BMW 316i

89 kommenttia
«13

Kävin eilen autoliikkeissä polttamassa aikaa, Bemariliikkeessä selailin mainosta, jossa uutisoitiin uudesta 316i- mallista. Teknisiä tietoja ei ollut saatavilla, eli tietääkö joku onko siinä samantehoinen moottori, mitä 116i:ssä?

  
  • Sama kone kuin 116i-mallissa. Tehoa BMW:n pressitiedotteen mukaan 115hv:



    "The 1.6-litre four-cylinder engine in the 316i features VALVETRONIC and VANOS technology, ensuring best-in-class performance, emissions and fuel consumption. Delivering 115bhp and 185Nm torque the 316i personifies exemplary performance with excellent fuel efficiency.



    This four-cylinder engine was first introduced in the 1 Series in the Autumn of 2004. "




    Ja eikös täällä eräs nimimerkki ollut sitä mieltä, että premium-autoja ei saa pienillä koneilla myydä tai ne eivät ole premiumia. Mitenkäs nyt, kun BMW taitaa olla pienitehoisin kaikista saman luokan autoista. Ainiin, mutta eihän se päde bemariin.

      
  • No onneksi Audi A4 on saamassa 122 hv moottorin, ainakin jos TM:aan on uskomista, joten ei BMW aivan yksin ole jäämässä säälittävine moottoreineen.



    Odotettavissa lähiaikoina tällä laatupalstalla: asiantuntijat keskustelevat alitehoisista ja siksi turvattomista premium-autoina myytävistä nuhapumpuista.

      
  • Moottori on uusi 122hp suorasuihkutus 1,6 litrainen. Sama, kuin 116 -mallissa!

      
  • kirka:

    Moottori on uusi 122hp suorasuihkutus 1,6 litrainen. Sama, kuin 116 -mallissa!




    Katos vaan, moottorit on kehittynyt. Minulla oli aikoinaan BMW 320 (2,0) ja siinä oli 122hp. Nyt sama lähtee jo 1.6 L. Minun bemari oli vuosimallia 1980 ilman suorasuhkutusta tai muuta ruiskua.

      
  • Jorma L:



    Kannattaa myös muistaa, että autojen painot ovat kasvaneet.

      
  • simppa:

    Jorma L:

    Kannattaa myös muistaa, että autojen painot ovat kasvaneet.






    Joo. Onhan kulutus yms. pudonneet mutta olisi luullut että tehoero olisi suurempi.

      
  • Tämän Mallin olemassa olo on varmasti tärkeä päästöjen pienentämiseksi. Jorma L:n Bemari oli varmaankin E21 320/6 joka oli silloin joskus todella pirteä auto.

      
  • Ihme juttu, että puimurin virallisessa pressitiedotteessa oli virheellistä tietoa koneen tehoista. Myös kaikissa BMW foorumeissa uskottiin tuohon tiedotteeseen, ja ihmeteltiin, mitä 115 hv 3-sarjalaisella oikein tekee.

      
  • juster:

    Tämän Mallin olemassa olo on varmasti tärkeä päästöjen pienentämiseksi. Jorma L:n Bemari oli varmaankin E21 320/6 joka oli silloin joskus todella pirteä auto.






    Jeps. 6-pyttynen oli. E-koodia en enää muista. Vaihdoin Bemarin 23 vuotta sitten corolla dieseliin, joten vähän harmaat muistikuvat on pirteydestä. Melko varmasti aika paljon pirteämpi kuin Corolla.

    :wink:

    Siihen aikaan alkoi yleistyä ns. kylmät asemat ja kun corolla kulutti litroissa vain puolet siitä mitä 320:n (5 vs 10 L/100km) ja letkusta sai dieseliä 1.75 mk/L (alle 0.30 e/L) niin halvalta tuo meno tuntui vaikka elinkin opiskelijan tuloilla.

      
  • Riippuu mitä autoltaan hakee. Tuossa saa tyylikkään näköisen, turvallisen, äänettömän ja vähäkulutuksisen auton. Kaikki eivät tarvitse isoa konetta, 122 hv riittää todellisuudessa useimmille.



    Näitä nähdään paljon lisää, jos EU:n päästövaatimukset taipuvat malliston keskipäästöjen suuntaan.



      
  • Tämä 316I on hinnoiteltu päin honkia. Pienellä lisäinvestoinnilla saa 318I:n jonka käytännön suorituskyky on selvästi parempi. Ja 316I:tä ei saa business varusteilla, jolloin sen ovh hinta on korkeampi samoilla varusteilla kuin 318I business mallin.



      
  • Joskus mallistossa pitää vain olla näennäisen halpa perusmalli. Sillä voi olla tärkeä rooli markkinoinnissa, vaikka sitä ei kuluttaja tajuakaan.

      
  • juster:

    Tämä 316I on hinnoiteltu päin honkia. Pienellä lisäinvestoinnilla saa 318I:n jonka käytännön suorituskyky on selvästi parempi. Ja 316I:tä ei saa business varusteilla, jolloin sen ovh hinta on korkeampi samoilla varusteilla kuin 318I business mallin.




    Hinnoittelu on vähän samanlainen kuin muutenkin noiden business-mallien osalta. Esim. 520d busineksen ja 525d:n hintaerosta tulee samoilla varusteilla melkoinen. En sitten tiedä, miten käytännön kaupassa: onko ei-business malleissa enemmän tinkimisen varaa? Ja miksi hinnastossa on edelleen 318 ja 320 i ja d sekä business-mallina että ilman tuota varustelua, hinnan puoleen kait kukaan ei ostaisi noita ilman varusteita suht samalla rahalla kuin varusteineen?



    Audillahan on sama juttu: tietyt mallit ovat business-versiona ainakin hinnastohinnalla ostettaessa niin edullisia, ettei muita kannata edes harkita. Siinä on omat hyvät ja huonot puolensa.



      
  • Business hinnoittelu liittyy minusta autoedun verotukseen. Autoedun verotusarvo ja paljonko autosta oikeasti maksetaan, ei korreloi vaan edun vero lasketaan listahinnoista. Verottomasti ei normaalisti tarvittavia lisävarusteita saa kuin pienen osan, joten tällä kikkaillaan.

      
  • simppa:

    Ja eikös täällä eräs nimimerkki ollut sitä mieltä, että premium-autoja ei saa pienillä koneilla myydä tai ne eivät ole premiumia. Mitenkäs nyt, kun BMW taitaa olla pienitehoisin kaikista saman luokan autoista. Ainiin, mutta eihän se päde bemariin.




    Premiumiahan juuri on valitettavasti myös se, että lyödään autoon kahvinkeittimen moottori ja pyydetään siitä läjäpäin rahaa. Mutta jos 3-sarjaan ei saisi kunnon moottoreita, ei tuo olisi varsinaista premiumia, silloin se menisi Volvon kanssa samaan kastiin. Mutta siihen saa lähes juuri niin tehokkaan moottorin, kuin haluaa, esim dieselinä 100 hevosvoimaa tehokkaamman ja huomattavasti sivistyneemmän moottorin kuin Simpalle ah niin rakkaaseen premium autojen erikoistarjoukseen, Volvo S80:een, joka on kuitenkin huomattavasti isompi auto. Minusta on myös naurettavaa, että jo 1-sarjaan saa tehokkaamman ja sivistyneemmän dieselkoneen kuin isoimpaan Volleen.



    Se ei silti muuta sitä asiaa, etten itse hankkisi missään nimessä esim 316:tta tai 318:a, 320:kin on siinä rajalla. En ole ikinä ymmärtänyt, miksi maksaa premiumista lisähintaa ja sitten jollain osa-alueella tyytyä huonoon ratkaisuun. Myös kilpailijoiden pienet ahdetut koneet ovat parempi ratkaisu, esim MB C 180 K tai A4 1.8TFSI. Tuolla rahalla saisi muista merkeistä huomattavasti paremman paketin, esim vaikka Skoda Octavia 1.8TFSI sport tai Passat 1.4TSI:llä. Tosin esim 318:n moottori on kaikilta ominaisuuksiltaan huomattavasti edellä ainakin Volvon/Fordin 2 litraista konetta, mutta sillä ei vielä juuri juhlita.



    Toivoisin, että Bemari toisi mallistoonsa esim kaksilitraisen suoran kuutosen kahdella ahtimella. Tuossa olisi mielestäni optimaalinen kone tuon kokoiseen premium autoon, kulutus ei olisi nykytekniikalla paha, tuo olisi sivistynyt suoran kuutosen ja kahden ahtimen ansiosta ja tuo vääntäisi kivasti bensakoneeksi, eli varmaan n. 300 nm.



    Uskompa että yksi syy tuoda 316 markkinoille on pyrkiä pienetämään malliston keskimääräisiä päästöjä.

      
  • Individual:



    1-sarjaan saa tehokkaamman diesel-koneen kuin XF jaggeen. Onko 1-sarja enemmän premiumia kuin XF?



    Ja kyllä aika selvästi toit ilmi, ettei "todellisia" premium-autoja saa niin pienillä koneilla kuin Volvoja. Kumma juttu, että kelkka nyt näin kääntyi, kun bemari toi tuon 316i:n markkinoille.



    Mutta toisaalta olihan E39:täkin 116i.



    Ja tällä hetkellä kaikkein kutkuttavin auto tuosta luokasta on jaggen XF. En ole vielä päässyt ajamaan, mutta koeistunut ole. Helvetin tylsiltä tuntuvat kilpailijat tuon jaggen jälkeeen. Jaggen suunnittelussa on työllistetty joitain muitakin ammattilaisia kuin perustylsiä insinöörejä.

      
  • individual:


    Uskompa että yksi syy tuoda 316 markkinoille on pyrkiä pienetämään malliston keskimääräisiä päästöjä.




    Toinen on varmaan se, että mainoksiin saadaan hinnat alkaen-summa entistä useampaa joukkoa kiinnostavaksi. "Kato, bemarin saakin melkein samalla hinnalla kuin perusetuvetotavisperhekipon. Lähdetäänpäs kokeilemaan."



    Tuossa vaiheessa 316 on tehnyt tehtävänsä. Autokuume hoitaa loput.

      
  • Ehkei nyt Simpan kanssa kannata aloittaa samaa vääntöä, mutta olen tällä palstalla tuonut esiin koko sen ajan, kun olen tänne kirjoitellut, että minusta on järjetöntä tarjota premium autoja niin pienillä koneilla kuin esim 316. Olen myös joskus sanonut, että Bmw ei ole Bmw, ellei siinä ole vähintään kuutta sylinteriä ja tuota mieltä olen edelleen. Toin toisessa keskustelussa esiin ettei 5-sarjan kokoiseen premium autoon sovellu 136 hv yksi luokkansa hengettömimmistä bensamoottoreista. Pirteämpi 316 sentään on 185 nm:llä on kuin S80 190 nm:llä ja tunnetusti alakierroksilla hengettömällä koneella. Bemarin pienimmät koneet sentään edustavat saman koko-, tekniikka ja teholuokan kärkeä kaikilta ominaisuuksiltaan, samaa ei voida valitettavasti sanoa Volvon koneesta, vai lasketko tuon 2 litraisten tuon luokan kärkeen?



    XF:ään sentään saa sivistyneen ja tuossa luokassa ei niin mopon koneen, mutta toin jo keskustelussa esiin XF:n yhden suurimman heikkouden olevan vajaa ja osin vanhentunut konevalikoima, vaikka 2,7 V6 diesel edustaakin kokoluokkansa parhaimmistoa. 3,6 litrainen disukka tekisi tuohon hyvän piristyksen, se olisi huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin yksikään bensa, joka tuohon on tarjolla ehkä ahdettua kasia lukuunottamatta.



    Jaggenkin kiinostus sulla varmaan juontaa siitä, että on saman konsernin autoja ja olet nyt Jaggen makuun päässyt. Ei siinä mitään, ei siinä maussa ole mitään pahaa, kunhan nyt taas ei ihan käsistä lähtisi Jaggen hehkuttaminen. Tykkään tuosta Jaggesta kuvien pohjalta ja odotan mielenkiinnolla, että pääsen ajamaan sitä. Yksi takaisku tuossa jo tuli, esp:tä ei ilmeisesti saa pois päältä kuin parhaimmassa mallissa?

      
  • simppa:


    Mutta toisaalta olihan E39:täkin 116i.




    Tämä ei ihan auennut?



      
  • simppa:


    Mutta toisaalta olihan E39:täkin 116i.




    Tämä ei ihan auennut?



      
  • No voin kyllä lainata vanhoja postauksiasi. Niissä sanoit, että yksi syy siihen, että Volvo ei ole premium, on se että sitä saa pienilläkin koneilla. Perinteisestihän Volvo on ollut tarjolla vain isoilla koneilla, mikä on nyt muuttunut Fordin omistuksessa. Esimerkiksi mitään väyrysen kaltaisia 90hv dieseleitä ei Volvoon edes silloin saanut, kuten ei myöskään mitään 1.9 TDI:tä. S80 oli tarjolla vain 2.5 TDI:nä.



    Jaggen XF on usean koeajon mukaan luokan selvästi paras ajettava. Parempi kuin 5-sarja. Lisäksi se sisustus on ihan tajuttoman hieno verrattuna joidenkin kilpailijoiden muovimokkulaa muistuttavaan keskikonsoliin verrattaessa.



    Eipä niitä sähköaivoja saa XK:ssakaan kokonaan pois.



    Jagge ei enää ole samaa konsernia kuin Volvo. Tätänykyä ajelen siis Tatan premium-coupella.



    http://www.whatcar.com/car-review-summary.aspx?NEW_USED=1&MA_TYPE=1&MA=3&RT=2816&Submit1=GO



    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/newreviews/207222/jaguar_xf.html



      
  • individual:




    Toivoisin, että Bemari toisi mallistoonsa esim kaksilitraisen suoran kuutosen kahdella ahtimella. Tuossa olisi mielestäni optimaalinen kone tuon kokoiseen premium autoon, kulutus ei olisi nykytekniikalla paha, tuo olisi sivistynyt suoran kuutosen ja kahden ahtimen ansiosta ja tuo vääntäisi kivasti bensakoneeksi, eli varmaan n. 300 nm.




    Jatkossa varmaan tullaan näkemään tämän tapaisia koneita. VW on avannut pelin ja ainakin saksalaisissa lehdissä on ollut mainintoja, joiden mukaan sekä MB että BMW testaavat ja suunnittelevat uudenlaisia ahdettuja bensakoneita ahkerasti. Bemarillahan tällaisia jo muutama onkin.



      
  • simppa:

    No voin kyllä lainata vanhoja postauksiasi. Niissä sanoit, että yksi syy siihen, että Volvo ei ole premium, on se että sitä saa pienilläkin koneilla. Perinteisestihän Volvo on ollut tarjolla vain isoilla koneilla, mikä on nyt muuttunut Fordin omistuksessa. Esimerkiksi mitään väyrysen kaltaisia 90hv dieseleitä ei Volvoon edes silloin saanut, kuten ei myöskään mitään 1.9 TDI:tä. S80 oli tarjolla vain 2.5 TDI:nä.

    Jaggen XF on usean koeajon mukaan luokan selvästi paras ajettava. Parempi kuin 5-sarja. Lisäksi se sisustus on ihan tajuttoman hieno verrattuna joidenkin kilpailijoiden muovimokkulaa muistuttavaan keskikonsoliin verrattaessa.

    Eipä niitä sähköaivoja saa XK:ssakaan kokonaan pois.

    Jagge ei enää ole samaa konsernia kuin Volvo. Tätänykyä ajelen siis Tatan premium-coupella.




    No laitappa lainauksia. Minun pointtini oli, että Volvoon saa tätä nykyä täysin siihen sopimattomia luokkassaan huonoja koneita, mutta siihen ei saa tehokkaita ja sivistyneitä dieselmoottoreita eikä kaikkein tehokkaimpia bensakoneita. Asiayhteydestä irroitettuna lainaus ei vastaa tarkoitustaan, saahan siihen 5-sarjaankin sen siihen sopimattoman 2 litraisen neloskoneen, niin kuin silloin li puhetta. Tuo on kuitenkin ihan eri tasolla kaiken suhteen kuin S80 2,0. Miksi haluat vängätä samaa keskustelua tässä, kun se kerran on kertaalleen juteltu?



    Bemariin, Audiin ja Mersuun on aina saanut kilpailijoita pienempiä moottoreita, onneksi tuosta ollaan pääsemässä eroon.



    Onko Simppa sitten niitä miehiä, joka kun ostaa tietyn auton, siitä tulee heti maailman paras? Vähän tuntuu siltä välillä kun lukee juttujasi.



    Itse en sanoisi vielä Jaggen ajettavuudesta hirveästi vaikka sen pitäisi uutena mallina 5-sarja piekseä mennen tullen, en ole ainakaan nähnyt yhtään vertailua missä sitä olisi verrattu 5-sarjaan? Jos sulla on, niin postaa ihmeessä, vielä mielellään jokin muu kuin englantilainen? Sekin käy, jos muuta ei löydy, mutta Jagge on aina ollut aika kova luu englantilaisessa lehdistössä, vaikken sitä nyt varsinaisesti puolueelliseksi haukukkaan. Ainakaan Tm tai Tuulilasi ei tuota varsinaisesti haukkunut, mutta ei mitään ylistyssanojakaan tuon ajettavuudesta antanut. Tosin nuo koeajoautot olivat turhan suurella rengastuksella.

      
  • Siksi haluan vängätä, koska tuo sinun takinkääntösi oli aika hauska. Sanoit selvästi, ettei oikeisiin premium-autoihin saan noita mopokoneita. Nyt kuin 3-sarjalaiseen saa selvästi pienemmän koneen kuin S60:seen.



    Päälle 300hv riittänee varmaan suurimmalle osalle ostajista. Kannattaa muistaa, että Volvo on verrattain pieni merkki, mikä jo luonnostaan rajoittaa konevalikoimaa.



    Ja S80 2.0 on vain hinnat alkaen malli, jolla aloitushinnat on saatu näyttämään hyvältä. Johan siitä kertoo sekin, ettei automaattia edes tarjota. En ostaisi. Ei kuulu tuo Fordin 2.0 tuohon autoon...



    Miten niin ostamastani autosta tulee heti maailman paras? XF:ää en todellakaan omista. Paninpa vaan merkille, että sisustus on esimerkillisen tyylikäs verrattuna joihinkin kilpailijoihin.

      
  • No Brittiläiset lehdet toki yleensä varauksetta Jaguaaria kehuu, mutta esim. yltiö isämaallinen Brittilehti CAR sijoitti 5-sarjan XF:n edelle. Jopa paljon puhuttu I-drive toimii paljon paremmin kuin Jaggen kosketus näyttö.



    Jaguaarin suurimpia ongelmia laskeva myynti viime vuonna 61 000 kpl (BMW 1 117 000 kpl.) heillä ei ole yksinkertaisesti varaa kehittää autojaan. XF ei teknisesti loista millään osa-alueella, sen Saksalaisilla kilpailijoilla oli uudempaa tekniikkaa jo viisi vuotta sitten. Ainoastaan saksalainen ZF:n vaihteisto on modernia tekniikkaa.¨



    Xf:n muotoilu on kaksipiippuinen juttu. Auton muotoilija Ian Callum on halunnut lähteä uudistamaan Jaggen muotoilua ja samalla merkin erityispiirteet ovat jääneet pois. Auto muistuttaa kiusallisesti Fordin toista merkkiä uutta Mazda 6:sta. Enkä ole ollenkaan varma, että tämän hintaluokan autoja ostavien 50.- 60 vuotiaiden makuun auton muotoilu on onnistunut.



    Jaguaar kauppiaalla voi olla tukalat paikat saada myyntikäyrät ylöspäin Xf:llä. Aluksi niitä menee varmasti kaupaksi jo siksi että tuote on uusi, mutta jo ensi vuonna tulevat uusi E-sarja ja siitä eteenpäin uudistuvat BMW ja Audi vuoden välein.

      
  • Autoexpressin testissä XF taas pieksi kilpailijat:



    http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/grouptests/216810/xf_vs_rivals.html



    Performance and low tax costs will still make it the choice for many, but the Jaguar rides, handles and looks better.





      
  • simppa:

    No voin kyllä lainata vanhoja postauksiasi. Niissä sanoit, että yksi syy siihen, että Volvo ei ole premium, on se että sitä saa pienilläkin koneilla. Perinteisestihän Volvo on ollut tarjolla vain isoilla koneilla, mikä on nyt muuttunut Fordin omistuksessa.




    Ai se Renaultin 1,4 l ei ollut pieni tai tehoton kone? Oli aikaa ennen Fordia.

      
  • No tuo vertailu kyllä lupaa hyvää uudesta XF:stä ja kuten sanoin, viisi vuotta 5-sarjaa uudempana mallina tuon pitäisikin olla parempi ajaa.



    En ole itse kauheasti lukenut Autoexpressin testejä, joten ennenkuin täysin uskon tuon luokkansa parhaimpiin ajo-ominaisuuksiin, näen mieleläni jonkin muun maalaisen testin tai ainakin testin englantilaisesta lehdestä, joiden yleinen linja on tutumpi itselleni (esim The Car). Vähän tuossa harmitti, että Jagge oli vakioalustalla, kun taas 5-sarja kovalla M-sport alustalla. Ainakin itse olin pettynyt, kun TM tai TL ei tuota kauheasti kehunut, mutta täytyy odotella lisää vertailuja. Sisältä tuo näyttää kyllä edelleen luokkansa hienoimmalta kuvissa.



    Täytyy toivoa, että TM ottaisi testiin tuon luokan autot ja XF pääsisi mukaan. Onkos muita linkkejä olemassa?



      
  • Herbert, tässä puhuttiinkin isoista Volvoista. Alle 2 litraista ei ole ollut saatavilla isoihin Volvoihin muistaakseni 144/145 jälkeen ja viimeisin iso auto Volvolta, joka rullasi tehtaalta ulos R4 on vuosimallia 1998 (940), siis ennen nykyistä S80 mallia.

      
  • Niin kuin sanoin, kyllä oikeisiin premiumeihin on aina saanut mopokoneita, onhan 316 ollut aina mallistossa, eikä se 318:aan ole mikään tykki. Mutta on premiumeihin saanut kautta historian aina myös tehokkaita ja sivistyneitä moottoreita, vai? Esim 124 mersuun sai muistakseni 75 hv - 177 hv dieseleitä jo melkein kaksikymmentä vuotta sitten.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit