Takaisinkutsukampanjan TOP 5 !

49 kommenttia
2»
  • Samasta jutusta:

    Autojärjestöt ja lehdet julkaisevat täydennykseksi omia laajempia takaisinkutsulistoja, joihin on koottu myös pienempien vikojen huolto- ja korjauskampanjoita.




    Autoliiton saksalainen sisarjärjestö ADAC julkaisee Saksassa käynnissä olevia autojen, moottoripyörien ja niihin liittyvien tarvikkeiden takaisinkutsukampanjoita. Autoliiton asiantuntijat kääntävät listan suomeksi. Lista on hyvin ajan tasalla.

    Autoliitto julkaisee verkkosivuillaan kaikki vuosina 2005–2009 ADAC:n tietoon tulleet takaisinkutsukampanjat kaikille avoimena tietona.

    Tänä vuonna julkaistut kampanjat ovat vain Autoliiton jäsenille.

    10. helmikuuta päivitetyllä listalla on takaisinkutsut Audilta, Citroëniltä, Nissanilta, Opelilta, Peugeotilta, Renaultilta, Suzukilta ja Toyotalta.




    Ymmärsinkö tämän oikein? VAIN jäsenet saavat tietoonsa, ei julkaista netissä tms? Laittakaa linkkejä tänne, jos on mahdollista käydä jossain kurkkaamassa.

    Muuten, minulla ei ole Toyotaa itsellä käytössä, muuten kuin eräs 60 -luvun kesä/harrasteautona tällähetkellä. Muilla vehkeillä mennään arkena ympärivuoden nelivedoilla, lukoilla ja apurungoilla...

      
  • Maastovälitys:



    VALMISTAJA TUNTEE VASTUUNSA!!!




    USA:n kuluttajavirasto on asiasta aikalailla eri mieltä. Jäämme odottamaan ratkaisua. Veikkaan miljoonakorvauksia kaikessa hiljaisuudessa vastineeksi siitä, etteivät omaiset ja loukkaantuneet nosta syytettä.



    Kuultuani kaiken maailman iljettäviä korjaamotarinoita, en tule sekaantumaan pitkiin aikoihin öljyjä ja nesteitään vuotaviin paskoihin




    Näistä kuulluista jutuistahan sen maailman tilan voi luotettavasti päätellä.



    No sinähän tämän tiedät. Montako laatujärjestelmää olet tarkastanut?



    Menneisyys ei busineksessa yleensä kerro juuri mitään tulevasta, se kannattaa muistaa.



    Ei siinä enää Brändi kanna, kun käytetty "hyvä Brändinen Premiumi" onkin oikeasti ihan paska, jonka korjaaminen maksaa kuluttajalle ihan homona takuuajan jälkeen.




    Amen.



      
  • Erittäin hyvä tuo Hesarin kirjoitus aiheesta, jota itsekin tässä ketjussa jo aiemmin ihmettelin. Onkohan tosiaan noin, että k.o. saksalaiset automerkit jättävät Suomessa takaisinkutsut tekemättä, ettei vaan maine kärsi ja tule ylimääräisiä kustannuksia, ja hoitavat nuo Saksan takaisinkutsut aiheuttavat vaaralliset viat vasta määräaikaishuoltojen yhteydessä asiakkaiden tietämättä. Vaikea kuvitella, että Suomessa myytävät autot olisivat kaikki sellaisia, joissa noita samoja vikoja ei olisi kuin saksalaisissa. Tuossa voisi olla jollekin toimittajalle aihetta vähän tarkempaankin selvittelyyn.

      
  • Näistä kuulluista jutuistahan sen maailman tilan voi luotettavasti päätellä.




    Seissyt itse vieressä monta kertaa halleilla, ja ollut erittäin onnellinen ettei ole kyse minun autoista.

    En jaksa tosiaankaan ryhtyä luettelemaan omia ja lähipiirin ikäviä kokemuksia, koska siitä syntyisi vähintäänkin Kalle Päätalon tuotannon verran materiaalia. Tässä täytyy kuitenkin laittaa hauskin juttu 2000 luvun puoliväliltä, Firmassamme aikanaan esim. tiedettiin öljyläikistä hyvin missä silloin uudet (3kpl!!!) Transportterit oli olleet parkissa. Toimari kielsi koko henkilökuntaa jyrkästi, ettei niitä missään nimessä saa enää parkkeerata pääoven viereisille vieraspaikoille pihakivetystä likaamaan..

      
  • kulkuepeli:

    Erittäin hyvä tuo Hesarin kirjoitus aiheesta, jota itsekin tässä ketjussa jo aiemmin ihmettelin. Onkohan tosiaan noin, että k.o. saksalaiset automerkit jättävät Suomessa takaisinkutsut tekemättä, ettei vaan maine kärsi ja tule ylimääräisiä kustannuksia, ja hoitavat nuo Saksan takaisinkutsut aiheuttavat vaaralliset viat vasta määräaikaishuoltojen yhteydessä asiakkaiden tietämättä. Vaikea kuvitella, että Suomessa myytävät autot olisivat kaikki sellaisia, joissa noita samoja vikoja ei olisi kuin saksalaisissa. Tuossa voisi olla jollekin toimittajalle aihetta vähän tarkempaankin selvittelyyn.




    Kannattaa lukea toiseenkin kertaan tuo kehumasi Hesarin juttu. Siinä kerrotaan moneen kertaan, että lista on puutteellinen. Eli sen perusteella on turha yrittää päätellä mitään.



    Katso myös noita KBA:n listoja saksalaisista takaisinkutsuista. Sieltä selviää takaisinkutsujen todellinen määrä.



    Noilla listoilla ei ole eritelty sitä, pitääkö vika korjata heti vai voidaanko se hoitaa normaalin määräaikaishuollon yhteydessä. Listoilta löytyy kyllä molempia vikoja. Hyvin harvat ongelmat aiheuttavat ylimääräisen käynnin huollossa.





      
  • Heinzman:



    Premium-puolella Audi on sijalla 15 ja kutsuja 6kpl. Mielenkiintoista on havaita, että sekä BMW että Mercedes loistavat poissaolollaan. Se on sitä laatua, eli tehdään kerralla valmis tuote!

    http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/02/1049582




    Heizmanin tarkoitushan tuossa avauksessa oli selvästi mollata Volvoa, kun sen nimi piti oikein erikseen korostaa, ja toisaalta ylistää ihailemiaan BMW:tä ja Mersua.



    Tuossa tähän keskusteluun jo nimim. Maastovälityksen ylempänä linkittämässä Hesarin artikkelissa kerrotaan hyvin noiden takaisinkutsujen taustasta, jotka vesittävät noita Heizmanin päämääriä. Ohessa muutama ote tuosta Hesarin artikkelista, kun kaikki eivät sitä kuitenkaan jaksa avata.



    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Auton+takaisinkutsu+otettava+vakavasti/1135252856416



    "Pikkuvikoja koskevat kampanjat, joilla ei ole suoranaista vaikutusta turvallisuuteen, hoidetaan yleensä määräaikaishuoltojen yhteydessä eikä niistä välttämättä edes kerrota asiakkaalle.



    Takaisinkutsujen määrä ei anna vertailukelpoista tietoa autojen laadusta. Takaisinkutsut kertovat laatuongelmien lisäksi myös siitä, että valmistaja tuntee vastuunsa ja toimii aktiivisesti vikojen korjaamiseksi. Takaisinkutsut ovat osa valmistajan laatujärjestelmää.



    Suuri osa automerkeistä ilmoittaa Trafille rehellisesti pienetkin viat, mutta muutamat merkit pimittävät ja salailevat isojakin vikoja.



    Trafin takaisinkutsulistassa on puutteita, eikä se anna vertailukelpoista tietoa merkkien takaisinkutsukampanjoista.



    Tietojen antamiselle on lakisääteinen velvollisuus. Tässä on itsetutkiskelun paikka valmistajille ja valmistajien edustajille", sanoo Trafin ajoneuvo- ja liikennetekniikan osastonjohtaja Björn Ziessler.



    Esimerkiksi Mercedes-Benz ja BMW ovat ilmoittaneet Trafille vain muutaman autoyksilön takaisinkutsut, vaikka viralliselta saksalaiselta KBA:n (Kraftfahrt-Bundesamt) listalta löytyy isoja kampanjoita."

      
  • NHB:

    Kannattaa lukea toiseenkin kertaan tuo kehumasi Hesarin juttu. Siinä kerrotaan moneen kertaan, että lista on puutteellinen. Eli sen perusteella on turha yrittää päätellä mitään.




    Ja puutteellisuus johtuu joko siitä, että eräät saksalaiset merkit eivät piittaa lakisääteisistä velvoitteista ilmoittaa takaisinkutsuista TraFi:lle tai sitten siitä, että takaisinkutsuja ei ole tehty. Kumpikin noista vaihtoehdoista viittaa siihen, että Suomessa joidenkin automerkkien vioista ei haluta kertoa muille kuin korkeintaan k.o. auton omistajille, jos heillekään.



    Tai voihan olla, että joidenkin saksalaisten autonvalmistajien mielestä jarru-, turvatyyny- tai turvavyöviat eivät ole vaarallisia ja siksi niistä ei ole ilmoitettu. Ei kuulosta kovin hyvältä.



    Niin kauan kuin jotkut automerkit pimittävät viat TraFi:lta, ei noilla takaisinkutsuluetteloilla ole muuta merkitystä kuin se, että niistä näkee, kuka ainakin hoitaa lakisääteiset velvoitteensa.

      
  • Lain säätäjällä pitäisi myös valvoa lain noudattamista. Toivottavasti tässäkin siirrytään yhtenäiseen eurooppalaiseen järjestelmään, niin suomalaiset autovirkamiehet eivät pääse sotkemaan asioita. Onneksi näistä asioista kiinnostuneet voivat aina halutessaan katsoa muiden maiden listoilta takaisinkutsut.

      
  • Ymmärrän sen, että nimimerkki Heinzman on kova Mersu-fani, mutta fakta on se että vuonna 2007 ainutkaan Mersu ei saanut ostosuositusta, bemareista suositeltiin ostettavaksi vain 2/3 ja Volkkareista vain 45 %.



    http://www.businessweek.com/autos/autobeat/archives/2007/03/mercedes-benz_s.html



    Mitä mieltä ollaan tästä uutisesta, 2006 mallin Mersun maasturissa ML 500 on yhtä paljon vikoja kuin 1998 mallin LS 400 Lexuksessa ?



    "Then how is it that the magazine does recommend nearly two-thirds of BMWs and 45% of VW-Audi vehicles. CR went out of its way to indicate that a used 1998 LS400 would be a better buy than a 2006 Mercedes ML500. Actually, it says that the 1998 Lexus had fewer problems than last year’s ML, but you get the idea.



    Among the least reliable used cars ranked by CR: The MB SL, SLK, CLK, CLS, E Class sedan, R-Class, M Class.
    "





    Laatu kerralla kuntoon ?



    Osta Volvo, pärjäät pienemmin kuluin, kuin jos ostat Mercan tai Saaban.



    :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile::smile:



      
  • kulkuepeli:



    Tai voihan olla, että joidenkin saksalaisten autonvalmistajien mielestä jarru-, turvatyyny- tai turvavyöviat eivät ole vaarallisia ja siksi niistä ei ole ilmoitettu. Ei kuulosta kovin hyvältä.

    Niin kauan kuin jotkut automerkit pimittävät viat TraFi:lta, ei noilla takaisinkutsuluetteloilla ole muuta merkitystä kuin se, että niistä näkee, kuka ainakin hoitaa lakisääteiset velvoitteensa.




    Olennaista on se, onko viat korjattu asiakkaiden autoissa. Ilmoituksilla muille ei ole sen kanssa välttämättä mitään tekemistä.



    Toyotan tapauksessa nämä saivartelut ovat sinänsä turhia, koska tietoa on ilmeisesti pimitetty vuodesta 2000 lähtien eikä takaisinkutsuja ole tehty. Viimeisimpien uutisten mukaan puhutaan 24 kuolonuhrista ja sadoista loukkaantuneista. Takaisinkutsuttavien autojen määrä on painostuksen alla kasvanut jo 8,5 miljonaan, ensi alkuun puhuttiin paljon pienemmistä määristä mikä ei kerro kovin hyvää turvallisuusasenteesta.



    Ei tosiaan kuulosta hyvältä.



    Aika mielenkiintoista miettiä mitä tapahtuisi jos vaikkapa suihkusaippua tai virvoitusjuoma tappaisi 24 ihmistä. Erilainen on vastuu eri aloilla, täytyy sanoa.



      
  • AkiK:

    kulkuepeli:


    Tai voihan olla, että joidenkin saksalaisten autonvalmistajien mielestä jarru-, turvatyyny- tai turvavyöviat eivät ole vaarallisia ja siksi niistä ei ole ilmoitettu. Ei kuulosta kovin hyvältä.

    Niin kauan kuin jotkut automerkit pimittävät viat TraFi:lta, ei noilla takaisinkutsuluetteloilla ole muuta merkitystä kuin se, että niistä näkee, kuka ainakin hoitaa lakisääteiset velvoitteensa.


    Olennaista on se, onko viat korjattu asiakkaiden autoissa. Ilmoituksilla muille ei ole sen kanssa välttämättä mitään tekemistä.

    Toyotan tapauksessa nämä saivartelut ovat sinänsä turhia, koska tietoa on ilmeisesti pimitetty vuodesta 2000 lähtien eikä takaisinkutsuja ole tehty. Viimeisimpien uutisten mukaan puhutaan 24 kuolonuhrista ja sadoista loukkaantuneista. Takaisinkutsuttavien autojen määrä on painostuksen alla kasvanut jo 8,5 miljonaan, ensi alkuun puhuttiin paljon pienemmistä määristä mikä ei kerro kovin hyvää turvallisuusasenteesta.

    Ei tosiaan kuulosta hyvältä.

    Aika mielenkiintoista miettiä mitä tapahtuisi jos vaikkapa suihkusaippua tai virvoitusjuoma tappaisi 24 ihmistä. Erilainen on vastuu eri aloilla, täytyy sanoa.




    Mistä tiedät kuinka monta on kuollut muiden automerkkien vioista johtuen? Mitään tietoahan tästä ei ole, "viat on korjattu" vaivihkaa... Mikään viranomainenhan ei ole tutkinut asiaa.



      
  • AkiK

    Viimeisimpien uutisten mukaan puhutaan 24 kuolonuhrista ja sadoista loukkaantuneista.




    Luku varmaankin nousee vielä tuhansiin tai kymmeniintuhansiin, nyt kun kaikki viimeisen kymmenen vuoden aikana kolarin ajaneet Toyota-kuskit ympäri maailman yrittävät pistää omat mokansa auton piikkiin. Kannattaa japanilaisten autojen inhoajienkin ehkä odotella todellista faktaa asiasta, ennenkuin alkaa enemmän tuulettelemaan.

      
  • AkiK

    Olennaista on se, onko viat korjattu asiakkaiden autoissa. Ilmoituksilla muille ei ole sen kanssa välttämättä mitään tekemistä.




    Niinpä. Mistäpä sitä tietää, onko viat korjattu, jos takaisinkutsuja ei ole tehty. Kannattaa vain toivoa, että määräaikaishuollon yhteydessä on tehty jotain muutakin kuin vaihdettu öljyt.



    Kyllähän tuosta toiminnasta selvästi paistaa se, että useat varsinkin niinsanotut premium-merkit pimittävät tietoa ongelmista.

      
  • Jo ainakin 34 kuolemaan on yhdistetty tojon poljinvika:



    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyotan+kaasuvian+yhteytt%C3%A4+kuolonkolareihin+selvitet%C3%A4%C3%A4n+USAssa/1135252949634



    On se ihmeellistä tuo tojo-uskovaisuus. Jos Toyotassa on vikaa, pitää heti kääntää keskustelu muihin merkkeihin, vaikka ne eivät liittyisi millään lailla aiheeseen.



    Hyvää asiakaspalvelua ilmeisesti on, että tuota vikaa on salailtu vuodesta 2000 lähtien. Siis kymmenen vuotta! Ainiin, mutta ne on Saksalaismerkit, jotka salailevat asioita, ei suinkaan Toyota. Hyvää asiakaspalvelua ilmeisesti on myös, että vasta viranomaisen pakottamana Toyota suostuu huoltamaan autonsa. Ainiin, mutta niillä on jenkeissä vainokampanja Toyotaa vastaan. Ihan unohdin. Miksiköhän eivät vainoa muita merkkejä.

      
  • simppa:

    Jo ainakin 34 kuolemaan on yhdistetty tojon poljinvika:

    http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyotan+kaasuvian+yhteytt%C3%A4+kuolonkolareihin+selvitet%C3%A4%C3%A4n+USAssa/1135252949634

    On se ihmeellistä tuo tojo-uskovaisuus. Jos Toyotassa on vikaa, pitää heti kääntää keskustelu muihin merkkeihin, vaikka ne eivät liittyisi millään lailla aiheeseen.


    Otsikkohan olikin "Takaisinkutsukampanjan TOP 5 ! " :xmas:



      
  • "Toyotan tapauksessa nämä saivartelut ovat sinänsä turhia, koska tietoa on ilmeisesti pimitetty vuodesta 2000 lähtien"



    Enpä usko, että rakenteeltaan samaa poljinta (tai itseasissa kyseisen alihankkijan tekemää poljinta) on käytetty vuonna 2000 yhdessäkään silloisessa Toyota-mallissa. Toyotan ilmoituksen mukaan polkimen mahdollinen hidas palautuminen koskee melko uusia malleja ja vain erityisissäolosuhteissa (tiedot malleista löydät merkin sivuilta).



    Oma autoni on kyseisellä listalla, mutta sain jo vahvistuksen että omassa autossani on japanilaisen alihankkijan tekemä osa, jossa ongelmaa ei ole. Eli kyllä jenkkilässä lyödään laadulla markkinakärkeen noussutta merkkiä lujasti, kun siihen tuli mahdollisuus. Muut valmistajat sen sijaan ovat hiiren hiljaa - miksiköhän? Ei ehkä kestä päivänvaloa monenkaan merkin laatu jos aletaan tutkimaan esim. airbagien tai jarrujen toiminta - saati sitten pienempiä vikoja.



    Ja voihan noita onnettomuustilastoja alkaa tulkita aivan uudella tavalla. Länsinaapurin vakuutustilastoissa Avensis oli turvallisin automalli kaikista, joten tuskin siinä on kovin usein polkimet jumineet. Toisaalta jos ongelmat olisivat kovinkin yleisiä niin ei kait Toyota olisi ympärimaailmaa ollut laatu- ja merkkien merkkitutkimusten kärjessä myös viime vuonna?



    No pääseepä tälläkin palstalla nyt muut kuittailemaan Toyotan omistajille. Itselläni tyytyväisyys merkkiin on parantanut vain kilometrien myötä.



      
  • simppa:

    On se ihmeellistä tuo tojo-uskovaisuus. Jos Toyotassa on vikaa, pitää heti kääntää keskustelu muihin merkkeihin, vaikka ne eivät liittyisi millään lailla aiheeseen.




    Ilmeisesti tällä palstalla ei joidenkin mielestä saa keskustella muiden merkkien kuin Toyotan takaisinkutsukampanjoista. Ymmärsin varmaankin tuon otsikon väärin, sen pitäisikin kai olla Toyotan takaisinkutsukampanjan TOP 5. Tai näin ainakin jotkut sen haluaisivat olevan.



    Aika tiukkaa näyttää joillekin olevan hyväksyä se tosiasia, että japanilaiset autot ovat iät ja ajat olleet luotettavuudeltaan muita paremmalla tasolla. Nyt kun kerrankin on tilaisuus, niin jotkut yrittävät repiä kaiken irti ongelmista. On mielenkiintoista nähdä, jos ja kun vastaavia ongelmia tulee näiden nimimerkkien omien suosikkiautojen kohdalle, ovatko he yhtä kärkkäänä hyökkäämässä niiden kimppuun. Tuskin.



    Itselläni on ollut 2000-luvulla kaksi eurooppalaista ja kaksi japanilaista autoa kaikki eri merkkiä ja kaikkiin olen ollut varsin tyytyväinen. Yhtään takaisinkutsukampanjaa ei ole omalle kohdalleni sattunut. Muutama pikkuvika on eurooppalaisissa autoissa ollut, japanilaisissa ei yhtään.



    simppa:

    Hyvää asiakaspalvelua ilmeisesti on, että tuota vikaa on salailtu vuodesta 2000 lähtien. Siis kymmenen vuotta!




    Jep jep. Seuraavaksi ilmoittautuu joku peräkylän Teuvo, jonka Korollasta hirtti kaasu kiinni 80-luvun alkupuolella. Voi kauhea, onko Toyota salaillut kaasupoljinvikaa jo melkein 30 vuotta!

      
  • ["A Tapio"]



    Enpä usko, että rakenteeltaan samaa poljinta (tai itseasissa kyseisen alihankkijan tekemää poljinta) on käytetty vuonna 2000 yhdessäkään silloisessa Toyota-mallissa.



    Kyseessä ei käsittääkseni ole mikään alihankkijan erehdys vaan suunnitteluvika. Helpoin tapa yrittää päästä pälkähästä on tietysti syyttää alihankkijaa. VW käytti samaa taktiikkaa väittäessään, ettei 90-luvun lopun Passattien etujousituksissa ollut vikaa, vain alihankkijaongelma. Kyse oli kuitenkin suunnitteluviasta, joka korjattiin faceliftin myötä.





    Eli kyllä jenkkilässä lyödään laadulla markkinakärkeen noussutta merkkiä lujasti, kun siihen tuli mahdollisuus.



    Minusta tässä ei ole kyse siitä. Kyse on USA:n kuluttajavirastosta, joka ei hyssyttele asioilla. Vastaava episodi ole aikoinaan Fordien kelvoton ensiasennusrengastus, se tuli kalliiksi. Toyolla on nyt kaikki ainekset koossa vastaavaan.



    Muut valmistajat sen sijaan ovat hiiren hiljaa - miksiköhän?



    Pitäisikö muiden mielestäsi puuttua kuluttajaviraston, autoalan turvallisuusviraston ja yhden valmistajan välisiin asioihin? Mitä kommentoivaa niillä mielestäsi asiaan olisi?



    Ja voihan noita onnettomuustilastoja alkaa tulkita aivan uudella tavalla.



    Tässä ei ole kyse onnettomuustilastoista laajasti ottaen, vaan valmistajan vastuusta tuotteistaan. Se koskee myös Toyotaa, olivat sen autot muuten miten laadukkaita tahansa.



    Itselläni tyytyväisyys merkkiin on parantanut vain kilometrien myötä.



    Tyytyväisyys merkkiin ei mielstäni liity tähän suoraan, mutta selvää on että ne 24 eivät enää ole vastaamassa asiakastyytyväisyyskyselyihin. Paha kyllä.



      
  • "Kyseessä ei käsittääkseni ole mikään alihankkijan erehdys vaan suunnitteluvika. Helpoin tapa yrittää päästä pälkähästä on tietysti syyttää alihankkijaa. VW käytti samaa taktiikkaa väittäessään, ettei 90-luvun lopun Passattien etujousituksissa ollut vikaa, vain alihankkijaongelma. Kyse oli kuitenkin suunnitteluviasta, joka korjattiin faceliftin myötä."



    Onko Toyota suunnitellut useita erilaisia polkimia samaan automalliin? Tuskinpa... esim. Toyotan tiedotteen mukaan esim. moottorityyppi ei vaikuta asiaan. Kuitenkin minun autoon metallipalaa ei tarvitse laittaa, koska poljin on japanilaiselta alihankkijalta lähtöisin. Ts. alihankkijat ovat varmaan tehneet omia ratkaisujaan asian suhteen. Toyotahan tässä lopulta on vastuussa, mutta uskon että alihankkijat joutuvat uuteen syyniin.



    Vuonna 2000 ainakin Corollassa oli muistaakseni vielä vaijeri, joten rakenne ei voi mitenkään olla sama. Kyllä tässä moni jenkki jo vedettää korvausten toivossa - tapausten määrähän lähti kasvuun vasta Toyotan ilmoitettua korjauksista. Veikkaan, että jokainen autonvalmistaja joutuisi vastuuseen jos aika monista onnettomuuksista... milloin on lattiamatto liukunut, tupakan sytytin on huonosti sijoitettu yms. kyllä tässä on farssin piirteitä - aivan kuin tupakkayhtiöitä vastaan nostetuissa syytteissä (yllätys, että voi aiheuttaa syöpää!).



    Euroopassahan onnettomuuksia ei ole raportoitu. Eikä käsittääkseni juuri ongelmiakaan autojen toiminnassa...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit