SAAB

287 kommenttia
14567810»
  • Ishvan:

    Alkoivat vain ensimmäisinä käyttämään turboahdinta niin sanotusti sarjatuotantomalleissaan.




    Kyllä ja pysyi uskollisena kyseiselle tekniikalle.

      
  • Ishvan:

    Eipä niillä sen kummempia innovaatiota oikeastaan olekkaan. Alkoivat vain ensimmäisinä käyttämään turboahdinta niin sanotusti sarjatuotantomalleissaan.




    Pieneksi valmistajaksi aika usein on listalla:



    http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm

      
  • Saabit -70-luvun alkupuolella olivat edelläkävijöitä turvallisuuden ja myös käytännöllisyyden saralla. Muistuuko keneltäkään tuolta ajalta yhtään GM:n huomiota herättävää mallia? Itselläni oli tuolta ajalta kokemusta Kadeteista, jotka oli todella rautaisia käyttöautoja, mutta edistyksellisyydessä ne eivät pärjänneet Saabeille, ei edes ikivanhalle ysikutoselle.

      
  • Kertoisko joku nyt tietämättömälle, että mitä ne Saabin lanseeraamat innovaatiot turbotekniikan saralla nyt käytännössä ovat?




    - Saabin patentoima APC-järjestelmä (Automatic Performance Control). Se säätelee turbopainetta ja kompensoi vaihtelevat oktaaniluvut omaavaa bensiiniä, käyttämällä nakutuksen tunnistusta. APC-järjestelmä esitellään 900 Turbo -mallissa vuonna 1982.



    Lähes sama periaate löytyy jokaisesta tämän päivän bensaturbosta, tosin huomattavasti jalostetumpana.



    - 1983 Maaliskuussa Saab esittelee 16-venttiilisen moottorin, 2-litraisen koneen kehityksen tuloksen, jossa on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden sekä kupumainen palotila, johon sytytystulppa on sijoitettu. Turboahdin on yhdistetty ensimmäistä kertaa neliventtiiliseen teknologiaan. Mukana tietysti myös APC järjestelmä.



    - 1985 Saab esittelee myös Saab Direct Ignition (SDI) -järjestelmän, edistyksellisen moottorin sytytysjärjestelmän, jossa kullekin sylinterille on oma kelansa.



    - Saab trionic 1991, 32 bittinen mikroprosessori moottorinohjaus jossa ohjataan sytytystä, ahtopainetta ja ruiskutusta käyttäen ionisaatiomittausta (sytytystulpalla) seuraamaan palotapahtuman onnistumista/nakutusta. Ensiesiintyminen 9000 Aero mallissa vuonna 1993 (2.3turbo 225hv/350Nm@1900rpm). 1992 jo Ecopower konseptissa 250hv/350Nm tehoisena.



    Saabin turbokehityksen alkuvaiheista vastannut insinööri Per Gilbrand sanoi joskus 80-luvun puolivälissä lehtihaastattelussa, että joskus tulevaisuudessa tuskin on polttomoottoreita ilman turboa. Ja tämän päivän trendiä katsoen näyttää osuneen kohtalaisen oikein. Jopa BMW lähti viimein tälle tielle.



    Myös monia tämän päivän itsestäänselvyyksiä, kuten ajovalojen pesimet, istuinlämmittimet, turvavyöt vakiona. Jos ei ihan ensimmäisenä maailmassa, niin ensimmäisenä henkilöauton yleisenä varusteena.

      
  • Aeronautti:


    Saabin turbokehityksen alkuvaiheista vastannut insinööri Per Gilbrand sanoi joskus 80-luvun puolivälissä lehtihaastattelussa, että joskus tulevaisuudessa tuskin on polttomoottoreita ilman turboa. Ja tämän päivän trendiä katsoen näyttää osuneen kohtalaisen oikein. Jopa BMW lähti viimein tälle tielle.




    Muistan myös hyvin nuo Per Gilbrandin tulevaisuuden visiot, toki hänkään ei tiennyt tuolloin että turboihin siirtymisen pääosaa näyttelee päästökouhotus. Ikävä tämä Saabin tilanne kaikkiaan. Hyvää Joulua siitä huolimatta Saabillisille ja Saabittomillekin

    :xmas:

      
  • No niin.....



    http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/saabille-loytyi-ostaja





    Ei taida meidän markkinoilla tarvita uusilla saabeilla ajella enää tämän jälkeen....

      
  • Sähköautot voi olla iso tulevaisuus. Jos on mukana aikaisessa vaiheessa voi jotain tullakin. Pelkillä bensa/dieseleillä homma ei toiminut. Jos tuolle Phoenix-alustalle saadaan rakennettua uudet 9-3 ja 9-5, niin voihan noista tehdä hybridin bemarin koneilla joista on jo alustavasti sovittu? GM:ää ei enää kannata sekoittaa mihinkään.

      
  • Eikö tuosta nyt pääse eroon millään..... :sunglasses:

      
  • Saas nähdä onko paljon puhetta tyhjästä?

    loogisesti ajatellen moottorit olisivat samat kuin ennen konkkaa, mutta odotellaan virallisia tiedotusta.

      
  • Vähän taas jaksan epäillä. 9-3 sedan on se jolla voi edes kohtuullisia myyntilukuja odottaa, cabrio ja 9-3X eivät siihen pysty. Ja 9-3 sedan on jo "ikivanha" malli, eli en oikein jaksa uskoa tähänkään hommaan.

      
  • Ei näillä pohjilla ikivanhalla mallilla voi menestyä. Ei siihen riittänyt silloin uusi 9-5 edelliselläkään kierroksella. Vahva epäluottamus jatkuvuuteen tekee perusautojen myynnistä lähes mahdotonta.

      
  • Ja sitten se sähköautojen myynti, voi onnistua tosiaan jossain Kiinassa muttei euroopassa vielä pitkään aikaan näillä hinnoilla. Ja kun se paras ja uusin malli, uusi 9-5 ei ole mukana kuvioissa, niin..... :open_mouth:

      
  • General Motorsin "kuolon suudelma" oli Saabin kohtalo...emoyhtiö ei halunnut panostaa tuotekehitykseen...ja nyt tuon "kuolon suudelman" on kohdannut Opel...Bochumin tehdas suljetaan vuonna 2014...

      
  • Stivax:

    ...Bochumin tehdas suljetaan vuonna 2014...




    Mistä tuollanen tieto?

      
  • Tuolta löytyy mutta vuosi on toinen.



    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/opel+sinetoi+bochumin-tehtaan+kohtalon/201212319117



    Tänään näin ekan kerran 9-5:sen motarilla, olipa hienon näköinen auto, oli samaa näköä Jaguarin kanssa. Harmi että Saab kaatui juuri kun se sai tyylikkään auton tehtyä.

      
  • Samppa1300:

    Tuolta löytyy mutta vuosi on toinen.

    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/opel+sinetoi+bochumin-tehtaan+kohtalon/201212319117

    Tänään näin ekan kerran 9-5:sen motarilla, olipa hienon näköinen auto, oli samaa näköä Jaguarin kanssa. Harmi että Saab kaatui juuri kun se sai tyylikkään auton tehtyä.




    Minusta Saab teki paljon tyylikkäitä autoja. Muotoilu poikkesi valtavirrasta ja siksi siitä ei kaikki pitänyt. Ei minunkaan silmääni kaikki mallit miellyttänyt



    Tämä viimeiseksi (toistaiseksi) jäänyt 9-5 kuuluu tähän joukkoon. Ennen kaikkea sen vuoksi, että se näyttää kuin etupää ja takapää olisivat eri autoista väkisin toisiinsa koplatut. Saabin puolustukseksi on tietysti todettava, että auto lykättiin markkinoille kovassa paineessa, kiireellä ja keskeneräisenä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit