Tehdashinnat nousisivat jos autoveroa lasketaan

14 kommenttia

Hintojen nousua on toitotettu mutta esimerkiksi seuraava automalli menee jostain syystä vastavirtaan.



http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/bmw+x4+savaytti+new+yorkissa/201404672862



Suomen autoveroton, ALV0% hinta on 1,5 x USA hinta ilman veroja. Jos USA on tärkeä markkina mm. BMW:lle, tarkoittaako se sitä että autoja pitää myydä polkuhintaan, muuten kauppa ei käy? Alhaisen veron maassa tehdashinnat näyttävät olevan kuitenkin merkittävästi alemmat kuin Suomessa vai myyjän katteetko on vain korkeammat?

  
  • Aika mielenkiintoista. Ainahan on toitotettu, että Suomessa autojen hinnat ovat melko halpoja, jos verotusta ei huomioida. Enpä ole ihan lähiaikoina perehtynyt asiaan, miten tämä pätee muiden merkkien osalta.



    Voiko Bemarin tapauksessa vaikuttaa ainakin hieman se, että kyseistä mallia valmistetaan USA:ssa. Kaipa sen auton rahtaaminen Suomeen ainakin muutaman tonnin maksaa. Valuuttakurssit taitavat tällä hetkellä olla historiallisesti aika keskimääräisissä lukemissa.



    Ehkäpä Suomessa vain kate on korkeampi. Onhan se oikeastaan hieman outoa, jos valmistajat myyvät tänne takahikiälle autoja normaalia halvemmalla.

      
  • Kyllä tämä Suomessa autoilla on halvat tehdashinnat on melkoista propagandaa. Suomen autoverotus aiheuttaa sen että listahinnat on pakko ilmoittaa suhteellisen maltillisiksi koska verot maksetaan niistä. Valitettavasti tällä ei ole mitään tekemistä tehdashintojen kanssa.



      
  • Saksan todellisia myyntihintoja voi ihailla vaikkapa www.autohaus24.de :stä. Vapailla markkinoilla alennukset ovat eri luokkaa kuin autoverolla kilpailua estävän Suomen markkinoilla.



    Jenkkilän hinnoista tosin nyt ei kannata kovin paljon päätellä. Siellä kaikki muukin roina on halpaa. Eri systeemi ja eri markkinat.

      
  • Muistanko oikein vai kieltikö EU erilaiset hinnoittelut vai oltiinko sitä vasta puuhaamassa? Suomessa jotkin perusmallit ovat aika hyvin hinnoiteltu mutta premiumin premiumista maksatte preemiota. Kuten yllä todettiin, Saksassa listahinta ja kauppahinta ovat todella kaukana toisistaan, jopa yli 40 % eroa ranskalaisissa ja korealaisissa malleissa, Porschessa vain 9-10 %.

      
  • NHB:

    Saksan todellisia myyntihintoja voi ihailla vaikkapa www.autohaus24.de :stä. Vapailla markkinoilla alennukset ovat eri luokkaa kuin autoverolla kilpailua estävän Suomen markkinoilla.




    Saksan käyettyjen hintoja voi varmaan tutkailla myös jostain nettisivulta. Lopputulemana on että Suomessa ja Saksassa väliraha on aikaslailla sama. Halpa hinta ei siis johta muuhun kuin että autoon sitoutunut pääoma Saksassa pienempi mutta kokonaiskustannukset samat.



    Jos ei ole autoa ja aikoo ostaa yhden koko loppuelämäkseen, on Saksa halpa mutta jos autoa aikoaa vaihtaa 3-4v välein ja aikoo elämässään erinäisiä autoja hankkia, ei eroa synny.

    Mitenkäs Saksan vuosimaksut?

    Entä Saksan vakuutusmaksut?



    Voisi ne silti Suomessa halvempiakin olla. :cry:

      
  • En tiedä noista Saksan vakuutus- tai vuosimaksuista.

    Muutama vuosi sitten kollega asui Saksassa ja kertoi, että siellä saa työpaikalta autoedun, joka on autoETU. Nimittäin jonkun A4 tai 300-bemarin sai käyttöönsä vrt. "vapaa autoetu" noin 100e/kk netto.

    Toki hinnat tippuu siellä rajusti, mutta toisaalta euromääräisesti suuremmassa summassa (Suomi-hintataso) on toki enemmän menetettävää kuin pienemmässä. Sama pätee myös Suomen sisällä. Ei 20 tonnin autossa voi esim. 3 vuodessa tulla samaa summaa arvonmeneystä kuin 50 tonnin autossa.

    Jos joku osaa selittää, niin kuulisin mielelläni arvioita miksi Saksassa käytettyjen, mutta lähes uusien autojen hinnat on merkittävästi alhaisemmalla tasolla kuin ilmoituksessa kerrotaan auton listahinnaksi. www.autohaus24.de olisi pitänyt pyytää tarjous jotta saisi tietää uuden auton hinnan ja siinä kerrottiin, ettei autoja myydä vietäväksi muihin euroopan maihin. Toki alennukset on osa selitystä, mutta katsokaas vaikka seuraavaa: 15 tkm, 12kk ja 20 tonnia alempi pyyntö kuin uutena.



    Mielenkiintoiseksi hinta tulee siinäkin tapauksessa, että veroa tästä menee noin 13-14 tonnia eli hinta jää kuluineen alle 60 tonnin. Suomessa pyyntihinnat jopa vuotta vanhemmille on 70-90 tonnia ja ajettu moninkertainen määrä.



    http://suchen.mobile.de/auto-inserat/mercedes-benz-cls-250-cdi-sportpaket-distronic-7-g-t-berlin/188499421.html?lang=en&pageNumber=1&__lp=4&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=212&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&minFirstRegistrationDate=2013-01-01&ambitCountry=DE&export=ALSO_EXPORT

      
  • NHB:

    Saksan todellisia myyntihintoja voi ihailla vaikkapa www.autohaus24.de :stä. Vapailla markkinoilla alennukset ovat eri luokkaa kuin autoverolla kilpailua estävän Suomen markkinoilla.

    Jenkkilän hinnoista tosin nyt ei kannata kovin paljon päätellä. Siellä kaikki muukin roina on halpaa. Eri systeemi ja eri markkinat.






    Minusta Saksan hinnoistakaan ei kannata mitään erikoista päätellä. 82 miljoonan ihmisen markkina keskellä Eurooppaa on ihan eri asia kuin 5 miljoonan, joka sijaitsee Euroopan perukoilla.



      
  • AkiK:


    Minusta Saksan hinnoistakaan ei kannata mitään erikoista päätellä. 82 miljoonan ihmisen markkina keskellä Eurooppaa on ihan eri asia kuin 5 miljoonan, joka sijaitsee Euroopan perukoilla.




    Oletko kuullut joskus EU:n sisämarkkinoista?



    EU:n sisämarkkinoilla (yhtenäismarkkinoilla) ihmiset, tavarat, palvelut ja raha liikkuvat yhtä vapaasti maasta toiseen kuin maan sisällä. Aiemmin kansalliset rajat ja esteet vaikeuttivat niiden liikkumista.



    http://europa.eu/pol/singl/index_fi.htm



    Silloin kun auto joku malli Suomessa maksaa enemmän kuin Saksan hinta plus kuljetuskulut Suomeen, on autovero taas jälleen kerran onnistunut haittaamaan kilpailua.

      
  • NHB:



    Oletko kuullut joskus EU:n sisämarkkinoista?


    Silloin kun auto joku malli Suomessa maksaa enemmän kuin Saksan hinta plus kuljetuskulut Suomeen, on autovero taas jälleen kerran onnistunut haittaamaan kilpailua.




    Sisämarkkinat on jo olemassa.



    Saksan markkinat eivät silti siirry tänne, koska tämä on pieni maa Euroopan perukoilla eikä muutu keskeiseksi markkina-alueeksi hallinnollisilla määräyksillä.

      
  • AkiK:



    Sisämarkkinat on jo olemassa.

    Saksan markkinat eivät silti siirry tänne, koska tämä on pieni maa Euroopan perukoilla eikä muutu keskeiseksi markkina-alueeksi hallinnollisilla määräyksillä.




    Monessa tuotteessa noin kuitenkin on käynyt. Tavarat kulkevat vapaasti rajojen yli ja tuotteet ostetaan sieltä, mistä ne halvimmalla saadaan. Ja niin vain Suomenkin hintataso on tippunut lähelle Saksan hintatasoa. Kummasti kilpailu vain opettaa löytämään keinot. Autoissa autoverolla saadaan vielä estettyä tätä ja suomalaiset maksavat kovaa hintaa autoistaan. Toiset ovat vieläpä tyytyväisiä siitä, että saavat maksaa täyden suomihinnan aidosta suomiautosta.

      
  • NHB:



    Monessa tuotteessa noin kuitenkin on käynyt. Tavarat kulkevat vapaasti rajojen yli ja tuotteet ostetaan sieltä, mistä ne halvimmalla saadaan. Ja niin vain Suomenkin hintataso on tippunut lähelle Saksan hintatasoa.




    Öhöm, Suomen hintataso on kauttaaltaan aika paljon korkeampi, paljon enemmän mitä verot asiaa selittävät. On toki asioita jotka täällä ovat halvempiakin, esim. energia joka sitten jatkossa saksalaisten takia kylläkin nousee samalle tasolle.



    Toisin sanoen, ei tuo markkina-asia nyt ihan noin yksinkertainen ole mitä sinä selität. Saksa on globaalisti kiinnostava markkina, Suomi ei sitä koskaan tule olemaan. Vaikka oltaisiin miten vapaalla yhteismarkkina-alueella, niin samoista eduista (ja haitoista) ei päästä nauttimaan mitä keskeisillä markkina-alueilla.





    Autoissa autoverolla saadaan vielä estettyä tätä ja suomalaiset maksavat kovaa hintaa autoistaan.




    Tottakai vero nostaa hintoja. Mutta tuota kilpailuväitettä en kyllä edelleenkään ymmärrä. Auton saa ostaa ihan mistä tahansa ihan millä hintaa tahansa. Rajalla siitä vaan on maksettava ko. automallin vero, mutta ei se ostamista tai edes halvemmalla ostamista mitenkään estä. Autoverosta vaan et saa alennusta, koska se on automallikohtainen.



    Toiset ovat vieläpä tyytyväisiä siitä, että saavat maksaa täyden suomihinnan aidosta suomiautosta.




    No eikö tuo ole vapaata markkinataloutta? Saa ihan vapaasti valita ja ostaa autonsa mistä haluaa.



    Valitat, että ulkomailta tuoduista pitää maksaa vero, kansa ei saa itse valita ja nyt kerrot, että suomiautot ovatkin kalliimpia ja jotkut haluavat niistä myös maksaa eivätkä edes halua halvempia ulkomailta tuotuja autoja. Kuulostaa minusta aika ristiriitaiselta.



    Ja ihan vaan realismina: suurimmalla osalla aikuisista ihmisistä Suomessa on auto. Uutta autoa ei yleensä osteta käteisellä ilman vaihtoautoa, vaan se vanha vaihdetaan uudempaan. Vaihtoraha on se mikä ratkaisee ja se on suurin este tuontiautojen ostolle. Ensin pitää päästä omasta autosta eroon järkihintaan, jotta voisi ostaa halvemman auton ulkomailta. Usein tämä ei onnistu, ja jos kaikki tekisivät noin niin käytetyistä ei maksettaisi juuri mitään. Eli useimmille kuluttajille on vaan helpompaa mennä autokauppaan ja vaihtaa auto siellä.

      
  • AkiK:


    Öhöm, Suomen hintataso on kauttaaltaan aika paljon korkeampi, paljon enemmän mitä verot asiaa selittävät. On toki asioita jotka täällä ovat halvempiakin, esim. energia joka sitten jatkossa saksalaisten takia kylläkin nousee samalle tasolle.

    Toisin sanoen, ei tuo markkina-asia nyt ihan noin yksinkertainen ole mitä sinä selität. Saksa on globaalisti kiinnostava markkina, Suomi ei sitä koskaan tule olemaan. Vaikka oltaisiin miten vapaalla yhteismarkkina-alueella, niin samoista eduista (ja haitoista) ei päästä nauttimaan mitä keskeisillä markkina-alueilla.




    En minä mistään globaalista kiinnostavuudesta kirjoita.



    Esimerkiksi autoosi voit ostaa renkaat, vara-osia ja navigaattorin ilman mitään markkinahäiriöitä Saksasta saksalaisella markkinahinnalla ja maksaa sen päälle vain markkinahintaiset kuljetuskustannukset. Toisinaan myös alvien erotus menee maksuun. Muistan ajan, kun Suomen koneisto esti tuon ja Suomessa monet tuotteet olivat järkyttävän kalliita. Sen jälkeen niissä tuotteissa, missä kilpailu on vapaata, Suomen hintataso on lähentynyt ulkomaita.



    Tottakai vero nostaa hintoja. Mutta tuota kilpailuväitettä en kyllä edelleenkään ymmärrä. Auton saa ostaa ihan mistä tahansa ihan millä hintaa tahansa. Rajalla siitä vaan on maksettava ko. automallin vero, mutta ei se ostamista tai edes halvemmalla ostamista mitenkään estä. Autoverosta vaan et saa alennusta, koska se on automallikohtainen.




    Ja maahnatuojat voivat luoda itselleen erikoisverotettuja malleja, joita muut eivät voi tuoda.



    No eikö tuo ole vapaata markkinataloutta? Saa ihan vapaasti valita ja ostaa autonsa mistä haluaa.




    Tuolla on vapaan markkitalouden kanssa ihan yhtä paljon tekemistä kuin Kin Jong-unille hurraavilla kansanjoukoilla on tekemistä demokratian kanssa.



    Valitat, että ulkomailta tuoduista pitää maksaa vero, kansa ei saa itse valita ja nyt kerrot, että suomiautot ovatkin kalliimpia ja jotkut haluavat niistä myös maksaa eivätkä edes halua halvempia ulkomailta tuotuja autoja. Kuulostaa minusta aika ristiriitaiselta.

    Ja ihan vaan realismina: suurimmalla osalla aikuisista ihmisistä Suomessa on auto. Uutta autoa ei yleensä osteta käteisellä ilman vaihtoautoa, vaan se vanha vaihdetaan uudempaan. Vaihtoraha on se mikä ratkaisee ja se on suurin este tuontiautojen ostolle. Ensin pitää päästä omasta autosta eroon järkihintaan, jotta voisi ostaa halvemman auton ulkomailta. Usein tämä ei onnistu, ja jos kaikki tekisivät noin niin käytetyistä ei maksettaisi juuri mitään. Eli useimmille kuluttajille on vaan helpompaa mennä autokauppaan ja vaihtaa auto siellä.




    Keksimiäsi höpinöitä en vaivaudu kommentoimaan. Kaikenmaailman välirahavedätyksillä puolusteltiin myös kaikkia vanhoja räikeitä kansan silmään kusemisia, jotka on nyt viimein pitkien oikeusprosessien kautta saatu lopetettua. Kuitunenkin puolusteli esimerkiksi kaksoisverottamista ja sen korjaamista nimeämällä toinen vero ei-kaksoisveroksi. Samoin Valtion antama erityisasema muutamille maahantuojille oli kuulemma oikein hieno asia. Samoin täydellinen satunnaisuus ja auton arvon ylittävät tuonnin estävät verot olivat joidenkin mielestä hieno asia, koska väliraha. Kuuluitko niinhin, jotka puolustivat noita asioita?

      
  • NHB:

    AkiK:

    Öhöm, Suomen hintataso on kauttaaltaan aika paljon korkeampi, paljon enemmän mitä verot asiaa selittävät. On toki asioita jotka täällä ovat halvempiakin, esim. energia joka sitten jatkossa saksalaisten takia kylläkin nousee samalle tasolle.

    Toisin sanoen, ei tuo markkina-asia nyt ihan noin yksinkertainen ole mitä sinä selität. Saksa on globaalisti kiinnostava markkina, Suomi ei sitä koskaan tule olemaan. Vaikka oltaisiin miten vapaalla yhteismarkkina-alueella, niin samoista eduista (ja haitoista) ei päästä nauttimaan mitä keskeisillä markkina-alueilla.


    En minä mistään globaalista kiinnostavuudesta kirjoita.

    Esimerkiksi autoosi voit ostaa renkaat, vara-osia ja navigaattorin ilman mitään markkinahäiriöitä Saksasta saksalaisella markkinahinnalla ja maksaa sen päälle vain markkinahintaiset kuljetuskustannukset. Toisinaan myös alvien erotus menee maksuun. Muistan ajan, kun Suomen koneisto esti tuon ja Suomessa monet tuotteet olivat järkyttävän kalliita. Sen jälkeen niissä tuotteissa, missä kilpailu on vapaata, Suomen hintataso on lähentynyt ulkomaita.

    Tottakai vero nostaa hintoja. Mutta tuota kilpailuväitettä en kyllä edelleenkään ymmärrä. Auton saa ostaa ihan mistä tahansa ihan millä hintaa tahansa. Rajalla siitä vaan on maksettava ko. automallin vero, mutta ei se ostamista tai edes halvemmalla ostamista mitenkään estä. Autoverosta vaan et saa alennusta, koska se on automallikohtainen.


    Ja maahnatuojat voivat luoda itselleen erikoisverotettuja malleja, joita muut eivät voi tuoda.

    No eikö tuo ole vapaata markkinataloutta? Saa ihan vapaasti valita ja ostaa autonsa mistä haluaa.


    Tuolla on vapaan markkitalouden kanssa ihan yhtä paljon tekemistä kuin Kin Jong-unille hurraavilla kansanjoukoilla on tekemistä demokratian kanssa.

    Valitat, että ulkomailta tuoduista pitää maksaa vero, kansa ei saa itse valita ja nyt kerrot, että suomiautot ovatkin kalliimpia ja jotkut haluavat niistä myös maksaa eivätkä edes halua halvempia ulkomailta tuotuja autoja. Kuulostaa minusta aika ristiriitaiselta.

    Ja ihan vaan realismina: suurimmalla osalla aikuisista ihmisistä Suomessa on auto. Uutta autoa ei yleensä osteta käteisellä ilman vaihtoautoa, vaan se vanha vaihdetaan uudempaan. Vaihtoraha on se mikä ratkaisee ja se on suurin este tuontiautojen ostolle. Ensin pitää päästä omasta autosta eroon järkihintaan, jotta voisi ostaa halvemman auton ulkomailta. Usein tämä ei onnistu, ja jos kaikki tekisivät noin niin käytetyistä ei maksettaisi juuri mitään. Eli useimmille kuluttajille on vaan helpompaa mennä autokauppaan ja vaihtaa auto siellä.


    Keksimiäsi höpinöitä en vaivaudu kommentoimaan. Kaikenmaailman välirahavedätyksillä puolusteltiin myös kaikkia vanhoja räikeitä kansan silmään kusemisia, jotka on nyt viimein pitkien oikeusprosessien kautta saatu lopetettua. Kuitunenkin puolusteli esimerkiksi kaksoisverottamista ja sen korjaamista nimeämällä toinen vero ei-kaksoisveroksi. Samoin Valtion antama erityisasema muutamille maahantuojille oli kuulemma oikein hieno asia. Samoin täydellinen satunnaisuus ja auton arvon ylittävät tuonnin estävät verot olivat joidenkin mielestä hieno asia, koska väliraha. Kuuluitko niinhin, jotka puolustivat noita asioita?




    Samaa mieltä. Jotkut ovat edelleenkin ikään kuin aivopestyt puhumaan sosiaalidemokratian palvelusohjesäännön heille pakkosyöttämää jargonia. Omien aivonystyröiden käyttäminen olisi suotavaa. Matkailu tai asuminen ulkomailla avartaisi kummasti ajattelua.

      
  • AkiK:lla on oma lusikka sopassa...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit