Outlander 2013

25 kommenttia

Vihdoin markkinoille on tulossa katumaasturien ristiriitaisuudesta huolimatta kaipaamani auto. Yleensähän niissä toteutuksen hyötysuhde on minua kiinnostavien asioiden suhteen heikko. Hinta on kova, mutta tilat ja taloudellisuus huonoja. Korin korkeuskin on enimmäkseen haitta (lumen harjaus katolta ja kattotelineen käsittely tavanomaista työläämpää ). Lisäksi muotoilussa usein kikkaillaan niin, että lopputulokseen kyllä saadaan persoonallisuutta, mutta myös epätasapainoa ja menetetty näkyvyys autosta ulos. Toisaalta isot pyörät ja hiukan tavanomaista parempi maavara tarjoavat kivasti arkeen sopivaa huolettomuutta.



Outlanderista ei vielä paljon tietoa ole, mutta ainakin muotoilu vaikuttaa kuvien perusteella lupaavalta. Se on poikkeuksellisen puhdaslinjaista vailla mitään kikkailua. Ero nykyiseen malliin on valtava. Siinä on konseptina näyttelyissä esiintyneen pistokehybridin muodot jokseenkin sellaisenaan. TM:n artikkeliin taitaa kuitenin mitat olla lipsahtanut nykyisestä mallista. Uusi tuskin on millilleen vanhan kokoinen.



Tuon luokan auton saatavuus etuvetoisena on plussaa, samoin 100 kilon kevennys omapainoon. Toki 1500 kiloa on edelleen paljon 4,6 metriseen autoon, mutta suunta on oikea. Ilmoitetut kulutuslukemat eivät ole kaksisia, mutta korkean katumaasturin tapauksessa sille näköjään ei mitään voi. Milloin tehtaat alkavat tosissaan tehdä Outbackin kaltaisia crossovereita standardiksi muodostuneen 1,7 m korkuisten kaappien sijaan? Ja milloin markkinoille saadaan taloudelliseksi luvattu hybridi PX-MiEV?



Tavaratila näytetään hukatun 7-paikkaisuuteen. Toivottavasti taaimmaiset penkit on irroitettavissa tai auto on saatavissa myös 5-paikkaisena. Koko 7-paikkaisuuden ideologia on minulle ylipäätään epäselvä. Noissa malleissa taaimmaiset penkit ovat niin ahtaita, että vain lapset sinne mahtuvat. Turvaistuinta lienee kuitenkin hankalaa sinne survoa. Varustelu suhteen Mitsun markkinamiesten juonima epäkäytännöllinen linja vaikuttaa jatkuvan. Perusmalliin ei ksenoneita saa ja varustellummissa malleissa tavaratilaa hukataan bassokaiuttimen takia.



Kuvia outlanderista: http://www.netcarshow.com/mitsubishi/2013-outlander/



Hinta todennäköisesti on niin kova, että kiinnotus lopahtaa sen selvittyä. Nykyinen malli alkaa 38 000 eurosta eli siinä on 10 000 euroa liikaa. Pari tonnia selittyy nelivedolla, mutta silti.

  
  • Herbert:

    Hinta todennäköisesti on niin kova, että kiinnotus lopahtaa sen selvittyä. Nykyinen malli alkaa 38 000 eurosta eli siinä on 10 000 euroa liikaa. Pari tonnia selittyy nelivedolla, mutta silti.




    Hintahan noissa riisipuimureissa on vikana. Viimeistään Dacia Duster osoitti sen, miten citymaasturien hinnoissa on ilmaa.



    Perusauton tekniikka nostettu hieman korkeamman korin varaan ei voi maksaa juurikaan sen enempää kuin se perusauto. Hintaa on kuitenkin ollut 10-20 tonnia ekstraa.



    Dusterin hinnat alkaen 15 tonnia ja risat on kyllä häjyä hinnoittelua muita valmistajia kohtaan.

      
  • Outlander 2013-mallin valmistus alkaa tämän vuoden marraskuussa PCMA Rus, Kalugan tehtaalla Venäjällä.



    Tehdas on PSA Peugeot Citroën (70%) ja Mitsubishi Motors Corporation (30%) yhteisyritys joka on perustettu 2009 ja käynnistyi eilen täyteen tuotantovauhtiin.



    Tehtaalla on valmistettu viittä mallia, Peugeot 308, Peugeot 4007, Citroën C4, Citroën C-Crosser ja Mitsubishi Outlanderia.



    Nyt aloitettiin valmistamaan Peugeot 408. Myöhemmin tuotanto laajenee Citroenin mallistolla.



    Vuosituotannosta 85000 on PSA:n malleja ja 40000 Mitsubishin SUVeja.



    Outlanderin hybridimallin valmistus alkaa vuoden 2013 puolella.



    Outlanderin mitat ovat tiettävästi pituus 4644, leveys 1800 ja korkeus 1680 mm.

      
  • Makuasioista ei voi kiistellä, mutta minusta tuo uusi Outlander on ruma.



    Outo etumaski - taas konserni-ilme muuttuu, ei enää 'hainkitaa', sivuprofiili epätasapainoinen, liian suuret etu ja -takaylitykset, harmaat vilkunlasit takana kuuluvat johonkin 90-luvun Lexukseen... Näyttää hyvin raskaalta ja suurelta autolta ollakseen 4,6m. Rengaskoko alimittainen koriin nähden. jne jne.



    Kuvien perusteella kojetaulu on myös vanhahtava, erilaisia pinnoitteita liikaa: pianolakkaa ja hiilikuitujäljitelmää. Tämä on kuin 90 luvun Pajerosta.



    Perinteiseen tapaan myös varustepuutteita näkyy olevan. Suksiluukku ja tuuletinsuuttimet takaikkunoille. Näitä talvessa tarvitaan...

      
  • Citroen on tehnyt Mitsun SUVeista paremman näköisiä ja varustelukin on parempi. (Tämä tietenkin on vain minun näkemys).



    C4 Aircross - ASX

    Citroen C-Crosser - Outlander



    En minäkään pidä uuden Outlanderin muodoista, näyttää saippuakotelolta. :wink:

      
  • Mikä niiden valmistuksen Venäjälle on siirtänyt?

    Kaikki kolmehan tehtiin Japanissa samassa tehtaassa.

      
  • mhj:

    Mikä niiden valmistuksen Venäjälle on siirtänyt?
    Kaikki kolmehan tehtiin Japanissa samassa tehtaassa.


    Outlanderin valmistus aloitetaan ensimmäisenä Venäjällä, koska Venäjän markkinat nähdään sen verran tärkeänä.



    PSA:n myynti kasvoi viime vuonna 35% ja Mitsubishin 63%.

    PSA:n myynti kasvoi tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 25%.





    Lainaukset kummankin yrityksen johdolta:



    As Thierry Peugeot, Chairman of the Supervisory Board of PSA Peugeot Citroën, said: "One of the most dynamic in the world, the Russian automotive market offers car-makers a wide range of opportunities for development. In order to keep up with the market, it is essential to be here with local production. The launch of full production capacities at PCMA Rus will allow us to increase significantly the production volume on the Russian market and strengthen the positions of our brands. It reinforces PSA Peugeot Citroën’s globalization strategy. "



    Takashi Nishioka, the Chairman of the Board of the Mitsubishi Motors Corporation, commented “We, Mitsubishi Motors, believe that the synergies to be created here at PCMA Rus will result in increased efficiency along with the growth of our business. Our aim in producing vehicles in Russia is to make sure we can provide high-quality Russian-built automobiles that specifically meet the needs of Russian consumers. The launch of the full-scale production at PCMA Rus will no doubt be a significant cornerstone in expanding our business in Russia in the mid to long-term, and we hope our expansion will contribute to the further development of the Russian automotive industry as well."




    >> Taustatietoa <<

      
  • Asia kävi hyvin selväksi.



    Autorekkaralli ainakin meidän teillä vähenee, vai lie jo vähentynytkin. Eipä niistä ole enää paljoa kirjoiteltukaan.

    Taitavat rahdata myös laivoilla autoja Suomenlahden sopukkaan.



    Tarvettahan siellä on maastureille.

    Parempi tehdä paikan päällä.

    Miten lie hinnat, josko niitä meille tuodaankaan.

    Toinen asia on ostaako Venäjällä valmistettua.

      
  • Kiitos Pentelekselle mielenkiintoisista tiedoista. Venäjällä valmistettu auto varmaan aiheuttaa pohdintaa itse kullekin. Toisaalta tehdäänhän ihan tavallisia laatutuotteita jo Puolassa, Turkissa yms. ei niin suurta luottamusta herättävissä paikoissa, joten eipä Venäjä siinä mitenkään poikkeava valmistumaa ole. Ja olennaisinta kai on yritys, joka tuotetta tekee, ei paikka.



    XXXWD:

    Makuasioista ei voi kiistellä, mutta minusta tuo uusi Outlander on ruma.

    Outo etumaski - taas konserni-ilme muuttuu, ei enää 'hainkitaa', sivuprofiili epätasapainoinen, liian suuret etu ja -takaylitykset, harmaat vilkunlasit takana kuuluvat johonkin 90-luvun Lexukseen... Näyttää hyvin raskaalta ja suurelta autolta ollakseen 4,6m. Rengaskoko alimittainen koriin nähden. jne jne.

    Kuvien perusteella kojetaulu on myös vanhahtava, erilaisia pinnoitteita liikaa: pianolakkaa ja hiilikuitujäljitelmää. Tämä on kuin 90 luvun Pajerosta.




    Tässä tuleekin hienosti esiin erilaiset arvostukset. Minulle 90-luvun tyyli ei ole mikään ongelma, kun en muodista muutenkaan mitään ymmärrä. Ylitykset tosiaan voisi olla lyhyemmät, muttei tässä tapauksessa minusta vaikutelmaa pilaa. Rengaskoko on aavistuksen suurempi (halkaisija 2 cm) kuin katumaastureissa yleisin koko. Mutta makuasioitahan nämä.



    Perinteiseen tapaan myös varustepuutteita näkyy olevan. Suksiluukku ja tuuletinsuuttimet takaikkunoille. Näitä talvessa tarvitaan...




    Noita asioita en kuvista katsonut, mutta muuten varustelun ongelmiin tartuin itsekin. Tässä suhteessa monilla eurooppalaisilla (ainakin saksalaisilla) valmistajilla on selkeä etumatka. Ranskalaisista en tiedä, mutta japanilainen tyyli vallitsee Outlanderissa.



      
  • Tuo Rockford fostagen äänentoistojärjestelmä on loistava, enempi harmittaa että harvoin muista edullisemman luokan autoista vastaavia löytyy. Kuka lastaa normaalisti auton niin täyteen, että 5-10 litrasta on tavaratilat kiinni?



    Ulkonäöstä tosiaan voidaan olla montaa mieltä, itse en pidä erityisen onnistuneena ainakaan sisältä.



    Korkea auto on paljon mukavampi kaikissa muissa asisoissa paitsi tietysti ilmanvastus; näkyvyys on parempi, helpompi mennä sisään ja ulos, enempi tilaa, en yhtään ihmettele että jenkeissä myyvät.



    Pistokkeesta ladattava hybridi tulee ilmeisesti 2013, jolla pitäisi ilmeisesti päästä parhaimmillaan n. 50 km sähköllä.



    Pitäisin Venäjää melkein parempana valmistusmaana kuin montaa eteläeuroopan maata. Siellähän tehdään meille tuotavista autoista myös ainakin Fordia?



    @sjvirt

    Auton hinnasta suuri osa on mm. kehitykseen ja suunnitteluun kuluneita kustannuksia. Dacia menestyi törmäystestissäkin niin heikosti, ettei ole taidettu paljon T%K osastoa vaivata sen suunnittelulla? Lisäksi toki EU:n ulkopuolelta tuleville autoille on muita ylimääräisiä kuluja. Ja päälle vielä suomen autoverotus. Verratkaapa mitä samat autot maksaa esim. Saksassa.

      
  • Venäjällä tehdään monen merkkisiä autoja, mutta vain harvat niistä päätyvät vientiin.

      
  • Miksi nykyinen, tyylikäs Outlander on muuttunut rumaksi laatikoksi?



    Mitsu on täysin pihalla.



    Ovat lakkauttaneet Eclipsen, Sigman ja Galantin. Ja suositun ja kauniin Grandiksen. Sitten pilasivat tyylikkään Coltin, joka vuonna 2004 tuotiin markkinoille: voimakas facelift tuhosi auton sielun kokonaan. Kohta luvassa erittäin ruma uusi Colt - ainakin konseptista päätellen.



    Outlander oli hainkitoineen tyylikäs. Nyt tilalle tarjotaan jotain rumaa ilman sukunäköä! Ihme, jos tämä firma ei kaadu viidessä vuodessa! Itse en Lanceria ja ASX:ää lukuunottamatta ostaisi mitään Mitsun tuotetta ja ilmeisesti nämäkin tullaan pilaamaan seuraavaan mallinvaihdokseen mennessä!

      
  • Anders-Simo:

    Ihme, jos tämä firma ei kaadu viidessä vuodessa!




    Mitsu lienee viimeinen autonvalmistaja joka kaatuu, samaan konserniin nimittäin kuuluu tämän planeetan suurin pankki. :xmas:



    Mutta ruma se minustakin on.

      
  • Mitsubishiltä tulee myös City Car Colt kahtena versiona, sähkö ja kolmesylinterisellä polttomoottorilla.

      
  • Pahoittelut autoon ihastuneille, mutta minusta uusi Outlander on rumin auto mitä olen pitkään aikaan nähnyt.

      
  • Jossain artikkelissa toimittaja kirjoittikin, että uusi tyyli on varmasti monille pettymys. Mutta ei minua haittaa, että muut eivät pidä, itselleni minä autoni hankin. Ja vaikka en sitä vielä olekaan vaihtamassa, ainakin käytetyn auton ostajan asema paranee kun ei suuren yleisön suosiota ole.



    Mutta katsotaan auto livenä, kunhan se tänne saadaan.

      
  • Kyllä nykyiset Mitsut: Lancer sportback, Colt, ASX ja Outlander ovat keulastaan surkean näköisiä. Tuleva Outlander on pajon paremman näköinen. Parhaimman näköinen Colt on 2005 - 2008. Muuten parhaimman näköiset henkilömitsut - siis muihin aikalaisiinsa verrattuna - ovat olleet vuosituhannen vaihteessa. Auton ulkonäkö pitää jollain lailla kytkeä omaan aikaansa. Esim. Lancer, Carisma ja Galant. Makuasioistahan voi ja pitääkin kiistellä.

      
  • Herbert:

    Jossain artikkelissa toimittaja kirjoittikin, että uusi tyyli on varmasti monille pettymys. Mutta ei minua haittaa, että muut eivät pidä, itselleni minä autoni hankin. Ja vaikka en sitä vielä olekaan vaihtamassa, ainakin käytetyn auton ostajan asema paranee kun ei suuren yleisön suosiota ole.

    Mutta katsotaan auto livenä, kunhan se tänne saadaan.


    Uusimmassa Teknarissa olivat koeajaneet uuden Outlanderin ja auton "plussina" pitivät mm. auton ulkonäköä.



    Ehkä se on luonnossa paremman näköinen kuin kuvissa.

      
  • Mitsu jatkaa hankalaa linjaansa varustelun suhteen. Ksenonit saa vain huippumalliin, joka todennäköisesti hinnoitellaan kohtuuttoman kalliiksi. Varmaan tuolloin on tavaratilassa myös tilaa vievä bassokaiutin. Omituista on myös ainoan bensakoneen vaihtoehtona oleva neliveto-automaatti. Dieselinä saisi etuvedon manuaalina.



    Katsotaan, josko pistokehybridi tulisi 2013 markkinoille. Ilmoitettujen lukujen perustella auto on kiinnostava, samoin kuin lukujen vastaavuus todellisuutta mahdollisessa TM:n testissä.

      
  • kävin koeajamassa uuden outlanderin. Diesel-manuaali. Perusvarustuksella.



    Moottori oli pirteä. Tehot riittävät varmasti tavalliseen käyttöön. Ulkopuolelle kuului ihmeellinen mekaaninen raksutus. Ääni tuntui, kuin kaikki ei olisi kunnossa. Autolla oli ajettu vain muutama kilometri. Sisällä moottorin ääni ei haitannut.



    Sen sijaan rengasmelu on järkyttävä, ollakseen tuon hintaluokan auto! Jyrinä kuuluu sisälle jo kaupunkinopeudessa.



    Meidän perheessä on kolme lasta. Uusi Outlander on taas kerran näitä autoja, jotka pitäisi rekisteröidä neljälle hengelle. Takapenkki on niin kapea. Keskimmäinen paikka on lähinnä säälittävä.



    Sisustus oli aika ok, mutta tuossa hintaluokassa kaipaisi vähän prameampaa laatuvaikutelmaa.



    Mitsussa on viiden vuoden takuu joka on tietysti plussaa.



    Ei siis natsannut tällä kertaa lähimainkaan.

      
  • Kuten arvelinkin, hinnoittelu on pielessä, jotta auto olisi oikeasti kiinnostava. Toisaalta katumaasturien joukossa hinnoittelu tahtoo tuollaista olla. Kuitenkin esimerkiksi Qashqai+2 on paperilla aika kilpailukykyinen, mutta hinnat alkaen 10000 euroa halvemmat.

      
  • Olen koeajanut useita citymaastureita ja vw Amarokin. Olisin valinnut amarokin hiljaisuuden perusteella, mutta auto ei mahtunut talliin... Erillisellä rungolla varustettu amarok on hiljainen kuin ruumisarkku. Seuraavalle sijalle tuli tämä Outlander. Missään muussa autossa en saanut penkkiä amarokin lisäksi säädettyä mukavaksi. Outlanderin sähkösäätöinen penkki on loistava. Kohtuullisen hiljainen ja eipä nykyautoilta voi enempää vaatia; painon,- ja polttoaineensäästöjä saavutetaan mm. tinkimällä äänieristyksestä. Kokeilin myös tällä palstalla mainittua Nissan Qashqai+:aa ja koeajo talvipakkasella antoi kamalan kokemuksen. Halvalla saa Nissanilta kolisevan ja kumisevan muovilaatikon. Nissanin koeajon aikana kaipasin kuulosuojaimia!



      
  • Ajelin tänään täältä Riksusta Saloon uudella automaattivaihteisella Diesel-Outlanderilla(Lahti-Forssa-tietä, Hämeen härkätietä Somerolle ja sieltä Saloon ja takaisin) tankki tankattu piripintaan lähtiessä ja takaisintullessa. auton ilmoittama keskikulutus 6,5l/100km. Tankkauksen ja kilometrien mukaan kulutus 6,2l/100km :smile:

      
  • Pistokehybrdejä alkaa jo näkyä liikenteessä, todennäköisesti myyjien esittelyautoina. Toivottavasti se päätyy pian TM:n koeajoonkin kuten myös käyttötestiin ja talvitestiinkin kovasta hinnasta huolimatta. Teoriassa 10 vuoden käytön aikana polttoainekuluissa saavutetulla säästöllä voisi ostohinnan perustella, käytännössä veikkaan edun jäävän saavuttamatta. Mutta siksihän muissakin kuin laboratorio-olosuhteissa tehty testi kiinnostaakin, vaikka kyseinen auto ei hankintalistalla hintansa takia ykkösvaihtoehtona olekaan.



    Mitsuun sallitaan 1500 kg jarrullinen peräkärry eli luku on samaa suuruusluokkaa kuin keskikokoisilla tavallisilla henkiöautoilla. Kiinnostava olisi tietää, miten auto kärryn kanssa pelaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit