Paras neliveto?

147 kommenttia
135
  • Hondakin on kehitellyt parempaa nelivetojärjestelmää ( SH AWD ) mutta taitaa olla käytössä vain jenkeissä myytävissä malleissa.

    >> SH AWD <<



    Kyllä noissa nelivetojärjestelmissä eroja tietysti on.



    >> Video <<

      
  • Putput:

    Omasta mielestä HUOMATTAVASTI vetotapaa tärkeämpi asia on auton perusrakenne, painopiste ym. asiat jotka sitten sanelevat auton käytöksen kun sitä vetoa auton voimansiirron kautta tiehen laitetaan.


    Sama täällä, tietenkin muita käyttöominaisuuksia unohtamatta. Tällä perusteella nelivetoisten koeajoni päättyi vajaavetoisen hankintaan.



    Putput:

    Vetotavalla ei pelasteta ajettavuutta yhtään millään tavalla, nelivetoisia ja kaiken vetoisia on aivan kamalia.


    Aivan. Eihän neliveto ole mikään viisasten kivi, jonka asentamalla ongelmat poistuvat.



    Siitä huolimatta Audi A4 Avant quattro on minusta parempi, tasapainoisempi ja helpompi ajaa kuin "sama" Audi ilman quattroa. Nokkapainoinen sekin käsittääkseni on, mutta ei niin paljon kuin etuvetoinen ja ainakin liukkaalla kelillä takapainoinen voimanjako helpottaa raskaan puntin kääntämistä.



    Vaikkei se olisikaan ihan täydellinen, minusta se on tässä vertailuparissa selvästi vajaavetoista parempi myös ajettavuutensa eikä vain vetovoimansa vuoksi.

      
  • mela:

    https://www.youtube.com/watch?v=FzoSG0TJF2M&feature=youtube_gdata_player

    Ja ihan pränikkä testi.


    Lukottoman (?) Audin hyvä pärjääminen vetovoimakokeessa yllätti ainakin minut.

      
  • Hankiralli oli BMW:n täydellistä ylivoimaa tuossa edellä olevassa testissä. Vakuutuin BMW:n nelivedon toteutuksesta se on onnistunut hienosti.



    Telvisiossa pyörivä Audin mainos huvittaa ja taitaa se huvittaa muitakin. Imitaattori ei vaakuuta mainoksessa pätkääkään. Toisin on esimerkiksi Gigantin mainoksessa äänessä oleva Puotila joka on aina vakuuttava. Mainoksilla on merkitystä ainakin omasta mielestäni. Varsinkin jos ne ovat mauttomasti tehty. BMW:n neliveto mainos televisiossa on asiallinen, joka tulee lisäämään BMW:n nelivedon myyntiä Suomessa aivan varmasti. Omiin valintoihini näillä ei ole vaikutusta, mutta Merkkini on BMW ja tulee aina olemaan.

      
  • tracktest:

    Hankiralli oli BMW:n täydellistä ylivoimaa tuossa edellä olevassa testissä. Vakuutuin BMW:n nelivedon toteutuksesta se on onnistunut hienosti.


    Jarruillako ( luistonesto ) tuo samalla akselilla olevien pyörien tehoero säädetään vai onko siihen kehitetty modernimpaa sähkömekaniikkaa avuksi?



    >> xDrive periaate <<

      
  • Penteles, xdrivessä "kansanmalleissa" tuo samalla akselilla olevien pyörien väännön hallinta hoidetaan jarruilla niin kuin esim. Vag konsernissakin.



    Sitten löytyy vähän parempi ratkaisu parinsadan lisävarustehintaan "performance control" jossa niin ikään taka-akselin voimanjakoa säädetään sähköisesti jarruilla.



    Ja esim. X6 mallissa on vakiona takaakselin sähköhydraulinen ratkaisu, jossa on kytkinlevy pakka jota avataan ja suljetaan jotta saadaan säädettyä rengaskohtaista taka-akselin vääntömomenttia. Tuo viimeinen on samantapainen kuin esim audilla A4 saatava kallis lisävaruste "sport differential" samanlainen systeemi on myös Mitsubishin uudemmissa evoissa tai esim hondan super handlind awd:ssa.



    Tosin muistan, että AMS:n jossakin testissä legend hävisi käSiteltävyydessä normi 5-sarjalaiselle ja a6:lle.. Testin teemana oli juuri tutkia saako Honda paljon hyötyä sh-awd:stä..

      
  • Penteles, lisää hyviä kysymyksiä vaan. Kattavaa tietoa tulee melalta, joten oppii tässä itsekin hienosta nykytekniikasta aina jotain uutta. Mielipiteistä ei kannata repiä hiuksiaan ja tunteilu vähemmälle niin säilyy rauha. Näitä on mukava lueskella siksi, kun täällä on tätä tietoakin. Ei näitä muuten kukaan viitsisi lukeakkaan.

      
  • Penteles:

    Hondakin on kehitellyt parempaa nelivetojärjestelmää ( SH AWD ) mutta taitaa olla käytössä vain jenkeissä myytävissä malleissa.
    >> SH AWD <<

    Kyllä noissa nelivetojärjestelmissä eroja tietysti on.

    >> Video <<


    Huomasitteko (jos katsoitte) miten ovelasti oli tuo "Video" kuvattu jossa näytettiin miten hyvä Hondan SH AWD on. Kun mäkeä yritti nousta Lexus ja Audi kuvassa näkyi viereisen mäen 20%-kyltti, mutta kun tuli Acuran vuoro näytettiin 30%-kylttiä vaikka kaikki ajoivat samaa 30% jyrkässä mäessä.



    Tyypillistä mainosmateriaalia jota youtube on täynnä erimerkkisten autojen taholta.

      
  • Penteles:

    Penteles:
    Hondakin on kehitellyt parempaa nelivetojärjestelmää ( SH AWD ) mutta taitaa olla käytössä vain jenkeissä myytävissä malleissa.
    >> SH AWD <<

    Kyllä noissa nelivetojärjestelmissä eroja tietysti on.

    >> Video <<

    Huomasitteko (jos katsoitte) miten ovelasti oli tuo "Video" kuvattu jossa näytettiin miten hyvä Hondan SH AWD on. Kun mäkeä yritti nousta Lexus ja Audi kuvassa näkyi 20%-kyltti, mutta kun tuli Acuran vuoro näytettiin 30%-kylttiä vaikka kaikki ajoivat samaa 30% jyrkässä mäessä.

    Tyypillistä mainosmateriaalia jota youtube on täynnä erimerkkisten autojen taholta.




    Lisäksi Lekaa ja Audia ei kuvattu takaa jotta olisi nähty oliko oikean puolen renkaat kuivalla asfaltilla vai siinä kapealla jäisellä raidalla. Mitä ilmeisemmin oli koska ainakin Lekaa saatiin sutimaan neljällä pyörällä.

    Kun vielä koneiden ääntä ei ollut kuulolla ei pysty sanomaan kuinka paljon noissa kaasutettiin. Luiston esto pois ja lappu lattiaan niin varmasti jää paikalleen auto kuin auto.



      
  • kello68:

    Lisäksi Lekaa ja Audia ei kuvattu takaa jotta olisi nähty oliko oikean puolen renkaat kuivalla asfaltilla vai siinä kapealla jäisellä raidalla. Mitä ilmeisemmin oli koska ainakin Lekaa saatiin sutimaan neljällä pyörällä.


    Näkyyhän tuossa selvästi että kaikkien autojen oikeanpuoleiset pyörät ovat asfaltilla ja vasemmat pyörät liukkaalla osalla.

      
  • Acuran meno näytti ylivoimaiselta, näin ne mainoshommat hoidetaan kotiin. Kyltin vaihto samaan mäkeen täysin tarpeeton juttu. Näin saadaan mielikuvat toisen huonoudesta ja oman paremmuudesta muokattua kuluttajille. Näyttää olevan kaikki keinot käytössä. Audin kohdalla kuljettajan taidot melkein riitti hoitaan hommat, mutta lopputulos oli kuitenkin surkea, kun liukui lopuksi alas asti. Kyltinvaihto on toisaalta sivuseikka jos Acura on oikeasti noin ylivoimainen, kun se tuossa videossa oli.





    Hieman asian vierestä tämä seuraava:



    Latvalan Monte Carlon rallin jälkeiset kommentit Polon aliohjautumisesta laittaa homman toimimisen outoon valoon, ettei homma toimi edes sillä tasolla. Citroenilla ei näyttänyt olevan vastaavia ongelmia lainkaan. Mikolle tuotti päänvaivaa eniten samalle akselille laitettu sekarengastus (nastoilla ja ilman) ja pidon puute joka ei luonut riittävästi luotettavaa tunnetta mennä kovempaa. Mutta kaikenkaikkiaan keliolosuhteet oli kaikkien aikojen vaikeimmat ja kilpaa ei ajettu käytännöllisesti katsoen lainkaan vaan oli enempi lottoa pysyykö tiellä vai ei. Monte ei anna koko kuvaa voimasuhteista vielä. Ruotsin ralli näyttää sitten missä oikeasti mennään.

      
  • Mitähän kommentteja mahdat tarkoittaa. Tulokset puhuvat kuitenkin puolestaan. Toinen sija debyytissä on hieno suoritus. Aliohjautumisesti valitti myös Hirvonen. Jotenkin tuntuu, etteivät suomalaiset ole huomanneet katsoa mallia nopeimmilta kuskeilta miten autoa kuuluu viedä.

      
  • Kaiken kattavaa Montesta, niille joita kiinnostaa. Olosuhteet olivat kilvanajolle jopa vaaralliset, se kertoo jo paljon miksi oli todella vaikeaa ajaa.



    Tuosta.



    http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2013/01/1697062/latvala-haluaa-volkswageniinsa-kaksi-parannusta

      
  • Eli siis uskosi meinaa tästä loppua: "Toisena meillä on pikkuisen ongelmaa aliohjautuvuuden kanssa, se ei ihan käänny niin hyvin. Kun saan kääntymisen sellaiseksi, että luotan siihen sataprosenttisesti, niin sen jälkeen rupeaa sujumaan.



    Näiden kommenttien perusteella voisi väittää, että Citroen kärsi aliohjautumisesta vähintään samassa mittakaavassa.

    Auto aliohjasi rajusti, en pysynyt puhtaalla ajolinjalla, Hirvonen harmitteli.

      
  • Oikeassa olet, molemmat kärsivät aliohjautumisesta. Enkä väitä etteikö Latvala saa autoa mieleisekseen, varmasti saa. Ruotsissa molemmat Mikko ja Jari-Matti menee taas tottuttua vauhtia ja ratkaisevat voiton keskenään, onhan molemmilla sieltä kaksi voittoa mieheen.



    http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruotsin_ralli

      
  • >> Täällä << tuoretta yleistietoa nelivedosta. (BMW kehuttiin) :smile:

      
  • Uusimmassa Saksan AMS lehdessä testattiin nelivetoja. Järjestys oli alkupäästä tällainen:



    1. Porsche Panamera

    2. VW Golf

    3. Opel Mokka

    4. BMW 335



    Nämä olivat aika tasaväkisiä. Ehkä yllättävää oli, että Lexuksen neliveto oli surkea.



    Onko 3-sarjan Bemarissa muuten Haldex neliveto, kuten uusin AutoBild väittää?

      
  • Uusimmissa järjestelmissä nelivetotekniikkaan liittyvät ongelmat on ratkaistu kokonaan elektronisesti. Esimerkiksi Mercedes-Benz ja BMW käyttävät uusimmissa nelivetomalleissaan järjestelmää, jossa ei käytetä lainkaan kitkakytkimiä tai lukkoja. Lukitusvaikutus saadaan aikaiseksi jarruttamalla liian nopeasti pyörivää pyörää, jolloin voimaa menee enemmän muille, paremmin pitäville, pyörille.

      
  • Paremmin pitävälle pyörälle ei pyörille, jarruilla hoidetaan pitoa vain saman akselin toiselle pyörälle. Kyllä yhä edelleen akselien väliset voimanjaot hoitaa mekaaniset osat, joskin osissa sähköllä ohjatut.



      
  • BMW:ssa joo, mutta eikös nykyisissä maantie-Mersujen 4Maticissa ole Audin tavis-quattrojen tapaan vapaasti pyörivä lukoton tasauspyörästö?



    Ja jos on, niin eikös yhdenkin sutivan pyörän jarruttaminen jaa voimaa kolmelle muulle hammasrattaiden määräämässä suhteessa? Kolmen vapaasti pyörivän tasauspyörästön rakennehan on yksi pyörä nollakitkassa yksipyörävetoinen.

      
  • tracktest:


    Latvalan Monte Carlon rallin jälkeiset kommentit Polon aliohjautumisesta laittaa homman toimimisen outoon valoon, ettei homma toimi edes sillä tasolla. ... Ruotsin ralli näyttää sitten missä oikeasti mennään.




    No nyt ilmeisesti usko Poloon on vähän parempi. Debyyttikaudella ensimmäisessä rallissa toinen sija ja jo toisessa selvä voitto. Onkohan kyseessä kaikkien aikojen vahvin suoritus uudelle tiimille? Vielä kun kakkoskuskikin pääsisi vauhtiin ja pysyisi tiellä, niin mikä vain olisi mahdollista. Toivoa sopii, että tuo vauhti löytyisi. Ainakin vauhdin puutteen syy lienee selvillä:

    http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2013/02/1705244/latvala-olen-ehka-tehnyt-mokan

      
  • NHB:


    No nyt ilmeisesti usko Poloon on vähän parempi. Debyyttikaudella ensimmäisessä rallissa toinen sija ja jo toisessa selvä voitto. Onkohan kyseessä kaikkien aikojen vahvin suoritus uudelle tiimille?




    Citroen voitti ensimmäisenä kokonaisena kautena valmistajien ja kuljettajien tittelin, Pösökin toisena vuotena. Ekalla kaudella jo voitto, että katsotaan nyt vielä.



      
  • NHB:

    No nyt ilmeisesti usko Poloon on vähän parempi. Debyyttikaudella ensimmäisessä rallissa toinen sija ja jo toisessa selvä voitto. Onkohan kyseessä kaikkien aikojen vahvin suoritus uudelle tiimille? Vielä kun kakkoskuskikin pääsisi vauhtiin ja pysyisi tiellä, niin mikä vain olisi mahdollista. Toivoa sopii, että tuo vauhti löytyisi. Ainakin vauhdin puutteen syy lienee selvillä:
    http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2013/02/1705244/latvala-olen -ehka-tehnyt-mokan








    Pakko myöntää VW:ltä komea aloitus ja Ogierin osuus tuossa koko hommassa on häikäisevä. Kaikki lajia seuranneet muistaa miksi Ogier Citroenilta lähti, kun ei saanut ykköskuskin asemaa vaikka vauhti riitti jopa Loebin vauhtiin jo silloin. Kakkoskuskin asema ei Ogierille riittänyt siksi käytti hyväkseen VW:n houkuttelevan tarjouksen ykköskuskin asemasta ja siirtyi VW:n leipiin. Ja mikä tieto siitä miten voittaja-auto tehdään lähti Ogierin mukana Citroenilta uuteen rallitiimiin.



    Kuten A.Antsa sanoi vielä pitää hieman odottaa jotta voi sanoa voittaako Ogier tämän kauden mestaruuden leikiten, on se miten seuraavassa rallissa soralla VW:n tekniikka kestää se nimittäin kysyy sitä, kun soralla vedetään täysillä. Ainakin Citroenilla ja Fordilla on siinä mielessä etu puolellaan. En ihan vielä lähtisi mestaria nimeämään kahden kisan perusteella sillä näytti siltä, että uudet renkaat leveämmät nastat oli hieman vaikeaa ainakin suomalaisille, kun luottoa ei meinaa autoon saada millään. Se nimittäin syö vauhtia, kun ei uskalla mennä.



    Ennen ajettiin ruotsin rallia kapeilla nastoilla ja se sopi suomalaisille paremmin, kun niillä on totuttu aina vetämään. Sanoisin edun olevan nyt näillä asfaltti kuskeilla, kun samoilla ajettiin Montessa ja kaikki näki jo siellä ketkä juhlii. Merkille pantavaa oli tänä vuonna ruotsin rallissa jäinen tienpinta, ei lumipohjainen vaan Montea vastaava joka oli myöskin poikkeava totuttuun. Se oli suomalaisille myrkkyä ja Mikon hörppäys hankeen oli sääli sillä Mikko olisi taistellut voitosta satavarmasti ilman haveria joka kävi muuten monelle muulekin tässä kisassa. Soraralli vielä niin sitten nähdään miten tämä kääntyy ja kyllä suomalaiset vielä näyttää, että ei siellä turhaan ajeta, kun alkaa voittoja tulla Mikolle ja Jari-Matillekin.



    Kun luotto autoon löytyy suomalaisille niin vauhti paranee sitä myöten, uskokaa niin näin tulee käymään. Kahden kisan perusteella ei mestaruuksia vielä jaeta. Sillä epäonni näyttää myös Ogierille vielä sen nurjan puolen vaikken sitä tietenkään kenellekään toivo.

      
  • A.Antsa:


    Citroen voitti ensimmäisenä kokonaisena kautena valmistajien ja kuljettajien tittelin, Pösökin toisena vuotena. Ekalla kaudella jo voitto, että katsotaan nyt vielä.




    Mitenkään saavutusta väheksymättä, montakos tehdastallia tuolloin oli mukana?

      
  • Muutenkin tekniikkaa niin samaa, ettei eroina ole kuin erinlainen koppa. Niin onkos tuossa Volkkarin voitossa jotain ihmeellistä?

      
  • Penteles:

    Ajattelija2013:
    Hakka, hienoa! Toivotaan nyt sitten vain, että autoissa on samanlaiset renkaat alla. Muutenhan testissä ei ole paljoa mieltä.

    Tuskimpa Auto Bildissä ovat sitä vaivaa nähneet että olisivat laittaneet autoihin samanlaiset renkaat, korkeintaan kaikissa autoissa on erimerkkiset ja kokoiset kitkarenkaat.




    Tuli luettua tuo suomi AutoPiltin "testi". Kyseessä on 10 nelivetoauton erilliset koeajot (4x4 extra), ajajina neljä eri henkilöä, osa ajoista suomen ulkopuolella, eri päivinä. Eli jutun arvo on samaa tasoa kun me tänne kirjoittelijat käytäisiin ajamassa autoja kukin tykönämme ja kirjoiteltaisiin tänne kokemuksemme ilman mittaustuloksia tai mitään muutakaan yhteismitallisuutta....siis hetkinen, sitähän me toisinaan tehdäänkin....sattumalta mukana oli kaksi mallia BMW:lta ja merkittävästi enemmän infoa olen saanut eri harrastajien xdrive-kiertueen raportoinneista, joka muuten on just nyt pääkaupunkiseudulla.



    Maksoin autopiltin irtunumerosta 2,60, ei ollut hintansa väärti, onneksi huomenna tulee TM-talvitesti, vuoden odotetuin testi. Siis ihan oikea TESTI, vertailuTESTI jossa kaikki autot on paikalla yhtäaikaa ja niitä pyritään ajamaan samankaltaisissa olosuhteissa siten että kuskit ajavat autoja ristiin. Moneltakohan iPad-versio on aamulla ladattavissa?



    ps. en ole töissä kustannusalalla.







      
  • halko6:

    Tuli luettua tuo suomi AutoPiltin "testi". Kyseessä on 10 nelivetoauton erilliset koeajot (4x4 extra), ajajina neljä eri henkilöä, osa ajoista suomen ulkopuolella, eri päivinä. Eli jutun arvo on samaa tasoa kun me tänne kirjoittelijat käytäisiin ajamassa autoja kukin tykönämme ja kirjoiteltaisiin tänne kokemuksemme ilman mittaustuloksia tai mitään muutakaan yhteismitallisuutta....siis hetkinen, sitähän me toisinaan tehdäänkin....sattumalta mukana oli kaksi mallia BMW:lta ja merkittävästi enemmän infoa olen saanut eri harrastajien xdrive-kiertueen raportoinneista, joka muuten on just nyt pääkaupunkiseudulla. ..




    Jos oikeasti olet ostamassa autoa jossa nelivedon toiminta on kaikkein tärkeintä, ajat ilmeisesti niin vaativissa olosuhteissa ja paikoissa että olisiko parempi jos suosiolla ostaisit vaikka lantikan tai Rangen niin varmasti pärjäät pahemmissa paikoissa kuin millään nelivetoisella henkilöautolla.



    Jos taas vain halusit vahvistusta omalle mielipiteellesi etkä ole ostamassa uutta nelivetoista autoa niin tuskin menetys oli suuri.



    Jos taas oikeasti olet ostamassa nelivetoista uutta henkilöautoa niin oletettavasti auton valinnassa jotkut muut asiat loppujen lopuksi ovat oleellisempia kuin nelivedon toteutus. Oletettavasti olet tällöin jo valinnut merkin etukäteen joten mikään testi ei asiaa muuksi muuttaisi.



    yhtälailla voisi sanoa että purkauksei arvo oli nolla.

      
  • kello68:



    Jos oikeasti olet ostamassa autoa jossa nelivedon toiminta on kaikkein tärkeintä, ajat ilmeisesti niin vaativissa olosuhteissa ja paikoissa että olisiko parempi jos suosiolla ostaisit vaikka lantikan tai Rangen niin varmasti pärjäät pahemmissa paikoissa kuin millään nelivetoisella henkilöautolla.

    Jos taas vain halusit vahvistusta omalle mielipiteellesi etkä ole ostamassa uutta nelivetoista autoa niin tuskin menetys oli suuri.

    Jos taas oikeasti olet ostamassa nelivetoista uutta henkilöautoa niin oletettavasti auton valinnassa jotkut muut asiat loppujen lopuksi ovat oleellisempia kuin nelivedon toteutus. Oletettavasti olet tällöin jo valinnut merkin etukäteen joten mikään testi ei asiaa muuksi muuttaisi.

    yhtälailla voisi sanoa että purkauksei arvo oli nolla.




    Ja tämän ketjun otsikko oli....?



    Onko kaiken keskustelun tarkoitus auttaa auton ostossa eikä pelkkä teoreettinen kiinostus asioihin ole mielestäsi sallittua? Mikä oli oman kirjoituksesi funktio?

      
  • Joo kieltämättä tuo autobildin "testi" oli ihan täyttä kuraa. Ei mitään muuta kuin subjektiivista *askaa. Mistä näitä toimittajia oikein tulee? Tekniikka selostuksissa oli virheitä. En voisi olla enempää samaa mieltä Halko6:n kanssa.



    Oikein huvitti, että autot oli oikein arvosteltu juhlavasti lumihiutalein. Arvosteltiinko nelivetoja vai autoja sinänsä. Ilmeisesti autoja. No ei siinäkään oikein mieltä ole kun verrokit olivat sekalainen seurakunta. En olisi kyllä näitä hiutaleita laittanut kun ei ollut mitään kriteerejäkään.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit