SAAB

287 kommenttia
2456710
  • Aeronautti:

    Ei ole toista ns. perusauto merkkiä jolla on samanlainen fanikunta. Jos ei siis lasketa jotain urheiluautoja.

    Yhteysöllisyys on voimaa.

    Kuka ois uskonut 70-luvun lopulla, että Saab saa enää mitään aikaiseksi kun 99 oli auttamatta liian vanha ja rahaa ei ollut tehdä täysin uutta mallia?

    Tulikin 99 Turbo ja siitä alkoi melkoinen voittoputki 80-luvun lopulle saakka. Aina pitää olla uskoa positiiviseen ja tulevaan.
    Itse uskon Saabin selviytyvän kunnialla. Uskon vakaasti.


    99 Turbo oli oman aikansa mittapuulla erinomainen auto.

    99 Turbo ja 900:set vetosivat merkin fanien lisäksi suuriin ihmismassoihin erinomaisella ajettavuudella ja valmistuslaadullaan. Ne olivat autoja jotka tarjosivat paljon. Jotain samanlaista Saab tarvitsisi kipeästi nyt. Autoja jotka vetoaisivat Saabistien lisäksi tavalliseen kansaan. Pelkät Saabistit kun merkkiä eivät yksin voi pystyssä pitää.



      
  • Aeronautti:

    Tässähän kävi niin, että Suomi mukaanlukien, useat autoilijat ovat kateellisia Saab-miehille siitä kuinka fanaattisesti merkistä tykätään ja sitä tuetaan. Ei ole toista ns. perusauto merkkiä jolla on samanlainen fanikunta. Jos ei siis lasketa jotain urheiluautoja.

    Yhteysöllisyys on voimaa.




    Alfalla ja Sitikalla on vähän samanlainen fanikunta.

      
  • Saabin kohtalo on mielestäni osoitus sisäänpäin kääntymisestä Trollhättanin synkkien metsien ja Ruotsalaisuuden keskelle. Itselläni on ollut viisi SAABia! 96 (kajakki kaksikko), 9-3 2.0 turbo autom v. 1998, 9-5 malleja kolme: vm 2000: 2.3t wagon autom, tällä hetkellä kaksi : 2007: 2.0 t wagon autom ja vm. 2006 2.3t wagon autom. Olenko SAAB fani? En mielestäni. Nyt ajossa olevat autot ovat melko uusia ja ne ovat toimineet erittäin hyvin. Ne ovat erinomaisia ajaa ja kohtuu kokoisia. Kuluttavat vähemmän kuin spekseissä, joiden mukaan myös verot lasketaan, joten uskoisin, että autojen hinnoissa on ollut jonkin verran kulutuslisää. Autot myös kiihtyvät nopeammin, kuin ilmoitetaan. Tämä verolisä (syö katetta ja lisää auton hintaa) ja vaatimattomuus ilmoitettaessa suorituskykyä saattaa olla yksi tekijä 9-5 mallin heikkoon menekkiin. Onhan auto mallina vanha, kuluttaa liikaa ja siinä on liikaa rengasmelua hintaan nähden, mutta ei kyseessä huono auto ole. Tilat ja ajettavuus parempi kuin Volvossa. Auton markkinointi on ollut liian Ruotsalaista liiba laabaa ja keskittyminen ecomoottoreiden virittelyyn pelkästään Ruotsin markkinoille on vienyt voimavaroja kehittään autoa kansainvälisille markkinoille. Jos saabia valmistetaan viellä 2012 syön hatullisen...tai sitten ostan saabin. Good luck to marriage with Spyker!

      
  • Aeronautti:

    Tässähän kävi niin, että Suomi mukaanlukien, useat autoilijat ovat kateellisia Saab-miehille siitä kuinka fanaattisesti merkistä tykätään ja sitä tuetaan. Ei ole toista ns. perusauto merkkiä jolla on samanlainen fanikunta. Jos ei siis lasketa jotain urheiluautoja.




    Miten ihmeessä tuotemerkin palvominen voisi aiheuttaa kateutta kenessäkään? Fanaattisuus yleensä vain tuhoaa järjen äänen. Sinäkin nyt yrität väittää, ettei esimerkiksi Toyotalla ole mitään etumatkaa hybrideissä. Toyotahan on koko alan kiistaton johtaja hybrideissä. Toyota tekee tälläkin hetkellä enemmän pelkkiä hybridejä kuin mitä Saab on parhaimmillaankaan tehnyt autoja. Perusteeksi Saabin alan huippua olevalle osaamiselle esität jonkin pikkufirman Saabin koriin rakentamat muutamat autot ja entisen firman nimissä tehdyt suunnitelmat rakentaa joskus tulevaisuudessa sata sähköautoa. Fanaattinen toki voit olla, mutta tuollaiset kirjoitukset osoittavan sinun elävän kaukana todellisuuden tuolla puolen. Paljon onnea Saabille, toivottavasti Saabin tulevaisuus ei ole tuollaisten satujen varassa.

      
  • Minusta on hyvä asia, että Saabia ei lopeteta. Kyllä ruotsalaisella autoteollisuudellakin on sijansa ja ruotsalaiset on kuitenkin kehittäneet autojen turvallisuutta eteenpäin ja tekevät omalla tavallaan persoonallisia autoja. Tämän hetken mallisto Saabilla on aneeminen ja vanhentunut, mutta itse näkisin ihan mielenkiinnosta mitä Saab saisi tulevaisuudessa aikaan.



    Uusi 9-5 näyttää ihan mukiinmenevältä ja voi olla ominaisuuksiltaankin varteenotettava ehdokas isojen premiumien luokassa, varsinkin jos hinta on vielä kohdallaan. En oikein usko, että tuo uusi 9-5 on pelkästään Opel Insignia toisenlaisissa kuorissa. Insignian ohjausta, äänieristystä ja tiloja on aika yleisesti moitittu testeissä ja todennäköisesti nuo kohdat on uudessa 9-5:ssä paljon paremmin toteutettu ja eihän se muutoin voisi ollakaan varteenotettava kilpailija isojen premiumien luokassa.

      
  • Olen kyllä aivan samoilla linjoilla NHB:n kanssa. Ei kannattaisi poksautella shamppanjoita vaikka saba nyt hetkellisesti ''pelastui''.



    Ja kuten paulipetteri osuvasti sanoi, saabin pitäisi tarjota ''paljon'', kuten menestyvät automerkit tarjoavat heidän ostajilleen. Mitkään vanhat saabistit talviauto-myytteineen eivät tosiaan lyö leiville.



    Saabissa pitäisi olla jotain miksi ihmiset haluaisi laajemmin niitä ostaa ( siihen hintaan millä niitä myydään )



      
  • Aeronautti:



    Tässähän kävi niin, että Suomi mukaanlukien, useat autoilijat ovat kateellisia Saab-miehille siitä kuinka fanaattisesti merkistä tykätään ja sitä tuetaan. Ei ole toista ns. perusauto merkkiä jolla on samanlainen fanikunta.






    Entinen palstan järjenääni aeronautti on seonnut näköjään lopullisesti saabismiin :innocent:



    Kateuskorttikin lipsahtanut saabin maailmanvalloitusta hehkuttaessa. Aika outo veto, kyllä käsittääkseni muillakin merkeillä on vankumattomat fanikuntansa.





      
  • KonstaKoo:


    GM ilmoitti ennen kauppojen syntymistä, että suurin haaste oli nimenomaan tuon pitkän tähtäimen pysyvyys. Tuskin neuvotteluja olisi saatettu loppuun, ellei tuosta olisi takeita. Tällä hetkellä tietysti ontuva vertaus mutta ostivathan ihmiset Porschejakin vaikkei se kovin suuri firma ollutkaan (nyt VAG:n myötä aikas iso) :smile:




    Porscheen vertaaminen ontuu monilla muillakin tavoilla. Porschehan on ollut maailman tuottavin autonvalmistaja. Se on tehnyt hyvää tai erinomaista tulosta perustamisestaan lähtien. Saab on taasen kamppaillut talousvaikeuksissa lähes aina. Porschen ja Saabin tuotanmäärien vertaaminen on järjetöntä, koska tuotteet näillä firmoilla ovat aivan eri luokissa. Omassa luokassaan Porsche on ylivoimaisesti suurin valmistaja. Saab on taas omassa luokassaa ehkä se kaikkein pienin. Volkkari osti 42 prosentin osuuden Porschesta 3,3 miljardilla, GM sai Saabista 50 miljoonaa käteistä ja nipun osakkeita, joiden mahdollinen arvo selviää joskus tulevaisuudessa.

      
  • No jaa, olihan Fiatkin periaatteessa tuhon oma. Nyt se on oikeissa käsissä lähtenyt uuteen menestykseen, mallisto on ekologinen ja nuorekas. Toki Fiat on paljon suurempi, mutta oli se rahallisesti ja laadullisesti myös enemmän kuralla. Paljon riippuu johdosta ja mallistosta sekä mielikuvien luonnista. Sinänsä ns massaluokissakin on tilaa pienemmille valmistajille, eivät kaikki halua ajaa samanlaisilla autoilla. Se on sitten eri juttu, löytääkö Saabyker jujua jolla se erottuu. Pari onnistunutta mallia kuitenkin riittää.



    GM:n alla tuota jujua ei oikein löydetty. Ei löydetty oikeastaan mihinkään muuhunkaan GM:n merkkiin. Saabilla on hienoja perinteitä, niistä olisi hyvä ammentaa sekoittamalla sopivasti uuteen teknologiaan.



    Spykerillä on yleisesti kait jokin syy tehdä autojaan. Eihän ko. firma ainakaan pääomatuotolla ole hengissä selvinnyt.

      
  • Entinen palstan järjenääni aeronautti on seonnut näköjään lopullisesti saabismiin




    Kyllä tässä on onnesta seottu. Kun tuo auton vaihto tuntui hetken aikaa melko mahdottomalta yhtälöltä. Nykyistä kulkinetta ei liikkeisiin haluttu minnekään, eikä uutta Saabia ollut tarjolla. Nyt on taas toivoa. Ja eritoten se pitkään himoitsemani nelivetoinen diesel malli on nurkan takana. ....Luulis niiden sentään toiseen Saabiin vaihdossa jotain hyvittävän?



    Myönnän kyllä, että ammuin tuossa yllä yli. Ja useampaan otteeseen. Toivottavasti ketään ei nyt ihan hirveästi uituta nuo mun Saabin fanittelut. Realistisesti ajatellen nuo sähköautoviritelmät on amatöörien puuhastelua ja todella kivinen tie on merkillä edessä. Ja korjataan vielä, että on niitä faneja muillakin merkeillä. Jotenkin vain tuli ihan uhittelufiilikset kun on saanut lähipiiristä saanut kuulla ivaa merkistäni viimeisen vuoden ajan ja se "viimeinen naula" on arkkuun lyöty muutamaan otteeseen marras-joulukuussa. Kuitenkin se Saab vielä porskuttaa.



    Että tänään tämmöstä.. :hug:

      
  • Kyllä nyt fiilikset korkealla, ja uskon, että Spyker kumppaneineen saa homman toimimaan. :wave:

      
  • Saattaapa joku tojotistikin ajaa nyt kaasu pohjassa Saab-kauppaan! :lol:

      
  • Ja sitten pieni ennustus, Ruotsissa Saabin markkinaosuus nousee Volvon ohi.

      
  • AkiK:

    No jaa, olihan Fiatkin periaatteessa tuhon oma. Nyt se on oikeissa käsissä lähtenyt uuteen menestykseen, mallisto on ekologinen ja nuorekas. Toki Fiat on paljon suurempi, mutta oli se rahallisesti ja laadullisesti myös enemmän kuralla. Paljon riippuu johdosta ja mallistosta sekä mielikuvien luonnista. Sinänsä ns massaluokissakin on tilaa pienemmille valmistajille, eivät kaikki halua ajaa samanlaisilla autoilla. Se on sitten eri juttu, löytääkö Saabyker jujua jolla se erottuu. Pari onnistunutta mallia kuitenkin riittää.


    Persoonallisille autoille on kyllä tilaa, mutta kansanautoluokan auton suunnitteleminen on nykysin vain valtava urakka. Oli aika, jolloin yksi mies pystyi suunnittelemaan toimivan auton. Sen jälkeen tarvittiin pieni tiimi. tämä kehitys on jatkunut niin pitkälle, että BMW:n kaltaisella pienellä valmistajalla on kolminumeroinen määrä insinöörejä pelkästään suunnittelemassa liikkumisen kannalta niinkin merkityksetöntä asiaa kuin auton äänimaailmaa. Kilpailukykyisen auton suunnitteleminen on siis todella raskas prosessi.



    Saabin kaltaisten "perheautojen" valmistajista pienimmätkin ovat liikkeellä aika kattavalla mallistolla ja valmistavat vähintään mijoona autoa vuodessa. SpykerSaab pyrkii tekemään kymmenesosan tuosta määrästä. Itse en näe kyllä mahdolliseksi luoda kilpailukykyistä tuotetta noin pienillä resursseilla. Jos rahaa olisi paljon, niin suunnittelutyön voisi toki ostaa, mutta kun sitäkään mahdollisuutta ei tässä tapauksessa ole.



    Yksi mahdollisuus olisi tietysti nojata vanhaan malliin voimakkaasti GM:n suunnitteluun. Mutta tämäkin käsi on jo katsottu.



    Spyker saa valtavasti julkisuutta tästä tilanteesta. Samoin Spykerin kaltaisen valmistajan talous voi olla hyvin huono talouskriisin aikana. Saab ja Ruotsin takaamat 400 miljoonaa antavat ainakin vähäksi aikaa sellaisia rahavirtoja, joilla Spykerin toiminta pysyy pinnalla.



      
  • Kyllä Saabilta on löytynyt, ja löytyy tietotaitoa auton suunnitteluun, mutta GM:n johdatuksessa sitä ei ole käytetty täysimääräisesti.

      
  • mikkot:

    Kyllä Saabilta on löytynyt, ja löytyy tietotaitoa auton suunnitteluun, mutta GM:n johdatuksessa sitä ei ole käytetty täysimääräisesti.


    Nyt ei ollutkaan kyse siitä onko nokkelia ideoita vaan siitä onko kykyä toteuttaa niitä.

    Matka ideasta tuotteeksi jota myydään useammalla mantereella on pitkä ja kivinen.



      
  • mikkot:

    Kyllä Saabilta on löytynyt, ja löytyy tietotaitoa auton suunnitteluun, mutta GM:n johdatuksessa sitä ei ole käytetty täysimääräisesti.




    saabin näytöt ovat ajalta, jolloin auton tekeminen ideasta valmiiksi tuotteeksi oli paljon suoraviivaisempaa. Hyvä idea riitti jo pitkälle. Esimerkiksi Saabin tapauksessa Per Gillbrandin vaikutus oli valtava. Nykyisin pitää löytyä idea, mutta sen toteuttamiseen tarvittava koneisto on paisunut valtavaksi. Esimerkkinä vaikkapa moottorin ohjaus. golbrandin suuruuden ajan moottoreissa moottorin ohjaus oli aika yksinkertainen juttu. Kaasutintoimittajan edusta sääti parissa viikossa kaasuttimen muutamat muuttuja kuntoon ja mekaanisen jakajan pari muuttujaa löytää arvonsa melkein hihasta ravistamalla. Tuohon aikaan ei varmasti osuttu edes kuvitella kuinka paljon logiikkaa moottorin ohjauksessa on vuonna 2010.



    Saabin kyky tuoda uusia tuotteita on ollut aina huono. Samat mallit ovat olleet ikuisuuksia tuotannossa ja tuotteita on ollut vähän. Ostettua tekniikkaa on käytetty paljon. Insinöörivoimaa ei ole riittänyt tarpeeksi edes menneinä aikoina, jolloin sitä tarvittiin paljon vähemmän kuin nykyisin. Ideioita Saabilla on toki ollut, mutta se riitä vielä mihinkään.

      
  • No on se Spyker pöljä, kun ei ole tuommoisista asioista ottanut selvää,ennenkuin osti Saabin, olisi lukenut näitä viisampien keskusteluita!?

      
  • NHB:

    KonstaKoo:

    GM ilmoitti ennen kauppojen syntymistä, että suurin haaste oli nimenomaan tuon pitkän tähtäimen pysyvyys. Tuskin neuvotteluja olisi saatettu loppuun, ellei tuosta olisi takeita. Tällä hetkellä tietysti ontuva vertaus mutta ostivathan ihmiset Porschejakin vaikkei se kovin suuri firma ollutkaan (nyt VAG:n myötä aikas iso) :smile:


    Porscheen vertaaminen ontuu monilla muillakin tavoilla. Porschehan on ollut maailman tuottavin autonvalmistaja. Se on tehnyt hyvää tai erinomaista tulosta perustamisestaan lähtien. Saab on taasen kamppaillut talousvaikeuksissa lähes aina. Porschen ja Saabin tuotanmäärien vertaaminen on järjetöntä, koska tuotteet näillä firmoilla ovat aivan eri luokissa. Omassa luokassaan Porsche on ylivoimaisesti suurin valmistaja. Saab on taas omassa luokassaa ehkä se kaikkein pienin. Volkkari osti 42 prosentin osuuden Porschesta 3,3 miljardilla, GM sai Saabista 50 miljoonaa käteistä ja nipun osakkeita, joiden mahdollinen arvo selviää joskus tulevaisuudessa.




    jos oikein muistan niin kyllä porsche oli aika heikossa hapessa 90-luvun alussa ja todellinen nousu ja voiton teko tulivat boxterin/cayannen kautta...

      
  • mikkot:

    No on se Spyker pöljä, kun ei ole tuommoisista asioista ottanut selvää,ennenkuin osti Saabin, olisi lukenut näitä viisampien keskusteluita!?


    Sehän tässä onkin mielenkiintoista. On jokseenkin epätodennäköistä että Victor Muller niin kova Saabisti että on heittäytynyt sokeaksi optimistiksi.

    Jotain kiinnostavaa voi olla tulossa.

    Onko tulossa kytkös suurempaan merkkiin, onko sopimusta Kiinaan tai Venäjälle vai saako ruotsalaiset ison potin maksettavakseen.



      
  • Mistä tiedetään että Spykerillä ei olisi jatkossa rahaa? Kauppalehden mukaan taustalla toimii eräs venäläispankki, jonka ulospelaaminen oli kaupan ehto GM:n taholta. Kontakteja sinne suuntaan kuitenkin siis on, eikä venäläisiltä raha lopu.



    Aiemmin on sanottu, ettei autoja kannata suunnitella pohjolan oloihin kun markkina on niin pieni. Nyt se ei aivan pidä paikkaansa, yksi merkittävimmistä automarkkinoista sijaitsee itänaapurissa jossa on kyllä kylmä talvikin.

      
  • finman:



    jos oikein muistan niin kyllä porsche oli aika heikossa hapessa 90-luvun alussa ja todellinen nousu ja voiton teko tulivat boxterin/cayannen kautta...




    Kyllä se ennen Wiedekingiä oli todella huonossa jamassa. Johdon osaamista enemmän Porschea pönkitti ehkä kuitenkin talouskasvu ja maailmantalouden rakenne ennen lamaa. Porscheja näki eniten juuri pankkialan keskuksissa...nyt on vähän hiljaisempaa. Ne ajat eivät tule takaisin, luultavaa on että jatko ei tule olemaan helppoa tämäntyyppisilläkään valmistajilla.



      
  • Saap eestä, saap takkaa, hyvä ettei tuo lakkaa! :hug:

      
  • mikkot:

    No on se Spyker pöljä, kun ei ole tuommoisista asioista ottanut selvää,ennenkuin osti Saabin, olisi lukenut näitä viisampien keskusteluita!?




    Pitää muistaa, että puhutaan kypsään ikään ehtineestä alasta, jolla kilpailu on erittäin kovaa. Kaikki eivät voi onnistua tällä alalla. jos lähtökohdat ovat epäedulliset, niin menestyminen vaatii jotain todella erityistä. Sitä emme vielä ole nähneet. Muutama fanaattinen Saab harrastaja ei vielä riitä pitämään tehtaita pyörimässä.



    Ei Saabin pyörittäminen onnistunut edelliseltäkään omistajalta, joka sentään oli kaikkein suurin toimija koko alalla. Ongelmat olivat silloinkin maallikkojen nähtävissä. Tämän muistaen on kummallista, että monet tuntuvat pitävän itsestään selvänä Saabin menestymistä Spykerin kaltaisen jokerikortin varassa.

      
  • GM:ltä ei ole onnistunut moni muukaan asia, varsinkaan Saabin kanssa. Ei se, että GM on suurin, tarkoita, että Saabia olisi johdettu hyvin. Kuka haluaa ostaa Subarun tai Trailblazerin (tuotahan kutsutaankin Trollblazeriksi) Saabin logoilla?



    Myös uuden 9-5-mallin kanssa huopaaminen on ollut surullista katsottavaa. Onneksi vihdoinkin saivat sen ulos. Alfalla tunnuttaisiin olevan joidenkin mallien kohdalla aivan yhtä pihalla.

      
  • Saabia pidetään pari vuotta ennallaan, sen jälkeen Saabia aletaan jalostaa sellaiseksi merkiksi, jonka valmistusmäärät ovat pienet ?

      
  • no eikös ne ole jo nyt pienet, en usko että Saabin merkillä voidaan myydä mitään kalliita erikoisautoja....

      
  • Aeronautti:



    Toivottavasti ketään ei nyt ihan hirveästi uituta nuo mun Saabin fanittelut.






    Ei minua ainakaan. Halusin vain muistuttaa varovaisemmasta suhtautumisesta asiaan, koska tämä saabin tilanne tuntuu olevan vielä varsin kesken kuitenkin.



    Ja itse luen mielummin vaikka vähän yliampuvia fanituksiakin, sensijaan että käydä vain toteamassa ettei kukaan taaskaan ole vaivautunut tänne kirjoittamaan...





    PS. laita Subaru, niin voit lopettaa huolehtimisen :innocent:



    :hug:

      
  • AkiK:

    Mistä tiedetään että Spykerillä ei olisi jatkossa rahaa?




    Jos jo tällaisten pikkusummien saaminen on epävarmaa, niin tappiollisen Saabin pyörittämiseen ei takuulla riitä rahaa kovin pitkäksi aikaa: "Tänään Spyker ilmoitti olevansa vielä epävarma siitä, saako se sijoittajilta velkaa Saabin ostoon tarvitsemaansa 24 miljoonan dollarin verran."

    http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/02/02/spyker-saab-voitollinen-kahdessa-vuodessa/20101597/139

      
  • AkiK:

    Mistä tiedetään että Spykerillä ei olisi jatkossa rahaa? Kauppalehden mukaan taustalla toimii eräs venäläispankki, jonka ulospelaaminen oli kaupan ehto GM:n taholta. Kontakteja sinne suuntaan kuitenkin siis on, eikä venäläisiltä raha lopu.




    Spykerillä ei ole vielä edes koko kauppasummaa koossa. Sanoivat että ehtivät kyllä kerätä ne koska heille on annettu vielä puoli vuotta aikaa kerätä viimeiset varat...



    Saabilla on omia käteisvaroja olemassa sitten firman investointeihin, Spyker vaan ei saa tietenkään käyttää niitä oston rahoitukseen.



    EDIT: NHB ehti jo kauan ennen, en huomannut keskustelun viimeistä sivua...



    Muuten, jollei Spyker pistä hommaa pakettiin ja jotenkin kuitenkin hommaa teknologiaa tai jotain Venäläisille, tai jotenkin jauha läpi Ruotisn takaaman investointilainan läpi ja sitten pistä hommaa poikki niin ihmettelen.



    Toivon kuitenkin että epätodennäköisempi scenaario eli oikeasti tekevät monia persoonallisia variaatioita nykyisistä malleista (varmasti on heillä oikeudet nykyisiin malleihin ja niiden variaatioihin myös, sekä GM:n nykyisten mallien käyttämien osien ostoon muihinkin versioihin), tekevät hyvää ja erikoista ratkaisua jotka eivät ole sitä samaa harmaata mitä nyt on pääosin markkinoilla eli eivät vain lypsä samasta tekniikasta useammalla mallilla markkinoitavaa lehmää.



    Vaatii joka tapauksessa tarkkaa strategiaa. Sellaiset valmistajat kuten Lotus osoittavat että pienillä määrillä voi pärjätä. Ja vaikka pitää muistaa että Lotus pärjää kuuluisamman brändin ja korkean katteen haluttavilla urheiluautoilla vähemmän kilpaillulla sektorilla (muualta ostetuilla voimalinjoilla), niin uutta voi aina luoda ja perinteisiä käsityksiä voi rikkoa. Rajoitetut erät tuovat aina lisäarvoa sekä uusiin että jälleenmyyntiarvoon mikäli haluttavuus on myös korkea, ja mielestäni Saabilla on kuitenkin jonkinlainen mahdollisuus erittäin pätevällä porukalla saada aika hyvä haluttavuus. Vaatii kyllä jotain aika erityistä...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit