Insignia on hitti!

282 kommenttia
2456710
  • 235+255:

    Ei ainakaan minulle, ellen siitä nimenomaisesti puhu, kuten en nyt puhunut.




    Paikkaapas sitten sivistysaukkoni ja kerro mistä puhuit, kiitos? Ja millä sitä sitten mitataan?



      
  • simppa:


    Passat on tehokkaammalla turbokoneella, joten jo vertailun lähtökohta ontuu pahasti.




    Eikö tässä nyt vertailtu autojen painoa, miten se liittyy moottorin tehoon? Tosin ihan sama minulle, toin tässä vain esille sen että Insignia ei ole oleellisesti muita vastaavia autoja painavampi, jos käytetään vertailukelpoisia lukuja.



      
  • Kumppani:

    Paikkaapas sitten sivistysaukkoni ja kerro mistä puhuit, kiitos? Ja millä sitä sitten mitataan?


    Puhuin tuossa kiihtyvyydestä yleisesti. Ei siihen ole mitään yksittäistä mittaria. Harvoin käytönnössä tarvitaan maksimaalista kiihtyvyyttä, mutta manuaalivaihteistolla kunkin vaihteen maksimaalinen kiihtyvyys on melko usein ainakin hetkellisesti käytössä.



    Ajo liikenteessä on täynnä kaikenlaisia kiihdytyksiä, ja joikaisessa niistä tuhlataan tarpeettomasti polttoainetta turhan massan kiihdyttämiseen jos ehdoin tahdoin valmistetaan tai valitaan painavampi auto kuin olisi tarpeen. Tämän vuoksi itse arvostan suuresti joidenkin valmistajien pyrkimyksiä keveyteen, olkoonkin ne sitten vielä melko pientä puuhastelua skeptikkojen mielestä.

      
  • Bertone:

    Tosin ihan sama minulle, toin tässä vain esille sen että Insignia ei ole oleellisesti muita vastaavia autoja painavampi, jos käytetään vertailukelpoisia lukuja.


    TM siis valehteli reilusti kommentissaan, että jotkut kilpailijat ovat jopa 250kg kevyempiä?

      
  • Okei, itellä on nyt ollut ooppeli reilun vuoden ja täytyy sanoa, että on jo aikain saada laadukkaita ooppeleita aikaiseksi. Ite en vain ikävä kyllä ole siinä jonossa, jossa nitä ostetaan. Takuuasiat ooppeli hoitaa, mutta niin on kyllä pakkokin. Yhden kerran olen huollossa käynyt, mutta takuukorjauksissa jo viidesti. En tiedä, onko vika autossa vai siinä, että suomen kesä on sille liian lämmin, talvi on sille liian luminen ja syksyin keväin roiskii vettä, josa se ja sen sähkölaitteet ei tykkää ollenkaan...Hoh hoijaa... autokaupoille täytyisi mennä, jos vielä tässä uskaltaa. Olisko kellään myynnissä kunnon 60-luvun umpirautaa, merkillä ei väliä, kaikilaa pääsee pitemmälle kuin näillä viimeisillä omillani oon päässyt.

      
  • Tässä esim.Citroen C5 massat:



    Sedan (Automaatti)



    1.8i 16v: 1585 kg

    2.0i 16v: 1596 (1658) kg

    3.0i 24v V6: 1800 kg

    HDi 110: 1578 kg

    HDi 136: 1683 (1733) kg

    HD 140: 1683 kg

    HDi 170: 1804 kg

    HDi 204 V6: 1841 kg



    Automaatin lisäpaino 50-62 kg ja dieselin noin 90 kg.

    Bensa V6 lisäpaino n. 200 kg. Osa lisäpainosta tulee varmasti myös varusteista.

      
  • 235+255:

    Puhuin tuossa kiihtyvyydestä yleisesti.......Tämän vuoksi itse arvostan suuresti joidenkin valmistajien pyrkimyksiä keveyteen, olkoonkin ne sitten vielä melko pientä puuhastelua skeptikkojen mielestä.




    Kiitos, tarkensit ymmärrettäväkseni

      
  • Penteles:

    Automaatin lisäpaino 50-62 kg ja dieselin noin 90 kg.
    Bensa V6 lisäpaino n. 200 kg. Osa lisäpainosta tulee varmasti myös varusteista.


    Kiitos näistä. Varusteet varmasti painavat, silti tuo V6:n painonlisä tuntuu järkyttävältä. Toisaalta eihän se ole paljoa enää dieselin ja automaatin lisien päälle.



    Ollut kai liikaa BMW-lasit päässä kun on tottunut ajattelemaan, että 6-koneinen "iso" sedan kohtuullisin mukavuusvarustein saa painaa 1550-1600 kg. 1700 kg:n yli sitten menevät lähinnä farkut ja V8-koneiset sedanit.



    Ja siis noita Bemareidenkin painoja olen pitänyt aina liian suurina, en liian keveinä.

      
  • 235+255:

    E TM:n koeajo-Insignia on yhtä painava kuin Alfa 159 2.4l 5-dieselillä oli, ja toki Alfa on paljon pienempi auto, eli ei Insignia siihen nähden ole ylipainoinen.




    2.0 CDTI ECOTEC 1778 kg

    2.4 JTDm 1660 kg

    2.0 JTD 1565 kg

      
  • GTAm:

    2.0 CDTI ECOTEC 1778 kg
    2.4 JTDm 1660 kg
    2.0 JTD 1565 kg


    Jostain syystä silti TM 9/2006 koeajossa:

    2.4 JTDm omapaino 1710 kg, koeajon aikana 1870 kg



    Ilmeisesti 50kg varusteita tossa koeajoautossa sitten. Mutta käytännössä samat todelliset painot kuin TM-koeajon Insignialle.

      
  • niin nämä painot on nykyisen mallin , tuo vanha on hiukan painavampi, eli ilmoitettu paino on insignialle n. 200 kg enemmän.. jos otetaan molemmille sama moottori...

      
  • GTAm:

    2.0 CDTI ECOTEC 1778 kg


    Mikäs Insignian paino se tämä sitten on jos -Z-:lla vastaava ja sanoo:



    -Z-:

    Paino rekisteriotteessa 1613kg


      
  • otin sen opelin suomen sivulta eli siinä on toednnököisesti kuski mukana, kuten noissa Alfan DIN painoissakin jotka on otettu Saksan Alfan sivulta

      
  • Uskokaa nyt, että se Suomen Opelin sivulla oleva paino ei ole omapaino vaan jotain muuta. tuulilsi.fi tai opel.de antavat oikeat arvot.

      
  • Alfa kärsii ihan samasta rahtilaivasyndroomasta kuin XF ja Insigniakin. Kaikissa noissa on painoa liikaa. Jaguar XJ sen sijaan on todella kevyt auto. Harmi, ettei XF:ää tehty alumiinista.

      
  • ja moni muukin, Alfan paino on suht samaa tasoa kuin esim Audilla, painoahan on saatu hilattua alaspäin , kyllähän sitä painoa voi hilata alaspäin kuten Jaguar mutta alumiinin käyttö nostaa aika reilusti auton hintaa...



    Alfa 159, 1.8 1742 cc TBI: 200 hp, 1430 kg, 235 km/h; 0-100 km/h: 7,7 s; 8,1 l/100km; 189g/km

    Audi A4 Sedan 1.8 1798cc TFSI 160 hp 1440 kg, 225 km/h; 0-100 km/h: 8,6 s; 7,1 l/100km;164g/km

    Audi A4 2.0TFSI: 211bhp, 1510kg*, 249 km/h; 0-100 km/h: 6,9 s; 9.0 / 5.2 / 6.6 l/100km; 155g/km

      
  • Bertone:

    tai opel.de antavat oikeat arvot.






    toi opel.de on niin sekava ettei sieltä saa mitään tolkkua...ja tuulilasin tiedoista ei tiedä mistä ne on kerätty.. Sakujen painoista puuttuu usein tuo kuskin paino..



      
  • Tällainen tieto löytyy Insignialle:



    Weight and axle load in kg (1.6 ECOTEC):



    Curb weight incl. driver (according to 70/156/EU) 1503



    Front axle load 847 (859)



    Rear axle load 656 (644)



      
  • GTAm:


    toi opel.de on niin sekava ettei sieltä saa mitään tolkkua...ja tuulilasin tiedoista ei tiedä mistä ne on kerätty.. Sakujen painoista puuttuu usein tuo kuskin paino..




    Opel.de ilmoittaa painot 70kg kuljettajan kanssa ja tuulilasin tiedot täsmäävät sen kanssa. Volkswagen.de sivuilla painot ovat ilman kuljettajaa. Opel.fi painot eivät todellakaan ole vertailukelpoisia.

      
  • Bertone:

    simppa:

    Passat on tehokkaammalla turbokoneella, joten jo vertailun lähtökohta ontuu pahasti.


    Eikö tässä nyt vertailtu autojen painoa, miten se liittyy moottorin tehoon? Tosin ihan sama minulle, toin tässä vain esille sen että Insignia ei ole oleellisesti muita vastaavia autoja painavampi, jos käytetään vertailukelpoisia lukuja.




    Liittyy hyvinkin olennaisesti. Tehokkaammat mallit ovat lähes aina painavampia kuin saman mallin pienempitehoiset versiot.

      
  • Ok, minä luovutan. Kyllähän se volkkarin +20hv ja turboahdin vaikuttavat olennaisesti sen painoon. Over and out.

      
  • Insignian paino on näköjään ainut asia mikä siinä kiinnostaa. Toisissa ketjuissa taas jauhetaan joidenkin "evvk" rata-autojen ajettavuuden pienimmistäkin eroista ja rata-aikojen murto-osasekuntien eroista sivukaupalla. Huomaa mikä on tämän palstan kiinnostuksen kohde eli rata-ohjus sen auton olla pitää ja reaalimaailman autoista viis, mutta kaipa tämmöisille palstoille valikoituu tietty "urheiluauto-hullu" aines ja nämä palstat ei tavallisia autoilijoita oikein kiinnosta. Ja onhan tällä palstalla käynyt melkoinen kato eli "rotat on jättäneet hukkuvan laivan".

    :smile:



    Sen verran vielä tuosta painosta, että Opel Insignia 4-ov Cosmo 2.0 CDTi painaa 1613 kg.

    http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=029&model=017&car=0290172



    BMW 520d Sedan painaa 1585 kg.

    http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=004&model=007&car=004007236



    Insignia on todella suuri auto ja sehän on jopa BMW 5-sarjaa isompi ulkomitoiltaan. Insignia on Bemaria 1 cm lyhyempi, mutta sentin leveämpi ja 3 cm korkeampi, vaikkei heti uskoisi. Eroa noilla 2,0 l diesel malleilla on painossa vain 28 kg. Insignia on rakennettu myös täyttämään ihan uusimmat turvallisuusvaatimukset ja valitettavasti painaahen ne turvarakenteet ja ennemmin minä olisin onnettomuuden sattuessa Insigniassa kuin Bemarissa, jonka turvarakenteet edustaa yli 6 vuoden takaista suunnittelua.



    Kevyitä urheiluautoja ja ratatykkejä haluavien pitääkin hakea autoaan ihan muista vaihtoehdoista eli nämä tämmöiset Insigniat on painavia perhe-autoja, joista ei kannata viilata kustannuksellisista syistä ihan jokaista ylimääräistä kiloa pois. Yritystä joillakin perhe-autoillakin on painon pudottamiseksi, kuten mm. Mazdalla, kun uusi Mazda6 on entistä kevyempi, vaikka koko on kasvanut. Mutta viilataanhan nämä nykyautot kuitenkin tuulitunneleissa hyvinkin virtaviivaisiksi ja uudet moottorit on entistä taloudellisempia, joten kasvavan painon aiheuttama lisäkulutus kompensoituu taas sitten sitä kautta.



    TM moitti Insigniaa aika meluisaksi autoksi ja mm. Suberb oli 5 dB hiljaisempi ja sekin on aika meluisaksi todettu auto. Testissä oli tosin 5-ovinen malli, joka on aina hieman 4-ovista meluisampi ja renkaat oli 18 " kokoa ja aihauttivat myös melkoista vetelyä. Olisiko Insignian pahin akilleen kantapää tuo meluisuus eli siitä on sitten säästetty liikaa, kun kaikkea muuta on viritetty viimeisen päälle jopa haastamaan premiumluokan autoja.



    Kohta tulee myyntiin Insignian farmari ja samalla tulee 180 hv, 1,6 l bensaturbo myyntiin. Luulisi tuon farmarin ja uuden moottorin kiinnostavan suomalaisia autonostajia, vaikka kyse onkin aliarvostetusta ja "oikeiden automiehien" vihaamasta Opelista.



    http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/insignia-sports-tourer-suomeen-huhtikuussa

      
  • TM testaaman Insignian rengastus oli 245/40 R19. Normaalilla 17" renkaalla se tuskin on ainakaan Skodaa äänekkäämpi.

      
  • Bertone:

    TM testaaman Insignian rengastus oli 245/40 R19. Normaalilla 17" renkaalla se tuskin on ainakaan Skodaa äänekkäämpi.




    Joo näinhän se olikin. Tuohon koeajettuun varustetasoon kuuluisi 18 " renkaat, mutta koeajoauto oli 19 " kesärenkailla ja 17 " talvirenkailla. Talvirenkaat todettiin huomattavasti mukavammiksi ja hiljaisemmiksi.

      
  • katselin tuota farmaria jokunen aika sitten lentokentällä kun odottelin lentoa niin kyllä se on minun mielestä kaunein korimalli insigniasta.



    se on outoa jos opel.fi ilmoittaa väärin tietoja kun kuitnkin on valmistajan omistaman maahantuojan sivut...

    onkohan joku ollut edes yhdeydessä maahantuojaan asiasta koska kyllä he ovat kiitollisia jos joku kertoo heille virheestä sivulla

    itse sain kerran "pienen" lahjan kun otin yhteyttä asian johdosta tieto oli tärkeä kun olin ostamassa kyseistä mallia...

      
  • Kyllä tuo Opelin melulukema on ihan linjassaan - yleensä tuon luokan autoja koeajetaan 16" tai 17" pyörillä, 19" on kyllä melussa jo aivan eri luokkaa. 18" on sekin jo liikaa jos arvostaa yhtään mukavuutta ja kohtuullisia rengaskuluja. Todennäköisesti Opel ei ole luokkansa hiljaisin, mutta tuskin meluisinkaan. Samaa tasoa Passatin kanssa?

      
  • A-utoilija:

    Talvirenkaat todettiin huomattavasti mukavammiksi ja hiljaisemmiksi.


    Totta, silti myös moottorin ääni pyrki "jostain syystä" kuuluviin, mikä ei minusta kuulosta kovin mukavalta kommentilta uudesta paremman luokan autosta.



    AkiK:

    19" on kyllä melussa jo aivan eri luokkaa.


    Autostahan tuokin ero pitkälti riippuu, ja tietysti osaltaan myös renkaista. Sinänsä täysin epäreiluna verrokkia olkoon vaikka 19" renkain TM 20/2005 koeajettu S-Mersu, joka tuskin muuttuu kovin paljon äänettömämmäksi vaikka siihen vaihtaisi 17" renkaat (ei tosin taida mahtua jarrujen osalta). Samoin XJ Jagge 18" renkain oli joskus kohtuullisen hiljainen.

      
  • Miksi noihin esittelyautoihin usein laitetaan "ylisuuret" renkaat?

    Onko se ulkonäön vai ajo-ominaisuuksien, vai molempien vuoksi?

    Arvostaako valtaosa ostajista ulkonäköä/ajo-ominaisuuksia enemmän kuin sisämelua?

    Matalaprofiilisien renkaiden paremmat ajo-ominaisuudet auttavat mutkaisilla teillä, mutta ei juurikaan pääteillä näillä Suomen nopeusrajoituksilla.

      
  • Penteles:

    Miksi noihin esittelyautoihin usein laitetaan "ylisuuret" renkaat?


    Esittelyautot halutaan varustella huokutteleviksi kokoamalla niihin läjäpäin varusteita, jotka usein tulevat paketteina. Näissä paketeissa on usein mukana myös nuo vakiokokoa suuremmat renkaat.



    Penteles:

    Arvostaako valtaosa ostajista ulkonäköä/ajo-ominaisuuksia enemmän kuin sisämelua?


    Tästä saa helposti jonkinlaisen käsityksen, kun katsoo miten TM:n mittaamat sisämelut ovat kehittyneet 90-luvun puolivälistä eteenpäin. Kehitys on ollut käytännössä olematonta, kun taas lähes kaikilla muilla osa-alueilla parannukset ovat selviä. Tuskin tästä voi vetää muuta johtopäätöstä kuin sen, että hiljaisuudella ei autoja saa kaupaksi.

      
  • 235+255:



    Penteles:
    Arvostaako valtaosa ostajista ulkonäköä/ajo-ominaisuuksia enemmän kuin sisämelua?

    Tästä saa helposti jonkinlaisen käsityksen, kun katsoo miten TM:n mittaamat sisämelut ovat kehittyneet 90-luvun puolivälistä eteenpäin. Kehitys on ollut käytännössä olematonta, kun taas lähes kaikilla muilla osa-alueilla parannukset ovat selviä. Tuskin tästä voi vetää muuta johtopäätöstä kuin sen, että hiljaisuudella ei autoja saa kaupaksi.




    Auton hiljaisuus ja mukavuus ei kiinnosta kaikkia. Siksipä autoja lisävarustellaan paljon mahdollisimman isoilla ja näyttävillä aluvanteilla, madallussarjoilla jne. ja monille on tärkeää, että moottoriäänet kuuluu hyvin kiihdytettäessä, kun ne lisää urheilullisuuden tuntua. Ja se hyvä kaarreajettavuus tuntuu joillekin olevan ainut merkitsevä asia, vaikka suoraa maantietä on suurin osa teistä. Monille se isojen vanteiden epämukavuus tulee yllätyksenäkin, kun harvoin pääsee etukäteen kokeilemaan autoa eri rengastuksilla.



    Tälläkin palstalla vallitsee aikamoinen epämukavien ja meluisien urheiluautojen ihannointi, joilla ei tee oikein mitään käytännön ajossa karkeilla maanteillä. Otetaanpa vaikka tuo Focus RS, josta tuolla väännetään, niin mitä sillä tekisi käytännön elämässä ja kuka sen valtavaa melua ja kivirekialustaa kestäisi pitemmällä matkalla ja kenellä on varaa ostaa noin kallis auto toisaalta vain kakkosautoksi rata-ajoihin? Mukava ja hiljainen auto ei tietysti sovi "tosi rattimiehille", joita tämä palsta on täynnä. Omissa autoissa raja menee 17 " renkaissa ja noin 225 cm leveydessä ja sillä tulee vielä hyvin toimeen Suomenkin teillä joillakin autoilla, mutta ei tuokaan sovi enää kaikille autoille.



    Itse olen valmis vaihtamaan mukavuuden takia renkaat pienemmiksi jos ylisuuria renkaita tyrkytetään jossain valmiissa varustepaketeissa. Näinhän oli edellisen autoni Mazda6 GT:n kanssa, johon ei sopinut yhtään minun makuuni 17 " renkaat niiden melkoisen melun, epämukavuuden ja uraherkkyyden takia, joten vaihdoin ne autoon paremmin sopiviin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit