Hiilikuitukori

21 kommenttia

Aika näyttää millaista mallia ulos pukkaa. Hyvin mielenkiintoiselta tuo ajatus ainakin kuulostaa.

Mitenköhän esim kolarikorjaukset on ajateltu tehtäväksi?

Ilmeisesti jonkin tason moduulirakenne?

http://www.taloussanomat.fi/autot/2013/11/17/nain-bmw-yrittaa-pelastaa-autonsa-sukupuutolta/201315984/304

  
  • Saas nähdä. Toisaalta tietyntyyppiset kolarit varmasti myös vähenevät, kun autojen tutkat ja hätäjarrutuslaitteet entisestään kehittyvät. Tietysti Suomi kulkee kehityksessä aina 15 vuotta jäljessä.

      
  • Kolarikorjaukset menevät samalla periaatteella kuin nykyisinkin. Törmäyksestä itseensä ottaneet korin osat on vaihdettava kokonaisina. Jotain luukkuja ja paneeleja voisi tietenkin korjailla ihan normaalien kuituosien tavoin uutta kuitua laminoimalla. Suuremmat haasteet ovat hinta ja kierrätettävyys. Hiilikuidusta on hankala saada kilpailukykyistä teräkseen nähden hinnan suhteen.

      
  • Hinta on kyllä sellainen, että en itse jaksa uskoa, että hiilikuidusta ihan tavisautojen materiaalia tulee. Hyödyt tavallisessa autossa eivät ole tarpeeksi merkittäviä. Miljoonaluokan urheiluautoissa tilanne onkin sitten toinen.

      
  • Ajattelija2013:

    Hinta on kyllä sellainen, että en itse jaksa uskoa, että hiilikuidusta ihan tavisautojen materiaalia tulee. Hyödyt tavallisessa autossa eivät ole tarpeeksi merkittäviä. Miljoonaluokan urheiluautoissa tilanne onkin sitten toinen.


    Kuitu sopii muutenkin paljon paremmin tuollaiseen pienten sarjojen autoon kuin miljoonien autojen massatuotantoon.



      
  • Kyllä taas kaksi Volkkari fanatiikkoa itkee kun BMW repii entisestään TEKNISTÄ ETUMATKAANSA. Selväähän on että Audiin ei voi tämmöistä kallista tekniikka tuoda kun se pitää myös pystyä myymään Skodassa jonka kanssa Audi tekniikkansa jakaa. :lol: :lol: :lol:

      
  • Bemarin tilanne on tällä hetkellä se, että jopa Skoda Octavian kaltainen perusauton perikuva on edellä tuossa painon hallinnassa. Siinäpä sitä teknistä etumatkaa kerrakseen. Trollin sopii toivoa, että hiilikuitu löytää tiensä myös normaaleihin mallehin.

      
  • Öh, selitätkö Julle hieman, mitä me itkemme?



    Jos BMW tuo jotain uusia erinomaisia ratkaisuja markkinoille, niin olen vain tyytyväinen. Kumpikaan meistä ei millään tavalla arvostellut Bemarin yritystä. On hienoa että kehitystä tapahtuu, ja sitä ei tapahdu, jos välillä ei yritetä jotain uutta. Kyseessä oli van oma ennusteeni asiasta. Niin kauan kuin hiilikuitu on 20 kertaa terästä kalliimpaa, en jaksa uskoa sen menestykseen tavallisissa autoissa. Voi toki olla, että olen väärässä. Ja kaikki riippuu myös paljon siitä, mikä yleisesti on materiaalien hinta suhteessa muihin kustannuksiin auton valmistuksessa.



    Katsos kun itse en ainakaan ole sitoutunut mihinkään merkkiin. Kaikki kehitys on hyvästä, mutta kaipa asiasta voi silti keskustella ja heittää omia arvioita.



      
  • Ajattelija2013:

    Öh, selitätkö Julle hieman, mitä me itkemme?

    Jos BMW tuo jotain uusia erinomaisia ratkaisuja markkinoille, niin olen vain tyytyväinen. Kumpikaan meistä ei millään tavalla arvostellut Bemarin yritystä. On hienoa että kehitystä tapahtuu, ja sitä ei tapahdu, jos välillä ei yritetä jotain uutta. Kyseessä oli van oma ennusteeni asiasta. Niin kauan kuin hiilikuitu on 20 kertaa terästä kalliimpaa, en jaksa uskoa sen menestykseen tavallisissa autoissa. Voi toki olla, että olen väärässä. Ja kaikki riippuu myös paljon siitä, mikä yleisesti on materiaalien hinta suhteessa muihin kustannuksiin auton valmistuksessa.

    Katsos kun itse en ainakaan ole sitoutunut mihinkään merkkiin. Kaikki kehitys on hyvästä, mutta kaipa asiasta voi silti keskustella ja heittää omia arvioita.




    Ajettelija kirjoitit näin noin tunti sitten "kaikki nimimerkit liittyvät henkilöön, joka alkujaan kirjoitti nimimerkillä Julle85. Itsekin välillä noihin sorrun vastaamaan, mutta nyt yritän pitää linjan, että en edes vastaa tuollaisiin lässytyksiin. Kyllä se Jullekin kyllästyy, kun kukaan noihin ei vastaa."



    Tunnin sitten pystyit olemaan että rupesit Jullelle kirjoittelee kertoo paljon luonteen lujuudesta. :lol: :lol: :lol:

      
  • Hienoa Julle, että vihdoin myönnät kirjoittelevasi eri nimimerkeillä. Vastaan hieman siitä riippuen, mitä sinä kirjoitat. Nyt koin ihan aiheelliseksi kysyä, että mitä minä tässä ketjussa olen itkenyt. Tiettyihin lässytyksiisi en vastaa.

      
  • Suurlujuusteräs runkorakenne ja muoviset pintapaneelit on ihan näppärä yhdistelmä smartissa. Ei ruostu (ainakaan näkyvästi) ja pienen parkkipaikkakolhun jälkeen paneelit palautuu alkuperäiseen muotoonsa. Uusi lokasuoja maksaa Veholla(!) 160 euroa ja paneelit vaihtaa kädettömämpikin kotinikkari pienellä vaivalla. Ihmettelen, ettei tuota rakennustapaa ole otettu laajemminkin käyttöön.

      
  • Biofore on se, jolle minä ainakin toivon menestystä.

      
  • Ei tuossa hiilikuidussa mitään kummallista ole. Osan auton osista voi aivan hyvin tehdä siitä, autot tulevat tässä itse asiassa aika myöhään mukaan jos vertaa vaikkapa lentokoneisiin, urheiluvälineisiin jne.



    Hinta, kierrätettävyys, valmistuksen sitoma energia ja paloturvallisuus ovat aika isoja haasteita.

      
  • AkiK:

    Ei tuossa hiilikuidussa mitään kummallista ole. Osan auton osista voi aivan hyvin tehdä siitä, autot tulevat tässä itse asiassa aika myöhään mukaan jos vertaa vaikkapa lentokoneisiin, urheiluvälineisiin jne.

    Hinta, kierrätettävyys, valmistuksen sitoma energia ja paloturvallisuus ovat aika isoja haasteita.




    Itse kuvittelisin, että autojen osalta suurin ongelma on nimenomaan hinta. Lentokone maksaa joka tapauksessa poskettomasti, eikä hinnassa hiilikuidun osuus liene kovin merkittävä. Hyödyt ovat kuitenkin varmasti todella suuria, koska lentävän esineen on pakko olla "kevyt". Myös esimerkiksi kalliissa purjeveissä köytetään hiilikuitua, mutta tällöinkään ostajat eivät juuri pohdi hintoja. Autossa tilanne on vähän toinen, kun tavis autossa sadan kilon painon säästö ei kuitenkaan ole niin ratkaiseva tekijä. Kuinkahan paljon sillä hiilikuidulla voidaan säästää painossa?

      
  • Entäs hiilijalanjälki? Öhhöhö. Hiilinielu, hihii...

      
  • nuo hinnat on aika epämääräisiä tuossa, rauta maksaa noin 400 euroa/tonni ja autojen korit painaa muutaman sata kiloa, jos esim 400kg olisi niin raaka materiaalikustannus olisi noin 150 euroa. nuo pitää toki sitten pinnoittaa korroosiota vastaan monellakin tavalla, hiilikuitumuovia ei tarvitse. sinänsä muokattavuus on parempi kun ei tarvitse tehdä tasapaksusta materiaalista. kevyeltä näyttää...



    http://automobileandamericanlife.blogspot.fi/2013/07/the-bmw-i3-is-on-its-way.html

      
  • Kuukeri:

    Entäs hiilijalanjälki? Öhhöhö. Hiilinielu, hihii...




    Ei tuo ole ihan pelkkä vitsikään tuo hiilijalanjälki. Hiilikuidun valmistus vie paljon energiaa. Jos auto tehtäisiin kokonaan hiilikuidusta, se kuluttaisi kevyenä vähemmän polttoainetta, mutta huomattavasti nykyistä enemmän energiaa menisi valmistukseen. Ei siis ihan yksinkertainen tuo kevyemmän auton ympäristövaikutus.



    Toinen hiileen liittyvä ongelma syntyy jos hiilikuitu palaa. Syntyy paljon keuhkoille erittäin vaarallisia säikeitä ja hiukkasia.

      
  • surffari:

    nuo hinnat on aika epämääräisiä tuossa, rauta maksaa noin 400 euroa/tonni ja autojen korit painaa muutaman sata kiloa, jos esim 400kg olisi niin raaka materiaalikustannus olisi noin 150 euroa. nuo pitää toki sitten pinnoittaa korroosiota vastaan monellakin tavalla, hiilikuitumuovia ei tarvitse. sinänsä muokattavuus on parempi kun ei tarvitse tehdä tasapaksusta materiaalista. kevyeltä näyttää...

    http://automobileandamericanlife.blogspot.fi/2013/07/the-bmw-i3-is-on-its-way.html




    Olennainen kustannus on myös valmistuslinja. Autotehtaat ovat investoineet miljardeja nykyisiin linjoihin, siirtyminen hiilikuituun ei ole ihan yksinkertaista.



    Ja mikähän mahtaa olla materiaalin saatavuus suuren mittakaavan tuotantoon ja mihin hinta nousee jos kysyntä kasvaa merkittävästi?

      
  • AkiK:

    Ja mikähän mahtaa olla materiaalin saatavuus suuren mittakaavan tuotantoon ja mihin hinta nousee jos kysyntä kasvaa merkittävästi?




    Niin miten kustannustehokas on BMW:n materiaalituotanto, vai onko uutisankka Bloombergilta: BMW aikookin massatuottaa hiilikuitua itse, mikä on todella poikkeavaa alihankkijoihin kääntyneeltä autoteollisuudelta.

      
  • Vackraste:



    Niin miten kustannustehokas on BMW:n materiaalituotanto, vai onko uutisankka Bloombergilta: BMW aikookin massatuottaa hiilikuitua itse, mikä on todella poikkeavaa alihankkijoihin kääntyneeltä autoteollisuudelta.




    Lienee ainoa keino päästä käsiksi riittävään hiilikuituteknologiaan, tuskin nimittäin ilmailu- ja puolustusalan konsernit ovat tekniikkaansa heti myymässä Bemarille.

      
  • Parannettavaa vielä toki on, mutta uuden tekniikan huomioiden i3 pärjäsi ihan kohtuullisesti törmäystestissä.



    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/sahko-bemari-jai-kolaritesteissa-4-tahteen

      
  • Törmäyksenkin jälkeen teräksen voi kierrättää. Hiilikuitua ei voi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit