SAAB

287 kommenttia
1457910
  • onko tietoa millaiset ovat omistus osuudet noin?



    olisiko tämä lista lähellä totuutta ,ennen kiinalaisia rahoja ja kenen osuudesta nuo kiinanpojat ottavat?



    -spyker cars 35%

    -GM 35%

    -antonov 30%

      
  • finman:

    onko tietoa millaiset ovat omistus osuudet noin?

    olisiko tämä lista lähellä totuutta ,ennen kiinalaisia rahoja ja kenen osuudesta nuo kiinanpojat ottavat?

    -spyker cars 35%
    -GM 35%
    -antonov 30%




    lainaus Tuulilasi lehden nettisivulta, nämä omistukset siis ennen Antonovin 30 miljoonaa.



    Victor Muller omistaa 25-30 % yhtiöidensä Tenaci Capital ja Helvetia välityksellä.

    Mubadala Development Company omistaa 15-20 prosenttia.

    Brendan O´Toole omistaa Kyprokselle rekisteröidyn yhtiönsä Dorwing Solutionin kautta 5-10 % Spykeristä. O´Toole on perustanut brittiläisen CPP Global Holdings -yhtiön ja johtaa sitä edelleen. Tämä yhtiö on ostanut Spyker Carsin urheiluautotoiminnot, ja yhtiö on nykyisin Vladimir Antonovin hallinnassa.

    Bahamalle rekisteröity säätiö Gemini Investment Fund omistaa 5-10 prosenttia Spyker Cars -yhtiöstä.





      
  • Harmi, kattelin tänään käytettyä 5vuotta vanhaa 200 tuhatta ajettua 9-5 sta. Rinnalla Puolta vähemmän ajettu samanikäinen Pasaati. Saab oli paljon siistimmän ja kulumattomamman näköinen sisältä. Harmi, jos ruotsalaisten pitkäaikainen ammattitaito menee hukkaan.

      
  • Harmi, jos ruotsalaisten pitkäaikainen ammattitaito menee hukkaan.




    Miten se hukkaan menee? Nyt vain on varaa toteuttaa suunnitellut tuotteet. Jos aihe kiinnostaa niin tutustukaa www.saabsunited.com nettisivuun. Sieltä hakua esim "IQon" tai "eAAM" ja pääsee jyvälle mitä tuleman pitää.



    Onneksi rahoitusta tuntuu löytyvän ja tuotanto pääsee taas käyntiin. Tilanne on ollut tuskallinen, mutta toivoa ei menetetä.



    Ja kun autojen hintoja katseltiin (käytetyt) niin hyvänä esimerkkinä käy 9-3 farkut. 2-litraisella turbo moottorilla ja loistavilla varusteilla n. 4-5 vuotta vanha 9-3 on nyt samassa hintaluokassa kuin esimerkiksi 1.6 FSI koneella oleva Skoda Octavia melko karvalakkivarusteilla.

      
  • Aeronautti:

    Harmi, jos ruotsalaisten pitkäaikainen ammattitaito menee hukkaan.


    Miten se hukkaan menee? Nyt vain on varaa toteuttaa suunnitellut tuotteet. Jos aihe kiinnostaa niin tutustukaa www.saabsunited.com nettisivuun. Sieltä hakua esim "IQon" tai "eAAM" ja pääsee jyvälle mitä tuleman pitää.

    Onneksi rahoitusta tuntuu löytyvän ja tuotanto pääsee taas käyntiin. Tilanne on ollut tuskallinen, mutta toivoa ei menetetä.

    Ja kun autojen hintoja katseltiin (käytetyt) niin hyvänä esimerkkinä käy 9-3 farkut. 2-litraisella turbo moottorilla ja loistavilla varusteilla n. 4-5 vuotta vanha 9-3 on nyt samassa hintaluokassa kuin esimerkiksi 1.6 FSI koneella oleva Skoda Octavia melko karvalakkivarusteilla.




    Juuri noin. :warning:

      
  • Aeronautti:



    Ja kun autojen hintoja katseltiin (käytetyt) niin hyvänä esimerkkinä käy 9-3 farkut. 2-litraisella turbo moottorilla ja loistavilla varusteilla n. 4-5 vuotta vanha 9-3 on nyt samassa hintaluokassa kuin esimerkiksi 1.6 FSI koneella oleva Skoda Octavia melko karvalakkivarusteilla.






    Totta, tosin se karvalakkiskoda menee paremmin kaupaksi kuin se saapas.....

    :wave:

      
  • Kertoo paljon perus-suomalaisista :lol:



    Nooh, Ammattilainen, eli myyjä ottaa tuosta ilon irti. Ostaja taas ottaa, jos osaa. Jos ostat nyt 16000€ Saabin taikka Skodan ja ajat sillä n. 5v niin kumpi menee sitten paremmin kaupaksi kun seuraavaa haetaan? Ammattilainen??

      
  • Todennäköisesti edelleen skoda..... :lol:

      
  • Kymmenen miljoonaa paskakärpästä ei voi olla väärässä.



    Silti mulle SAAB. Sain huollon ajaksi Skodan ajoon (Octavia Scout) eikä herättänyt mitään omistamisen halua. Päinvastoin.



    Saabissa on kuitenkin idealismia ja ennakkoluulottomuutta. Hienoja, erilaisia ratkaisuja.



    Tykkään Saabista.

      

  • Kymmenen miljoonaa paskakärpästä ei voi olla väärässä.

    Silti mulle SAAB. Sain huollon ajaksi Skodan ajoon (Octavia Scout) eikä herättänyt mitään omistamisen halua. Päinvastoin.

    Saabissa on kuitenkin idealismia ja ennakkoluulottomuutta. Hienoja, erilaisia ratkaisuja.

    Tykkään Saabista.




    Just noin. Skodalla on tosi hyviä autoja mallistossaan mutta kun ne ei vaan tunnu miltään - auto on kuitenkin monesti vaan enemmän kuin peltiä ja muovia. Sitä fiilistä Saabissa onneksi edelleen on - niin tuotteissa, firmassa kuin faneissaankin. Iloinen asia.

      
  • http://www.iltalehti.fi/talous/2011051613723037_ta.shtml



    Taas on seuraava "pelastaja" löytynyt...mitenkähän monta näitä vielä löytyykään, pangda-karhuja..... :smile:

      
  • Nyt toiminnan takuumieheksi ehdotetaan sitten kiinalaista dealeria. Toivottavasti tällä kertaa sopimus on valmiina ennen kuin Muller julistaa homman olevan selvä. Hawtai-episodi osoittaa joko äärimmäistä epätoivoa tai äärimmäistä hölmöilyä.



    Summat, mistä tällä kertaa puhutaan, eivät kyllä riitä kovin pitkään. Mitähän sen jälkeen, kun nuokin miljoonat ovat sulaneet?



    Jotenkin kiinalainen dealeri ja venäläinen "liikemies" tuntuu melkoisen arveluttavalta omistuspohjalta. Kehitetäänkö näiden omistajien visioilla premium-merkkiä siihen suuntaan, että jossain vaiheessa viivan alla jäisi joskus plussaakin?

      
  • Saab, eikö sitäkin kytevää nuotiota olisi voitu pissata jo sammuksiin? :grin:

      
  • Viimeisimmät suunnitelmat ovat tekemässä Saabista kiinalaisyhtiötä.



    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saabista-tulossa-kiinalaisyhtio

      
  • NHB:

    Viimeisimmät suunnitelmat ovat tekemässä Saabista kiinalaisyhtiötä.

    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saabista-tulossa-kiinalaisyhtio






    No eipä ole yllätys jos niin käy....just follow the money....

      
  • Eiköhän tämä kiinalaistuminen tule yleistymään aika melkoisesti lähiaikoina. En ole nähnyt Euroopassa yhtään uskottavaa suunnitelmaa talouksien laittamiseksi kasvu-uralle, Saksassakin näytetään kovasti tekevän töitä sen eteen että teollisuus saadaan käännytettyä muualle. Ei tällä pelillä voi mikään tuotannonala pärjätä pidemmän päälle. Kiinassa investoidaan infraan ja yritykset ovat voimakkaasti kasvavia, valuuttareservit ovat valtavia ja kansalaiset ahkeria ja säästäväisiä. En näe oikein mitään syytä mikseivät kiinalaiset omistaisi kohta aika suurta osaa esimerkiksi vaikkapa autoteollisuudesta.

      
  • IIHS:n Top Safety Pick on nykyisin ihan peruskauraa. Tuon luokan autolle sen ei pitäisi ylittää uutiskynnystä.

      
  • NHB:

    IIHS:n Top Safety Pick on nykyisin ihan peruskauraa. Tuon luokan autolle sen ei pitäisi ylittää uutiskynnystä.




    Mutta jos on parhaista parhain, niin kai se jotain kertoo?



      
  • No jos on parhaista parhain, niin kai silloin aika hyvä on. Top Safety pick ei vain tuota tarkoita. Se tulee nykyisin useimmille uusille autoilla. Isolle premiumille olisi aika huono suoritus olla saamatta tuota arvosanaa.





    Suostuuko kukaan, joka piti Mullerin visioihin kohdistunutta kritiikkiä perusteettomana, kommentoimaan tätä uutista:

    http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2011/08/17/nyt-saab-ulosmitataan/201111467/12

      
  • http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/09/karajaoikeus_hylkasi_saabin_yrityssaneeraushakemuksen_2856563.html



    Mullerin kortit alkavat olemaan vähissä. Moneen kertaan mainostettuja rahoja ei ole missään, tehtaat seisovat, työntekijät vaativat palkkojaan ja oikeuden mielestä yritys ei ole riittävän elinkelpoinen pelastettavaksi.

      
  • http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2011/12/19/saabin-muller-mustin-paiva-urallani/201119379/12



    Se, mistä puhumista muutamat kijoittajat pitivät kateellisten panetteluna, toteutui.



    Veikkauksia tulevasta? Ainahan voi löytyä joku uusi yrittäjä. Tilanteen tekee vain hankalaksi se, että GM ei halua antaa kiinalaisille tekniikkaansa. Muita vaihtoehtoja ajatellen ajat ovat haasteelliset. Tällä hetekellä ei liene helppo saada rahoitusta. Vakavaraisen isomman toimijan resurssit voisivat riittää Saabin pyörittämiseen, mutta aikaisemminkaan mielenkiintoa ei ole riittänyt näiltä tahoilta. Nyt kun vielä talouskone tuntuu yskivän, niin tuskinpa kovin moni haluaa sijoittaa Saabin kaltaiseen rahareikään. Aikaisemmin kovin uutterat fanitkin tuntuvat hyljänneen merkin. Konkurssiuutinen on otettu vastaan hiljaisuudessa.

      
  • Sääli pohjoismaisen autonvalmistuksen kannalta ja menetettyjen työpaikkojen kannalta. Sääli myös, että perinteikäs ja monien arvostama automerkki lopetetaan. Mutta toisaalta eihän tuommoisella autovalikoimalla ja velkaisella omistuspohjalla oleva automerkki voi olla elinvoimainen. Saabin tehtaan työntekijätkään ei ole saaneet palkkojaan pariin kuukauteen ja ilmeisesti Ruotsin valtio joutuu auttamaan tuossa asiassa ja perii sitten saataviaan konkurssipesästä muiden ohessa.



    Saab vaan on nyt tullut tiensä päähän ja en usko, että se enää tuosta nousee. Mallivalikoima on ollut jo pitkään kahden mallin varassa ja mallien uusiutumistahti on ollut käsittämättömän hidasta, johtuen tietenkin GM:n panostushaluttomuudesta Saabiin. Juuri kun saatiin vähän toivoa mallistoon uuden Saab 9-5 sedanin muodossa ja 9-5 farmarikin jo esiteltiin, niin sitten vaan eväät loppuivat valitettavasti kesken, kun ei löytynyt vakavaraista rahoittajaa, joka olisi nostanut merkin uudelleen siivilleen.



    Täysin päinvastainen kohtalo tuntuu olevan toisella ruotsalaisella automerkillä, joka porskuttaa eteenpäin vahvemmin kuin koskaan kiinalaisen omistajan alaisuudessa ja on vähän ironistakin, että TM etusivulle tuli samana päivänä uutiset Saabin konkurssista ja Volvon uuden V60 plug-in hybridin tulosta tilattavaksi ensi vuoden alussa.



    Olisin toivonut Saabille samanlaista kohtaloa kuin Volvolle eli että joku rikas kiinalainen omistaja olisi ostanut sen, mutta sekään ei ollut mahdollista GM:n takia, kun eivät halua että Saabissa olevaa heidän kehittämäänsä tekniikkaa siirtyy Kiinaan. Toivottavasti GM menee vielä itsekin joskus konkurssiin, eipä ainakaan sympatiaa heru siihen suuntaan itseltäni pätkän vertaa!

      
  • Voiko GM:ää syyttää tuosta? Kiinan markkinat ovat erittäin tärkeät kaikille valmistajille. Miksi ihmeessä GM lahjoittaisi kiinalaiselle kilpailijalleen tekniikkaansa?

      
  • GM'hän pelasi tämän niinkuin oppikirjassa. Möi yhtiön josta sai rahaa, ja näennäisesti antoi teknologiaa käyttöön. Rahoitustilanteen ollessa huono (resurssien ohella), uuden rahoituksen saaminen esim kiinalaisten kanssa ei ollut mahdollista ja näin teknologiaa tai osaamista paperilla ei päässyt hyödyntämään. Osuus yhtiössä antoi mahdollisuuden jarrutella koko ajan.



    Ei mukavaa ja harmi Saabin kannalta, mutta hyvää bisnestä. GM'lle siis.



    Fordiin verrattuna GM teki paljon fiksummin. Volvon mukana myytiin osaamista, tekniikkaa ja ei rajoitettu toimintaa. Toivotaan että toinen "ruotsalainen" pysyy hengissä, olisin toivonut samaa Saabille.

      
  • Amerikkalaisiin ei pidä luottaa missään muussa bisneksessä kuin rahat pois ja pakoon. Yhtä vähän kuin eteläeurooppalaisiin. Amerikkalaiset käy edelleen intiaanisotia. Nyt etenkin kun ovat puolustuskannalla ja häviöllä.

      
  • Bugracer:

    GM'hän pelasi tämän niinkuin oppikirjassa. Möi yhtiön josta sai rahaa, ja näennäisesti antoi teknologiaa käyttöön.

    Ei mukavaa ja harmi Saabin kannalta, mutta hyvää bisnestä. GM'lle siis.




    Konkurssikypsää firmaa on hankala kultakimpaleeksi muutta. GM sai Saabin myymyisestä Spykerille vain vähän rahaa mutta paljon Saabin osakkeita. Noilla osakkeilla ei ole oikein mitään arvoa tällä hetkellä.



    Kun Ford möi Volvon, niin Volvo oli aivan eri tavalla elinvoimainen yritys kuin Saab. Olihan kauppahinnoissakin eroa. Markkinat näkivät siis Saabin elinmahdollisuudet pieninä ja olivat siinä aivan oikeassa.

      
  • pakkoraossahan saabin GM joutui myymään kun itse oli selvitystilassa ja silloinhan muutama muukin merkki "kuoli" tai omistus osuudet myytiin pois esim subaru,suzuki...



    yksi merkki säilyi hengissä vain ja ainoastaan kiinan markkinoiden takia ja se on buick.

      
  • Eikö Saabin perusongelma ollut se, että tavara, auto, ei mennyt kaupaksi? Mitä me sellaisella autonvalmistajalla teemme joka ei saa vehkeitään myydyksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit