Paras neliveto?

147 kommenttia
124
  • Auto Bild kertoo mainoksessaan jossa on esitetty testattujen autojen saamia tähtiluokituksia näin:



    "Auto Bildin erilaisissa koeajoissa ja vertailuissa saatuja tuloksia. Arvostelut eivät ole keskenään vertailukelpoisia."



    Eli kolme tähteä saanut auto voi olla parempi kuin neljä tähteä saanut. :smirk:

      
  • Kyllähän tuo Auto Bildin nelivetovertailu oli ihan täyttä scheissea. Mutu-meiningillä oli toimittajan mieltymysten perusteella arvottu lumihiutaleita.



    Miksiköhän kunnon nelivetovertailun tekeminen ei autolehtiä kiinnosta? TM:n talviautovertailussakin on ollut nelivetoja mukana todella vähän eli oikeasti parasta talviautoa siitäkään vertailusta on turha hakea.

      
  • Itse olen aina välillä tilannut AutoBildia ja välillä taas lopettanut sen. Nyt on taas tilaus vetämässä, kun lehden piti muka uudistua, juttujen muuttua monipuolisemmiksi ja syvällisemmiksi ja tilaus oli oikeasti todella halpa. Mutta kerta toisensa jälkeen saa pettyä lehden tasoon. Kaikki jutut ovat tosiaan vartin koeajolenkin perusteella tehtyjä yhden sivun pituisia tarinoita. Lähinnä suurimmaksi osaksi samaa faktaa, jonka jokainen voi lukea automerkin kotisivuilta ja muutama mututuntumalla tehty toimittajan heitto. Kyseinen lehti alittaa kyllä kaikki mahdolliset rimat. Siinä mielessä ihmettelen asiaa, että saksalainen AutoBild on ihan ok lehti siltä pohjin, mitä minä hyvin vähän Saksaa ymmärrän. Kyseinen nelivetovertailu oli siis ihan samaa tasoa, kuin AutoBildin kaikki muutkin jutut. Itselleni tämä on kyllä viimeinen kerta, kun kyseistä lehteä tulen enää koskaan tilaamaan. Ehkä lehti toimii joillekin alle 20-vuotiaille teineille, jotka eivät jaksa lukea puolta sivua enempää asiaa ja kiinnostus on lähinnä kuvissa.

      
  • Mutta alkuperäiseen aiheeseen palatakseni saapas nähdä teinkö virheliikkeen kun tilasin eilen uuden BMW xDrive mallin eli ensi talvi näyttää (auto tulee vasta toukokuun lopussa) onko siinä eroa minun entiseen nelikkoon jossa on käytössä neljännen sukupolven Haldex neliveto.

      
  • halko6:

    Ja tämän ketjun otsikko oli....?

    Onko kaiken keskustelun tarkoitus auttaa auton ostossa eikä pelkkä teoreettinen kiinostus asioihin ole mielestäsi sallittua? Mikä oli oman kirjoituksesi funktio?




    Funktio oli se että jos kyse ei ole auton hankinnasta niin lehdellä on muutenkin vain viihdearvo kuten myös keskustelulla. Näin ollen jotenkin vain pisti silmään yletön pettymys lehden testiin ja menetettyyn "suureen" rahasummaan. :smile:

      
  • Autoilia:

    Mutta alkuperäiseen aiheeseen palatakseni saapas nähdä teinkö virheliikkeen kun tilasin eilen uuden BMW xDrive mallin eli ensi talvi näyttää (auto tulee vasta toukokuun lopussa) onko siinä eroa minun entiseen nelikkoon jossa on käytössä neljännen sukupolven Haldex neliveto.




    Onnea uuden auton hankinnasta!



    Perheestä löytyy molemmat (XC60 2.4dA ja 530dxA). Mielestäni molemmat ovat todella hyviä arkikäytön nelivetoja, eikä käytännön eroa huomaa. Ovat parhaimmillaan juuri siksi että nelivedon toimintaa ei huomaa. Molemmat käyttäytyvät hyvin loogisesti ja muuttuvat kaarteessa kaasua lisättäessä loogisen yliohjaavaksi. Eroa on meidän tapauksessa vain luiston sallimisen määrässä.



    Bemun vetokyky peräkärryllä hankalassa paikassa on testaamatta.



      
  • Subarun perinteinen 50/50 keskitasauspyörästön viskolla on ainakin yksi hyvä vaihtoehto. Paremmuudesta en ala väittelemään. Mutta tämä on kuitenkin sellainen joka toimii samalla tavalla kaikissa oloissa, on hyvin toimintavarma ja yksinkertainen. Tähän saakka kaikissa tilanteissa on pärjännyt tuolla ja raskasta taakkaa on tullut vedettyä. Hieman reilut 145tkm takana dieselillä ja matka jatkuu, toivottavasti.



    Itse luotan Subarun vetotapoihin. Ne on pitkän kokemuksen tuloksena syntyneet ja AINA kyseiseen autoon suunniteltu alunalkain. Tai pitäiskö sanoa, että auto on suunniteltu kyseiselle tekniikalle.



    Eli alun kysymykseen vastaus: Symmetrinen AWD

      
  • Bugracer:

    Perheestä löytyy molemmat (XC60 2.4dA ja 530dxA). Mielestäni molemmat ovat todella hyviä arkikäytön nelivetoja, eikä käytännön eroa huomaa. Ovat parhaimmillaan juuri siksi että nelivedon toimintaa ei huomaa. Molemmat käyttäytyvät hyvin loogisesti ja muuttuvat kaarteessa kaasua lisättäessä loogisen yliohjaavaksi.


    Entäs kaasun nosto liukkaassa kaarteessa veto päällä?



    V70 AWD, XC70 ja XC90 olivat pettymyksiä, mutta XC60:ssa on uudempi versio Haldexista, joten se voi ollakin parempi?



    EDIT: automaattejahan nuo näkyvät olevan molemmat, joten moottorijarrutus ei toimikaan.

      
  • BoxerDiesel:

    Eli alun kysymykseen vastaus: Symmetrinen AWD


    Yksi minunkin suosikeistani, mutta manuaalilla ajavaa tuo rakenne rasittaa kylmänä poikkeuksellisen tahmealla vaihteensiirrolla, kun etuperän kanssa yhteisessä öljytilassa on peräöljyt.

      
  • Land Cruiser (-04 malli) 60/40 neliveto on hyvä.(takana 60%)

      
  • Seuraavassa 4x4 -lehdessä on nelivetoisten pickup -mallien suuri testi ja ainakin videosta päätellen autot on viety ihan oikeasti metsään. Pitää jäädä odotelleen milloin lehti tulee kauppojen hyllylle, kun mielestäni oikeassa olosuhteissa nelivetosysteemit pitää testata.



    https://www.youtube.com/watch?v=3wsSu-0Xpzo

      
  • 740 GLE:

    Entäs kaasun nosto liukkaassa kaarteessa veto päällä?

    V70 AWD, XC70 ja XC90 olivat pettymyksiä, mutta XC60:ssa on uudempi versio Haldexista, joten se voi ollakin parempi?

    EDIT: automaattejahan nuo näkyvät olevan molemmat, joten moottorijarrutus ei toimikaan.


    Eikös tuo toimi moderneissa automaateissa, joita ei noihin Volvoihin saa?

      
  • Eikös Volvo S60 voittanut Saksassa jonkun nelivetoisten etenemisvertailun ? Oli yhtä nopea kuin Porsche Cayenne.



    Leikkinelivedot kait on sitä varten että sakemanni voi turvallisemmin ajella Alpeille lasketteluu harrastamaan, oikeat nelivedot ja riittävän korkea autot taas siihen, että päästään etenemään työhommissa.

      
  • Eikös se ole hyvä, että on kaikille pelit ja vehkeet millä mennä metsään taikka alpeille?

      
  • mikahe:

    740 GLE:
    Entäs kaasun nosto liukkaassa kaarteessa veto päällä?

    V70 AWD, XC70 ja XC90 olivat pettymyksiä, mutta XC60:ssa on uudempi versio Haldexista, joten se voi ollakin parempi?

    EDIT: automaattejahan nuo näkyvät olevan molemmat, joten moottorijarrutus ei toimikaan.

    Eikös tuo toimi moderneissa automaateissa, joita ei noihin Volvoihin saa?




    Mnjaah?



    Määrittele moderni vaihteisto tuon suhteen? On totta että bemu jarruttaa, mutta niin vähän että eroa en ole huomannut enkä usko että aiheuttaisi eroa 740'n esittämässä tapauksessa. Manuaalin moottorijarrutus on ihan eri luokkaa.



      
  • En tiedä miten toimii muissa automaattivaihteisissa autoissa joissa on "läpykät" ratin takana, mutta Honda CR-V:ssä ainakin voi kätevästi moottorijarruttaa kun vetää (-)- läpykästä pienemmälle vaihteelle. Vaihteisto palaa hetken kuluttua automaattisesti takaisin automaatille. Varsinaiseen vaihdekeppiin ei tarvitse koskea.

      
  • Penteles:

    En tiedä miten toimii muissa automaattivaihteisissa autoissa joissa on "läpykät" ratin takana, mutta Honda CR-V:ssä ainakin voi kätevästi moottorijarruttaa kun vetää (-)- läpykästä pienemmälle vaihteelle. Vaihteisto palaa hetken kuluttua automaattisesti takaisin automaatille. Varsinaiseen vaihdekeppiin ei tarvitse koskea.


    Samalla tavalla toimii ainakin BMW:ssä 8-v. Sport-automaatilla.

    Myös tavallisella tomaatilla tehokkaampaa moottorijarrutusta saa kätevästi vetämällä vain vaihdekepin vasemmalle Sport-moodiin, toki se täytyy sitten palauttaa takaisin normi-asentoon, kun tarve loppuu.

      
  • Bugracer:

    mikahe:
    740 GLE:
    Entäs kaasun nosto liukkaassa kaarteessa veto päällä?

    V70 AWD, XC70 ja XC90 olivat pettymyksiä, mutta XC60:ssa on uudempi versio Haldexista, joten se voi ollakin parempi?

    EDIT: automaattejahan nuo näkyvät olevan molemmat, joten moottorijarrutus ei toimikaan.

    Eikös tuo toimi moderneissa automaateissa, joita ei noihin Volvoihin saa?


    Mnjaah?

    Määrittele moderni vaihteisto tuon suhteen?


    Esimerkiksi ZF:n 8-vaihteinen.



    Bugracer:

    On totta että bemu jarruttaa, mutta niin vähän että eroa en ole huomannut enkä usko että aiheuttaisi eroa 740'n esittämässä tapauksessa.


    Ilmeisesti kokemuksesi rajoittuu vain vanhempaan 6-vaihteiseen laatikkoon? Nimittäin jos eroa moottorijarrutuksessa ei huomaa Aisin-Warnerin luistomaatin ja ZF:n 8-vaihteisen välillä, silloin ei ole niitä kokeillutkaan!



      
  • Kunnon kokemus rajoittuu juuri omiin autoihini e61 Lci ja XC60. Ei eroa tuon jarrutuksen suhteen.



    Uusi 8v laatikko on varmasti parempi joka suhteessa mutta olen kuitenkin koeajanut F10/F11 autoja useammankin kerran enkä ole huomannut tuon moottorijarrutuksen olevan yhtään erilainen?



    Tarkennuksena vielä, nyt ei puhuta millekään sport moodille heittoa tai viiksistä vaihtamista, vaan 740'n kuvaamaa tilannetta jossa pelkästään kaasu höllätään (eikä edelleenkään olla tultu mutkaan manuaalisasennossa pienellä vaihteella). En ymmärrä miksi liukkaassa mutkassa tekisin noin?

      
  • Taustatietoa kysymykseeni:



    ESP näykkää lyhyen terävän jarrutuksen sisäkaarteen takapyörään aliohjauksen korjaamiseksi. Perustelu kaasun nostolle takavetoisella manuaalivaihteisella on täsmälleen sama, paitsi että sen voi kuljettaja tehdä jo ennalta ettei suojelusenkelin puuttumiskynnys edes ylity.



    Juuri siksi etu- ja takavetoisesta rakennetun nelikon toiminnan ero kiinnostaa (vaikka BMW osaakin olla myös etuvetoinen). Kysymykseni jo postattuani huomasin, että molempien autojen kerrottiin olevan automaatteja, mikä tekee takapyörien jarruttamisesta niin epämääräisen, että en ole varma saisinko sillä aikaan enemmän hyvää vai pahaa?



    Automaatin pakkovaihto on hyvinkin ajankohtainen, vaikken sitä kysynytkään, joutuuhan moottorijarrutusta manuaalillakin korostamaan tiukemmissa käännöksissä alas vaihdolla, esim. liikenneympyröissä.



    Mutta ainakin meidän perheen taka- ja etuvetoisten Volvojen automaatit ovat olleet niin lottokoneita, että muutaman kokeilun jälkeen tyydyin kohtalooni ja hidastin liukkaalla hankalan auton vuoksi enemmän kuin kelin vuoksi olisi ollut tarpeen.



    Volvon vanhempia AWD ja XC malleja olen ajanut, enkä tykännyt. 3 Gen. Haldexilla Volvo AWD lähtee paikaltaan nelivetoisena ja myös kulkee veto päällä ja tasakaasulla mukavan nelivetoisena.



    Liukkaassa mutkassa huomaan olevani luiston rajalla ja vaistomaisesti nostan terävästi -> automatiikka käsittää täysin väärin ja ampuu takavedon irti. Jos nostaessa oltiin luiston lähellä, niin siitähän se sitten lähtee. Tai lähtisi, ellei DSTC laittaisi jarrua takapyörään. Sitä minäkin yritin, mutta AWD kielsi.



    Kysymys manuaalivaihteisesta näyttää tosin myös Volvon osalta siirtyneen historiaan, koska AWD tehdään nykyisin aina automaatiksi.



    Aiemmin kokemani yhteensopivuus Volvon kanssa on kadonnut myös tältä osin.

      
  • ambo:

    Land Cruiser (-04 malli) 60/40 neliveto on hyvä.(takana 60%)




    Täytyy kyllä nyt tähän tarttua, kun menit sitä erityisen hyväksi mainostamaan. Voihan se hyvä olla, mutta täytyy aina verrata siihen mitä muilla on samassa luokassa tarjolla. :smile:



    Maasturin nelivedoksi se on kyllä yksinkertaisin mitä ko. luokassa on. Simppelimpi toteutus löytyy vain Lada Nivasta ja LR Defenderistä. Toyota jätti uudemman mallin pienemmstä LC:stä eli 120 ja nykyään 150 sarjasta, kaikki lukot ja luistonrajoittimet akseleilta kokonaan pois. Vain keskellä on torsen tyyppinen tasauspyörästö, jonka voi lukita. Akseleilla voiman karkaamista ei ole mekaanisesti rajoitettu, eli se hoidetaan vain luistonestolla.



    Maasturi luokassa, löytyy aika paljon autoja, joissa takanakin on lukko tai rajoitin, ja myös etulukollisia autoja löytyy, itseasiassa myös Toyotalta, muttei tuoda enää Suomeen. Tässä perspektiivissä, en tiedä onko Toyotan neliveto mitenkään erityisen "hyvä", se on se perustaso, joka löytyy kaikista maastureista nykyään.

      
  • Eikö takalukkoa saa tojotaan lisärahallakaan? Esimerkiksi discossa ei ole vakiona, mutta rahalla saa.

      
  • Jos tuollainen oikea maasturi ostetaan oikeaan kovaan käyttöön mukaan astuu myös kestävyys ja luotettavuus. Tuolla osa-alueella Roverista ei oikein ole Tojolle (tai Nissanille jne.) vastinetta.

    Jos taas tarkoitus on vain vedellä venettä rampista tai hirven raato käryssä metsäautotietä pitkin niin kaikki ns. oikeat maasturit pelaa hyvin ja pitkään.

      
  • No toki jos pelkkää kestävyyttä painottaa, niin sitten tojo. Tuppaa tuon Discon ominaisuudet vaan olemaan kaikilla muilla mittapuilla aika monta pykälää korkeammalla. Maanteillä ne Land Cruiserit pääosin liikkuvat ja siellä disco on täysin ylivoimainen.



    Mun mielestä on vähän yllättävää, että tojoon ei lukkoa saa. Oikeastaan ainokasi myyntivaltiksi jää siis kestävyys? Väittäisin, että disco menee maastossakin vähintään yhtä pitkälle ja jos isoa kärriä vetää, niin discon vetopaino on 500 kg enemmän.



    Mulla oli tuollainen Toyota vuokralla Etelä-Afrikassa, ja työkonehan se pohjimmiltaan on. Tietyllä tavalla tulee mieleen Hiacekin.

      
  • 740 GLE:

    ...nelikon toiminnan ero kiinnostaa (vaikka BMW osaakin olla myös etuvetoinen).


    Miten tai missä tilanteessa BMW:n neliveto on etuvetoinen? Eihän se voi kytkeä takavetoa irti mitenkään.

      
  • Minä muistelen lukeneeni jostain että uudet BMW:n xDrivet voivat tarvittaessa jakaa voimaa 100% molemmille akseleille eli jos tämä on totta niin silloin voi olla jossain vaiheessa etuvetoinen. Toivottavasti muistan oikein.

      
  • Jos kiinnostaa nelivetojen tekniset tiedot, voi katsoa keräämieni 75 nelivetomallin tiedot ja linkit TM:n juttuihin >> täältä <<

      
  • simppa:

    No toki jos pelkkää...Maanteillä ne Land Cruiserit pääosin liikkuvat ja siellä disco on täysin ylivoimainen.
    ...
    Väittäisin, että disco menee maastossakin vähintään yhtä pitkälle




    Varmasti Roveilla pärjää maastossakin yhtä hyvin. Ei pienintä epäilystäkään. Rover on kehittänyt elektronisia systeemejä hyvin pitkälle.



    Muistaakseni Mersu on myös jättänyt lukkoja pois ainakin jostain malleista. Näyttää kaikki olevan menossa jarrujen varaan. Se on kustannuskysymys. Suurin osa ostajista ei kuitenkaan aja kilometrikaupalla päivittäin akseleita myöten mudassa.



    Raskaaseen työkäyttöön pitää olla seluotettavuuskin kunnossa ja harrastekäytössä jarrupohjainen ratkaisu on ihan riittävä.

    Tarvitaan siis oikeita maastoautoja ja sitten maantiemaastureita ja vielä ns. cross-overeita.

    Kaikki eri käyttöön tarkoitettuja.

      
  • Mukavuuspainotteinen luksusauto on huono lähtökohta työkoneeksi, jolla liikutaan maastossa. Mersun mallistossa jopa se maastokelpoisin ja alunperin sotilaskäyttöön suunniteltu auto on muuntautunut sosioekonomisen statuksen tunnukseksi, jolle maasto-ominaisuuksia tärkeämpää on selviytyminen haasteista, joita Hilux ei ikinä läpäise:

    https://www.youtube.com/watch?v=Jl2OVyFYJbU

      
  • G Mercedeksestä on montaa mallia, hinnat alk. maastoversiossa on jalkatilatkin puhtaalla pellillä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit