Uusi VOLVO XC90- susi vai ei ??

625 kommenttia
1356721
  • Ajattelija2013:

    Totta kai asiat voivat muuttua kymmenessä vuodessa. Esimerkiksi farkut, dieselit ja hybridit ovat muuttaneet markkinoita tuollaisen kymmenen vuoden aikana. Itse en kuitenkaan ole ottanut kantaa siitä, mikä tilanne on kymmenen vuoden kuluttua, eikä se oikein luontevasti tämän otsikon alle edes sovi. Logiikalla joku 80-luvun onnettomasti myynyt diesel-farkku oli loistava menestys, koska 2010-luvulla ei paljon muuta myydä. Millä tavalla tilanne 10-vuoden kuluttua muuttaa tämän päivän menestystä? Aivan, ei yhtään millään.


    Juuri näin. Asiat muuttuvat. Ja juuri sen vuoksi Volvon myynti tuskin kaatuu V8 koneen puuttumiseen (moneen muuhun asiaan se voi kaatua). Asiaa ei voi perustella sillä, että tällä hetkellä V8 myy hyvin ja neloskone huonosti jenkeissä, koska vaihtoehtoja ei oikein ole edes ollut tarjolla tuossa teholuokassa.

    Jos V8 ei ole suosittu enää 10 vuoden kuluttua, niin kyllä mielestäni on omituista väittää, että seuraavan parin vuoden aikana Volvon myynti kaatuisi V8:n puutteeseen. Ja jos väittää, että tällä hetkellä merkittävä joukko ihmisiä vaatii V8 konetta eikä muuhun tyydy, niin miksi tilanne muuttuisi yhtäkkiä? Oma väitteeni on, että ihmiset eivät vaadi sylinterilukuja, vaan ominaisuuksia, lähinnä tehoa, vääntöä ja kulutusta. Jos sinäkin uskot, että 10 vuoden kuluttua V8 maastureita myydään paljon nykyistä vähemmän, niin eihän Volvon olisi siinäkään mielessä mitään järkeä kehittää omaa V8 konetta. Luultavasti Volvo teki nyt jotain sellaista, jonka suuntaista saksalaisetkin tulevat vielä tekemään.

    Täysin aiheetta ja vailla mitään tietoa asiasta aloit suoraan syyttämään minua valehtiljaksi. Sinänsä tuo ei yllätä, koska heat riitaa tällä palstalla kovin usein.


    Kirjoitin jo äsken ja kirjoitan uudelleen, että en syyttänyt sinua valehtelijaksi. Totuudella tarkoitin sitä, mikä tilanne tulee oikeasti olemaan tulevaisuudessa.

    Jokainen kirjoittamani asia oli faktaa ja voin todistaa sen. Jos sinulle vain sopii, niin asia voidaan tarkastaa hyvin virallisista dokumenteista, kunhan vain päästään sopimukseen panoksista. Vastaatko huutoosi vai oletko niitä, jotka tykkäävät huudella vain jos pakoreitti on turvattu?


    Mitä faktoja olen kiistänyt, jotka meinaat tarkastaa dokumenteista? Nykyhetken faktoista emme kai juurikaan ole eriävää mieltä.

    Niin sanon, mutta sinä satuilet, kuinka olisin muka väittänyt KAIKKIEN haluavan VAIN kahdeksansylinterisen. Väitteesi on satua, joka pohjautuu vain etäisesti todellisuuteen.


    En ole ainakaan tarkoituksella väittänyt sinun noin sanoneen ja senkin jo kertaalleen korjasin. Sinä sanot, että on olemassa suuri joukko ihmisiä, jotka hyväksyvät vain kahdeksikon maasturiinsa. Sanot myös, tai ainakin käsittääkseni tarkoitat, että suuri maasturi ei voi menestyä ilman V8 konetta. Kovasti ihmettelen, miksi näin olisi, ottaen huomioon nykyisen eko-egoilun, jota esimerkiksi Bemarilla ja Teslalla harrastetaan. Itse siis väitän, että kasin korvaaminen tehokkaalla nelosella saattaa jopa olla Volvon myyntivaltti. Enkä missään nimessä usko, että se ainakaan Volvon myyntiä vähentää, mikäli kyseinen moottoripaletti toimii kuten odotetaan.


    Kuppi menee nurin näköjään todella helposti yhdellä ja toisella. Minäkin ymmärsin tuon "totuuden" aivan toisin kuin NHB. Minusta moottorin äänillä ja värinättömyydellä on merkitystä myyntilukuihin mutta ilmeisesti vähemmän kuin oletan. Nelisylinterisen pienemmät huoltokustannukset verrattuna vaikka V8 moottoriin saattaa vaikuttaa asiaan nykyään jopa kalliin auton ostajilla joka ainakin minulle tulee pienenä yllätyksenä.



    Tuli muuten kokeiltua Teslaa, hieno peli.

      
  • Kuppi menee nurin näköjään todella helposti yhdellä ja toisella. Minäkin ymmärsin tuon "totuuden" aivan toisin kuin NHB. Minusta moottorin äänillä ja värinättömyydellä on merkitystä myyntilukuihin mutta ilmeisesti vähemmän kuin oletan. Nelisylinterisen pienemmät huoltokustannukset verrattuna vaikka V8 moottoriin saattaa vaikuttaa asiaan nykyään jopa kalliin auton ostajilla joka ainakin minulle tulee pienenä yllätyksenä.

    Tuli muuten kokeiltua Teslaa, hieno peli.




    Teslaa olisi kyllä mielenkiintoista päästä kokeilemaan. Juuri yksi päivä tässä sellaista ihailin. Ainakin näyttää hyvältä.

      
  • Ajattelija2013:

    Kuppi menee nurin näköjään todella helposti yhdellä ja toisella. Minäkin ymmärsin tuon "totuuden" aivan toisin kuin NHB. Minusta moottorin äänillä ja värinättömyydellä on merkitystä myyntilukuihin mutta ilmeisesti vähemmän kuin oletan. Nelisylinterisen pienemmät huoltokustannukset verrattuna vaikka V8 moottoriin saattaa vaikuttaa asiaan nykyään jopa kalliin auton ostajilla joka ainakin minulle tulee pienenä yllätyksenä.

    Tuli muuten kokeiltua Teslaa, hieno peli.


    Teslaa olisi kyllä mielenkiintoista päästä kokeilemaan. Juuri yksi päivä tässä sellaista ihailin. Ainakin näyttää hyvältä.


    Ensimmäinen nelipyöräinen 30 vuoteen johon oikeasti alkaa tulemaan poltetta, mikään auto kun ei ole ollut tähän asti muu kuin kulkuväline.

      
  • tracktest:



    Tuohon ei tarvinne kaksisia veikkaajan lahjoja. Kuten BMW:llä näissä on, isot edellä myynnissä. Pohjois-Amerikassa vain ja ainoastaan isoilla mooottoreilla 6-8-sylinterisillä. Ja turhaa siellä on neloskoneita edes yrittää kaupata näin se vain on.




    Sinulla tuntuu olevan aika vanhaa tietoa. Hyvin siellä myyvät neloskoneet sekä hybridit. Jälkimmäiset paljon paremmin kuin Euroopassa ja sellainen löytyy myös Volvon XC90:stä. Esim. Ford on myynyt hybridejä jo vuosia USA:ssa, vasta uuden Mondeon myötä niitä tulee Eurooppaankin.



    Myyntitilastoissa listataan henkilöautot, SUV:t ja light truck-kategoria erikseen. Henkilöautoissa lista koostuu hyvin tavallisista henkilöautoista, mitään isokoneisia ne eivät ole. SUV-luokassakaan V8:t eivät ole mitenkään hallitsevia. USA:n 20 myydyintä SUV-mallia tältä keväältä:



    #1 Ford Escape

    #2 Chevrolet Equinox

    #3 Honda CR-V

    #4 Nissan Rogue

    #5 Toyota RAV4

    #6 Ford Explorer

    #7 Jeep Grand Cherokee

    #8 Toyota Highlander

    #9 Jeep Cherokee

    #10 Ford Edge

    #11 Subaru Forester

    #12 Jeep Wrangler

    #13 Mazda CX-5

    #14 GMC Terrain

    #15 Dodge Journey

    #16 Chevrolet Traverse

    #17 Kia Sorento

    #18 Hyundai Santa Fe

    #19 Honda Pilot

    #20 GMC Acadia



    Aika pikkuluokan maastureita suurin osa. Esim. Ford Escape = Kuga, Nissan Rogue = Qashqai jne. Chevrolet mainostaa Equinoxia mainoslauseella "fuel efficient cross-over".



    Yleensäkin uusi automalli suunnitellaan palvelemaan myyntiä vähintään seuraavat 7 vuotta. Suunta koneiden kehityksessä on tuossa ajassa hyvinkin selvä. Pienemmät ja taloudellisemmat moottorit ja etenkin hybridit tulevat.

      
  • Eräästä uutisesta poimittua.



    Reutersin mukaan yksin Peking toivoo kaduilleen viittä miljoonaa sähkö- ja hybridiautoa vuoteen 2020 mennessä.

      
  • Ihmettelin itsekin tuota väitettä, että Yhdysvalloissa tämäntyyppisissä autoissa suuri moottori olisi jotenkin ehdoton vaatimus. Käsittääkseni hybridit ovat hyvinkin vallanneet markkinoita suurimoottorisilta autoilta SUV- ja truck-luokissa. Eikä se tarkoita suorituskyvystä tinkimistä, kuten ei downsizingkaan.

      
  • AkiK:

    tracktest:


    Tuohon ei tarvinne kaksisia veikkaajan lahjoja. Kuten BMW:llä näissä on, isot edellä myynnissä. Pohjois-Amerikassa vain ja ainoastaan isoilla mooottoreilla 6-8-sylinterisillä. Ja turhaa siellä on neloskoneita edes yrittää kaupata näin se vain on.


    Sinulla tuntuu olevan aika vanhaa tietoa. Hyvin siellä myyvät neloskoneet sekä hybridit. Jälkimmäiset paljon paremmin kuin Euroopassa ja sellainen löytyy myös Volvon XC90:stä. Esim. Ford on myynyt hybridejä jo vuosia USA:ssa, vasta uuden Mondeon myötä niitä tulee Eurooppaankin.

    Myyntitilastoissa listataan henkilöautot, SUV:t ja light truck-kategoria erikseen. Henkilöautoissa lista koostuu hyvin tavallisista henkilöautoista, mitään isokoneisia ne eivät ole. SUV-luokassakaan V8:t eivät ole mitenkään hallitsevia. USA:n 20 myydyintä SUV-mallia tältä keväältä:

    #1 Ford Escape
    #2 Chevrolet Equinox
    #3 Honda CR-V
    #4 Nissan Rogue
    #5 Toyota RAV4
    #6 Ford Explorer
    #7 Jeep Grand Cherokee
    #8 Toyota Highlander
    #9 Jeep Cherokee
    #10 Ford Edge
    #11 Subaru Forester
    #12 Jeep Wrangler
    #13 Mazda CX-5
    #14 GMC Terrain
    #15 Dodge Journey
    #16 Chevrolet Traverse
    #17 Kia Sorento
    #18 Hyundai Santa Fe
    #19 Honda Pilot
    #20 GMC Acadia

    Aika pikkuluokan maastureita suurin osa. Esim. Ford Escape = Kuga, Nissan Rogue = Qashqai jne. Chevrolet mainostaa Equinoxia mainoslauseella "fuel efficient cross-over".

    Yleensäkin uusi automalli suunnitellaan palvelemaan myyntiä vähintään seuraavat 7 vuotta. Suunta koneiden kehityksessä on tuossa ajassa hyvinkin selvä. Pienemmät ja taloudellisemmat moottorit ja etenkin hybridit tulevat.




    Tarkoitin lähinnä BMW:n osalta tuota Pohjois-Amerikan myyntiä. Ja miten voi myydä 6 ja 8-sylinterisillä moottoreilla SUV:eja jos niitä ei ole myyntiin laittaa kun sellaisia moottoreita ei tuon listan kaikkiin autoihin edes valmisteta?



    Omalta osaltani kiinnostus rajoittuu BMW:n toimintaan ja siihen miten tuossa konsernissa asioita hoidetaan. Nämä muut merkit mitä seuraan rajoittuvat taas premium-merkkeihin ja sitä kuulua listaa en laita koska se kuulemma elää kaiken aikaa vaikka en kyllä ole huomannut sen muuttuneen vuosiin.



    BMW X6 ja X5 on ne jotka itseäni voisi kiinnostaa, mutta en ole juurikaan noille vielä lämmennyt. Ja tapana ei ole tehdä mitään hätiköityä autojen suhteen vaan pitkällisen harkinnan jälkeen teen päätöksiä tai sitten jätän asian vielä hautumaan.



    BMW X5:n (F15) on kolmannen sukupolven BMW X5 Sports Activity Vehicle (SAV) -malli, jonka julkistaminen tapahtui toukokuun 30. päivänä vuonna 2013. Myyntiin mallit tulivat saman vuoden marraskuussa.



    Uusi malli oli alkuun tarjolla kolmella eri moottorivaihtoehdolla: 450-hevosvoimaisella bensiini-V8:lla (xDrive50i) ja kahdella kuusisylinterisellä rivi-dieselmoottorilla, yhdellä turboahtimella varustetulla 258-hevosvoimaisella (xDrive30d) sekä kolmella turboahtimella varustetulla 381-hevosvoimaisella (M50d M Performance). Joulukuussa 2013 esiteltiin lisää moottorivaihtoehtoja: xDrive40d, xDrive35i ja, ensimmäistä kertaa X5-mallistossa, kaksi nelisylinteristä versiota: xDrive25d ja takavetoinen sDrive25d.



    Se että X5-mallistossa on nykyisin nelisylinterisiä versioita on varmasti myös kysynnän tulos kun niitä muiltakin löytyy vastataan siihen näin, sitähän se kattava tarjonta on. Ei oota myyvät eivät pitkään vauhdissa pysy. Ja tietenkin päästöjen ja kulutuksen vähentämisen takia ne on myöskin otettu mallistoon. On noissa isoissa moottoreissa taloudellisuus kohentunut myöskin vaikkei se ostajissa juurikaan näyttele sitä mikä ostokäyttäytymiseen juurikaan vaikuttaisi. Isossa moottorissa on potkua tarvittaessa eikä sitä kukaan pahakseen varmasti katso jos joskus pääsee kunnon moottorilla olevaa autoa vaikkapa vain kokeilemaan.



    Ja tämä hieman erikoinen keskustelu ettei isoja moottoreita kaivata tiettyihin merkkeihin on todellakin hieman outo. Isoilla valmistajilla niitä on ja on mielestäni typerää perustella sitä sillä että jos jollain merkillä ei niitä mallistosta löydy ovat ne tarpeettomia, tai että niitä ei kymmenen vuoden päästä valmista kukaan. On mielestäni täysin absurdi väite kyllä niitä tulee aina olemaan. Mihinkä ihmisten erilaiset tarpeet autojen suhteen lyhyessä ajassa muuttuisi (10v). Sanokaapa se jos pystytte näkemään tulevaisuuteen. :sunglasses:

      
  • Ajattelija2013:

    Eräästä uutisesta poimittua.

    Reutersin mukaan yksin Peking toivoo kaduilleen viittä miljoonaa sähkö- ja hybridiautoa vuoteen 2020 mennessä.




    Niin onhan tuo hyvin luonteva toive sillä ennen tuota tuolla Pekingissä hukutaan paskaan ja tukehdutaan saasteisiin jos ei tahti muutu. Tehtaan piiput pitäisi ensin saada EU:n normeihin voisi toivoa olla. Ja tietenkin suomalaisille firmoille tuon myötä myös paljon työtä ja mainetta jos vaan ajoissa päästään apajille.

      
  • Ja tämä hieman erikoinen keskustelu ettei isoja moottoreita kaivata tiettyihin merkkeihin on todellakin hieman outo. Isoilla valmistajilla niitä on ja on mielestäni typerää perustella sitä sillä että jos jollain merkillä ei niitä mallistosta löydy ovat ne tarpeettomia, tai että niitä ei kymmenen vuoden päästä valmista kukaan. On mielestäni täysin absurdi väite kyllä niitä tulee aina olemaan. Mihinkä ihmisten erilaiset tarpeet autojen suhteen lyhyessä ajassa muuttuisi (10v). Sanokaapa se jos pystytte näkemään tulevaisuuteen.




    Ihan noin ei käsittääkseni kukaan ole sanonut.



    Minä en esimerkiksi väittänyt, että suuret moottorit kokonaan häviäisivät 10 vuodessa. Mutta on aivan varmaa, että niiden myynti- ja valmistusmäärät pienenevät nykyisestä merkittävästi. Olisi Volvolta oikeastaan aivan idioottimaista kehittää nollasta uutta V8 moottoria, jonka elinikä olisi luultavasti melko lyhyt ja myyntimäärät tuskin sen suurempia kuin hybridilläkään, mahdollisesti jopa selvästi pienempiä (mikäli hybridi on hyv&#228:wink:.



    En myöskään väitä, että suuri moottori olisi tällä hetkellä täysin tarpeeton kaikille merkeille. On paljon ihmisiä, jotka haluavat suuren moottorin esimerkiksi AMG Mersun tai jonkun GMC:n keulalle. Mutta Volvon potentiaaliset ostajat tuskin ovat kovin kiinnostuneita moottorin suuresta tilavuudesta. Päinvastoin, olen melko varma, että useimmat Volvon maasturinkin ostajat arvostavat ekologista imagoa, etenkin jos sen saa tinkimättä suorituskyvystä. Melko varmasti tätä porukkaa on Volvon asiakaskunnassa enemmän, kuin V8 fanaatikkoja.



    Niin onhan tuo hyvin luonteva toive sillä ennen tuota tuolla Pekingissä hukutaan paskaan ja tukehdutaan saasteisiin jos ei tahti muutu. Tehtaan piiput pitäisi ensin saada EU:n normeihin voisi toivoa olla. Ja tietenkin suomalaisille firmoille tuon myötä myös paljon työtä ja mainetta jos vaan ajoissa päästään apajille.




    Se on luontevaa Pekingissä, mutta myös monissa muissa miljoonakaupungeissa. Eikö tässä valossa tehokkaan hybridin valmistaminen vaikuta aika järkevältä. Ei ole kaukaa haettua, että monissa miljoonakaupungeissa suuret moottorit kiellettäisiin tai niiden käyttöä rajoitettaisiin ja sähkö-/hybridiautoja suosittaisiin monin tavoin.

      
  • Tracktest: Tarkoitin lähinnä BMW:n osalta tuota Pohjois-Amerikan myyntiä. Ja miten voi myydä 6 ja 8-sylinterisillä moottoreilla SUV:eja jos niitä ei ole myyntiin laittaa kun sellaisia moottoreita ei tuon listan kaikkiin autoihin edes valmisteta?




    Lista kuitenkin osoittaa, että kasikone SUV:ssä ei ole mikään pakko ja USA:sta löytyy asiakaskuntaa hyvin monenlaisille autoille.



    Volvon asiakaskunnan ei tarvitse tulla avolavamiehistä, joille kasi on ns pakollinen.



    Onko BMW yrittänyt myydä SUV:eja pienemmillä koneilla USA:ssa? Volvo ei ainakaan sitä edellisen mallin kohdalla juuri edes tehnyt, myynti oli nimenomaan tarkoituksella painotettu isoihin koneisiin. Euroopassa ja Kiinassa oli toisin.



    Uusi malli oli alkuun tarjolla kolmella eri moottorivaihtoehdolla:




    Saksalaiset ovat ainakin vielä nyt jäljessä hybrideissä ja niillä on suuri merkitys USA:n ja Kiinan markkinoilla. Bemarikin kehittää jo täyttä päätä sähköautoja.



    Isossa moottorissa on potkua tarvittaessa eikä sitä kukaan pahakseen varmasti katso jos joskus pääsee kunnon moottorilla olevaa autoa vaikkapa vain kokeilemaan.




    Minusta moottorien kehitys sinänsä on tehnyt isot koneet tarpeettomiksi, ei niinkään ympäristöasiat vaikka niilläkin toki merkitystä on. Nykyisin pienissäkin koneissa on mainiot ominaisuudet ja pieni ja kevyt moottori tarjoaa monta muuta etua auton suunnittelun ja painon kannalta.



    On mielestäni täysin absurdi väite kyllä niitä tulee aina olemaan. Mihinkä ihmisten erilaiset tarpeet autojen suhteen lyhyessä ajassa muuttuisi (10v). Sanokaapa se jos pystytte näkemään tulevaisuuteen.




    Mihin ihmisen tarpeeseen liittyy iso moottori? Ainakin itselleni hiljainen, tehokas ja mahtavan väännön tarjoava sähköauto (toimiva sellainen) olisi paljon mieluisampi kuin meluisa V8. Ja pieni polttomoottori sopii sekin hyvin, jos se on hyvä. Sellaisia on nykyisin jo tarjolla.



    Auto sinänsä varmasti liittyy ihmisen tarpeisiin. Juuri siitä syystä auton onkin pakko uudistua, muita vaihtoehtoja ei ole. On mahdotonta että maailman väestö ajaisi kaikki nykyisenlaisilla autoilla. Polttoaine ei yksinkertaisesti riitä siihen.



    Autokanta uudistuu hitaanlaisesti, mutta uudet autot uudistuvat noin 7 vuoden sykleillä. Yhdessä mallisarjassa ei välttämättä vielä tapahdu valtavia muutoksia, mutta kahdessa jo huomattavasti. Jos nyt katsoo autojen päästöjä ja koneita, niin tämä uusi XC90 pääsee hybridinä 60 g / km päästötasolle. Se on aika huomattava saavutus tuon kokoiselta ja tehoiselta autolta. Tämä siis vuonna 2014. Enkä usko että Volvo sinänsä edustaa kaikkea sitä mikä on mahdollista, jos katsoo esim. Teslaa. Tästä kun miettii asiaa pari mallisarjaa eteenpäin, niin minusta suunta on hyvinkin selvä. 14 vuoden päästä ihmetellään suuresti aikaa, jolloin uudet autot kuluttivat merkittäviä määriä polttoainetta. Tuolloin taitaa mainitsemastasi X5:stä olla pari mallisarjaa uudempi versio juuri olemassa. Tuskin on enää V8 mikään myyntihitti tuolloin, robottiautokin on tuolloin jo aika arkinen laite.

      
  • AkiK:

    Tracktest: Tarkoitin lähinnä BMW:n osalta tuota Pohjois-Amerikan myyntiä. Ja miten voi myydä 6 ja 8-sylinterisillä moottoreilla SUV:eja jos niitä ei ole myyntiin laittaa kun sellaisia moottoreita ei tuon listan kaikkiin autoihin edes valmisteta?


    Lista kuitenkin osoittaa, että kasikone SUV:ssä ei ole mikään pakko ja USA:sta löytyy asiakaskuntaa hyvin monenlaisille autoille.

    Volvon asiakaskunnan ei tarvitse tulla avolavamiehistä, joille kasi on ns pakollinen.

    Onko BMW yrittänyt myydä SUV:eja pienemmillä koneilla USA:ssa? Volvo ei ainakaan sitä edellisen mallin kohdalla juuri edes tehnyt, myynti oli nimenomaan tarkoituksella painotettu isoihin koneisiin. Euroopassa ja Kiinassa oli toisin.

    Uusi malli oli alkuun tarjolla kolmella eri moottorivaihtoehdolla:


    Saksalaiset ovat ainakin vielä nyt jäljessä hybrideissä ja niillä on suuri merkitys USA:n ja Kiinan markkinoilla. Bemarikin kehittää jo täyttä päätä sähköautoja.

    Isossa moottorissa on potkua tarvittaessa eikä sitä kukaan pahakseen varmasti katso jos joskus pääsee kunnon moottorilla olevaa autoa vaikkapa vain kokeilemaan.


    Minusta moottorien kehitys sinänsä on tehnyt isot koneet tarpeettomiksi, ei niinkään ympäristöasiat vaikka niilläkin toki merkitystä on. Nykyisin pienissäkin koneissa on mainiot ominaisuudet ja pieni ja kevyt moottori tarjoaa monta muuta etua auton suunnittelun ja painon kannalta.

    On mielestäni täysin absurdi väite kyllä niitä tulee aina olemaan. Mihinkä ihmisten erilaiset tarpeet autojen suhteen lyhyessä ajassa muuttuisi (10v). Sanokaapa se jos pystytte näkemään tulevaisuuteen.


    Mihin ihmisen tarpeeseen liittyy iso moottori? Ainakin itselleni hiljainen, tehokas ja mahtavan väännön tarjoava sähköauto (toimiva sellainen) olisi paljon mieluisampi kuin meluisa V8. Ja pieni polttomoottori sopii sekin hyvin, jos se on hyvä. Sellaisia on nykyisin jo tarjolla.

    Auto sinänsä varmasti liittyy ihmisen tarpeisiin. Juuri siitä syystä auton onkin pakko uudistua, muita vaihtoehtoja ei ole. On mahdotonta että maailman väestö ajaisi kaikki nykyisenlaisilla autoilla. Polttoaine ei yksinkertaisesti riitä siihen.

    Autokanta uudistuu hitaanlaisesti, mutta uudet autot uudistuvat noin 7 vuoden sykleillä. Yhdessä mallisarjassa ei välttämättä vielä tapahdu valtavia muutoksia, mutta kahdessa jo huomattavasti. Jos nyt katsoo autojen päästöjä ja koneita, niin tämä uusi XC90 pääsee hybridinä 60 g / km päästötasolle. Se on aika huomattava saavutus tuon kokoiselta ja tehoiselta autolta. Tämä siis vuonna 2014. Enkä usko että Volvo sinänsä edustaa kaikkea sitä mikä on mahdollista, jos katsoo esim. Teslaa. Tästä kun miettii asiaa pari mallisarjaa eteenpäin, niin minusta suunta on hyvinkin selvä. 14 vuoden päästä ihmetellään suuresti aikaa, jolloin uudet autot kuluttivat merkittäviä määriä polttoainetta. Tuolloin taitaa mainitsemastasi X5:stä olla pari mallisarjaa uudempi versio juuri olemassa. Tuskin on enää V8 mikään myyntihitti tuolloin, robottiautokin on tuolloin jo aika arkinen laite.




    Näyttää tekevän kauppansa olet toki oikeassa. Asiakaskuntaa näyttää löytyvän hyvin erilaisella moottoreilla valmistettuihin SUV:eihin. Pienempiä moottoreita alettiin X5:iin asentaa ja näin niitä tullaan näkemään myös Pohjois-Amerikan markkinoilla ja ilmeisesti hyvällä menestyksellä onhan tämä jonkin sortin trendi kurvailla isohkolla autolla ja tehokkaalla neloskoneella. Jota vanhan liiton miehenä hieman vielä vierastan mutta voipi olla että jälkikasvu näillä kurvailee ja minä papparaisena totean näin ne ajat muuttuu.



    Öljyn joskus loputtua ihminen keksii jotain tilalle ja näin se vain menee. Se että mitä olisi hauska lukea visioita jotka näitä on enempi mielessään pyöritellyt.



    En todellakaan haraa kehitystä vastaan sehän olisi täysin hullua ajattelua, mutta haluaisin toki että 6 ja 8-sylinteriset moottorit ei silti katoaisi kokonaan. Kulutus saisi tietenkin pienentyä. Näissä isoissa moottoreissa on oma viehätyksensä mutta ymmärrän toki niitä jotka näitä hieman kammoksuu mutta että totaalikielto ei sitten millään sovi omaan ajatteluun. Kaikilla olkoon silti omansa sehän on vapaan maan suoma etu kaikille autoilun kanssa jollain tavalla tekemisissä oleville ja hyvä niin. :sunglasses:

      
  • AkiK:


    Mihin ihmisen tarpeeseen liittyy iso moottori? Ainakin itselleni hiljainen, tehokas ja mahtavan väännön tarjoava sähköauto (toimiva sellainen) olisi paljon mieluisampi kuin meluisa V8. Ja pieni polttomoottori sopii sekin hyvin, jos se on hyvä. Sellaisia on nykyisin jo tarjolla.




    Iso moottori liittyy aivan samaan tarpeeseen kuin iso katumaasturikin. Pienenä vinkkinä voisis todeta, ettei sillä ola mitään telemistä liikkumistarpeen kanssa.



    Pieni vinkuva polttomoottori on ok, mutta V8 on meluisana huono. Jokaisella mielipiteensä.

      
  • NHB:

    AkiK:

    Mihin ihmisen tarpeeseen liittyy iso moottori? Ainakin itselleni hiljainen, tehokas ja mahtavan väännön tarjoava sähköauto (toimiva sellainen) olisi paljon mieluisampi kuin meluisa V8. Ja pieni polttomoottori sopii sekin hyvin, jos se on hyvä. Sellaisia on nykyisin jo tarjolla.


    Iso moottori liittyy aivan samaan tarpeeseen kuin iso autokin. Pienenä vinkkinä voisis todeta, ettei sillä ola mitään telemistä liikkumistarpeen kanssa.

    Pieni vinkuva polttomoottori on ok, mutta V8 on meluisana huono. Jokaisella mielipiteensä.




    V8 Magazine on kai näitten dinosaurusmoottoreiden ihailijoille tarkoitettu alan erikoislehti.



      
  • Heinz-Guido:



    V8 Magazine on kai näitten dinosaurusmoottoreiden ihailijoille tarkoitettu alan erikoislehti.




    Hyvä että saatiin ihailijankin näkemys tähän keskusteluun. Harmi vaan se, ettei tuo suosikkilehtesi mainostaminen oikein osu aiheeseen.

      
  • Iso moottori liittyy aivan samaan tarpeeseen kuin iso autokin. Pienenä vinkkinä voisis todeta, ettei sillä ola mitään telemistä liikkumistarpeen kanssa.




    Siis kukaan ei voi tarvita tilavaa ja huipputurvallista 7 paikkaista autoa? Ja kukaan ei voi tarvita tällaisessa autossa myös jonkinlaisia maasto-ominaisuuksia. Voisin myös kuvitella, että XC90 on sen verran hyvin äänieristetty, että neloskoneen vinkunaa ei paljoa kuulu.



    Kuten olemme huomanneet, myös "eko-auto" on nykyään todellinen egon ja imagon pönkittäjä. Volvon 400 hv hybridi vastaa erinomaisesti tähän tarpeeseen. Volvon olisi täysin turha lähteä kilpailemaan M BMW:n tai AMG Mersun kanssa samoista ostajista. Noiden ostajat eivät kuitenkaan päätyisi Volvoon, mutta tuollaisen moottorin kehittäminen tulisi Volvolle luultavasti aivan törkeän kalliiksi. Jos esimerkiksi Pekingin tavoite 5 miljoonasta hybridi-/sähköautosta toteutuu, on Volvon paljon järkevämpää kilpailla noista asiakkaista, kuin kehitellä täysin nollasta jotain kuitenkin pian kuopattavaa V8 konetta.

      
  • Kun nyt itse asun täällä Pekingissä, haluan kommentoida tuota 5 miljoonan sähköauton väitettä ennen kuin se alkaa elää ihan faktana omaa elämäänsä.

    Pekingissä on nimittäin vain noin 5,5 miljoonaa autoa. Määrä lisääntyy 150 tuhannella vuosittain. Maksimimääräksi on kaavailtu 6.5 miljoonaa. Kaupunginhallitus haluaa sanojensa mukaan lisätä uusien autojen osuudessa niitä, jotka toimivat vaihtoehtoisella polttoaineella. Dieselillä kulkevia henkilöautoja ei ole lainkaan.

    Eli jonkun aikaa vie ennen kuin lähes koko kalusto on vaihdettu hybridi/sähkömalleiksi, vuosi ei ole 2020.

    Tapasin viikonloppuna yhden perheen jotka on töissä Kiinan bemarilla. Sanovat että sähköautoille on kovasti vastustajia hallinnon piirissä, jopa enemmän kuin kannattajia. Ei ole ollut helppo taival i3 / i8 malleilla. Ostaja tarvitsee lotossa voitetut kilvet, ennen kuin voi ostaa auton. 25.000 onnekasta joka toinen kuukausi. Sähköauton ostoon ei tarvita lotossa saatuja kilpiä. Bemarilla on ongelma, ettei firma voi saada kilpiä, vaan vain yksityishenkilö voi saada, eikä siten saa sähköautojakaan kilpiin . Tästä syystä työsuhdeautot on vuokrattu.

      
  • Jorma L:

    Kun nyt itse asun täällä Pekingissä, haluan kommentoida tuota 5 miljoonan sähköauton väitettä ennen kuin se alkaa elää ihan faktana omaa elämäänsä.
    Pekingissä on nimittäin vain noin 5,5 miljoonaa autoa. Määrä lisääntyy 150 tuhannella vuosittain. Maksimimääräksi on kaavailtu 6.5 miljoonaa. Kaupunginhallitus haluaa sanojensa mukaan lisätä uusien autojen osuudessa niitä, jotka toimivat vaihtoehtoisella polttoaineella. Dieselillä kulkevia henkilöautoja ei ole lainkaan.
    Eli jonkun aikaa vie ennen kuin lähes koko kalusto on vaihdettu hybridi/sähkömalleiksi, vuosi ei ole 2020.
    Tapasin viikonloppuna yhden perheen jotka on töissä Kiinan bemarilla. Sanovat että sähköautoille on kovasti vastustajia hallinnon piirissä, jopa enemmän kuin kannattajia. Ei ole ollut helppo taival i3 / i8 malleilla. Ostaja tarvitsee lotossa voitetut kilvet, ennen kuin voi ostaa auton. 25.000 onnekasta joka toinen kuukausi. Sähköauton ostoon ei tarvita lotossa saatuja kilpiä. Bemarilla on ongelma, ettei firma voi saada kilpiä, vaan vain yksityishenkilö voi saada, eikä siten saa sähköautojakaan kilpiin . Tästä syystä työsuhdeautot on vuokrattu.






    Tavoite tuskin toteutuu, mutta se kertoo aika hyvin mihin suuntaan Kiinan suurilla markkinoilla ollaan menossa. Tuskin sekään Volvon hybridin tahtia haittaa, että Geely omistaa Volvon.

      
  • Ajattelija2013:


    Siis kukaan ei voi tarvita tilavaa ja huipputurvallista 7 paikkaista autoa? Ja kukaan ei voi tarvita tällaisessa autossa myös jonkinlaisia maasto-ominaisuuksia.




    Juuri noin. Upeasti taas tajusit, kuinka tarkoitin nimenomaan sitä, ettei yksikään voi tarvita tuollaista autoa. Se oli juurikin keskeisin sanoma. Ja kyllä, Volvon upea äänieritys varmasti vaimentaa täydellisesti neloskoneen äänet. Täydellisenä Volvo vaimentaisi tietenkin myös luokassaan täysin turhien usempisylinteristen koneiden täydellisesti, mutta onneksi Volvo täydellisenä tarjoaa vain täydellisiä moottoreita ja noita turhia koneita ei Volvoihin asenneta.



    Missä tahansa muussa autossa, joka ei Volvon tavoin ole täydellinen, tosin saattaisi tuo kasikoneen sietämätön meluisuus aiheuttaa vakavia kuulovaurioita.

      
  • NHB:

    Ajattelija2013:

    Siis kukaan ei voi tarvita tilavaa ja huipputurvallista 7 paikkaista autoa? Ja kukaan ei voi tarvita tällaisessa autossa myös jonkinlaisia maasto-ominaisuuksia.


    Juuri noin. Upeasti taas tajusit, kuinka tarkoitin nimenomaan sitä, ettei yksikään voi tarvita tuollaista autoa. Se oli juurikin keskeisin sanoma. Ja kyllä, Volvon upea äänieritys varmasti vaimentaa täydellisesti neloskoneen äänet. Täydellisenä Volvo vaimentaisi tietenkin myös luokassaan täysin turhien usempisylinteristen koneiden täydellisesti, mutta onneksi Volvo täydellisenä tarjoaa vain täydellisiä moottoreita ja noita turhia koneita ei Volvoihin asenneta.

    Missä tahansa muussa autossa, joka ei Volvon tavoin ole täydellinen, tosin saattaisi tuo kasikoneen sietämätön meluisuus aiheuttaa vakavia kuulovaurioita.




    Kylläpä NHB taas käy kuumana. Rauhoitu hyvä mies. Volvo ei ole täydellinen, kuten ei mikään muukaan automerkki.



    Enkä minä väittänyt, että V8:n äänet olisivat ongelma. Mutta tuskin mikään neloskoneen vinkunakaan XC90 mallin sisälle pahemmin kuuluu.



    Mutta kyllähän sinä olet useaan otteeseen kirjoittanut siihen suuntaan, että tuon luokan maasturi on lähinnä vain egon pönkittämistä varten ostettu turhake. Osalla ehkä onkin, mutta kyllä noita ihan "tarpeeseenkin" ostetaan.



    Ja kuten olen jo todennut, monen egoa pönkittää enemmän pinikulutuksinen 400 hv hybridi, kuin 500 hv V8.

      
  • Ajattelija2013:



    Kylläpä NHB taas käy kuumana. Rauhoitu hyvä mies. Volvo ei ole täydellinen, kuten ei mikään muukaan automerkki.




    Keskustelu pysyisi asiallisena jos aloittaisi aina loputonta nillittämistä kun joku kirjoittaa vähänkään Volvoa kritisoivia kommentteja. Sekin auttaisi, jos et vääristelisi muiden kirjoituksia. Mutta koska tuo ei sinulle sovi, niin sovitaan Volvon olevan pelkkää täydellisyyttä ja lopetetaan keskusteleminen tästä ja kaikesta muustakin.

      
  • NHB:

    Ajattelija2013:


    Kylläpä NHB taas käy kuumana. Rauhoitu hyvä mies. Volvo ei ole täydellinen, kuten ei mikään muukaan automerkki.


    Keskustelu pysyisi asiallisena jos aloittaisi aina loputonta nillittämistä kun joku kirjoittaa vähänkään Volvoa kritisoivia kommentteja. Sekin auttaisi, jos et vääristelisi muiden kirjoituksia. Mutta koska tuo ei sinulle sovi, niin sovitaan Volvon olevan pelkkää täydellisyyttä ja lopetetaan keskusteleminen tästä ja kaikesta muustakin.




    Mielenkiintoista, ottaen huomioon, että minulle on aikaisemmin valitettu myös Volvon kritisoimisesta. Voisiko asian kääntää niin, että sinä aloitat loputtoman nillittämisen, jos joku kehuu Volvoa? Tai mitäpä jos vain olisimme eri mieltä, yrittäisimme perustella kantamme ja keskustelemme aiheesta?



    Sinä et näytä kestävän sitä, että joku puhuu jotain hyvää Volvosta, tai joku perustellusti kritisoi mielipidettäsi. Kiukuttelet tässä ketjussa kuin pikkulapsi. Ketjuhan on muutoin ollut melko asiallisella tasolla. Harmi, sillä yleisesti ottaen olen pitänyt sinua varsin fiksuna keskustelijana.



    Joku muukin ihmetteli juttuasi siitä valehtelusta. Korjasin väärinkäsityksesi kaksi kertaa, mutta edelleen käyt kuumana kuin hellankoukku. En missään vaiheessa väittänyt, että olet valehdellut, eivätkä ilmeisesti muutkaan niin ymmärtäneet. Jospa hieman rauhoittuisit ja yrittäisit keskustella aiheesta asiallisesti, vaikka olisimmekin asiasta eri mieltä.



    Ja voit kyllä aivan vapaasti myös lopettaa keskustelun, jos niin haluat. Minä ajattelin vielä jatkaa, sillä en oikein vieläkään ymmärrä, millä logiikalla maasturit olisivat jokin ihme erillinen autoluokka, jossa downsizing ei olekaan järkevää, kun ratkaisu näyttää varsin hyväksyttävältä ja järkevältä jopa urheiluautojen luokassa. Vielä vähemmän ymmärrän sitä, että vuosia downsizingiä puolustellut nimimerkki onkin yhtäkkiä vakuuttunut, että homma ei voi toimia maastureiden saralla.

      
  • NHB:

    Ajattelija2013:


    Kylläpä NHB taas käy kuumana. Rauhoitu hyvä mies. Volvo ei ole täydellinen, kuten ei mikään muukaan automerkki.


    Keskustelu pysyisi asiallisena jos aloittaisi aina loputonta nillittämistä kun joku kirjoittaa vähänkään Volvoa kritisoivia kommentteja. Sekin auttaisi, jos et vääristelisi muiden kirjoituksia. Mutta koska tuo ei sinulle sovi, niin sovitaan Volvon olevan pelkkää täydellisyyttä ja lopetetaan keskusteleminen tästä ja kaikesta muustakin.




    Aloitusotsikon pitäisi olla:



    "Virtaako aloittajan päässä kusi vai ei ?"



      
  • Derrick:

    NHB:
    Ajattelija2013:


    Kylläpä NHB taas käy kuumana. Rauhoitu hyvä mies. Volvo ei ole täydellinen, kuten ei mikään muukaan automerkki.


    Keskustelu pysyisi asiallisena jos aloittaisi aina loputonta nillittämistä kun joku kirjoittaa vähänkään Volvoa kritisoivia kommentteja. Sekin auttaisi, jos et vääristelisi muiden kirjoituksia. Mutta koska tuo ei sinulle sovi, niin sovitaan Volvon olevan pelkkää täydellisyyttä ja lopetetaan keskusteleminen tästä ja kaikesta muustakin.


    Aloitusotsikon pitäisi olla:

    "Virtaako aloittajan päässä kusi vai ei ?"




    No no. Yritetäänpä nyt käyttäytyä. Mutta olen ennenkin ihmetellyt ja ihmettelen edelleen niitä kirjoittajia, joiden ainoa anti on yhden automerkin jatkuva mollaaminen. Aloittajakaan ei juuri koskaan kirjoita muusta kuin Volvosta. Jos minä totean jonkin automerkin täysin paskaksi, niin enpä kyllä kauheasti jaksaisi kyseisestä merkistä kirjoittaa, saati selvitellä kyseisen merkin asioita.

      
  • Ajattelija2013:

    Derrick:
    NHB:
    Ajattelija2013:


    Kylläpä NHB taas käy kuumana. Rauhoitu hyvä mies. Volvo ei ole täydellinen, kuten ei mikään muukaan automerkki.


    Keskustelu pysyisi asiallisena jos aloittaisi aina loputonta nillittämistä kun joku kirjoittaa vähänkään Volvoa kritisoivia kommentteja. Sekin auttaisi, jos et vääristelisi muiden kirjoituksia. Mutta koska tuo ei sinulle sovi, niin sovitaan Volvon olevan pelkkää täydellisyyttä ja lopetetaan keskusteleminen tästä ja kaikesta muustakin.


    Aloitusotsikon pitäisi olla:

    "Virtaako aloittajan päässä kusi vai ei ?"



    No no. Yritetäänpä nyt käyttäytyä. Mutta olen ennenkin ihmetellyt ja ihmettelen edelleen niitä kirjoittajia, joiden ainoa anti on yhden automerkin jatkuva mollaaminen. Aloittajakaan ei juuri koskaan kirjoita muusta kuin Volvosta. Jos minä totean jonkin automerkin täysin paskaksi, niin enpä kyllä kauheasti jaksaisi kyseisestä merkistä kirjoittaa, saati selvitellä kyseisen merkin asioita.




    Jos on geeneiltään psykopaatti, niin minkäs teet ?

      
  • NHB:

    Iso moottori liittyy aivan samaan tarpeeseen kuin iso katumaasturikin. Pienenä vinkkinä voisis todeta, ettei sillä ola mitään telemistä liikkumistarpeen kanssa.


    Aivan. Paikasta toiseen liikkumiseksi tarvii "jonkun auton", mutta isoon katumaasturiin päädyttäessä on jo tehty sekä vaatimusten priorisointia että arvovalintoja. Sellaisetkin kriteerit löytyy, joihin isot katumaasturit vastaavat parhaiten. Jos lisävaatimuksena on taloudellisuus, painottuu valinta taloudellisella moottorilla varustettuihin katumaastureihin ja uskon Volvon osallistuvan siihen valintatilanteeseen.



    Mutta ei pidä erehtyä kuvittelemaan valittuja kriteerejä universaaliksi paremmuuden mitaksi.



    Ajattelija2013:

    Siis kukaan ei voi tarvita tilavaa ja huipputurvallista 7 paikkaista autoa? Ja kukaan ei voi tarvita tällaisessa autossa myös jonkinlaisia maasto-ominaisuuksia.
    ...
    Kuten olemme huomanneet, myös "eko-auto" on nykyään todellinen egon ja imagon pönkittäjä. Volvon 400 hv hybridi vastaa erinomaisesti tähän tarpeeseen.


    Jo nykyisen XC90:n vahva meriitti on todellinen 7-paikkaisuus. Monesta takapenkistä olen valittanut, mutta kunhan kolmannelle penkkiriville onnistuu kapuamaan, istuu XC:n taaimmaisella penkillä aikuinenkin ainakin yhtä mukavasti kuin monen mukamas ison henkilöauton. XC:ssa on todellisuudessakin 7 paikkaa, eikä 4 + jotain.



    Mutta eko-auto tässä yhteydessä on pelkkää mielikuvaa. Todellinen peruste on tilat, jotka saadakseen joutuu hyväksymään nelikkonakin suuren kulutuksen. Kiva juttu, ettei kulutus kolminkertaistu normaaliin tilavaan henkilöautoon nähden. Mutta XC:n sijoitus kulutusvertailussa romahtaa heti kun vertailuun hyväksytään viiden hengen autoja. XC:n filosofia on, ettei V70 riitä.



    Mitä jos vain myönnettäisiin, että suuren tilan kuljettaminen on joissain tilanteissa mukavaa, mutta siitä joutuu maksamaan, joko enemmän tai vielä enemmän.



    Ajattelija2013:

    Voisin myös kuvitella, että XC90 on sen verran hyvin äänieristetty, että neloskoneen vinkunaa ei paljoa kuulu.


    Minulle nelosdieselin suurin puute ei ole nokilekan raksutus, eikä voiman puute, vaan värinät.



    Turboahtimilla saadaan nelikkoonkin voimaa mille tahansa käyntinopeudelle, mutta se on vaikea saada vetämään puhtaasti ja värinättä aivan alakierroksilla. Sitten kun käyntinopeutta on 1200 tai yli, on ainakin minulle aivan sama mitä konepellin alla on.



    Monisylinterinen moottori luo illuusion pehmeästä loputtomasta voimasta, mutta se maksaa. Turhat sylinterit maksavat, samoin kuin turha tila ja turha nelivetokin.



    Onneksi jokainen ostaja saa itse määritellä, mikä hänelle on turhaa.

      
  • Lukea näitä keskusteluja kun palstalla näkyy olevan muutama aasi jotka kinastelevat keskenään vieden turhaa tilaa itse asialta. Todella vastenmielistä vänkkäämistä ja provoilua. Hävetkää.

      
  • Minulle nelosdieselin suurin puute ei ole nokilekan raksutus, eikä voiman puute, vaan värinät.




    Eniten täällä kai on keskusteltu bensakasin korvaamisesta pienellä bensahybridillä, mikä minusta on varsin järkevää Volvon tapauksessa. Nelosdieseleistä itselläni ei olekaan juuri kokemusta.



      
  • Lopeta nyt Ajattelija2013 tuo loputon jankutus foorumissa. Aina päädytään samaan tilanteeseen kanssasi. Kyllä tuo uskontosi yhteen merkkin on kiistatta selväksi tullut.



    Oikeasti rauhoitu vähän ja mieti lähdetkö kaikesta aina kiistelemään..



    Hyvä esimerkki on mieletön vaahtoamisesi Pekigin 5m sähköautosta. Sitten Jorma L varmasti hyvällä paikallistietämyksellä torppaa vaahtoamisesi, kuinkas ollakkaan, sitten puhut enään suunnasta ja 2020 unohtuu. Älä nyt kuitenkaan kehittele omasta päästäsi kaikenlaista tänne.

      
  • Ajattelija2013:


    Mielenkiintoista, ottaen huomioon, että minulle on aikaisemmin valitettu myös Volvon kritisoimisesta. Voisiko asian kääntää niin, että sinä aloitat loputtoman nillittämisen, jos joku kehuu Volvoa? Tai mitäpä jos vain olisimme eri mieltä, yrittäisimme perustella kantamme ja keskustelemme aiheesta?

    Sinä et näytä kestävän sitä, että joku puhuu jotain hyvää Volvosta, tai joku perustellusti kritisoi mielipidettäsi. Kiukuttelet tässä ketjussa kuin pikkulapsi. Ketjuhan on muutoin ollut melko asiallisella tasolla. Harmi, sillä yleisesti ottaen olen pitänyt sinua varsin fiksuna keskustelijana.




    Kirjoitat tyypilliseen tapaasi pelkkää skeidaa taas. Mua ei yhtään haittaa se, että haluat ylistää Volvoa. Mitta on vain täynnä sitä ainaista valitusta vääristä mielipiteistä. Olet aina vihjailemassa kainkenlaista turhaa jos kirjotan Volvosta yhtään mitään muuta kuin ylistystä. Katso vaikka miten tämäkin keskustelu on kehittynyt.



    Jos kokeilen Volvoa ja en pidä jostain sen ajettavuudessa, niin hetihän se on mielestä todella outoa ja asenteellista. Tuo onnistuu, vaikka et liene itse kokeillut kyseistä autoa vielä näin vuosienkaan jälkeen. Jos kritisoin Volvon surkeata menestystä markkinoilla, niin sitä ei saa tehdä, vaikka numerot tukevat sanomaani. Ja nyt, kun sanoin ääneen sen, että, uuden XC90:n myyntiä rajoittaa luokassaan hyvin suositun moottorivaihtoehdon puute, niin eiköhän sieltä taas tule samaa vuodatusta ja vihjailua. Ai niin ja luonnollisesti sekin, jos satun sekoittamaan henkilöautoja ja rekkoja valmistavat Volvot, niin totta kai siinä kuuluu alkaa nillittämään samaa vanhaa laulua.



    Joku muukin ihmetteli juttuasi siitä valehtelusta. Korjasin väärinkäsityksesi kaksi kertaa, mutta edelleen käyt kuumana kuin hellankoukku. En missään vaiheessa väittänyt, että olet valehdellut, eivätkä ilmeisesti muutkaan niin ymmärtäneet. Jospa hieman rauhoittuisit ja yrittäisit keskustella aiheesta asiallisesti, vaikka olisimmekin asiasta eri mieltä.




    Itseäni kiinnosta keskustella niiden kirjoittajien kanssa, jota eivät asialliseen keskusteluun kykene. Tapasi alkaa muokkamaan kirjoituksiasi on sen verran idioottimaista, että se tappaa sen vähäisenkin motivaation keskustella kanssasi. Jos kirjoitan, että joku tekijä vähentää myyntiä, niin sinä et lue sitä noin vaan muutat jostakin käsittömästä syystä sen muotoon: NHB väittää ettei kukaan voi ikinä ostaa yhtään Volvoa. Näiden lapsellisuuksien oikominen ei enää tässä iässä jaksa kiinnostaa pätkääkään.


    Ja voit kyllä aivan vapaasti myös lopettaa keskustelun, jos niin haluat. Minä ajattelin vielä jatkaa, sillä en oikein vieläkään ymmärrä, millä logiikalla maasturit olisivat jokin ihme erillinen autoluokka, jossa downsizing ei olekaan järkevää, kun ratkaisu näyttää varsin hyväksyttävältä ja järkevältä jopa urheiluautojen luokassa. Vielä vähemmän ymmärrän sitä, että vuosia downsizingiä puolustellut nimimerkki onkin yhtäkkiä vakuuttunut, että homma ei voi toimia maastureiden saralla.




    Tuo ei yllätä yhtään, koska oivaltaminen ei nyt ole ennenkään varsinaisesti leimannut kirjoituksiasi.



    Kiitos ei. Kiinnostukseni ei riitä enää yhtään kertaa oikoa muokkaamiasi väitteitäni tai kuunnella valitusta siitä, kuinka Volvon puutteita tai ongelmia ei saa sanoa ääneen. Kinastele vaikka Jullesi kanssa, minua ei teidän kummankaan anti kiinnosta. Jopa tälläkin palstalla on pari kirjoirjoittajaa, joiden kirjoitukset ovat keskimäärin varsin fiksuja ja monien kirjoitukset ova asiallisia. Näiden kanssa. keskustelu etenee asialinjalla ja ajatuksien vaihto on antoisaa. Sinulle totean, että Volvo on parhautta - aina ja ikuisesti.

      
  • 740 GLE:


    Aivan. Paikasta toiseen liikkumiseksi tarvii "jonkun auton", mutta isoon katumaasturiin päädyttäessä on jo tehty sekä vaatimusten priorisointia että arvovalintoja. Sellaisetkin kriteerit löytyy, joihin isot katumaasturit vastaavat parhaiten. Jos lisävaatimuksena on taloudellisuus, painottuu valinta taloudellisella moottorilla varustettuihin katumaastureihin ja uskon Volvon osallistuvan siihen valintatilanteeseen.


    Täällä noita isoja katumaastureita on vähintään kertluokkaa tiheämmässä ja enemmän kuin Suomessa. Tuossa ne pääkatua pitkin suhailevat keskustan konttorista keskustan parempaan ravintolaan ja eliittialuella sijaitsevan asunnon pihaan. En edes muista milloin olisin nähnyt noiden kyydissä 7 henkeä. Tekkaiden mallien leveiden ja sileiden renkaiden tuhoamat maasto-ominaisuudetkaan eivät haittaa, koska siihen eliittikämppään johtaa hväkuntoinen tie.



    Jos noille isoille SUVeille lähtisi hakemaan jotain järkevää perustetta, niin kyllä sieltä varmasti jotain kohderyhmiä löytyy, joille tuo varsin tuntuva kompromissi tilojen, maasto-ominaisuuksien ja näyttävyyden välillä osuu hyvin tarpeisiin. Mutta kun käy niissä paikoissa, joita kalliita isoja SUVeja myydään enemmän, niin funktionaalinen ajatusmaailma unohtuu nopeasti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit