SAAB

287 kommenttia
145679
  • finman:

    Putput:

    Ihan hyvän suosion se 9000:kin sai vaikka oli Alfa 164:n kaksonen.


    jos oikein muistan ilman mitään tarkistusta, niin nuo tipo4 projektin autot olivat samoja b-tolppaan asti?

    tipo4=alfa romeo 164, fiat croma, lancia thema ja saab 9000




    miten se 164sen kaksosena oleminen siihen Saabin suosioon olisi vaikuttanut? en oikein tajunnut mitä Putput tuolla meinasi? Alfassa oli omanlainen etujousitus ja erosi eniten

    noista kolmesta muusta, sehän tuli markkinoillekin viimeisenä.



    http://ateupwithmotor.com/luxury-and-personal-luxury-cars/169-alfa-romeo-164-type-four-cars.html

      
  • Ja Saabissa erilainen takajousitus.

      
  • simppa:

    Onpahan niitä Opeleita koitettu jenkeissäkin myydä. Ilmeisesti tulokset jäivät laihoiksi, kun Saturn lakkautettiin.




    Tuossa oikeastaan kiteytätkin sen, mikä mättää. GM:n tuotestrategia on niin sekava, etteivät kai itsekään tiedä mitä myyvät ja millä nimellä. Itse en ainakaan aio ostaa ko. konsernin tuotetta, eikä se liity mitenkään Saabiin vaan nimenomaan tuohon mainittuun sekoiluun merkkien kanssa. Koskaan et periaatteessa tiedä mitä edes ostat.



    Aika jännä juttu sinänsä, että kilpailijalla Fordilla strategia on ihan toinen niin oman merkin kuin Volvon ja Jaggenkin suhteen ja se onkin ainoa näistä amerikkalaisista joka on selvinnyt ilman valtion apua. USA:n myynnistä ovat nimenomaan vastanneet pienemmän pään mallit, jotka kuin sattumoisin ovat myös Opelin parasta osaamista.



    Minusta Saab oli GM:n tuotemerkeistä kuitenkin yksi selvästi arvokkaimpia, arvostusta oli runsaasti myös USA:ssa. Sekin sössittiin lahjakkaasti. Kuten tehtiin koko GM:n suhteen, kannattaa muistaa että ilman USA:n valtiota, kaikkien velvoitteiden laiminlyöntiä ym erikoisia kuvioita koko lafkaa ei enää olisi ja edelleen on aika lailla kiikun kaakun selviääkö sittenkään pidemmän päälle. Chrysler-Fiatillla on sen sijaan ihan hyvät mahdollisuudet nousa suostaan ja niin se on jo aika paljon tehnytkin. Valtiokin on jo saanut rahansa takaisin.





    Vähän vaikeaahan tuollaiselle tusinatuotemerkille on mitään historiaa tai muutakaan tunnemaailmaan vaikuttavia asioita rakentaa.




    Aika mielenkiintoinen näkemys Opelista, joka kuitenkin on yksi vanhimmista automerkeistä. Eikä Opel ollut aiemmin mikään tusinatuotemerkki, päinvastoin. GM:n omistuksessa se on ollut hyvin pitkään, mutta kyllä merkin alamäki ja tuo tusinaimago jonka mainitset ovat täysin GM:n käsialaa viimeiseltä parilta kymmeneltä vuodelta.

      
  • Vaan mitä mieltä olette noitten hyrsseleitten Fiateina kauppaamiseen?

      
  • viltteri valjami:

    Vaan mitä mieltä olette noitten hyrsseleitten Fiateina kauppaamiseen?




    Kyllähän siinä hienoa vanhaa merkkiä raiskataan oikein reippaasti, mutta toisaalta muistaako monikaan autonostaja niitä "oikeita Lancioita".

    Eiköhän tämän merkki-strategian todellinen suunta ja tarkoitus paljastu sitten seuraavan mallisukupolven kanssa.

    Näin suomesta katseltuna voi tässä vaiheessa olla vaikea nähdä mitä lisäarvoa Lancian merkki tuo Rysleriin.



    Tiedä sitten vaikka tuollainen Rysler 300 vähän viilattuna ja eurooppalaistettuna olisikin loistava auto, mutta aavistuksen vaikea sitä on vielä italiaanoksi mieltää.

      
  • Aeronautti:

    Toki tekniikkaa on jaettu, mutta Volvot ja Jaguarit ovat olleet ja ovat edelleenkin selkeästi omia mallejaan.


    Noissa Saabeissakaan ei muuta Saabia ollut kuin nimi.


    Aika hyvä! :smile:




    Löytyykö Volvon mallistosta jotain vastinetta 9-7X:lle tai 9-2X:lle? Mielestäni nuo eivät ole aitoa Saabia nähneetkään.



    http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-2X



    http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-7X

      
  • Opelixi:

    simppa:
    Toki tekniikkaa on jaettu, mutta Volvot ja Jaguarit ovat olleet ja ovat edelleenkin selkeästi omia mallejaan.

    Opeleita on myyty ties minä ainoastaan merkit vaihtamalla.

    Noissa Saabeissakaan ei muuta Saabia ollut kuin nimi.


    Niin, mutta Volttia lukuunottamatta Opelina ei ole myyty muita merkkejä.

    Mites Volvo 66? Eikö se hämmentänyt sinua yhtään? :lol:




    No kyllähän noiden tulppaanipuimureiden mieltämiseksi Volvoiksi meni todella pitkään. Eipä tuo 66 "oikea" Volvo ole.



    Onhan noita joitakin GM:n malleja Opeleina tarjottu. Eikö uusin Antarakin ole korealainen? Ja sitä edeltänyt Frontera oli omaa sukua Isuzu. Ja Speedster on luonnollisesti Lotus. Vaan eipä noita huikeasti ole ollut.



    Kuitenkin esimerkiksi Cadillac on mielestäni säilynyt huomattavasti paremmin omana merkkinään, vaikka sielläkin on malleja jotka olisi saanut jättää tekemättä.

      
  • simppa:


    Kuitenkin esimerkiksi Cadillac on mielestäni säilynyt huomattavasti paremmin omana merkkinään, vaikka sielläkin on malleja jotka olisi saanut jättää tekemättä.




    Kuten Catera ja BLS? :wink:



      
  • Putput:

    Opelixi:


    Minusta se on niinpäin, että Chevyä, Vauxhallia, Holdenia on vaikea mieltää omaksi merkiksi, jos se on Opelin kopio.



    Toisinpän, Vauxhall VXR on Holdenin kopio.




    Mitä toisinpäin? Tarkoitin, että Opelia myydään briteissä Vauxhallina ja Ausseissa Holdenina. Se, että samaa autoa (Opelia) myydään erimerkkisenä jossain muualla ei muuta itse Opelia miksikään.



    Opelixi:


    En tiedä onko Insignia niin puhtaasti yksinomaan Opel, sitä kun kehitettiin samaan aikaan Buickin ja Saabin kanssa.




    Vannomaan en mene, mutta Opeliksi sitä väittäisin.



    Opelixi:


    Varmaan muitakin esimerkkejä löytyy enemmän näihin perehtyneiltä? Ai niin, sitten on sellaisia kuin Isuzu Trooper jota on myyty Opelina (Monterey)




    Totta. On niitä muitakin, kuin mieleeni tullut Volt/Ampera...



    Onhan vastaavia temppuja tehneet muutkin valmistajat, jopa VW.

      
  • viltteri valjami:

    Ja Saabissa erilainen takajousitus.




    ai on vai? onko sulla jotain linkkiä aiheeseen?

      
  • Opelixi:


    Toisinpän, Vauxhall VXR on Holdenin kopio.




    Mitä toisinpäin? Tarkoitin, että Opelia myydään briteissä Vauxhallina ja Ausseissa Holdenina. Se, että samaa autoa (Opelia) myydään erimerkkisenä jossain muualla ei muuta itse Opelia miksikään.







    Täysin Australialaista, siellä valmistettua Holdenia on myyty Briteissä Vauxhallina, Arabiassa Chevroletina ja Jenkeissä Pontiacina.



      
  • Pauli Petteri:

    Jälleen kerran ohi aiheen mutta...
    ainakin TM väitti aikanaan tipo4 autoista, että korit olivat Saabissa, Fiatissa ja Lanciassa niin samanlainen että ovet voi vaihtaa päittäin.




    Yhteensopivat osat

    Koska auto on hyvin samanlainen muiden Type Four -mallien kanssa, jotkin osat ovat keskenään yhteensopivia.



    Fiat Croman ovet sopivat paikalleen 9000:seen, mutta ovat kevyemmät pienemmästä sivutörmäyssuojasta johtuen. Kaikki oven laitteiden kiinnityspisteet joutuu rakentamaan tyhjästä, joten käytännössä tähän vaihtotyöhön ei kannata ryhtyä.

    Fiat Croman tuulilasi käy malliin.



    Vaikkakin tämän auton kori on samalta suunnittelijalta kuin Fiatilla, Lancialla ja Alfa Romeolla, ei autossa ole mitään samaa muotoilua tai tekniikkaa edeltävien automerkkien kanssa



    Tähän ei Rutinof pysty :smile: :

    Saab 9000 Talladegassa

    Saab halusi näyttää, kuinka turbolla varustettu auto kulkee ja kestää. Paikaksi valittiin USA:ssa sijaitseva Talledegan moottorirata. Testi tehtiin vuonna 1986 Saab 9000 turbolla. Rataa jauhettiin tunnista toiseen, ja ennätykset rikkoutuivat koko ajan. Testiin otettiin kolme Saab 9000 Turbo 16 -mallisarjan autoa. Auton moottoriteho oli 175 hv. Saab korostaa, että autot olivat tavallisia, tuotantolinjalta tulevia autoja. Tavoitteena oli osoittaa autojen nopeus ja kestävyys. Ajomatka oli 50 000 mailia ja 100 000 kilometriä. Nopeimman auton keskinopeus oli 213,299 km/h. Siihen sisältyivät poltoainetankkaukset, renkaanvaihdot ja kuljettajien vaihdot. Autoja ajettiin 20 päivää taukoamatta kaasu pohjassa. Saab halusi osoittaa, että sen 9000-mallisarjan autot olivat nopeita, luotettavia, kestäviä ja turvallisia.Autojen kuljettajat olivat sekä tehtaan palveluksessa toimivia testaajia että autotoimittajia maailman eri puolilta

      
  • GTamv:

    viltteri valjami:
    Ja Saabissa erilainen takajousitus.


    ai on vai? onko sulla jotain linkkiä aiheeseen?




    Ei, mutta syön hatullisen paskaa,jos joku voi muuta todistaa. Saabissa jäykkä akseli, joka samoin tuettu, kuten vanhemmissa 900:ssa, muissa erillisjousitus.

      
  • Saab

    rear suspension dead axle located by Panhard Rod with leading and trailing arms, coil springs, telescopic



    Lancia

    rear : MacPherson strut with telescopic dampers and coil springs plus anti-roll bar

    self levelling rear suspension



    Fiat

    rear : Independent transverse arms with trailing beams, telescopic dampers and coil springs plus anti-roll bar

    self-levelling rear suspension was available as an option on some versions





    Alfa

    rear : strut with telescopic dampers and coil springs

    optional controlled damping system



    Alfan etupää jouduttiin kai sentakia muuttamaan että se sietäisi paremmin painavan ja "tehokkaan" v6sen, liikaa ns torque steeringiä. Alfasta tehtiin myös nelivetoversio.

      
  • Putput:


    Täysin Australialaista, siellä valmistettua Holdenia on myyty Briteissä Vauxhallina, Arabiassa Chevroletina ja Jenkeissä Pontiacina.




    Kyllä kyllä, mutta nyt oli kysymys Opelista, ei Holdenista. Holdenia ei siis tietääkseni ole myyty Opelina? Opelia on kuitenkin myyty Holdenina.

      
  • Opelixi:

    Putput:

    Täysin Australialaista, siellä valmistettua Holdenia on myyty Briteissä Vauxhallina, Arabiassa Chevroletina ja Jenkeissä Pontiacina.


    Kyllä kyllä, mutta nyt oli kysymys Opelista, ei Holdenista. Holdenia ei siis tietääkseni ole myyty Opelina? Opelia on kuitenkin myyty Holdenina.




    Vauxhall on käytännössä sama asia kuin Opel.



    Ja on muuten nykymallistosta Agilakin vain uudelleen brändätty Suzuki Splash, valmistettu Suzukin Unkarin tehtaalla. Intiassa sama auto on Maruti Suzuki Ritz, Kiinassa Changhe Suzukin jokin malli.

      
  • Tuossa vertailussa on ihan kuvien kera selvitetty ne alustan erot.

      
  • Harmi tuo Saabin kohtalo, sillä autohan oli todella muotoilultaan ja tekniikaltaan yksi edelläkävijöistä 60-70 lukujen vaihteessa ja vielä kohtuullisen hyvin oli edelläkävijänä aina 80-luvun lopulle turbotekniikkansa kanssa. Valitettavasti liitto GM:n kanssa tuhosi kaiken edistyksellisyyden. Jopa paremmat moottorit korvattiin Generaalin standardimyllyillä.

      
  • Kun täällä on 164:stä ollut puhetta, niin se ei tosiaan ole mikään salaisuus, että siinä oli reippaasti eniten omaa noista Tipo4-autoista. Ja se on mielestäni selvästi paras.



    Olen 164:n omistanutkin. Hieno auto.



    Croman etuovet menevät suoraan Saabiin, muissa on omansa.

      
  • simppa:

    Kun täällä on 164:stä ollut puhetta, niin se ei tosiaan ole mikään salaisuus, että siinä oli reippaasti eniten omaa noista Tipo4-autoista.

    Olen 164:n omistanutkin. Hieno auto.

    Croman etuovet menevät suoraan Saabiin, muissa on omansa.




    Eiköhän ne ole Themassakin yhtä paljon samanlaiset kuin Cromassa.

      
  • Nasse:

    Harmi tuo Saabin kohtalo, sillä autohan oli todella muotoilultaan ja tekniikaltaan yksi edelläkävijöistä 60-70 lukujen vaihteessa ja vielä kohtuullisen hyvin oli edelläkävijänä aina 80-luvun lopulle turbotekniikkansa kanssa. Valitettavasti liitto GM:n kanssa tuhosi kaiken edistyksellisyyden. Jopa paremmat moottorit korvattiin Generaalin standardimyllyillä.




    Vai oli Saab tekniikaltaan edelläkävijä ennen GM:ää? Turvallisuuden ja turbotekniikan osalta näin varmaankin oli, mutta siihen se jäi eikä tilanne GM:n aikanakaan miksikään muuttunut. 90-luvulla Saab sai hyvin toimivan alustan GM:ltä eikä turvallisuuden ja turbotekniikan osalta tilanne miksikään muuttunut. Moottoreista tuli taloudellisimpia ja mallistoon dieselmoottorit.



    Muotoilustakin voidaan olla montaa mieltä. 20 vuotta samannäköisiä autoja 90,99,900. Itse en koskaan tykästynyt kyseisien mallien muotoiluun.

      
  • Putput:


    Vauxhall on käytännössä sama asia kuin Opel.




    Kyllä, mutta Vauxhallia ei ole myyty Opelina.

      
  • Vauxhall VX220

      

  • ainakin yksi asia on siirtynyt ,mallinimi astra on vauxhalin alunperin...

      
  • GTamv:

    Vauxhall VX220




    On Lotuksen tekemä.

      
  • Ikävä tulee Saabia, terveisin jo nuorena sairastunut.

    Saabi oli minulle pitkään se auto, joka erottui muiden rimpuloiden joukosta. En todellakaan väitä että Saabi olisi ollut huono GM/Opel aikana, vaikka sitä monet väittävätkin, mutta se ei enää erottunut niin joukosta, vaikka testejä voittikin.



    Viimeistään nyt muutaman viimevuoden aikana, kun turbotekniikka on käytännössä kaikissa autoissa pienentämässä kulutusta ja lisäämässä tehoa, niin tuokaan Saabin innovaatio ei tuonut mitään etua Saabin suuntaan. Voiko sanoa että kaikki muut autot alkoivat muistuttamaan liikaa Saabia.



    Muutama uskollinen saabisti ei tee tehdasta voitolliseksi. Pienen valmistajan on pakko erottua joukosta, koska halvalla ei voi pientä mallistoa myydä. Olisiko Saabin pitänyt esimerkiksi siirtyä takavetoon, koska nykyään on myynnissä niin paljon hyviä etuvetoautoja, mutta takapotkut ovat harvinaisia vaikka niilläkin on oma vannoutunut asiakaskuntansa.



    Noh, rauha Saabin muistolle. Jos olisin rikas ja omistaisin ison autotallin, niin listalla olisi useampikin Saab, ainakin OG900 ja 9000 Aerot :smile:

      
  • Kertoisko joku nyt tietämättömälle, että mitä ne Saabin lanseeraamat innovaatiot turbotekniikan saralla nyt käytännössä ovat? Ensimmäin turbomoottori kehitettiin kai jo 20-luvulla ja USAssa ekat henkilöautot turbokoneella tehtiin 60-luvun alussa, joten tässä valossa Saabin edelläkävijyys näyttäytyy vähän oudossa valossa.

      
  • Eipä niillä sen kummempia innovaatiota oikeastaan olekkaan. Alkoivat vain ensimmäisinä käyttämään turboahdinta niin sanotusti sarjatuotantomalleissaan.

      
  • No ainakin Turbo-Saabia myytiin Euroopassa enemmän, kuin aiemmin markkinoille tulleita Bemarin ja Porschen turbomalleja 70-luvulla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit