Pienet premiumautot

389 kommenttia
2456713
  • Ajattelija2013:



    Näistä on toki ennenkin puhuttu. Maahantuoja antaa mitä antaa, eikä siitä voida lehteä syyttää. Jos maahantuoja antaa auton sporttialustella ja matalaprofiilirenkailla, niin se ei ole lehden vika. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että jos autoissa on selkeästi erilaiset lisävarusteet, niin niitä ei pitäisi testissä huomioida ainakaan positiivisessa mielessä. Tämä pätee niin urheiluistuimiin, kuin webastoonkin. Onhan se nyt ihan älytöntä, että esimerkiksi BMW sai tässä tapauksessa täydet pisteet istuimesta, vaikka kyseessä on lisävaruste, jonka saisi muihinkin autoihin. Volvon etuna on aina ollut se, että penkki on erinomainen jo valmiiksi, eikä urheiluistuinta tarvitse ostaa. Esimerkiksi Audin vakiopenkki on taas lähes naurettava jakkara ja urheiluistuin on aivan ehdoton varuste.

    Toisaalta aivan yhtä naurettavaa on, jos talvitestissä jossain autossa on lisävarusteena ostettu webasto ja se saa tämän takia hyvät pisteet lämmityksestä. Kyllähän nyt mikä tahansa auto lämpeää, jos siihen webaston asentaa.


    Toisaalta BMW on hinnoiteltu niin kilpailukykyisesti, että se on halvin jopa noiden lisävarustejakkaroiden kanssa. Se on ihan olennainen pointti.



    Kaikki valmistajat eivät webastoa edes tarjoa ja niiden toiminnassa on eroja. Ainakin minulle kerottiin, ettei webastoa esimerkiksi Bemariin saa varustelistalta. Tuollaisesta on syytäkin rokottaa niitä valmistajia ja maahantuojia, jotka eivät pysty tai älyä talvitestiautoon asentaa. Joissakin autoissa se on taasen vakiovarusteena.

      
  • Experience ei näköjään pysty vastaamaan kysymykseen siitä miksi Volvo myy ja BMW ei. Lisäksi tämä aitosaksalainen kokovartalomulkku Experience kuvittelee, että pystyisi kirjoituksillaan vaikuttamaan autojen myyntiin. Hommais vaimon tai koiran niin saisi elämäänsä syvempää merkityssisältöä. Autohan on vähän huono seurustelukumppani. :smile:

      
  • Ajattelija2013:



    Ehkä testin kannalta huonoin homma on Volvon manuaalivaihteet, koska se on useimmille ostajilla ehdoton ei. Ja yleisestikin automaatin ja manuaalin vertailukin on jo vähän hankalaa, koska automaatin toiminta on aika oleellinen asia koko auton miellyttävyyden kannalta. No Volvoon ei saa automaattia tuon moottorin yhteyteen, joten lehteä ei voi tästäkään syyttää.




    Varsin huonoksi tuon homman tekee ainakin netissä mainittu lehden vaatimus n. 100 kW tehoisesta, automaattivaihteisesta autosta.



    Kuinkahan paljon kalliimpi tuo Volvo on automaattivaihteisena vs testin kallein auto?



    Itse ostaisin ulkonäköperusteilla Volvon tai Mersun, hinta vs testimenestys -perusteilla Bemarin, H. Hautalaa miellyttääkseni Lexuksen ja Urpilaisen/Tuomiojan projekteja rahoittaakseni kaikki viisi.

      
  • andertz:

    Experience ei näköjään pysty vastaamaan kysymykseen siitä miksi Volvo myy ja BMW ei.




    Experience:

    Näköjään tämä andertzi täällä taas kirjoittelee mitä sattuu. Pakkohan tähän on laittaa faktat:

    Suomessa BMW on tekemässä kaikkien aikojen myyntiennätystään. BMW:llä hurja kasvu myös maailmanlaajuisesti.
    http://auto.fi.msn.com/uutiset/bmwll%C3%A4-hurja-kasvu-my%C3%B6s-maailmanla ajuisesti

    BMW:n myynti on kasvanut tasaisesti Suomessa vuodesta 2010, jolloin sen markkinaosuus oli 2,9 prosenttia 3 157 myydyllä ajoneuvolla. Vuonna 2011 osuus nousi 3,3 prosenttiin ja viime vuonna 3,9 prosenttiin, kun BMW:n autoja myytiin 4 198 kappaletta. Tänä vuonna BMW:n autoja oli jo syyskuun loppuun mennessä myyty Suomessa 3 878 kappaletta, mikä vastaa 4,8 prosentin markkinaosuutta. Samaan aikaan ajoneuvojen kokonaismarkkina on laskenut 9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

    BMW myynti oli 1,380m vuonna 2011 ja 1,540m vuonna 2012 ja kasvaa siis edelleen.

    Volvo vastaavasti myi 449t. autoa v. 2011 ja 421t. autoa 2012. Eikä 2013 näytä paremmalta, myynti on pudonnut isoilla markkinoilla kuten US, UK, Saksa. Eikä Kiinan kotimarkkinatkaan vedä.




    Kaikille muille oli kyllä selvää, että Andertz puhui testin malleista.

      
  • Älä välitä noista vollukka imbesilleistä Experience. Olet ihan oikeassa. Mut nuo hinttivankkuripellet ei kestä palvonnan kohteenaan olevasta merkistään minkäänlaista kritiikkiä, vaan aina on nostettava esille vain joku yksittäinen muka vahvuus, kuten turvallisuus, ihan kun noissa hinaajien kasaamissa autojen irvikuvissa ei muka huonoja puolia olekkaan. Jos olet jostain asiasta näiden luusereiden kanssa eri mieltä, niin sinut leimataan jotenkin henkisesti häiriintyneeksi.



    Lisäksi jos esim .TM-testissä VAG tuotteet pärjää kiinanpommia paremmin, niin heti nämä samat vätykset on suu vaahdossa kailottamassa: väärin testattu tai VAG on TM:n suosiossa.



    Miten niin Volvo oli muka testissä paras maantieajossa, Audihan oli ykkönen, tyypilliseen VAG-tyyliin.

    Perinteiseen vollero tapaan v40 oli testin toiseksi hitain lyllertäjä, mut silti samat pisteet tehottomampien, mutta selvästi nopeampien saksalaisten kanssa. Samoin melusta volleron melkoista melua ei noteerattu millään tavalla.



    Syy miksi Saksalaiset ei enää tarjoa Webaston tyylisiä lisälämmittimiä tehtaan lisävarusteena on kyseisten laitteiden päästöt. Sakujen mielestä koko auton on täytettävä päästövaatimukset. Olihan esim. Mersussa ennen lisävarusteena lisälämmitin jo silloin kun Volvo kuskin ainoana lämmityslaitteena oli villasukat.

      
  • No lauraveen juttujen taso kyllä tiedetään. Jos se ei tuon kiroilun ja pärinän läpi loista, niin esimerkiksi se kirjoitus kertoo laurasta paljon, jossa lauravee ajeli sellaisella Volvon maasturilla, jota ei olekaan. Aluksi hän ajoi viimeviikolla, mutta sittemmin olikin ajanut vuosi sitten. Ei muistanut oliko automaatti vai manuaali ja niin edelleen. :lol:



    Ja itse en ole Volvomies. En ole koskaan Volvoa omistanut, enkä sellaista luultavasti tule lähiaikoina ostamaan. Itse ajan Audilla ja usein saan täällä kuulla, että olen parantumaton Audifani. Mutta ei, minä en ole minkään merkin fani, enkä inhoa mitään merkkiä, vaan löydän joka merkistä hyviä ja huonoja puolia. Experiencen kirjoitukset ja jatkuva Volvon mollaus on vain niin typerää, että siihen pitää välillä puuttua. Et ole Experience vieläkään vastannut, miksi et hauku Mersua, vaikka se sai selvästi huonommat pisteet kuin Volvo?



    Testissä muuten kaikkia autoja sanotaan hiljaisiksi, vaikka Volvo olikin meluisin.



    Ja edelleen Experience, jokainen sinua lukuunottamatta ymmärsi, että puhutaan testin mallien myynnistä Suomessa.



    Volvon mallisto on toki suurelta osin vanhentunut, mutta V40 on erinomainen tuote. S/V60 mallitkin ovat vielä varsin kilpailukykyisiä ainakin tiettyjen vaihtoehtojen osalta.

      
  • 235+255:

    Premium:
    Oliko testin BMW F20 116iA:ssa Servotronic ja RFT vaiko ei-RFT renkaat?

    Ei näytä olevan servotronicia listalla. Eikä mitään mainintaa renkaistakaan, mutta en tiedä mitkä ne silloin on. Kolleega tuossa vieressä sanoo että "ei mainintaa = RFT".




    Listassasi, mistä muuten olet sen saanut, puuttuvat:



    Koodi Z58 (normaalirenkaat ja BMW Mobilty System-renkaanpaikkaussarja) sekä 216 Servotronic.



    Eli lienet oikeassa.



      
  • lauravee:


    Syy miksi Saksalaiset ei enää tarjoa Webaston tyylisiä lisälämmittimiä tehtaan lisävarusteena on kyseisten laitteiden päästöt. Sakujen mielestä koko auton on täytettävä päästövaatimukset. Olihan esim. Mersussa ennen lisävarusteena lisälämmitin jo silloin kun Volvo kuskin ainoana lämmityslaitteena oli villasukat.




    Ei pidä yleistää. Esimerkiksi ylivoimaisesti suosituimman saksalaisen varustelistalta löytyy tällainen:

    Polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Kauko-ohjain ja ajastin.
    Ei TSI MultiFuel, TDI BLUEMOTION tai GTI Performance
    Trendline, Comfortline, Highline, GTI, GTD



      
  • Tuulilasi näytti myös testanneen osan näistä kulkineista omassa lehdessään. Jos nyt sitten näille testitoitottajille keskiarvo lasketaan niin Audi on vahvoilla. Tuulilasissa Bemari ja Volvo jäi kolmanneksi.



    Autot dieseleitä, rengaskokoja/alustan eroja en alkanut tutkimaan.



    Eli mikä ilmeistä: autojen erot ovat todella pienet ja oma mieltymys ratkaisee. Bmw: n noista valitsisin jos se ei olisi omaan silmään niin ruma. Eli Audi tuosta porukasta.



    Niin.Tuulilasin testissä ainoa suurempi moite Audissa kohdistui sisämeluun : )

      
  • BMW 1-sarja ja A3 on molemmat muotoilultaan niin rumia ja mitäänsanomattomia, että en valitsisi kumpaakaan niistä missään tapauksessa. V40 ja M-B A-sarja ovat kumpikin tyylikkäitä ja valinta tapahtuisi niistä. Siis teoreettisesti, koska tämän luokan pikkuautoa en oikeasti valitsisi.



    Moisilla piste-eroilla mitä TM testissä oli, ei ole käytännössä juuri mitään merkitystä. Vakio Volvo-provokaattori Experience sai taas vettä myllyynsä, kun Volvo oli vasta kolmas ja jossain testin sivulauseessa on mainittu sen olevan testijoukosta meluisin. Hieman tuota ihmettelen, koska jokaisessa koeajossa on nimenomaan kehuttu V40 hiljaisuutta. Tuollaiset parin dB erot voi johtua jo pelkästään rengasvalinnoista tuossa autoluokassa.



    Hyvin tuota V40 myydään Suomessa, koska syyskuun rekisteröinneissä se oli 5. myydyin auto. Kärkijoukko ennen V40 oli 1. Octavia, 2. Qashqai, 3. Golf, 4.Auris.

    Toinen asia on sitten, että mitä ihmeen väliä sillä on paljonko jotain autoa myydään ja onko se joku hyvyyden mittari? Nissan Qashqai on esim. ollut välillä jopa Suomen myydyin automalli ja ominaisuuksia ei kovin paljon voi kehua, mutta suomalainen ostaa kun se on halpa ja käytännöllinen ja saa istua vähän muita korkeammalla. Tuolla suosituin on paras periaatteella kai paskankin on pakko olla hyvää, koska miljoonat kärpäset siitä tykkää.



    http://www.aut.fi/files/580/Ensirekisteroinnit_syyskuu_2013.pdf

      
  • Eli jokaista myytyä V40-yksilöä vasten BMW myy 3-kertaisen määrän 1-sarjaa.




    Mutta ei myy Suomessa! Ketä kiinnostaa ulkomaanmyynti??? Suomessa tässä tietääkseni asutaan!?! Itseänikin kiinnostaa miksei Experience moiti Mersua mitenkään, vaikka kokonaisuus oli selvästi Volvoa heikompi? Aika heikkoa kun merkki on kuitenkin tunnettu lauseestaan " The best or nothing!". Hieman on kyllä nyt saksalaispalvontaa näköpiirissä...

      
  • Ihan mielenkiintoinen testi. Tosin erot (taas) jäivät aika pieniksi niin kyllähän noista hyvän auton varmaan saa mistä vain. Omien mieltymysten mukaan.



    Experiencen volvokateus on kyllä huvittavaa. Ei kestä että Volvo tekee hyviä autoja ja pesee bemariakian aina silloin tällöin.



    Esim meillä on perheessä XC60 ja 530xd ja vaimo ei suostu bemarilla edes ajamaan kun on "niin paska". Minusta taas bemu on parempi. Niin se menee kun arvostaa eri asioita.

      
  • Mulkero Experience leikkii jotakin autoasiantuntijaa. Vastaa nyt pösilö kysymykseen siitä miksi katsot piste-eron BMW - Volvo olevan tärkeämpi kuin piste-ero Volvo - Mercedes, vaikka jälkimmäinen ero on numeerisesti suurempi.



      
  • NHB:

    Ajattelija2013:


    Näistä on toki ennenkin puhuttu. Maahantuoja antaa mitä antaa, eikä siitä voida lehteä syyttää. Jos maahantuoja antaa auton sporttialustella ja matalaprofiilirenkailla, niin se ei ole lehden vika. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että jos autoissa on selkeästi erilaiset lisävarusteet, niin niitä ei pitäisi testissä huomioida ainakaan positiivisessa mielessä. Tämä pätee niin urheiluistuimiin, kuin webastoonkin. Onhan se nyt ihan älytöntä, että esimerkiksi BMW sai tässä tapauksessa täydet pisteet istuimesta, vaikka kyseessä on lisävaruste, jonka saisi muihinkin autoihin. Volvon etuna on aina ollut se, että penkki on erinomainen jo valmiiksi, eikä urheiluistuinta tarvitse ostaa. Esimerkiksi Audin vakiopenkki on taas lähes naurettava jakkara ja urheiluistuin on aivan ehdoton varuste.

    Toisaalta aivan yhtä naurettavaa on, jos talvitestissä jossain autossa on lisävarusteena ostettu webasto ja se saa tämän takia hyvät pisteet lämmityksestä. Kyllähän nyt mikä tahansa auto lämpeää, jos siihen webaston asentaa.

    Toisaalta BMW on hinnoiteltu niin kilpailukykyisesti, että se on halvin jopa noiden lisävarustejakkaroiden kanssa. Se on ihan olennainen pointti.

    Kaikki valmistajat eivät webastoa edes tarjoa ja niiden toiminnassa on eroja. Ainakin minulle kerottiin, ettei webastoa esimerkiksi Bemariin saa varustelistalta. Tuollaisesta on syytäkin rokottaa niitä valmistajia ja maahantuojia, jotka eivät pysty tai älyä talvitestiautoon asentaa. Joissakin autoissa se on taasen vakiovarusteena.




    Ainakin 5-sarjalaiseen saisi "webaston" ilmeisesti koodilla 536, mutta taitaa olla sellainen versio jälelen joka lämmittää vain ohjaamon eikä moottoria ollenkaan ja tuollaisia versiota monet saksalaimerkit ovat tarjonneet, jolla ei oikein ainakaan itselleni olisi käyttöä.

    (Noin ainakin toverin mukaan joka sai hiukan aikaa sitten uuden 520d ts autoksi)



    Mielenkiintoisesti muutamalta nimimerkiltä tulee vain postauksia volvoa sivuaviin juttuihin...



      
  • Tuo "webasto vain ohjaamoon" juttu on aivan käsittämätön. Sama koskee säteilylämmittimiä millä ei tee juuri mitään. Perheen Volvossa on webasto joka aivan timanttia, mutta bemariin tuota ei saanut eikä säteilylämmittimellä tee mitään (kovilla pakkasilla 4h ja silloin pieni ero käynnistyksen vaikeroinnissa).



    Paras webasto olisi kuitenkin mielestäni sellainen joka lämmittäisi VAIN moottorin, ei ohjaamoa. Nyt esim ison lumisateen jälkeen autoa ei saa lämpimäksi ilman ohjaamoa, ja kovalla pakkasella lasit on veden ja lumen sekaisessa mössössä jos webasto on päällä. Ainakaan volvossa tätä ei saa ohjelmallisesti aikaan, muista merkeistä en tiedä.



    Kuka tietää miksi useisiin autoihin ei tuota webasto ja/tai lohkolämmitintä saa?

      
  • Ainakin joillain merkeillä selitys Webaston puutteeseen on niiden aiheuttamat päästöt. Lohkista ei voi yleensä asentaa jos ryhmä on alumiinia.

      
  • finman:

    Mielenkiintoisesti muutamalta nimimerkiltä tulee vain postauksia volvoa sivuaviin juttuihin...


    Ehkä en ole ainoa vannoutunut Volvomies, jota Volvon luopuminen omista arvoistaan harmittaa?



    Kaupallisesti se tosin näyttäisi ollen Volvolta hyvä veto, koska muutaman merkkiä vaihtavan vanhan jäärän tilalle on tullut uusia asiakkaita.

      
  • Ei taida löytyy sakemanni-autoa joka päihittäis 1967 Volvo Amazon Vöcksin.



    http://m.youtube.com/watch?v=qRoODLZ2WQY

      
  • Bugracer:

    Tuo "webasto vain ohjaamoon" juttu on aivan käsittämätön. Sama koskee säteilylämmittimiä millä ei tee juuri mitään. Perheen Volvossa on webasto joka aivan timanttia, mutta bemariin tuota ei saanut eikä säteilylämmittimellä tee mitään (kovilla pakkasilla 4h ja silloin pieni ero käynnistyksen vaikeroinnissa).

    Paras webasto olisi kuitenkin mielestäni sellainen joka lämmittäisi VAIN moottorin, ei ohjaamoa. Nyt esim ison lumisateen jälkeen autoa ei saa lämpimäksi ilman ohjaamoa, ja kovalla pakkasella lasit on veden ja lumen sekaisessa mössössä jos webasto on päällä. Ainakaan volvossa tätä ei saa ohjelmallisesti aikaan, muista merkeistä en tiedä.

    Kuka tietää miksi useisiin autoihin ei tuota webasto ja/tai lohkolämmitintä saa?




    tietoa ei ole, mutta bemussa moottori lämpiää kovilla pakkasilla todella nopsaan, -30C --> +20c noin minuutissa, eikä nykyään taida olla käynnistysvaikeuksia kun tietsikka osaa annostella polttoaineet optimaalisesti ja erityisesti start-stop järjestelmän autoissa startti on aika tuhti. varmaan katsovat että aika turha lämmittää moottoria erikseen. tuossahan on noin 2kW vastus ja egr-päästää kuumia pakokaasuja (vastukselle energia tulee laturilta, joka nostaa kuormituksen kovaksi eli pakokaasut kuumiksi) lämmönvaihtimeen joka siirtää lämmön moottorin jäähdytysnesteeseen.



    ohjaamon lämmittämiseen ja ikkunoiden sulattamiseen taas menee aikaa ja puhaltimet meluaa.

      
  • Bugracer:

    ... eikä säteilylämmittimellä tee mitään (kovilla pakkasilla 4h ja silloin pieni ero käynnistyksen vaikeroinnissa).


    Mulla kyllä Defan "säteilijä" eli lätkä lämmittää autoa ihan oikeasti. Kovilla pakkasilla lämmitän mieluiten sen 3h vähintään. Pikkupakkasilla 2h lämmityksen näkee jo lämpömittarista heti kun auton käynnistää ja ~2 km ajo riittää että lämpömittari nousee pois siniseltä alueelta. Ajotietokoneen kautta olen useinkin katsellut että kovilla pakkasilla jäähdytysneste on noin 20 astetta ulkoilmaa lämpimämpää ennen kuin käynnistän auton.



    Jos käynnistys on vaikerointia on autossa jotain muuta vikaa kuin lämmityksen puute.

      
  • 235+255:

    Mulla kyllä Defan "säteilijä" eli lätkä lämmittää autoa ihan oikeasti..




    Samaa mieltä säteilylämmittimen hyödystä, itse olen katsonut ajotietokoneen näytöltä polttoaineen kulutusta ja jos lämmitin on ollut pari tuntia päällä niin ekan kilsan kulutus on ollut lähes 3 l/100km pienempi kuin kylmänä käynnistetyn ja tuollainen 20-30 astetta on se ero minkä säteilylämmitin pystyy lämmittämään moottoria, onhan se johdon tökkääminen seinään parempi kuin ei mitään ja saa lämmitettyä samalla vaivalla myös sisätilat.

      
  • Öljypohjan säteilylämmitin lämmittää nopeasti öljyn, mutta itse moottoria säteilijä lämmittää vain vähän. Muut lämittimet lämmittävät taasen nopeasti moottorin ja nesteen, mutta ovat huonoja lämmittämään öljyä. Jos haluaa, että öljy, moottori ja neste tulevat esilämmitetyksi, niin siihen tarvitaan enemmän kuin yksi lämmitin.

      
  • NHB:

    Öljypohjan säteilylämmitin lämmittää nopeasti öljyn, mutta itse moottoria säteilijä lämmittää vain vähän. Muut lämittimet lämmittävät taasen nopeasti moottorin ja nesteen, mutta ovat huonoja lämmittämään öljyä. Jos haluaa, että öljy, moottori ja neste tulevat esilämmitetyksi, niin siihen tarvitaan enemmän kuin yksi lämmitin.


    Tätä samaa kirjoitteli myös Tuulilasin Ketonen tuossa taannoin ja silloinkin vähän ihmettelin että mikä ongelma tässä sitten on. Eli kun lähtee ajoon niin moottori kuitenkin kokonaisuutena lämpenee huomattavasti nopeammin säteilylämmittimellä esilämmitettynä kuin ilman sitä. Minusta se on ihan hyvä juttu, vaikkei jäähdytysneste olisikaan ajoon lähtiessä yhtä lämmintä kuin perinteisellä lohkolämmittimellä. Plussan puolella se jäähdytysneste kuitenkin yleensä on.

      
  • Experience:


    Et siis ymmärtänyt tätä aikaisempaa kommenttia:

    BMW 1-sarjaa myytiin 226.829 kpl vuonna 2012. Volvon omien tilastojen mukaan V40 myy keskimäärin n. 6000 kpl/kk, eli siitä saadaan 72.000 kpl/v.

    Eli jokaista myytyä V40-yksilöä vasten BMW myy 3-kertaisen määrän 1-sarjaa.




    Tosiasia on varmaan se, että tuota pikku-Bemaria ei Suomessa tulla paljon myymään niin kauan kuin se on takavetoinen. Pieni auto ja takaveto ei ole monia houkutteleva yhdistelmä.

      
  • 235+255:

    Bugracer:
    ... eikä säteilylämmittimellä tee mitään (kovilla pakkasilla 4h ja silloin pieni ero käynnistyksen vaikeroinnissa).

    Mulla kyllä Defan "säteilijä" eli lätkä lämmittää autoa ihan oikeasti. Kovilla pakkasilla lämmitän mieluiten sen 3h vähintään. Pikkupakkasilla 2h lämmityksen näkee jo lämpömittarista heti kun auton käynnistää ja ~2 km ajo riittää että lämpömittari nousee pois siniseltä alueelta. Ajotietokoneen kautta olen useinkin katsellut että kovilla pakkasilla jäähdytysneste on noin 20 astetta ulkoilmaa lämpimämpää ennen kuin käynnistän auton.

    Jos käynnistys on vaikerointia on autossa jotain muuta vikaa kuin lämmityksen puute.




    Ainakaan omalla bemulla ei ole ollut käynnistysvaikeuksia, mutta vaikerointia (sääliksi käy moottoria äänestä päätellen) kyllä. Tämä kovilla pakkasilla vaikka säteilylämmitin olisi ollut päällä.



    Kyllä eron huomaa ilman defaa tai sen kanssa, mutta ei sitä voi verrata webastoon joka lämmittää konetta, tai edes kunnon lohkolämppäriin. Webastolla on kuin palmun alta käynnistäisi.



    Pitääpä huvin vuoksi katsoa joskus nuo piilovalikon lämmöt.



      
  • AkiK:

    Experience:

    Et siis ymmärtänyt tätä aikaisempaa kommenttia:

    BMW 1-sarjaa myytiin 226.829 kpl vuonna 2012. Volvon omien tilastojen mukaan V40 myy keskimäärin n. 6000 kpl/kk, eli siitä saadaan 72.000 kpl/v.

    Eli jokaista myytyä V40-yksilöä vasten BMW myy 3-kertaisen määrän 1-sarjaa.


    Tosiasia on varmaan se, että tuota pikku-Bemaria ei Suomessa tulla paljon myymään niin kauan kuin se on takavetoinen. Pieni auto ja takaveto ei ole monia houkutteleva yhdistelmä.




    1-sarjaa saa nelivetoisena, V40:stä vasta Quashquai-tyyppisen kalliimman Cross Countryn saa joillain versioilla nelivedolla...

      
  • Experience, kaikkia noita taitaa saada nelivedolla, mutta hinnat kyllä nousevat sitten aivan eri tasolle. Ykkössarjaa ei saa tuolla moottorilla nelivetoisena, eli siinä mielessä tuo 500 euron hintalisä ei ihan pidä paikkansa.



    Suomen myynti on tottakai pieru saharassa, mutta Suomesta täällä nyt puhutaan. Volvon yhtenä vahvuutena ovat nimenomaan talviominaisuudet.



    Et ole Experience vieläkään vastannut, miksi jauhat vain Volvosta, vaikka Volvo pieksi Mersun mennen tullen. Eikö kannattaisi siis haukkua Mersua?

      
  • Mersun A-sarjan melu-arvosana oli 8 niinkuin Volvollakin. Valojen osalta arvosana oli Volvoa heikompi. Ulkonäkö autossa on hyvä.



    Kovin paljon eivät nuo melu-jutskat ole haitanneet Volvon testimenestyksiä ulkomailla, Car Advice on luokitellut V40-auton ja SUV-puolella V40 Cross Countryn neljän tähden autoiksi kun taas BMW X1 on luokiteltu 3,5 tähden autoksi ja Audi Q3 vain 3 tähden autoksi. Cross Country, X1 ja Q3 ovat olevinaan jonkin sortin suveja. BMW X1 - mallia näkee tosin paljon Suomessa.



    http://www.caradvice.com.au/177838/volvo-v40-review/



    A-sarja on lehden testeissä pärjännyt hyvin, kolme mallia ollut neljän pisteen auto ja yksi malli 3.5 pisteen auto.



    Saksalaisia testejä en ole ruvennut etsimään koska Saksassa joka seitsemäs ihminen saa elantonsa autoteollisuudesta ja siellä ovat kaikki sakemanni-autot sitä kuuluisaa "huippua".

      
  • Niin, tuskin se meluisuuden ero Mersuun niin valtava oli, kun saivat melusta samat pisteet. Mersu sitten hävisi muilla osa-alueilla selvemmin. Kuka millaisenkin auton sitten haluaa, riippuu käyttötarkoituksesta.



    Mutta on se vain huvittavaa, että sinä et löydä mistään muusta autosta koskaan mitään kritisoitavaa, kuin Volvosta. Mistä tällainen patoutuma? Miksi et hauku Mersun valoja, tai muita Mersun huonoja ominaisuuksia? Jos Volvo olisi ollut huonoin jollain muulla osa-alueella kuin melussa, niin on aivan varmaa, että silloin olisit lässyttänyt tästä asiasta. Se syö jutuista hieman uskottavuutta, kun yksi henkilö ei kirjoita mistään muusta aiheesta mitään, mutta aina vain jankuttaa yhden merkin huonoutta. Onko tuo ohan normaalia?



    Andertz, Volvo on itse asiassa pärjännyt melkoyvin saksalaisissa testeissä. On välillä voittanut Mersun ja muistaakseni Bemarinkin. Näissä testeissä on muistaakseni ollut manuaalivaihteisia autoja, joten Bemari ei ole hyötynyt erinomaisesta automaattivaihteistaan. Tietysti Suomessa manuaalia tuskin paljon myydään, koska automaatti on Bemariin niin halpa ainakin tällä hetkellä. Näin ollen Suomessa ei olisi järkevää testata Bemaria manuaalina.

      
  • Volvo-trollin ja muidenkin asiasta kiinnostuneiden kannattaa ostaa uusi Tuulilasi, jossa on V40 kestotestin loppuraportti. Sanatarkasti en muista, mutta jotenkin näin todettiin: "miellyttävän hiljainen auto kokoluokassaan."



    Ja on siinä lehdessä farmaritestikin, jonka arvatenkin voitti Octavia, Mazda6 oli toinen ja Peugeot 508 oli kolmas.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit