Honda CR-V 2013

135 kommenttia
245
  • TM:n koeajosta piti mainita erikseen kehut toimitukselle, kun ovat alkaneet tällaisten autojen kohdalla selvittämään ominaisuuksia myös huonommilla teillä. Eihän muutama sana aiheesta kovin kattavaa käsitystä anna, enkä tiedä, kuinka pahoissa paikoissa Hondaa tuli kokeiltua. Mutta hyvä on, että kokeillaan. Jos joku erityisen huono ominaisuus autossa olisi, kai se tulisi ilmi. CRV:ssä vaikuttaa maavara olevan eniten rajoittava tekijä. 16 cm ei ole paljon edes katumaasturille, mutta yhdessä isojen pyörien kanssa antaa hiukan lisää huolettomuutta tavanomaisen henkilöauton 13-14 senttiin verrattuna.

      
  • Tulevana CR-V:n omistajana kiinnosti uusin TUV-katsastusraportti.



    CR-V:n sijoitukset olivat seuraavat:



    2-3 v. sija 34/132

    4-5 v. sija 52/121

    6-7 v. sija 16/107

    8-9 v. sija 13/87



    Mitä sijoitukset kertovat? Mitä vanhempi auto (yli 5 vuotta), sitä parempi sijoitus. Kertooko sitä että kun uutuuden viat on korjattu auto selviytyy paremmin katsastuksesta vai tehtiinkö ennen kestävämpiä Hondia?



    Varmaan osittain vastauksen saisi jos keräisi TUV-raportin tiedot useammalta vuodelta ja katsoisi miten auto niissä on sijoittunut.

      
  • Penteles:

    Tulevana CR-V:n omistajana kiinnosti uusin TUV-katsastusraportti.

    CR-V:n sijoitukset olivat seuraavat:

    2-3 v. sija 34/132
    4-5 v. sija 52/121
    6-7 v. sija 16/107
    8-9 v. sija 13/87

    Mitä sijoitukset kertovat? Mitä vanhempi auto (yli 5 vuotta), sitä parempi sijoitus. Kertooko sitä että kun uutuuden viat on korjattu auto selviytyy paremmin katsastuksesta vai tehtiinkö ennen kestävämpiä Hondia?

    Varmaan osittain vastauksen saisi jos keräisi TUV-raportin tiedot useammalta vuodelta ja katsoisi miten auto niissä on sijoittunut.




    Veikkaisin että mekaaninen kestävyys selittää tuota, eli vikojen määrä ei lisäänny samaa tahtia, kuin monella muulla automallilla.



      
  • Iltalehti teki >> vertailun << GLK - CR-V.

      
  • Penteles:

    Iltalehti teki >> vertailun << GLK - CR-V.




    Mielenkiintoinen testi. Miten mitataan ulkonäköä? Toisen kulutus sulalla ja toisen lumella. Hinnasta samat pisteet vaikka joskus tuolla hintaerolla voisi vähän rankaistakin.

    En nähnyt vetokoukkua kummassakaan, silti jauhoja jaeltiin :flower:

    Monesti tunteet ehkä vaikuttaa niin meillä keskustelijoilla, sekä testaajillakin :smile:

      
  • koivuniemen herra:

    Hinnasta samat pisteet vaikka joskus tuolla hintaerolla voisi vähän rankaistakin.




    Jos mersuun lisättäisiin varusteet jotka löytyvät tuosta kalleimmasta hondasta, kasvaisi mersun hinta vielä 10 tuhannella eurolla:



    • Älykäs avaimeton avaus ja käynnistys

    • Peruutuskamera

    • Kaistavahti

    • Mukautuva vakionopeussäädin

    • Alamäkihidastin

    • Aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä

    • HDD-satelliittinavigointi

    • Tummennetut lasit

    • Sähkötoiminen takaluukku

    • Panoraamakatto

      
  • Eikös tässä verrattu kahta suurin piirtein samalla hinnalla saatavaa autoa keskenään. Epäilemätta Hondassa on kaikkea lisuketta vähintäinkin riittävästi. Jos taas verrataan vaikkapa suorituskykyä, ajo- tai käyttöominaisuuksia ja vaikkapa kulutusta, ei Honda todellakaan ole vahvoilla, edes Iltalehden hieman provosoivan vertailun perusteella. Jokainen voi mielessään miettiä, mitkä ominaisuudet asettaa etusijalle.

      
  • hedo:

    Eikös tässä verrattu kahta suurin piirtein samalla hinnalla saatavaa autoa keskenään. Epäilemätta Hondassa on kaikkea lisuketta vähintäinkin riittävästi. Jos taas verrataan vaikkapa suorituskykyä, ajo- tai käyttöominaisuuksia ja vaikkapa kulutusta, ei Honda todellakaan ole vahvoilla, edes Iltalehden hieman provosoivan vertailun perusteella. Jokainen voi mielessään miettiä, mitkä ominaisuudet asettaa etusijalle.




    Vähän niin kuin vasta ollut D vitamiinitesti. Jokainen voi mielessään miettiä suurin piirtein.

      
  • TM mittasi premiumkatumaasturitestissä GLK:n tavaratilaksi 390 litraa. Iltalehden mukaan Mersun tavaratila on kohtuukokoinen, vaikka minusta se on käytännössä Golf-luokkaa eli korin kokoon nähden (4,6 m farmarimallinen kori) surkea. Hondassa tilaa on odotusten mukaissti eli n. 500 litraa.

      
  • hedo:

    Jos taas verrataan vaikkapa suorituskykyä, ajo- tai käyttöominaisuuksia ja vaikkapa kulutusta, ei Honda todellakaan ole vahvoilla, edes Iltalehden hieman provosoivan vertailun perusteella. Jokainen voi mielessään miettiä, mitkä ominaisuudet asettaa etusijalle.


    TM on mitannut näiden autojen kulutukset vertailukelpoisesti.



    Kestotie:

    GLK: 6,5 l/100km

    CR-V: 5,9 l/100km



    Kaupunki:

    GLK: 8,1 l/100km

    CR-V: 7,6 l/100km



    Herbert:

    Hondassa tilaa on odotusten mukaissti eli n. 500 litraa.


    TM mitannut 10l laatikoilla tavaratilojen koot:

    GLK: 390 litraa

    CR-V: 520 litraa



    Yksi minun suosikkiautoista on ollut GLK, mutta kun edullisimmat mallit mersulla on dieseleitä ja dieseliä en halua on se jäänyt hankkimatta besamallin korkean hinnan vuoksi.

      
  • Nykyään näkyy aika paljon näitä ns. citymaastureita. Ainakin omat kokemukset ovat myönteisiä. Itse vertailin GLK.n ja ML:n välillä, ja otin ML:n. Pointtina etenemiskyky ja että istuu korkeammalla näkyvyys siten parempi. Kulutus (bensa) ei ollut mitenkään oleeelinen tekijä valintaani. Myös se että voi säätää korkeutta pahoissa paikoissa oli plusaa. Kyllä on näyttänyt "kyntensä" tänä talvena kun tiet ovat kehnossa kunnossa, ja osin auraamatta täällä hieman syrjemmässä.

      
  • Penteles:

    >> Karjalainen << koeajoi CR-V:n.


    Pöllyävässä lumessa takalasi näyttää olevan umpeutuvaa sorttia.

      
  • Tässä muutamia vuonna 2012 ensirekisteröityjä citymaastureita:



    1 NISSAN QASHQAI+2 1299 kpl

    2 VOLVO XC60 1245 kpl

    3 HONDA CR-V 1227 kpl

    4 KIA SPORTAGE 1088 kpl

    5 VW TIGUAN 843 kpl

    6 MITSUBISHI ASX 783 kpl

    7 BMW X3 536 kpl

    8 TOYOTA RAV4 496 kpl

    9 AUDI Q5 470 kpl

    10 SUBARU FORESTER 414 kpl

    11 AUDI Q3 399 kpl

    12 MITSUBISHI OUTLANDER 348 kpl

    13 M-B GLK 297 kpl

    14 BMW X1 262 kpl

    15 MAZDA CX-5 224 kpl

    16 FORD KUGA 220 kpl

    17 RANGE ROVER EVOQUE 200 kpl

    18 HYUNDAI SANTA FE 57 kpl

    19 BMW X5 52 kpl



    Noista määristä ei ole varmuutta ovatko kaikki nelivetomalleja kun vajaavetoiset mallit ovat yleistyneet yhä useammalle autonvalmistajalle.

      
  • Joko olet saanut autosi?

      
  • En vielä, mutta tänään on luovutus klo 10.



    Tulen täällä kertomaan kokemuksistani sitä mukaa kun niitä tulee.

    Samoin myös aion seurata tarkasti auton kulutusta niin todellisen kuin auton tietokoneenkin osalta ja kertoa niistä täällä (jos ne vaikka joitakin kiinnostaisi).

      
  • No pian sitten.

    Kyllähän meitä kiinnostuneita täällä toki on.

      
  • Nyt on sitten Honda tallissa.



    Täytyy tässä tutustua käyttöohjeeseen ( 490 sivua ) että osaa ottaa kaiken ilon auton ominaisuuksista. :smile:

      
  • Nopeastihan tuo tuli, kun useita autoja saa odottaa 4 kuukauttakin tilauksesta.

    Käyttöohjekirja näyttää supistuneen 10% edelliseen malliversioon nähden, jollaisen (Bensa/Autom/Eleg) hankin tuossa vuoden loppumetreillä käytettynä.

    Mukava seurata millaisia kokemuksia kertyy. Kulutuspuoli kiinnostaa erityisesti ja odotankin siitä innokkaasti dataa.

      
  • Penteles,

    hieno homma.

    Siinähän sinulla onkin luettavaa.

    Saanet ohjeen myös tietokoneeseen.

    Se on varsin käyttökelpoinen monella tavalla.

      
  • Onnittelut uuden auton johdosta.

    Odotellaan mielenkiinnolla käyttökokemuksia. Kulutus, äänieristys ja mahdolliset yllätykset (positiiviset ja negatiiviset) kiinnostavat.

    Mallikkaasti toimiva moottori-voimansiirto sekä monikäyttöiset tilathan ovat jo hyvällä mallilla edellisessä versiossa.

      
  • Käsikirjan paisuminen on huvittava juttu. Sivukaupalla on varoituksia, kuten että takapenkkiä ei saa kipata ennenkuin on varmistanut, ettei siellä istu kukaan. Mutta hallitunkin nostopaikkoja ei kerrota missään. Auton oma huojuva tunkkikin on tarkoitettu vain tilapäiseen(?) käyttöön.



    Veikkaan, että moni jättää käsikirjan lukematta tarpeettoman varoittelun täyttämän tolkuttoman sivumäärän takia. Toki autoissakin on eroja, mutta 70-luvun 25-sivun opusta tulee ikävä. Ei yhtään naurettavaa varoitusta, vaan pelkkää asiaa.

      
  • Herbert:

    Käsikirjan paisuminen on huvittava juttu. Sivukaupalla on varoituksia, kuten että takapenkkiä ei saa kipata ennenkuin on varmistanut, ettei siellä istu kukaan. Mutta hallitunkin nostopaikkoja ei kerrota missään. Auton oma huojuva tunkkikin on tarkoitettu vain tilapäiseen(?) käyttöön.

    Veikkaan, että moni jättää käsikirjan lukematta tarpeettoman varoittelun täyttämän tolkuttoman sivumäärän takia. Toki autoissakin on eroja, mutta 70-luvun 25-sivun opusta tulee ikävä. Ei yhtään naurettavaa varoitusta, vaan pelkkää asiaa.


    Varoitukset käsikirjaan on tulleet kun uusavuttomien määrä on kasvanut.

    :cry:



    Toki elektroniikan määrä on 70-luvulta lisääntynyt huimasti ja reilusti yli puolet sivuista käsitteleekin tietokoneen tietojen ohjelmointia, mitä halutaan noihin mittariston ja keskikonsolin näyttöihin ja hälytyksiin, sisätilan valaistukseen, ovien lukituksiin, ajovalojen, pyyhkijöiden ja turvavöiden toimintaan, nopeushälytykset, äänentoistolaitteiston toiminta (kuten nopeuden mukaan säätyvä voimakkuus; pois, alhainen,keskitaso tai korkea vaikutus) jne.

      
  • Sen verran olen hurahtanut tekniikkaan että tykkään kun pääsee tekemään valintoja antureiden ja elektroniikan ohjaamia auton toimintoja.

    CR-V:ssä voi esim. ottaa tai olla ottamatta käyttöön turvavyön esikiristimet sportkäytössä (joku voi haluta tätäkin).



    Eniten asetuksia voi tehdä mukavuusasetuksissa kuten:

    - ajovalojen automaatisen sammutuksen ajastin kun poistutaan autosta; 60s/30s/15s/0s

    - äänentoistolaitteiston voimakkuuden säätö nopeuden mukaan; pois/alhainen/keskitaso tai korkea

    - lämpötilanäytön säätö (kalibrointi) +/- 3C

    - ovien aukaisu kaukosäätimellä; ensimmäinen painaus avaa vain kuljettajan oven, toinen painallus loput ovet/ensimmäinen painallus avaa kaikki ovet (miksi kuluttaa kaikkien ovien mekanismia ja sähköä jos käyttää autoa pääasiassa yksin)

    - jne. jne.



    Edellisessä autossanikin oli sadetunnistin joka ohjasi tuulilasinpyyhkijöitä, useimmiten liiankin tehokkaasti.

    CR-V:ssä on onneksi tihkutoiminnon portaaton säätö joka vaikuttaa myös sadetunnistemen herkkyyteen. Hyvä!



    Edelläolevat ominaisuudet tulivat tässä mieleen kun luin 490 sivuista käsikirjaa.



    Pojallani on Audin (A8) ohjekirja 414-sivuinen ja lisäksi MMI:lle on oma ohjekirjansa 295 sivua, on siinäkin luettavaa.

      
  • Minulla on Jazzissa sadetunnistin säätörenkaalla ja koko tunnistin on jo kerran vaihdettu, se kun ei pääsääntöisesti suostu pyyhkimään lasia, vaikka läpi ei tahdo enää nähdä, herkkyys säädettynä tappiin. Uusi anturi on melkein yhtä susi kuin edellinen, mutta ei ihan.



    Toivottavasti CRV:n systeemi on parempi ja toivottavasti valikoista löytyy kohta, jossa koko anturin voi ottaa pois käytöstä.



    Vaihtaisin omani pelkkään säädettävään tihkuun koska tahansa ja aina sateella tekee mieli ajaa auto jonkun "lasipalatsin" pihaan ja käydä tekemässä kaupat jostain toisesta kulkupelistä, jossa tuo on toteutettu paremmin.



    sori tämä offtopic ja onnea uuden auton johdosta.

      
  • Tässä muutamia vuonna 2012 ensirekisteröityjä citymaastureita:

    1 NISSAN QASHQAI+2 1299 kpl
    2 VOLVO XC60 1245 kpl
    3 HONDA CR-V 1227 kpl
    4 KIA SPORTAGE 1088 kpl
    5 VW TIGUAN 843 kpl
    6 MITSUBISHI ASX 783 kpl
    7 BMW X3 536 kpl
    8 TOYOTA RAV4 496 kpl
    9 AUDI Q5 470 kpl
    10 SUBARU FORESTER 414 kpl
    11 AUDI Q3 399 kpl
    12 MITSUBISHI OUTLANDER 348 kpl
    13 M-B GLK 297 kpl
    14 BMW X1 262 kpl
    15 MAZDA CX-5 224 kpl
    16 FORD KUGA 220 kpl
    17 RANGE ROVER EVOQUE 200 kpl
    18 HYUNDAI SANTA FE 57 kpl
    19 BMW X5 52 kpl




    Volvo XC60:n suosio on yllättävä ottaen huomioon kuinka kallis se on. Mutta ilmeisen hyvä. Qashqaikin on onnistunut, tosin niistä suuri osa lie etuvetoisia ja voidaanko silloin puhua katumaasturista? CR-V:n asema on yhä vankka, mikä myös kertoo auton onnistuneesta suunnittelusta, luotettavuudesta ja hinnoittelusta. Takavuosina näilläkin palstoilla CR-V oli kestohaukkumisen kohde varsinkin nelivetonsa takia. Kuitenkin se riitti hyvin etenemis- ja liikkeellelähtöavuksi. Muistanpa yhdenkin ketjun, jossa uhottiin Audi Q7:n panevan katumaasturien myyntitilastot uuteen uskoon, heh.

    Eipä tullut mistään Audi Q:sta listaykköstä eikä CR-V:n haastajaksi yltänyt RAV4, Forester tai Outlander.

    Ja katumaasturilla jo 10:tta vuotta ajavana olen ensimmäisenä todistamassa että katumaasturi ei ole maasturi eikä pidäkään olla. Onpahan muuten järkeväkorinen auto reilulla maavaralla ja riittävällä nelivedolla.



      
  • mhj:

    Penteles,
    hieno homma.
    Siinähän sinulla onkin luettavaa.
    Saanet ohjeen myös tietokoneeseen.
    Se on varsin käyttökelpoinen monella tavalla.


    Valitettavasti sähköisessä muodossa sitä ei ole.

    Olen löytänyt tämän uusimman mallin USA-version käyttöohjeen, joka on tietysti englanninkielinen, mutta suurelta osin vastaavat toiminnat siitäkin löytyy.

    Tietokoneelta sitä on helpompi selailla.



    Ehkä se tulee joskus.

      
  • Onko mahdollista laittaa asetus, ettei takalasin pyyhin mene päälle, jos tuulilasin pyyhkijää käyttää ja peruuttaa.

    Se on kepuli toiminta, jos takapyyhin on jäässä.



      
  • Samoin peruutusta ja pysäköintiä varten kääntyvät ulkoiset taustapeilit ovat sellaisia varusteita, joiden talvikelpoisuutta olen epäillyt. Mutta jos mekanismit eivät rikkoonnu jumissa, niin mikä ettei.

      
  • mhj:

    Onko mahdollista laittaa asetus, ettei takalasin pyyhin mene päälle, jos tuulilasin pyyhkijää käyttää ja peruuttaa.
    Se on kepuli toiminta, jos takapyyhin on jäässä.




    Ei saa. Tämä on selvä puute.



    Ainoa keino on ennen peruutusvaihteen kytkemistä laittaa tuulilasinpyyhkimien kytkin OFF-asentoon.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit