Pienet premiumautot

389 kommenttia
178101213
  • Kuukeri:

    Ajattelija2013:
    Kuukeri, juuri tuollaisista luuloista se inho sikiää. Jungerilla meinaan oli Mazda ja Niinistöllä muistaakseni Volvo.


    Ups... No, oli miten oli, niin volvokuskeja haukutaan suunnilleen yhtä paljon. Ei ehkä juuri tällä palstalla, mutta muilla olen huomannut.

    Kaksi esimerkkiäni oli selvästi virheellisiä, mutta jos muistini ei nyt täysin petä, niin olen varma että voin tuoda esiin monia muita esimerkkejä jos niin halutaan.

    Ketä oikeasti yllätti, että tännekin linkitetyssä, IS:n sivuilta löytyvässä "kohusuojatie-videossa" mokaamiskierteen pääosassa komeili musta BMW?

    Mitä mersuihin tulee, niin vähissä ovat omat ja muidenkin havainnut niiden törttöilyistä. Erikoisinta on se, että mersu on edelleen suosittu taksiauto. Ehkä ihmiset osaavat yllättävän hyvin erottaa taksitörppöjen käyttäytymisen siviilimersuista.




    Kuten joku jo korjasi, niin Niinistöllä oli Focus.



    Varmasti esimerkkejä löytyy, mutta niin löytyy tavisautoistakin. Tämän päivän pahin kaahailijatörppö oli nainen punaisessa Nissanin tila-autossa (Tiida vai mikä Se on).



    Kyseisessä BMW videossa Bemarin pysäköijä on törppö, mutta yhtä törppöjä olivat ohi ajaneet taviskuskit. Törppöjä löytyy kyllä kaikista merkeistä.

      
  • Ajattelija2013:



    Kuten joku jo korjasi, niin Niinistöllä oli Focus.




    Kyllä. Siksi kirjoitinkin "oli miten oli".



    Ajattelija2013:

    Kyseisessä BMW videossa Bemarin pysäköijä on törppö, mutta yhtä törppöjä olivat ohi ajaneet taviskuskit. Törppöjä löytyy kyllä kaikista merkeistä.




    Löytyy toki. Mutta videon tilanteessa Iso Törppö oli Bemu, loput olivat apulaistörppöjä, sillä ilman Herra Isoa Törppöä nämä muutkaan eivät olisi törppöilleet.



    Kaava kyseisen bemun törppöydelle olisi:



    B x (A x n) = :wave:



    B = BMW, komponentti joka sisältää yhden törppöpisteen



    A = yksilöimätön normitörppö, joka kruisailee ohi pysähtymättä



    n = normitörppöjen lukumäärä ajanjaksona, jonka BMW viettää paraatipaikallaan





      
  • Hei taas kaikki premium-loversit!



    Tuolla on toisen otsikon alla tutun näköistä väittelyä menossa. Minä kun olen kuulemma ollut ainoa käsitettä ihmettelevä, mutta en ole lauseen lausetta sinne kirjoittanut ja ihan näyttää debatti käynnissä samaan tapaan. Siihen saatan palata myöhemmin. Täytyy ihan pikkuisen kelata parit vastaukset tänne ensin:



    Kuka kaipaa sitä premiumiutta sitten enää? Mitä ihmeellistä siinä sanassa on alkanut elää?



    NHB:

    Ihan käteviä nuo eri autoluokkia kuvaavat sanat ovat. Olisi vähän nihkeätä keskustella autoista, jos olisi vain henkilöauto ja pakettiauto tjms.




    Kuten varmaan jo kirjoittaessasi tiesit, niin enhän minä tuollaista ole ollut yksinkertaistamassa. Tai sitten sinä sotket omenat ja appelsiinit?



    Mites olisi ihan eri henkilöautojen vertailut keskenään: farkku vs. farkku, iso vastaan iso jne? Se se vasta olisikin kätevää ja avartavaa.



    Kohta sinä varmaan Ajattelijan tavoin ryntäät kertomaan, "ettei sinulla olisi mitään tuollaista vastaan ja olet sitä itsekin ehdottanut" tms.



    Jos sitten mietit nenääsi pidemmälle, niin sitten voidaan tosiaan sanoa, ettei tuollaista sinun kaipaamaasi "kätevyttää" kuvitellusti tarkoittavaa käsitettä kuin premium tarvita, vai mitä?



    NHB:

    Mutta tässä premiumtermin suhteen minun ja sinun ostokyky ei ole olennainen asia. Markkinat määrittelevät sen hintaluokan, mikä on premiumia ja mikä ei.




    Joku kertoi ihan tosissaan, että se on saksalaisten keksimä termi rakentaa autoja, muistatko?



    Kerrotko miten se hintaluokka määritellään? Mistä alkaen puhutaan sitten, kun markkina on jotakin määritellyt? Jollakin kertoimellako lasketaan? Mistä vertailuluvusta?



    Eikö (esimerkinomaisesti) 30t€, 50t€, 70€ ole ihan sama summa termillä premium, tai ilman varustettuna?



    NHB:

    Perusmalli ei ole mukana tämän sanan määrittelyissä. Tämä on todella yksinkertainen asia, mutta jostain syystä haluat intää vastaan ja ymmärtää kaiken omalla tavallasi.




    No onhan sen oltava sinun mielestäsi mukana! Ethän sinä muuten väittäisi, että kunhan on jonkun merkkinen auto, niin se on sitten sinun mielestäsi premium.



    Sinulle tuntuu olevan tärkeää korostaa, että "olen yksin". Mitäs väliä sillä muuten on mielipidepalstalla, häh?



    NHB:

    Minulle tuo ei ole tärkeätä, mutta sinä olet täällä niputtanut premiumpellet johonkin ryhmään. Monikko tulee siitä.




    En minä ole niputtanut muita kuin niitä premiumpelleiksi, jotka menevät markkinapellen liekanarussa yhden hiivatin termin perässä. Jos sinusta tuntuu, että olen osunut sinun osalta oikeaan ja päädyit siksi samaan nippuun, niin sitten minä olen osunut oikeaan.

      
  • MMS:

    Ihmetystä herättää se, että "kumppani" hyväksyy premi-käsitteen muissa yhteyksissä, mutta autoissa ei.




    MMS hyvä, sinä et sitten osu koskaan oikeaan noissa arvioissasi.



    Minä ihmettelen sen sanan käyttöä ihan muissakin yhteyksissä, mutta täällä nyt vain keskustellaan pääsääntöisesti autoista.

    Ollaan kyllä aiempina vuosina liipattu niitä muitakin tuoteryhmiä aiheesta premium kirjoiteltaessa. En tämän enempää viitsi palata niihin, sinun varmaan kannattaa kelata nekin.



      
  • Kumppani:

    MMS:
    Ihmetystä herättää se, että "kumppani" hyväksyy premi-käsitteen muissa yhteyksissä, mutta autoissa ei.


    MMS hyvä, sinä et sitten osu koskaan oikeaan noissa arvioissasi.

    Minä ihmettelen sen sanan käyttöä ihan muissakin yhteyksissä, mutta täällä nyt vain keskustellaan pääsääntöisesti autoista.
    Ollaan kyllä aiempina vuosina liipattu niitä muitakin tuoteryhmiä aiheesta premium kirjoiteltaessa. En tämän enempää viitsi palata niihin, sinun varmaan kannattaa kelata nekin.




    Minä olen sitä mieltä, että jos joku kiistää koko premium-käsitteen kaikissa yhteyksissä, niin silloin asiasta on aivan turhaa vääntää täällä. Silloin asiasta kannattaa keskustella vaikka jossain kielipalstalla. Miksi kansainvälisesti käytetään sanaa, jolle ei kuulemma ole mitään merkitystä tai käyttöä. Aloita vaikka keskustelu jonkun Suomen kielen sanastoon perehtyneen tutkijan kanssa.

      
  • Ajattelija2013:

    Niin, kuka muu kiistää sanan premium -käsitteen? Se, että IS:n sivuilla jotkut ovat hieman erimielisiä siitä, mikä automerkki on premiumia, ei tarkoita sitä, että premiumia ei olisi.




    Se on niin jännä, kun et vieläkään erota käsitettä ja sisältöä toisistaan. Onhan se sana olemassa (= käsite ), mutta kun siinä on minusta vaan niin paljon markkinapellen touhua mukana (=sisältö ), niin saanhan minä olla sitten eri mieltä asiasta.



    Ajattelija2013:

    Miten voi olla olemassa sana ja sanalle käsite, mutta minkäänlaista sisältöä käsitteelle ei sitten olekaan olemassa? Eihän tuossa ole mitään järkeä.




    Ei ole ei. Mutta enhän minä niin kirjoittanutkaan. Olisitko hyvä ja lukisit uudestaan mitä kirjoitin?



    Minä istun työpaikalla henkilön vieressä, jolla jo 4. Skoda Octavia menossa. Mitä se sinusta edustaa, jos ei merkkiuskollisuutta esim?



    Ajattelija2013:

    Oletko yleisestikin sitä mieltä, että yhden esimerkin perusteella voidaan vetää johtopäätöksiä kokonaisuuksista? Todella "tieteellistä" ajattelua. Minä tunnen lottovoittajan, lottoaminen siis kannattaa! Hienoa päättelyä kumppani!




    Olet varmaan kuullut aiemminkin, että monenkin merkin omistajiin kuuluu merkkiuskollisia, eikä sillä ole tekemistä sen kanssa, onko auto sinun mielestäsi premium, tai sitten ei. En minä sen ihmeempää tarkoittanut. Löydän lisää esimerkkejä tuttavapiiristä: yksi on ostanut jo niin monta uutta Mondeota, etten pysy laskuissa, toinen ostaa pelkkää Citikkaa, kolmas on vannoutunut Volkkarin ostaja jne. Minä en laske muuten itseäni merkkiuskolliseksi, jos kiinnostaa.



    Ajattelija2013:

    Oliko tämä se lista, josta poistettiin yritysautot? En vain oikein ymmärtänyt, miksi yritysautot pitäisi poistaa joltain listalta, jossa tutkitaan merkkiuskollisuutta. Tuttuni on ostanut firman piikkiin neljä Bemaria peräkkäin, eikö hän siis ole merkkiuskollinen?




    Ei sinun tarvitse ymmärtää mitään muuta noista listoista kuin se, että niitä on vähän joka lähtöön mitä tulee järjestyksiin ja sijoituksiin, puhumattakaan

    sitten miten niitä itse kukin osaa ja haluaa tulkita. Tilasto on vain tilasto.



    Ajattelija2013:

    Ensinnäkin olet sanonut, että premiumautolla ajavat ovat premiumpellejä, joita markkinapellet ovat vedättäneet.




    En ole muuten sanonut! Minä olen sanonut, että on olemassa premiumpellejä, jotka menevät markkinapellen tahdissa kauppaan ostamaan autoja. Ne ovat niitä, jotka pitävät käsitteen premiumin yhdistämistä autojen suhteen jotenkin ylimaallisena tms. hassun hauskaa ja sitä pitää vielä oikein korostaa sanalla

    premium.



    Sinähän olen toistanut, ettet ole miettinyt ostavasi premiumia, vaan auton josta olet pitänyt, sopii käyttötarkoitukseesi ja johon sinulla vielä varaakin. Jätitkö jotakin mainitsematta, jos samaistut noihin premiumpelleihin, jotka on markkinapellen vietävissä?



    Ajattelija2013:

    Ja kuten NHB totesi, et näemmä vieläkään ymmärrä, mitä premium ja premiumin hinta tarkoittavat. Premium on kalliimpi, kuin karkeasti sanottuna teknisesti vastaava kilpailija, jos sellaista teknisesti vastaavaa "normi" kilpailijaa aina edes löytyy. Näihin ominaisuuksiin lasken auton koon, tehon, vetotavan, eli tällaiset selkeästi mitattavissa olevat asiat.




    - miten niin ei löytyisi teknisesti vastaavaa, mistä tekniikasta puhut?

    - miten niin lasket koon merkitseväksi? Eikö siis pieni Bemu tai Mersu esimerkiksi siis ole premiumia sinusta?

    - Miten niin tehon? Mistä se alkaa olla premium-luokassa sinun käsityksesi mukaan? 100hv, 150hv?

    - Onko jossakin määritelty, että jossakin premiumiksi luokiteltavassa autossa on oltava joku vetotapa?



    Ajattelija2013:

    Skoda Octavia RS on ominaisuuksiinsa nähden yksi markkinoiden halvimpia autoja. Se siis tuskin on premiumia määritelmän mukaan.




    Minusta se on vain kallis. Ja koska hinta määräsi, niin eikös sen sitten yksiselitteisesti ole premiumia. Ja siihen saa nahkajakkaratkin. Niistä saa sellaisia hienoja kuvia, joita täällä esitellään ”luxuksena”, hah!



    Ajattelija2013:

    Premiumissa on kuitenkin muutamia enemmän tai vähemmän hankalasti mitattavissa olevia asioita, joita ei useimmiten saa edes rahalla siihen halvempaan kilpailijaan. Tällaisia ominaisuuksia voivat olla esimerkiksi melutaso, paremmat materiaalit ja parempi toteutus sisustuksessa, jollain tavalla parempi ajettavuus, monipuolisemmat mahdollisuudet varustella auto, yleinen laatuvaikutelma ja niin edelleen. Jokaiselle valmistajalle sattuu toki kömmähdyksiä suunnittelussa




    Eikös tuollaiset voisi oikeasti jättää vain sille tasolle, että autoon voi ostaa jotakin kalliimpaa, jotta ostaja tulee tyytyväisemmäksi. Kutsuttakoon sitä auton varusteluksi, jota voi tehdä ihan joka autoon. Toisilla on siihen varaa enemmän kuin toisilla, vaikka ostaisivat saman merkkisen autonkin – kävikö mielessä. Sinänsä se on ihan se ja sama.



    Ajattelija2013:

    premiumeissa tehdään myös tiettyjä ulospäin näkymättömiä asioita kalliimmalla ja paremmin kuin halvemmissa merkeissä. Tästä todisteena jo aikaisemmin mainitsemani seikka siitä, että Audi pärjää katsastus- ja jopa luotettavuustilastoissa paremmin kuin halvemmat sisarmerkit. Myös ruostesuojaus on ilmeisesti paremmin toteutettu. Myös muut premiumit pärjäävät tällaisissa tilastoissa hyvin….




    Jännä juttu, tuon toisen premium-aiheisen otsikon alla keskusteluissa Audin listalla oloa kiistetään ja puolustetaan. Samoin tehdään usein Lexukselle ja Volvolle jne. Ja huomaathan, että joku kirjoittavista nimimerkeistä on vankkumattomia premium-käsitteen puolustajiakin. Hassun hauskaa, sanon minä!



    Ajattelija2013:

    Sinä haluat määrittää autot sitten vain halpoihin ja kalliimpiin autoihin. Mikä ongelma siinä sitten on, että jos kaksi saman kokoluokan autoa ovat eri hintaiset, niin kalliimpaa kutsutaan mahdollisesti premiumiksi. Miksi tämä yksi varsin yleisesti käytetty sana saa sinut noin tolaltasi?




    Höpöhöpö tolaltani! Minä saan ihan rauhassa ihmetellä, miten vietävissä jotkut ovat ja tekevät autosta käsitteen varjolla ”elämää suurempaa”. Autot voivat olla ihan rauhassa halvempia ja kalliimpia, varustellumpia ja vähemmän varusteltavia. Ihan sama, oikeasti. Siksi minä ihmettelen myös sitäkin, että miksi sinunkin pitää vetää jotakin kateuskorttia esille, tai kuten MMS alkaa arvioida varallisuutta ostaa jotakin, ikään kuin hän tietäisi kenenkään meidän tuloja. Sellainen kertoo kuule kertoo tuon käsitteen piiloarvoista (NOT) enemmän kuin teidän yritykset todistaa, että ”se on vaan kalliimpi”. Niin minä sen vaan tulkkaan ja se on niin pelletouhua sitten siinä vaiheessa jo sekin osaltaan.





    Ajattelija2013:

    Minä olen sitä mieltä, että jos joku kiistää koko premium-käsitteen kaikissa yhteyksissä, niin silloin asiasta on aivan turhaa vääntää täällä. Silloin asiasta kannattaa keskustella vaikka jossain kielipalstalla. Miksi kansainvälisesti käytetään sanaa, jolle ei kuulemma ole mitään merkitystä tai käyttöä.




    Varmaan lukaisit tuolta tämän osion alusta tästä aiheesta. Palaa sinne, jos ei vielä(kään) mennyt jakeluun.



    miten se hintaluokka määritellään? Mistä alkaen puhutaan sitten, kun markkina on jotakin määritellyt? Jollakin kertoimellako lasketaan? Mistä vertailuluvusta? Eikö (esimerkinomaisesti) 30t€, 50t€, 70€ ole ihan sama summa termillä premium, tai ilman varustettuna?



    Ajattelija2013:

    Minusta tuo on selitetty jo moneen kertaan. Viimeksi minä selitin sitä siinä toisessa ketjussa. Hintaluokka ei tarkoita absoluuttista hintaa, vaan premium maksaa enemmän kuin teknisesti vastaava "tavismerkki".




    Audin hinnat ovat sitten tainneet pudota reilusti sen jälkeen, kun niitä viimeksi tarkastelin, sitäkö tarkoitit?



    Ajattelija2013:

    Et näemmä lainkaan ymmärtänyt mitä kirjoitin.




    Ei, vaan sinä et ymmärrä mistä minä kirjoitan



    Tästä eteenpäin jatkan ehtiessäni tuolla "onko audi kirjotettava isolla vai pienellä A:lla" - osioon. Siellä keskustelu premium-käsitteen sisällöstä on jatkunut ihan kutkuttavalla tavalla oikeastaan. :wave:

      

  • miten se hintaluokka määritellään? Mistä alkaen puhutaan sitten, kun markkina on jotakin määritellyt? Jollakin kertoimellako lasketaan? Mistä vertailuluvusta?

    Eikö (esimerkinomaisesti) 30t€, 50t€, 70€ ole ihan sama summa termillä premium, tai ilman varustettuna?




    Minusta tuo on selitetty jo moneen kertaan. Viimeksi minä selitin sitä siinä toisessa ketjussa. Hintaluokka ei tarkoita absoluuttista hintaa, vaan premium maksaa enemmän kuin teknisesti vastaava "tavismerkki".

      



  • -

    miten niin ei löytyisi teknisesti vastaavaa, mistä tekniikasta puhut?
    - miten niin lasket koon merkitseväksi? Eikö siis pieni Bemu tai Mersu esimerkiksi siis ole premiumia sinusta?
    - Miten niin tehon? Mistä se alkaa olla premium-luokassa sinun käsityksesi mukaan? 100hv, 150hv?
    - Onko jossakin määritelty, että jossakin premiumiksi




    Et näemmä lainkaan ymmärtänyt mitä kirjoitin.

      
  • Varmaan lukaisit tuolta tämän osion alusta tästä aiheesta. Palaa sinne, jos ei vielä(kään) mennyt jakeluun.


    Selitä nyt minulle, miten voi olla olemassa sana, jolle ei ole määritelmää tai käyttöä. Eihän sellaista sanaa voi olla olemassakaan.



    Voit toki kiistää kokonaan sanan Premium ja sen määritelmän, mutta sitten asiasta ei kannata keskustella täällä.

      
  • Ajattelija2013:

    Selitä nyt minulle, miten voi olla olemassa sana, jolle ei ole määritelmää tai käyttöä. Eihän sellaista sanaa voi olla olemassakaan.




    Selitä sinä, miksi tuolla toisen otsikonkin alla sitten voidaan keskustella sisällöstä, kuten siellä tehdään ja koskeeko se esim. Audia, vai ei.



    Ajattelija2013:

    Voit toki kiistää kokonaan sanan Premium ja sen määritelmän, mutta sitten asiasta ei kannata keskustella täällä.




    En ole yhtään ainoaa kertaa kiistänyt sanan olemassaoloa (puhut taas paskaa).



    Sisällöstä voidaan esittää, että se on vain hintalisä tms. Mutta kun se ei siltä vaikuta pelkästään, todellakaan, niin silloin sen sisällön voin hyvinkin kyseenalaistaa.



    Ja nyt sitten sinne "Audi, vai audi" -palstalle siitä sinäkin! Siellä esitetään hemmetin hyvää argumentointia - aihe ON sama kuin täällä.



    :wave:

      
  • Hitto vie, lopeta nyt tämä jankkaaminen Ajattelija2013 vai A-utoilija, mikä mahdollisesti oot eri nimimerkeillä!!!

      
  • Sisällöstä voidaan esittää, että se on vain hintalisä tms. Mutta kun se ei siltä vaikuta pelkästään, todellakaan, niin silloin sen sisällön voin hyvinkin kyseenalaistaa.




    Selvästi kommenteistasi näkee, että et vieläkään ymmärrä, mitä tarkoitamme premiumin hinnalla. Edelleen jankutat, että RS Octavia on absoluuttisesti kallis. Mutta kun sillä ei ole mitään merkitystä! Tulee surastaan olo, että et edes lue mitä kirjoitamme. Kyse on siis hinnasta VERRATTUNA kooltaan, teknisesti ja varusteluiltaan vastaavaan autoon (jos sellainen löytyy). Tällöin premium on kalliimpi. Octaviaa voisi verrata esimerkiksi 328i Bemariin, joka varusteltaisiin Octavian kaltaiseksi. Tällöin Bemari maksaisi lonkalta heitettynä ainakin 55000 euroa. Jos taas ostat 335xd Bemarin, niin eihän sille edes löydy teknisesti vastaavaa kilpailijaa "tavallisista" merkeistä, eli hintoja ei voi enää verrata.



    Miksi premium sitten maksaa enemmän ja miksi siitä maksetaan enemmän kuin vastaavasta "taviksesta", johtuu asioista, joita ei voida suoraan mitata ja verrata. Näitä asioita on esimerkiksi ajotuntuma, sisustuksen laatuvaikutelma, materiaalit ja tyylikkyys. Se on sitten jokaisen oma asia, onko tällaisista asioista järkeä maksaa. Jos auto on vain käyttöesine, niin ei varmasti ole.



    Huomaa Kumppani, että jopa Herbert hyväksyi tämän määritelmän premiumille.



      
  • Ajattelija:
    Voit toki kiistää kokonaan sanan Premium ja sen määritelmän, mutta sitten asiasta ei kannata keskustella täällä.

    Kumppani:
    En ole yhtään ainoaa kertaa kiistänyt sanan olemassaoloa (puhut taas paskaa).




    Kerro meille sitten, mikä on premiumin määritelmä, kun sen olemassaolon myönnät. Ja kerro tämän jälkeen, miksi Hugo Bossin puku ei ole premiumia. Miksi ei ole olemassa mitään asiaa, joka sisältyy tuohon määritelmään? Ja miten voi olla sana ja määritelmä sanalle, mutta ei mitään asiaa, joka vastaisi määritelmää.

      
  • Heinzman:

    Hitto vie, lopeta nyt tämä jankkaaminen Ajattelija2013 vai A-utoilija, mikä mahdollisesti oot eri nimimerkeillä!!!




    Jos A-autoilija totesi, että sinä olet Experience, niin ei se tarkoita, että minä käyttäisin useita nimimerkkejä. Ilmeisesti todella olet Experience, mitä en olisi tiennyt ilman A-autoilijan huomiota. No se selittääkin paljon viimeaikaisia kommenttejasi.

      
  • Ajattelija2013:

    Heinzman:
    Hitto vie, lopeta nyt tämä jankkaaminen Ajattelija2013 vai A-utoilija, mikä mahdollisesti oot eri nimimerkeillä!!!


    Jos A-autoilija totesi, että sinä olet Experience, niin ei se tarkoita, että minä käyttäisin useita nimimerkkejä. Ilmeisesti todella olet Experience, mitä en olisi tiennyt ilman A-autoilijan huomiota. No se selittääkin paljon viimeaikaisia kommenttejasi.








    :smirk: :smirk: :smirk: Voin vakuttaa että Ajattelija käytttää vain yhtä nimimerkkiä :lol: :lol: :lol: :lol:

      
  • Ajattelija2013:



    - kumppani:
    miten niin ei löytyisi teknisesti vastaavaa, mistä tekniikasta puhut?
    - miten niin lasket koon merkitseväksi? Eikö siis pieni Bemu tai Mersu esimerkiksi siis ole premiumia sinusta?
    - Miten niin tehon? Mistä se alkaa olla premium-luokassa sinun käsityksesi mukaan? 100hv, 150hv?
    - Onko jossakin määritelty, että jossakin premiumiksi


    Et näemmä lainkaan ymmärtänyt mitä kirjoitin.




    Eiköhän viimeistään tuo yllä oleva kumppanin kommetti todista sen, että hän on haluton tai kyvytön ymmärtämään edes näitä kaikkein ilmeisimpiä asioita. Keskusteleminen hänen kanssa tästä aiheesta lienee totaalisen hyödytöntä, kun edelleen verrataan kiinalaista halpisbussia Aston Martin Cygnetiin.

      
  • Kumppani esittää joitain "piiloarvoja" mitä premin valinneet kokevat. Olis kiva kuulla mitä nämä arvot ovat. Kokeeko hän ne jollain lailla eriarvoistaviksi tai mikä on mahdollinen vastaus jos suoraan sellaista saa.Oma talous tietenkin vaikuttaa hankintoihin, mutta niinhän se on kaikessa muussakin. Eihän se valinta liikenteesä näy, kenties kuskin korvien välissä toisille myönteisinä toisille kielteisinä tuntemuksina.Jos premi-käsite joitain häiritsee, niin mielestäni se on peiliin katsomisen paikka, sieltä se todellinen syy näkyy...

      
  • Heinzman:

    Hitto vie, lopeta nyt tämä jankkaaminen Ajattelija2013 vai A-utoilija, mikä mahdollisesti oot eri nimimerkeillä!!!




    On täällä ennenkin hölmöjä kirjoitettu, mutta tämä kirjoitus menee ihan kärkipäähän.



    Mitä tähän premium-jankkaamiseen tulee, niin sekin toki alkaa jo saada koomisia piirteitä, mutta pitäisin Kumppanin tarkoituksellista provosointia siihen suurimpana syynä. Osa sitten provosoituu ja soppa on valmis ja ei tätä aihetta enää jaksa varmaan monikaan seurata.

      
  • MMS:

    Kumppani esittää joitain "piiloarvoja" mitä premin valinneet kokevat. Olis kiva kuulla mitä nämä arvot ovat. Kokeeko hän ne jollain lailla eriarvoistaviksi tai mikä on mahdollinen vastaus jos suoraan sellaista saa. Oma talous tietenkin vaikuttaa hankintoihin, mutta niinhän se on kaikessa muussakin.




    Piiloarvo oli väärä sanavalinta. Tarkoitan niillä ”arvoilla” juuri tuollaisia mitä Ajattelija listasi tuolla edellä. Nehän ovat puhtaasti makuasioita, hyvänen aika sentään. Hän ihan suoraan myönsi kun kirjoitti, että auton osto johtuu asioista, joita ei voida suoraan mitata ja verrata.



    Eihän tuollainen voi olla mistään luokituksista kiinni, eihän? Se kun koskee ihan mitä vaan hintaluokkaa, vai mitä? Silloin autoja

    on vain halpoja – edullisia – keskihintaisia – kalliita – jne. Ja laadun kokemus skaalautuu sitten jokaiseen luokkaan ja ostavaan yksilöön, luokittelematta. Sinun halpa on jollekulle kallis, tai yhtä lailla sinulle kallis on toiselle halpa – mistä siis alkaa ”kalliimman” raja? Ei mistään, oikeasti. Eikä se estä kumpaakaan teistä nauttimasta ostoksestanne!



    MMS:

    Oma talous tietenkin vaikuttaa hankintoihin… Eihän se valinta liikenteessä näy, kenties kuskin korvien välissä toisille myönteisinä toisille kielteisinä tuntemuksina.




    Juuri noin sen pitäisi mennäkin. Ketä palvelee sellainen termi, jolla pitää erikseen mainita, että ”tämä on sitten kalliimpi kuin tuo toinen”?

    Eikö se riitä, että se näkyy hintalapusta ja viimeistään värivalinnan tultua tehdyksi (karrikoidusti)?



    A-utoilija:

    Mitä tähän premium-jankkaamiseen tulee, niin sekin toki alkaa jo saada koomisia piirteitä, mutta pitäisin Kumppanin tarkoituksellista provosointia siihen suurimpana syynä. Osa sitten provosoituu ja soppa on valmis ja ei tätä aihetta enää jaksa varmaan monikaan seurata.




    Ihan sujuvasti tuolla ”Audi vai audi” –keskustelussa on voitu parisen viikkoa ja ihan ilman minun ensimmäistäkään kommenttiani vääntää aiheesta. Jopa ns. uusia kommentoijia tullut mukaan, joten aihe on enempi vähempi kiinnostava. Makuasioista kun on kyse.



    Sinne palstalle siis, hus hus!

    :wave:

      
  • Kumppani, jos premium-käsite on sinusta markkinapellejen keksimä juttu, niin voitko kertoa mikä osa autoista ja automerkeistä ei sitä ole? Jos et ole sitä vielä huomannut, niin autot ovat kaupallisia tuotteita. On toki joskus ollut ei-kaupallisiakin autoja, mutta niitä ei enää ole ollut olemassa pitkiin aikoihin. Esim. Wartburg ja Trabant.

      
  • Tarkoitan niillä ”arvoilla” juuri tuollaisia mitä Ajattelija listasi tuolla edellä. Nehän ovat puhtaasti makuasioita, hyvänen aika sentään. Hän ihan suoraan myönsi kun kirjoitti, että auton osto johtuu asioista, joita ei voida suoraan mitata ja verrata.




    Oliko tuossa kirjoituksessani nyt jotain uutta? Saman asian olen (ja monet muut myös) kirjoittanut tänne varmaan kymmenen kertaa. Premiumissa maksetaan nimenomaan ns. fiilispohjaisista asioista, joita on yleensä mahdotonta mitata millään mittareilla. Juuri ne seikat tekevät premiumista premiumia ja juuri niiden seikkojen vuoksi jotkut maksavat premiumista. Jotkut taaseen eivät ihan ymmärrettävästi halua maksaa vaikkapa tyylikkäämmästä sisustuksesta, vaan laittavat sen rahan mielummin/pakosta esimerkiksi tilavampaan autoon, asuntolainan lyhentämiseen, tai vaikka osakkeisiin. Jos auto ei ole mikään "intohimon" kohde, niin eihän siitä silloin kannata maksaa mitään premiumlisää.







    Hienoa, vihdoin kumppanikin ymmärtää, mitä premium tarkoittaa!! :grin: :grin: :grin: :grin:

      
  • Ajattelija2013:

    Premiumissa maksetaan nimenomaan ns. fiilispohjaisista asioista, joita on yleensä mahdotonta mitata millään mittareilla. Juuri ne seikat tekevät premiumista premiumia ja juuri niiden seikkojen vuoksi jotkut maksavat premiumista.Hienoa, vihdoin kumppanikin ymmärtää, mitä premium tarkoittaa!!




    No kun en ymmärrä. Meinaan, ihan samalla fiilispohjalta ostetaan se Octavia RS:kin sen tavallisen sijaan. Siinä RS:ssä on jotakin, mitä sinä et pysty selittämään ja onhan se, kuten oleellista, perusversiota huomattavasti kalliimpikin.



    Niin että miksi pitää rajoittaa joihinkin merkkeihin, tai ylipäätään, jos noin löyhillä kriteereillä mennään - hinta ja fiilis. No niinhän sen tekee viime kädessä minkä merkin ostava tahasna, jos nuo merkkaa - kukin tasollaan. Sen kun vaan ihmiset ostavat eri hintaisia autoja ilman kategorisointia.



    MMS yritti siinä toisella premiumistakeskustelun palstalla oikein huutomerkkien kanssa sanoa, että ”eikun status puuttuu!!!” (mistä lie merkistä olikaan). Mennään todellakin premium-pelleilyn puolelle jo siinä vaiheessa ja rupeaa hymyilyttämään. Sinun on turha alkaa selittämään mitään jalomuoveista ja nahkajakkaroista enää, saati vetotavoista, tai "kun toimittajatkin on samaa mieltä" jne.



    :wave:

      
  • Kumppani:


    No kun en ymmärrä. Meinaan, ihan samalla fiilispohjalta ostetaan se Octavia RS:kin sen tavallisen sijaan. Siinä RS:ssä on jotakin, mitä sinä et pysty selittämään ja onhan se, kuten oleellista, perusversiota huomattavasti kalliimpikin.




    Ei siinä RS:ssä ole minusta mitään sen kummempaa kuin muissakaan autoissa. Se on markkinamiesten tuote kuten kaikki autot, oli sitten premiumeja tai muita. Sitä sinä et ilmeisesti ymmärrä. Eikä premiumissa ole kyse pelkästä hinnasta, ei tuotteella pysty markkinoilla pitämään korkeampaa hintaa jos tuote ei vastaa odotuksia.



    Ja tuollaisia tavallisten autojen tehoversioita on tehty jo kauan, Golf GT varmaan se ns. alkuperäinen tuon tyylilajin edustaja. Ei ole RS vielä pitkään aikaan samaa luokkaa arvostukseltaan kuin tuo GT.

      
  • Kumppani:

    Ajattelija2013:
    Premiumissa maksetaan nimenomaan ns. fiilispohjaisista asioista, joita on yleensä mahdotonta mitata millään mittareilla. Juuri ne seikat tekevät premiumista premiumia ja juuri niiden seikkojen vuoksi jotkut maksavat premiumista.Hienoa, vihdoin kumppanikin ymmärtää, mitä premium tarkoittaa!!


    No kun en ymmärrä. Meinaan, ihan samalla fiilispohjalta ostetaan se Octavia RS:kin sen tavallisen sijaan. Siinä RS:ssä on jotakin, mitä sinä et pysty selittämään ja onhan se, kuten oleellista, perusversiota huomattavasti kalliimpikin.

    Niin että miksi pitää rajoittaa joihinkin merkkeihin, tai ylipäätään, jos noin löyhillä kriteereillä mennään - hinta ja fiilis. No niinhän sen tekee viime kädessä minkä merkin ostava tahasna, jos nuo merkkaa - kukin tasollaan. Sen kun vaan ihmiset ostavat eri hintaisia autoja ilman kategorisointia.

    MMS yritti siinä toisella premiumistakeskustelun palstalla oikein huutomerkkien kanssa sanoa, että ”eikun status puuttuu!!!” (mistä lie merkistä olikaan). Mennään todellakin premium-pelleilyn puolelle jo siinä vaiheessa ja rupeaa hymyilyttämään. Sinun on turha alkaa selittämään mitään jalomuoveista ja nahkajakkaroista enää, saati vetotavoista, tai "kun toimittajatkin on samaa mieltä" jne.

    :wave:




    RS Octaviassa on muutama hintaa nostava asia, jotka on varsin helppoa selittää. Ensimmäinen asia on melko korkea teholukema, joka kuten tunnettua, nostaa varsin paljon auton hintaa. Toinen asia on selvästi tavallista Octaviaa kattavampi varustelu. Siis asioita, joita on erittäin helppoa mitata ja verrata.

    Tämän vuoksi se on tavallista Octaviaa kalliimpi, mutta itse asiassa yllättävän vähän kalliimpi. Käsittämätöntä, kuinka pihalla kumppani taas on.



    Verrattuna vastaaviin kilpailijoihin, RS Ocu on kuitenkin todella halpa. Saman tehoinen BMW 3 sarjalainen samoilla varusteilla maksaa jo yli 50.000 euroa. Jo Golf GTI maksaa muistaakseni selvästi yli 40.000 euroa.

      
  • AkiK:

    Ei siinä RS:ssä ole minusta mitään sen kummempaa kuin muissakaan autoissa. Se on markkinamiesten tuote kuten kaikki autot, oli sitten premiumeja tai muita. Sitä sinä et ilmeisesti ymmärrä.




    Tuon verran minä juuri voisin "ymmärtääkin". Mutta:



    AkiK:

    Eikä premiumissa ole kyse pelkästä hinnasta, ei tuotteella pysty markkinoilla pitämään korkeampaa hintaa jos tuote ei vastaa odotuksia.




    No mutta eikö noin juuri ole RS:n kanssa: vastaa korkempaa hintaansa?? Tai Laurent & Klementin, vai mikä olikaan, kanssa jne jne.



    AkiK:

    ....Ei ole RS vielä pitkään aikaan samaa luokkaa arvostukseltaan kuin tuo GT.




    Voi että ja surku sentään, sniff :sleepy:



    Ja juuri tuota sinä et ymmärrä: mitä hiivatin väliä!! Jos ostaja on tyytyväinen, maksaa reilusti enemmän kuin perus-Ocun ostaja ja ihan fiilispohjalta ja sinä alat höpisemään taas jostakin "arvostuksista" jonkun toisen rinnalla.



    Onko Golf GT sitten sinun vinkkelistäsi "väärässä luokassa" :kiss:

      
  • Ajattelija2013:

    RS Octaviassa on muutama hintaa nostava asia, jotka on varsin helppoa selittää. Ensimmäinen asia on melko korkea teholukema, joka kuten tunnettua, nostaa varsin paljon auton hintaa. Toinen asia on selvästi tavallista Octaviaa kattavampi varustelu. Siis asioita, joita on erittäin helppoa mitata ja verrata. Tämän vuoksi se on tavallista Octaviaa kalliimpi, mutta itse asiassa yllättävän vähän kalliimpi. Käsittämätöntä, kuinka pihalla kumppani taas on.




    Etkös sinä ole vedonnut aiemmin juurikin hintaan, varusteluun, tehoihin ja fiiliksiin ja johonkin selittämättömään? Miksei RS:n ostaja voisi vedota samoihin seikkoihin, jos jotakin vertailua nyt pitäisi tehdä? Onko sinulla jotenkin paremmat fiilikset ja arviot kuin RS:n ostajalla koska olet ostanut mielestäsi "enempi-premiumin"?



    Miten ihmeessä sinä saat nuo sekaisin päässäsi, vain jättämällä tai lisäämällä yhden sanan: "premium". Ja miten saa koko autoileva kansa ja kaikki ne "jotka todistavat premium-luokan olemassaolon".



    Se on kyllä jännä juttu, ei ymmärrä, täytyy myöntää. Ihan sama minulle, vaikka olisi maailma pullollaan minun mielipidettäni vastaan olevia.



    Ajattelija2013:

    Verrattuna vastaaviin kilpailijoihin, RS Ocu on kuitenkin todella halpa. Saman tehoinen BMW 3 sarjalainen samoilla varusteilla maksaa jo yli 50.000 euroa. Jo Golf GTI maksaa muistaakseni selvästi yli 40.000 euroa.




    Niin? Mitä sitten?

      
  • Voi voi, että kumppani jaksaa. Tämä vänkäyksen aloitit vain koska merkkisi ei päässyt premi-luokkaan. Voit itse olla mitä mieltä vaan, mutta yleistä määritelmää et pysty muuttamaan. Ehkä kannattaisi vaihtaa premiin, niin paha olo lievittyisi. Itselläni on autoistani mielenrauha,eli se myös on sitä premin tuomaa lisäarvoa.heh.

    Ymmärrä myös, että on erittäin epätodennäköistä se että automerkit miellettäisiin kansan silmissä saman arvoisiksi tai että ns. luokitukset poistuisivat.

      
  • MMS:

    Voi voi, että kumppani jaksaa. Tämä vänkäyksen aloitit vain koska merkkisi ei päässyt premi-luokkaan.




    Voi voi että MMS jaksaa tehdä näitä "johtopäätöksiään". Ihan niinkuin tuo voisi olla minulle se syy?!?



    Eikä hän vieläkään tiedä minkä merkkisillä autoilla ajan, minä hintaluokan, minkä varusteluluokan jne. Onpahan vain lähes prototyyppi noilla kirjoituksillaan.



    :sleepy:

      
  • Etkös sinä ole vedonnut aiemmin juurikin hintaan, varusteluun, tehoihin ja fiiliksiin ja johonkin selittämättömään? Miksei RS:n ostaja voisi vedota samoihin seikkoihin, jos jotakin vertailua nyt pitäisi tehdä? Onko sinulla jotenkin paremmat fiilikset ja arviot kuin RS:n ostajalla koska olet ostanut mielestäsi "enempi-premiumin"?




    Tämä on selitetty jo tuhat kertaa.



    Varustelun osalta olemme todenneet, että premiumiin saa sellaisia varusteita ja vaihtoehtoja, joita ei saa usein edes rahalla "tavis-merkkiin". RS Octaviassa ei ole tällaisia varusteita tai vaihtoehtoja. RS Octaviaan ei myöskään saa esimerkiksi nelivetoa.



    Kyllä, olen vedonnut hintaan ja juuri siksi laitoin esimerkin 3-sarjan Bemarista. Premium on kalliimpi, kuin "teknisesti vastaava" kilpailija, jollainen Octavia voisi kyseiselle Bemarille olla. Bemari on siis samaa koko- ja teholuokkaa RS Octavian kanssa, mutta kuitenkin selvästi kalliimpi. On täysin selvää, että jos Octavia maksaisi saman kuin 328i BMW, niin niitä ei myytäisi juuri lainkaan. Juuri tässä on myös yksi oleellinen pointti, pelkkää hintaa nostamalla merkistä ei tule premiumia. Asiakkaiden täytyy myös olla valmiita maksamaan pyydetty hinta.



    Olen jo monta kertaa selittänyt, miksi ihmiset ovat sitten valmiita maksamaan sitä "premiumlisää", vaikka kilpailijoilla voisi olla "teknisesti vastaava" tuote paljon halvemmalla. Premiumissa on tehty kalliimmalla/paremmin asioita, joita ei pysty selkeästi mittaamaan ja vertailemaan. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi ajotuntuma kaikilta osin, ulkonäkö, sisustuksen laadukkuus/tyylikkyys, lukuisa määrä erilaisia varuste- ja värivaihtoehtoja jne.. Melutaso taitaa olla ainoa sellainen premiumfiilistä tuova asia, joka on melko selkeästi mitattavissa. Ainakin oletuksena useimmille on, että premium on keskimääräistä vastaavan kokoista autoa hiljaisempi. Toki on hiljaisia tavismerkkejäkin. Pelkkä imagokin saattaa jollekin vaikuttaa, mutta ainakaan itse en juurikaan anna painoarvoa merkin imagolle, muuta kuin silloin, jos se vaikuttaa oleellisesti jälleenmyyntiarvoon. Näin usein on, ainakin melko tehokasta ja hyvin varusteltua autoa ostettaessa.



    Ja edelleen jokaisen päätettävissä sitten on, onko näistä mainitsemistani asioista järkeä maksaa. Jos auto on pelkkä kulkuneuvo, niin premiumin ostamisessa tuskin on järkeä. Itse ostin viimeksi premiumin, koska tavallisilla merkeillä ei yksinkertaisesti ollut tarjolla mitään vastaavaa. "Tavalliselle" pikkupremiumille on paljon vaihtoehtoja tavismerkeistäkin ja silloin premiumin valintaan vaikuttavat varmasti eniten yllä mainitsemani seikat.

      
  • Näköjään kumppani ei halua muistaa aiempia kirjoituksiaan, eli "mikä merkki puuttuu listalta?" jne. Siksi toiseksi minua ei pätkääkään kiinnosta nykyinen ajopelisi. Jokainen näes soutaa omilla airoillaan vai mitä. Parempi vaan hyväksyä nämä luokkakäsitteet, nehän pätee kaikkeen muuhunkin kuin pelkkiin autoihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit