Alfa Romeo 4C

33 kommenttia
«1

Tulisipa nopeasti tuotantoon, speksit alfabbs keskustelusta, en ota vastuuta tietojen oikeellisuudesta:



takaveto

keski/takamoottori

pituus n. 4 metriä

akseliväli n. 2.4 metriä

paino 850 kg

1.7 L yli 200 hp

4 kg/HP

TCT twin dry clutch transmission

Alfa DNA

40% / 60% painonjaukauma

huippunopeus > 250 km/h

kiihtyvyys < 0 - 100 km/h alle 5 sekuntia



Lotto vetämään.



https://www.youtube.com/watch?v=8RkTuqBJMDw



https://www.youtube.com/watch?v=72dx-QVXUVM

  
  • luvattu tuotantoon 2012,, toivotaan että näin myös tapahtuu ja spekseissä ei paljon muutoksia tapahdu. Painoa voi jonkin verran lisätä jos koneen tehoja nostetaan esim 235teen tai yli joka on esim Giulietassa samassa koneessa.

      
  • Kovasti näytti vielä konseptilta tuo auto. Toivottavasti aikataulu pitää.



    Eiköhän tuossa ole ainakin samat 235 hv, mitkä Giulietta QV:stakin samalla moottorilla löytyvät. Saapa nähdä, mikä on lopullisen tuotantoversion paino.



    Voisivat laittaa aloitusmalliksi 1.4 Multiair Turbon. Jos paino kerta on alle tonnin, niin tuollakin liikkuisi todella rivakasta. Olisi myös varsinainen ekosportti, valtavasti painavampi Giulietta kaksoiskytkivaihteistolla syö tuolla koneella ainoastaan 5,2l. Siinäpä vasta olisikin markkinavaltti; Oikeasti liikkuva urheiluauto viiden litran kulutuksella.

      
  • Kauniita ovat katsella. Autoja tarkoitan. Olisi varmaan kiva olla niin varakas, että tuollaisen voisi ottaa taloon kolmanneksi tai neljänneksi autoksi. Kun joskus tilanne on sellainen, että tuollaisen voisi hankkia, selkä ja roppa ei anna periksi laskeutua tuollaiseen. Perheen pikkuautolla opetan jälkikasvuille ajamista ja se hieman tilavampi/mukavampikin tarvitaan.

    Upean näköinen peli. Ja varmasti hyvä ajaa. Pääasiahan tuollaisen ajamisessa on se fiilis, joka tulee kaiken loksahtaessa paikalleen ja toimiessa kuin unelma.

      
  • Alfalta on kuulemma tulossa peräti 300 hv 1.8 litrainen Multiair-kone, joka sopii sekä pitkittäin että poikittain asennettavaksi. Veikkaisin, että 4C:kin nähdään.



    Kyllä tulee hurja peli, jos painoa on alle tonni ja tehoa noinkin paljon.



    http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/259396/

      
  • Onko tästä tullut mistään luotettavaa, tuoretta tietoa? Googlella mitä itse löysin, on odotettua kalliimpi auto? Toisaalta niinhän hyvän, takavetoisen, tulevan klassikon tulee ollakin. Siinä on tuhannen taalan paikka Alfalle palauttaa merkin maine etuveto-GM sätösten jälkeen.



    Vaikka itse ei pystykään uutena ostamaan, on auto kiinnostavin aikoihin, mielestäni.

      
  • eipä ole muuta uutta kuin että valmistus alkaa 2013 toukokuussa Maseratin tehtaalla, missä on helpompi tehdä tällaisia "käsintehtyjä" piensarjoja



    "and, from May 2013, a new Alfa Romeo model with expected production of up to 2,500 units per year."



    Uusi moottori:

    http://www.fiatspa.com/en-US/media_center/FiatDocuments/2011/October/New_Alfa_Romeo_engine_to_be_produced_in_Italia.pdf



    Maseratin tiedote jossa 4Csta:



    http://www.fiatspa.com/en-US/media_center/FiatDocuments/2012/April/Nuovo_assetto_organizzativo_e_industriale_di_Maserati_ENG.pdf

      
  • Tattis GTamv! :smile:



    Hyvä tulee!

      
  • Lisäyksenä että 4C:n tulo aikaistuu niin että niitä voi saada jo ostettua 2013 kesällä.

      
  • ekat spy shotit testiautosta



    http://www.autoedizione.com/major-scoop-alfa-romeo-4c-production-version-finally-spotted/



    tuotantoversion esittely ilmeisesti Detroitin messuilla tammikuussa, saa nähdä paljonko on laimennettu alkuperäisistä suunnitelmista.

      
  • Alfa tarvitsee tuota autoa ja mieluusti "edulliseen" hintaan, koska sen verran heikossa hapessa se on tällä hetkellä.

    Todella hyvältä näyttä kuvissa...

      
  • En vaan usko mitenkään että tulee olemaan millään tavalla edullinen. Ja se on nelisylinterinen vielä...



    Kiitos linkeistä GTamv:lle!



    Todella hyvä että uusi kone tulossa (ja muutenkin jotain liikehdintää Alfalla, ainakin lupauksia sellaisesta). Varmasti muillakin tulossa vastaavantyyppisiä myyntiin sillä niinhän tämä peli toimii, mutta hyvä jos Alfa ehtii ensin ja hankkii itselleen pientä etumatkaa.



    Ihmettelisin jos 4C:tä ei heti esittelyn jälkeen alettaisi myydä pienemmilläkin Fiat-konsernin koneilla. Takuulla toimii hyvin noin kevyessä autossa jos kerran Puntoissa ja 500:sissakaan ei Abarth-koneet ole millään tavalla heikko kohta!



      
  • Itse vaan henkilökohtaisesti olen pettynyt valittuun strategiaan joka sinänsä on hyvin looginen eikä millään tavalla virheellinen teknisesti. Minusta vaan nelipyttyisestä ei voi koskaan veloittaa hirveän kovaa hintaa, ja ennenkaikkea ei pärjää luonteeltaan ja hengeltään oikeastaan millekään muulle moottorikonfiguraatiolle. Mielestäni pienemmän 3-sylinterisen, vaikka olisikin 'vain' n. 250hv tehoinen, käyttö olisi paljon parempi, luonteikkaampi jne. ja vielä tuotakin kompaktimpi sekä kevyempi! Poikittaismoottorinen auto jossa hyvin pieni koko voisi takuulla hyötyä tuosta kokoerostakin.



    Sen lisäksi sitten vaikka V6-malli tai 5-pyttyinen jossa modernien ratkaisujen ansiosta kulutusta vähennetty ja perustetta oikeasti veloittaa hyvää hintaa.



    Kun katsoo menestyneitä automalleja niin lähes poikkeuksetta ne ovat halo- ja tavismallien yhdistelmiä. 3-sylinterisellä myynti volyymiä ja suoritusarvot silti niin kovat että sitä arvostetaan. Ja sen äänet jne. ovat parempi resepti kulttistatuksen saavuttamisessa, joka tarkoittaisi paljon rahaa. 6-sylinterisellä sitten kovat katteet sillä suoritusarvot menisivät kovalle tasolle, siinä kyllä ongelmana se että Alfan brändille turhan ylös eli saattaisi jäädä sen takia tavoitteista.



    Alfa on valinnut strategian jossa käyttävät vain olemassaolevaa palettia eli 4-sylinterisiä (+Fiat-versio TwinAirillä? Tuskin). Ja sitäpaitsi Alfa ja muutenkin Italialaiset ovat perinteisesti pitäneet monotonisesti pärisevistä ja rääkyvistä, pörinäputkiseltä kyläcorollalta kuulostavista 4-syl koneista.

      
  • Kilpailijat? Suorimmin Lotus Elise, tosin se alkaa jo olla hyvin vanha (ei kyllä perustaltaan kovin vanhentunut). Elise on todella samanlainen, erona oikeastaan vain alumiinikori muovikuorin vs. Alfan hiilikuitukori ja en-muista-mitkä-paneelit. Alfa 4C näyttääkin myös ihan Evoralta.



    Tuleeko Lotus olemaan edelleen kalliimpi, sen hinta on jo nyt todella kova? Hieman edullisempaa hintaa puoltaisi se että Alfalla ei ole samanlaista vakiintunutta asiakaskuntaa, ja merkillä on strategiana kova laajentuminen etenkin Jenkkeihin. Siis ei edullista hintaa missään tapauksessa vaan ihan hiukan edullisempaa kuin todella kallis Lotus.



    Mutta toisaalta auto on aivan uusi eikä todella vanhalla perustalla, sen suoritusarvot tulevat varmasti olemaan kovat, se tulee olemaan eksoottisempi kuin isot 'mukavuusurheiluautot' kuten Boxster, samoin hyvästä menestyksestäkin huolimatta väkisinkin pienet myyntimäärät tekevät siitä paljon eksklusiivisemmankin.



    Eli lopulta luulisin että aika samoissa tulevat olemaan kuin Lotus, eksoottinen niche-tuote jolla ei suuriin volyymeihin voida päästäkään. Alfalla toimii lisäksi tärkeänä esikuvamallinen markkinointiin. Kummallakaan merkillä ei kovin hyvää mainetta monilta osin, etenkään luotettavuudessa (oli se sitten ansaittua tai ei), mutta toisaalta vetoakin. Nissan GTR:t, Corvetet sun muut ja jopa Jenkkiperheautojen isot ja tehokkaat koneet taas tekevät nelipyttyiset pienen ja hitaan oloisiksi vaikka olisikin Eurooppalaisittain kovan kuuloiset 'huimat' 300hv.



    Paljon kalliimpi joka tapauksessa kuin GT-86 / FR-S / BRZ. Kalliimpi kuin Z4:n ja SLK:n mallit 35i:n ja 350:n alapuolella ja kaikki 350Z:t.

      
  • kutoskoneita voi olla luvassa jos sellainen ilmestyy Maseratille, mutta vasta Giulia sedaniin tai sitä suurempaan malliin, ei varmasti tähän.

      
  • GTamv:

    kutoskoneita voi olla luvassa jos sellainen ilmestyy Maseratille, mutta vasta Giulia sedaniin tai sitä suurempaan malliin, ei varmasti tähän.




    Jep, 4C on takuulla liian pieni V6:selle. Se on todella pieni auto ylipäänsä. Ellei tee suht suuria muutoksia = liian kallista niille myyntimäärille. En tiedä millainen takaosan rakenne on 4C:ssä eli riittäisikö taka-apurungon muutos, Elise/Exige-korissahan taka-apurunko suunniteltiin uudelleen ja tekivät Exige V6:n joka on oikeastaan uusi malli.

      
  • Putput:

    En vaan usko mitenkään että tulee olemaan millään tavalla edullinen.




    Ei varmasti tulekkaan, mutta oli heittomerkeillä varustettu juuri sen takia, että luokassaan. Mitkä sitten ovat sille kilpailijoita on eri asia, vaikka toisessa viestissä suht hyvän listan laitoitkin.



    Hyvä esimerkki mielestäni on Nissan GT-R se ei ole halpa, mutta edullinen luokassaan...



    En ole oikein kunnolla seurannut tuota FIAT konsernin tulevia malleja, mutta aika paljon pitäisi saada uutta ilos sen verran vanhentunutta tuotetta sieltä löytyy.(perusautoissa)



    Kannattaa odottaa 30. lokakuuta saakka, jolloin he ilmoittavat uusista suunitelmistaan.



      
  • Niin ehkä itsekkin olisin nähnyt mielelläni pienen V6:n neloskoneen sijaan. V6 voisi toki olla pieni tilavuudeltaan, vaikka 2.4l, jossa olisi käyttössä jonkinnäköistä Vtech-teknologiaa, jolla saataisiin +250 HV ulos. Olihan S2000:n konekin vain 2.0, mutta antoi 240Hv.



    Menee kyllä varmaankin ostoon, jos 4C tulee olemaan niin hyvä miltä se kuulostaa.

      
  • finman:



    Kannattaa odottaa 30. lokakuuta saakka, jolloin he ilmoittavat uusista suunitelmistaan.




    Alfan osalta näyttää hyvälle, Lancia taidetaan kuopata ja Fiat jatkaa lähinnä 500 brandilla.





    http://www.fiatspa.com/it-IT/investor_relations/investors/presentazioni/FiatDocuments/2012/Fiat_Group_view_on_European_market_%28Oct_30_2012%29.pdf



      
  • Fiat jatkaa malleilla 500, panda ja freemont.



    Mitä ilmeisemmin lancia lopetetaan, kuten sanoit tai ainakin omien mallien teko loppuu ja kai myydään vain "jenkki" tuotantoa merkin alla euroopassa?

    Ikävää, jos tuollainen tekninen edelläkävijä(aikoinaan) merkki loppuu.



    Alfan kanssahan on lähes pakko kokeilla uusilla malleilla onnistuuko paluu "elävien" kirjoihin, taikka myydä se vw-konsernille, saati pahammissa tapauksessa kuopata sekin...

    Mazdan kanssa tehtyä tulee kai vielä uusi avo, joka perustuu mx-5 malliin? Vaikka vasta uusi Giulia näyttää kuinka hyvin tullaan menstymään?



    Tuollaistikin yhdistymistä fiiu ehdottaa.

    http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/fiat+ehdottaa+jattiliitto+peugeotin+ja+opelin+kanssa/201210293901

      
  • V6 voisi toki olla pieni tilavuudeltaan, vaikka 2.4l, jossa olisi käyttössä jonkinnäköistä Vtech-teknologiaa, jolla saataisiin +250 HV ulos




    Ei ole Alfalla tarvetta VTEC:ille, omasta tallista löytyy multiair-koneet, 1,4 multiair antaa jopa hitusen paremman litratehon kuin hondan Vtec. Uudesta "mahtimoottorista" on myös ollut puhetta - tehot pyörivät 300 pinnassa, vaikka on vain 1.8, totuuden nimissä, mihin siinä enään tarvitaan V6? vanhojen, menneessä maailmassa eläjien fillistelyihin?

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
  • ei kannata vertailla turbojen ja vapareiden litratehoja. Mutta toi 4c taitaa olla niin pieni ettei taida olla järkeä edes survoa sinne V6sta, vaikka se aika maukas paketti olisikin. Kyllä itsellenikin paremmin maistuisi kunnon vapari kone, tosin se ei taida nykymaailmassa oikein olla enää mahdollista...

      
  • GTamv:

    Kyllä itsellenikin paremmin maistuisi kunnon vapari kone, tosin se ei taida nykymaailmassa oikein olla enää mahdollista...




    Melkein nostalginen ilmaus tuo mainitsemasi "nykymaailma", vuoden parin aikana tapahtunee paljon asioita. Olkaamme kiitollisia jos edes jokin malli tulee tuotantoon ja pääsemme nauttimaan siitä.

      
  • Tarkempia speksejä alkaa tippumaan. Tehoa löytyy 1,75l koneesta ~240 hv, vääntöä 350 nm. Nuo luvut takaavat melkoisen kyydin, kun auto painaa 895 kg. 0-100 km/h hujahtaa 4,5 sekunnissa ja huippunopeuden kerrotaan olevan yli 250 km/h.



    Hintaa ensimmäisen 1000 auton sarjan "Lauch editioneilla" on "Euroopassa" suolaiset 60 000€. Kuulemma tippuu, kun se perustuotantomalli saadaan putkeen.



    Ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille syyskuussa.



    Tiedot ovat Evo-lehden verkkosivuilta ja kuulemma Alfan vahvistamat.



    Hintaa lukuunottamatta kuulostaa pirun hyvältä. Etenkin tuo paino jaksaa ihmetyttää. Tuohan on kevyempi kuin Lotus Elise!

      
  • Tuostahan saisi varteenotettavan päivityksen mun smart Roadsterilleni joskus viiden vuoden päästä kun käytettyjen hinnat putoavat alle puoleen uudesta. Toivottavasti noita joku raaskii ostaa uutena Suomeen. Optimoidulla softalla tuosta koneesta pitäisi irrota 300+ hv helposti.

      
  • Tuosta on aika monen lähteen mukaan perusmallin lisäksi rata-versio ja katulaillinen Stradale-malli, jossa olisi vajaa 300 hv. Myös katottomasta mallista huhuillaan.



    Melkoinen hyppäys Smartista tuollaiseen Alfaan.

      
  • simppa:



    Melkoinen hyppäys Smartista tuollaiseen Alfaan.




    No teho tuplaantuisi ja koko vähän kasvaisi.

      
  • Nuo aivan lopputaipaleella ilmaantuneet ilmanottoaukot etuvalojen vierellä näyttävät harvinaisen amatöörimäisiltä. Pistävät rumasti silmään muuten näyttävässä kokonaisuudessa.

    Löytyisikö porukasta niin kova vero-taituria joka osaisi laskea suomen myyntihinnan arviota?

      
  • Paljonkohan on hinta Suomessa?

      
  • Samainen Alfabbs.fi joka jo edellä mainittaan osaa antaa osviittaa myös suomi-hinnoista...



    4,5s 0-100km/h ja mutkat samaan tahtiin... tekee autokuumetta, harmiksi palkkataso ei pysy edes köpösemmän auton hinnan tasolla :no_mouth:

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit