhakkeita ei muutenkaan juuri myydä ja on kokolailla sivuseikka Volvon kannalta, millä moottorilla suomalainen autoveron hirttämä asiakas ajatusleikkina möhkönsä ostaisi.



    Volvon pienempiin malleihin nelisylinterinen ja kolmisylinterinen ovat juuri oikea moottorityyppi. Todennäköisesti pienemmissä ja halvemmissa autoluokissa tärkeä kulutus laskee selvästi ja keveämpi moottori vähentää Volvolle tyypillistä keulan raskasliikkeisyyttä ja aliohjaamista. Lyhyen moottorin pitäisi mahdollistaa myös tiukempi kääntösäde. Joidenkin arvosstama viisisylinterisen pörinä toki katoaa, mutta uskon etujen ylikompensoivan tämän.

      
  • Kyllä laaja moottorivalikoima on tähän asti ollut myyntivaltti eikä päinvastoin kun tarjolla on jokaiselle jotakin. Laaja mallisto samoin.



    BMW i8:n ja Teslan myyntimenestystä rapakon takana ei pidä sotkea XC90:n myyntiin, kyseessä kaksi eri asiaa. Ajattelija2013 niputtaa asioita yhteen mielellään mutta senhän palstalaiset hyvin jo tietääkin.



    BMW:n strategia perustuu siihen että tarjotaan kaikkea mitä ihminen voi ajatella tarvitsevansa jokaisella kun on erilaiset näkökulmat asioihin ja tarpeita on niin monenlaisia. Ekoloogisuus yhtenä tekijänä ei kuitenkaan ainoana, valinnanvaraa pitää olla.



    Moralisointi erilaisten ihmisten tarpeilla on turhaa jeesustelua jota harrastaa saivartelijat etunenässä. Tälläkin foorumilla äänekkäimmät lyö mörkömootoriset autot paaliin mutta niin ei tule tapahtumaan. Nämä ekoihmiset on kuitenkin onneksi verrattain marginaalinen ryhmä vaikkakin toisinaan hyvin äänekäs erilaisine tempauksineen ja näitähän on nähty. Neste Oil rallissa itse todistanut omin silmin tempauksia joista ei kyllä kiitosta herunut järjestäjiltä eikä katsojilta.



    Eikä öljykään ihan vielä ole loppumassa joten nautitaan kun vielä voidaan 6-sylinterisistä ja 8-sylinterisistä ja isommista moottoreista valittajista huolimatta täysin riennoin. Iso auto, iso moottori ja baanalle. Oli sitten alla iso amerikkalainen tai saksalainen menopeli respectiä kaikille tasapuolisesti. :sunglasses:

      
  • Tuossa hyvä linkki, jossa on juttua ja videoita. Ajellaan ja törmäillään mm. Loreenin Euphorian tahdissa. Sopinee hyvin Volvon esittelyn taustamusiikiksi. Täytyy sanoa, että aika vakuuttavia ovat nuo etutörmäyksen ja ympäripyörimisen videot, kun matkustamon rakenne ei näytä kärsivän yhtään.



    http://autohullut.fi/etusivu/autospy-2014-volvo-xc90-kuvattu-talviajossa/



    Englanninkielisessä linkissä on vielä lisää juttua ja samat kuvat ja videot.

    http://autohullut.fi/english/the-all-new-2015-volvo-xc90/



    Itseä alkoi kiinnostamaan Bowers & Wilkins audio systeemi, jotka Volvo itse mainostaa jopa maailman parhaaksi. Aika näyttää onko vain mainospuheita. Nykyinen Dynaudion valmistama Volvon paras audiosysteemi ei ainakaan täyttänyt mainospuheita ja siksi valmistaja lieneekin vaihdettu.

      
  • Turhake on turhake ja se valitaan turhamaisilla perusteilla. Saatan toki olla väärässäkin ja XC90 ampuu luokkansa myyntilistojen kärkeen. Se tullaan ensi vuoden aikana näkemään. Yritän muistaa arvaustani kritisoineet. Vertaillaan vuoden päästä myyntilukuja. Sillähän tämä selviää.




    Ainakaan minä en ole myyntilukuja arvaillut, enkä edes yritä väittää, että tämä hyppäisi myynnissä luokkansa kärkeen. Totesin vain, että tuskin myynti moottoriin kaatuu. Turhake on turhake ja BMW i8 on turhake, mutta hyvin se tekee kauppansa pelkällä sähkömoottorilla. Moni ihminen haluaa turhakkeen, joka on imagoltaan edes hieman puhtoisempi, kuin järjettömällä moottorilla varustettu urheiluauto tai maasturi. Kuten on jo todettu, leveilyä on sekin, että ajaa tehokkaalla "ekoautolla". Se saattaa olla melko pian enemmän in, kuin V8:lla elvistely. Tosin ei seitsenpaikkainen SUV välttämättä edes ole kaikille mikään turhake.



    Vertaillaanko NHB 10 vuoden kuluttua, paljonko V8 mallisia maastureita valmistetaan ja myydään nykypäivään verrattuna? Se antaisi enemmän osviittaa siitä, kumpi tässä on oikeassa.



    Ei siinä mitään järkeä ole, että jossain Hong Kongissa ostavat 8- ja 12-sylinterisiä AMG-malleja, vaikka 99 prosenttia ajoista on ruuhkissa matelua. Ei siinäkään ole mitään käyttötarpeeseen liittyvää, että Moskovassa ja Pietarissa G-Klasse AMG-moottorilla on hyvin suosittu.




    Ei olekaan. Ja moniko G AMG:llä jyristelevä Venäläinen ostaisi Volvon, vaikka sen saisi V8:lla? Potentiaaliset Volvoilijat ovat aivan muuta porukkaa ja heille paluu Volvoon saattaa johtua juuri siitä, että Volvoon saa melko tehokkaan, mutta järkevän moottorin. Monissa ruuhkakaupungeissa saatetaan tulevaisuudessa myös rajoittaa autojen päästöjä. On aivan varmaa, että myös suuret saksalaiset valmistajat tulevat pienentämään myös niitä tehokkaimpia moottoreitaan, kuten ovat itse asiassa jo tehneet.



    Onhan jo nyt niin, että kutoskoneet on korvattu nelosesilla ja kasit pitkälti kutosilla. Miksi suunta ei olisi jatkossa sama?

      
  • Tuskin Volvo tulee XC90:llä Bemarin tai Mersun myyntilukuihin yltämään moottoritarjonnasta riippumatta, onhan jälkimmäisillä jo isojen maasturimaisten autojen mallivalikoimakin laajempi. Toivon Volvo-automerkille silti vilpittömästi menestystä. Automaailma on aina sitä rikkaampi ja mielenkiintoisempi mitä enemmän toimijoita siellä on.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit