TM Vertailu: BMW 4, MB C, A5, S60, IS 300

154 kommenttia
1356
  • Derrick:

    Ei varmaan väärin testattu varsinkin jos "ajamisen tyylierot" saatiin esille ja ne pisteytettiin oikeudenmukaisesti, sinänsähän tämä "ajamisen tyylierojen" etsintä on hienostelua, varsinkin jos ajaa suoraa maantietä, siinä saa olla melkoinen fakiiri että suoraan ajossa löytää näitä merkittäviä tyylieroja.

    Saksalaisethan näitä "tyylieroja" ylikorostavat niin että kotimaan autot saadaan kärkeen testeissä, en ymmärrä miksi joku ylipäätään näitä sakemanni-testejä lukee, nehän ovat ulkomaisten valmistajien kannalta myrkkyä, koska edes täysin uudet ulkomaiset autot eivät pärjää saksalaisia autoja vastaan.






    Ei tuo nyt siinä mielessä paikkansa pidä, että kyllähän saksalaiset autot pärjäävät erittäin hyvin kaikissa testeissä maasta riippumatta.

      
  • Audin, BMW:n ja MB:n järjestyksen noilla marginaalisilla eroilla voisi heittää nopalla eikä kellään liene siihen nokan koputtamista. Makuasioiden tulos mitä sitten lienee testaajien aivoituksen syynä päätyä tuohon nähtyyn järjestykseen. Tunnetta järkeä tai jotain siltä väliltä.



    Sitten tämä Volvo ja Lexus miten tuo ero on saatu noin "isoksi" voi vain ihmetellä sillä ulkonäössä Lexus vie BMW:n jälkeen tuossa selvästi kakkostilan ajettavuuden suhteen todennäköisesti sama järjetys. Volvon ykköstilan voi ymmärtää puolueettoman julkaisun ennakoivan massiivista mainoskamppanjaa kyseisessä lehdessä. Aika näyttää miten on.



    Tehokkaan moottorin valinta Volvon eduksi ei saa minun hyväksyntää koska kaikilta muilta löytyy myös huomattavan paljon tehokkaampia moottoreita. On pakko kysyä miksi näin on menetelty sillä tuota järjestystä ei voi mitenkään selittää moottorin tehoilla tai vain taloudellisuudella joita varmasti on painotettu. Taloudellisten ja tehokkaiden moottorien tekemisessä BMW vie ja muut on tottuneet vain vikisemään jo pidemmän aikaa. Kestävyys ja laatu on myös BMW:n heiniä unohtamatta turvallisuutta. Listaa voisi jatkaa vaikka ja kuinka etc...

      
  • Audin, BMW:n ja MB:n järjestyksen noilla marginaalisilla eroilla voisi heittää nopalla eikä kellään liene siihen nokan koputtamista. Makuasioiden tulos mitä sitten lienee testaajien aivoituksen syynä päätyä tuohon nähtyyn järjestykseen. Tunnetta järkeä tai jotain siltä väliltä.




    Totta.



    Sitten tämä Volvo ja Lexus miten tuo ero on saatu noin "isoksi" voi vain ihmetellä sillä ulkonäössä Lexus vie BMW:n jälkeen tuossa selvästi kakkostilan ajettavuuden suhteen todennäköisesti sama järjetys. Volvon ykköstilan voi ymmärtää puolueettoman julkaisun ennakoivan massiivista mainoskamppanjaa kyseisessä lehdessä. Aika näyttää miten on.




    Ulkonäölläkö testejä voitetaan? Monilta osilta Lexus taisi olla joukon huonoin. Nuo kaikki merkit mainostavat massiivisesti TM:ssä. Tuollainen väite on lähinnä naurettava.



    Tehokkaan moottorin valinta Volvon eduksi ei saa minun hyväksyntää koska kaikilta muilta löytyy myös huomattavan paljon tehokkaampia moottoreita.




    Tätä voidaan perustella hinnalla. Volvoon saa samalla (jopa vähän halvemmalla) rahalla tuon moottorin.



    Taloudellisten ja tehokkaiden moottorien tekemisessä BMW vie ja muut on tottuneet vain vikisemään jo pidemmän aikaa. Kestävyys ja laatu on myös BMW:n heiniä unohtamatta turvallisuutta. Listaa voisi jatkaa vaikka ja kuinka etc...




    Tämä on lähinnä sinun hurmoshenkeä. BMW on toki huipulla noissa asioissa, mutta ei muiden huippujen yläpuolella. Esim kulutus oli suurempi, kuin tehokkaammassa ja painavammassa Volvossa. Kestävyydeltä ja laadultaan BMW ei ole sen kummempi kuin nuo muutkaan. Lexus on sillä saralla huipputuote.

      
  • tracktest:

    Audin, BMW:n ja MB:n järjestyksen noilla marginaalisilla eroilla voisi heittää nopalla eikä kellään liene siihen nokan koputtamista. Makuasioiden tulos mitä sitten lienee testaajien aivoituksen syynä päätyä tuohon nähtyyn järjestykseen. Tunnetta järkeä tai jotain siltä väliltä.

    Sitten tämä Volvo ja Lexus miten tuo ero on saatu noin "isoksi" voi vain ihmetellä sillä ulkonäössä Lexus vie BMW:n jälkeen tuossa selvästi kakkostilan ajettavuuden suhteen todennäköisesti sama järjetys. Volvon ykköstilan voi ymmärtää puolueettoman julkaisun ennakoivan massiivista mainoskamppanjaa kyseisessä lehdessä. Aika näyttää miten on.

    Tehokkaan moottorin valinta Volvon eduksi ei saa minun hyväksyntää koska kaikilta muilta löytyy myös huomattavan paljon tehokkaampia moottoreita. On pakko kysyä miksi näin on menetelty sillä tuota järjestystä ei voi mitenkään selittää moottorin tehoilla tai vain taloudellisuudella joita varmasti on painotettu. Taloudellisten ja tehokkaiden moottorien tekemisessä BMW vie ja muut on tottuneet vain vikisemään jo pidemmän aikaa. Kestävyys ja laatu on myös BMW:n heiniä unohtamatta turvallisuutta. Listaa voisi jatkaa vaikka ja kuinka etc...




    Ehkä Volvo sai hyvitystä Tekniikan Maailman keskustelupalstan takia ? Ihan kaikkea ei siis kannata kirjoitella, voi iskeä pilkka omaan nilkkaan niinsanotusti.

      
  • Derrick:

    tracktest:
    Audin, BMW:n ja MB:n järjestyksen noilla marginaalisilla eroilla voisi heittää nopalla eikä kellään liene siihen nokan koputtamista. Makuasioiden tulos mitä sitten lienee testaajien aivoituksen syynä päätyä tuohon nähtyyn järjestykseen. Tunnetta järkeä tai jotain siltä väliltä.

    Sitten tämä Volvo ja Lexus miten tuo ero on saatu noin "isoksi" voi vain ihmetellä sillä ulkonäössä Lexus vie BMW:n jälkeen tuossa selvästi kakkostilan ajettavuuden suhteen todennäköisesti sama järjetys. Volvon ykköstilan voi ymmärtää puolueettoman julkaisun ennakoivan massiivista mainoskamppanjaa kyseisessä lehdessä. Aika näyttää miten on.

    Tehokkaan moottorin valinta Volvon eduksi ei saa minun hyväksyntää koska kaikilta muilta löytyy myös huomattavan paljon tehokkaampia moottoreita. On pakko kysyä miksi näin on menetelty sillä tuota järjestystä ei voi mitenkään selittää moottorin tehoilla tai vain taloudellisuudella joita varmasti on painotettu. Taloudellisten ja tehokkaiden moottorien tekemisessä BMW vie ja muut on tottuneet vain vikisemään jo pidemmän aikaa. Kestävyys ja laatu on myös BMW:n heiniä unohtamatta turvallisuutta. Listaa voisi jatkaa vaikka ja kuinka etc...


    Ehkä Volvo sai hyvitystä Tekniikan Maailman keskustelupalstan takia ? Ihan kaikkea ei siis kannata kirjoitella, voi iskeä pilkka omaan nilkkaan niinsanotusti.




    Olen ennenkin peräänkuuluttanut tasapuolisuuden merkitystä testeissä ja vertailuissa. On lähtökohtaisesti tärkeä että etulyöntiä ei tapahdu millään osa-alueella näin taataan täysin puolueeton testi ja sen tulokset ovat helpoimmin hyväksyttävissä. Todetaan näin lopuksi se että tämän testin (vertailun) tulos puutteineenkin (etujen) valossa on hyvin marginaalinen Audi, BMW ja MB. Volvon ja Lexusen ero ihmetyttää.



    Ajattelija miksi provosoit jättämällä minun ja NHB:n kohdalla aina nimen pois kenelle vastauksesi on osoitettu? Helvetin lapsellista käytöstä joka osoittaa ettet kunnioita keskustelussa tiettyjä henkilöitä puhumattakaan henkilöön menevää solvausta mitä myös usein harrastat. Uudistumista kohdallasi lienee turha odottaa, henkinen kasvu on jäänyt kohdallasi ilmeisesti pahasti kesken.

      
  • Tracktest

    Ajattelija miksi provosoit jättämällä minun ja NHB:n kohdalla aina nimen pois kenelle vastauksesi on osoitettu? Helvetin lapsellista käytöstä joka osoittaa ettet kunnioita keskustelussa tiettyjä henkilöitä puhumattakaan henkilöön menevää solvausta mitä myös usein harrastat. Uudistumista kohdallasi lienee turha odottaa, henkinen kasvu on jäänyt kohdallasi ilmeisesti pahasti kesken.




    Nimi tulee automaattisesti, jos vastaa suoraan viestiin. Jos pilkon viestin osiin ja vastaan siihen vaiheittain, ei nimeä automaattisesti tule, enkä useinkaan sitä muista lisätä. En kyllä koe sitä tarpeelliseksikaan, mikäli alkuperäinen viesti löytyy lähistöltä. Mistään tarkoituksellisesta provosoinnista ei todellakaan ole kyse. Pahoittelen.



    Mutta miksi sinä käyt noin kuumana? Nyt sitä rauhallisuutta ja asiallisuutta peliin, jota itsekin niin usein peräänkuulutat.

      
  • Aikamoinen hintahaitari vertailussa, Audi ja Lexus alle 50 kEur, ja Mersu lähes 70 kEur...

      
  • Ajattelija2013:


    Mutta miksi sinä käyt noin kuumana? Nyt sitä rauhallisuutta ja asiallisuutta peliin, jota itsekin niin usein peräänkuulutat.


    Jumalainen BMW hävisi, siksi. Kyllä on autot rakkaita.

      
  • Ajattelija2013:

    Tracktest
    Ajattelija miksi provosoit jättämällä minun ja NHB:n kohdalla aina nimen pois kenelle vastauksesi on osoitettu? Helvetin lapsellista käytöstä joka osoittaa ettet kunnioita keskustelussa tiettyjä henkilöitä puhumattakaan henkilöön menevää solvausta mitä myös usein harrastat. Uudistumista kohdallasi lienee turha odottaa, henkinen kasvu on jäänyt kohdallasi ilmeisesti pahasti kesken.


    Nimi tulee automaattisesti, jos vastaa suoraan viestiin. Jos pilkon viestin osiin ja vastaan siihen vaiheittain, ei nimeä automaattisesti tule, enkä useinkaan sitä muista lisätä. En kyllä koe sitä tarpeelliseksikaan, mikäli alkuperäinen viesti löytyy lähistöltä. Mistään tarkoituksellisesta provosoinnista ei todellakaan ole kyse. Pahoittelen.

    Mutta miksi sinä käyt noin kuumana? Nyt sitä rauhallisuutta ja asiallisuutta peliin, jota itsekin niin usein peräänkuulutat.




    Ontuva selitys mutta menköön sovittelun nimessä tällä kertaa.



    En käy kuumana, provosointiin ei ollut mitään aihetta.

      
  • Peterstar:

    Aikamoinen hintahaitari vertailussa, Audi ja Lexus alle 50 kEur, ja Mersu lähes 70 kEur...




    BMW 4-sarja 420i Gran Coupé 47288,23 €

      
  • ritsa:

    Ajattelija2013:

    Mutta miksi sinä käyt noin kuumana? Nyt sitä rauhallisuutta ja asiallisuutta peliin, jota itsekin niin usein peräänkuulutat.

    Jumalainen BMW hävisi, siksi. Kyllä on autot rakkaita.




    :lol: Ei TM:kaan testit ole kiveen hakattuja, eihän?

      
  • tracktest:


    En käy kuumana, provosointiin ei ollut mitään aihetta.


    Kaikki BMW:hen liittyvä on sinusta provosointia, et kestä pienintäkään merkin arvostelua vaikka se olisi täysin asiallista, ehkä on parempi ettet osallistu keskusteluun jos sen seuraaminen tuottaa tuskaa. Vielä helpommalla pääset kun et edes lue mitään aiheeseen liittyvää, näin on sinullakin parempi olla.

      
  • Voi itku. Kaikesta huolimatta, menikö Volvo voittamaan !

    Ja vielä etuvetoinen ! Ei varmastikaan ole ollut oikein rattimies, kun on saanut etuvetoisen toimimaan tuolla tavoin.



    Ihan oikeasti. Kun kysyin perusteita vetotavan valintaan, täällä tulee pitkät perustelut aikuisilta ihmisiltä, kuinka se nyt vaan on turvallisempaa ja mukavampaa kun auto yliohjaa tuolla liikenteen seassa! Kommentit muistuttaa uskontoa. JA osa vielä höystää tiettyjen automerkkien markkinointivideoilla mielipiteitään- vai oliko ne kokemuksia?



    Ja 740 GLE. Olen ajanut ja omistanut niin taka- kuin etuvetoisia autoja ja viimeiset 2 nelivetoisina. Joukossa niin hyviä kuin huonoja autoja kaikissa. Mutta kaikilla on pitänyt oppia ajamaan, osalla jopa ilman rata- tai jääratakokeiluja. Turvallisuus ja etenemiskyvyn nimissä, hyvä etuvetoinen on mielestäni takavetoista parempi vaihtoehto. Siitäkin huolimatta, että yliohjaavuuden hallinta menee selkärankaan meistä useammalla helpommin.

      
  • Varustelua ei ole arvosteltu ollenkaan johtuen suuresta hintahaarukasta, koska osassa autoista oli paljon lisävarusteita. Autojen perushinnat:

    - Audi A5 business sport 1,8 TFSI 48352

    - BMW 420i Gran Coupe business Luxury Line 53290

    - Lexus IS 300h Executive Pre-Crash 47273

    - M-B C200 premium business 45992

    - Volvo S60 T5 R-design 50693



    Volvon mukanaololle T5-moottorilla on kaksikin hyvää perustetta. Ensimmäinen on, että haluttiin testata nimenomaan Volvon oma uusi moottori 8-vaihteisella automaatilla ja toinen on hinta joka sopii hyvin testattavien hintahaarukkaan. Esim. BMW ei olisi voittanut testiä, vaikka olisi ollut 428i -moottorilla, joka olisi paremmin vertailukelpoinen, koska käytännössä vain yksi arvosana olisi noussut eli kiihtyvyys 9 -> 10.



    Volvon suoritus oli yllättävän hyvä, ilmeisesti facelift on onnistunut. Olisin odottanut Mersun ja BMW:n taistelevan voitosta. Volvo sai täyden kympin neljästä kohdasta: ääritilanteet, sisämelu, kiihtyvyys, valot ja näkeminen. Takapenkistä myös ainoana parhaan arvosanan 9, toisaalta Volvo sai tavaratilasta Lexuksen kanssa testin huonoimman arvosanan 7.

      
  • ritsa:

    tracktest:

    En käy kuumana, provosointiin ei ollut mitään aihetta.

    Kaikki BMW:hen liittyvä on sinusta provosointia, et kestä pienintäkään merkin arvostelua vaikka se olisi täysin asiallista, ehkä on parempi ettet osallistu keskusteluun jos sen seuraaminen tuottaa tuskaa. Vielä helpommalla pääset kun et edes lue mitään aiheeseen liittyvää, näin on sinullakin parempi olla.




    Et taida ymmärtää lukemaasi. Tästä oli kyse ja mitä tämä sinuun liittyy? Ei tähän keskusteluun kannata osallistua pelkästään sen takia että haluaa kylvää riidan siementä.



    Ajattelija miksi provosoit jättämällä minun ja NHB:n kohdalla aina nimen pois kenelle vastauksesi on osoitettu? Helvetin lapsellista käytöstä joka osoittaa ettet kunnioita keskustelussa tiettyjä henkilöitä puhumattakaan henkilöön menevää solvausta mitä myös usein harrastat. Uudistumista kohdallasi lienee turha odottaa, henkinen kasvu on jäänyt kohdallasi ilmeisesti pahasti kesken.

      
  • inspektor70:

    Voi itku. Kaikesta huolimatta, menikö Volvo voittamaan !
    Ja vielä etuvetoinen ! Ei varmastikaan ole ollut oikein rattimies, kun on saanut etuvetoisen toimimaan tuolla tavoin.




    Näin se vaan menee. Lähden vuorille häpeämään. Maailman autopiireissä korkealle arvostettu suomalainen TM on vertaillut vertailukelpoisia malleja keskenään.



    Nostan hattua 740 GLE:n kirjoituksille, hyvin puet sanoiksi monia asioita :flower:



    Tuossa vielä vanha linkki jonkun muun kuin minun aivoituksiin, jokainen saa noistakin hajatelmista olla mieltä mitä hyvänsä.



    http://glopal.tripod.com/



    Lähdenkin tästä koeajamaan etuvetoista pikkubemua... tai en ehkä kuitenkaan :wave: Etuvetoisia, maukkaita pikkuautoja on olemassa monellakin merkillä mm. Fordilla ja Renaultilla, niistä enemmän sopivammissa topiceissa.

      
  • A-utoilija:

    Varustelua ei ole arvosteltu ollenkaan johtuen suuresta hintahaarukasta, koska osassa autoista oli paljon lisävarusteita. Autojen perushinnat:
    - Audi A5 business sport 1,8 TFSI 48352
    - BMW 420i Gran Coupe business Luxury Line 53290
    - Lexus IS 300h Executive Pre-Crash 47273
    - M-B C200 premium business 45992
    - Volvo S60 T5 R-design 50693

    Volvon mukanaololle T5-moottorilla on kaksikin hyvää perustetta. Ensimmäinen on, että haluttiin testata nimenomaan Volvon oma uusi moottori 8-vaihteisella automaatilla ja toinen on hinta joka sopii hyvin testattavien hintahaarukkaan. Esim. BMW ei olisi voittanut testiä, vaikka olisi ollut 428i -moottorilla, joka olisi paremmin vertailukelpoinen, koska käytännössä vain yksi arvosana olisi noussut eli kiihtyvyys 9 -> 10.

    Volvon suoritus oli yllättävän hyvä, ilmeisesti facelift on onnistunut. Olisin odottanut Mersun ja BMW:n taistelevan voitosta. Volvo sai täyden kympin neljästä kohdasta: ääritilanteet, sisämelu, kiihtyvyys, valot ja näkeminen. Takapenkistä myös ainoana parhaan arvosanan 9, toisaalta Volvo sai tavaratilasta Lexuksen kanssa testin huonoimman arvosanan 7.




    BMW 4-sarjan perushinnat.



    https://tekniikanmaailma.fi/autot/autohinnasto/malli



    Oma mielipiteeni tästä vertailusta on se että pienien marginaalien vallitessa tunteen osuus on ilmeinen. Ja toinen testiryhmä saa näiden autojen kesken erilaisen järjestyksen enkä tarkoita vähätellä Volvon voittoa kuten sanottu tulos on tämän näköinen tällä testillä. Eniten jäin ihmettelemään Volvon ja Lexuksen välistä eroa. Audin, BMW:n ja MB:n erot ovat hyvin marginaaliset, mutta näin tällä kertaa.



    Volvo-kuljettaja kokee tyytyväisyttä tästä ja hyvä niin. Negatiivisen palautteen sijaan kaikki voi todeta Volvon elpyvän ja onhan se paikkansa ansainnut eikä merkin häviämistä tarvinne kenenkään julistaa. Pienen merkin säilyminen kovassa kilpailussa on saavutus jo sinänsä. :sunglasses:

      
  • tracktest:

    ritsa:
    tracktest:

    En käy kuumana, provosointiin ei ollut mitään aihetta.

    Kaikki BMW:hen liittyvä on sinusta provosointia, et kestä pienintäkään merkin arvostelua vaikka se olisi täysin asiallista, ehkä on parempi ettet osallistu keskusteluun jos sen seuraaminen tuottaa tuskaa. Vielä helpommalla pääset kun et edes lue mitään aiheeseen liittyvää, näin on sinullakin parempi olla.


    Et taida ymmärtää lukemaasi. Tästä oli kyse ja mitä tämä sinuun liittyy? Ei tähän keskusteluun kannata osallistua pelkästään sen takia että haluaa kylvää riidan siementä.


    En minä mistään riidasta puhunut vaan siitä että sinä et pysty keskustelemaan yhdestä automerkistä objektiivisesti, kaikki tuntuu paisuvan järjettömiin mittasuhteisiin kun vain näet nuo kolme kirjainta mainittavan. Jäitä hattuun.

      
  • Selvästkin tunteita herättävä testitulos.



    Puuttuu vain että Experience aloittaa uuden topiikin Volvon ylivoimaisuudesta (esim Saksalaiset susia vai ei otsikolla) ja kertoo huolensa saksalaismerkkien hirvittävästä alamäestä ja imago-ongelmasta.

      
  • No nyt minäkin tästä sitten ryhdyn omalta osaltani katsomaan tätäkin vertailua hiukan objektiivisemmin, enkä haasta ketään perustelemaan omia valintojaan. Olen pahoillani, jos aiheutin pahaa mieltä.



    Kyseisen vertailun autot ovat kaikki hyvän tason kulkineita. Tosin jos autoveroa ei meillä olisi, tuolla rahalla saisi aika paljon enemmän... sitä odotellessa. Volvon osalta ihmettelen rengasmelun tai melulukemien alhaisuutta ja etenkin noilla renkailla. Vai onko tosiaan päivitysten yhteydessä parannettu eristyksiä ?



    Nuo perushinnat ovat tosiaan lähellä toisiaan, mutta hämäräksi näissä vertailuissa hiukan jää, millä varusteilla kukin auto on oikeasti arvosteltu? Tekstit ei tunnu kertovan kaikkea.



    Turvallisuuden osalta on annettava Volvon lisäksi BMW:lle lisäpisteet siitä, että ovat varustaneet autonsa turvavöiden esikiristimillä, siis kaikki 5 paikkaa. Tämä on on ollut ja on edelleen iso puute monessa autossa ja tositilanteessa saattaa pelastaa hengen. Asian osalta löytyy paljon tutkittua tietoa mm. onnettomuustutkinnoista.



    Ajakaa varovasti ja ennakoiden. T: inspektor70

      
  • inspektor70:

    Volvon osalta ihmettelen rengasmelun tai melulukemien alhaisuutta ja etenkin noilla renkailla. Vai onko tosiaan päivitysten yhteydessä parannettu eristyksiä ?


    Tätä minäkin ihmettelin, kokemuksia on monestakin Volvosta Amazonista lähtien, viimeinen oikeasti hiljainen Volvo oli 850 malli.

      
  • simppa:

    Millä koneilla nuo olivat? Odotan mielenkiinnolla NHB:n alatyylistä paatosta Volvon koneesta. Väärin testattu?




    Jahas, simppa on keskittynyt trollailuun. No hyvä kuitenkin, että noin avoimesti sen osoitat.



    Olen nimenomaan kysellyt näiden vertailujen perään ja nyt on toinen kasassa. Lisää datapisteitä odotellaan. Olen myös naureskellut viimeiset sata vuotta niille, jotka alkavat joka kerta vinkumaan puolueellisista ja väärin tehdyistä vertailuista, kun oma suokkarimerkki ei pärjää. No sepä ei näköjään sinua hidasta.

      
  • inspektor70:

    Volvon osalta ihmettelen rengasmelun tai melulukemien alhaisuutta ja etenkin noilla renkailla. Vai onko tosiaan päivitysten yhteydessä parannettu eristyksiä ?

    Turvallisuuden osalta on annettava Volvon lisäksi BMW:lle lisäpisteet siitä, että ovat varustaneet autonsa turvavöiden esikiristimillä, siis kaikki 5 paikkaa. Tämä on on ollut ja on edelleen iso puute monessa autossa ja tositilanteessa saattaa pelastaa hengen. Asian osalta löytyy paljon tutkittua tietoa mm. onnettomuustutkinnoista.

    Ajakaa varovasti ja ennakoiden. T: inspektor70




    Ihmetystä tosiaan herättää Volvon hiljaisuus muihin nähden. Renkailla se ei selity, koska kaikissa on vertailukelpoiset 17 tai 18 " renkaat, Volvossa 235/40 R18. Volvo oli 120 km/h nopeudessa 2-3 dB muita hiljaisempi. Audin ja Bemarin korimallit toki selittää asiaa eli iso takaluukku luultavasti päästää enemmän rengasmelua. Mutta miksi Mersu oli myös yhtä meluisa kuin 5-oviset Audi ja BMW, kun nimenomaan sen on kehuttu olevan luokkansa hiljaisin sedan, olisiko sen kohdalla urheilualusta syynä? Mutta kun Volvossakin oli urheilualusta.



    BMW:lle lisäpisteet turvavöiden esikiristimistä, jotka on viidellä paikalla BMW:n lisäksi vain Volvossa. Sen sijaan BMW:lle miinusta siitä, että turvavöiden voimanrajoittimet on vain etupenkillä. Lexuksessa, Mersussa ja Volvossa niitä on neljällä penkillä.



    Tuosta joukosta pidän Mersua tyylikkäimpänä, kiinnostavimpana ja käytännöllisimpänä mallina. Audin ja BMW:n tavaratila on kätevä ja siitä iso plussa, mutta takapenkin pääntila ja takanäkyvyys vastaavasti liian huonoja ja muutenkin autojen mataluus on miinusta arkikäytössä. Volvossa taas suurin puute on onneton tavaratila ja etenkin sen lastausaukko on luokattoman pieni.

      
  • Hieno suoritus Volvolta. Pitää kyllä yrittää käydä koeajamassa, koska itse olen saanut monesti pettyä äänieristykseen monessakin ns. laatuautossa. Pitää varmaan ostaa tuo numero. Volvon voitto oli yllättävän selvä.

      
  • ritsa:


    Tätä minäkin ihmettelin, kokemuksia on monestakin Volvosta Amazonista lähtien, viimeinen oikeasti hiljainen Volvo oli 850 malli.




    Kovin paljon et sitten ole isommilla Volvoilla 850 mallin jälkeen ajellut.

      
  • Kummallinen testi kun autojen hinta haitari oli noin 30000 egee. Ei kyllä voi olla vaikuttamatta tulokseen vaikka mitä sanoisivat Teeämmän testaajat. Aika heikko testi sanoisin .

      
  • Tulos ei yllätä, kun tietää että tässä tapauksessa autoja on testattu Suomessa. Suomen tiet ovat erilaiset kuin Saksan tiet ja valoilla, äänettömyydellä, urakäytöksellä ym on täällä enemmän merkitystä. Volle sopii näköjään edelleen näihin oloihin hyvin. Bensakonepuolella on Volvolla tehty myös hyvää työtä, uudet dieselit on hyväksi todettu jo aiemmin.

      
  • tuuju:

    Kummallinen testi kun autojen hinta haitari oli noin 30000 egee. Ei kyllä voi olla vaikuttamatta tulokseen vaikka mitä sanoisivat Teeämmän testaajat. Aika heikko testi sanoisin .




    No millä tavalla tuo nyt sitten vaikutti lopputulokseen ja miksi?

      
  • inspektor70:

    Ja 740 GLE. Olen ajanut ja omistanut niin taka- kuin etuvetoisia autoja ja viimeiset 2 nelivetoisina. Joukossa niin hyviä kuin huonoja autoja kaikissa. Mutta kaikilla on pitänyt oppia ajamaan, osalla jopa ilman rata- tai jääratakokeiluja. Turvallisuus ja etenemiskyvyn nimissä, hyvä etuvetoinen on mielestäni takavetoista parempi vaihtoehto.


    Jos mielestäsi etuvetoinen tai neliveto on parempi, silloinhan sinun kannattaa ostaa sellainen :flower:



    Toivottavasti et ehdota samaa minulle? Vaikka sinun mielestäsi etupyöristä riippumatta suoraan puskeva auto olisikin turvallisempi, minä ajan mieluummin ratista kääntyvää.



    Vetovoiman ja kustannusten tasapaino on ollut tutkimuskohteeni jo kolmen vaihdon yhteydessä. Toistaiseksi on valintatilanteessa vielä nuukuus voittanut. Muutos elämäntilanteessa tai tarjottavissa nelivedoissa saattaa hyvinkin kääntää tämän prioriteettini jonain päivänä?



    inspektor70:

    Siitäkin huolimatta, että yliohjaavuuden hallinta menee selkärankaan meistä useammalla helpommin.


    Pidän tätä myöntymisenäsi sille, että myös etuvetoista pitää osata ajaa, eikö niin? Jos ongelma on osaamaton kuski, ei ratkaisu ole vetopyörien paikanvaihto.



    Ja minä en osaa ajaa etuvetoista. V70 on 37 vuoden ajohistoriani ainoa etuvetoinen. Se säikäytti minut ekana talvena rengaskauppaan. Edelläni ajanut epäröi selvästi alle 80 rajoituksen, joten menin ohi. Omalle kaistalle palatessani päätin nostaa vähän, ettei mene ylinopeuden puolelle. Ja siitä se karuselli sitten lähti. Olisin kietonut Volvoni lyhtypylvään ympärille, mutta kun en osannut päättää kumpi kylki edellä, niin jäin viivojen väliin peippailemaan ohittamani haitoiksi.



    Miten voit ohjeistaa yleispätevästi, myös minunlaiselleni koko ikäni Taunuksilla ja kantti-Volvoilla ajaneelle, että auto, joka ei mutkassa käänny ratista, mutta kääntyy suoralla tiellä aivan saatanallisenperkeleesti pelkästään kaasua nostamalla on muka TURVALLINEN?



    Oma mokahan se oli. Ja ESPihän nämäkin nykyautoissa hoitaa, ellei kuski osaa. Mutta kun minusta on hienoa tuntea keli ja osata ajaa ESP päällä, silti puuttumiskynnystä ylittämättä.



    740 GLE olisi palannut ohituksen jälkeen keskitien lumivallin yli eleettömän tyylikkäästi vaikka CD:tä vaihtaen, eväitä syöden ja vasemmalla jalalla ohjaten. Mutta takavetoista osaamaton olisi kyllä pystynyt polkemaan sen karuselliksi jo lähtökiihdytyksessä. Mitäs jos sinä ajat etuvetoisilla ja minä takavetoisilla ja yritetään välttää osumia, OK?



    Nykyautossa on aina ESP, joten en usko yllä mainitsemaasi vetopyörien paikan aihettamaan riskiin



    Riski istuu ratin takana.

      
  • Sitten testiin:



    Kiitos TM, hyvin kattavasti oli autot tutkittu. Koska samankokoisia autoja on saatavana uutena jo puolella halvimman hinnasta, ei hintarajan tarvitse ollakaan kovin tiukka. Näihin autoihin laitetaan jo lähtökohtaisesti "enemmän" rahaa, kuin olisi tarvis, joten periaatteena onkin ottaa selville, mitä rahalla saa.



    Testivoittaja joudutaan markkinointisyistä julistamaan, mutta läpinäkyvä arvostelu mahdollistaa lukijan oman skaalauksen, kunhan mittaustiedot ovat näkyvillä.



    Volvon testivoitto ei ihmetytä, kun taas kerran hyväkulkuisin on taloudellisin. On kiva nähdä, että Volvon automaatti on lopultakin samalta vuosituhannelta kuin muidenkin. Numeroiden luulisi auttavan yritysmyyntiä mukavasti?



    Jos näistä vaihtoehdoista olisi pakko valita, olisi BMW ainoa mahdollisuuteni, koska vain sen takapenkki on ainoa minun käyttööni (juuri ja juuri ) riittävä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit